Regeling vervallen per 01-01-2014

Regeling rechtspositie burgemeester Capelle aan den IJssel 2008

Geldend van 25-03-2008 t/m 31-12-2013 met terugwerkende kracht vanaf 25-03-2008

Intitulé

Regeling rechtspositie burgemeester Capelle aan den IJssel 2008

Het college van burgemeester en wethouders;

B e s l u i t :

In te trekken de regeling rechtspositie burgemeester gemeente Capelle aan den IJssel 2007

en vast te stellen de volgende

Regeling rechtspositie burgemeester gemeente Capelle aan den IJssel 2008

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeente: de gemeente Capelle aan den IJssel;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

  • c.

    Rechtspositiebesluit burgemeesters: het Rechtspositiebesluit burgemeesters vastgesteld bij Koninklijk Besluit van 15 juni 1994;

  • d.

    Regeling rechtspositie burgemeesters: de Regeling rechtspositie burgemeesters vastgesteld bij ministerieel besluit van 20 februari 2004;

  • e.

    Reisbesluit binnenland: het besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken van 1 maart 1993 houdende vaststelling van het Reisbesluit binnenland voor burgerlijk rijkspersoneel;

  • f.

    Reisregeling binnenland: het besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken van 16 maart 1993, nr. AB93/U280, Stcrt. 56, betreffende Reisregeling binnenland;

  • g.

    Reisbesluit buitenland: het Koninklijk Besluit van 29 juli 1994 houdende vaststelling van het Reisbesluit buitenland voor het burgerlijk rijkspersoneel;

  • h.

    Reisregeling buitenland: het besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken van 12 september 1994, nr. AD94/U/1011, Stcrt 181, betreffende Reisregeling buitenland;

  • i.

    Gebruteerde kostenvergoeding: de vaste ambtstoelage van de burgemeester verhoogd met de verschuldigde belasting tegen een belastingtarief van 52%.

Artikel 2 Ambtstoelage burgemeester, andere kostenvergoedingen en

het ter beschikking stellen van computerapparatuur en

communicatieapparatuur

  • 1.

    De ambtstoelage van de burgemeester zoals deze is opgenomen in het Rechtspositiebesluit burgemeesters wordt gebruteerd.

  • 2.

    Kosten gemaakt ten behoeve van de uitoefening van het ambt van burgemeester dienen uit de ambtstoelage te worden bestreden.

  • 3.

    De kosten van cursussen, congressen, seminars en symposia, alsmede de daarbij eventueel behorende reiskosten, komen voor rekening van de gemeente. Aan het maken van kosten voor het volgen van cursussen en het bijwonen van congressen, seminars en symposia, dient een besluit van het college ten grondslag te liggen. In het besluit van het college wordt de mede de functionaliteit vastgelegd.

  • 4.

    Computerapparatuur en communicatieapparatuur worden voor de uitoefening van het ambt van de burgemeester door de gemeente in bruikleen verstrekt.

  • 5.

    Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

  • 6.

    De configuraties zijn en blijven eigendom van de gemeente. Bij beëindiging van het burgemeesterschap dienen de configuraties onmiddellijk te worden ingeleverd en deze configuraties kunnen worden overgenomen tegen de boekwaarde. De configuraties worden afgeschreven in vier jaar.

Artikel 3 Samenstelling ambtstoelage burgemeester

  • 1. In de ambtstoelage van de burgemeester worden verondersteld in elk geval te zijn begrepen de kosten voor:

    • a.

      vakliteratuur;

    • b.

      excursies;

    • c.

      bureaukosten en porti;

    • d.

      contributies en lidmaatschappen;

    • e.

      ontvangsten thuis;

    • f.

      representatie;

    • g.

      zakelijke giften.

  • 2. Voor het vaststellen van de hoogte van de ambtstoelage wordt verwezen naar de jaarlijkse circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in relatie tot het Rechtspositiebesluit burgemeesters.

  • 3. De feitelijke kosten die voor de kostensoort representatie over een kalenderjaar hoger zijn dan de vaste ambtstoelage kunnen achteraf bij de gemeente worden gedeclareerd. De gemeentesecretaris beoordeelt de functionaliteit van de kosten.

  • 4. Voor de kostenpost representatie zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel dient het declaratieformulier “bovenmatige representatiekosten” te worden ingediend.

Artikel 4 Reiskosten burgemeester binnenland

  • 1. Aan de burgemeester wordt naast de ambtstoelage met toepassing van artikel 32 van het

    Rechtspositiebesluit burgemeesters en artikel 6 van de Regeling rechtspositie burgemeesters in geval van het gebruik van een eigen personenauto een vergoeding voor plaatselijk vervoer binnen de gemeente toegekend.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde vergoeding wordt berekend op basis van een jaarlijks per eigen auto af te leggen aantal kilometers van maximaal 2100 in gemeenten met een oppervlak tot 50 vierkante kilometer.

  • 3. Ter beoordeling van de gemeentesecretaris kunnen kosten van het gebruik van een taxi binnen de gemeente op grond van overwegingen van representativiteit of veiligheid worden vergoed.

  • 4. Reiskosten binnen de gemeente komen, behoudens het bepaalde in het eerste en het tweede van dit artikel, niet voor vergoeding in aanmerking.

  • 5. De kosten voor het gebruik van een taxi die ten behoeve van de dienst buiten de gemeente worden gemaakt en waarvan de functionaliteit van de reis kan worden aangetoond, worden vergoed.

    De gemeentesecretaris beoordeelt de functionaliteit van de uitgaven.

  • 6. Aan de burgemeester die ten behoeve van de dienst gebruik maakt van een eigen motorvoertuig buiten de gemeente en waarvan de functionaliteit van de reis kan worden aangetoond, wordt een vergoeding per afgelegde kilometer toegekend die is berekend overeenkomstig de bepalingen van het Reisbesluit binnenland in relatie met het Rechtspositiebesluit burgemeesters.

Artikel 5 Buitenlandse dienstreis burgemeester

  • 1. De burgemeester die het voornemen heeft een buitenlandse reis te maken heeft hiervoor toestemming nodig van het college. De gemeenteraad wordt van het besluit van het college op de hoogte gesteld.

  • 2. De burgemeester die het voornemen van een buitenlandse reis voorlegt aan het college verschaft informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de omvang en aard van het gezelschap en de geraamde hoogte van de kosten.

  • 3. Een verslag wordt van iedere reis opgesteld en alle buitenlandse reizen worden vermeld in een jaarverslag.

  • 4. Het meereizen van de partner van de burgemeester is alleen toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de uitnodigende partij en tevens het belang van de gemeente daarmee gediend is.

    Het meereizen van de partner moet bij de aanvraag worden betrokken.

  • 5. Het anderszins meereizen van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is wel toegestaan, maar moet bij de aanvraag worden betrokken.

  • 6. Het verlengen van een buitenlandse dienstreis met vakantiedagen is toegestaan mits dit is opgenomen in de aanvraag. De extra verblijfkosten komen volledig voor rekening van de burgemeester, tenzij blijkt dat de kosten door de verlenging van de reis substantieel lager zijn geworden.

  • 7. De burgemeester ontvangt voor de ter uitvoering van zijn functie noodzakelijk te maken buitenlandse reizen een volledige vergoeding overeenkomstig het Reisbesluit buitenland en de Reisregeling buitenland, met inachtneming van de aard en de redelijkheid van deze kosten.

  • 8. In geval van een buitenlandse reis kan aan de burgemeester een voorschot worden verstrekt, eventueel in buitenlandse valuta. Dit voorschot wordt binnen een maand na het plaatsvinden van een buitenlandse reis verrekend door middel van een declaratieformulier.

Artikel 6 Citeertitel en ingangsdatum

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling rechtspositie burgemeester gemeente Capelle aan den IJssel 2008.

  • 2.

    De regeling treedt in werking met de dag van zijn vaststelling en werkt terug tot 1 januari 2008.

Capelle aan den IJssel, 25 maart 2008.

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

ing.T. de Beer, loco. J.J. van Doorne.

Toelichting op de Regeling rechtspositie burgemeester gemeente Capelle aan den IJssel 2008

Op 17 december 2001 is door de gemeenteraad vastgesteld de Verordening kostenvergoedingen lokaal bestuur 2001. In deze verordening was vastgelegd de eind 2000 landelijk vastgestelde systematiek voor de kostenvergoedingen aan burgemeesters, wethouders, raads- en commissieleden. Het doel van deze verordening was tweeledig: het vastleggen van de nieuwe systematiek van kostenvergoedingen en het vastleggen van alle daarmede samenhangende meer specifiek met de Capelse situatie verbonden zaken.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft bij circulaire van 17 mei 2006, gewijzigd bij circulaire van 7 juli 2006, aan alle gemeenten toegezonden een modelverordening. Het doel van de modelverordening is het vastleggen van de geldelijke voorzieningen voor wethouders, raadsleden en commissieleden. Daarbij zijn de Gemeentewet en de rechtspositiebesluiten door wethouders en raadsleden als uitgangspunten gehanteerd. De Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007 is vastgesteld in de vergadering van de raad van 12 februari 2007. De modelverordening van de VNG heeft geen betrekking op burgemeesters. Om reden dat in de Verordening kostenvergoedingen lokaal bestuur 2001 de burgemeester wel was opgenomen, is in het aan de Verordening rechtspositie wethouders,

raads- en commissieleden 2007 ten grondslag liggende collegeadvies met zoveel woorden opgenomen dat een verordening ter vaststelling zal worden aangeboden waarin de rechtspositie van de burgemeester ter zake van de kostenvergoeding is vastgelegd.

In de vergadering van 9/10 juli 2007 heeft de raad vastgesteld de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007. Aan dit besluit heeft ten grondslag gelegen de circulaire van de VNG van 29 maart 2007 inhoudende de tweede wijziging van de voorbeeldverordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007. In deze circulaire van de VNG wordt ten aanzien van de burgemeester gesteld dat deze hun arbeidsvoorwaarden nagenoeg geheel ontlenen aan het Rechtspositiebesluit

burgemeesters en de (ministeriële) Regeling rechtspositie burgemeesters. Dat neemt volgens de circulaire niet weg dat in de sfeer van de uitvoering nadere regelgeving ontbreekt. Het is evenwel mogelijk om in het college afspraken te maken over een overeenkomstige toepassing van daarvoor in aanmerking komende zaken zoals die voor wethouders in de verordening worden vastgesteld.

De onderhavige Regeling rechtspositie burgemeester gemeente Capelle aan den IJssel 2008 is derhalve nadrukkelijk niet gebaseerd op een modelregeling van de VNG. Deze regeling is vastgesteld onder intrekking van de bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 27 november 2007 vastgestelde Regeling rechtspositie burgemeester gemeente Capelle aan den IJssel 2007. De wijziging van de Regeling rechtspositie burgemeesters bij Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 12 december 2007 is de aanleiding geweest voor het vaststellen van de onderhavige regeling.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In artikel 1 zijn de begripsbepalingen van de regeling opgenomen. Een nieuwe begripsbepaling is de Regeling rechtspositie burgemeesters, vastgesteld bij Ministerieel besluit van 20 februari 2004.

Artikel 2 Ambtstoelage burgemeester, andere kostenvergoedingen en

het ter beschikking stellen van computerapparatuur en communicatieapparatuur

Met ingang van1 januari 2001 is het stelsel van de onkostenvergoedingen ingrijpend gewijzigd. Sinds deze datum is de ambtstoelage van de burgemeester belast. De gebruteerde kostenvergoeding is opgenomen in de bijlage bij de circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 19 december 2000, kenmerk BW2000/103039. Per 1 januari 2001 zijn de componenten fax/pc en cursussen/congressen overgeheveld naar de gemeentelijke bedrijfsvoering. Dit houdt bijvoorbeeld in dat facturen voor cursussen en congressen direct door de gemeente worden voldaan. Voor wat betreft de

computer-apparatuur geldt dat ten behoeve van de uitoefening van het ambt van burgemeester door de gemeente ICT-voorzieningen in bruikleen worden verstrekt. Zowel een laptop als een printer worden in bruikleen gegeven. De printer kan tevens dienst doen als scanner en fax, Voor opslag, het opvragen en/of uitwisselen van data en informatie kan gebruik worden gemaakt van het netwerk van de gemeente.

Het uitgangspunt van het Rechtspositiebesluit burgemeesters is dat de gemeente de voor de uitoefening van het ambt benodigde communicatieapparatuur ter beschikking stelt. Aan de burgemeester wordt derhalve een mobiele telefoon in bruikleen verstrekt. Dientengevolge zal voor de functie-uitoefening nauwelijks gebruik worden gemaakt van de privé-telefoon.

Artikel 3 Samenstelling ambtstoelage burgemeester

In lid 1 van artikel 3 van de regeling is aangegeven welke kostensoorten geacht worden in de ambtstoelage te zijn begrepen. In het Rechtspositiebesluit burgemeesters 1994 wordt ter zake de volgende toelichting gegeven.

De procentuele verdeling van de verschillende componenten die zijn opgenomen in de ambtstoelage kunnen als volgt worden weergegeven:

representatie 40%;

vakliteratuur 4%;

contributies, lidmaatschappen 13%;

bureaukosten, porti 4%;

zakelijke giften 13%;

ontvangsten 25%;

excursies 1%.

representatie:

onder representatie wordt verstaan koffie, thee, hapjes, drankjes, etentjes met zakelijke relaties en dergelijke. Ook behoren tot deze categorie de noodzakelijke kosten die de partner maakt in verband met de functie-uitoefening door de politieke ambtsdrager. Voorbeelden zijn uitgaven en (reis)kosten verbonden aan bezoeken van zieken, bejaarden, 100-jarigen, en het bijwonen van georganiseerde activiteiten, bijeenkomsten en recepties. Kosten voor representatieve kleding, zowel voor de burgemeester als (eventueel) voor de partner, vallen hier niet onder. Dit geldt zowel voor de kosten van aanschaf als voor reiniging of reparatie en dergelijke. Overigens kan de burgemeester voor kleding geen aparte vergoeding krijgen.

vakliteratuur:

uitgaven voor (abonnementen voor) vakliteratuur, losbladige uitgaven, naslagwerken.

contributies, lidmaatschappen:

lidmaatschap vakbond, belangenvereniging, beroepsvereniging, bestuurdersvereniging en dergelijke. Contributie en afdrachten aan de politieke partij, contributie voor gezelligheidsverenigingen, rotary en dergelijke vallen hier niet onder. Onder contributies, lidmaatschappen valt niet de contributie voor het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB). Gelet op het belang van het genootschap voor de ambtsvervulling, is overeengekomen dat deze contributie voor de burgemeester direct door de gemeente wordt voldaan.

bureaukosten, porti:

pennen, potloden, papier, zakelijke agenda en dergelijke. Tevens de kosten voor het verzenden van post en het kopiëren van stukken.

zakelijke giften:

hieronder vallen giften die de politieke ambtsdrager louter als zodanig doet en die men als privépersoon niet zou hebben gedaan, aan inzamelingsacties, collectes en dergelijke (in de regel voor plaatselijke en/of regionale doeleinden). Giften aan een politieke partij of verkiezingscampagne vallen hier niet onder.

ontvangsten:

deze betreffen de kosten verbonden aan ontvangsten in de eigen woning die direct verband houden met de uitoefening van het ambt in het eigen huis (consumptieve verstrekkingen en dergelijke).

excursies:

excursies waaraan wordt deelgenomen ten behoeve van de uitoefening van het politieke ambt (eventueel inclusief reis- en verblijfkosten).

Het in het vierde lid van artikel 3 bedoelde declaratieformulier “bovenmatige representatiekosten” is als bijlage bij de onderhavige regeling gevoegd.

Artikel 4 Reiskosten burgemeester binnenland

Overeenkomstig artikel 32 van het Rechtspositiebesluit burgemeesters 1994 en artikel 6 van de Regeling rechtspositie burgemeesters ontvangt de burgemeester indien deze voor vervoer binnen de gemeente regelmatig gebruik maakt van een personenauto daarvoor een vergoeding. Met ingang van 1 januari 2007 is de voorheen bestaande vaste vergoeding die afhankelijk was van de oppervlakte van de gemeente en voor een gemeente tot 50 vierkante kilometer, zoals Capelle aan den IJssel, € 46,-- per maand bedroeg, vervangen door een vergoeding op basis van het aantal gereden kilometers met een jaarlijks maximum per gemeentegrootte. Voor de hoogte van de jaarlijkse vergoeding is het aantal daadwerkelijk gereden kilometers bepalend. Het bijhouden van een kilometerregistratie en rittenadministratie is, ook vanuit fiscaal

oogpunt, noodzakelijk. Voor gemeenten met een oppervlak tot 50 kilometer wordt de vergoeding berekend op basis van een jaarlijks per eigen auto af te leggen aantal kilometers van maximaal 2100. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om voor de dienstreizen binnen de gemeente voor 2007 het vaste maandelijkse bedrag afhankelijk van de gemeentegrootte te hanteren. De wijziging Regeling rechtspositie burgemeesters, Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 12 december 2007, biedt daarvoor in artikel II de mogelijkheid.

Behoudens vergoeding van de kosten van een taxi als bedoeld in het derde lid van dit artikel komen geen andere reiskosten voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 5 Buitenlandse dienstreis burgemeester

De in dit artikel vastgelegde regeling voor een buitenlandse dienstreis van de burgemeester komt overeen met hetgeen over dit onderwerp is vastgelegd voor de wethouder in artikel 24 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007.