Regeling vervallen per 26-01-2012

Regeling burgerinitiatief

Geldend van 01-01-2004 t/m 25-01-2012

Intitulé

Regeling burgerinitiatief

Paragraaf 1 Begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder een burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel van een initiatiefgerechtigde tot plaatsing op de agenda van de vergadering van de raad.

Paragraaf 2 Geldigheid verzoek

Artikel 2

  • 1 Het presidium plaatst een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de raad indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.

  • 2 Ongeldig is het verzoek dat:a) niet door ten minste 50 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund;b) een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, ofc) niet voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 5

Artikel 3

  • 1 Initiatiefgerechtigd zijn de ingezetenen van de gemeente van 16 jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.

  • 2 Voor de beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigdheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

Artikel 4

Een burgerinitiatiefvoorstel houdt niet in:1) Een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad;2) Een vraag over het gemeentelijk beleid;3) Een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;4) Een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur.5) Een onderwerp waarover tijdens de afgelopen periode van 12 maanden voor indiening van het voorstel door de raad een besluit is genomen.

Paragraaf 3 In behandeling nemen verzoek

Artikel 5

  • 1 Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de raad wordt schriftelijk ingediend bij de burgemeester, als voorzitter van het presidium.

  • 2 Het verzoek bevat ten minste:a) een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatiefvoorstelb) een toelichting op het burgerinitiatiefvoorstelc) de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker en zijn plaatsvervanger(s), end) een lijst met de voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen

  • 3 Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van de in de bijlagen A en B van deze verordening opgenomen modellen.

Artikel 6

  • 1 Het presidium beslist zo spoedig mogelijk na de datum van indiening van het verzoek of het om een geldig burgerinitiatiefvoorstel gaat, met dien verstande dat ten minste twee weken is gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering van het presidium waarin op het verzoek wordt beslist.

  • 2 Indien het presidium het verzoek afwijst wegens strijd met artikel 4, lid 1, kan het presidium het voorstel doorzenden aan burgemeester en wethouders.

  • 3 Het presidium agendeert het geldig bevonden burgerinitiatiefvoorstel voor de vergadering van de raad.

  • 4 De burgemeester nodigt de verzoeker schriftelijk uit voor de raadsvergadering waarvoor het burgerinitiatiefvoorstel is geagendeerd. De verzoeker, zijn plaatsvervanger(s) of één van de ondersteuners heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatiefvoorstel in twee termijnen mondeling nader toe te lichten.

  • 5 Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatiefvoorstel een besluit heeft genomen wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze.

  • 6 Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan verzoeker.

Artikel 7

De burgemeester brengt over elk jaar een verslag uit over de werking van het recht van burgerinitiatief in de praktijk, en neemt dit verslag op in het burgerjaarverslag.

Paragraaf 4 Slotbepaling

Artikel 8

  • 1 Deze regeling kan worden aangehaald als >Regeling burgerinitiatief gemeente Castricum=.

  • 2 De regeling treedt in werking op 1 januari 2004

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbarevergadering van de raad, gehoudenop donderdag 24 april 2003
De voorzitter,
 
De griffier,