Regeling vervallen per 09-07-2016

Budgethoudersregeling gemeente Coevorden 2013

Geldend van 22-01-2014 t/m 08-07-2016

Intitulé

Budgethoudersregeling gemeente Coevorden 2013

Burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden,

Gelet op:

Artikel 212 van de Gemeentewet;

Artikel 8 van de Financiële verordening gemeente Coevorden;

Het Algemeen Mandaatbesluit Coevorden 2010;

BESLUITEN:

vast te stellen de

“Budgethoudersregeling gemeente Coevorden 2013”.

Begripsbepaling

Artikel 1 Begrippen

Budget

Onder budget wordt verstaan de middelen die via de programmabegroting zijn toegekend voor het realiseren van een samenhangend geheel van doelstellingen, resultaten en prestaties. Het betreffen zowel middelen voor de exploitatie als voor investeringen (kredieten). Ook de voorzieningen voor vastgestelde en actuele beheerprogramma’s worden als budget aangemerkt. Voor zover aan een voorziening geen beheerprogramma ten grondslag ligt, geldt het door het college vastgestelde jaarplan als budget.

Programmabegroting en productenraming

De programmabegroting is het beleidsdocument van de raad. De productenraming is gericht op het beheer en de uitvoering van het beleid door het college van burgemeester en wethouders.

Product

Een product is de eenheid binnen de programma’s met een eenduidige doelstelling, resultaten en prestaties. Een product bestaat uit meerdere deelproducten.

Project

Een opdracht, buiten de normale bedrijfsvoering om, met een tijdsplanning en een concrete doelstelling wordt aangeduid als een project. Een project verlangt in de meeste gevallen een afdelingsoverstijgende aanpak en wordt aangestuurd door een projectleider.

(Deel)budgethouder

De budgethouder krijgt van het college de opdracht, de middelen en bevoegdheden en hij/zij legt hier verantwoording over af. De budgethouder is degene die integraal verantwoordelijk is voor het gevoerde beleid en voor alle aspecten van het gevoerde financiële beheer. De bevoegdheid kan worden gemandateerd aan de deelbudgethouder.

Doelstelling

Het effect dat wij in de samenleving of organisatie willen bereiken. Een doelstelling is eigenlijk een beschrijving van een gewenste situatie of toestand. In de begroting worden doelstellingen vastgelegd hierin geeft de gemeenteraad aan wat het gewenste eindresultaat is.

PAV-er (prestatie akkoord verklaarder)

Een PAV-er is een functionaris die facturen accordeert en goedkeurt op basis van de geleverde prestaties.

Managementteam

Het managementteam bestaat uit de algemeen directeur en de afdelingsmanagers en zorgt gezamenlijk voor de uitvoering van die zaken die in het belang zijn voor het concern.

Team Planning en Kwaliteit

Het team Planning en Kwaliteit is verantwoordelijk voor de uiteindelijke betalingen aan de crediteuren. Het team maakt onderdeel uit van de afdeling Kwaliteit en Concerncontrol.

Medewerker

Medewerkers zijn:

Ambternaren in dienst van de gemeente;

Medewerkers die een arbeidscontract hebben met de gemeente;

Medewerkers die handelen in opdracht van de gemeente.

(Jaar) budget

Artikel 2 Vaststelling (jaar)budget

Door vaststelling van de programmabegroting door de gemeenteraad wordt het college geautoriseerd te beschikken over de budgetten op programmaniveau. Door vaststelling van de productenraming door het college worden de budgetten aan de (deel)budgethouder toegekend. Budgetten kunnen daarnaast middels specifiek raadsbesluit (begrotingswijziging) worden toegekend.

Budgethouder en deelbudgethouder

Artikel 3 Budgethouder

De gemeentesecretaris, afdelingsmanagers en de griffier zijn budgethouder. Het managementteam kan projectleiders, zoals bedoeld in artikel 8 van de organisatieverordening benoemen als budgethouder.

De budgethouders kunnen PAV-ers aanwijzen. Deze aanwijzing wordt vastgelegd in een aanwijzingsbesluit. De budgethouder blijft verantwoordelijk voor het budget.

Artikel 4 Deelbudgethouder

De budgethouders kunnen deelbudgethouders aanwijzen. Deze aanwijzing wordt vastgelegd in een aanwijzingsbesluit, waarin is opgenomen voor welke budgetten de aangewezen deelbudgethouders verantwoordelijk zijn.

Als deelbudgethouders kunnen teamleiders en medewerkers van de gemeente aangewezen. Externe medewerkers kunnen eveneens als deelbudgethouder worden aangewezen door de budgethouder.

De deelbudgethouders kunnen PAV-ers aanwijzen. Deze aanwijzing wordt vastgelegd in een aanwijzingsbesluit, waarin is opgenomen welke prestaties de PAV-ers aan mogen gaan/goedkeuren. De deelbudgethouder blijft verantwoordelijk voor het budget.

Artikel 5 PAV-ers

Als PAV-ers kunnen medewerkers van de gemeente worden aangewezen.

Artikel 6 Hiërarchie / vervanging

  • 6. 1 De bevoegdheden en verantwoordelijkheden met betrekking tot het budgetbeheer doorbreken de hiërarchische lijnen, zoals vastgelegd in de organisatieverordening, niet.

  • 6. 2 Bij afwezigheid van de (deel)budgethouder/PAV-er wordt deze vervangen door degene die hem/haar in de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden ook vervangt.

  • 6. 3 Bij afwezigheid van zowel de (deel)budgethouder/PAV-er als diens plaatsvervanger treedt de naast hogere functionaris in zijn / haar plaats.

Verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Artikel 7 Aangaan verplichtingen

  • 7. 1 Verplichtingen worden onderscheiden in “verplichtingen betreffende uitgaven” en “verplichtingen betreffende inkomsten” (rechten).

  • 7. 2 Het aangaan van verplichtingen gebeurt met inachtneming van het mandaatbesluit en het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid.

  • 7. 3 Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat geconstateerd is dat een toereikend budget aanwezig is en het aangaan van de verplichting direct verband houdt met de bij het budget behorende doelstelling.

  • 7. 4 Verplichtingen worden schriftelijk aangegaan.

  • 7. 5 De budgethouder kan meerjarige verplichtingen aangaan, mits de budgetten in de meerjarenbegroting toereikend zijn.

  • 7. 6 Het is niet toegestaan verplichtingen aan te gaan die in de toekomst tot onvermijdelijke overschrijdingen op de budgetten zullen leiden.

  • 7. 7 Verplichtingen kunnen niet worden aangegaan ten laste van de volgende budgetten:

    • ·

      Kapitaallasten;

    • ·

      Toerekening kostenplaatsen;

    • ·

      Posten betreffende stortingen in en onttrekkingen aan reserves;

    • ·

      Posten betreffende stortingen in voorzieningen;

    • ·

      Stelposten en onvoorzien;

    • ·

      Posten t.b.v. administratieve boekingen.

Artikel 8 Flexibiliteit budgetten

  • 8. 1 De budgethouder is bevoegd om binnen de hem/haar toegekende afzonderlijke producten, met inachtneming van de aan de producten verbonden doelstellingen, met budgetten te schuiven.

  • 8. 2 Verschuivingen tussen en binnen producten worden als technische begrotingswijziging verwerkt en geregistreerd.

Artikel 9 Fiattering betalingen en prestaties

  • 9. 1 De PAV-er parafeert voor geleverde prestaties/de te leveren prestaties van facturen en invorderingsopdrachten ten laste of ten gunste van de budgetten van de (deel)budgethouder.

  • 9. 2 De (deel)budgethouder parafeert voor facturen en invorderingsopdrachten ten laste of ten gunste van zijn budgetten.

  • 9. 3 De fiattering geeft aan dat geconstateerd is dat de gefactureerde goederen en diensten zijn geleverd, de factuur correct is en tot betaling kan worden overgegaan.

  • 9. 4 In afwijking van het gestelde in lid 1 van dit artikel coderen de medewerkers crediteuren en debiteuren binnen het team Planning en Kwaliteit alle facturen of invorderingsopdrachten en zij stellen de facturen beneden de € 500 met in achtneming van de betaaltermijnen direct betaalbaar.

  • 9. 5 De (deel)budgethouder ontvangt van het team Planning en Kwaliteit maandelijks een rapportage waarin inzicht wordt gegeven in alle betaalde facturen beneden de € 500. De (deel)budgethouder fiatteert de maandelijks ontvangen rapportages voor akkoord en zendt deze retour naar het team Planning en Kwaliteit.

Artikel 10 Informatieverstrekking

  • 10. 1 De (deel)budgethouder informeert het team Planning & Kwaliteit tijdig over de door hem / haar gesignaleerde c.q. verwachte afwijkingen van het toegekende product volgens de jaarlijkse planning van de P&C stukken.

  • 10. 2 De afwijkingen kunnen bestaan uit zowel over- als onderschrijdingen van de in het budget opgenomen uitgaven en / of inkomsten, afwijkingen in prestatie-eenheden, termijnen, planningen, kostendekkingspercentages en overige kengetallen.

  • 10. 3 De (deel)budgethouder is verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van de benodigde informatie ten behoeve van de planning- en controlinstrumenten.

  • 10. 4 Op ieder gewenst moment kunnen de (deel)budgethouders een budgetoverzicht krijgen uit de financiële administratie. In deze budgetoverzichten wordt de actuele stand van zaken met betrekking tot het budget / het product gegeven.

  • 10. 5 De (deel)budgethouders hebben de mogelijkheid om het financiële systeem te raadplegen, om op de hoogte te blijven hoe het gesteld is met het budget / het product, waarvoor hij/zij verantwoordelijk is.

  • 10. 6 Het MT stelt in de verschillende plannen van aanpak de termijnen voor het aanleveren van informatie vast zoals bedoeld in dit artikel.

Overige

Artikel 11 Onverenigbaarheid

De functie van budgethouder/PAV-er is onverenigbaar met de functie van concerncontroller, kassier, medewerkers crediteuren en debiteuren.

Artikel 12 Hardheidsclausule

In die gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het College van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Budgethoudersregeling gemeente Coevorden 2013”.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 14.

    1 Deze regeling treedt in werking na op de dag na bekendmaking.

  • 14.

    2 “Budgethoudersregeling gemeente Coevorden” zoals vastgesteld op 20 april 2010 vervalt na de in lid 1 genoemde datum.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Coevorden

d.d. 10 december 2013

de secretaris, de burgemeester,

Toelichting budgethoudersregeling