Regeling vervallen per 01-10-2010

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Geldend van 18-02-2010 t/m 30-09-2010

Intitulé

No. 2009/669

De raad van de gemeente Coevorden;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 oktober 2009,

bijlagenr. 669;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010.

(Legesverordening 2010).

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstelling

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

    • c.

      met betrekking tot de diensten als bedoeld in hoofdstuk 13 van de bij deze verordening behorende tabel, waarvoor de te heffen leges meer bedragen dan

      € 5.000,00, moeten de leges worden betaald in vijf maandelijkse termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die van de dagtekening van de kennisgeving, de tweede een maand later en zo vervolgens.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2009", vastgesteld bij raadsbesluit van 4 november 2008, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 30 juni 2009 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de derde dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenlig gende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 3 november 2009.

De voorzitter,

De griffier,

BIJLAGE

Tarieventabel

behorende bij de verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen..................................................................................................... 6

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken .......................................................................................... 8

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand.......................................................................................... 9

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 10

Hoofdstuk 5 Gemeentearchief........................................................................................... 12

Hoofdstuk 6 Kiezersregister.............................................................................................. 12

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie...................................................................................... 12

Hoofdstuk 8 Reisdocumenten........................................................................................... 14

Hoofdstuk 9 Rijbewijzen.................................................................................................. 15

Hoofdstuk 10 Wet op de kansspelen................................................................................... 15

Hoofdstuk 11 Verkeer en vervoer....................................................................................... 16

Hoofdstuk 12 Wet op de openluchtrecreatie....................................................................... 17

Hoofdstuk 13 Bouwleges.................................................................................................... 18

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet........................................................................................... 33

Hoofdstuk 15 Diversen....................................................................................................... 33

Titel 2 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet.................................................................................... 36

Titel 1 Algemene dienstverlening

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

1.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling

een tarief is opgenomen, per pagina € 4,60

1.1.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover

daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke

regeling een tarief is opgenomen:

1.1.2.1 per pagina op papier van A4-formaat € 0,48

1.1.2.2 per pagina op papier van een ander formaat € 0,59

1.1.3 een beschikking op aanvraag, voorzover daarvoor niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling

een tarief is opgenomen € 4,60

1.1.4 stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden

opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 4,60

1.1.5 kopieën van kaarten en tekeningen, al dan niet behorende bij de

in 1.1.1 tot en met 1.1.4 genoemde stukken, dan wel kopieën of

lichtdrukken daarvan, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel

of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

  • a.

    - per kopie:

    A4 formaat € 4,34

    A3 formaat € 5,35

    A2 formaat € 5,99

    A1 formaat € 7,10

    A0 formaat € 8,36

  • b.

    - per kopie van een origineel:

    A4 formaat € 5,99

    A3 formaat € 6,83

    A2 formaat € 7,10

    A1 formaat € 8,21

    A0 formaat € 8,79

1.1.6 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

tekening uit het digitaal bouwarchief, voor zover niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling

een tarief is opgenomen, per tekening: € 7,40

1.1.7 topografische gegevens:

  • a.

    - digitaal, waarvan de basiskosten bedragen € 58,86

    • -

      te vermeerderen met € 2,62 per kilobyte (dwg formaat)

    • -

      te vermeerderen met € 1,25 per kilobyte (dxf formaat)

  • b.

    - papierplot waarvoor de basiskosten bedragen € 58,86

    te vermeerderen voor

    A0 formaat € 29,67

    A1 formaat € 23,30

    A2 formaat € 17,53

    A3 formaat € 12,08

    A4 formaat € 6,24

HOOFDSTUK 2 BESTUURSSTUKKEN

2.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1 een afschrift van de programmabegroting € 13,18

2.1.2 een afschrift van de gemeenterekening € 13,18

2.2 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van

een aanvraag:

2.2.1 tot het verstrekken van:

2.2.1.1 een afschrift van het verslag van een raadsvergadering,

per pagina € 0,46

2.2.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering,

per pagina € 0,46

2.3 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.3.1 tot het verstrekken van:

2.3.1.1 een afschrift van het verslag van een vergadering

van een raadscommissie, per pagina € 0,46

2.3.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering

van een raadscommissie, per pagina € 0,46

2.4 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.4.1 tot het verstrekken van het gemeenteblad € 89,06

2.5 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen een aanvraag

tot het verstrekken van:

2.5.1 een afschrift van de algemene plaatselijke verordening, inclusief

de eventueel hierbij behorende wijzigingsverordeningen € 54,68

2.5.2 een afschrift van de bouwverordening, inclusief de eventueel

hierbij behorende wijzigingsverordening € 45,59

2.5.3 een exemplaar van de andere dan onder 2.5.1 genoemde

strafverordeningen € 40,87

2.5.4 een volledige verzameling van de gemeentelijke

strafverordeningen € 131,83

2.5.5 aanvullingen op de gemeentelijke strafverordeningen, per pagina € 0,46

2.5.6 andere, niet met name in deze tabel genoemde gemeentelijke

verordeningen, per pagina of gedeelte daarvan € 0,46

HOOFDSTUK 3 BURGERLIJKE STAND

3.1 Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap in de locaties Markt 5 en het ontmoetingscentrum “ De Hoeksteen” te Coevorden en MFC “De Brink” te Sleen op:

3.1.1 maandag tot en met vrijdag € 209,15

3.1.2 zaterdag en buiten normale kantooruren € 552,95

3.1.3 de huwelijksvoltrekking alsmede het registreren van een partnerschap vindt kosteloos plaats in de locatie aan de Markt 5 te Coevorden op:

  • -

    maandag om 09.00 uur en 09.30 uur.

3.2 Het tarief bedraagt terzake voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap in een andere daartoe aangewezen locatie dan vermeld in artikel 3.1 op:

3.2.1 maandag tot en met vrijdag € 380,50

3.2.2 op zaterdag en buiten normale kantooruren € 724,30

3.3 Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

3.3.1 een trouwboekje of partnerschapsboekje in een getypte uitvoering € 12,20

3.3.2 een trouwboekje of partnerschapsboekje, welke op verzoek

van betrokkenen is gekalligrafeerd € 24,70

3.3.3 een duplicaat van een trouw- of partnerschapsboekje € 12,20

3.4 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

3.4.1 alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elke op die lijst vermelde aangifte € 3,05

3.4.2 alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en

getrouwde paren, alsmede geregistreerde partners, voor zover voor

plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst

vermeld paar € 3,05

3.5 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken

van lijsten als in 3.4.1 en 3.4.2 bedoeld:

3.5.1 voor de periode van een maand € 19,05

3.5.2 voor de periode van drie maanden € 45,25

3.5.3 voor de periode van zes maanden € 84,15

3.5.4 voor de periode van één jaar € 151,50

3.6 Het tarief bedraagt terzake van het doen van nasporingen in de

registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 4,10

3.7 Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten van de burgerlijke stand

3.8 Het extra tarief ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap indien daarbij gebruik wordt gemaakt van een Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand uit een andere gemeente: € 114,60

3.9 Levering getuige bij huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie € 18,00

HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent  één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

4.2 Het tarief bedraagt terzake het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1 tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking € 3,45

4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 177,65

4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 739,60

4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 1.296,00

4.2.2.4 voor 5.000 verstrekkingen € 5.939,95

4.2.2.5 voor 10.000 verstrekkingen € 10.691,75

4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken

van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken

uit de gemeente en vestigingen in de gemeente € 594,05

4.3 Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.4 Het tarief bedraagt terzake het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1 tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking € 3,45

4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 177,65

4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 739,60

4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 1.296,00

4.4.2.4 voor 5.000 verstrekkingen € 5.939,95

4.4.2.5 voor 10.000 verstrekkingen € 10.691,75

4.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.5.1 tot het verstrekken van een persoonslijst van een ingezetene € 2,30

4.6 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake

van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 2,60

4.7 Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de

gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 4,05

4.8 De onder 4.2 tot en met 4.6 bedoelde leges zijn eveneens verschuldigd

indien de gevraagde inlichting niet leidt tot het door de aanvrager beoogde

doel of indien geen inlichting als gewenst kan worden verstrekt.

HOOFDSTUK 5 GEMEENTEARCHIEF

5.1 Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen

in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan

besteed kwartier of gedeelte daarvan € 4,00

5.2 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van:

5.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend

stuk per pagina € 1,50

5.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 1,50

HOOFDSTUK 6 KIEZERSREGISTER

6.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie

van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 4,40

HOOFDSTUK 7 VASTGOEDINFORMATIE

7.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

7.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan,

voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger

bedoeld in onderdeel 7.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan

7.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 3,37

7.1.1.2 in formaat A3 € 4,98

7.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 7.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk € 0,68

7.2 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een afschrift:

7.2.1 uit de gemeentelijke gebouwenregistratie € 8,19

7.2.2 uit de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 8,19

7.2.3 van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 8,19

7.2.4 uit het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in

artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 8,19

7.2.5 uit het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet € 

8,19

7.2.6 uit de kadastrale massale output € 8,19

7.3 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

7.3.1 het gemeentelijke adressenbestand, per adres € 8,19

7.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel,

per gelegde relatie € 8,19

7.3.3 het gemeentelijke adres-coördinatenbestand, per adres coördinaat € 8,19

7.3.4 de gebouwenregistratie € 8,19

7.4 Het tarief bedraagt terzake van het verlenen van inzage van de

kadastrale informatie via beeld:

7.4.1 indien daarbij door een ambtenaar van de gemeente hulp wordt

verleend per kwartier of een gedeelte daarvan € 9,87

7.4.2 indien daarbij niet door een ambtenaar van de gemeente hulp wordt

verleend

  • a.

    per kwartier € 3,15

  • b.

    een abonnement over de periode van een jaar € 94,23

7.5 Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag om  perceelsinformatie, al dan niet ten behoeve van aan- en verkoop c.q. taxatie,

van (on)roerende zaken indien dit informatie is betreffende:

a. bestemmingsplannen/vergunningen etc. € 42,08

b. de onderhoudstoestand/aanschrijvingen € 42,08

c. milieu aspecten/verontreinigingen € 42,08

HOOFDSTUK 8 REISDOCUMENTEN

8.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

8.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument

voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,65

8.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal

bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld

in 8.1.1 (zakenpaspoort) € 56,60

8.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een

persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van

Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,65

8.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld

in 8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 8,85

8.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een kindersticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3 € 20,75

8.1.6 tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 8.1.5

in een reisdocument als bedoeld in 8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3 € 8,85

8.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) € 42,60

8.1.8 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart tot 14 jaar € 8,95

8.2.1 De tarieven als genoemd in de onderdelen 8.1.1 tot en met 8.1.3 alsmede in 8.1.7 en 8.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 41,00

8.2.2 Het tarief als genoemd in 8.2.1 wordt bij een gecombineerde

spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in

8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen

als bedoeld in 8.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

8.2.3 Het tarief als genoemd in onderdeel 8.1.5 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met een bedrag per kindersticker van € 19,50

8.2.4 Bij verstrekking van een nieuw reisdocument ter vervanging van een

vermist reisdocument, worden de genoemde tarieven vermeerderd

met een bedrag van € 13,75

HOOFDSTUK 9 RIJBEWIJZEN

9.1 Het tarief, bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 32,70

9.2 Het tarief genoemd in artikel 9.1 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met € 33,50

9.3 Het tarief, bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een nieuw rijbewijs als bedoeld in

artikel 9.1 ter vervanging van een door vermissing, verlies of diefstal

in het ongerede geraakte rijbewijs € 13,75

boven het in 9.1 genoemde tarief

9.4 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register

Rijbewijzen € 4,05

HOOFDSTUK 10 WET OP DE KANSSPELEN

10.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in

artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

10.1.1 voor en periode van twaalf maanden voor één speelautomaat € 56,50

10.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten,

voor de eerste speelautomaat € 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat € 34,00

10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de

Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 7,75

HOOFDSTUK 11 VERKEER EN VERVOER

11.1 Het tarief, bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

11.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87

van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

(RVV 1990) voor zover noodzakelijk voor en direct

samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten € 33,20

11.1.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87

van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

(Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 11.1.1 € 33,20

11.1.3 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1

van het Voertuigreglement € 35,65

11.1.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld

in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake

het wegverkeer (BABW) € 59,75

11.1.4.1 bij verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld

in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake

het wegverkeer (BABW) € 13,95

11.1.4.2 tot het toekennen van een gehandicaptenparkeerplaats € 185,00

11.1.4.3 indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt

teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend

11.1.4.4 tot het toekennen van een gehandicaptenparkeerkaart en gehandicaptenparkeerplaats € 198,40

11.1.5 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5

van de Wet personenvervoer € 5,85

HOOFDSTUK 12 WET OP DE OPENLUCHTRECREATIE

12.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

12.1.1 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8,

eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie € 68,55

12.1.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8,

tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie € 40,10

12.1.3 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8,

tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie € 40,10

12.1.4 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8,

tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie € 40,10

12.1.5 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 13

van de Wet op de openluchtrecreatie € 40,10

12.1.6 tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als

bedoeld in artikel 24 van de Wet op de openluchtrecreatie € 40,10

HOOFDSTUK 13 BOUWLEGES

13.1 Algemeen

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 13.2 tot en met 13.6.

Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

  • a.

    Woningwet;

  • b.

    Wet ruimtelijke ordening;

  • c.

    gemeentelijke bouwverordening;

  • d.

    Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening.

    Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de  gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen.

    De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

    1. legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 13.2);

    2. verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 13.3);

    3. legesheffing slopen (zie onderdeel 13.4);

    4. legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 13.5);

    5. legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 13.6);

    6. legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 13.7).

    Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

    Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 13.8).

13.2 Bouwvergunningen

13.2.1 Algemeen

Op grond van onderdeel 13.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

  • -

    lichte bouwvergunning;

  • -

    reguliere bouwvergunning;

  • -

    bouwvergunning eerste fase;

  • -

    bouwvergunning tweede fase;

  • -

    wijziging bouwvergunning eerste fase.

    Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de beheersverordening als bedoeld in artikel 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening, de bouwverordening

    en het Bouwbesluit. Voor de kosten die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria, worden de leges in onderdeel 13.2 verhoogd.

13.2.2 Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989, ( "U.A.V. 1989"), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

13.2.3 Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van

een lichte bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q,

van de Woningwet, indien de bouwkosten:

  • a.

    minder bedragen dan € 2.000,--, € 84,25

  • b.

    € 2.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 50.000,=

    9 ‰ van de bouwkosten met een minimum van € 106,00

  • c.

    € 50.000,-- bedragen of meer

    € 523,70 vermeerderd met van elke € 1.000,--

    waarmee die bouwkosten € 50.000,-- te boven gaan € 20,30

13.2.4 Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van

een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

  • a.

    minder bedragen dan € 2.000,-- € 84,25

  • b.

    € 2.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 50.000,--

    9 ‰ van de bouwkosten met een minimum van € 106,00

  • c.

    € 50.000,-- bedragen of meer

    € 532,70 vermeerderd met van elke € 1.000,-- waarmee

    die bouwkosten € 50.000,-- te boven gaan € 20,30

13.2.5 Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van

een reguliere bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, 70 % van de overeenkomstig artikel 13.2.4 berekende leges

13.2.6 Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van

een reguliere bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet, 30% van de overeenkomstig 13.2.4 berekende leges

13.2.7 Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van

een reguliere bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:

een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 13.2.5 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 157,65 is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt

13.3 Verhogingen/aanvullende leges

13.3.1 Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden leges genoemd in onderdeel 13.2 verhoogd, dan wel worden aanvullende leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

  • -

    toetsing welstand (zie onderdeel 13.3.2);

  • -

    beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 13.3.3);

  • -

    projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 13.3.4);

  • -

    wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (zie onderdeel 13.3.5);

  • -

    vaststelling bestemmingsplan op aanvraag (zie onderdeel 13.3.6);

  • -

    ontheffing of toetsing exploitatieplan (zie onderdeel 13.3.7).

13.3.2 Toetsing welstand

13.3.2.1 Het berekende bedrag aan bouwleges voor een aanvraag om vergunning als bedoeld in 13.2.3, die worden beoordeeld door of namens burgemeester en wethouders volgens daartoe in de welstandsnota van de gemeente Coevorden opgenomen sneltoetscriteria worden verhoogd met:

  • a.

    indien de bouwkosten € 2.500,00 bedragen of meer,

    doch minder dan € 10.000,00 € 38,15

  • b.

    indien de bouwkosten € 10.000,00 bedragen of meer,

    doch minder dan € 50.000,00 € 133,45

  • c.

    indien de bouwkosten € 50.000,00 bedragen of meer € 228,85

13.3.2.2 Het berekende bedrag aan bouwleges voor een aanvraag om bouwvergunning als bedoeld in 13.2.3, 13.2.4, 13.2.5, 13.2.6 en 13.2.7, die niet kunnen worden beoordeeld volgens de in 13.3.2.1 genoemde sneltoetscriteria en die beoordeeld moeten worden door een welstandscommissie, worden verhoogd met de kosten voor een welstandsadvies, uitgebracht voor het specifieke bouwwerk door de welstandscommissie van Drents Plateau te Assen.

13.3.2.3 Het berekende bedrag aan bouwleges voor een aanvraag om bouwvergunning als bedoeld in 13.2.3, 13.2.4, 13.2.5, 13.2.6 en 13.2.7, en/of het bedrag aan leges als bedoeld in 13.5 en 13.6.4, waarvoor een welstandsadvies moet worden uitgebracht over stedenbouwkundige, landschappelijke en/of welstandscriteria, worden verhoogd met de kosten voor dit advies.

13.3.3 Beoordeling bodemrapport

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 13.2 wordt, indien

de aanvraag van een bouwvergunning slechts kan worden afgehandeld wanneer:

13.3.3.1 een milieukundig bodemrapport in de vorm van

vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740,

uitgave 1999 naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid wordt beoordeeld, verhoogd met € 15,30

13.3.3.2 een milieukundig bodemrapport in de vorm van een

verkennend onderzoek volgens NEN 5740,

uitgave 1999, naar de bodemgesteldheid wordt

beoordeeld, verhoogd met € 272,10

13.3.3.3 een milieukundig bodemrapport als bedoeld in de

Leidraad bodembescherming wordt beoordeeld,

verhoogd met € 302,60

13.3.4 Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 13.2 wordt,

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien

waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) van de Wet ruimtelijke ordening

(Wro) wordt toegepast, verhoogd met: € 9.011,70

eventueel verhoogd met de vooraf begrote kosten die verband houden

met de voor een projectbesluit benodigde en te verrichten onderzoeken.

13.3.4.1 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 13.2 wordt,

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien

waarvan artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de

Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met: € 1.759,40

eventueel verhoogd met de kosten die verband houden met de

voor een bestemmingsplan benodigde en te verrichten onderzoeken.

13.3.5 Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 13.2 wordt, indien de aanvraag

betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

13.3.5.1 artikel 3.6, eerste lid onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

wordt toegepast, verhoogd met: € 3.694,20

eventueel verhoogd met de kosten die verband houden met

de voor een wijzigingsplan benodigde en te verrichten onderzoeken.

13.3.5.2 artikel 3.6, eerste lid, onder c, van de Wet ruimtelijke ordening

wordt toegepast, verhoogd met: € 550,00

13.3.5.3 artikel 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke

ordening of artikel 50, derde lid, van de Woningwet wordt

toegepast, verhoogd met: € 550,00

13.3.6 Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 13.2 wordt,

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien

waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

verhoogd met: € 7.373,95

eventueel verhoogd met de vooraf begrote kosten die verband houden

met de voor een projectbesluit benodigde en te verrichten onderzoeken.

13.3.7 Ontheffing of toetsing exploitatieplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 13.2 wordt, indien de aanvraag

betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

13.3.7.1 een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met: € 104,65

13.3.7.2 artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast,

verhoogd met: € 15,25

Dit onderdeel vindt geen toepassing indien de met de ontheffing

of de toetsing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van

de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

13.4 Slopen

13.4.1 Sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en

onder b, artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de

Wet ruimtelijke ordening, artikel 37, eerste lid, van de

Monumentenwet 1988 of artikel 8.1.1 van de bouwverordening € 95,35

13.4.2 Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening € 95,35

13.4.3 Verhogingen

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 13.4.1 wordt,

indien de aanvraag van een sloopvergunning betrekking heeft op een

werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld

in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt

verleend, verhoogd met: € 104,65

Deze verhoging vindt geen toepassing indien de met de ontheffing

gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke

ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

13.5 Aanlegvergunning

13.5.1 Aanvraag aanlegvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a,

of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke

ordening (aanlegvergunning) € 143,70

13.5.2 Verhogingen

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 13.5.1 wordt, indien de

aanvraag van een aanlegvergunning:

13.5.2.1 betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien

waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) van de Wet ruimtelijke

ordening wordt toegepast, verhoogd met: € 9.011,70

13.5.2.2 betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien

waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38,

vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

verhoogd met: € 550,00

13.5.2.3 betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien

waarvan artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening

wordt toegepast, verhoogd met: € 7.373,95

13.5.2.4 betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien

waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met: € 104,65

Deze verhoging vindt geen toepassing indien de met de ontheffing

gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet

ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

13.5.2.5 betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke

ordening wordt toegepast verhoogd met: € 84,10

13.6 Overig/administratief

13.6.1 Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die

doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

13.6.2 Overschrijven vergunningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

wijziging van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of

aanlegvergunning € 48,30

13.6.3 Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

Wanneer een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in de onderdelen 13.2.3 tot en met 13.2.7,

met dien verstande dat zij niet minder dan € 61,10 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

13.6.4 Bestemmingswijzigingen

13.6.4.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld

in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke

ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor

een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of

werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 3.557,30

13.6.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld

in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23, of 3.38,

vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake

is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist

en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een

aanlegvergunning is vereist € 550,00

13.6.4.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in

artikel 3.10 (projectbesluit) van de Wet ruimtelijke ordening,

waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een

bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of

werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 9.011,70

eventueel verhoogd met de kosten die verband houden met de

voor een projectbesluit benodigde en te verrichten onderzoeken.

13.6.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan, als bedoeld

in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij

geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is

vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor

een aanlegvergunning is vereist € 7.373,95

eventueel verhoogd met de vooraf begrote kosten die verband

houden met de voor een bestemmingsplan benodigde onderzoeken.

13.6.4.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in

artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke

ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor

een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken

of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 257,95

eventueel verhoogd met de kosten die verband houden met

de voor het projectbesluit benodigde en te verrichten onderzoeken.

13.6.5 Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van

gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening € 104,65

13.6.6 Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of

werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening € 104,65

13.6.7 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag om bouw-, sloop- of

aanlegvergunning intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

13.6.7.1 30% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag

verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen

een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan, doch voor

het verlenen van de vergunning.

13.6.7.2 20% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag

verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken op een

later tijdstip dan de in 13.6.7.1 genoemde termijn na het in behandeling

nemen ervan, doch voor het verlenen van de vergunning.

13.6.7.3 Wanneer een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning,

voor het verlenen van de vergunning wordt ingetrokken en binnen 3 maanden

na die intrekking voor hetzelfde bouwplan een nieuwe aanvraag wordt

ingediend, worden de geheven leges als bedoeld in onderdeel 13.2 voor de behandeling van de eerdere aanvraag in minder gebracht op de

bouwleges voor de behandeling van de nieuwe aanvraag.

13.6.7.4 Wanneer besloten is een aanvraag tot het verkrijgen van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning buiten (verdere) behandeling te laten conform art 4:5 Awb en binnen 3 maanden na dit besluit voor hetzelfde plan een nieuwe aanvraag wordt ingediend, worden de geheven leges voor de behandeling van de eerdere aanvraag in mindering gebracht op de voor de behandeling van de nieuwe aanvraag verschuldigde leges.

13.6.7.5 Teruggaaf als gevolg van het besluit om een aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning buiten (verdere) behandeling laten conform art 4:5 Awb.

Wanneer is besloten een aanvraag om bouw-, sloop- of aanlegvergunning buiten (verdere) behandeling te laten conform art 4:5 Awb i.v.m. het niet voldoende te beoordelen zijn van een aanvraag, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven.

De teruggaaf bedraagt 30% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges.

13.6.8 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen de in artikel 4.1 en 8.1.7 van de bouwverordening genoemde termijn, respectievelijk een in de aanlegvergunning genoemde termijn als bedoeld in artikel 3.19, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening dan wel de werkzaamheden liggen langer dan een in de bedoelde bepalingen respectievelijk de aanlegvergunning genoemde termijn en

de vergunning wordt ingetrokken, wordt een deel van de leges teruggegeven.

De teruggaaf bedraagt:

10% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges.

13.6.9 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer een bouw-, sloop- of aanlegvergunning wordt geweigerd, wordt een deel van de

verschuldigde leges teruggegeven.

De teruggaaf bedraagt:

15% van de verschuldigde basisleges als bedoeld in de onderdelen 13.2.3 tot en met 13.2.7, onderscheidenlijk 13.4.1, 13.4.2 of 13.5.1.

13.7 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

13.7.1 Gebruiksvergunning op grond van de brandbeveiligingsverordening

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om een gebruiksvergunning op grond van de “brandbeveiligingsverordening

Coevorden 2006” ten behoeve van een bouwwerk van tijdelijke aard € 120,30

Zoals bijvoorbeeld (circus-) tenten, mobiele bouwwerken,

tentoonstellingen, tribunes.

13.7.2 Verhogingen

De in 13.7.1 genoemde bedragen worden vermeerderd, indien en voor

zover deze op de inrichting, waarop de aanvraag betrekking heeft,

van toepassing zijn voor een periode van:

  • -

    4 tot en met 7 dagen € 160,80

  • -

    meer dan 7 dagen, vermeerderd per week of een gedeelte daarvan € 84,15

13.7.3 Gebruiksvergunning op grond van de bouwverordening

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag om een gebruiksvergunning op grond van de bouwverordening € 250,55

13.7.4 Verhogingen

13.7.4.1 Indien de gebruiksvergunning de hierna genoemde bouwwerken

of inrichtingen betreft, wordt het onder 13.7.3 genoemde bedrag

verhoogd met de bij elk van die bouwwerken of inrichtingen

aangegeven bedragen:

  • 1.

    Gebouwen met een woonfunctie, zoals tehuizen, kloosters, woongebouw,

    gevangenissen, woningen met niet zelfredzame bewoners, bejaardenoorden;

  • 2.

    Gebouwen met een Logiesfunctie, zoals Hotels, pensions, dagverblijven;

  • 3.

    Gebouwen met een onderwijsfunctie, zoals onderwijsinstellingen,

    kinderdagverblijven en peuterspeelzalen;

  • 4.

    Gezondheidszorggebouwen, zoals verpleegtehuizen, ziekenhuizen en klinieken;

  • 5.

    Bedrijfsgebouwen, zoals kantoren;

  • 6.

    Gebouwen voor wegverkeer (niet van toepassing);

  • 7.

    Gebouwen met een publieksfunctie, zoals theaters, schouwburgen, bioscopen, aula’s, buurthuizen, ontmoetingscentra, wijkcentra, gebedshuizen, bibliotheken, kantines (niet bij sportzaken), cafés, restaurants, discotheken, zwembaden, sauna’s;

    met een oppervlakte van:

    - minder dan 100 m² € 160,80

    - 100 m² tot 500 m² € 1,60 voor elke m²

    - 500 m² tot 2.000 m² € 454,35

    - vermeerderd met € 0,62 voor elke m²

    - 2000 m² tot 5.000 m² € 1.335,35

    - vermeerderd met € 0,24 voor elke m²

    - 5.000 m² tot 50.000 m² € 2.286,99

    - vermeerderd met € 0,12 voor elke m²

    - 50.000 m² of meer € 2.922,25

    - vermeerderd met € 0,12 voor elke m²

13.7.4.2 Voor alle overige gebouwen hierna te noemen:

  • 1.

    Gebouwen met een woonfunctie (niet van toepassing);

  • 2.

    Gebouwen met een Logiesfunctie (niet van toepassing);

  • 3.

    Gebouwen met een onderwijsfunctie (niet van toepassing);

  • 4.

    Gezondheidszorggebouwen (niet van toepassing);

  • 5.

    Bedrijfsgebouwen, zoals fabrieken, loodsen, vemen, opslagplaatsen;

  • 6.

    Gebouwen voor wegverkeer, zoals garages;

  • 7.

    Gebouwen met een publieksfunctie, zoals musea, tentoonstellinggebouwen, sportkantines, gymzalen, sporthalen, stadions, winkelgebouwen, kampeerplaatsen en jachthavens;

    met een oppervlakte van:

    - minder dan 100 m² € 80,30;

    - 100 m² tot 500 m² € 0,80 voor elke m²

    - 500 m² tot 2.000 m² € 269,95

    - vermeerderd met € 0,36 voor elke m²

    - 2000 m² tot 5.000 m² € 651,27

    - vermeerderd met € 0,18 voor elke m²

    - 5.000 m² tot 50.000 m² € 1.119,00

    - vermeerderd met € 0,12 voor elke m²

    - 50.000 m² of meer € 1.871,90

    - vermeerderd met € 0,12 voor elke m²

De in 13.7.5 genoemde opslag worden vermeerderd met een opslag voor zover het betreft de niet bebouwde bedrijfsdoeleinden bestemde terreinen zoals loodsen, vemen, opslagplaatsen en kampeerterreinen;

met een oppervlakte van;

- minder dan 500 m² € 80,30;

- 500 m² tot 2.000 m² € 160,60;

- 2.000 m² tot 5.000 m² € 241,35;

- 5.000 m² of meer € 321,65;

- vermeerderd met 5.000 m² of een gedeelte daarvan met € 40,35;

13.7.5 Overschrijven gebruiksvergunning:

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek

tot overschrijving van een verleende gebruiksvergunning, indien er geen veranderingen/verbouwingen van de inrichting plaats vinden € 40,35

13.7.6 Teruggaaf

13.7.6.1 Wanneer een aanvraag tot het verkrijgen van een

gebruiksvergunning betrekking heeft op het bouwen of

verbouwen in aansluiting op een eerder voor dat bouwwerk verleende

gebruiksvergunning worden de leges berekend voor het te vergroten en/of te veranderen gedeelte van dat bouwwerk of inrichting.

13.7.6.2 Wanneer een aanvrager zijn aanvraag gebruiksvergunning intrekt,

terwijl deze in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel

van de leges teruggegeven.

De teruggaaf bedraagt:

  • -

    50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag

    verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken

    binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen

    ervan, doch voor het verlenen van de vergunning.

  • -

    25% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag

    verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken

    op een later tijdstip na het in behandeling nemen ervan, doch

    voor het verlenen van de vergunning.

    13.8 Overig

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling  of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit  hoofdstuk een tarief is opgenomen € 95,35.

HOOFDSTUK 14 WINKELTIJDENWET

14.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.1.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet,

of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 14,40.

HOOFDSTUK 15 DIVERSEN

15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

15.1.1 tot het verkrijgen van een attestatie de vita € 4,05;

15.1.2 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 3,15;

15.1.3 tot het verkrijgen van iedere andere verklaring omtrent een persoon € 4,05;

15.2 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag wordt

vastgesteld door de Minister van Justitie

15.3 Het tarief, bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

15.3.1 het verkrijgen van, een vergunning tot het venten of voor het innemen van een standplaats in de gemeente m.u.v. de standplaatshouders tijdens de weekmarkt in Coevorden gehouden op maandagochtend:

  • a.

    één dag of een gedeelte daarvan € 10,49

  • b.

    meer dan één dag doch ten hoogste voor één week € 20,08

  • c.

    meer dan één week doch ten hoogste voor één maand € 37,07

  • d.

    meer dan één maand doch ten hoogste voor een half jaar € 161,98

  • e.

    meer dan een half jaar doch ten hoogste voor één jaar € 269,94

15.3.2 het verkrijgen van een vergunning voor de uitstalling van goederen,

per m2 ingenomen grond:

  • -

    per jaar € 45,67

  • -

    per week € 1,47

  • -

    per dag € 0,46

15.3.3 het verkrijgen van een vergunning voor het hebben van een

reclamedoek, per doek: € 13,24

15.3.4 het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een

prostitutiebedrijf of escortbedrijf € 509,25

15.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot een vergunning of ontheffing ingevolge de Algemene Plaatselijke

Verordening voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een

andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 8,20

15.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een kapvergunning als bedoeld in de “Bomen

verordening gemeente Coevorden” € 19,81

15.6 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35

van de Wet Bescherming Persoonsgegevens:

15.6.1 Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

15.6.1.1 ten hoogste 49 pagina’s € 5,38

15.6.1.2 50 tot 100 pagina’s € 15,77

15.6.1.3 meer dan 100 pagina’s € 40,45

15.6.2 bij verstrekking anders dan op papier € 54,01

15.6.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de

vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie € 54,01

15.6.4 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 15.6.1

tot en met 15.6.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd,

wordt slechts de hoogste gevraagd.

15.7 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 4,97

15.8 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot naturalisatie of een vergunning tot verblijf wordt vastgesteld op het

bedrag dat volgt uit de tarieventabel van de immigratie- en naturalisatiedienst.

15.9 Het tarief bedraagt voor het verrichten van:

15.9.1 diensten door een duikteam van de gemeentelijke brandweer, voor zover de werkzaamheden wettelijk zijn toegestaan, inclusief materiaal, ongeacht of al dan niet de werkzaamheden worden verricht:

1 voor het eerste uur € 84,59

2 voor elk volgend half uur € 19,51

15.9.2 niet nader genoemde diensten door de gemeentelijke brandweer, per daartoe ingezet personeelslid:

1 voor elk eerste half uur € 20,64

2 voor elk volgend half uur € 9,28

15.10 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van digitale foto’s waarvan

de basiskosten bedragen € 58,64

bedragen te vermeerderen voor:

  • -

    digitale detailfoto’s bebouwde kom € 75,58

    per foto

  • -

    digitale overzichtsfoto’s € 305,40

    per foto.

    15.11 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

    melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip,

    plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld

    in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 139,57

    15.11.1 Het in 15.11 genoemde bedrag wordt:

    15.11.1.1 Indien met betrekking tot een melding overleg moet

    plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare

    grond en de aanbieder van het netwerk verhoogd met € 88,87

    15.11.1.2 Indien met betrekking tot een melding een onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag

    van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de

    melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een

    begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    15.11.1.3 Indien een begroting als bedoeld in 15.11.1.2 is uitgebracht,

    wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag

    na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht,

    tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

    15.11.1.4 Het tarief bedoeld in onderdeel 15.11 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke

    vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden,

    met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder

    dan nihil kan bedragen.

Titel 2 dienstverlening vallend onder europese dienstenrichtlijn

HOOFDSTUK 1 DRANK- EN HORECAWET

1.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3,

van de Drank- en Horecawet € 104,00

1.2 Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de

Drank- en Horecawet € 9,10

1.3 Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

wijzigen van een Drank- en horecavergunning naar aanleiding

van een mutatie van de leidinggevenden € 21,60.

Behorende bij raadsbesluit van 3 november 2009.

De griffier van de gemeente Coevorden,