Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR101585
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR101585/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiele organisatie van de gemeente Cromstrijen
Geldend van 01-06-2011 t/m 31-12-2014
Intitulé
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiele organisatie van de gemeente Cromstrijengezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 31 maart 2011;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet,
besluit:
vast te stellen de “Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Cromstrijen”.
De raad van de gemeente Cromstrijen;
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
ARTIKEL 1
Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
sector: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.
- b.
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Cromstrijen en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
ARTIKEL 2
Programma-indeling
- 1.
De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast.
- 2.
De raad stelt op voorstel van het college per programma relevante indicatoren vast voor het meten van en het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid.
ARTIKEL 3
Inrichting begroting en jaarstukken
- 1.
Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de productenraming ingedeeld naar programma’s en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie ingedeeld naar programma’s.
- 2.
Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de realisatie van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.
- 3.
In de jaarrekening wordt van de investeringen de realisatie van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.
ARTIKEL 3a
Kaders ontwerpbegroting
- 1.
Het college biedt voor 31 mei de raad de kadernota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de programmabegroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad stelt deze kadernota voor 30 juni vast.
- 2.
In de programmabegroting wordt bij het programma Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen onder de overige baten en lasten een post voor onvoorzien opgenomen.
ARTIKEL 4
Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
- 1.
De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.
- 2.
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen autoriseert de raad met het vaststellen van de financiële positie bij de begrotingsbehandeling.
- 3.
Indien het college een overschrijding van een geautoriseerd budget of investeringskrediet voorziet, meldt het college dit in de eerstvolgende raadsvergadering aan de raad. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
- 4.
Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel aan de raad voor.
ARTIKEL 5
Tussentijdse rapportage
- 1.
Het college informeert de raad door middel van bestuursrapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente.
- 2.
De bestuursrapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van de baten en lasten per programma, het geprognosticeerde resultaat en de realisatie en raming van de realisatie van de investeringskredieten.
- 3.
In de bestuursrapportage worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten in de begroting groter dan € 25.000,00 toegelicht.
Hoofdstuk 3 Financieel beleid
ARTIKEL 6
Waardering & afschrijving vaste activa
Het college biedt de raad een nota waardering- rente- en afschrijvingsbeleid aan. Deze nota bevat beleidsregels over het waarderen van activa, afschrijvingen en rente.
ARTIKEL 6a
Reserves en voorzieningen
Het college biedt de raad een nota reserves en voorzieningen aan. Deze nota bevat beleidsregels over de reserves en voorzieningen.
ARTIKEL 7
Kostprijsberekening
- 1.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
- 2.
Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van bestemmingsreserves en voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging en het onderhoud van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en de compensabele btw.
ARTIKEL 8
Vaststelling hoogte belastingen, heffingen en prijzen
- 1.
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen en heffingen.
- 2.
Het college biedt de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen.
ARTIKEL 9
Financieringsfunctie
Het college biedt de raad een treasurystatuut aan. Het treasurystatuut bevat beleidsregels over de financieringsfunctie.
Hoofdstuk 4 Financieel beheer en interne controle
ARTIKEL 10
Administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
- a.
het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de sectoren;
- b.
het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, contracten, enzovoorts;
- c.
het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;
- d.
het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;
- e.
het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
- f.
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.
ARTIKEL 11
Interne controle
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
ARTIKEL 12
Misbruik en oneigenlijk gebruik
Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie
ARTIKEL 13
Financiële organisatie
Het college zorgt voor en legt vast:
- a.
een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de sectoren;
- b.
een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
- c.
de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
- d.
de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;
- e.
de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.
ARTIKEL 13a
Inkoop en aanbesteding
Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten.
ARTIKEL 13b
Subsidieverstrekking
Het college biedt de raad een nota subsidies aan. Deze nota bevat beleidsregels over de verstrekking van gemeentelijke subsidies.
ARTIKEL 13c
Krediet en budgetbeheer
Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor het krediet en budgetbeheer.
Hoofdstuk 6 Slotbepalingen
ARTIKEL 14
Inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt in werking per 1 juni 2011, met dien verstande dat de stukken met ingang van het begrotingsjaar 2012 voldoen aan de bepalingen van deze verordening.
- 2.
Deze verordening treedt in de plaats van de ‘Financiële verordening’, vastgesteld door de raad op 14 december 2004.
ARTIKEL 15
Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald onder de naam ‘Financiële verordening 2011’.
Vastgesteld door de raad van de gemeente Cromstrijen in zijn openbare vergadering gehouden op 10 mei 2011, |
||
de griffier, |
de voorzitter, |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl