Regeling vervallen per 01-01-2021

Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2014-2024

Geldend van 12-10-2013 t/m 31-12-2020

Intitulé

Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2014-2024

1.1 Aanleiding

In 2008 stelde de gemeente Cromstrijen het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) 2008-2017 vast. Dit plan verving het tot dan toe geldende Verkeersstructuurplan uit 1994. In 2009 stelden wij een Uitvoeringsprogramma GVVP vast waarin we de maatregelen voortkomend uit het GVVP benoemden en in tijd uitzetten.

Huidige ontwikkelingen alsook resultaten van onderzoeken die wij uitvoerden in de periode 2009 tot en met 2013 leiden ertoe dat het GVVP niet langer actueel en compleet is. De resultaten van de onderzoeken leiden tot gewijzigde en nieuwe inzichten ten opzichte van het GVVP 2008-2017 en de gewijzigde financiële situatie dwingt ons kritisch te kijken naar oplossingen voor verkeersproblemen en hiervoor duurzame oplossingen te formuleren.

Aan de hand van voorliggend document waarin de knelpunten en gewenste toekomstige ontwikkelingen zijn benoemd, stellen wij een uitvoeringsprogramma op. Hierin benoemen wij de maatregelen die wij op lange termijn, middellange termijn en korte termijn willen realiseren.

1.2 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 omschrijft de drie pijlers van het GVVP. Het landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal beleid omschrijven wij in hoofdstuk 3 van dit GVVP. Hoofdstuk 4 omvat een inventarisatie van de verkeersaspecten binnen onze gemeente en geeft een samenvatting van de onderzoeken die wij uitvoerden in de periode 2009-2013. De hieruit voortkomende knelpunten formuleerden wij in hoofdstuk 5. Hoofdstuk 6 geeft onze ambities weer. Hierin omschrijven wij welke ambities wij op korte (-3 jr.), middellang (3 tot 10 jr.) en lange (+ 10 jr.) termijn willen verwezenlijken.

Pijlers van het GVVP

Hoe het mobiliteitsnetwerk er in de toekomst uitziet is onbekend en kan op vele verschillende wijzen worden voorspeld en ingevuld. Deze onbekendheid betekent echter niet dat wij geen pijlers kunnen vaststellen aan de hand waarvan wij onze ambities voor de komende jaren kunnen invullen.

Onze ambities moeten een bijdrage leveren aan een van de drie pijlers die wij in dit GVVP vastleggen. Deze drie pijlers zijn; Bereikbaarheid, Veiligheid en Leefbaarheid.

Bereikbaarheid

  • ·

    De beide kernen van Cromstrijen (Klaaswaal en Numansdorp) dienen via gebiedsontsluitingswegen bereikbaar te zijn. Deze gebiedsontsluitingswegen dienen, voor zover dat mogelijk is, binnen de kern over te gaan in erftoegangswegen. Wij streven er dan ook naar om de gebiedsontsluitingswegen zoveel mogelijk langs de kernen te leiden en zodoende het doorgaande verkeer dat van deze wegen gebruik maakt, te weren uit de dorpskernen.

  • ·

    Beide kernen maar ook het buitengebied van Cromstrijen dienen goed bereikbaar te zijn via het openbaar vervoer. De openbaar vervoerverbinding met zowel de regio, de steden Rotterdam en Dordrecht maar ook het eiland Goeree-Overflakkee en de regio West-Brabant vormen belangrijke verbindingen voor de inwoners van Cromstrijen. Bereikbaarheid met het openbaar vervoer is niet alleen belangrijk voor de inwoners van Cromstrijen maar draagt ook bij aan de recreatieve aantrekkelijkheid van de gemeente. De openbaar vervoerverbindingen in de gemeente zijn dan ook van groot belang. Hoewel zeer belangrijk mogen deze verbindingen de leefbaarheid van de woonwijken niet aantasten. Snelle en compacte verbindingen zijn dan ook de insteek.

Veiligheid

  • ·

    Weginrichting conform de duurzaam veilig richtlijnen; Deze landelijke richtlijnen creëren een eenduidige inrichting van het wegennet in heel Nederland. Daarmee uniformiteit en voor iedere weggebruiker herkenbaar. Wegen binnen de gemeente (zowel bestaande als nieuwe) dienen aan deze richtlijnen te voldoen. Te nemen maatregelen stemmen wij af op de ruimtelijke (on)mogelijkheden en de uitrukroutes van hulpdiensten waardoor afwijking van de richtlijnen mogelijk wenselijk is.

  • ·

    Wij zetten in op een verkeersveilige omgeving voor fietsers. Zowel voor de woon-werkfietsers/schooljeugd als voor de recreatieve fietser moet onze gemeente veilig zijn en moet het prettig zijn hier te fietsen. Wij streven een hoge kwaliteit van fietsvoorzieningen na waarbij met name op de toegangsroutes voldoende ruimte voor de fietser moet zijn.

  • ·

    Wij zetten in op een verkeersveilige omgeving voor voetgangers. Met name op de schoolroutes en de winkelroutes dient voldoende ruimte te zijn om te bewegen.

  • ·

    Verkeersveiligheid rond scholen is en blijft een belangrijk speerpunt. De basisschoolleerlingen zijn de toekomstige weggebruikers en daarmee een belangrijke doelgroep voor verbetering van de verkeersveiligheid van een gemeente. Maar niet alleen de leerlingen zijn in deze belangrijk, ook de ouders van de leerlingen dienen hun steentje bij te dragen door onder meer het goede voorbeeld te geven.

Leefbaarheid

·Het hebben van goede en voldoende parkeervoorzieningen komt leefbaarheid en wooncomfort in woonwijken ten goede. Bij nieuwe de aanleg van nieuwe woonwijken of herinrichting van bestaande woonwijken houden wij rekening met voldoende parkeervoorzieningen. Parkeervoorzieningen in een gebied met gemengde functies (centrum gebieden en bedrijventerreinen) dienen voor uitvoering van die functies haalbaar te zijn.

Beleid

Dit hoofdstuk geeft een analyse van het reeds geldende beleid van betrokken overheden op zowel landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal niveau.

3.1 Landelijk beleid

3 .1.1 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012)

Het rijk stelde in maart 2012 de definitieve Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte vast. Deze Structuurvisie omschrijft de ambities van het Rijk voor wat betreft het ruimtelijke en mobiliteitsbeleid tot de periode 2040. Deze Structuurvisie geeft geen direct te gebruiken handvatten voor maatregelen op lokaal niveau, echter op regionaal niveau dienen wij wel rekening te houden met een aantal punten. Enkele van deze punten zijn in meer of mindere mate van toepassing op de gemeente Cromstrijen;

  • ·

    Het tot stand brengen en beschermen van de (herijkte) Ecologische Hoofdstructuur (EHS), inclusief de nog aan te wijzen Natura 2000-gebieden Haringvliet en Hollands Diep en het reeds aangewezen Oudeland van Strijen. De cultuurhistorische waarde van de regio ontlenen wij deels aan het feit dat wij onderdeel zijn van de Limes-route alsook van het Floris V-pad (wandelroutes).

  • ·

    Het versterken van de primaire waterkeringen (hoogwaterbeschermingsprogramma) en het uitvoeren van gebiedsgerichte en generieke deelprogramma’s vanuit het Nationaal Deltaprogramma. Voor de Hoeksche Waard betreft dit de deelprogramma’s Zuidwestelijke Delta, Rijnmond-Drechtsteden en Rivieren en de generieke programma’s Veiligheid, Zoet water en Nieuwbouw en Herstructurering.

3.2 Provinciaal beleid

3 .2.1 Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan (2004)

Het PVVP geeft aan hoe de provincie Zuid-Holland haar beleid op het terrein van verkeer en vervoer wil vormgeven. De provincie heeft enerzijds oog voor een bereikbaar Zuid-Holland met een tevreden reiziger en oog voor zowel zakelijk als goederenverkeer en anderzijds voor een beter milieu, voor veiligheid en voor stedelijke en landelijke kwaliteit. Zuid-Holland kiest derhalve voor een beheerste groei van mobiliteit op basis van een afgewogen beleidsmix. Belangrijke punten vanuit dit PVVP voor onze gemeente zijn de omgang met de A29 (al dan niet verbreding) en de ontbrekende schakels in het fietsnetwerk. Momenteel werkt de provincie Zuid-Holland aan een Beleidsvisie Mobiliteit 2030 welke dit PVVP vervangt. De verwachting is dat de ontwerpbeleidsvisie in 2014 wordt voorgelegd aan Gedeputeerde Staten waarna het reguliere inspraaktraject wordt opgestart. Wij houden deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

3 .2.2 Provinciaal Fietsplan (2008) en herzien Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016

Het Provinciaal Fietsplan 2008 legt de kaders vast voor uitbreiding van fietsinfrastructuur. Er is hierbij aandacht voor nieuwe verbindingen tussen stedelijke centra en OV-knooppunten evenals voor de ontsluiting van de stad naar recreatieve gebieden. In 2012 stelde de provincie het nieuwe Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016 vast. Het accent in deze uitvoeringsperiode ligt op bovenregionale verbindingen voor woon-werkverkeer of schoolroutes en verbindingen tussen het stedelijk en landelijk gebied. Binnen de gemeente Cromstrijen hebben/krijgen wij verbindingen die passen in de categorieën ‘schoolroutes’ en ‘stad-landroute’. Het betreft hier de routes F244.1 (Klaaswaal – Westmaas) en F560 Klaaswaal – N91 (Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde). De routes F244.2 (Klaaswaal – A29) en F414.1 (Numansdorp – Hollands Diep) zijn opgenomen in de zogenaamde overprogrammering. Dit houdt in dat de plannen voor deze fietspaden nog niet uitgekristalliseerd zijn en/of hiervoor nog geen financiering beschikbaar is. Inmiddels zijn wij met zowel de provincie als Waterschap Hollandse Delta (uitvoerder) in overleg over de aanleg van deze fietspaden.

Afbeelding 1; Uitsnede uitvoeringsprogramma Fietsplan 2012-2016

3 .2.3 Nationaal Landschap

Het Nationaal Landschap Hoeksche Waard is één van de twintig Nationale Landschappen van Nederland. De kernkwaliteiten van de Hoeksche Waard zijn de duurzame landbouw, het polderpatroon, het reliëf van kreken en dijken, de openheid van het landschap en de aanwezigheid van cultuurhistorische objecten. Dit houdt in dat bij aanpassingen in de infrastructuur, zowel

bestaand als nieuw, rekening wordt gehouden met de kernwaarden van het Nationaal Landschap. Daarnaast is het beleid erop gericht om kleinschalige recreatieve mobiliteitsfuncties te versterken, zoals Deltapontjes en wandel- en fietsroutes. Het bepalen van de rechten en verplichtingen van de Nationale Landschappen droeg het Rijk onlangs over aan de provincies.

3.3 Regionaal beleid

3 .3.1 Regionaal Verkeers- en Vervoerplan (2013)

De gemeenten in de Hoeksche Waard stelden een gezamenlijke Structuurvisie Hoeksche Waard op. Deze structuurvisie omvat de visie van de Hoeksche Waard op diverse vlakken, in zowel ruimtelijk, economisch als landschappelijk perspectief. Ook ten aanzien van verkeer en vervoer benoemt de Structuurvisie een aantal taken. In het uitvoeringsprogramma behorende bij deze Structuurvisie wordt het opstellen van een regionaal verkeers- en vervoersplan (RVVP) benoemd als eerste uitvoeringstaak voor de verbetering van de bereikbaarheid van de diverse dorpen in de Hoeksche Waard.

Momenteel werken we in de regio met zowel Waterschap Hollandse Delta als de provincie Zuid-Holland, aan het opstellen van een RVVP. Het ontwerp RVVP is hiertoe in alle gemeenten door de colleges vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. De inspraakperiode liep van 28 januari 2013 tot 24 maart 2013. De verwachting is dat het definitieve RVVP na de zomer door de vijf raden wordt vastgesteld.

Het RVVP richt zich met name op knelpunten en problemen buiten de woonkernen (buiten de bebouwde kom), dit omdat de gemeenten in de Hoeksche Waard zelf reeds een GVVP of een soortgelijk beleidsplan hebben voor het verkeer binnen de kernen. Het RVVP bestaat uit drie delen: een inventarisatie van bestaand beleid en relevante ontwikkelingen (deel A), een analyse en voorstel voor maatregelen (deel B) en een lijst van mogelijke uitvoeringsmaatregelen (deel C).

Aandachtspunten voor de gemeente Cromstrijen zijn de volgende;

  • ·

    Gesproken wordt over een vorkstructuur voor wat betreft de wegenstructuur in de Hoeksche Waard. Concreet houdt dit voor Cromstrijen in dat de hoofdontsluiting plaatsvindt via de A29, provinciale weg N487 en een nieuw aan te leggen oostelijke randweg Klaaswaal (Smitsweg tot aan Energieweg).

  • ·

    Een eventuele aanleg van de A4-zuid in de Hoeksche Waard is een punt waarvan over de exacte vormgeving nog consensus moet worden bereikt. Zeker is echter dat deze aantakt ter hoogte van de hoge lus op de A29 bij Klaaswaal. Wanneer het Rijk besluit de A4-zuid aan te leggen zal de A29 hoogstwaarschijnlijk worden verbreed om tegemoet te komen aan de verwachtte te verwerken verkeersstromen. Vraag is dan of ook de Haringvlietbrug verbreed moet worden.

  • ·

    In het RVVP wordt voorgesteld het transferium dat nu gelegen is aan de A29 ter hoogte van de Molendijk Numansdorp te verplaatsen naar de afslag A29 Numansdorp. Een transferium met hierbij bijvoorbeeld toeristische informatie en horeca maakt een overstap op deze locatie logisch en aantrekkelijk en vergroot de sociale veiligheid. Dit transferium richt zich minder op de woon-werkreiziger en meer op de toeristisch-recreatieve bezoekers. Het transferium is een prima uitvalsbasis voor de verdere verkenning van de Hoeksche Waard. Overigens biedt de nieuwe OV-concessie van de provincie Zuid-Holland (verwacht 2014-2015) ons de gelegenheid de OV-routes in onze gemeente aan te laten passen.

  • ·

    Een aandachtspunt blijft vracht- en landbouwverkeer. Vrachtverkeer kan middels bewegwijzering worden verwezen naar de meest gewenste route, het is echter niet mogelijk hen hiertoe te verplichten. Ook landbouwverkeer (met name in de dorpskernen) geeft een belasting van het wegdek en veroorzaakt overlast bij omwonenden.

3 .3.2 Meerjarenprogramma Verkeersveiligheid (2011)

De vijf gemeenten in de regio Hoeksche Waard zijn deelnemer in de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid (RPV). Tezamen met Waterschap Hollandse Delta, provincie Zuid-Holland en politie en OM heeft deze projectgroep het belang om de verkeersveiligheid zowel binnen als buiten de kernen te verbeteren. Iedere drie jaar stelt de RPV een meerjarenplan vast waarin vastlegt welke projecten gedurende deze periode worden uitgevoerd. Het huidige meerjarenplan geldt van 2011 tot en met 2013. Projecten binnen dit regionale programma richten zich op bepaalde doelgroepen, voorbeelden hiervan zijn;

  • ·

    Kinderen/Jeugd; JONGLeren, School op Seef, verkeersouders.

  • ·

    Tieners; Totally Trafic, Jonge rijders en jonge bestuurders.

  • ·

    Ouderen; BROEM- en SCOOT-infodagen.

Deze projecten richten zich voornamelijk op gedragsbeïnvloeding door middels van het informeren en kennisoverdracht.

3 .3.3 Wegenbeleidsplan (2008) en Wegencategoriseringsplan (2013) Waterschap Hollandse Delta

Waterschap Hollandse Delta heeft de zorg over wegen en fietspaden op de Zuid-Hollandse eilanden, zo ook in de Hoeksche Waard. Deze zorg richt zich allereerst op de instandhouding en bruikbaarheid van het wegennet. Hiertoe heeft het waterschap een wegenbeleidsplan opgesteld. Aan de wegenzorg verbonden thema’s zijn: verkeersveiligheid, weginrichting, bereikbaarheid, milieu/landschap, samenwerking en kosteneffectiviteit.

De inrichting van de wegen op de eilanden is op onderdelen verschillend. Deze verschillen zijn soms te rechtvaardigen door specifieke omstandigheden. Daarbij zijn grenzen opgezocht van wat mogelijk was binnen de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Aan de verkeersveiligheid voor de fietser wordt speciale aandacht besteed. Voor de weginrichting streeft het waterschap naar een uniforme inrichting in overeenstemming met de CROW-richtlijnen.

De verkeersveiligheidfocus kan niet alleen gericht zijn op het eigen wegennet, maar moet op het totale netwerk van alle wegbeheerders worden gericht. Efficiënte benutting van de beschikbare capaciteit van de netwerken door middel van (dynamisch) verkeersmanagement wordt steeds belangrijker. Afstemming met en samenwerking tussen wegbeheerders vragen steeds meer aandacht. De komende jaren zal de, al een aantal jaren geleden ingezette, gebiedsgerichte samenwerking worden geïntensiveerd en zal het waterschap in de afstemming tussen ruimtelijke ordening en verkeersinfrastructuur een actievere rol gaan spelen.

Voor de wegen van Waterschap Hollandse Delta is een wegcategoriseringsplan opgesteld, getiteld: Wegcategoriseringsplan, ‘Op weg naar een duurzaam wegennet’ Aan het wegcategoriseringsplan liggen een uitgebreide netwerkanalyse en afwegingsproces ten grondslag. Hierin zijn de relevante uitgangspunten vastgelegd, gemaakte keuzes toegelicht en de gedetailleerde resultaten weergegeven. Het doel van het wegcategoriseringsplan voor het waterschap is te komen tot een eenduidige functietoekenning van de wegen in beheer bij Waterschap Hollandse Delta. Een functietoekenning die aansluit op de behoeftes vanuit bereikbaarheid en verkeersveiligheid, met een vertaling naar de gewenste inrichting van deze wegen.

3.4 Lokaal beleid

3 .4.1 GVVP (2008, 2009)

Het vastgestelde GVVP inclusief Uitvoeringsprogramma vormde sinds 2008 en 2009 de leidraad voor de uitvoering van verkeersmaatregelen in onze gemeente. Door de jaren heen voerden wij echter ook maatregelen uit die door voortschrijdend inzicht dan wel op basis van noodzaak dienden te worden gerealiseerd. In hoofdstuk 4 geven we een inventarisatie van de huidige verkeerssituatie alsook de door ons uitgevoerde onderzoeken.

3 .4.2 Collegewerkprogramma en Raadsprogramma 2010-2014

In het collegewerkprogramma namen wij op dat wij het GVVP inclusief Uitvoeringsprogramma compleet vernieuwen en een parkeerbeleid opzetten. Dit naast de maatregelen die wij reeds opnamen in het Uitvoeringsprogramma voor deze periode. De nadruk van het gemeentebestuur ligt op het verbeteren van de leefbaarheid in het centrum van Numansdorp en op de centrale assen van Klaaswaal en Numansdorp. Daarnaast dient voor de ontwikkeling van Numansdorp Zuid een adequate ontsluiting te worden gerealiseerd.

Inventarisatie en uitgevoerde onderzoeken

In dit hoofdstuk een omschrijving van de bereikbaarheid van de gemeente Cromstrijen, de verkeersveiligheid op de wegen en de ons bekende knelpunten. Vervolgens de diverse onderzoeken die wij uitvoerden in de periode 2009 tot en met 2013.

4.1 Inventarisatie

4 .1.1 Bereikbaarheid

De gemeente Cromstrijen is gelegen in de Hoeksche Waard, een van de Zuid-Hollandse eilanden. De regio Hoeksche Waard (gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen) kenmerkt zich door haar uitgestrekte polders, compacte woonkernen en vele buurtschappen. De gemeente heeft ruim 12.500 inwoners, grotendeels verdeeld over de twee woonkernen Klaaswaal en Numansdorp.

Gemotoriseerd verkeer

De gemeente Cromstrijen wordt doorsneden door en takt aan op de Rijksweg A29 (afslag 22). Deze weg is samen met de N217 (ten noorden van de gemeente) de belangrijkste weg voor onze bewoners om gebruik te maken van de voorzieningen in Rotterdam en Dordrecht. Daarnaast is de A29 de enige weg die het eiland verbindt met Rotterdam, Noord-Brabant of Goeree Overflakkee. Gekeken naar de regionale wegen zijn de provinciale wegen (N487, N488 en N489) belangrijk voor Cromstrijen. De N487 vormt de verbinding met de Rijksweg A29, niet alleen voor Cromstrijen maar ook voor Strijen en Korendijk is dit een belangrijke verbinding. De N488 verbindt Numansdorp met Oud-Beijerland en doorkruist de kern Klaaswaal. Deze verbinding wordt tevens veel als schoolroute gebruikt voor de schooljeugd uit Numansdorp en Klaaswaal. De N489 (Smitsweg) vormt de verbinding tussen de N488 en de provinciale weg N217. Afbeelding 2 ; provinciale wegen N487, N488 en N489

Op de provinciale wegen na zijn de wegen buiten de kernen Klaaswaal en Numansdorp in eigendom en beheer van Waterschap Hollandse Delta of particuliere eigenaren. Binnen de bebouwde kom zijn de wegen in Klaaswaal en Numansdorp in eigendom en/of beheer van de gemeente Cromstrijen. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2008 is de wegcategorisering vastgelegd van de wegen in de kernen. Deze wegcategorisering blijft grotendeels ongewijzigd. Voor de kern Numansdorp voegen wij echter de nieuwe oostelijke ontsluitingsweg die als ontsluitingsweg fungeert voor de woonwijk Torensteepolder. De Voorstraat is niet langer een zogeheten ‘grijze weg’ maar is onderdeel van de 30km-zone. Voor de kern Klaaswaal wijzigde de categorisering niet.

Afbeelding 3 ; Wegencategorisering mei 2013

Langzaam verkeer

Binnen de Hoeksche Waard en ook binnen de gemeente Cromstrijen heeft de fiets een belangrijke functie voor de bereikbaarheid van de voorzieningen. Daarnaast wordt de fiets veelvuldig gebruikt als vervoermiddel op woon-werk- en schoolroutes. Deze fietsers maken voor zover mogelijk gebruik van utilitaire fietspaden (hoofdfietspaden). De belangrijkste utilitaire fietspaden in Cromstrijen zijn gelegen op de centrale as beginnend bij de Burgemeester de Zeeuwstraat en eindigend in Oud-Beijerland daarbij de N488 volgend door Klaaswaal. Daarnaast wordt de Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde veelvuldig gebruikt door fietsers richting de Strijen en ’s Gravendeel. Fietsers moeten deze wegen bij gebrek aan vrijliggende fietsvoorzieningen grotendeels delen met andere weggebruikers waaronder ook zwaar vracht- en landbouwverkeer.

Wat betreft recreatief fietsverkeer zijn er meer wegen in Cromstrijen die hiervoor intensief gebruikt worden en vaak onderdeel zijn van een fietsroutenetwerk. Hoewel deze fietsverbindingen gericht zijn op recreatief fietsverkeer en zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van minder drukke wegen vindt op sommige wegen wel vermenging plaats met gemotoriseerd verkeer. Ten behoeve van een verbetering van de verbindingen voor het fietsverkeer stelde de regio enige jaren geleden een Gebiedsprofiel op. In dit Gebiedsprofiel benoemden wij een tweetal verbindingen die aantrekkelijker moesten worden gemaakt voor de fietser. Waterschap Hollandse Delta is belast met de uitvoering van deze projecten. Als onderdeel van de fietsroute Strijen – Piershil is in Cromstrijen gekeken naar de mogelijkheid voor de aanleg van vrijliggende fietspaden. In Cromstrijen loopt deze route via de Oost-Middelweg, Tweede Dwarsweg, Middelsluissedijk Oostzijde, provinciale weg (parallel Groene Kruisweg) naar de Korte weg in Korendijk. Waterschap Hollandse Delta oordeelde dat deze route in onze gemeente ofwel qua verkeersintensiteiten geen noodzaak was voor een vrijliggend fietspad dan wel omdat er onvoldoende ruimte was om dit te realiseren.

Afbeelding 4; Oost Middelweg

Voor wat betreft het fietsverkeer naar de voorzieningen en binnen de woonwijken zijn hierover weinig klachten. Hoewel men hier grotendeels gebruik maakt van de wegen voor gemotoriseerd verkeer zijn de verkeersintensiteiten dermate beperkt dat deze geen belemmering vormen voor het fietsverkeer. Hierbij moet wel opgemerkt dat wanneer op een weg de intensiteiten van gemotoriseerd verkeer sterk toenemen, hier aandacht moet zijn voor de positie van het langzaam verkeer.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer binnen de gemeente Cromstrijen bestaat uit busvervoer op streeklijnen. Binnen de gemeente liggen de volgende busroutes;

Lijn 164: Zuid-Beijerland – Rotterdam, via Numansdorp en Klaaswaal

Lijn 169: Willemstad – Oud-Beijerland, via Numansdorp en Klaaswaal

Lijn 174 en 264: Numansdorp – Rotterdam, via Klaaswaal

Lijn 179: Numansdorp – Rotterdam, via A29

Lijn 195: Numansdorp – Strijen

Lijn 667: Strijensas – Oud-Beijerland, via Klaaswaal

Lijn 669: Willemstad – Oud-Beijerland, via Numansdorp en Klaaswaal

Lijn 864: Numansdorp – Strijen, via Klaaswaal en Heinenoord (nachtnet)

Een aantal buslijnen doen ook de halte langs de A29 ter hoogte van de Molendijk aan. Deze lijnen komen echter niet door de kernen Numansdorp en/of Klaaswaal. Tussen Numansdorp en Nieuw Beijerland (naar Tiengemeten) rijdt in de zomer een bus die de halte A29 aandoet.

In de afgelopen jaren zijn de haltes, waar mogelijk, aangepast aan de nieuwe inrichtingseisen voor openbaar vervoer haltes. Daarnaast realiseerde de gemeente Cromstrijen een nieuwe bushalte ter hoogte van bedrijventerrein Middelsluis aan de Rijksstraatweg in Numansdorp. De contrahalte wordt na afronding van het project ‘Proeftuin’ aangelegd.

In 2014 lopen de huidige afspraken de genoemde concessie tussen de provincie Zuid-Holland en Arriva af, dit betekent dat er een nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer in de provincie moet plaatsvinden. Ten behoeve hiervan krijgen gemeenten/regio’s de mogelijkheid input te leveren en kunnen eventuele busroutes wijzigen. Indien gewenst leveren wij hiervoor onze input.

Vracht- en landbouwverkeer

Binnen de gemeente Cromstrijen bestaan een drietal bedrijventerreinen. In Numansdorp liggen er twee aan beide zijden van de Energieweg, het bedrijventerrein in Klaaswaal ligt ten zuiden van de Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde. Deze terreinen zijn te bereiken via de provinciale wegen en de eerder genoemde Energieweg en Oud-Cromstijensedijk Oostzijde. Aan deze laatste weg staan woningen direct langs de weg. Op deze weg wordt door bewoners dan ook overlast ervaren door het zware verkeer (naast vrachtverkeer ook landbouwverkeer).

Afbeelding 5 ; Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde

Het vrachtverkeer in Klaaswaal is voor een deel gericht op het bedrijventerrein, maar is ook voor een belangrijk deel een doorgaande route richting Oud-Beijerland en Binnenmaas. De N488 vormt volgens de navigatiesystemen de kortste route tussen het nieuwe bedrijventerrein Oud-Beijerland en de A29 en verwerkt daarmee voor een groot deel doorgaand vrachtverkeer, dit blijkt uit het onderzoek Verkeersontsluiting Klaaswaal. Doordat ook op de Molendijk in Klaaswaal (onderdeel van de N488) de huizen direct aan de dijk liggen wordt door deze bewoners overlast ervaren door zwaar verkeer.

Vrachtverkeer naar de bedrijventerreinen van Numansdorp levert geen problemen op, zij draaien direct vanaf de N487 de bedrijventerreinen op en doorkruisen zodoende geen woongebieden.

Naast vrachtverkeer naar de bedrijventerreinen heeft de gemeente ook te maken met bestemmingsverkeer voor de centrumgebieden. Hierbij gaat het onder meer om de bevoorrading van supermarkten, winkels en horecagelegenheden. In de kern Numansdorp wordt vrachtverkeer via de Wethouder van der Veldenweg richting het centrum geleid. In de Voorstraat van Numansdorp geldt een inrijverbod voor vrachtverkeer vanuit zuidelijke richting. Dit verbod wordt reeds bij de Molendijk ter hoogte van de A29 aangekondigd. Vrachtverkeer vanuit de Voorstraat kan derhalve niet dezelfde weg terugnemen. Op de Koninginneweg is eveneens een vrachtwagenverbod behoudens bestemmingsverkeer van kracht, dit verbod geldt in zuid-noordrichting om te voorkomen dat vrachtverkeer deze weg als retourroute gebruikt. Ook op de centrale as (Rijksstraatweg – Burgemeester de Zeeuwstraat) geldt een vrachtwagenverbod behoudens bestemmingsverkeer. Het blijkt echter dat de centrale as, ondanks het verbod, nog veel wordt gebruikt door vrachtverkeer met de bestemming centrum. Dit verkeer dient echter gebruik te maken van de Wethouder van der Veldenweg.

In beide kernen gebeurt het laden en lossen van vrachtwagens wanneer mogelijk op eigen terrein. In de Voorstraat in Numansdorp en in de Voorstraat in Klaaswaal is dit niet mogelijk. Het laden en lossen gebeurt hier op de rijbaan en zorgt op die momenten regelmatig voor opstoppingen en onoverzichtelijke situaties.

De gemeente Cromstrijen is een gemeente waar de landbouw een centrale plaats inneemt. Door het jaar (en de seizoenen) heen vinden dan ook veel activiteiten plaats op het land met de daarbij behorende verkeersbewegingen. Op veel wegen binnen onze gemeente vindt een vermenging plaats van dit landbouwverkeer met overig gemotoriseerd verkeer en met langzaam verkeer. Landbouwvoertuigen werden de laatste jaren groter, zwaarder en breder waardoor de zij meer ruimte innemen op de weg. Met name op de wegen binnen de bebouwde kom die onderdeel uitmaken van de doorgaande route voor landbouwverkeer, wordt hierdoor overlast ervaren. De bewoners van de Schuringsedijk, Molendijk en Rijksstraatweg in Numansdorp en de bewoners van de Molendijk, Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde in Klaaswaal ervaren hierdoor overlast.

4 .1.2 Verkeersveiligheid

Op het gebied van veiligheid is een onderscheid te maken in objectieve verkeersveiligheid en subjectieve verkeersveiligheid. Bij objectieve verkeersveiligheid gaat het over de daadwerkelijke ongevallen die zich hebben voorgedaan, subjectieve verkeersveiligheid gaat over de ervaringen van gebruikers over bepaalde weggedeelten en kruisingen.

Uit de analyses van de periode 2001-2011 en de kortere periode 2007-2011 blijkt dat het aantal verkeersongevallen de afgelopen jaren is afgenomen. Het aantal ongevallen waarbij voetgangers betrokken zijn is verminderd, ook het aantal ongevallen met (brom-)fietsers is gedaald. Hoewel het aantal ongevallen met (brom-)fietsers daalde, blijven de ongevallen geconcentreerd op de Rijksstraatweg (vanaf Boomdijk tot kern Klaaswaal) in Klaaswaal. De toekomst zal uitwijzen of het feit dat de bromfietsers en scooters nu verplicht op de rijbaan moeten rijden (want is 60km/h-weg) invloed heeft op de ongevallencijfers op deze weg. Ongevallen met vrachtwagens hebben zich de afgelopen jaren niet meer voorgedaan.

Bij de ongevallencijfers moet wel de kanttekening worden gemaakt dat deze niet altijd volledig zijn. Eenzijdige ongevallen en ongevallen waarbij geen motorvoertuigen betrokken zijn, worden vaak niet geregistreerd. Daarnaast leidt de politierichtlijn uit 2009 ertoe dat de politie zich bij het onderzoeken van ongevallen richt op de vervolging van daders en niet op het verzamelen van informatie. De registratiegraad ligt dan ook laag waardoor een vertekend beeld van de daadwerkelijke verkeersveiligheid kan ontstaan.

Subjectieve verkeersveiligheid gaat over de ervaringen van gebruikers op bepaalde weggedeelten en kruisingen. Subjectieve verkeersveiligheid heeft vaak geen relatie met objectieve verkeersveiligheid. Omdat op bijvoorbeeld een kruising geen ongelukken gebeuren wil niet zeggen dat deze kruising al veilig ervaren wordt. Gebruikers kennen immers de kruising en zullen hun gedrag aanpassen aan de situatie aldaar.

Afbeelding 6 ; Rijksstraatweg Numansdorp

Wegen binnen onze gemeente waar een gevoel van verkeersonveiligheid bestaat, zijn de Burgemeester de Zeeuwstraat en de Rijksstraatweg in Numansdorp. Met name het eerste deel van de Rijksstraatweg in Numansdorp wordt door het ontbreken van vrijliggende fietsvoorzieningen voor langzaam verkeer als onveilig ervaren. Zeker gezien de verkeersintensiteit die deze weg moet verwerken tijdens de ochtend- en avondspits is voorzichtigheid hier geboden. Daarnaast wordt de Voorstraat in Numansdorp als een onveilige straat bestempeld. Hoewel de gemeente hier een 30km/h-regime instelde en het vrachtverkeer van zuidelijke richting weert, is de verkeersintensiteit hier groot. De subjectieve verkeersveiligheid in de Voorstraat heeft een directe relatie met het gemotoriseerd verkeer. De hoge verkeersintensiteiten op de weg dragen daarom ook niet bij aan een verkeersveilig winkelgebied. Het onderzoek ‘Verkeerscirculatieplan Numansdorp’ en het onderzoek ‘Adequate verkeersontsluiting Voorstraat Numansdorp’ gaan in op deze problematiek (zie paragraaf 4.2).

In Klaaswaal bestaat met name over de Molendijk een gevoel van verkeersonveiligheid. Dit heeft onder meer te maken met het wegprofiel en het gemengde gebruik van de weg. De Molendijk in Klaaswaal is onderdeel van de provinciale weg N488 en wordt daardoor als doorgaande route gebruikt door vrachtverkeer richting Oud-Beijerland, autoverkeer richting A29 en fietsverkeer richting de scholen in Oud-Beijerland. Vanwege het ontbreken van vrijliggende fietspaden vanaf horecagelegenheid Newland maakt zowel langzaam als gemotoriseerd verkeer gebruik van deze weg. Eenzelfde gevoel is bekend over de Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde. Deze smalle dijk vormt de ontsluiting van het bedrijventerrein Klaaswaal en heeft daardoor veel zwaar vrachtverkeer te verwerken. Daarnaast is het een belangrijke oost-westroute voor landbouwverkeer maar dient ook als schoolroute richting Strijen en ’s Gravendeel. De problematiek van beide dijken lieten we nader onderzoeken in het onderzoek ‘Verkeersontsluiting Klaaswaal’, meer hierover in paragraaf 4.2.

Een meer geconcentreerd probleem betreft de verkeersveiligheid rondom scholen. Met geconcentreerd probleem wordt bedoeld dat deze problemen op gezette tijden ontstaan namelijk tijdens de breng- en haalperioden van de kinderen door hun ouders en/of verzorgers die met de auto komen. Daarnaast zijn niet alle schoolomgevingen zodanig ingericht dat hetgeen de leerlingen op het gebied van verkeer leren, in de praktijk te brengen is. Omdat de basisschoolleerlingen de weggebruikers van de toekomst zijn, is het belangrijk dat zij hetgeen zij leren in de praktijk kunnen brengen. Dit geldt met name voor de directe schoolomgeving maar ook voor de belangrijke schoolroutes naar bijvoorbeeld de sportaccommodaties die door de scholen gebruikt worden.

4.2 Onderzoeken

Deze paragraaf omvat een korte samenvatting van de onderzoeken die wij in de periode 2009 tot en met 2013 uitvoerden. In hoofdstuk 5 komen de ambities die wij als gemeente nastreven aan bod, hierin verwerken wij de aanbevolen maatregelen vanuit de onderzoeken.

4 .2. 1 Openbare eindrapportage verkeersontsluiting Numansdorp zuid

Doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van de ontsluitingsmogelijkheden van het plan en het bepalen van de verkeerskundig, ruimtelijke en planologische consequenties van Numansdorp zuid waarbij de uitgangspunten in het GVVP in acht werden genomen (geen zwaardere belasting centrale as en Voorstraat). Voor dit onderzoek was het Masterplan leidend waarbij werd uitgegaan van een volledige ontwikkeling van het plan Numansdorp zuid tot 2020 (Torensteepolder én Molenpolder).

De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek is dat ten behoeve van de ontwikkeling Numansdorp Zuid een alternatieve ontsluiting moet worden gerealiseerd. Met name de belasting op de centrale as en de Voorstraat wordt onacceptabel bij gebruikmaking van de huidige wegenstructuur. Met aanpassing van de wegstructuur (Voorstraat afsluiten en aanleg oostelijke ontsluitingswegrichting Torensteepolder) wordt de centrale as iets verlicht maar verplaatst de verkeersdruk zich naar andere wegen. Met name wanneer vanuit de Schuringsedijk een aansluiting wordt gerealiseerd op de oostelijke ontsluitingsweg neemt hier de verkeerdruk toe.

De verkeersdruk op de Molendijk blijft bij de ontwikkeling Molenpolder bestaan. De aanleg van nieuwe weginfrastructuur aan de westzijde van Numansdorp (gedeeltelijk van Molendijk tot de Vlielanderstraat dan wel volledig van Molendijk tot provinciale weg) ontlast zowel de Molendijk als de centrale as. Bij de voorkeursvariant worden de volgende maatregelen genoemd;

  • ·

    Afsluiting van de Voorstraat (om deze straat verkeersluw te maken);

  • ·

    Aanleg van een westelijke randweg tot aan de Vlielanderstraat (vanaf de Molendijk);

  • ·

    Opwaarderen van de Vlielanderstraat tot gebiedsontsluitingsweg;

  • ·

    Aanleg van een oostelijke ontsluitingsweg;

  • ·

    Doortrekken van de westelijke randweg richting het noorden (tot aan provinciale weg).

Afbeelding 7 ; Voorkeursvariant

Wij stelden dit onderzoek in mei 2011 vast. Na vaststelling van voornoemd onderzoek besloot de gemeenteraad in juli 2011 tot het aanbrengen van een fasering in de uitvoering van het project Numansdorp zuid. Concreet houdt dit in dat enkel de Torensteepolder tot 2020 gerealiseerd wordt. De woningaantallen waarop dit onderzoek gebaseerd is voor het deelgebied Torensteepolder komen niet langer overeen. De resultaten van dit onderzoek dienen derhalve opgevat te worden in samenhang met de gekozen fasering.

4 .2 .2 Verkeersontsluiting Klaaswaal

In de kern Klaaswaal spelen een aantal verkeersproblemen. Ter oplossing van deze verkeersproblemen voerden wij in het verleden diverse onderzoeken uit. Deze onderzoeken boden echter geen integrale oplossing. Het doel van dit onderzoek was het verkrijgen van inzicht in de verkeersproblematiek in Klaaswaal en het ontwikkelen en beoordelen van mogelijke oplossingen voor deze problematiek. In het onderzoek Verkeerontsluiting Klaaswaal zijn de verkeersproblemen in Klaaswaal integraal benaderd en zijn integrale pakketten van maatregelen benoemd voor de oplossing voor deze verkeersproblemen. Het onderzoek toont aan dat in de kern Klaaswaal een viertal hoofdproblemen spelen;

  • ·

    Op de Molendijk rijdt meer verkeer dan op basis van het huidige wegprofiel wenselijk is. Deze hoge verkeersintensiteit verlaagt onder meer de oversteekbaarheid en het verkeersveiligheidsgevoel van langzaam verkeer.

  • ·

    De N488 verwerkt een toenemende hoeveelheid vrachtverkeer (N488 is de Rijksstraatweg-Molendijk). Dit wordt deels verklaart doordat de N488 als kortste route wordt beschouwd tussen de aansluiting A29 Numansdorp en het bedrijventerrein Oud-Beijerland. Daarnaast is deze route een logische route naar elders in de Hoeksche Waard.

  • ·

    De kruising Rijksstraat – Molendijk – Oud-Cromstrijensedijk oostzijde – Oud-Cromstrijensedijk westzijde kent letselongevallen (vier letselongevallen in de periode 2006-2010) en wordt door gebruikers als onveilig beschouwd.

  • ·

    Op de Oud-Cromstrijensedijk oostzijde worden hogere snelheden gemeten dan de toegestane snelheden van 30 km/h en 50 km/h. Daarnaast geeft een combinatie van toenemend vrachtverkeer en smalle profielen de weggebruikers een gevoel van onveiligheid.

Zowel de hoeveelheid verkeer als het aantal verkeersongevallen laten in de afgelopen 10 jaar een stabiel niveau zien.

In het onderzoek worden een viertal maatregelpakketten genoemd ter verbetering van de verkeerssituatie. Voor de pakketten is tevens de uitvoeringstermijn benoemd.

1.Korte termijn (< 2jr.); reguleren en faciliteren van parkeren op de Molendijk en het herinrichten van de kruising Rijksstraatweg – Molendijk – OC-Oz en OC-Wz. Tevens wordt vrachtverkeer vanaf de rotonde Numansdorp richting Klaaswaal verboden, behoudens bestemmingsverkeer. Dit pakket zorgt voor een vermindering van het vrachtverkeer op de Molendijk en daarmee voor een verkeersveiliger situatie. Daarnaast verbetert de veiligheid voor zowel auto- als fietsverkeer door herinrichting van de kruising.

Afbeelding 8 ; Herinrichting Molendijk Klaaswaal met fietsstrook en parkeervakken

  • 2.

    Middellange termijn (4-10 jr.); knippen van de Molendijk, afwaarderen van de Kreupeleweg, realiseren gedeeltelijke oostelijke randweg en realiseren zuidelijke aansluiting industrieterrein op oostelijke randweg. Deze maatregel voorkomt dat de Molendijk nog langer als doorgaande route gebruikt kan worden, de Molendijk wordt aan de noordzijde voor de kern Klaaswaal ‘geknipt’, enkel fiets- en busverkeer is het toegestaan door te rijden. Hiermee dient alle overige verkeer gebruik te maken van de Smitsweg. De Kreupeleweg is momenteel een gebiedsontsluitingsweg maar kan qua inrichting afgewaardeerd worden naar een erftoegangsweg (30 km/h). Door het realiseren van een gedeeltelijke oostelijke randweg (conform GVVP) en hierop een aansluiting te maken naar het industrieterrein ontstaat de mogelijkheid om de kern van Klaaswaal grotendeels te ontlasten van doorgaand verkeer.

  • 3.

    Middellange termijn (4-10 jr.); vrachtverbod Molendijk, OC-Oz en OC-Wz, faciliteren van parkeren op de Molendijk en afwaarderen Kreupeleweg. Dit pakket verbiedt vrachtverkeer op de Molendijk, OC-Oz en OC-Wz. Het aandeel vrachtverkeer op deze wegen wordt hierdoor een stuk kleiner wat ook de overlast op deze wegen verminderd. Door het parkeren op de Molendijk te reguleren ontstaat ook voor het autoverkeer op de Molendijk een situatie die het gebruik als doorgaande route ontmoedigd.

  • 4.

    Lange termijn (> 10 jr.); regionale oostelijke randweg. Dit is de randweg zoals genoemd in de Structuurvisie Hoeksche Waard en strekt zich uit van de Smitsweg tot de Energieweg Numansdorp. Dit heeft als voordeel dat de centrale as van Klaaswaal ontlast wordt omdat een geschikt alternatief voorhanden is. Deze randweg (evenals de randweg bij pakket 2) verbetert de veiligheid van het fietsverkeer op de hoofdwegen in Klaaswaal.

Wij stelden dit onderzoek in oktober 2012 vast.

4 .2 .3 Verkeerscirculatieplan Numansdorp

In juli 2011 besloot het gemeentebestuur tot het gefaseerd uitvoeren van het plan Numansdorp zuid. Dit houdt concreet in dat het plangebied Torensteepolder eerst gerealiseerd wordt en het plangebied Molenpolder na 2020. Met de komst van de nieuwe woonwijk in de Torensteepolder krijgt het huidige wegennet van Numansdorp te maken met een toename van het aantal verkeersbewegingen. Hoewel de nieuwe wijk ontsloten wordt via de nieuwe oostelijke ontsluitingsweg, zullen ook deze nieuwe bewoners gebruik maken van de faciliteiten in het centrum en zal daardoor ook hier het aantal verkeersbewegingen toenemen.

Wij besloten tot het laten opstellen van een Verkeerscirculatieplan Numansdorp. Doel van dit onderzoek was het in beeld brengen van de huidige verkeersstromen in de kern Numansdorp en het bepalen van de verkeerseffecten op korte termijn en op lange termijn ten gevolge van de ruimtelijke ontwikkelingen in Numansdorp. Het Verkeerscirculatieplan Numansdorp brengt een aantal scenario’s in beeld rekeninghoudend met deze toenemende verkeersbewegingen. De twee scenario’s die nader onderzocht zijn, zijn het instellen van eenrichtingsverkeer in de Voorstraat op korte termijn (2012-2014) of het volledig afsluiten van de Voorstraat op lange termijn (2020 en verder).

Korte termijn (2012-2014)

Het onderzoek omschrijft de effecten op korte termijn wanneer op de Voorstraat eenrichtingsverkeer wordt ingesteld (conform GVVP in noord-zuidrichting). Het gaat hierbij om eenrichtingsverkeer van alle verkeer vanaf de kruising Hoekstraat tot aan de Schuringsedijk. De belangrijkste conclusie en aanbevelingen voor de korte termijn zijn de volgende;

  • ·

    Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Voorstraat heeft een positief effect voor deze weg maar heeft als gevolg dat de Koninginneweg meer verkeer moet verwerken. De Koninginneweg is aangemerkt als meest logische retourroute. Daarbij dient wel opgemerkt dat hoewel het aantal motorvoertuigen op de Koninginneweg niet direct zal leiden tot problemen, het tweerichtingsverkeer in deze straat wel kan leiden tot knelpunten. Deze knelpunten worden mede veroorzaakt door parkeren op de rijbaan en de aanwezigheid van de lijnbus. Als oplossing voor deze knelpunten wordt het instellen van eenrichtingsverkeer in zuid-noordrichting in de Koninginneweg voorgesteld.

  • ·

    De Vlielanderstraat dient door herinrichting van de Voorstraat en de gevolgen daarvan op de Koninginneweg een toename aan verkeer te verwerken. Hoewel de weg is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg is bij de inrichting uitgegaan van een erftoegangsweg met een maximum snelheid van 50 km/h. Gezien de verwachtte toename door voornoemde ontwikkeling wordt aangeraden op de Vlielanderstraat een 30 km/h-regime in te stellen.

Afbeelding 9 ; Vlielanderstraat

  • ·

    Diverse openbaarvervoersdiensten doen Numansdorp aan. Een aantal maakt gebruik van de Voorstraat en Koninginneweg als route. Omdat de Koninginneweg niet geschikt is voor de verwerking van twee richtingen wanneer hier een toename van verkeer plaatsvindt, wordt gebruik van de nieuwe ontsluitingsweg en Fortlaan geadviseerd. Hierbij dient wel voorkomen te worden dat ander gemotoriseerd verkeer van de Fortlaan gebruik gaat maken, bijvoorbeeld via een bussluis.

  • ·

    Om de centrale as te ontlasten is gekeken naar de mogelijkheid tot het instellen van eenrichtingsverkeer op deze as. Hoewel het instellen van eenrichtingsverkeer leidt tot lagere verkeersintensiteiten op de centrale as neemt het verkeer op de Wethouder van der Veldenweg, de Middelweg en de Middelsluissedijk Westzijde als gevolg hiervan toe. Gezien de functie en vormgeving van met name de Middelweg en Middelsluissedijk Westzijde zijn extra verkeersbewegingen hier niet gewenst.

  • ·

    Daarnaast is gebruik van de Schuringsedijk – oostelijke ontsluitingsweg als retourroute vanuit het centrum onderzocht. De Schuringsedijk is niet geschikt voor de verwerking van hogere verkeersintensiteiten in tweerichtingen, indien hier een aansluiting plaatsvindt dient dan ook eenrichtingsverkeer te worden ingesteld. Uit het onderzoek blijkt dat de Schuringsedijk slechts in beperkte mate wordt gebruikt als retourroute. Dit komt door de ligging van de parkeerplaatsen (Zomp en Torenstraat) en het feit dat de Burgemeester de Zeeuwstraat tussen de Hoekstraat en de kruising Wethouder van der Veldenweg in tweerichtingen open blijft. Samen met de Koninginneweg biedt de Burgemeester de Zeeuwstraat daarom een goed alternatief. Verkeerstechnisch kan eenrichtingsverkeer op de Schuringsedijk tot knelpunten leiden omdat niet alle toeritten geschikt zijn voor het maken van een volledige bocht.

  • ·

    Tot slot wordt aangeraden te kijken naar een duurzame oplossing voor een aanpassing van de kruising Wethouder van der Veldenweg en Burgemeester de Zeeuwstraat.

Lange termijn (2020 en verder)

Het onderzoek omschrijft de effecten op lange termijn wanneer de Voorstraat voor alle verkeer wordt afgesloten en het plan Numansdorp zuid volledig wordt uitgevoerd. Hierbij is rekening gehouden met de reeds bekende ontwikkelingen in de Torensteepolder en de oorspronkelijke ontwikkeling Molenpolder zoals onderzocht in de ‘Openbare eindrapportage verkeersontsluiting Numansdorp zuid’ (paragraaf 2.3.1). De belangrijkste conclusies en aanbevelingen voor de lange termijn zijn de volgende;

  • ·

    Het behouden van eenrichtingsverkeer op de Voorstraat zal niet langer de gewenste verkeersreductie opleveren omdat door de Molenpolder meer verkeer gegenereerd wordt voor het centrumgebied. De grotere toename van verkeer op de Koninginneweg (ook eenrichtingsverkeer) overstijgt de capaciteit van de weg. De realisatie van een westelijke verbindingsweg, in ieder geval tussen de Molendijk en Verlengde Vlielanderstraat, in combinatie met een afsluiting van de Voorstraat biedt een oplossing voor deze problematiek.

  • ·

    Door de aanleg van een gedeeltelijke westelijke randweg wordt de mogelijkheid geboden om eenrichtingsverkeer in te stellen op de Rijksstraatweg (tussen rotonde en kruising Middelsluis). Hiermee wordt de centrale as verder ontlast, de verkeersintensiteit op de retourroute (Wethouder van der Veldenweg) neemt hiermee toe. Om te voorkomen dat deze weg meer verkeer moet verwerken dan waarvoor hij geschikt is, is de aanleg van een volledige westelijke randweg noodzakelijk (Molendijk tot provinciale weg). Het verkeer richting het woongebied Molenpolder alsook richting de woonwijken aan de westzijde van Numansdorp, kan dan volledig gebruik maken van de westelijke verbindingsweg wat een verkeersafname op de centrale as realiseert. Bij de aanleg van deze westelijke randweg ontstaat ook de mogelijkheid om de Vlielanderstraat her in te richten in haar oorspronkelijk bedoelde functie van gebiedsontsluitingsweg.

  • ·

    Ook op lange termijn wordt geadviseerd om te onderzoeken of een openbaar vervoerverbinding via de oostelijke ontsluitingsweg en Fortlaan mogelijk kan worden gemaakt. Dit ook om de nieuwe woongebieden een aansluiting op het openbaar vervoer te kunnen bieden.

  • ·

    De effecten van het gebruik van de Schuringsedijk als eenrichtingsstraat om het verkeer vanuit het centrum te verwerken, verschillen op lange termijn niet van de effecten op korte termijn. Op lange termijn zorgt enkel het verkeer vanuit de Molenpolder voor de toenemende verkeersbewegingen in het centrum. Deze maken echter geen gebruik van de Schuringsedijk maar logischerwijs van de Molendijk als route van en naar hun woongebied.

  • ·

    Tot slot wordt zeker voor de lange termijn aangeraden te kijken naar een duurzame oplossing voor een aanpassing van de kruising Wethouder van der Veldenweg en Burgemeester de Zeeuwstraat. Mede door de veranderde functie van de Vlielanderstraat als gebiedsontsluitingsweg krijgt deze kruising meer verkeer te verwerken waardoor de huidige inrichting niet langer voldoet.

Wij stelden dit onderzoek in januari 2013 vast.

4 .2. 4 Verkeersproeven Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde

Gelijktijdig met de uitvoering van het onderzoek Verkeersontsluiting Klaaswaal voerden wij een drietal proeven uit op de Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde. Doel van deze proef was het verkrijgen van inzicht in de effecten van drie mogelijk te nemen maatregelen ten behoeve van de verbetering van de verkeerssituatie op de Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde. Tijdens de eerste proef verplaatsten wij de komgrens in oostelijke richting, voor de tweede proef plaatsten wij verkeersremmende maatregelen en voor de derde proef verlaagden wij de maximum snelheid naar 30 km/h op het gedeelte binnen de bebouwde kom. Deze proef bracht tevens met zich mee dat de voorrang bij kruisingen kwam te vervallen. Wij voerden deze proeven uit in de periode februari tot en met november 2012. Middels enquêtes en verkeerstellingen evalueerden wij de effectiviteit van de proeven.

De conclusie van deze evaluatie luidt als volgt;

Door de bewoners wordt geen effect ervaren van de eerste proef (komgrenswijziging). De verkeersintensiteit blijft gelijk en ook de snelheid blijft gelijk (al blijft deze te hoog). Ten aanzien van de tweede proef (snelheidsremmende maatregelen) merken zij op dat met name de verkeersveiligheid hier verminderd is, doordat de wegversmallingen ervoor zorgen dat automobilisten nog even snel voor willen en derhalve hun snelheid opvoeren. Ook de derde proef laat geen significante verbetering zien, terwijl dit juist qua snelheid wel te verwachten was (wij stelden immers een lager snelheidsregime vast). Daarnaast is door de gelijkwaardige kruisingen het verkeersonveilige gevoel toegenomen. Uit zowel de ingevulde enquêtes als de gedane metingen blijkt geen verschil qua effectiviteit tussen de verschillende proeven. De proeven leidden derhalve niet tot een bevredigende oplossing op de Oud-Cromstrijensedijk oostzijde. Wij herstelden het wegdek in oorspronkelijke staat maar handhaafden de gewijzigde komgrens, dit is een permanente maatregel.

Wij stelden deze evaluatie in januari 2013 vast.

4 .2 .5 P roef ‘Alternatieve busroute’

In het GVVP 2008-2017 benoemden wij het probleem van de OV-route in combinatie met het (vrachtwagen-)verkeer in de Voorstraat Numansdorp. Met de ontwikkeling van Numansdorp zuid en de hierbij behorende nieuwe ontsluitingsweg ten westen van Numansdorp was een alternatieve busroute voorhanden. Door de eerder genoemde aangebrachte fasering kwam de aanleg van deze weg in ieder geval tot 2020 te vervallen. Omdat de herinrichting van de Voorstraat hoog op de agenda staat en daarbij de wens is uitgesproken voor het instellen van eenrichtingsverkeer in noord-zuidrichting, keken wij naar alternatieve routes voor alle verkeer waarbij de aanleg van nieuwe infrastructuur niet noodzakelijk was.

In maart 2012 startten wij met een proef waarbij de lijnbus in de richting zuid-noord niet langer gebruik maakte van de Voorstraat maar van de Beneden Molendijk, Koninginneweg en Vlielanderstraat. Doel van deze proef was om te onderzoeken of het deels weghalen van de lijnbus op de Voorstraat tot een significante verbetering leidt. Op twee momenten voerden wij onder zowel de bewoners van de Voorstraat als de bewoners van de alternatieve busroute een evaluatie uit. Tevens evalueerden wij de proef met Arriva.

Afbeelding 10 ; Lijnbus Beneden Molendijk

De conclusie van deze evaluatie luidt als volgt;

Zowel bewoners van de alternatieve busroute als bewoners van de Voorstraat geven aan dat het vracht- en landbouwverkeer de meeste overlast veroorzaakt op hun wegen. In de Voorstraat wordt dit nog versterkt door het laden en lossen van goederen. Bewoners van de alternatieve busroute uiten hun zorgen over de gereden snelheden (van alle gemotoriseerd verkeer) en de positie van langzaam verkeer op deze route. De proef zorgde, op een enkeling na, niet voor parkeerproblemen. Arriva ondervond geen problemen door gebruikmaking van deze alternatieve busroute. Echter, zij geven de voorkeur aan gebruikmaking van de Voorstraat omdat deze beter geschikt is als busroute. Uit de enquêtes blijkt dat de toevoeging van de lijnbus op de Koninginneweg geen positieve invloed heeft op de verkeerssituatie aldaar. Parkeerproblemen zijn nagenoeg niet aanwezig op de Koninginneweg. Uit de enquêtes blijkt in de huidige situatie (tweerichtingsverkeer) geen significante verbetering van de verkeerssituatie op de Voorstraat.

Naar aanleiding van dit resultaat besloten wij de looptijd van deze proef niet te verlengen en de bus daarom vanaf 1 maart 2013 weer in beide richtingen door de Voorstraat te gaan. Wij besloten in overleg te treden met Arriva om te zoeken naar een andere oplossing dan gebruikmaking van de route langs de Koninginneweg. Wij namen dan ook nog geen definitief besluit over de busroute en beschouwen de Koninginneweg nog als mogelijke alternatieve route. Tot het moment van de herinrichting Voorstraat rijdt de lijnbus door de Voorstraat.

Wij stelden de evaluatie in januari 2013 vast.

4 .2 .6 Adequate ontsluiting Voorstraat Numansdorp

In vervolg op het onderzoek ‘Verkeerscirculatieplan Numansdorp’ en als voorbereiding op het instellen van eenrichtingsverkeer in de Voorstraat onderzochten wij op welke wijze wij zowel na als tijdens de werkzaamheden van de herinrichting Voorstraat, een adequate verkeersontsluiting kunnen bewerkstelligen. Daarnaast onderzochten wij in dit onderzoek wat de milieueffecten zijn in de omliggende straten wanneer wij de Voorstraat herinrichten.

Effecten na herinrichting

De Havenstraat, Groeneweg en Torenstraat zijn gezien hun vormgeving (met parkeergelegenheid en woonerven) alsook gezien de breedte van de weg niet geschikt als structurele terugroute. De Koninginneweg is, behoudens het noordelijke deel, wel breed genoeg en heeft voldoende capaciteit over om te fungeren als terugroute.

Gezien de verwachtte intensiteiten op de Koninginneweg door het instellen van eenrichtingsverkeer op de Voorstraat wordt geadviseerd om ook op de Koninginneweg eenrichtingsverkeer in te stellen. De milieueffecten die hiermee gepaard gaan onderzocht het bureau aan de hand van dit advies. Omdat de Koninginneweg een 30 km/h-weg betreft, is het op basis van de Wet geluidhinder niet noodzakelijk onderzoek te doen naar de gevolgen van een toename van verkeer op deze weg. Wij besloten dit onderzoek wel uit te laten voeren. De resultaten tonen aan dat met deze toename van verkeer de uiterste grenswaarden zoals in de Wet geluidhinder vastgelegd zijn, niet overschrijdt. Om de toename aan geluid zoveel als mogelijk te beperken kan een gemeente overwegen om; de maximum snelheid te verlagen, geluidsreducerend asfalt toe te passen of geluidsschermen te plaatsen. Voornoemde maatregelen zijn op de Koninginneweg niet toepasbaar. Ook kijkend naar luchtkwaliteit en trillingshinder blijven de waarden onder de wettelijke maxima.

Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Koninginneweg betekent dat bewoners van de aanliggende wijk (hoek Koninginneweg – Vlielanderstraat) moeten omrijden. Om tweerichtingsverkeer te behouden kan de noordzijde van de Koninginneweg worden aangepast. Deze aanpassing kan plaatsvinden door aan de westzijde langsparkeervakken aan te leggen buiten de rijbaan. Omdat het parkeren dan niet langer op de weg zelf plaatsvindt, is de weg op dit punt breed genoeg om verkeer in twee richtingen te verwerken. De verwachting is dat de verkeerstoename door het behouden van tweerichtingsverkeer niet dermate verschilt van de intensiteit bij eenrichtingsverkeer dat de milieueffecten de wettelijke normen overschrijden.

Afbeelding 11 ; Noordzijde Koninginneweg

Ongeacht de keuze voor eenrichtings- dan wel tweerichtingsverkeer op de Koninginneweg zal de verkeersintensiteit op de Vlielanderstraat toenemen, met name het gedeelte Burgemeester de Zeeuwstraat - Koninginneweg. De Vlielanderstraat legden wij aan met de intentie deze op termijn in te richten als gebiedsontsluitingsweg. Omdat de weg deze functie nog niet heeft besloten wij parkeren op de rijbaan toe te staan. Gezien een toenemende intensiteit vanuit de Koninginneweg wordt geadviseerd om een deel van het plantsoen aan de zuidzijde tussen de Koninginneweg en Groeneweg te versmallen en hier langsparkeerplaatsen te realiseren om zodoende parkeren op de rijbaan te voorkomen.

De overige wegen in het centrum (Kerkstraat, Heulbrug, Torenstraat, Hoekstraat) kunnen gebruikt worden als retourroute. De verwachting is echter dat deze, gezien de vormgeving, niet veelvuldig gebruikt worden. Indien dit wel het geval is zullen op deze wegen (waaronder de Torenstraat en Hoekstraat) maatregelen moeten worden getroffen. Dit kan zijn het plaatsen van inrijverboden of het instellen van eenrichtingsverkeer. Ten aanzien van het vrachtverkeer wordt geadviseerd om het toegangsverbod op de Koninginneweg te handhaven en het vrachtverkeer zodoende buiten de kern om te leiden. Het openbaar vervoer maakt gedurende een proefperiode gebruik van de Koninginneweg, wanneer hier eenrichtingsverkeer wordt ingesteld kan dit gehandhaafd blijven. Hierbij dient wel aandacht te zijn voor de Beneden Molendijk, deze weg is onvoldoende breed voor het structureel verwerken van het busverkeer.

Effecten tijdens herinrichting

De Koninginneweg en Torenstraat vormen de meest logische omleidingsroute. Omwille van de praktische uitvoerbaarheid en daarmee het zoveel mogelijk beperken van de overlast voor omwonenden en ondernemers, wordt voorgesteld om de uitvoering te verdelen en drie fasen. De eerste fase loopt van de kruising Vlielanderstraat – Burgemeester de Zeeuwstraat tot en met de kruising Burgemeester de Zeeuwstraat – Hoekstraat. Fase twee loopt vanaf deze kruising tot aan de kruising Heulbrug – Kerkstraat. De laatste fase betreft het deel tussen deze kruising en de kruising met de Schuringsedijk (inclusief Flohilplein). Tijdens de voorbereiding en overleggen met de aannemer worden deze fasen verder uitgewerkt en waar mogelijk verder beperkt. Afbeelding 1 2 ; mogelijke fasering Voorstraat

De Koninginneweg is geschikt voor verwerking van het verkeer in twee richtingen, deze weg vormt daarmee de belangrijkste omleidingsroute tijdens de werkzaamheden in alle fasen. Bij afsluiting van het noordelijke plangebied kan bestemmingsverkeer voor het centrumgebied vanuit noord-zuidrichting gebruik maken van de Torenstraat. Voor de verwerking van doorgaand verkeer is deze straat echter niet geschikt. Bij afsluiting van het tweede deel van het gebied wordt vanuit de zuid-noordrichting eenrichtingsverkeer in gesteld tot de kruising met de Kerkstraat. Zodoende blijft de parkeergelegenheid aan de Torenstraat vanaf beide zijden bereikbaar en kan het verkeer de Hoekstraat blijven gebruiken om het centrum te verlaten. De laatste fase handhaaft deze verkeersmaatregelen op de Torenstraat.

Ten aanzien van het openbaar vervoer tijdens de werkzaamheden dient de noord-zuidrichting van de buslijnen te worden aangepast. Hoewel de Koninginneweg geschikt is voor de verwerking van gemotoriseerd verkeer in twee richtingen tijdens de werkzaamheden, is deze niet breed genoeg voor de verwerking van busverkeer in tweerichtingen. Zoals eerder genoemd kan het busverkeer in zuid-noordrichting gebruik maken van de Koninginneweg maar dient aandacht te zijn voor de Beneden Molendijk. Als alternatieve noord-zuidrichting wordt de Hallinxweg genoemd. Hoewel de weg buiten de bebouwde kom te smal is voor de lijnbus, kan deze aangepast worden om de lijnbus van deze route gebruik te laten maken.

De bevoorrading van de winkels dient tijdens de werkzaamheden mogelijk te blijven. In sommige situaties zal bevoorrading niet direct vanaf de weg mogelijk zijn. Hierover dient echter nauw overleg plaats te vinden tussen winkeliers en aannemer. De parkeerplaats op de Zomp alsook op het Flohilplein kunnen dienen als laad- en loslocatie indien de ruimte direct voor de winkel niet bereikbaar is.

Kijkend naar de milieueffecten tijdens de uitvoering van de werkzaamheden kan gesteld worden dat deze sterk overeenkomen met de effecten na de uitvoering van de werkzaamheden. Tijdens de uitvoering van de herinrichting van de Voorstraat zal de verkeersintensiteit vooral op de Koninginneweg en de Vlielanderstraat toenemen. Indien tijdelijke maatregelen worden getroffen voor een periode korter dan vier maanden, hoeven hiervoor geen verkeersbesluiten te worden genomen alsook geen onderzoek te worden gedaan naar milieueffecten.

Wij stelden dit onderzoek in februari 2013 vast. De uit dit onderzoek voortkomende adviezen verwerkten wij in het Programma van Eisen voor de herinrichting van de Voorstraat.

4 .2.7 Burgertevredenheidsonderzoek 2011

In 2011 voerden wij een burgertevredenheidsonderzoek uit. Dit onderzoek richtte zich niet uitsluitend op verkeerskundige aspecten maar op deze maakten hier wel onderdeel van uit. Uit de resultaten van dit burgertevredenheidsonderzoek filterden wij daarom knelpunten die van belangrijk op het gebied van verkeer en vervoer.

Over het onderdeel ‘Parkeren’ werden de volgende opmerkingen gemaakt;

  • ·

    Parkeren op plaatsen die hiervoor niet zijn ingericht, bijvoorbeeld het parkeren in voortuinen, voor de eigen garage of op trottoirs en op dijken (langszij de woningen).

  • ·

    Parkeergelegenheid bij sportvelden en scholen. Tijdens wedstrijddagen voldoet het aantal parkeerplaatsen in Klaaswaal niet en ondervinden bewoners last van het aantal geparkeerde auto’s. Daarnaast ondervinden omwonenden van scholen parkeeroverlast tijdens de breng- en haaltijden van de schoolgaande kinderen.

  • ·

    Parkeergelegenheid in de jaren ’70-wijken is ontoereikend.

Over het onderdeel ‘Verkeersveiligheid’ maakten de respondenten de volgende opmerkingen;

  • ·

    Tijdens de haal- en brengtijden van scholieren op het basisonderwijs is de situatie rondom scholen onoverzichtelijk.

  • ·

    Vracht- en landbouwverkeer zoveel mogelijk weren uit de dorpskernen.

  • ·

    Handhaving dan wel inrichting van 30 km/h-wegen ontbreekt.

  • ·

    Irritatie door plaatsing wegversmallingen Rijksstraatweg Numansdorp, dit zou gevaarlijke situaties opleveren.

  • ·

    Te veel verkeer op de Molendijk Klaaswaal, met name vrachtverkeer en sluipverkeer.

  • ·

    Onoverzichtelijke/te drukke kruisingen aanpassen (OC-WZ-Molendijk, Burg. Zeeuwstraat- Vlielanderstraat).

  • ·

    Betere ontsluiting wijk Philipsburg (slechts één ontsluitingsweg).

Knelpuntenoverzicht

Voornoemde inventarisatie gaat reeds in op een aantal knelpunten binnen de gemeente Cromstrijen. Enkele knelpunten vanuit het GVVP 2008-2017 zijn nog actueel en dienen wij waar mogelijk op te lossen. Ten behoeve van de bepaling van deze knelpunten maakten wij een onderscheid in de kernen Klaaswaal en Numansdorp en het gebied buiten de bebouwde kom.

5.1 Algemeen

  • ·

    In het GVVP 2008-2017 besloten wij tot inrichting van de 30km/h-wegen conform de Duurzaam Veilig richtlijnen (van het CROW). Wij voeren deze inrichting uit in de periode 2011-2014. Het betreft hier diverse wegen in Numansdorp (Rozenlaan, Groeneweg, Koninginneweg, Bernhardstraat, Berkenlaan, Jasmijnstraat, Hallinxweg, Roerdompsingel, Torenstraat, Hoekstraat, Schuringsedijk en Leeuwerikstraat) en Klaaswaal (Berkenlaan, Kerkstraat, Nassaustraat, Oranjestraat en Rozenlaan).

  • ·

    Op verschillende plaatsen in de kernen Klaaswaal en Numansdorp zorgt de lijnbus voor een onoverzichtelijke situatie en daardoor een verminderd verkeersveiligheidsgevoel. Het gaat hierbij met name in Numansdorp over de Voorstraat en in Klaaswaal over de Molendijk.

  • ·

    Binnen beide kernen zijn sportaccommodaties aanwezig. Beiden kernen beschikken onder meer over een sporthal en voetbalvelden. Deze accommodaties trekken de nodige bezoekers, met name op de wedstrijddagen (veelal de zaterdag) komen hier veel bezoekers op af. Dit zijn ofwel spelers en supporters van de bezoekende partij dan wel spelers en supporters uit de kernen zelf. In de kern Numansdorp verplaatsten wij inmiddels de ingang van de voetbalvelden naar de Beneden Molendijk en creëerden hier een 70-tal parkeerplaatsen. In de kern Klaaswaal liggen de voetbalvelden en de bijbehorende parkeergelegenheid in een woonwijk. Op de wedstrijddagen wordt hierdoor overlast ervaren aan de direct omliggende wegen.

  • ·

    Beiden kernen beschikken over een aantal basisscholen (totaal zes). Deze scholen zijn veelal gelegen in de woonwijken waardoor parkeergelegenheid op deze locaties gedeeld moet worden met de bewoners aldaar. Met name tijdens de breng- en haaltijden van de leerlingen ontstaan op deze locaties onveilige situaties. Deze situaties doen zich derhalve niet de gehele dag voor, maar concentreren zich rondom de breng- en haaltijden van de leerlingen. Daarnaast zijn niet alle schoolomgevingen en belangrijke schoolroutes zodanig vormgegeven dat hetgeen de leerlingen leren op het gebied van verkeer, direct in de praktijk gebracht kan worden.

  • ·

    Met een toename van het autobezit in de afgelopen jaren en de verwachtte toename voor de komende jaren ontstaan in beide kernen mogelijk problemen met parkeren. Met name in de woonwijken uit de jaren ’70 is slechts met één auto rekening gehouden bij de aanleg van de wijk en bijbehorende parkeervoorzieningen. Omdat bewoners van deze wijken creatief zijn in hun omgang met deze situatie wordt dit nog niet als een probleem ervaren. Dit wil overigens niet zeggen dat dit in de toekomst geen probleem wordt.

5.2 Klaaswaal

  • ·

    De eerder genoemde N488 van Numansdorp naar Oud-Beijerland doorkruist de kern Klaaswaal. Deze weg verwerkt naast autoverkeer ook veel vrachtverkeer en langzaam verkeer als onderdeel van de schoolroute. Gezien de ligging van woningen aan de Molendijk (onderdeel van de N488) in Klaaswaal geeft dit verkeer een zware belasting van de wegen en de daarbijbehorende overlast. In het onderzoek ‘Verkeersontsluiting Klaaswaal’ is deze problematiek nader onderzocht en zijn hierover aanbevelingen gedaan.

  • ·

    De Oud-Cromstrijensedijk oostzijde is de enige toegangsroute naar het bedrijventerrein Klaaswaal. Zoals eerder aangegeven liggen de woningen hier zeer dicht langs het wegdek waardoor bewoners de trillingen en het geluid dat hiermee gepaard gaat sterk ervaren. Daarnaast dient de Oud-Cromstrijensedijk oostzijde als belangrijk oost-westverbinding voor het landbouwverkeer. Gezien de landelijke trend van groter en zwaarder vracht- en landbouwverkeer wordt de overlast dat dit verkeer veroorzaakt op de Oud-Cromstrijensedijk oostzijde groter.

  • ·

    De bevoorrading van de winkels in de Voorstraat en Kerkstraat in Klaaswaal zorgt voor problemen. Omdat de Voorstraat vanuit de Kerkstraat gezien een inrijverbod voor vrachtwagens heeft, vindt bevoorrading van de winkels hier plaats via de Nassaustraat. De Nassaustraat is een woonstraat met bijbehorende parkeergelegenheid wat kan zorgen voor de nodige opstoppingen wanneer een vrachtwagen de te bevoorraden winkel niet goed kan bereiken.

5.3 Numansdorp

  • ·

    De bevoorrading van winkels zorgt in de Voorstraat voor hinderlijke en soms gevaarlijke situaties. Bevoorrading vindt voornamelijk plaats op het wegdek waardoor dit laad- en losverkeer een opstopping op de Voorstraat veroorzaakt. Omdat wij geen tijden voor het laden en lossen instelden vindt bevoorrading gedurende de gehele dag plaats. De hiermee gepaard gaande opstoppingen en gevoelens van onveiligheid vinden dan ook de gehele dag plaats.

  • ·

    De centrale as van Numansdorp (gedeelte Burgemeester de Zeeuwstraat – Rijksstraatweg) wordt zwaar bereden door zowel autoverkeer als (zwaar) vrachtverkeer. Wij plaatsten een verbod voor vrachtverkeer behoudens bestemmingsverkeer om het zwaar verkeer op de centrale as te weren. Zwaar verkeer dient gebruik te maken van de route die wij hiervoor beschikbaar maakten, namelijk de Wethouder van der Veldenweg. Hoewel volgens de bewoners sprake is van een afname van zwaar verkeer maakt het vrachtverkeer met de bestemming centrum Numansdorp nog veelvuldig gebruik van deze route.

  • ·

    De verkeersintensiteiten op de Vlielanderstraat zijn de afgelopen jaren toegenomen. Mede door realisatie van de nieuwe supermarkt met bijbehorende appartementen en door het nieuwe woonzorgcentrum (Buitensluis) wordt de Vlielanderstraat intensief gebruikt door zowel autoverkeer als door bevoorradingsverkeer. Hoewel deze weg oorspronkelijk werd aangelegd als verlengde van de Wethouder van der Veldenweg en zodoende als gebiedsontsluitingsweg, zal hij deze functie tot aan de realisatie van een (gedeeltelijke) westelijke randweg niet vervullen. Wij richtten deze weg dan ook niet als zodanig in en gaven de weg een smaller profiel. Doordat parkeren op het wegdek toegestaan is, zorgt dit er echter voor dat met name in het oostelijke deel (vanaf de Wethouder van der Veldenweg) op elkaar gewacht moet worden.

  • ·

    In het verleden voerden wij onderzoek uit waarbij ook aandacht was voor de kruising Wethouder van der Veldenweg en Burgemeester de Zeeuwstraat. Hoewel de kruising op basis van de verkeersintensiteiten voldoet aan de normen en in die zin voldoende verkeersveilig is, ervaren gebruikers van de kruising dit niet altijd als zodanig.

  • ·

    Ter ontsluiting van de nieuwe woonwijk Torensteepolder en de woonwijk Numansgors realiseren wij een nieuwe oostelijke ontsluitingsweg. Deze ontsluitingsweg takt aan op de reeds bestaande Wethouder van der Veldenweg in de vorm van een T-splitsing. Gezien de verkeersintensiteiten en verkeersveiligheid voldoet een dergelijke vormgeving van deze kruising. Ruimtelijke gezien bestaat de mogelijkheid voor realisatie van een rotonde.

5.4 Buiten bebouwde kom

  • ·

    Buiten de bebouwde kom vindt op alle wegen (behalve de provinciale wegen) vermenging plaats van langzaam en gemotoriseerd verkeer. Omdat de weggebruikers bekend zijn met deze situatie en hier dus op berekend, vinden op deze wegen vrijwel geen ongelukken plaats. Echter, op een aantal wegen buiten de bebouwde kom wordt het gebruik door langzaam verkeer als onveilig ervaren. Dit betreft vooral wegen die onderdeel zijn van een schoolroute dan wel van een recreatieve fietsroute (Schuringsedijk, Molendijk Numansdorp, Oud-Cromstrijensedijk westzijde en oostzijde alsook de Molendijk Klaaswaal). Daarnaast speelt op deze wegen de problematiek met landbouwvoertuigen. Deze landbouwvoertuigen zijn de laatste jaren groter en zwaarder geworden waardoor zij een andere plek op de weg innemen en soms onveilige situaties creëren.

  • ·

    Ruimtelijke ontwikkelingen binnen onze gemeente (Proeftuin, Numansdorp zuid) en binnen de regio (kortste route naar bedrijventerrein Oud-Beijerland oostzijde) zorgen voor een toename aan verkeersbewegingen op de provinciale weg N487. Deze weg die loopt vanaf de A29 tot aan de rotonde bij Numansdorp verwerkt hierdoor steeds grotere verkeersstromen. In het verleden spraken wij reeds onze zorgen uit over de veiligheid op deze kruising bij de beide wegbeheerders (Waterschap Hollandse Delta en provincie Zuid-Holland). Gezien de eerder genoemde ontwikkelingen wordt de noodzaak tot aanpassing van deze kruising groter. De oversteekbaarheid van zowel gemotoriseerd als langzaam verkeer op deze kruising verminderd door deze toename aan verkeer.

Ambities 2014-2024

In hoofdstuk 2 omschreven wij de drie pijlers van het GVVP voor onze gemeente voor de komende 25 jaar. Om een eerste stap te zetten in het bereiken van deze visie stellen wij onze ambities voor de periode 2014-2024 vast en geven wij een doorkijk naar de periode vanaf 2024. Deze ambities dragen bij aan het oplossen dan wel verminderen van de knelpunten zoals genoemd in hoofdstuk 5 en leveren daarnaast een bijdrage aan het bereiken van onze visie.

6.1 Korte termijn (2014 - 2016)

De centrale assen van zowel Klaaswaal als Numansdorp zijn essentieel voor de bereikbaarheid van onze gemeente. Deze gebiedsontsluitingswegen (van noord naar zuid; Molendijk-Rijksstraatweg-Burgemeester de Zeeuwstraat) zorgen voor de verspreiding van het bestemmingsverkeer naar de woonwijken maar ook voor de bereikbaarheid van de centrumgebieden van beide kernen. De centrale as in Numansdorp wordt zwaar belast door het hoge aantal verkeersbewegingen door autoverkeer maar ook door vrachtverkeer dat zorgt voor de bevoorrading van de winkels aan met name de Burgemeester de Zeeuwstraat en Voorstraat.

De hoeveelheid verkeer die gebruik maakt van deze centrale assen, of het nu bestemmingsverkeer of doorgaand verkeer is, zorgt voor hinder en tast daarmee de leefbaarheid van de omwonenden aan alsook de verkeersveiligheid van de weggebruikers. Omdat met name zwaar verkeer zorgt voor hinder bij omwonenden in de vorm van trillingen en geluidhinder heeft het onze prioriteit om het zware verkeer zoveel mogelijk te weren van de centrale assen.

Onderdeel van de centrale as in Numansdorp betreft de kruising Burgemeester de Zeeuwstraat – Wethouder van der Veldenweg. Deze kruising werd reeds enkele malen gewijzigd (qua vormgeving en voorrangsituatie) maar blijft een punt in de kern Numansdorp waarbij de subjectieve verkeersveiligheid verbetering behoeft. Hoewel de kruising zoals deze momenteel is vormgegeven verkeerskundig gezien voldoet aan het aantal te verwerken verkeersbewegingen, ervaren gebruikers deze kruising niet als zodanig.

Wij streven dan ook naar verbetering van deze kruising waarbij voor alle weggebruikers (zowel gemotoriseerd verkeer als fietsers en voetgangers) voldoende ruimte is voor het vervolgen van hun weg.

Als laatste onderdeel van onze ambities op korte termijn ten aanzien van de centrale as is de positie van het langzaam gemotoriseerd verkeer op de N488. De N488 (Rijksstraatweg) maakt onderdeel uit van de provinciale route die loopt van de rotonde Numansdorp tot aan de rotonde Oud-Beijerland en loopt door de kern Klaaswaal. De provincie Zuid-Holland richtte de N488 in 2012-2013 opnieuw in waarbij zij een wijziging in het snelheidsregime aanbrachten. Waar een deel van de N488 vanaf de rotonde Numansdorp tot aan de Lange Biesakkersweg voorheen 80 km/h was, is nu de volledige N488 ingericht als 60 km/h weg. Deze weginrichting en het verlagen van het snelheidsregime betekenen onder meer dat het langzaam gemotoriseerd verkeer (scooters en brommers) gebruik moeten maken van de hoofdrijbaan en niet langer gebruik mogen maken van het vrijliggende fietspad. Omdat deze situatie relatief nieuw is, is nog niet bekend hoe weggebruikers deze nieuwe situatie ervaren noch zijn ons situaties bekend waarbij dit tot een probleem heeft geleid. Echter, gezien de kwetsbaarheid van deze weggebruikers en het relatief grote snelheidsverschil tussen het autoverkeer en langzaam gemotoriseerd verkeer houden wij deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten.

In het verlengde van de centrale as in Numansdorp ligt het centrumgebied met de Voorstraat en het zuidelijke deel van de Burgemeester de Zeeuwstraat. De Voorstraat in Numansdorp is een weg waar meerdere functies elkaar tegenkomen. Zo dient de Voorstraat als doorgaande weg richting Zuid-Beijerland en Strijen, als winkelstraat waar bevoorrading plaatsvindt, als verbindingsweg voor het openbaar vervoer en als parkeergelegenheid voor de winkelstraat. De Voorstraat zien wij als een erftoegangsweg waarmee het aantal verkeersbewegingen wordt beperkt tot maximaal 3.000 motorvoertuigen per etmaal. Het huidige aantal verkeersbewegingen in de Voorstraat gaat hier overheen. Daarnaast dient de Voorstraat als winkelgebied voor zowel bezoekers vanuit onze eigen gemeente als daarbuiten. Dit heeft tot gevolg dat het centrumgebied in voldoende parkeergelegenheid dient te voorzien om deze bezoekers te faciliteren. De Voorstraat en het zuidelijke deel van de Burgemeester de Zeeuwstraat faciliteren deze behoefte evenals diverse omliggende parkeergelegenheden. Onbekend is of het aanbod aan parkeergelegenheid tegemoetkomt aan de vraag hiernaar.

Als winkelgebied zijnde hebben de Voorstraat en de Burgemeester de Zeeuwstraat te maken met bevoorradingsverkeer. Hoewel het toegestaan is voor het bevoorradingsverkeer om te laden en lossen op het wegdek aan de westzijde van de Voorstraat zorgt dit laad en losgedrag voor onveilige situaties in de Voorstraat. Het zorgt voor opstoppingen omdat andere voertuigen de stilstaande vrachtwagens niet kunnen passeren, het fietsverkeer wordt naar een andere weghelft gedwongen en voetgangers kunnen (indien geparkeerd nabij een voetgangersoversteekplaats) niet de beide rijbanen zien alvorens over te steken. Het is daarom zeer gewenst om het laden en lossen van het vrachtverkeer te reguleren dan wel op een andere wijze te faciliteren. Naast het reguleren en/of faciliteren van het laden en lossen op de Voorstraat dienen wij te voorkomen dat het vrachtverkeer (niet bestemmingsverkeer zijnde) afwijkt van de voor hen uitgezette route en gebruik maakt van de omliggende woonwijken om hun weg te vervolgen. De goed bereikbare wegen als de Koninginneweg en Burgemeester de Zeeuwstraat ondervinden hier in de huidige situatie al hinder van. Afbeelding 14 ; Voorstraat

Hoewel de Voorstraat voornamelijk een winkelstraat is, maakt de Voorstraat wel onderdeel uit van de openbaar vervoerverbinding door de kern Numansdorp. Openbaar vervoerverbindingen zijn voor zowel Klaaswaal als Numansdorp belangrijk voor zowel ‘uitgaande’ als ‘inkomende’ bezoekers. Gezien de winkelfunctie van het centrumgebied van Numansdorp is het zeer gewenst dat deze met het openbaar vervoer gemakkelijk te bereiken is. Hoewel het openbaar vervoer geen halte heeft in de Voorstraat (maar op het zuidelijke deel Burgemeester de Zeeuwstraat) zorgt de combinatie met de voornoemde laad- en losproblematiek voor onveilige en ongewenste situaties in de Voorstraat. Het is daarom niet gewenst de openbaar vervoerverbinding in het centrum van Numansdorp nog langer door de Voorstraat te leiden, ook ‘woonwijkstraten’ zijn bij voorkeur uitgesloten.

Ten aanzien van voornoemde knelpunten op de Voorstraat Numansdorp startten wij, parallel aan het opstellen van dit nieuwe gvvp, reeds een proces te komen tot een herinrichting waarbij in het inrichtingsplan de knelpunten moeten verminderen dan wel volledig moeten worden opgelost. Met het besluit dit proces te starten lopen wij vooruit op de invulling van het uitvoeringsprogramma bij dit gvvp.

Onze ambitie voor het realiseren van een afname van verkeersbewegingen op de Voorstraat heeft naar alle waarschijnlijkheid een wijziging van de verkeersstromen tot gevolg. De parallel gelegen Koninginneweg en het oostelijke deel van de Vlielanderstraat ondervinden hier de meeste gevolgen van als zijnde meest logische ‘nieuwe route’. Hoewel de Koninginneweg nog niet het aantal verkeersbewegingen verwerkt dat bij de wegfunctie hoort en de weg de toename van het aantal verkeersbewegingen kan verwerken, zal de verkeerssituatie op de Koninginneweg wijzigen. Hierbij dient aandacht te zijn voor alle verkeer, dus zowel gemotoriseerd als langzaam verkeer. Het oostelijke gedeelte van de Vlielanderstraat dat de aansluiting vormt tussen de Koninginneweg en centrale as moet ook een toename aan verkeersbewegingen verwerken. Omdat deze weg is aangelegd met het idee in de toekomst te fungeren als gebiedsontsluitingsweg hebben wij hier ruimte om deze verkeerstoename te reguleren.

Als agrarische gemeente hebben wij te maken met landbouwverkeer. Hoewel dit verkeer voorheen sterk afhing van de seizoenen zorgen nieuwe ontwikkelingen ervoor dat de afhankelijkheid van de seizoenen steeds verder verminderd waardoor landbouwverkeer nagenoeg jaarrond aan het verkeer deelneemt. Een belangrijke oost-westverbinding in Numansdorp is de verbinding Schuringsedijk-Molendijk. Deze verbinding verwerkt veel zwaar landbouwverkeer dat hinder veroorzaakt voor omwonenden. Met name de woningen aan de Schuringsedijk binnen de bebouwde kom liggen zeer dicht op de dijk waardoor zij deze hinder sterk ervaren.

Afbeelding 15 ; Schuringsedijk

Binnen de kernen Klaaswaal en Numansdorp vinden verplaatsingen plaats van en naar de onderwijsinstellingen. Waar voorheen leerlingen veelal wandelend of fietsend naar school werden gebracht, worden kinderen tegenwoordig steeds vaker met de auto naar school gebracht. De schoolomgeving is hier vaak niet op ingesteld waardoor tijdens de breng- en haalmomenten bij scholen onoverzichtelijke en daarmee onveilige situaties ontstaan. Schoolomgevingen dienen te allen tijde veilige omgevingen te zijn voor kinderen. Wij dienen daarom samen met de scholen te kijken naar oplossingen voor deze problemen, oplossingen op het gebied van gedragsveranderingen dan wel op het gebied van infrastructurele aanpassingen. Daarnaast dienen wij aandacht te hebben voor de schoolomgeving en de belangrijke schoolroutes, deze dienen voor leerlingen herkenbaar te zijn zodat zij hetgeen zij leren in de praktijk kunnen toepassen.

Buiten de bebouwde kom zorgt de kruising van de Volgerlandseweg met de N487 voor ergernis bij weggebruikers, met name weggebruikers die een afslaande beweging willen maken en hierdoor vaak lang moeten wachten om hun weg te vervolgen. In het verleden kaartten wij dit reeds aan bij de beheerders van de wegen op deze kruising (provincie Zuid-Holland en Waterschap Hollandse Delta). Tot op heden zagen zij geen noodzaak om deze kruising aan te passen en zodoende de verkeersdoorstroming te verbeteren. Gezien ontwikkelingen in onze gemeente en onze regio pleiten wij ervoor om hier nogmaals naar te kijken. Immers, de ontwikkeling Numansdorp zuid brengt extra verkeersbewegingen met zich mee evenals de ontwikkeling van de Proeftuin een toename aan vrachtverkeer kent. Samen met de uitbreiding van de Intratuin en een toename van het aantal bezoekers, zorgen deze ontwikkelingen voor een toename aan verkeersbewegingen op deze kruising en daarmee een verslechtering van de verkeersdoorstroming.

6.2 Middellange termijn (2017 - 2024)

Naast ambities op korte termijn hebben wij ambities op middellange termijn.

Zoals eerder verwoord, verwerken de centrale assen van Numansdorp en Klaaswaal veel verkeer. De centrale as in Klaaswaal wordt zwaar belast door autoverkeer en vrachtverkeer maar ook door landbouwverkeer. De centrale as in Klaaswaal dient echter als belangrijke noord-zuidroute voor de regio en daarmee als doorgaande route voor een groot deel van het verkeer.

De Molendijk in Klaaswaal maakt onderdeel uit van de provinciale weg N488 en vormt daarmee een belangrijke noord-zuidverbinding binnen de Hoeksche Waard. De Molendijk in Klaaswaal is een drukbereden gebiedsontsluitingsweg waarbij niet alleen doorgaand vrachtverkeer zorgt voor hinder maar ook ander doorgaand gemotoriseerd verkeer (autoverkeer) voor hinder zorgt. Vermindering van de verkeersintensiteit op de Molendijk in Klaaswaal is daarom op middellange termijn een ambitie die wij willen verwezenlijken.

Onderdeel van de centrale as Klaaswaal betreft de kruising Molendijk – Rijksstraatweg - Oud-Cromstrijensedijk oostzijde en westzijde. Deze kruising is met name in de hoek Molendijk en Oud-Cromstrijensedijk westzijde onoverzichtelijk. Gezien de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer op de Molendijk zorgt dit voor verkeersonveilige situaties. Omdat weggebruikers veelal berekend zijn op deze situatie vindt er slechts zelden een verkeersongeval plaats. Dit zegt echter niets over de daadwerkelijke verkeersveiligheid op de kruising.

Voor de kern Klaaswaal hebben wij naast het verbeteren van de verkeerssituatie op de centrale as den de kruising Molendijk – Rijksstraatweg – Oud-Cromstrijensedijk oost- en westzijde, de ambitie om de positie van langzaam verkeer op de Oud-Cromstrijensedijk oostzijde te verbeteren. Omdat deze dijk door verschillende soorten verkeersdeelnemers (vracht- en landbouwverkeer, gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer) wordt gebruikt, vindt vermenging van verkeersstromen plaats. De huidige vormgeving van de dijk biedt slechts minimaal ruimte aan langzaam verkeer en geeft meer ruimte voor de overige weggebruikers. Deze dijk wordt door langzaam verkeer gebruikt als onderdeel van de woon-werkroute/schoolroute richting Strijen en ’s Gravendeel maar ook als recreatieve fiets- en wandelroute. De positief van langzaam verkeer op deze dijk, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, dient te worden verbeterd.

Op de Oud-Cromstrijensedijk oostzijde vindt tevens vermenging van verkeer plaats omdat ook vracht- en landbouwverkeer gebruik maken van deze dijk. Met name het westelijke deel van de dijk (deel binnen de bebouwde kom) ondervindt hinder van dit verkeer. De woningen op dit deel van de dijk zijn dicht langs de dijk gelegen. Terwijl vracht- en landbouwverkeer steeds groter en zwaarder wordt, blijft de Oud-Cromstrijensedijk oostzijde zijn vorm behouden. De overlast voor omwonenden neemt hiermee steeds meer toe. Wij streven er dan ook naar om de overlast van vracht- en landbouwverkeer op middellange termijn te verminderen.

Hinder door landbouwverkeer wordt ook ervaren door bewoners van de centrale as (met name Rijksstraatweg) in Numansdorp. Hoewel de woningen hier niet zo dicht naast het wegdek liggen als aan de Oud-Cromstrijensedijk oostzijde en het aantal verkeersbewegingen door landbouwverkeer hier lager is, ondervinden bewoners hier hinder van. Deze hinder wordt voornamelijk veroorzaakt door de snelheid van de voertuigen. De Rijksstraatweg is immers een brede weg waar een landbouwvoertuig voldoende ruimte heeft om zijn maximum snelheid te bereiken. De Burgemeester de Zeeuwstraat is beter geschikt voor landbouwverkeer omdat op deze weg geen vermenging van verkeersstromen plaatsvindt vanwege de vrijliggende fietsvoorzieningen.

In de kern Klaaswaal is het voetbalveld gelegen aan de rand van een woonwijk maar wel met de ingang van de velden direct aan de woonwijk. In Numansdorp verplaatsten wij reeds de ingang van de voetbalvelden naar de Beneden Molendijk om zodoende de parkeeroverlast tijdens wedstrijddagen in de woonwijk te beperken. In Klaaswaal bestaat de mogelijkheid voor het verplaatsen van de ingang van de voetbalvelden zonder dat een andere omgeving hier hinder van heeft, niet. Op middellange termijn willen wij echter wel kijken naar een meer structurele oplossing voor de parkeerproblemen bij de voetbalvelden van Klaaswaal.

Afbeelding 16 ;Parkeergelegenheid voetbalveld Klaaswaal

De gemeente Cromstrijen streeft ernaar een aantrekkelijke gemeente te zijn om te recreëren. De gemeente wordt veel bezocht door fietsers en wandelaars. Fietsroutes liggen verspreid door de gemeente, zowel binnen de kernen als buiten de kernen. Wegen buiten de bebouwde kom zijn vaak gelegen op dijken die al dan niet de functie van waterkering vervullen. Door de ligging op deze dijken is slechts beperkte ruimte voor alle verkeer dat van deze wegen gebruik wil maken. Op veel wegen buiten de bebouwde kom vindt daarom vermenging van verkeer plaats waarbij (zwaar) landbouwverkeer hetzelfde wegdek gebruiken als de fietsers en wandelaars. Landbouwvoertuigen worden steeds groter en zwaarder waardoor de ruimte voor langzaam verkeer steeds kleiner wordt. Om een aantrekkelijke gemeente te blijven voor de recreant dient het prettig te zijn hier te recreëren en zodoende de wegen te gebruiken. Op middellange termijn willen wij daarom de positie van langzaam verkeer op de wegen buiten de bebouwde kom verbeteren.

6.3 Lange termijn (2024 - )

Op lange termijn willen wij aandacht schenken aan het reguleren en faciliteren van parkeergelegenheid in de jaren ’70-woonwijken. Deze woonwijken zijn aangelegd op basis van de destijds bekende cijfers op het gebied van autobezit. De mobiliteit in Nederland is de laatste 40 jaar toegenomen waardoor het autobezit onder Nederlanders ook sterk toenam. De jaren ’70-woonwijken zijn niet ingericht op de huidige situatie en vaak ontbreekt het aan ruimte om hierin een verandering aan te brengen. Tot op heden doen zich binnen onze kernen geen problemen voor in jaren ’70-woonwijken en lossen de bewoners eventuele knelpunten zelf op een creatieve manier op. Op korte en middellange termijn richten wij ons derhalve niet op het oplossen van dit ‘probleem’ maar bezien wij gedurende en na de looptijd van deze ambitietermijn of wij dit moeten oppakken.

Ook het langzaam verkeer op de Molendijk in Klaaswaal heeft vooralsnog geen prioriteit. De verwachting is dat met realisatie van de ambities op korte termijn (weren vracht- en landbouwverkeer) en middellange termijn (verlagen verkeersintensiteit) de positie van langzaam verkeer verbeterd. Concrete extra maatregelen om deze ambitie te realiseren nemen wij dan ook niet op korte of middellange termijn.

6.4 Uitvoering

Wij streven ernaar alle genoemde ambities binnen de genoemde termijnen te verwezenlijken, maar realiseren ons dat wij onze ambities moeten rangschikken en zodoende prioriteiten moet stellen. Wij zijn immers voor de uitvoering vaak afhankelijk van verschillende (externe) factoren. Bij het bepalen van maatregelen en de daarbij behorende uitvoeringstermijn in het kader van het Uitvoeringsprogramma GVVP stellen wij daarom binnen de genoemde ambitietermijnen een prioritering vast. Deze prioritering houdt rekening met zowel financieel beschikbare middelen als met voorbereidings- en uitvoeringscapaciteit en kan mogelijk leiden tot een verschuiving in de genoemde ambitietermijnen.

Zoals gezegd willen wij de ambities binnen de termijnen verwezenlijken. Dit kan voor bepaalde ambities dan ook betekenen dat de voorbereidende werkzaamheden al voor de genoemde uitvoeringstermijn starten.