Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR352274
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR352274/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Nota reserves en voorzieningen 2015
Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2020
Intitulé
Nota reserves en voorzieningen 2015Inleiding
Nota reserves en voorzieningen 2015 |
|
December 2014
DenM/FZ/RV14214520
© gemeente Cromstrijen
Inhoudsopgave
- 1.
Inleiding 3
- 1.1.
Aanleiding 3
- 1.2.
Doel en opzet van deze nota 3
- 2.
Reserves 4
- 2.1.
Definities en juridisch kader reserves 4
- 2.1.1.
Juridisch kader reserves 4
- 2.1.2.
De functies van reserves 4
- 2.2.
Regels reserves 5
- 2.2.1.
Instellingscriteria reserves 5
- 2.2.2.
Mutaties reserves 5
- 2.2.3.
Opheffing reserves 6
- 3.
Voorzieningen 7
- 3.1.
Definities en juridisch kader voorzieningen 7
- 3.1.1.
Juridisch kader en functies voorzieningen 7
- 3.2.
Regels voorzieningen 8
- 3.2.1.
Instellingscriteria voorzieningen 8
- 3.2.2.
Mutaties voorzieningen 8
- 3.2.3.
Opheffing voorzieningen 9
- 4.
Overzicht reserves 10
- 5.
Overzicht voorzieningen 20
- 6.
Slotbepalingen 25
- 6.1.
Citeertitel 25
- 6.2.
Inwerkingtreding 25
Bijlagen 26
Bijlage 1 Overzicht voorzieningen onderhoud gebouwenbeheer 26
Aanleiding
In deze nota behandelen wij het juridisch kader, de vorming en besteding van de reserves en voorzieningen. Deze nota stellen wij op grond van de Verordening financieel beleid, beheer en organisatie van gemeente Cromstrijen op (in het kader van artikel 212 van de Gemeentewet) en voldoet aan de voorschriften uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Doel en opzet van deze nota
Het doel van deze nota is het beleid voor reserves en voorzieningen vast te leggen. Een tweede doel is het zo transparant en actueel mogelijk weergeven van het doel en de wijze van aanwending van de reserves en voorzieningen.
In deze nota bespreken wij alle reserves en voorzieningen, zoals deze per 1 januari 2015 voorkomen. Voor elke reserve en voorziening geven wij het doel, de wijze van aanwending, bodem, plafond en overige criteria (voor zover van toepassing) aan. Tevens geven wij aan of er claims rusten op de reserve of voorziening en welk bedrag vrij besteedbaar is.
De opbouw van de nota is als volgt. In hoofdstuk 2 beschrijven wij de belangrijkste begrippen, het juridisch kader en de regels voor reserves. Hoofdstuk 3 bevat de belangrijkste begrippen, het juridisch kader en de regels voor voorzieningen. In hoofdstuk 4 geven wij op elke reserve afzonderlijk een toelichting met benoeming van minimum, maximum omvang en het doel. In hoofdstuk 5 geven wij per voorziening een toelichting. Tot slot geven wij in hoofdstuk 6 de slotbepalingen weer.
Reserves
Definities en juridisch kader reserves
Uit het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) vloeit het beleid voort rondom reserves.
Juridisch kader reserves
De reserves vormen samen met het resultaat na bestemming (volgend uit de programmarekening) het eigen vermogen (artikel 42, lid 1 BBV). Artikel 43 van het BBV onderscheidt twee soorten reserves:
Algemene reserve
De algemene reserve is die reserve waaraan de gemeenteraad geen bestemming heeft gegeven. Deze dient om risico’s in algemene zin op te vangen (bufferfunctie).
Bestemmingsreserve
Bestemmingsreserves zijn reserves waar de raad een bepaalde bestemming aan heeft gegeven.
De functies van reserves
Wij onderscheiden de volgende functies van reserves:
- 1.
bufferfunctie;
- 2.
egalisatiefunctie;
- 3.
bestedings-/ bestemmingsfunctie.
Ad. 1. Bufferfunctie
De belangrijkste functie van het eigen vermogen is de bufferfunctie. Reserves behoren tot één van de instrumenten om niet kwantificeerbare risico’s af te dekken. Reserves maken, naast eventuele onbenutte belastingcapaciteit en ruimte in de begroting, onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.
Ad. 2. Egalisatiefunctie
Reserves kunnen ook een egalisatiefunctie hebben. Dit betekent dat wij de lasten en baten over de jaren heen regelmatig ten laste/ ten gunste van de exploitatiebegroting brengen, om pieken en dalen te egaliseren. Voorwaarde is wel dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt.
Ad. 3. Bestedings-/ bestemmingsfunctie
De bestemmingsreserve is een reserve, welke de raad gevormd heeft voor een bepaald doel. Deze middelen zijn zonder toestemming van de raad niet vrij aanwendbaar voor andere zaken.
Regels reserves
In dit hoofdstuk formuleren wij de beleids- en beheersmatige aspecten die betrekking hebben op reserves. Het gaat hierbij om de instelling van reserves, richtlijnen met betrekking tot dotaties en onttrekkingen en overige aandachtspunten.
Instellingscriteria reserves
Wij hanteren als uitgangspunt de bestemmingsreserves zoveel mogelijk te beperken, zowel in aantal als in omvang. Dit uitgangspunt bevordert de doelmatige inzet van middelen.
Bij het instellen van reserves hanteren wij de volgende criteria:
Een bestemmingsreserve stellen wij in voor concrete, door de raad vast te stellen doelen.
Het instellen van reserves dient bij raadsbesluit plaats te vinden.
In het raadsbesluit geven wij, voor zover van toepassing het volgende aan:
het doel waarvoor wij de reserve vormen;
het motief voor instelling (zie paragraaf “Functies van reserves”);
de gewenste of noodzakelijke, minimale en/of maximale omvang;
de omvang en de wijze van stortingen en onttrekkingen (structureel of incidenteel), inclusief onderbouwing daarvan, bijvoorbeeld op basis van een meerjarenplanning;
de einddatum.
Mutaties reserves
De gemeenteraad dient toevoegingen en onttrekkingen aan reserves vooraf goed te keuren. Dit kan via de programmabegroting of via begrotingswijziging. Over deze begrotingswijziging moet de raad voor 31 december van dat jaar besloten hebben, om ze in de jaarrekening van dat jaar te kunnen verwerken (in verband met begrotingsrechtmatigheid).
Onttrekkingen mogen niet tot gevolg hebben dat de reserve een negatieve omvang bereikt.
Toevoegingen en onttrekkingen aan elk van de bestemmingsreserves mag tot maximaal het bedrag dat de raad via begroting(swijziging) heeft goedgekeurd. De raad kan daarnaast besluiten dat wij specifieke saldi ten gunste of ten laste van een specifieke bestemmingsreserve mogen brengen. Dit laatste is meestal het geval als de reserve een egalisatiefunctie heeft.
Administratieve verwerking
Het rechtstreeks boeken ten laste of ten gunste van reserves is niet toegestaan. De financiële verwerking van de mutaties in reserves verloopt, conform BBV via programma 9 (functie 980). Per programma lichten wij de mutaties in reserves toe.
Presentatie in de jaarrekening
Conform artikel 54 BBV geven wij in de toelichting op de balans de aard en reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan aan. In de toelichting geven wij per reserve het verloop als volgt weer:
het saldo aan het begin van het begrotingsjaar;
de toevoegingen of onttrekkingen via de resultaatbestemming;
de toevoeging of onttrekking uit hoofde van de bestemming van het resultaat van het voorgaande boekjaar;
de vermindering (ten gunste van de resultaatbestemming) in verband met de dekking van afschrijvingen op activa waarvoor wij een specifieke bestemmingsreserve vormden;
het saldo aan het einde van het begrotingsjaar.
Opheffing reserves
Wanneer het doel waarvoor wij een reserve vormden op enig moment vervalt, of de vastgestelde einddatum verstreek, dan moeten wij via raadsbesluit de reserve opheffen. De vrijgekomen middelen komen ten gunste van de algemene reserve.
Voorzieningen
Definities en juridisch kader voorzieningen
Uit het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) vloeit het beleid voort rondom voorzieningen.
Juridisch kader en functies voorzieningen
Voorzieningen zijn onderdeel van het vreemd vermogen. Beschikking over voorzieningen kan alleen plaatsvinden voor het doel of risico waarvoor de raad ze instelden.
Volgens artikel 44 BBV (gewijzigd in 2007) onderscheiden wij een tweetal voorzieningen:
- 1.
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s (art. 44, lid 1a en 1b BBV);
- 2.
Voorzieningen ter egalisatie van kosten (art. 44, lid c BBV);
- 3.
Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is (art. 44, lid 2 BBV).
Ad. 1. Van de verplichtingen, verliezen en risico’s zijn tijdstip en omvang onzeker, maar de omvang is redelijkerwijs wel te schatten (bijvoorbeeld normale GREX-berekeningen). Overige risico’s nemen wij op in de risicoparagraaf bij de begroting.
Ad. 2. De voorzieningen voor egalisatie van kosten hebben tot strekking een gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.
Ad. 3. Dit betreffen schenkingen met een specifieke bestedingsverplichting, voor zover wij deze niet in het jaar van verkrijging besteden. Hieronder vallen niet de ontvangen voorschotbedragen voor specifieke uitkeringen die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, die zijn verkregen van Europese of Nederlandse overheidslichamen, welke wij verantwoorden onder de overlopende passiva.
Voor alle soorten voorzieningen geldt de zogeheten causaliteitseis, dat wil zeggen dat er een oorzakelijke samenhang moet zijn met een gebeurtenis in de periode voorafgaande aan de balansdatum.
Regels voorzieningen
In dit hoofdstuk formuleren wij de beleids- en beheersmatige aspecten die betrekking hebben op voorzieningen. Het gaat hierbij om de instelling van voorzieningen, richtlijnen met betrekking tot toevoegingen en bestedingen en overige aandachtspunten.
Instellingscriteria voorzieningen
Bij het instellen van voorzieningen hanteren wij, overeenkomstig het BBV, de volgende criteria.
Wij stellen voorzieningen in:
bij concrete verplichtingen en verliezen waarvan de omvang onzeker is, doch redelijkerwijs in te schatten;
bij bestaande risico’s voor bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten;
voor egalisatie van sterk wisselende kosten van grote omvang (onderhoud rioleringen, wegen, gebouwen en dergelijke).
Het instellen van voorzieningen vindt plaats op grond van de regels van het BBV. Dit houdt in dat wij:
noodzakelijk te vormen voorzieningen moeten vormen, ongeacht of de raad hiertoe vooraf heeft besloten;
voorzieningen ter egalisatie van kosten uitsluiten mogen vormen na raadsbesluit, omdat aan dergelijke voorzieningen keuzes ten grondslag liggen;
over de vorming van voorzieningen ter dekking van verplichtingen, verliezen en risico’s de raad informeren.
Bij de vorming van een voorziening geven wij (voor zover van toepassing) aan:
het doel waarvoor wij de voorziening vormen;
het motief voor de instelling;
een financiële onderbouwing van de voorziening;
de omvang en wijze van stortingen en bestedingen (structureel of incidenteel), inclusief onderbouwing daarvan, bijvoorbeeld op basis van een meerjarenplanning;
de verwachte looptijd.
Mutaties voorzieningen
-
Toevoegingen
-
Toevoegingen moeten altijd gebaseerd zijn op de noodzakelijke omvang van de voorziening. De hoogte van voorzieningen ter egalisatie van kosten stemmen wij af op de door de raad gestelde kaders.
-
Indien een voorziening een omvang bereikt die hoger is dan het noodzakelijke niveau, valt het meerdere vrij ten gunste van de exploitatie.
-
Bestedingen
-
Bestedingen brengen wij rechtstreeks ten laste van een voorziening en blijven dus buiten de baten en lasten in de exploitatie. Ter onderbouwing van de bestedingen dienen wij actuele beheerplannen of andere deugdelijke calculaties te hebben.
-
Alle bestedingen moeten wij in de begroting opnemen. De autorisatie van bestedingen door de raad vindt plaats door middel van:
-
Vooraf:
raadsbesluit over de instelling van voorzieningen ter egalisatie van kosten en vaststelling van bestedings- en/of beheersplannen die daaraan ten grondslag liggen;
begroting en begrotingswijzigingen waarin wij de dotaties aan voorzieningen en de begrote bestedingen weergeven.
Achteraf:
de jaarrekening waarin wij de bestedingen aangeven en wij de voorzieningen individueel toelichten.
Rentetoevoeging
Als gevolg van artikel 45 BBV zijn rentetoevoegingen aan voorzieningen niet toegestaan.
Echter als sprake is van een voorziening tegen contante waarde zijn jaarlijkse rentetoevoegingen wel toegestaan; deze zijn dan immers nodig om de voorziening op de juiste hoogte te houden.
-
Administratieve verwerking
-
Toevoeging aan en vrijval van voorzieningen vinden plaats ten laste, respectievelijk ten gunste van de exploitatie (niet via programma 9, zoals bij de reserves). Bestedingen brengen wij rechtstreeks ten laste van een voorziening en blijven dus buiten de baten en lasten in de exploitatie.
Presentatie in de jaarrekening
Conform artikel 55 BBV geven wij in de toelichting op de balans de aard en reden van elke voorziening en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan aan. Per voorziening geven wij inzicht in:
het saldo aan het begin van het begrotingsjaar;
de toevoegingen;
ten gunste van de rekening van baten en lasten (exploitatie) vrijgevallen bedragen;
de aanwendingen;
het saldo aan het einde van het begrotingsjaar.
Opheffing voorzieningen
-
Wij moeten voorzieningen opheffen als de verplichting of het risico is ingelost of op een andere wijze ophoudt te bestaan (bijvoorbeeld als gevolg van verandering in wet- of regelgeving). Omdat opheffing in die situaties verplicht is, hoeft de raad hierover niet te besluiten.
-
Voorzieningen ter egalisatie van kosten mogen wij alleen na raadsbesluit opheffen.
-
Wanneer wij een voorziening opheffen, komt het saldo ten gunste van de exploitatie. Wij noemen dit “vrijval”.
-
Het doel van een voorziening kan niet wijzigen, gezien het verplichtende karakter en de harde kaders. Indien het doel niet meer bestaat of is veranderd moeten wij de voorziening opheffen. Indien wij voor het nieuwe doel opnieuw een voorziening moeten vormen, gelden hiervoor de regels voor het instellen van een nieuwe voorziening.
Overzicht reserves
-
In dit hoofdstuk gaan wij in op de reserves van gemeente Cromstrijen.
-
In dit hoofdstuk gaan wij in op de reserves van gemeente Cromstrijen.
Naam van de reserve |
Algemene reserve |
Grootboeknummer |
0.90.000.00 |
Type |
Algemene reserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Financiële Zaken |
Doel van de reserve |
De algemene reserve heeft een algemene bestedingsmiddel-/ bufferfunctie om risico’s op te vangen. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 5.362.312 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Incidentele mutaties conform programmabegroting/ begrotingswijziging. |
Voeding |
Incidentele baten (onder andere jaarrekeningoverschotten). |
Verwachte bestedingen |
Incidentele bestedingen. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale is gelijk aan de omvang van de risico-inventarisatie (cfm nota ‘Risicomanagement 2013’). Maximale omvang: nvt. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de reserve |
Reserve afschrijving Wethouder van der Veldenweg |
Grootboeknummer |
0.90.120.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Sectorhoofd DenM |
Doel van de reserve |
Deze bestemmingsreserve dient als dekking voor de afschrijvingslast voor de aankoopsom en verbouwingskosten van de woning boven de brandweerkazerne aan de Wethouder van der Veldenweg in Numansdorp. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 135.115 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Hoogte van de reserve moet gelijk zijn aan (restant)boekwaarde van de investering. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
Jaarlijks onttrekken wij een bedrag gelijk aan de afschrijvingslasten van de investering. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: Gelijk aan de boekwaarde van de investering. |
Opheffingsdatum |
Eind 2019, na afschrijving van de investering of zoveel eerder als mogelijk in verband met overdracht van kazernes aan de Veiligheidsregio ZHZ. |
Naam van de reserve |
Reserve maatregelen GVVP |
Grootboeknummer |
0.90.211.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma GVVP. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 1.196.161 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Deze reserve dient als dekking voor de kosten van de maatregelen uit het uitvoeringsprogramma GVVP. |
Voeding |
Niet van toepassing. |
Verwachte bestedingen |
Conform uitvoeringsprogramma GVVP. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: vooralsnog stelde de gemeenteraad het uitvoeringsprogramma met maatregelen voor de korte termijn ad € 300.000 vast. De maatregelen en bijbehorende uitgaven voor de middellange en lange termijn zijn nog niet bekend. Wij houden het restant in de reserve hiervoor beschikbaar. |
Opheffingsdatum |
Na realisatie van de maatregelen uit het uitvoeringsprogramma. |
Naam van de reserve |
Reserve afschrijvingslasten Buttervliet |
Grootboeknummer |
0.90.440.10 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Welzijn en Onderwijs |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de (extra) afschrijvingslast op de investeringen in het oude gedeelte van scholencomplex Buttervliet 2-4. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 582.986 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Gelijk aan de boekwaarde van de investeringen. |
Voeding |
Niet van toepassing. |
Verwachte bestedingen |
Jaarlijks onttrekken wij een bedrag gelijk aan de afschrijvingslasten van de investering. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: gelijk aan de boekwaarde van de investeringen. |
Opheffingsdatum |
2025 |
Naam van de reserve |
Reserve huisvesting onderwijs |
Grootboeknummer |
0.90.480.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Welzijn en Onderwijs |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de kosten van nieuwbouw/ renovatie van huisvesting onderwijs. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 423.258 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
De stand wordt gebaseerd op het (nog op te stellen) renovatie/ nieuwbouwplan. |
Voeding |
Op grond van het (nog op te stellen) renovatie/ nieuwbouwplan. |
Verwachte bestedingen |
Op grond van het (nog op te stellen) renovatie/ nieuwbouwplan. |
Minimale/ Maximale omvang |
Op grond van het (nog op te stellen) renovatie/ nieuwbouwplan. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de reserve |
Reserve afschrijving bijdrage kleedkamer NSVV |
Grootboeknummer |
0.90.531.01 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Welzijn en Onderwijs |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als gedeeltelijke dekking voor de afschrijvingslast op de investering in kleedkamers bij NSVV. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 28.716 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Jaarlijks onttrekken wij een bedrag van € 3.191 ter dekking van een deel van de afschrijvingslasten van de kleedkamers. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
Jaarlijks onttrekken wij een bedrag van € 3.191 ter dekking van een deel van de afschrijvingslasten van de investering. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: € 28.716 |
Opheffingsdatum |
2023 |
Naam van de reserve |
Reserve projectsubsidies 2012-2015 |
Grootboeknummer |
0.90.560.25 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Welzijn en Onderwijs |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de door de gemeente verstrekte en te verstrekken projectsubsidies in de jaren 2012 tot en met 2015. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 5.380 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Nog geen verplichtingen aangegaan. |
Voeding |
Niet bepaald. |
Verwachte bestedingen |
Laatste besteding in 2015. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: Niet van toepassing. |
Opheffingsdatum |
Eind 2015. |
Naam van de reserve |
Reserve bijzondere bijstand |
Grootboeknummer |
0.90.610.04 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Welzijn en Onderwijs |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als bufferfunctie ter dekking van overschrijdingen op de verstrekking van bijzondere bijstand (inkomensondersteuningsbeleid) door de Regionale Sociale Dienst. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 34.468 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Bufferfunctie ter dekking van onverwachte overschrijdingen. |
Voeding |
Niet bepaald. |
Verwachte bestedingen |
Incidentele overschrijdingen. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: niet van toepassing. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de reserve |
Reserve invoering transities Sociaal Domein |
Grootboeknummer |
0.90.611.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Welzijn en Onderwijs |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de extra kosten in verband met de invoering van de drie transities (AWBZ, Participatiewet en Jeugdzorg) in de jaren 2013-2015. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 26.625 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
In 2015 onttrekken wij voor de laatste keer een bedrag van € 26.625 uit de reserve. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
In 2015 onttrekken wij voor de laatste keer een bedrag van € 26.625 uit de reserve. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: Niet van toepassing. |
Opheffingsdatum |
Eind 2015. |
Naam van de reserve |
Reserve Wmo |
Grootboeknummer |
0.90.622.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Welzijn en Onderwijs |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor tekorten op de budgetten van de Wmo. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 300.000 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Geen lopende verplichtingen. |
Voeding |
Eventueel incidentele voordelen op de budgetten van de Wmo. |
Verwachte bestedingen |
Zie doel. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: € 300.000 |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de reserve |
Reserve elektronisch kinddossier |
Grootboeknummer |
0.90.715.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Welzijn en Onderwijs |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de invoeringskosten van het elektronisch kinddossier. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 43.730 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
In 2015 vindt de eindafrekening van dit project plaats. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
In 2015 vindt de eindafrekening van dit project plaats. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: € 43.730. |
Opheffingsdatum |
Eind 2015. |
Naam van de reserve |
Rioleringswerken |
Grootboeknummer |
0.90.722.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient ter egalisatie van de tarieven riolering. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 710.953 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
De omvang van de reserve baseren wij op de kosten en baten zoals opgenomen in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). |
Voeding |
Incidenteel bij een positief saldo op de beleidsfuncties 722 en 726. |
Verwachte bestedingen |
In de meerjarenbegroting brengen wij het saldo op de beleidsfuncties 722 en 726 ten gunste of ten laste van deze reserve. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale/ maximale omvang: De noodzakelijke omvang bepalen wij bij de jaarlijkse financiële actualisatie van het GRP, waarbij de reserve aan het eind van de planningshorizon op nihil uitkomt. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de reserve |
Reserve waterplan |
Grootboeknummer |
0.90.722.01 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de uitvoering van de maatregelen zoals opgenomen in het vastgestelde Waterplan. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 248.048 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Bij het instellen van deze reserve bepaalden wij de uit te voeren maatregelen. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
Dekking voor de uitvoering van de maatregelen zoals opgenomen in het vastgestelde Waterplan. De planning van de maatregelen vindt plaats in overleg met het waterschap. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: € 248.048 (afhankelijk van de totale kosten van de uit te voeren maatregelen). |
Opheffingsdatum |
Onbekend. De planning van de maatregelen vindt plaats in overleg met het waterschap. |
Naam van de reserve |
Begraafplaatsen |
Grootboeknummer |
0.90.724.99 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Beheer en Onderhoud |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als egalisatiereserve voor het resultaat tussen de beleidsfunctie 724 ‘Kosten begraafplaatsen’ en 732 ‘Baten begraafplaatsen’. Hierbij houden wij een maximale dekking van 85% aan. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 47.523 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
In de meerjarenbegroting houden wij rekening met de dekking van het saldo tussen de beleidsfuncties 724 en 732, tot een maximum van 85%. |
Voeding |
Incidenteel bij een positief saldo tussen de beleidsfuncties 724 en 732 boven 85%. |
Verwachte bestedingen |
In de meerjarenbegroting brengen wij het saldo tussen de beleidsfuncties 724 en 732 ten gunste of ten laste van deze reserve, op basis van een kostendekkendheidspercentage van 85%. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: Niet van toepassing. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de reserve |
Reserve structuur- en bestemmingsplannen |
Grootboeknummer |
0.90.810.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Ruimtelijke Ontwikkeling |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de uitgaven in verband met de wettelijk verplichte herziening van bestemmingsplannen eens per tien jaar. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 320.000 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Wij raamden de uitgaven in verband met de benodigde herzieningen tot en met 2022. |
Voeding |
Niet van toepassing. |
Verwachte bestedingen |
Wij planden de jaarlijkse uitgaven in verband met de noodzakelijke herzieningen tot en met 2022. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: € 320.000 |
Opheffingsdatum |
Eind 2022. |
Naam van de reserve |
Reserve afgewikkelde bouwgrondexploitaties |
Grootboeknummer |
0.90.830.01 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Ruimtelijke Ontwikkeling |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor: eventuele verliezen op bouwgrondexploitaties en boekwaardeplannen; planschadevergoedingen, voor zover geen dekking uit lopende projecten mogelijk is; aankoop gronden en panden; specifieke woningbouw. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 1.347.011 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Geen. |
Voeding |
Incidenteel, bij een (verwacht) positief saldo op een bouwgrondexploitatie of boekwaardeplan. |
Verwachte bestedingen |
Incidenteel, bij een (verwacht) negatief saldo op een bouwgrondexploitatie of boekwaardeplan. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: Niet van toepassing. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de reserve |
BCF egalisatiereserve |
Grootboeknummer |
0.90.921.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Financiële Zaken |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient ter dekking van het jaarlijks nadelige effect van het Btw compensatiefonds (BCF). |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 230.377 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Het nadelige effect in de exploitatie als gevolg van het BCF vangen wij op door een uitname uit de reserve BCF. |
Voeding |
Niet van toepassing. |
Verwachte bestedingen |
De jaarlijkse uitname bouwen wij af tot wij het nadelige effect van de invoering van het BCF geleidelijk hebben opgevangen. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: € 230.377 |
Opheffingsdatum |
2024 |
Naam van de reserve |
Reserve frictie personeel |
Grootboeknummer |
0.90.922.10 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Voorzitter managementteam |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor salariskosten en werkgeverslasten die niet binnen de reguliere begroting passen. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 111.519 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Extra salariskosten en werkgeverslasten ten opzichte van de begroting voor de uitvoering van het CWP 2014-2018 en voor de decentralisaties vangen wij op door een uitname uit de reserve frictie personeel. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
Incidenteel bij een overschrijding van de salariskosten en werkgeverslasten ten opzichte van de begroting. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: Niet van toepassing. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de reserve |
Reserve dekking bijdrage ISHW |
Grootboeknummer |
0.90.960.32 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Interne Dienstverlening. |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als gedeeltelijke dekking voor onze bijdrage aan ISHW. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 35.000 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
In de jaren 2015-2017 ramen wij respectievelijk € 15.000, € 10.000 en € 10.000 uit deze reserve ter dekking van een deel van onze bijdrage aan ISHW. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
In de jaren 2015-2017 ramen wij respectievelijk € 15.000, € 10.000 en € 10.000 uit deze reserve ter dekking van een deel van onze bijdrage aan ISHW. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang € 35.000 |
Opheffingsdatum |
Eind 2017 |
Naam van de reserve |
Reserve afschrijvingslasten Servicecentrum |
Grootboeknummer |
0.90.960.00 |
Type |
Bestemmingsreserve |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Servicecentrum |
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de afschrijvingslasten van de investeringen in het kader van de verbouwing van het servicecentrum. |
Omvang per 1 januari 2015 |
€ 174.056 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Jaarlijks dekken wij met deze reserve de afschrijvingslasten van de investeringen in verband met de verbouwing van het servicecentrum. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
Jaarlijks onttrekken wij een bedrag gelijk aan de afschrijvingslasten van de investering in verband met verbouwing servicecentrum. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale/maximale omvang: gelijk aan restant boekwaarde van de investering. |
Opheffingsdatum |
Eind 2028 |
Overzicht voorzieningen
-
In dit hoofdstuk gaan wij in op de voorzieningen van gemeente Cromstrijen.
-
Voorzieningen onderhoud gebouwen, woningen en garages.
Naam van de voorziening |
Diverse voorzieningen onderhoud gebouwenbeheer |
Grootboeknummer |
Zie bijlage 1 |
Type |
Voorziening |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Zie bijlage 1 |
Doel van de voorziening |
Deze voorzieningen hebben als doel de egalisatie van de kosten voor (groot) onderhoud en klachtenonderhoud aan de gebouwen van gemeente Cromstrijen. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 546.196 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Het groot onderhoud baseren wij op het meerjarenonderhoudsplan. |
Voeding |
Jaarlijkse dotatie (ongeveer € 176.000) op basis van het meerjarenonderhoudsplan. |
Verwachte bestedingen |
Groot onderhoud baseren wij op het meerjarenonderhoudsplan. Klachtenonderhoud is incidenteel. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: Het totaal van de voorzieningen onderhoud gemeentelijke gebouwen mag niet negatief zijn. Maximale omvang: Bepalen wij jaarlijks aan de hand van het geactualiseerde meerjarenonderhoudsplan. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Voorzieningen wegen, straten en bouwgrond.
Naam van de voorziening |
Herstraten wegen en pleinen binnen de bebouwde kom |
Grootboeknummer |
0.94.210.01 |
Type |
Voorziening |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
Doel van de voorziening |
Deze voorziening dient ter egalisatie van de lasten uit het wegenbeheersplan. Het saldo van de onderhoudskosten (grootboeknummers 7.210.01.11 tot en met 7.210.01.14) boven het normbedrag (€ 270.227) brengen wij ten laste of ten gunste van de voorziening. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 199.806 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Deze reserve dient als dekking voor de uitvoering van de maatregelen zoals opgenomen in het vastgestelde Uitvoeringsprogramma wegbeheer 2015-2018. Wij houden in ieder geval tot en met 2021 rekening met egalisatie van de lasten uit het wegenbeheersplan. |
Voeding |
Met ingang van 2016 doteren wij jaarlijks € 30.000. |
Verwachte bestedingen |
Wij houden tot en met 2021 rekening met egalisatie van de lasten uit het wegenbeheersplan. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: Bepalen wij vierjaarlijks op basis van het meerjarenonderhoudsplan. |
Opheffingsdatum |
Geen. |
Naam van de voorziening |
Onderhoud bruggen |
Grootboeknummer |
0.94.210.02 |
Type |
Voorziening |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
Doel van de voorziening |
Deze voorziening heeft als doel de dekking van de kosten voor (groot) onderhoud en klachtenonderhoud aan de bruggen in Numansdorp en Klaaswaal. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 14.416 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Het groot onderhoud baseren wij op het meerjarenonderhoudsplan. |
Voeding |
Jaarlijkse dotatie van € 7.000,00 op basis van het meerjarenonderhoudsplan. |
Verwachte bestedingen |
Groot onderhoud baseren wij op het meerjarenonderhoudsplan. Klachtenonderhoud is incidenteel. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: bepalen wij jaarlijks aan de hand van het meerjarenonderhoudsplan. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Naam van de voorziening |
Asfaltverharding Rijksstraatweg |
Grootboeknummer |
0.94.210.03 |
Type |
Voorziening |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
Doel van de voorziening |
Deze voorziening dient als dekking voor de onderhoudskosten aan de asfaltverharding Rijksstraatweg in Numansdorp. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 6.358 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Op basis van de in 2002 door het ministerie van VROM beschikbaar gestelde subsidie, zijn wij verplicht geluidsmetingen uit te voeren. Omdat wij het asfalt in 2013 vervingen, zijn wij verplicht in 2015 de laatste geluidsmeting uit te voeren. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
In 2015 voeren wij nog eenmaal een geluidsmeting uit. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: € 6.358 |
Opheffingsdatum |
Eind 2015. |
Naam van de voorziening |
Afwikkeling Cromstrijense Poort |
Grootboeknummer |
0.94.830.20 |
Type |
Voorziening |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
Doel van de voorziening |
Deze voorziening dient als dekking voor de kosten voor de nog uit te voeren werkzaamheden in het kader van het voormalige boekwaardeplan Cromstrijense Poort. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 71.367 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
In 2015 ronden wij de laatste werkzaamheden in verband met het woonrijpmaken af. Dit betreft asfalteren en het aanleggen van parkeerstroken. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
In 2015 verwachten wij de laatste uitgaven te doen in verband met het woonrijpmaken voor een bedrag van circa € 71.000 |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: gelijk aan de kosten voor de nog uit te voeren werkzaamheden. |
Opheffingsdatum |
Eind 2015. |
Overige voorzieningen.
Naam van de voorziening |
Wethouderspensioenen |
Grootboeknummer |
0.95.001.00 |
Type |
Voorziening |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Voorzitter managementteam |
Doel van de voorziening |
Deze voorziening dient ter dekking van de pensioenaanspraken van de (voormalige) wethouders. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 1.167.304 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Jaarlijks laten wij de pensioenaanspraken berekenen en stemmen de voorziening hierop af. |
Voeding |
Jaarlijkse storting gebaseerd op de actuele pensioenberekeningen, ten laste van programma 0. |
Verwachte bestedingen |
Op basis van te verstrekken pensioenen. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: gelijk aan pensioenaanspraken. Maximale omvang: gelijk aan pensioenaanspraken. |
Opheffingsdatum |
In afwachting van het ministerieel besluit tot overdracht. |
Systematiek van rentebijschrijving |
De voorziening baseren wij op de contante waarde. Daarom voegen wij jaarlijks rente toe aan deze voorziening. |
Naam van de voorziening |
Wachtgeldverplichting voormalige wethouders |
Grootboeknummer |
0.95.002.00 |
Type |
Voorziening |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Voorzitter managementteam |
Doel van de voorziening |
Deze voorziening dient ter dekking van de wachtgeldverplichting van twee voormalig wethouders. |
Omvang per 1 januari 2015 |
€ 24.200 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
De wachtgeldverplichtingen lopen tot en met 2015. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
Op basis van lopende wachtgeldverplichtingen tot en met 2015. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: gelijk aan restant wachtgeldverplichtingen. |
Opheffingsdatum |
Eind 2015. |
Systematiek van rentebijschrijving |
Geen. |
Naam van de voorziening |
Garantstelling Bedrijvenpark HW |
Grootboeknummer |
0.95.310.00 |
Type |
Voorziening |
Verantwoordelijk taakveld en budgethouder |
Ruimtelijke ontwikkeling |
Doel van de voorziening |
Deze voorziening dient als dekking voor het risico in verband met onze garantstelling voor de leningen aan het Bedrijvenpark Hoeksche Waard. |
Verwachte omvang per 1 januari 2015 |
€ 400.000 |
Stand in relatie tot lopende verplichtingen |
Wij bepalen de hoogte van de benodigde voorziening op grond van de actuele grondexploitatie en in overleg met de accountant. |
Voeding |
Geen. |
Verwachte bestedingen |
Geen. |
Minimale/ Maximale omvang |
Minimale omvang: € 0 Maximale omvang: Gelijk aan ons risico conform actuele grondexploitatie. |
Opheffingsdatum |
Niet van toepassing. |
Slotbepalingen
Citeertitel
Deze nota kunt u aanhalen onder de naam: “Nota reserves en voorzieningen 2015”.
Inwerkingtreding
Deze nota treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.
Bijlagen
Bijlage 1 Overzicht voorzieningen onderhoud gebouwenbeheer
Grootboeknummer |
Naam voorziening |
Stand per 1 januari 2015 |
Voeding ten laste van programma |
Verantwoordelijk taakveld budgethouder |
0.93.120.02 |
Brandweerkazernes |
0 |
1 |
Sectorhoofd DenM |
0.93.310.11 |
Garage Hallinxweg |
€ 8.549 |
8 |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
0.93.420.11 |
Gebouw Buttervliet 2-4 |
€ 55.873 |
Kostenplaats 60 |
Welzijn en Onderwijs |
0.93.541.02 |
Kerktorens |
-€ 3.381 |
5 |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
0.93.560.50 |
Gebouw havenmeester Dorpshaven |
€ 1.611 |
5 |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
0.93.580.02 |
Bejaardensoos Het Korstanjehuis |
€ 12.082 |
5 |
Welzijn en Onderwijs |
0.93.580.03 |
JOR- De Schakel |
€ 71.661 |
5 |
Welzijn en Onderwijs |
0.93.650.00 |
Peuterspeelzaal Plataanstraat 2 |
€ 15.609 |
6 |
Welzijn en Onderwijs |
0.93.724.00 |
Aula begraafplaats Numansdorp |
€ 31.170 |
7 |
Beheer en Onderhoud |
0.93.724.10 |
Aula begraafplaats Klaaswaal |
€ 21.241 |
7 |
Beheer en Onderhoud |
0.93.820.13 |
Woning Hallinxweg 18 |
€ 25.887 |
8 |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
0.93.820.18 |
Woning Molendijk 11 |
-€ 7.991 |
8 |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
0.93.820.19 |
D’Ouwe School Schuring |
€ 2.763 |
8 |
Civieltechniek en Gebouwenbeheer |
0.93.820.20 |
Locatie Vlielanderstraat Nmd/ Berkenlaan Klw |
€ 9.288 |
8 |
|
0.93.990.00 |
Gemeentehuis gebouw |
€ 17.271 |
Kostenplaats 1 |
Interne Dienstverlening |
0.93.990.24 |
Werkplaats gemeentewerken J.van der Heijdenstraat |
€ 47.934 |
Kostenplaats 44 |
Beheer en Onderhoud |
0.93.990.51 |
Gebouw De Hoeckenisse |
€ 97.168 |
Kostenplaats 56 |
Welzijn en Onderwijs |
0.93.990.54 |
Sportzaal De Bongerd |
€ 33.819 |
5 |
Welzijn en Onderwijs |
0.93.990.55 |
Sportzaal Cromstrijen |
€ 105.642 |
5 |
Welzijn en Onderwijs |
TOTAAL |
€ 546.196 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl