Regeling vervallen per 01-01-2021

Werktijden- en vakantieregeling Cromstrijen 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2020

Intitulé

Werktijden- en vakantieregeling Cromstrijen 2015

Burgemeester en wethouders van de gemeente Cromstrijen;

  • -

    gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;

  • -

    gelet op hoofdstuk 4, 4a en 6 van de CAR-UWO en de Arbeidstijdenwet;

  • -

    na verkregen instemming van de ondernemingsraad

BESLUITEN

de volgende Werktijden- en vakantieregeling Cromstrijen 2015 vast te stellen:

Artikel 1. Toepassing

  • 1. Deze werktijden- en vakantieregeling is van toepassing op de medewerker in dienst van de gemeente Cromstrijen. Binnen deze regeling geldt een standaardregeling en een bijzondere regeling voor de werktijden.

  • 2. De standaardregeling is de norm en geldt voor alle medewerkers die zelf regelruimte hebben voor het bepalen van hun werktijden.

  • 3. De bijzondere regeling is de uitzondering en geldt voor medewerkers die geen of heel geringe regelruimte hebben over hun werktijden.

Artikel 2. Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

ADV

Arbeidsduurverkorting; hiermee brengen wij de werkelijke bruto werktijd in overeenstemming met de betrekkingsomvang.

Betrekkingsomvang

De arbeidsduur volgens de aanstelling.

Bijzondere regeling voor werktijden

De regeling zoals beschreven in paragraaf 2 van hoofdstuk 4 CAR-UWO. Deze regeling geldt voor medewerkers die geen of heel geringe regelmogelijkheid hebben over hun werktijden; de werkgever stelt hun werktijden eenzijdig vast.

Brugdag

Een verplichte vakantiedag dan wel ADV-dag tussen een feestdag en een weekend.

CAR-UWO

Collectieve Arbeidsvoorwaarden en Uitwerkingsovereenkomst.

Compensatie-uren

Het tijdelijk urensaldo dat ontstaat, doordat de medewerker tijdelijk meer of minder uren werkt dan zijn betrekkingsomvang.

Medewerker

De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR.

Standaardregeling voor werktijden

De regeling zoals beschreven in paragraaf 1 van hoofdstuk 4 CAR-UWO. Deze regeling is de norm en heeft als uitgangspunt dat de medewerker met zijn leidinggevende afspraken maakt over invulling van zijn werktijden.

Vakantie

Als bedoeld in artikel 6:1 CAR-UWO.

Werkgever

Het college van burgemeester en wethouders van Cromstrijen.

Werktijd

De periode tussen vastgestelde tijdstippen waarbinnen de medewerker arbeid moet verrichten.

Artikel 3. Vakantie

  • 1. Het basisvakantierecht voor een medewerker met een fulltime aanstelling bedraagt op jaarbasis 180 uren. Hiervan is 144 uur per kalenderjaar wettelijk verlof. Het overige deel is bovenwettelijk verlof. Voor een deeltijd medewerker geldt een aantal uren naar rato van de deeltijdfactor.

  • 2. Het uitgangspunt is dat medewerkers het volledige vakantierecht benutten tijdens het kalenderjaar.

  • 3. Per dag dat de medewerker vakantie opneemt, brengt hij het aantal uren van zijn feitelijke arbeidsduur voor die dag in mindering op zijn vakantiesaldo.

  • 4. De medewerker vraagt vooraf toestemming voor vakantie bij zijn direct leidinggevende.

  • 5. Jaarlijks ontvangen medewerkers een digitale vakantiekaart. De medewerkers muteren zelf op deze kaart. De vakantiekaart is in te zien door het sectorhoofd, de coördinator of de bedrijfsleider.

Artikel 3.a Vervaltermijn wettelijk verlof

1.Indien in een kalenderjaar het wettelijk verlof geheel of gedeeltelijk niet is opgenomen, vervalt dit verlof 12 maanden na het einde van dat kalenderjaar, tenzij de medewerker tot

aan dat tijdstip om medische redenen redelijkerwijs niet in staat is geweest om dit vakantieverlof op te nemen, of dit vanwege dienstbelang niet mogelijk is geweest.

2.Een medewerker kan een verzoek indienen om zijn wettelijk verlof gedeeltelijk in te zetten voor een langere verlofperiode. Het college kan daarbij de in lid 1 genoemde termijn verlengen.

Artikel 3.b. Verjaringstermijn bovenwettelijk verlof

1.Indien in een kalenderjaar het bovenwettelijk verlof geheel of gedeeltelijk niet is opgenomen, verjaart dit verlof 60 maanden na het einde van dat kalenderjaar.

Artikel 4. Leeftijdsdagen op basis van belastbaarheid

  • 1. Leeftijdsdagen op basis van belastbaarheid worden toegekend aan:

    • -

      Voorman Beheer en Onderhoud Groen;

    • -

      Medewerker Beheer en Onderhoud Groen;

    • -

      Boomverzorger;

    • -

      Voorman Beheer en Onderhoud Algemeen;

    • -

      Medewerker Beheer en Onderhoud Algemeen;

    • -

      Medewerker/Assistent Straatmaker Beheer en Onderhoud Algemeen;

    • -

      Straatmaker Beheer en Onderhoud Algemeen;

    • -

      Medewerker buitensportaccommodaties;

    • -

      Beheerder Begraafplaatsen

    • -

      1e en 2e medewerker Interne Zaken (bodefuncties)

  • 2. Het recht op leeftijdsdagen op basis van belastbaarheid ontstaat op de verjaardag van:

    • -

      medewerkers van 45 jaar; 7,2 uren (parttimers naar rato); en

    • -

      medewerkers van 55 jaar; nog eens 7,2 uren (parttimers naar rato).

Artikel 5. Bezoek arts

  • 1. Medewerkers plannen consulten en behandelingen bij artsen zoveel mogelijk op hun roostervrije dagen of buiten hun afgesproken werktijden.

  • 2. Als dat niet mogelijk is, plannen medewerkers deze bezoeken na overleg met hun leidinggevende zoveel mogelijk in voor 9:00 uur of na 16:00 uur. De medewerker stemt zijn afwezigheid af met zijn leidinggevende.

Artikel 6. Brug- en feestdagen

  • 1. De dag na Hemelvaartsdag is een vaste brugdag.

  • 2. Na advies van de OR wijst de werkgever jaarlijks naast de vaste brugdag nog maximaal 1 brugdag aan.

  • 3. Brugdagen worden in mindering gebracht op de vakantie uren dan wel adv-uren van de medewerker.

  • 4. Medewerkers die moeten werken op een brugdag, krijgen die gewerkte uren terug in de vorm van vakantie uren dan wel adv-uren.

  • 5. Hetgeen bepaald in artikel 4:5 lid 3 CAR-UWO geldt ook voor de lokaal vastgestelde feestdagen, te weten: Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag en de Paardenmarkt.

HOOFDSTUK 1

STANDAARDREGELING

Artikel 7. Werktijd

  • 1. De individuele medewerker maakt met zijn direct leidinggevende afspraken over de door hem te werken uren en de tijdstippen waarop hij werkt.

  • 2. De medewerker neemt compensatie-uren in hetzelfde kalender jaar op of compenseert negatieve uren.

  • 3. Compensatie-uren vervallen op 1 januari van het volgende jaar.

  • 4. Medewerkers kunnen tussen de volgende tijden in het gemeentehuis werken:

    • -

      op maandag en woensdag van 7:30 uur tot 18:00 uur;

    • -

      op dinsdag en donderdag van 7:30 uur tot 20:30 uur;

    • -

      op vrijdag van 7:30 uur tot 13:00 uur.

Artikel 8. Thuis / elders werken

  • 1. Het uitgangspunt voor thuis of elders werken is; men werkt op kantoor, tenzij…

  • 2. In opdracht van of na toestemming van het sectorhoofd kunnen medewerkers elders werken.

  • 3. Het sectorhoofd maakt met de medewerker prestatieafspraken.

  • 4. De medewerker die elders werkt, schakelt zijn zakelijke telefoon door, zodat hij op het zakelijke nummer bereikbaar blijft.

  • 5. De medewerker die elders werkt, noteert in zijn Outlookagenda zijn afwezigheid en bereikbaarheidsgegevens.

  • 6. De medewerker die elders werkt, maakt gebruik van de ICT-omgeving van Cromstrijen.

  • 7. De medewerker draagt er zorg voor dat de (thuis)werkplek voldoet aan de eisen die worden gesteld in de Arbeidsomstandighedenwet.

  • 8. De medewerker vult de checklist “Risico inventarisatie & Evaluatie thuiswerkplek” in (bijlage 1). Dit document wordt door medewerker en leidinggevende ondertekend en bewaard in het persoonsdossier.

HOOFDSTUK 2

BIJZONDERE REGELING

De werkgever wijst de functies aan waarvoor de bijzondere regeling geldt (zie bijlage 2).

Artikel 9. Werktijd

  • 1. De werkgever stelt de werktijden eenzijdig vast. Dit kan per individu of per groep.

  • 2. De werkgever bevestigt de werktijden per (aanstellings)brief.

Artikel 10. ADV taakveld Beheer en Onderhoud

  • 1. Voor de medewerkers van taakveld Beheer en Onderhoud geldt een vaste feitelijke arbeidsduur:

    • a.

      in de wintertijd werken zij 8 uur per dag: van 8.00 uur tot 16.30 uur;

    • b.

      in de zomertijd werken zij 8 uur per dag: van 7.30 uur tot 16.00 uur.

  • 2. Door deze afwijkende tijden werken zij feitelijk 202 uur meer dan de formele betrekkingsomvang. Deze 202 uren zijn ADV-uren.

  • 3. ADV-uren nemen de medewerkers zo veel mogelijk op in de wintertijd, in overleg met de bedrijfsleider.

  • 4. ADV-uren vervallen op 1 januari van het volgende jaar.

HOOFDSTUK 3

OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 11. Onvoorziene gevallen

Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 12. Overgangsrecht

1.Voor medewerkers die op 1 januari 2013 in dienst waren van de gemeente Cromstrijen, geldt overgangsrecht voor leeftijdsdagen. Het bijbehorende artikel staat in bijlage 3.

Artikel 13. Slotbepaling

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijden- en vakantieregeling Cromstrijen 2015” en treedt, onder gelijktijdige intrekking van de “Werktijden- en verlofregeling 2014” in werking met ingang van 1 januari 2015 met terugwerkende kracht. Deze regeling geldt voor het opgebouwde verlof vanaf 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld door het college van

burgemeester en wethouders van Cromstrijen

12 mei 2015

de secretaris, de burgemeester,

Bijlage 1: Risico inventarisatie & Evaluatie thuiswerkplek

Bijlage 2: Functies die onder bijzondere regeling vallen

Bijlage 3: Overgangsrecht

Bijlage 1: Risico inventarisatie & Evaluatie voor thuiswerkplek

Naam medewerker:……………………………………..

Functie:……………………………………………………

Vraag

Toelichting

Antwoord

Kun je thuis in rust werken.

Huisgenoten of het niet hebben van een aparte werkkamer kunnen je psychosociale arbeidsbelasting verhogen.

O ja

O nee

Heb je voldoende ruimte in je

woning om een bureautafel en stoel op een ergonomisch

verantwoorde manier op te

kunnen stellen?

Je moet voldoende ruimte hebben om de bureaustoel met de juiste instellingen te kunnen gebruiken en de bureautafel te kunnen bereiken en verlaten.

O ja

O nee

Heb je de beschikking over een bureautafel die een ergonomisch verantwoorde zit en werkhouding mogelijk maakt en waaraan je met de computer/laptop kunt werken?

De hoogte van het werkblad moet op een voor jou goede werkhoogte zijn. Het beeldscherm staat in het midden van het bureau.

O ja

O nee

Heb je de beschikking over een bureaustoel die een ergonomisch verantwoorde zit en werkhouding mogelijk maakt?

De hoogte en zitdiepte van de zitting, de rugleuning, lende en armsteunen moeten instelbaar zijn.

O ja

O nee

Heb je de mogelijkheid om de lichtinval te regelen

De lichtinval moet met raambekleding regelbaar zijn om reflectie van licht op het beeldscherm te kunnen voorkomen.

O ja

O nee

Stel je de Arbo adviseur in de gelegenheid om je thuiswerkplek te beoordelen?

De werkgever moet in de gelegenheid gesteld worden om je werkplek te checken op basis van een foto of werkplekonderzoek.

O ja

O nee

Is de informatie op je thuiswerkplek voldoende beveiligd?

Je draagt er zorg voor dat huisgenoten en bezoekers van je huis geen informatie van de gemeente Cromstrijen kunnen inzien die niet voor hun ogen bestemd is

O ja

O nee

Algemene toelichting

  • -

    Met je leidinggevende heb je afspraken gemaakt over wat je moet doen als je hulp nodig hebt wanneer je thuis werkt (bijvoorbeeld als je thuis letsel oploopt of ziek wordt).

  • -

    Als je een vraag met Nee beantwoordt, is er sprake van een ongewenste situatie. Hierin is thuiswerken niet verantwoord. Je moet dusdanige maatregelen treffen, zodat je de vraag daarna met Ja kan beantwoorden.

  • -

    Als je een vraag met Nee beantwoordt en er geen maatregelen mogelijk zijn om de ongewenste situatie op te heffen, dan is structureel thuiswerken niet verantwoord.

Ondertekening medewerker

Ondertekening leidinggevende

Naam:

Naam:

Bijlage 2: Functies die onder bijzondere regeling vallen

  • 1.

    Alle functies behorende bij het taakveld Beheer en Onderhoud.

  • 2.

    Facilitair medewerkers:

    • -

      1e en 2e medewerker Interne Dienstverlening functienummers: 2.4.03 en 2.4.04

    • -

      Medewerker Interne Dienstverlening, functienummer: 2.4.01

    • -

      Coördinator Interne Dienstverlening, functienummer: 2.4.00

  • 3.

    Servicecentrum:

    • -

      Medewerkers servicecentrum, functienummers: 2.5.03 tot en met 2.5.07, 2.5.12 en 2.5.13.

Bijlage 3: Overgangsrecht

Leeftijdsdagen (regeling voor 2013)

  • 1.

    In de “Werktijden en Verlofregeling 2013” zijn leeftijdsdagen afgeschaft en is het basisvakantierecht verhoogt naar 180 uren. Voor medewerkers die leeftijdsdagen hebben opgebouwd geldt vanaf 1 januari 2013 overgangsrecht.

  • 2.

    Het CAR-UWO vakantierecht voor een medewerker met een fulltime aanstelling bedraagt op jaarbasis 165,60 uren per jaar.

  • 3.

    Medewerkers met een fulltime aanstelling in de volgende leeftijdscategorie (op peildatum 31 december 2012) hebben recht op extra vakantie uren.

30 tot en met 39 jaar 07,20 uren

40 tot en met 44 jaar 14,40 uren

45 tot en met 49 jaar 21,60 uren

50 tot en met 54 jaar 28,80 uren

55 tot en met 59 jaar 36,00 uren

  • 60

    jaar en ouder 43,20 uren

  • 4.

    Het totale vakantiesaldo (basisrecht + leeftijdsdagen) is nooit lager dan 180 uren per jaar, bij een fulltime aanstelling.

  • 5.

    Medewerkers in de functies genoemd in artikel 4 lid 1 van “Werktijden- en Vakantieregeling 2014”, en die op 31 december 2012 50 jaar of ouder waren, ontvangen geen leeftijdsdagen op basis van belastbaarheid volgens deze regeling.