Regeling vervallen per 25-05-2017

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Geldend van 17-07-2007 t/m 24-05-2017

Intitulé

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS van de gemeente Cuijk,

gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

b e s l u i t :

vast te stellen

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand  

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1 Het reglement verstaat onder:

  • a de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555));

  • b het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of een ambtenaar in dienst van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e gemeentehuis: alle locaties welke als zodanig worden aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1 Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    a. ambtenaren in dienst van de gemeente Cuijk,

    b. ambtenaren, in dienst van andere gemeenten in Nederland. 

  • 2 Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is drie.

  • 3 Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1 De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Cuijk geschiedt voor de periode waarin zij bij de gemeente Cuijk werkzaam zijn.

  • 2 De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd, uiterlijk tot de maand waarin de benoemde 65 jaar oud wordt. Er zijn twee soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand:

     a) bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: deze wordt alleen benoemd voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties voor de in het benoemingsbesluit vastgestelde periode;

    b) onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die, op eigen verzoek of het verzoek van één of beide huwende partijen, voor een in het benoemingsbesluit vastgestelde periode tot buitengewoon ambtenaar van de gemeente Cuijk wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon benoemd is als ambtenaar burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een Nederlandse gemeente.

Artikel 4 Locatie

  • 1 De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2 De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Leiding van de afdeling

  • 1 De eerste ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2 2. Aan het hoofd van de afdeling Publiekszaken wordt opgedragen:

    a. het doen van voordrachten aan het college tot benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    b. de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    c. het doen van voorstellen tot benoeming van personeel nodig om de ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand bij te staan en voorstellen voor het gebruik van de faciliteiten, zoals vesting en bureaubehoeften.

  • 3 Bij ziekte of afwezigheid anderszins, wordt de in het eerste lid genoemde ambtenaren vervangen door diens plaatsvervangers.

Artikel 6 Openstelling

  • 1 Huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties vinden plaats op maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 en 16.00 uur.

  • 2 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties vinden plaats op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur.

  • 3 De overige werkzaamheden met betrekking tot de burgerlijke stand vinden plaats op maandag tot en met vrijdag op de tijden waarop de afdeling Publiekszaken voor het publiek geopend is.

  • 4 Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in het eerste lid vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de afdeling Publiekszaken niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 5 Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag en andere dagen dat de afdeling regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 6 In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste en tweede lid aangegeven uren.

  • 7 Voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties op zaterdagen en algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, gelden afwijkende tarieven, welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

Artikel 7 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties

  • 1 Voor het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

  • 2 Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Cuijk overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapregistratie, mits aan de in lid 3 e.v. van dit artikel gestelde voorwaarden is voldaan.

  • 3 Kosteloze huwelijken en partnerschapregistraties kunnen in de gemeente Cuijk worden aangevraagd bij de afdeling Publiekszaken met behulp van het formulier ‘Verzoek kosteloze huwelijksvoltrekking / partnerschapsregistratie’.

  • 4 Bij het vaststellen van het inkomen worden de middelen in aanmerking genomen conform het bepaalde in de Wet werk en bijstand.

  • 5 De vaststelling van inkomen en vermogen vindt plaats over de maand, voorafgaand aan die waarin de aanvraag wordt ingediend.

  • 6 De inkomensgrens, waartegen het berekende inkomen wordt afgezet, is het declaratiefonds (115% x bijstandnorm).

  • 7 Wanneer aan de voorwaarden wordt voldaan zoals gesteld in lid 3, 4, 5 en 6 van dit artikel, hebben partijen die een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan, dezelfde keuzemogelijkheden als betalende partijen met betrekking tot de invulling van de huwelijksceremonie of het geregistreerd partnerschap.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1 Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Cuijk 2007”.

  • 2 Het reglement treedt 5 dagen na publicatie in werking.

  • 3 Bij de inwerkingtreding van dit reglement wordt de “Verordening regelende de verdeling van de werkzaamheden tussen ambtenaren van de burgerlijke stand, alsmede de openstelling van het bureau burgerlijke stand” van 23 december 1994, ingetrokken.

    Aldus vastgesteld op 5 juli 2007 in de openbare vergadering van het College van burgemeester en wethouders van Cuijk.

    Cuijk, 5 juli 2007 

    Burgemeester en wethouders van Cuijk

    de secretaris,                                   de burgemeester,

    P.M. van de Koolwijk                       L.M. Schoots