Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Geldend van 09-03-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Cuijk;

 

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 januari 2014;

 

Gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gelet op de artikelen 2. tweede lid, en 7 van de Paspoortwet, zoals deze worden gewijzigd door het voorstel van rijkswet tot Wijziging van de Paspoortwet in verband met onder meer de status van de Nederlandse identiteitskaart (Kamerstukken l 2013/2014, 33440 (R1990), nr. A;

B e s l u i t :

Vast te stellen de navolgende

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten,

b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

  • Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst,de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1 Leges worden niet geheven voor stukken, inlichtingen of nasporingen waarvan de kosteloze afgifte, verstrekking of verrichting bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd.

  • 2 Leges worden voorts niet geheven voor:

    a. aanvragen als bedoeld in Hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tabel, te verstrekken aan redacties van dag- en weekbladen alsmede, op verzoek, te verstrekken aan leden van de Nederlandse Vereniging van Journalistiek, voor zover deze verstrekking in het belang van de gemeente is;

    b. collectevergunningen;

    c. vergunningen voor het innemen van een standplaats op de weekmarkt;

    d. een verklaring omtrent het gedrag voor meerderjarige gezinsleden van gastgezinnen ten behoeve van de Stichting Europa Kinderhulp.

    e. toestemming voor het ophangen van spandoeken door de Nierstichting, het Reumafonds, de Lever- en Darmstichting, de Brandwondenvereniging, het Astmafonds dan wel andere instanties van vergelijkbare aard en doelstelling.

    f. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

    g. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

    h.diensten met betrekking tot een aanvraag voor mobiele onderkomens die tijdelijk worden geplaatst en uitsluitend worden gebruikt voor het doen van onderzoek van bevolkingsonderzoek als bedoeld in artikel 1, onder c. van de Wet op het bevolkingsonderzoek.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    A. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    B. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

  • Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1 Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2 Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

  • 1 Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a Van zuiver redactionele aard zijn;

  • b Een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staats-courant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    4. onderdeel 1.4.7 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    7. hoofdstuk 14 (kansspelen);

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

  • Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    • De artikelen en tarieventabel van de “Legesverordening Cuijk 2013” van 17 december 2012, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 22 april 2013, vervallen met ingang 1 januari 2014.

  • 2.

    • De bepalingen die op grond van deze verordening worden gewijzigd, blijven van toepassing op belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor de in artikel 13 genoemde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 3.

    • Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13 genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de gewijzigde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges in die periode plaatsvindt,

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    • Deze verordening treedt in werking op 9 maart 2014.

  • 2.

    • De datum van ingang van de heffing is 9 maart 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: "Verordening leges Cuijk 2014".

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Cuijk in zijn openbare vergadering van 24 februari 2014
De raad voornoemd,
R.M. van der Weegen mr. W.A.G.Hillenaar
griffier voorzitter
TOELICHTING
 
Niet alle tarieven zijn met 0,5 %verhoogd. Dat zijn legestarieven die door de rijksoverheid zijn voorgeschreven en als zodanig in de tarieventabel zijn overgenomen. Daarnaast heeft de rijksoverheid aan enkele legestarieven maxima gesteld.
Het gaat hierbij om de navolgende legestarieven voor:
* Akten burgerlijke stand onderdeel tabel 1.1.2
* Reisdocumenten onderdeel tabel 1.2.1
* Rijbewijs onderdeel tabel 1.3.1.1
*Eigen verklaring rijbewijs onderdeel tabel 1.3.2
*Verstrekkingen aan BRP-afnemers onderdeel tabel 1.4.7
* Naturalisatie onderdeel tabel 1.4.8
*Persoonslijsten onderdeel tabel 1.6.1
* Verklaring omtrent personen (VOG) onderdeel tabel 1.9.1.1
*Speelautomaten onderdeel tabel 1.14.2
De wettelijke tarieven die in de hogere wetgeving zijn opgenomen, zijn overigens leidend, ook als in de gemeentelijke tabel een ander tarief staat vermeld.
 
 
Overige aanpassingen in de legestarieventabel
 
Langere geldigheid reisdocumenten en vervallen kosten van vermissing
(titel 1, hoofdstuk 2)
Er komt een wijziging van de Paspoortwet vanaf 2014. De belangrijkste wijziging is dat het het Nederlandse paspoort en de Nederlandse identiteitskaart, als de aanvrager tenminste 18 jaar is, 10 jaar geldig worden. Dat was 5 jaar. Verder worden er bij de aanvraag van een nieuw document geen extra kosten meer in rekening gebracht wanneer iemand zijn paspoort of identiteitskaart kwijtraakt. Deze tarief bepaling is dan ook geschrapt. Hoewel niet verplicht zijn gelet op de overwegingen bij de reisdocumenten om deze niet meer te berkenen, ook de vermissingsleges voor rijbewijzen uit de tabel verwijderd.
 
 
Wet Basisregistratie personen (titel 1, Hoofdstuk 4).
De Wet basisregistratie personen (BRP) vervangt vanaf 2014 de Wet gemeentelijke basisadminstratie persoonsgegevens (GBA). De legestarieventabel is om die reden redactioneel aangepast.
 
 
 
 
 

Legestarieventabel 2014

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk

1 Burgerlijke stand

2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

3 Rijbewijzen

4 Verstrekkingen uit de basisadministratie personen(BPR)

5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

7 Bestuursstukken

8 Vastgoedinformatie

9 Overige publiekszaken

10 Gemeentearchief

11 Leegstandwet

12 Gemeentegarantie

13 Winkeltijdenwet

14 Kansspelen

15 vervallen

16 Telecommunicatie

17 Verkeer en vervoer

18 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk

1 Begripsomschrijvingen

2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

3 Omgevingsvergunning

4 Vermindering

5 Teruggaaf

6 Intrekking omgevingsvergunning

7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

9 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn Hoofdstuk

1 Horeca

2 Evenementen c.a.

3 Prostitutiebedrijven

4 Brandbeveiligingsverordening

5 Afvalstoffen

6. Gastouderopvang

7 Algemene plaatselijke verordening (diversen)

8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking,

Behoort bij het raadsbesluit van 16 december 2013

Mij bekend,

De Griffier,

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Voor het sluiten van een huwelijk en voor de registratie van een partnerschap op een andere tijd en wijze dan op grond van het reglement burgerlijke stand is bepaald, bedraagt het tarief bij het sluiten van het huwelijk of registratie van een partnerschap op:

Oud

tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.1.1.1

maandag t/m donderdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

 € 370,00

 € 372,00

1.1.1.2

vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

 € 492,00

 € 494,00

1.1.1.3

zaterdag en op dagen, waarop blijkens een voorafgaande openbare kennisgeving krachtens een besluit van burgemeester en wethouders de gemeentesecretarie gesloten zal zijn van 09.00 uur tot 16.00 uur

 € 985,00

 € 990,00

1.1.1.4

In afwijking van het bepaalde in de onderdelen 1.1.1 tot en met 1.1.1.3 bedraagt het tarief, indien wordt gekozen voor korte en sobere ceremonie, (uitsluitend mogelijk van maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 10.00 uur) 

 € 145,00

 € 146,00

1.1.1.5

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het voor een tweede en volgende keren verzetten van een reservering als bedoeld in de onderdelen 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.4

 € 107,00

 € 107,50

1.1.1.6

Het tarief bedraagt ter zake het omzetten van een een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.1.7

maandag t/m donderdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

 € 370,00

 € 308,00

1.1.1.8

vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

 € 492,00

 € 494,00

1.1.1.9

zaterdag en op dagen, waarop blijkens een voorafgaande openbare kennisgeving krachtens een besluit van burgemeester en wethouders de gemeentesecretarie gesloten zal zijn van 09.00 uur tot 16.00 uur

 € 985,00

 € 990,00

1.1.1.10

bij het sluiten van een huwelijk of een registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 van Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek wordt boven het tarief verschuldigd ingevolge 1.1.1.1, 1.1.1.2 of 1.1.1.3 een bedrag geheven van

 € 170,00

 € 171,00

1.1.1.11

bij het omzetten van een een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek wordt boven het tarief verschuldigd ingevolgde 1.1.1.6., 1.1.1.7 of 1.1.1.8 een bedrag geheven van

 € 170,00

 € 171,00

1.1.1.12

bij het sluiten of omzetten van een huwelijk of een registratie van een partnerschap op daartoe aangewezen locaties wordt boven het terzake verschuldigde tarief een bedrag geheven van 

 € 170,00

 € 171,00

1.1.1.13

Het tarief bedraagt voor het afgeven van een:

- trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

 € 27,00

 € 27,10

- een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

 € 27,00

 € 27,10

- trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

 € 54,00

 € 54,20

- een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

 € 54,00

 € 54,20

1.1.1.14

Indien partijen bij het sluiten van een huwelijk c.q. bij het bevestigen van een samenlevingsverband gebruik maken van een ambtelijke getuige wordt, boven het tarief verschuldigd ingevolge 1.1.1, per ambtelijke getuige een tarief berekend van 

 € 47,00

 € 47,20

1.1.1.15

Voor kosteloze voltrekking van het huwelijk of registratie van een partnerschap zijn door het het college van burgemeester en wethouders nadere regels vastgesteld in het Reglement burgerlijke stand gemeente Cuijk.

1.1.1.16

De privaatrechtelijke kosten voor het gebruik c.a. van de betreffende locatie worden door de locatiebeheerder afzonderlijk bij het paar in rekening gebracht. 

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van de volgende stukken: (wettelijk vastgestelde tarieven conform legesbesluit akten burgerlijke stand):

1.1.2.1

Een afschrift van een akte van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 23b, tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, per afschrift

 € 12,10

 € 12,50

1.1.2.2

Een uittreksel als bedoeld in artikel 23b, eerste lid, van Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek (geboorte huwelijk, registratie partnerschap of overlijden), per uittreksel 

 € 12,10

 € 12,50

1.1.2.3

Een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, per verklaring

 € 21,70

 € 22,30

1.1.2.4

Een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand, per uittreksel

 € 12,10

 € 12,50

1.1.2.5

Een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita)

 € 12,10

 € 12,50

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld: 

1.1.3.1

Alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en/of overledenen, voor elke lijst

 € 22,20

 € 22,30

1.1.3.2

Alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en gehuwde paren voor elke lijst

 € 22,20

 € 22,30

1.1.3.3

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement op het één keer per maand verstrekken van de lijsten als in 1.1.3.1 en 1.1.3.2 bedoeld, gedurende een kalenderjaar

 € 211,00

 € 212,00

1.1.3.4

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het ten behoeve van belanghebbende aanvragen van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand in een andere gemeente in Nederland, alsmede afschriften van of uittreksels uit de akten van die registers, boven de kosten voor die inlichtingen, afschriften of uittreksels, per aanvrage aan één instantie

 € 17,25

 € 17,35

1.1.3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het ten behoeve van belanghebbende aanvragen van inlichtingen en bescheiden, betrekking hebbende op de burgerlijke stand in de gemeenten en plaatsen buiten Nederland gelegen, boven de kosten voor die inlichtingen en bescheiden, per aanvrage aan één instantie

 € 17,25

 € 17,35

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 21,50

 € 21,60

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van de aanvraag:

1.2.1 

van een nationaal paspoort

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 

 € 66,96

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 € 51,05

1.2. 2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1(zakenpaspoort):

 

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,96

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 € 51,05

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,96

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 € 51,05

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,05

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 52,95

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€28,36

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€47,07

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuwtarief

(2014)

1.3.1.1

Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een Nieuw Rijbewijs Document 

 € 39,75

 € 38,45

1.3.1.2

Het tarief genoemd in subonderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met 

 € 34,10

 € 34,10

1.3.2.

Tot het verlenen van een Eigen verklaring (wettelijk tarief)

 € 23,80

 € 23,80

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen(BPR)

1.4.1 

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. Onder één verstrekking wordt mede verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

Tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

 € 16,00

 € 16,10

1.4.2.2 

Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één kalenderjaar:

1.4.2.2.1 

voor 100 verstrekkingen

 € 351,00

 € 353,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

 € 1.370,00

 € 1.377,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

 € 2.285,00

 € 2.296,00

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

 € 9.135,00

 € 9.180,00

1.4.3 

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 21,50

 € 21,60

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

Tot de afgifte van een bewijs van opneming in de basisregistratie personen

 € 16,00

 € 16,10

1.4.4.2

Tot de afgifte van een bewijs van opneming in de basisregistratie personen betrekking hebbend op meerdere personen (gezinsuittreksel)

 € 16,00

 € 16,10

1.4.5

Tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap niet bestemd tot reispapier

 € 16,00

 € 16,10

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.6.1

Tot het verstrekken van lijsten met gegevens, welke verkregen zijn op basis van de door de aanvrager opgegeven selectiecriteria, waarvoor de basisregistratie personen dient te worden doorlopen

 € 21,20

 € 21,30

1.4.6.2

Tot het verstrekken van lijsten met gegevens, zover de verstrekking niet meer inhoudt dan hetgeen is vermeld de Wet basisregistratie personen, welke verkregen zijn op basis van de door de aanvrager opgegeven selectiecriteria, waarvoor de basisregistratie personen dient te worden doorlopen

 € 21,20

 € 21,30

1.4.7

Verstrekkingen aan BRP-afnemers (wettelijk maximumtarief)

1.4.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media bdoeld in artikel 16, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen

 € 22,69

 € 22,69

1.4.7.2

In afwijking van de voogaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen

 € 2,27

 € 2,27

1.4.8

De (wettelijke vastgestelde) leges bedragen voor het in behandeling nemen van een verzoek tot verlening van het Nederlanderschap, indien het betreft: 

1.4.8.1

een enkelvoudig verzoek (tariefcode 140)

€ 810,00

€ 841,00

1.4.8.2

een enkelvoudig verzoek op basis van verminderd tarief (tariefcode 141)

€ 603,00

€ 611,00

1.4.8.3

een gemeenschappelijk verzoek (tariefcode 143)

€ 1.035,00

€ 1.047,00

1.4.8.4

een gemeenschappelijk verzoek op basis van verminderd tarief (tariefcode 144)

€ 828,00

€ 839,00

1.4.8.5

een meenaturaliserende minderjarig kind (tariefcode 145)

€ 119,00

€ 121,00

1.4.8.6

een enkelvoudige optie

€ 173,00

€ 175,00

1.4.8.7

een gemeenschappelijke optie

€ 294,00

€ 298,00

1.4.8.8

een medeoptie minderjarige

€ 21,00

€ 21,00

Hoofdstuk 5 Kiezersregister

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet 

 € 16,00

 € 16,10

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (wettelijk maximum)

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

 € 0,23

 € 0,23

met een maximum per bericht van

 € 5,00

 € 5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

 € 22,50

 € 22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

 € 5,00

 € 5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

 € 22,50

 € 22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 € 4,50

 € 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.7.1.1

Een exemplaar van de Programmabegroting 

 € 19,25

 € 19,35

1.7.1.2

Een exemplaar van de Kadernota 

 € 19,25

 € 19,35

1.7.1.3

Een exemplaar van de Programmarekening

 € 19,25

 € 19,35

1.7.2

Het tarief bedraagt:

1.7.2.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

Een exemplaar van de notulen van een openbare raadsvergadering

 € 3,10

 € 3,10

1.7.2.2

voor het afsluiten van een abonnement voor een jaar:

1.7.2.2.1

Op het regelmatig toezenden van de agenda, voorstellen en ontwerpbesluiten van de openbare raadsvergaderingen 

 € 99,00

 € 99,50

1.7.2.2.2

Op het regelmatig toezenden van de notulen van de openbare raads- vergaderingen

 € 21,50

 € 21,60

1.7.2.2.3

Op het regelmatig toezenden van de openbare besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders

 € 84,50

 € 85,00

1.7.3

Het tarief bedraagt:

1.7.3.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1 

Een exemplaar van de notulen van een openbare vergadering van een raadscommissie

 € 3,10

 € 3,10

1.7.3.2 

voor het afsluiten van een abonnement voor een jaar:

1.7.3.2.1

Op het regelmatig toezenden van de agenda, voorstellen en ontwerpbesluiten van de openbare commissievergadering, per raadscommissie 

 € 57,00

 € 57,30

1.7.3.2.2

Op het regelmatig toezenden van de notulen van de openbare commissievergaderingen, per raadscommissie

 € 21,50

 € 21,60

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.4.1

Een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente, inclusief de tot de datum van verstrekking verschenen aanvullingen en wijzigingen 

 € 41,20

 € 41,40

1.7.4.2

Een exemplaar van een exploitatieverordening bedoeld in hoofdstuk IV van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, inclusief de tot de datum van verstrekking verschenen aanvullingen en wijzigingen 

 € 16,50

 € 16,60

1.7.4.3

Een exemplaar van de gemeentelijke bouwverordening, inclusief de tot de datum van verstrekking verschenen wijzigingen en aanvullingen 

 € 64,00

 € 64,30

1.7.4.4

Een exemplaar van de brandbeveiligingsverordening, inclusief de tot de datum van verstrekking verschenen aanvullingen en wijzigingen

 € 41,20

 € 41,40

1.7.4.5

Een exemplaar van enige andere gemeentelijke verordening inclusief de tot de datum van verstrekking verschenen aanvullingen en wijzigingen

 € 15,00

 € 15,00

1.7.4.6

Afschriften uit een exemplaar van een bestemmingsplan met de daarbij behorende voorschriften en toelichting:

1.7.4.6.1

een vast bedrag per bestemmingsplan van 

 € 26,20

 € 26,30

1.7.4.6.2

verhoogd met de tarieven voor een fotokopie en/of lichtdruk zoals opgenomen in Titel 1 hoofdstuk "Diversen" van de tarieventabel 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in 1.18.1.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan worden tarieven geheven zoals opgenomen in Titel 1, hoofdstuk "Diversen" van deze tarieventabel.

1.8.1.2

Voor het in behandeling van een aanvraag tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.18.1.1 structuurplan of stadsvernieuwingsplan worden tarieven geheven zoals opgenomen in Titel 1 hoofdstuk "Diversen" van deze tarieventabel.

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.8.2.1

uit de gemeentelijjke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

 € 8,80

 € 8,85

1.8.2.2

uit de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet 

 € 8,80

 € 8,85

1.8.2.3

van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

 € 8,80

 € 8,85

1.8.2.4

uit het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

 € 8,80

 € 8,85

1.8.2.5

uit het register bedoeld in artikel 57, eerste lid van de Woningwet

 € 8,80

 € 8,85

1.8.2.6

uit de kadastrale massale output

 € 8,80

 € 8,85

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijk adressenbestand, per adres

 € 8,80

 € 8,85

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal-perceel, per gelegde relatie

 € 8,80

 € 8,85

1.8.3.3

het gemeentelijke adres-coördinatenbestand

 € 8,80

 € 8,85

1.8.3.4

de gebouwenregistratie

 € 8,80

 € 8,85

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement voor een jaar op het geregeld raadplegen van de in dit hoofdstuk genoemde kadastrale gegevens

 € 125,00

 € 125,60

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (WKPB):

1.8.5.1

voor het verstrekken van een uittreksel uit het WKPB-beperkingenregister, per uittreksel:

 € 16,50

 € 16,60

1.8.5.2

voor het verstrekken van een uittreksel uit de WKPB-registratie, per uittreksel:

 € 16,50

 € 16,60

1.8.5.3

voor het verstrekken van een onbelastverklaring uit het WKPB beperkingenregister, per verklaring:

 € 16,50

 € 16,60

1.8.5.4

voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On-Line:

1.8.5.4.1

de door het kadaster in rekening gebrachte legeskosten

1.8.5.4.2

een toeslag voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen per kwartier

 € 21,50

 € 21,60

1.8.5.5

voor het in behandeling nemen van een verzoek om andere informatie dan de in de productencatalogus gemeente Cuijk beschreven informatie, per kwartier

 € 21,50

 € 21,60

1.8.5.6

voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier, per kwartier

 € 21,50

 € 21,60

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.6.1

Tot het verstrekken van een plattegrond van de gemeente

 € 2,00

 € 2,00

1.8.6.2

Tot het toezenden van een plattegrond van de gemeente

 € 9,40

 € 9,50

1.8.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag:

1.8.7.1

tot het toekennen en/of vernummeren van een huisnummer

 € 53,50

 € 53,75

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.9.1.1

Tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag (wettelijk vastgesteld tarief)

 € 30,05

 € 30,05

1.9.1.2

Tot afgifte van alle andere verklaringen, tot welker afgifte het gemeentebestuur op verlangen van particulieren bevoegd is, een en ander voor zover niet begrepen in enige andere paragraaf van deze verordening en daarbij behorende tabel

 € 7,50

 € 7,60

1.9..1.3

Tot het uitreiken van de hiervoor genoemde verklaringen, indien deze door andere instanties zijn afgegeven

 € 5,30

 € 5,30

1.9.2.1

Tot het legaliseren van een handtekening

 € 7,50

 € 7,60

1.9.2.2

Tot het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager

 € 7,50

 € 7,60

1.9.2.3

Tot het afgeven van een verklaring, dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens name het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld

 € 7,50

 € 7,60

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de in het gemeente archief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief per kwartier

 € 21,50

 € 21,60

1.10.2

Onverminderd het bepaalde in 1.10.1, worden voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een afschrift van een in het gemeentearchief berustend stuk tarieven geheven zoals opgenomen in subonderdeel 1.18 van deze tarieventabel

Hoofdstuk 11 Leegstandswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.11.1

Tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

 € 139,20

 € 140,00

1.11.2

Tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

 € 139,20

 € 140,00

Hoofdstuk 12 Gemeentegarantie

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.12.1

Tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

 € 36,70

 € 36,90

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.13.1

Tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

 € 50,60

 € 51,00

1.13.2

Tot het wijzigen van een in onderdeel 1.13.1 bedoelde ontheffing

 € 50,60

 € 51,00

Hoofdstuk 14 Kansspelen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.14.1

Tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

 € 48,10

 € 48,35

1.14.2

Tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (wettelijk maximum op grond van artikel 3 Speelautomatenbesluit):

a. voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

 € 56,50

 € 56,50

b. voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten:

- voor de eerste kansspelautomaat

 € 56,50

 € 56,50

- voor ieder volgende kansspelautomaat

 € 34,00

 € 34,00

1.14.3

De tarieven als bedoeld onder 1.14.2 a. en 1.14.2 b. zijn van overeenkomstige toepassing indien het een aanvraag betreft tot het verlenen van een vergunning geldend voor een tijdvak korter dan 12 maanden, met dien verstande dat het bedrag naar evenredigheid wordt berekend, waarbij bij de berekening van het tarief een gedeelte van een maand voor een gehele maand wordt aangemerkt. 

1.14.4

Artikel 1.14.2 is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van subonderdeel a in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 en voor de toepassing van subonderdeel b in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 en in plaats van € 34,00 een bedrag van € 136,00 geldt.

Hoofdstuk 15 Kinderopvang

1.15

Op dit onderdeel waren tariefbepalingen opgenomen voor het verstrekken van inlichtingen uit het kinderopvangregister. Dat is een landelijk register geworden, dat voor iedereen via internet te raadplegen is. De tariefbepalingen zijn daardoor een dode letter geworden en geschrapt.

In titel 3 zijn vanaf 2012 legestarieven opgenomen voor aanvragen voor exploitatie van gastouderopvang.

Hoofdstuk 16 Kabels en leidingen

1.16

Aanvraag/Melding voor instemming/vergunning voor werkzaamheden aan kabels en/of leidingen

Oud tarief (2013)

Nieuwe tarief (2014)

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid Telecommunicatiewet, dan wel een aanvraag voor een vergunning voor het aanleggen van overige kabels en/of leidingen, gezamenlijk benoemd in artikel 4 eerste en tweede lid van de AVOI

 € 320,60

 € 322,20

1.16.1.1

Het bedrag genoemd in 1.16.1 wordt, bij aaneengesloten graafwerkzaamheden over een lengte van 25 meter of meer, voor het uitvoeren van coördinatie en toezicht met een toeslag over de bemeten sleuflengte per strekkende meter sleuf verhoogd met

 € 103,05

 € 103,60

1.16.1.2

Het bedrag genoemd in 1.16.1 wordt, indien overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met 

 € 68,70

 € 69,00

1.16.1.3

Het bedrag genoemd in 1.16.1 wordt, indien de aanvrager verzoekt om inhoudelijke afstemming bij de beoordeling, of het bijwonen van een bouwvergadering per vergadering verhoogd met

 € 68,70

 € 69,00

1.16.1.4

Het bedrag genoemd in 1.16.1 wordt, indien met betrekking tot een aanvraag/melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college is opgesteld.

1.16.1.5

Indien een begroting als bedoeld in 1.16.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag/melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

1.16.2

Indien het betreft werkzaamheden van niet ingrijpende aard bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de melding de helft van het bedrag genoemd in 1.16.1.

 € 160,30

 € 161,10

1.16.2.1

Indien het betreft de melding voor een proefsleuf wordt het legesbedrag verrekend met de aanvraag of melding waartoe deze proefsleuf dient, indien en zodra de aanvraag of melding wordt ingediend conform 1.16.1

1.16.3

Indien het betreft spoedeisende werkzaamheden dan wel calamiteiten bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de melding de helft van het bedrag genoemd in 1.16.1.

 € 160,30

 € 161,10

Hoofdstuk 17 Verkeer en vervoer

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

1.17.1

Tot het afgeven van een ontheffing of een vrijstelling op grond van artikel 87 van het "Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990" (incidentele ontheffing/vrijstelling)

 € 30,00

 € 30,00

Deze ontheffingen worden vanaf medio 2012 afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De meerderheid van de gemeenten heeft de RDW gemandateerd. Onze gemeente heeft zich hier bij aangesloten. Bedrijven hoeven dan nog maar naar één loket voor een ontheffing. Op verzoek van de RDW is het landelijk uniform tarief opgenomen.

1.17.2

Tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 2001, 201)

 € 111,30

 € 111,80

1.17.3

Tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in 1.17.2 waarbij de aanvrager over een levenslange indicatiestelling gehandicapt beschikt.

 € 28,40

 € 28,50

1.17.4

Tot het verlenen van een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in 1.17.2 en 1.17.3

 € 6,60

 € 6,60

1.17.5

In afwijking van het bepaalde in 1.17.2 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvraag waarbij de aanvrager reeds eerder voor een gehandicaptenparkeerkaart is gekeurd en de terzake verschuldigde leges heeft voldaan, waarbij deze gehandicaptenparkeerkaart geïndiceerd is voor een periode korter dan 5 jaren en betrokkene binnen deze periode alsnog een aanvraag doet. Dit zelfde tarief geldt indien ten behoeve van de aanvrager bij de eerste keuring voor een gehandicapten- parkeerkaart deze keuring wordt gecombineerd met een keuring in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) ten behoeve van een vervoersvoorziening.

 € 28,40

 € 28,50

1.17.6

Om een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

 € 44,50

 € 44,70

1.17.7

Om een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb. 1994, 450)

 € 44,50

 € 44,70

Hoofdstuk 18 Diversen

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.18.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 € 7,00

 € 7,00

1.18.2

Afschriften, doorslagen, fotokopieën, lichtdrukken

1.18.2.1

Afschriften, doorslagen, fotokopieën of lichtdrukken van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

- op formaat A4

 € 1,55

 € 1,60

- voor elke volgende pagina meer

 € 0,26

 € 0,26

- op formaat A4 (kleur) voor elk afschrift

 € 2,95

 € 3,00

- voor elke volgende pagina meer

 € 1,55

 € 1,60

- op formaat A3

 € 2,35

 € 2,40

- voor elke volgende pagina meer

 € 0,45

 € 0,45

- op formaat A3 (kleur) voor elk afschrift

 € 5,90

 € 6,00

- voor elke volgende pagina meer

 € 2,85

 € 2,90

- op formaat A2 per afschrift

 € 8,50

 € 8,55

- op formaat A1 per afschrift

 € 11,35

 € 11,40

- op formaat A0 en groter, per afschrift

 € 22,20

 € 22,30

1.18.2.2

Een abonnement op het regelmatig toezenden van fotokopieën (niet in kleur) gedurende de periode van één kalenderjaar: 

- voor 100 fotokopieën A4

 € 43,00

 € 43,20

- voor 200 fotokopieën A4

 € 71,00

 € 71,40

- voor 500 fotokopieën A4

 € 139,00

 € 140,00

- voor 1.000 fotokopieën A4

 € 240,00

 € 241,00

1.18.2.3

Voor de toepassing van het bepaalde onder 1.18.2.2 hiervoor wordt één A3-kopie gelijkgesteld met twee A4-kopieën. 

1.18.2.4

In afwijking van het bepaalde in subonderdeel 1.18.2.1 hiervoor bedraagt het tarief voor kopieën van stukken die de gemeente op grond van een wettelijke bepaling ter inzage moet leggen dan wel elektronisch moet bekendmaken, per kopie

enkelzijdig:

- op formaat A4

 € 0,05

 € 0,05

- op formaat A4 (kleur) 

 € 0,10

 € 0,10

- op formaat A3

 € 0,10

 € 0,10

- op formaat A3 (kleur) 

 € 0,20

 € 0,20

- op formaat A2 

 € 0,50

 € 0,50

- op formaat A2 (kleur)

 € 1,00

 € 1,00

- op formaat A1

 € 2,00

 € 2,00

- op formaat A1 (kleur) 

 € 4,00

 € 4,00

- op formaat A0 en groter

 € 5,00

 € 5,00

- op formaat A0 en groter (kleur)

 € 8,00

 € 8,00

dubbelzijdig:

- op formaat A4

 € 0,10

 € 0,10

- op formaat A4 (kleur)

 € 0,20

 € 0,20

- op formaat A3

 € 0,20

 € 0,20

- op formaat A3 (kleur) 

 € 0,40

 € 0,40

1.18.3

Een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 € 15,60

 € 15,70

1.18.4

Stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 € 1,50

 € 1,50

1.18.5

Publicatiekosten De in in titel 1 genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten van wettelijk verplichte openbare kennisgevingen, blijkende uit een begroting die terzake door af vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van wettelijke verplichte openbare kennisgevingen aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

1.18.6

Inschakeling externe deskundigen De in titel 1 genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkende uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verlenen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is worden geen leges geheven

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag tot het verlenen van eenomgevingsvergunning worden geen leges gegeven.

2.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek voor het verlenen van planologische medewerking opgesteld voor een plan dat niet binnen het bestemmingsplan past:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

2.2.3.1

voor een enkelvoudige afwijking op het gebied van bouwen als bedoeld in in artikel 2.12, lid 1 sub a onderdeel 2 van de Wabo, juncto artikel 4, lid 1 tot en met 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor)

 € 160,00

 € 161,00

2.2.3.1

voor een complexe c.q. meervoudige afwijking, waaronder wordt verstaan een verzoek om een afwijking ten aanzien van het gebruik van een bouwwerk en complexe bouwzaken en werken of werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 2.12, lid 1 sub a onderdeel 2 van de Wabo, juncto artikel 4 lid 5 tot en met 10 van bijlage II van het Bor en artikel 2.12, lid 1 sub a, onderdeel 3 van de Wabo

 € 375,00

 € 377,00

2.2.3.2

In afwijking van het bepaalde in subonderdeel hoofdstuk 4, subonderdeel 2.4.1 worden de onder 2.2.3.1 of 2.2.3.2 berekende leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3 indien:

2.2.3.2.1

de omgevingsvergunning met daarin de plannen waarop een positief besluit op het principeverzoek is genomen ongewijzigd en binnen een jaar na de datum van dit besluit wordt aangevraagd of

2.2.3.2.2

het advies behorend bij het besluit op het principeverzoek wordt opgevolgd en de gewijzigde aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning binnen een jaar na de datum van dit besluit wordt ingediend

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tariefbedrag dan wel het percentage van de bouwkosten:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

a.

indien deze minder dan € 4.000 bedragen:

 € 99,00

 € 99,50

b.

indien deze € 4.000 of meer doch minder dan € 1.000.000 bedragen:

2,45%

2,46%

c.

indien deze € 1.000.000 of meer doch minder dan € 2.000.000 bedragen:

2,20%

2,21%

d.

indien deze € 2.000.000 of meer doch minder dan € 3.000.000 bedragen:

1,85%

1,86%

e.

indien deze € 3.000.000 of meer doch minder dan € 5.000.000 bedragen:

1,50%

1,51%

f.

indien deze € 5.000.000 of meer doch minder dan € 10.000.000 bedragen:

1,40%

1.41%

g.

indien deze € 10.000.000 of meer doch minder dan € 15.000.000 bedragen:

1,30%

1,31%

h.

indien deze € 15.000.000 of meer bedragen:

1,20%

1,21%

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Het van toepassing zijnde tarief op grond van subonderdeel 2.3.1 wordt niet verhoogd indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:

 € 99,00

 € 99,50

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

150%

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Voor het beoordelen van aanvullende gegevens als gevolg van een onvolledige aanvraag worden geen aanvullende leges geheven.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 222,00

 € 223,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 € 222,00

 € 223,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 € 580,00

 € 583,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 € 1.820,00

 € 1.829,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

 € 580,00

 € 583,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 € 220,00

 € 221,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 € 195,00

 € 196,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 € 390,00

 € 392,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 € 220,00

 € 221,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 € 220,00

 € 221,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 € 580,00

 € 583,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 € 1.820,00

 € 1.829,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 € 580,00

 € 583,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 € 220,00

 € 221,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 € 195,00

 € 196,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 € 390,00

 € 392,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 € 220,00

 € 221,00

 

2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte van:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

2.3.5.1

- minder dan 100 m2

 € 370,00

 € 372,00

2.3.5.2

- 100 m2 of meer, doch minder dan 500 m2 € 372,00

 € 370,00

 € 372,00

vermeerderd met € 0,818 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 100 m2

 € 0,814

 € 0,818

2.3.5.3

- 500 m2 of meer, doch minder dan 1.000 m2 € 699,00

 € 696,00

 € 699,00

vermeerderd met € 0,411 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 500 m2

 € 0,409

 € 0,411

2.3.5.4

- 1.000 m2 of meer, doch minder dan 2.500 m2 € 905,00

 € 901,00

 € 905,00

vermeerderd met € 0,308 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 1.000 m2

 € 0,307

 € 0,308

2.3.5.5

- 2.500 m2 of meer, doch minder dan 5.000 m2 € 1.367,00

 € 1.351,00

 € 1.367,00

vermeerderd met € 0,227 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 2.500 m2

 € 0,226

 € 0,227

2.3.5.6

- 5.000 m2 of meer € 1.934,00

 € 1.916,00

 € 1.934,00

 vermeerderd met € 0,115 per m2 van de gebruiksoppervlakte  boven de 5.000 m2

 € 0,114

 € 0,115

2.3.5.7

Het tarief als vermeld onder 2.3.5.1 tot en met 2.3.5.1.6 wordt afgerond op hele euro’s naar beneden.

2.3.5.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een gebruiksvergunning afwijkend van c.q. aanvullend op een eerder afgegeven gebruiksvergunning, wordt voor wat betreft het gewijzigde c.q. aanvullende gedeelte berekend volgens de onder 2.3.5.1 tot en met 2.3.5.7 vermelde tarieven. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat in feite van een nieuwe gebruiksvergunning dient te worden gesproken.

2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief (2014)

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

 € 271,00

 € 272,50

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 € 271,00

 € 272,50

2.3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 € 271,00

 € 272,50

 

2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

 € 191,00

 € 192,00

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

 € 253,00

 € 254,25

 

2.3.8 Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 196,00

 € 197,00

2.3.9 Uitweg/inrit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, kan worden volstaan met het doen van een melding.

2.3.10 Kappen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.3.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 20,50

 € 20,60

2.3.11 Opslag van roerende zaken I

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

 € 98,00

 € 98,50

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

 € 196,00

 € 197,00

2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 € 32,50

 € 32,75

2.3.12.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 € 32,50

 € 32,75

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

 € 65,00

 € 65,30

 

2.3.14 Andere activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 196,00

 € 197,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 130,00

 € 130,60

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

 € 65,00

 € 65,30

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: 

 € 130,00

 € 130,60

2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16 Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief (2014)

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 € 99,00

 € 99,50

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

 € 271,00

 € 272,00

2.3.16.3

voor de beoordeling van een ander hiervoor niet genoemd rapport 

 € 99,00

 € 99,50

2.3.17 Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van eenomgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18 Publicatiekosten

De in in titel 2 genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten van wettelijk verplichte openbare kennisgevingen, blijkende uit een begroting die terzake door af vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van wettelijke verplichte openbare kennisgevingen aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

2.3.19 Verklaring van geen bedenkingen

2.3.19.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

2.3.19.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 € 390,00

 € 392,00

2.3.19.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 € 650,00

 € 653,00

2.3.20

Procedure vaststelling hogere grenswaarde Wet Geluidhinder

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet Geluidhinder

 € 634,00

 € 637,00

2.3.20 Procedure vaststelling hogere grenswaarde Wet Geluidhinder

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet Geluidhinder

 € 634,00

 € 637,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van eenomgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van eenomgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen, publicaties of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16, 2.3.18, 2.3.19 en 2.3.20. De vermindering bedraagt:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

3%

3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

6%

6%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

9%

9%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van eenomgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

60%

60%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan

40%

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 3 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

40%

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

40%

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in subonderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Het minimumbedrag voor teruggaaf bedraagt

 € 99,00

 € 99,50

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies, publicatiekosten of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16, 2.3.17, 2.3.18, 2.3.19 en 2.3.20 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is worden geen leges geheven.

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

2.7.1

2,46 % van de bouwkosten 

2,45%

2,46%

2.7.2

met een minimum van 

 € 99,00

 € 99,50

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 € 1.548,00

 € 1.556,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 € 812,00

 € 816,00

2.8.3

Beoordeling rapport

Indien krachtens voorschrift voor een in subonderdeel 2.8.1 of 2.8.2 bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld bedraagt het tarief:

2.8.3.1

voor de beoordeling van een geluidrapport

 € 271,00

 € 272,00

2.8.3.2

voor de beoordeling van een archeologisch rapport

 € 271,00

 € 272,00

2.8.3.3

voor de beoordeling van een ander hiervoor niet genoemd rapport 

 € 99,00

 € 99,50

2.8.4

Advies

2.8.4.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van eenomgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.8.4.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.8.4.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.8.5

Procedure vaststelling hogere grenswaarde Wet Geluidhinder

Het tarief bedraagt ter zake van het in het kader van de aanvraag op basis van dit hoofdstuk in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet Geluidhinder 

 € 634,00

 € 637,00

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van eenandere, in deze titel niet benoemde beschikking:

 € 99,00

 € 99,50

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

3.1.1

Tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid van de Drank- en Horecawet

 € 638,00

 € 641,00

3.1.2

Tot het wijzigen van een aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid van de Drank- en Horecawet

 € 90,00

 € 90,50

3.1.3

Tot het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

 € 179,00

 € 180,00

3.1.4

Tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 € 28,00

 € 28,00

3.1.5

Tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4 van de Drank- en Horecawet

 nieuw 

 € 28,00

Hoofdstuk 2 Evenementen c.a.

3.2.1

Het totaaltarief (inclusief ontheffingen als bedoeld in de Drank- en Horecawet en vergelijkbare diensten) bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

3.2.1.1

Voor een vergunning voor een middelgroot* evenement 

 € 400,00

 € 402,00

3.2.1.2

Voor een vergunning voor een groot* evenement

 € 1.400,00

 € 1.407,00

*Het evenementenbeleid en de criteria voor de categoriale indeling van evenementen zijn door het college van burgemeester en wethouders vastgegelegd in beleidsregels.

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.2.1

Tot het verlenen van een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 4.1.6 van de Algemene plaatselijke verordening om toestellen of geluids- of lichtapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluid- of lichthinder wordt veroorzaakt 

 € 24,30

 € 24,40

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.3.1

Tot het verlenen van een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 2.3.1.4 van de Algemene plaatselijke verordening (ontheffing sluitingsuur) voor elk uur of gedeelte daarvan

 € 19,50

 € 19,60

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief(2014)

3.3.1.1

Tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening (seksinrichting of escortbedrijf)

 € 652,00

 € 655,00

3.3.1.2

Tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in 3.3.1.1

 € 131,00

 € 132,00

Hoofdstuk 4 Brandveiligheidsverordening

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief(2014)

3.4.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een tijdelijke inrichting 

 € 76,00

 € 76,50

Hoofdstuk 5 Afvalstoffen

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief(2014)

3.5.1.1

Tot het verlenen van een vergunning, bedoeld in het eerste lid van artikel 11 van de "Afvalstoffenverordening Land van Cuijk en Boekel", voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en grof huisafval door anderen dan de inzameldienst

 € 24,30

 € 24,40

3.5.1.2

Tot het verlenen van een ontheffing, bedoeld in artikel 25 van de Äfvalstoffenverordening Land van Cuijk en Boekel voor het op zodanige wijze op of in de bodem brengen of houden van stoffen, dat daardoor het milieu nadelig kan worden beïnvloed

 € 49,00

 € 49,25

Hoofdstuk 6 Gastouderopvang

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau of het bieden van gastouderopvang op grond van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

3.6.1.1

voor een buitenschoolse opvang (BSO), een kinderdagverblijf (KDV) of een peuterspeelzaal (PSZ)

 € 741,00

 € 745,00

3.6.1.2

voor een gastouderbureau (GOB)

 € 464,00

 € 466,00

3.6.1.3

voor een gastouderopvang (GO) worden geen leges geheven

 € -

 € -

Hoofdstuk 7 Algemene plaatselijke verordening (diversen)

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

3.7.1.1

Tot het verlenen van een lichtreclamevergunning als bedoeld in artikel 4.4.3 van de A.P.V. (vergunningplicht lichtreclame op of aan een onroerende zaak). Tariefbepaling is vervallen: valt onder Titel 2 omgevingsvergunning

3.7.2.1

Tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de A.P.V. voor zover het een activiteit betreft als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid, onder j. of k. van de Wet algemene bepalingen omgevingsvergunning voor het aanbrengen van constructies, borden of andere voorwerpen bestemd of gebruikt tot commerciële reclame voor elke dag en per 10 constructies, borden of andere voorwerpen waarvoor de vergunning wordt gevraagd

 € 6,60

 € 6,60

3.7.2.2

Tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 voor het aanbrengen van constructies, borden of andere voorwerpen bestemd of gebruikt tot niet-commerciële reclame voor elke dag en per 10 constructies borden of andere voorwerpen waarvoor de vergunning wordt gevraagd

 € 1,80

 € 1,80

3.7.2.3

De op grond van artikel 3.6.2.1 en 3.6.2.2 geheven leges worden maximaal vastgesteld op basis van 200 dagen.

3.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.7.3.1

Tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.5.2 van de A.P.V. ten behoeve van recreatief nachtverblijf met kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd

 € 48,60

 € 48,80

3.7.4

Tot het verlenen van een verkoopregister als bedoeld in artikel 2.5.1 van de A.P.V.

 € 45,00

 € 45,25

3.7.5

Tot het verlenen van een nachtverblijfregister als bedoeld in artikel 2.3.2.3 van de A.P.V.

 € 30,40

 € 30,60

3.7.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, ontheffing of aanwijzing als bedoeld in artikel 5.2.3 of 5.3.3 van de A.P.V. :

3.7.6.1

Voor een verzorgingspost tijdens de Vierdaagsevrijdag

 € 17,70

 € 17,80

3.7.6.2

Voor een commerciële standplaats/uitstalling op de weg tijdens de Vierdaagsevrijdag

 € 138,00

 € 139,00

3.7.6.3

Voor het nachtelijk afmeren in de passantenhaven tijdens de Vierdaagseweek per vaartuig per nacht

 € 15,00

 € 15,00

3.7.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 5.2.3.2 van de A.P.V.:

3.7.7.1

Tot de afgifte van een vergunning tot het in de gemeente innemen van een 

standplaats: voor elke dag waarvoor de vergunning wordt gevraagd:

3.7.7.1.1

- voor een periode van maximaal 3 uur per dag

 € 21,90

 € 22,00

3.7.7.1.2

- voor een periode van meer dan 3 uur per dag

 € 26,30

 € 26,40

3.7.7.2

De op grond van artikel 3.6.8.1 geheven leges worden, indien de standplaats wordt ingenomen op een of meerdere betaaldparkeerplaatsen, verhoogd met het aantal ingenomen plaatsen maal het geldende dagparkeertarief op die locatie.

3.7.7.3

De op grond van artikel 3.7.7.1 tot en met 3.7.7.2 geheven leges worden maximaal vastgesteld op basis van 200 dagen

3.7.7.4

Indien van een verleende vergunning als bedoeld in 3.7.7 geen gebruik meer wordt gemaakt en door de aanvrager wordt ingetrokken wordt als volgt gedeeltelijk teruggaaf van de volgens 3.7.7.1 tot en met 3.7.7.3 berekende leges verleend:

3.7.7.4.1

als het aantal dagen waarvoor de vergunning is aangevraagd op het moment van intrekking nog niet voor de helft van het aantal dagen is verstreken:

40%

40%

3.7.7.4.2

als het aantal dagen waarvoor de vergunning is aangevraagd op het moment van intrekking nog niet voor driekwart van het aantal dagen is verstreken:

60%

60%

3.7.7.4.3

als nog geen enkele van het aantal dagen waarvoor de vergunning is aangevraagd op het moment van intrekking is verstreken:

80%

80%

3.7.7.5

Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt teruggaaf van 80 % van de volgens 3.7.7.1 tot en met 3.7.7.3 berekende leges verleend.

80%

80%

3.7.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het mogen exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de A.P.V..

 Nieuw 

 € 57,00

3.7.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing van:

3.7.9.1

het verbod op het parkeren van reclamevoertuigen als bedoeld in artikel 5:7 A.P.V.  

 Nieuw 

 € 28,05

3.7.9.2

het verbod om binnen een afstand van zes meter aan weerszijden van voor stroomgeleiding bestemde draden van bovengrondse hoogspanningslijnen voorwerpen, opgaand houtgewas of andere objecten, die niet zijn aan te merken als bouwwerken, hoger dan twee meter te plaatsen of te hebben (2:22 A.P.V.)

 Nieuw 

 € 44,75

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

3.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van eenandere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 € 19,25

 € 19,35

3.8.2

De in titel 3 genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten van wettelijk verplichte openbare kennisgevingen, blijkende uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van wettelijk verplichte openbare kennisgevingen aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

3.8.3

De in dit hoofdstuk genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.