Regeling vervallen per 01-01-2017

Reglement op de Seniorenraad 2005

Geldend van 01-05-2005 t/m 31-12-2016

Intitulé

Reglement op de Seniorenraad 2005

Artikel 1: Benaming en taak

Er is een seniorenraad die gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt aan burgemeester en wethouders omtrent aangelegenheden betreffende het gemeentelijke 55+ beleid.

Artikel 2: Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De seniorenraad bestaat uit een voorzitter en acht leden;

  • 2.

    De leden worden benoemd door burgemeester en wethouders;

  • 3.

    De benoeming van de leden vindt als volgt plaats:

    • a.

      Twee leden op voordracht van en uit leden van de ANBO-bond van 50-plussers, de Unie KBO en de PCOB;

    • b.

      Twee leden op voordracht van en uit de leden van de FNV, CNV en De Unie;

    • c.

      Een lid op voordracht van de Raad van Kerken Culemborg;

    • d.

      Een lid uit de Molukse samenleving, op gezamenlijke voordracht van de Stichting Patasiwa Patalima en de Belangencommissie Huisvesting Molukkers;

    • e.

      Drie leden, waaronder bij voorkeur een lid uit de Turkse of Marokkaanse gemeenschap, van wie op grond van persoonlijke kwaliteiten verwacht mag worden dat zij een goede bijdrage kunnen leveren aan het functioneren van de seniorenraad.

  • 4.

    De voordrachten als bedoeld in het derde lid worden opgesteld door de seniorenraad;

  • 5.

    De seniorenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter alsmede een secretaris.

  • 6.

    De leden van de commissie moeten in Culemborg woonachtig zijn;

  • 7.

    Indien er een vacature ontstaat dient de seniorenraad binnen zes weken de voordrachtn in bij burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders gaan binnen vier weken na ontvangst van de voordrachten tot benoeming over.

    Artikel 3: Zittingsduur

  • 1.

    De leden en de voorzitter van de seniorenraad worden benoemd voor de duur van vier jaar.

  • 2.

    De leden en de voorzitter kunnen voor maximaal een periode van vier jaar worden herbenoemd.

    Artikel 4: Ontslag

  • 1.

    De leden van de seniorenraad kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij delen dit schriftelijk mede aan burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid als bedoeld in artikel 2 onder 3a en 3b eindigt zodra men geen lid meer is van één van de in dat artikel genoemde organisaties.

  • 3.

    Het lidmaatschap eindigt voorts door verhuizing uit Culemborg of door overlijden.

    Artikel 5: Vergaderingen

  • 1.

    De seniorenraad vergadert tenminste vier keer per jaar en voorts zo dikwijls als drie leden of de voorzitter dit wenselijk achten. In het laatste geval vindt de vergadering zo mogelijk binnen twee weken na de datum waarop het verzoek is gedaan, plaats.

  • 2.

    De vergaderingen van de seniorenraad zijn openbaar, tenzij de meerderheid van de leden plus de voorzitter vindt dat een vergadering besloten zal zijn.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen omtrent de inhoud van stukken, welke zij aan de seniorenraad om advies of ter informatie doet toekomen, geheimhouding opleggen. Deze verplichting tot geheimhouding blijft van kracht zolang burgemeester en wethouders deze niet opheffen.

  • 4.

    De seniorenraad kan omtrent de inhoud van de stukken, die aan de raad worden overlegd of over hetgeen is besproken tijdens een besloten vergadering geheimhouding opleggen. De geheimhouding geldt ten aanzien van een ieder die aanwezig is bij een besloten vergadering of die kennis draagt van stukken ten aanzien waarvan geheimhouding geldt. Deze verplichting tot geheimhouding blijft van kracht tot de seniorenraad deze opheft.

  • 5.

    De secretaris maakt van de vergadering een verslag, een afsprakenlijst en een besluitenlijst.

    Artikel 6: Besluitvorming

  • 1.

    De vergaderingen worden niet gehouden als niet tenminste de helft van het aantal leden inclusief de voorzitter aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen wordt zonodig, zulks met een tussentijd van tenminste 24 uur, een nieuwe vergadering belegd, waarin ongeacht het aantal aanwezige leden beraadslaagd en besloten wordt over onderwerpen die op de agenda van beide vergaderingen staan vermeld.

  • 3.

    De besluiten en adviezen worden bij meerderheid van stemmen genomen, respectievelijk vastgesteld. Indien er sprake is van minderheidsstandpunten wordt daarvan melding gemaakt.

    Artikel 7: Financiën

    De leden en de voorzitter van de seniorenraad ontvangen een vergoeding ingevolge de daarvoor vastgesteld regeling.

    Artikel 8: Advisering door de seniorenraad

  • 1.

    Over de volgende onderwerpen wordt de seniorenraad in ieder geval om advies gevraagd:

    • a.

      Welzijn en zorg

    • b.

      Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

    • c.

      Verkeer en vervoer

    • d.

      Sociale en verkeersveiligheid

    • e.

      Sociaal Cultureel W en Vrijwilligerswerk

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen de gehandicaptenraad over andere onderwerpen dan die onder 1 zijn vermeld om advies vragen.

  • 3.

    De seniorenraad kan ook ongevraagd advies uitbrengen over onderwerpen die te maken hebben met het ouderenbeleid.

  • 4.

    De adviezen worden schriftelijk aan burgemeester en wethouders uitgebracht.

  • 5.

    Burgemeester en wethouders zorgen ervoor dat de seniorenraad over de benodigde informatie beschikt om een advies uit te kunnen brengen.

    Artikel 9: Beslissing op advies

  • 1.

    Burgemeester en wethouders delen de seniorenraad mede wat er met het advies is gebeurd en wanneer er sprake is van een afwijkende beslissing, wordt daarvan de reden aangegeven.

  • 2.

    Indien het onderwerp waarover het advies wordt uitgebracht op de agenda van een raadscommissie of van de gemeenteraad wordt geplaatst wordt de seniorenraad daarvan op de hoogte gebracht.

    Artikel 10: Deskundigen

  • 1.

    De seniorenraad is bevoegd, indien zij dit noodzakelijk acht, ad hoc tijdelijk een of meer deskundigen toe te voegen en te raadplegen.

  • 2.

    Voor zover hier kosten aan zijn verbonden boven een bedrag van € 68,00 is vooraf machtiging nodig van burgemeester en wethouders.

    Artikel 11: Evaluatie van het reglement

  • 1.

    In het vierde jaar na inwerkingtreding van dit reglement vindt er een evaluatie plaats waarbij uitdrukkelijk wordt bezien of de benoemingsprocedure zoals in artikel 2 is omschreven, voldoet.

  • 2.

    Wanneer dit leidt tot een aanpassing van artikel 2 treden alle leden direct af en wordt de nieuwe benoemingsprocedure toegepast.

  • 3.

    Opnieuw benoemde leden kunnen in dat geval nog slechts voor een periode van vier jaar worden benoemd.

    Artikel 12: Slotbepalingen en overgangsrecht

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de eerste van de maand volgende op de dag volgende op de datum van vaststelling. Op die dag vervalt het Reglement op de Seniorenraad 2003.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement op de Seniorenraad 2005.

  • 3.

    De leden die benoemd zijn onder de werking van het Reglement op de Seniorenraad 2003 blijven in afwijking van de bepalingen van dit reglement in functie tot het moment waarop zij krachtens dat reglement hadden moeten aftreden.

  • 4.

    In afwijking van het gestelde in artikel 11 vindt de evaluatie plaats twee jaar na vaststelling van dit Reglement.