Regeling vervallen per 07-02-2015

Verordening cliëntenraad Gemeente Culemborg 2012

Geldend van 14-06-2012 t/m 06-02-2015

Intitulé

Verordening cliëntenraad Gemeente Culemborg 2012

De raad van de Gemeente Culemborg,

Gelet op artikel 147, eerste lid en artikel 150 Gemeentewet; artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand; artikel 42 IOAW/Z

Besluit

vast te stellen

De verordening cliëntenraad Gemeente Culemborg 2012

Hoofdstuk 1: Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen.

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    cliënt: degene die in het genot is gesteld van een uitkering ingevolge de wetten of regelingen, die aan het team Inkomen zijn opgedragen.

  • b.

    het hoofd: het hoofd van het team Inkomen of diens vertegenwoordiger.

  • c.

    cliëntenbelangenorganisaties: organisaties van cliënten van het team Inkomen, die de behartiging van de belangen van hun leden tot doelstelling hebben.

Hoofdstuk 2: Samenstelling en werkwijze

Artikel 2

  • 1.

    De Cliëntenraad bestaat uit een onafhankelijke voorzitter en 7 leden.

  • 2.

    Leden van de Cliëntenraad kunnen cliënten van het team Inkomen zijn en/of vertegenwoordigers van cliëntenbelangenorganisaties.

Artikel 3

  • 1.

    De voorzitter wordt benoemd door het college op voordracht van de cliëntenraad.

  • 2.

    De voorzitter heeft geen stemrecht. Slechts bij het staken van de stemmen van de leden beslist de voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter wijst een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 4

  • 1.

    Leden van de cliëntenraad worden geselecteerd uit de bestaande belangengroepen in Culemborg en uit individuele cliënten van het team Inkomen. Zij worden door het college benoemd op voordracht van hoofd van het team Werk en Inkomen.

  • 2.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen.

  • 3.

    Het lid van de raad, wiens uitkering is beëindigd, houdt op lid van de raad te zijn. Hij blijft de functie vervullen, totdat in de vacature is voorzien.

  • 4.

    De vervulling van een tussentijdse vacature geschiedt binnen drie maanden nadat zij ontstaan is. Bij de samenstelling van de Cliëntenraad wordt een lijst aangelegd, vermeldende de niet gekozen kandidaten. De ontstane vacature wordt vervuld naar lijstvolgorde.

  • 5.

    Ter vervulling van een tussentijdse vacature heeft betrokkene zitting tot het einde van de zittingsduur van hem, wiens plaats hij is getreden.

Artikel 5

Het hoofd wijst een medewerker van het team Inkomen aan tot secretaris en plaatsvervangend secretaris.

Artikel 6

De leden ontvangen voor het bijwonen van een vergadering van de Cliëntenraad een vergoeding ingevolge de daarvoor vastgestelde regeling.

Artikel 7

De Cliëntenraad vergadert tenminste 4 maal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter of de Cliëntenraad nodig oordeelt.

Artikel 8

  • 1.

    De voorzitter stelt in overleg met de Cliëntenraad de vergaderdata en –tijden vast.

  • 2.

    Hij stelt de agenda van de vergaderingen vast, leidt de vergaderingen, handhaaft de orde, deelt de uitslag van de stemmingen mede en geeft de secretaris opdrachten voor onderzoek en rapportage.

Artikel 9

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor de oproeping voor de vergadering met vermelding van dag en tijdstip.

  • 2.

    De vergaderingen zijn openbaar maar zullen daar waar het privacy belang dit vereist in besloten kringen worden gehouden.

  • 3.

    De besluiten worden opgenomen met normale meerderheid van stemmen.

  • 4.

    Stemming over personen geschiedt schriftelijk.

  • 5.

    Bij het staken van stemmen over zaken dan wel omtrent personen, wordt het besluit tot een volgorde vergadering uitgesteld. Indien in die vergadering de stemmen wederom staken, beslist het lot.

Artikel 10

  • 1.

    De secretaris registreert de inkomende en uitgaande stukken, ontwerpt de agenda, zendt de stukken aan de leden van de Cliëntenraad toe, ontwerpt de uitgaande stukken, en regelt de plaats van vergaderen.

  • 2.

    Hij staat de voorzitter en leden van de Cliëntenraad (al dan niet in de vergadering) met raad en daad bij.

  • 3.

    Hij stelt in opdracht van de voorzitter onderzoeken in en brengt rapportage uit.

Artikel 11

  • 1.

    De secretaris maakt van iedere vergadering een verslag op.

  • 2.

    Het verslag houdt in:

    • a.

      de namen van de voorzitter, secretaris, aanwezige leden en afwezige leden;

    • b.

      een beknopte opgave van de inhoud van de ingekomen stukken en gedane mededelingen;

    • c.

      omschrijving van de gedane voorstellen en kennisgevingen;

    • d.

      een beknopt verslag van de gevoerde beraadslagingen en opmerkingen;

    • e.

      de inhoud van de genomen besluiten.

  • 3.

    De notulen worden in de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aan de Cliëntenraad geboden.

  • 4.

    Het vastgesteld verslag wordt door de voorzitter en secretaris ondertekend.

Hoofdstuk 3

Artikel 12

  • 1.

    De Cliëntenraad heeft vaak tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan de burgermeester en wethouders over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van het gezamenlijk beleid betreffen ten aanzien van cliënten van het team Inkomen

  • 2.

    Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval procedures, regelingen en alle andere met individuele gevallen verband houdende zaken met een algemeen karakter.

  • 3.

    Tot deze onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, alsmede over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 13

Indien burgermeester en wethouders afwijken van het uitgebrachte advies van de cliëntenraad, stellen zij de Cliëntenraad daarvan gemotiveerd schriftelijk in kennis.

Hoofdstuk 14: Slotbepalingen

Artikel 14

Burgermeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

Artikel 15

Wijzigingen of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de Cliëntenraad daarover is gehoord.

Artikel 16

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Cliëntenraad Culemborg 2012”.

Artikel 17

Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is afgekondigd in het

gemeenteblad.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 31 mei 2012
De griffier, De voorzitter,
P. Peters R. van Schelven