Regeling deeltijdontslag gemeente Dalfsen

Geldend van 22-03-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Regeling deeltijdontslag gemeente Dalfsen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van de eenheid Bedrijfsvoering d.d. 2 januari 2018, nummer 2835;

gelet op:

  • de wens om vanuit goed werkgeverschap bij te dragen aan de werkgelegenheid voor jongeren, het bevorderen van mobiliteit en duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers, uitgaande van een budgettair neutrale situatie;

  • het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160 van de Gemeentewet;

  • artikel 10a lid 4 van Uitvoeringsbesluit Loonbelasting 1965;

  • de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 18 januari 2018.

b e s l u i t:

vast te stellen “Regeling deeltijdontslag gemeente Dalfsen

Regeling deeltijdontslag gemeente Dalfsen

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    medewerker: ambtenaar in de zin van artikel 1 van de Ambtenarenwet 2017 met een vaste aanstelling in dienst van de gemeente Dalfsen.

  • 2.

    werkgever: teamleider namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen.

  • 3.

    ontslag: ontslag in het kader van deze regeling met specifieke voorwaarden.

  • 4.

    oud salaris: het bruto maandsalaris voor ingangsdatum van het deeltijdontslag.

  • 5.

    nieuw salaris: het bruto maandsalaris per ingangsdatum van het deeltijdontslag, inclusief de periodieke salarisverhogingen en cao-loonontwikkeling.

  • 6.

    regeling: de Regeling deeltijdontslag gemeente Dalfsen

Artikel 2 Verzoek en toekenning

  • 1.

    De medewerker met een vaste aanstelling kan de werkgever verzoeken om eervol ontslag te verlenen voor minimaal 2 uur tot maximaal 16 uur per week bij een fulltime dienstverband. Bij een parttime dienstverband geldt het maximaal aantal uur naar rato.

  • 2.

    De werkgever wijst een verzoek als bedoeld in artikel 2 lid 1 toe, tenzij dit vanwege zwaarwegend dienstbelang niet mogelijk is.

  • 3.

    Wijzigingen als bedoeld in artikel 2 lid 1 gelden per de eerste dag van een kalendermaand in de toekomende tijd.

  • 4.

    Het is mogelijk een verzoek als bedoeld in artikel 2 lid 1 in te dienen, wanneer de medewerker al gebruik (heeft ge)maakt van deze regeling. Een dergelijk verzoek wordt behandeld als afzonderlijk verzoek en gaat uit van de op dat moment geldende arbeidsvoorwaarden.

Artikel 3

  • 1.

    Per ingangsdatum van het ontslag krijgt de medewerker een maandelijkse salaristoeslag van 25% van het verschil tussen het nieuwe en het oude salaris, en

  • 2.

    Voor medewerkers die maximaal 10 jaar verwijderd zijn van hun AOW-gerechtigde leeftijd geldt daarnaast dat zij 100% pensioenopbouw behouden over het oude salaris.

  • 3.

    Zowel de salaristoeslag als de 100% pensioenopbouw geldt voor de periode van maximaal 7 jaar, gerekend vanaf de ingangsdatum van het ontslag. Na het verlenen van deeltijdontslag heeft de werknemer geen recht op terugkeer naar de uren waarvoor ontslag is verleend. Gaat het deeltijdontslag bewust exact 7 jaar (of korter) voorafgaand aan de op dat moment geldende AOW-gerechtigde leeftijd in en wordt gedurende deze toekenning de AOW-gerechtigde leeftijd aangepast, dan wordt de termijn van 7 jaar voor die toekenning verlengd tot aan de nieuwe AOW-gerechtigde leeftijd.

  • 4.

    Het individueel keuze budget (IKB) wordt toegekend op basis van het nieuwe salaris inclusief de maandelijkse salaristoeslag(en).

  • 5.

    Overige personele rechten worden berekend naar rato op basis van de nieuwe aanstellingsuren van de medewerker, die gelden na het verlenen van het deeltijdontslag.

  • 6.

    In geval van wijziging in de functie, met gelijke of verminderde aanstellingsuren, blijven bestaande toekenningen ongewijzigd. Is er sprake van verhoging van de aanstellingsuren, dan vindt een verrekening van uren en bijbehorende toelage plaats op basis van de bestaande toekenningen.

Artikel 4 Nevenwerkzaamheden

Het verrichten van nevenwerkzaamheden is enkel toegestaan wanneer dit niet strijdig is met artikel 8 Ambtenarenwet 2017.

Artikel 5 Pensioenopbouw en keuzepensioen

  • 1.

    Tot vijf jaar voorafgaand aan de AOW gerechtigde leeftijd, is het niet toegestaan om gedeeltelijk ABP keuzepensioen te combineren met pensioenopbouw wanneer deze combinatie hoger is dan 100%. Het combineren van volledig ABP keuzepensioen met pensioenopbouw is wel toegestaan.

  • 2.

    Vanaf vijf jaar voorafgaand aan de AOW gerechtigde leeftijd is het wel toegestaan om gedeeltelijk of volledig ABP keuzepensioen te combineren met pensioenopbouw.

  • 3.

    De werkgever kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele gevolgen van de door medewerker gemaakte keuzes in keuzepensioen en pensioenopbouw.

Artikel 6 Voorbehoud wijzigingen en uitvoering

Het college van burgemeester en wethouders kan deze regeling in ieder geval in verband met fiscale wijzigingen en/of wijzigingen in de economische of organisatorische situatie van de gemeente Dalfsen de regeling aanpassen of intrekken. In geval van een aanpassing of intrekking van deze regeling behouden de medewerkers die voor de wijzigingsdatum deelnemen de toekenning als bedoeld in artikel 3 van deze regeling.

Artikel 7

Het Concern Managementteam is bevoegd om in de uitvoering van de regeling deeltijdontslag af te wijken van deze regeling.

Artikel 8 Slotbepaling

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als ‘Regeling deeltijdontslag’.

  • 2.

    Deze regeling treedt na publicatie met terugwerkende kracht op 01-01-2018 in werking.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 2 januari 2018.

Het college voornoemd,

de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur,

drs. H.C.P. Noten drs. J.H.J. Berends