Regeling vervallen per 01-10-2022

Klachtenregeling aanbestedingen gemeente Dalfsen (deelnemer SSC ONS)

Geldend van 30-04-2019 t/m 30-09-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2019

Intitulé

Klachtenregeling aanbestedingen gemeente Dalfsen (deelnemer SSC ONS)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van 1 april 2019, nummer 311086;

overwegende dat met deze regeling geschillen bij de burgerlijke rechter kunnen worden vermeden;

gelet op de gemeentelijke nota Inkoop en Aanbestedingsbeleid, welke op 25 februari 2019 door de gemeenteraad is vastgesteld;

B e s l u i t:

Vast te stellen Klachtenregeling aanbestedingen gemeente deelnemers SSC ONS.

In deze klachtenregeling is de procedure beschreven voor de indiening en afhandeling van een klacht, ingediend naar aanleiding van een aanbesteding. Onderdeel van de procedure is de behandeling van de klacht door Klachtenmeldpunt Aanbesteden van SSC ONS. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden brengt advies uit aan de aanbestedende dienst met een kopie aan de klager. De aanbestedende dienst neemt op basis van het advies een besluit. Nadat op de klacht is beslist of is nagelaten binnen een redelijke termijn op de klacht een beslissing te nemen, kan de klager de klacht aan de (landelijke) Commissie van Aanbestedingsexperts voorleggen.

Klachtenregeling aanbestedingen gemeente deelnemers SSC ONS

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanbestedende dienst: deelnemer in de gemeenschappelijk bedrijfsvoeringsorganisatie SSC ONS, Aanbestedende diensten die inkoop(advies)diensten afnemen van SSC ONS dan wel SSC ONS;

  • b.

    Behandelaar: degene die het advies over de afhandeling van de Klacht aan de Aanbestedende dienst opstelt;

  • c.

    Klacht: een melding van een Klager, waarin hij gemotiveerd aangeeft op welke punten hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan;

  • d.

    Klachtenmeldpunt Aanbesteden: Klachtenmeldpunt van de deelnemers ONS;

  • e.

    Klager: een onderneming die belang heeft bij de verwerving van een specifieke overheidsopdracht, zijn onderaannemer, brancheorganisatie of branchegerelateerd adviescentrum, die een Klacht heeft ingediend naar aanleiding van een aanbesteding;

  • f.

    SSC ONS: de Bedrijfsvoeringsorganisatie SSC ONS zoals vastgesteld bij gemeenschappelijke regeling d.d. 3 januari 2018 en inwerking getreden op 1 januari 2018..

Artikel 2 Wijze van indienen Klacht

  • 1.

    De Klacht wordt schriftelijk ingediend bij inkoopklacht@ssc-ons.nl en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de Klager;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      de aanduiding of een omschrijving van de aanbesteding of het onderdeel van de aanbesteding waartegen de Klacht gericht is;

    • d.

      een beschrijving van de Klacht en een voorstel hoe aan de Klacht tegemoet gekomen kan worden.

  • 2.

    Indien de Klacht in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van de Klacht noodzakelijk is, dient de Klager zorg te dragen voor een vertaling.

Artikel 3 Onderwerp van een Klacht

  • 1.

    De Klachten moet gaan over aspecten van concrete aanbestedingen die binnen de werking van de Aanbestedingswet 2012 vallen. Het kan gaan om Europese aanbestedingen, maar ook over nationale en meervoudig onderhandse aanbestedingen.

  • 2.

    Over het Inkoopbeleid zelf kunnen geen Klachten worden ingediend.

  • 3.

    Klachten moeten betrekking hebben op het handelen of nalaten van de Aanbestedende dienst dat in strijd is met wettelijke bepalingen of andere voorschriften die voor die aanbesteding gelden.

  • 4.

    Een Klacht betreft geen vragen en verzoeken. Hiervoor is de Nota van inlichtingen, als bedoeld in 2.53 Aanbestedingswet 2012, aangewezen.

Artikel 4 Termijn van indienen van een Klacht

  • 1.

    De Klager dient zijn Klacht in een zo vroeg mogelijk stadium in, zodat de Klacht zoveel als mogelijk onvolkomenheden in de lopende aanbestedingsprocedure kan verhelpen.

  • 2.

    Het indienen van een Klacht zet de aanbestedingsprocedure niet stil. Ook tijdens de behandeling van de Klacht blijft de aanbestedingsprocedure gewoon doorlopen.

  • 3.

    Een Klacht kan ook worden ingediend nadat de aanbestedingsprocedure is afgerond.

Artikel 5 Klachtenmeldpunt

  • 1.

    SSC ONS beschikt over een Klachtenmeldpunt Aanbesteden.

  • 2.

    Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden bestaat uit Behandelaars, die niet direct betrokken zijn bij de aanbesteding waar de Klacht betrekking op heeft.

  • 3.

    Het Klachtenmeldpunt brengt advies uit aan de Aanbestedende dienst, die belast is met de aanbesteding.

Artikel 6 Procedure afhandeling Klacht

  • 1.

    Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden bevestigt zo spoedig mogelijk de ontvangst van de Klacht.

  • 2.

    Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden kan de Aanbestedende dienst vragen een lopende aanbestedingsprocedure stil te zetten totdat het Klachtenmeldpunt Aanbesteden de Klacht heeft afgehandeld. De Aanbestedende dienst is vrij hierop een beslissing te nemen. Deze beslissing is niet aanvechtbaar.

  • 3.

    Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden kan besluiten een Klacht niet in behandeling te nemen indien de Klacht niet in overeenstemming is met de eisen die in deze regeling staan.

  • 4.

    Wanneer het Klachtenmeldpunt Aanbesteden een Klacht niet in behandeling neemt, wordt dit aan de Klager gemotiveerd meegedeeld.

  • 5.

    Wanneer het Klachtenmeldpunt Aanbesteden een Klacht in behandeling neemt, wordt dit aan de Klager medegedeeld en wordt aangegeven hoe de procedure verder zal verlopen.

  • 6.

    Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden streeft ernaar de Klachten zo snel en zo zorgvuldig mogelijk af te doen.

Artikel 7 Wijze van onderzoek

  • 1.

    Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden onderzoekt of de Klacht terecht is.

  • 2.

    Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden begint zo spoedig mogelijk met dit onderzoek, zet dit voortvarend voort en houdt daarbij rekening met de planning van de aanbestedingsprocedure.

  • 3.

    Indien daartoe noodzaak bestaat neemt het Klachtenmeldpunt Aanbesteden voor toelichting contact op met de Klager en Aanbestedende dienst.

  • 4.

    Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden brengt schriftelijk advies uit over de Klacht aan de Aanbestedende dienst. Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden verstrekt de Klager een kopie van het advies.

Artikel 8 Afhandeling van de Klacht

  • 1.

    De Aanbestedende dienst beslist over de Klacht aan de hand van het oordeel van het Klachtenmeldpunt Aanbesteden. Als de Klacht terecht of deels terecht is, bepaalt de Aanbestedende dienst of en welke corrigerende of preventieve maatregelen zullen worden getroffen. Als de Klacht niet terecht is, dan wordt de Klacht afgewezen.

  • 2.

    De beslissing wordt door de Aanbestedende dienst gemotiveerd en zo spoedig mogelijk aan de Klager meegedeeld.

  • 3.

    De andere in de aanbestedingsprocedure betrokkenen worden door de Aanbestedende dienst zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld, voor zover het transparantiebeginsel of gelijkheidsbeginsel dat vereist.

  • 4.

    Nadat op de Klacht is beslist of is nagelaten binnen een redelijke termijn op de Klacht een beslissing te nemen, kan de Klager de Klacht aan de Commissie van Aanbestedingsexperts voorleggen.

Artikel 9 Slotbepalingen

In de gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het Klachtenmeldpunt Aanbesteden naar redelijkheid en billijkheid.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt, zulks na behoorlijk te zijn bekendgemaakt, in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2019.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de "Klachtenregeling aanbestedingen 2019 deelnemers SSC ONS"

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 16 april 2019.

Het college voornoemd,

de burgemeester, de secretaris-directeur,

drs. E. van Lente drs. J.H.J. Berends