Regeling vervallen per 01-01-2020

Beleidsregels voor het houden van briefadres

Geldend van 09-02-2011 t/m 31-12-2019

Intitulé

Beleidsregels voor het houden van briefadres

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;

overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor het inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie (gba) op briefadressen;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 49 en artikel 67 van de Wet gba;

b e s l u i t:

vast te stellen: de “Beleidsregels voor het houden van briefadres

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze beleidsregels wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

  • woonadres: het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;

  • briefadres: het adres waar, bij het ontbreken van een woonadres als bedoeld in artikel 1 van de Wet gba, voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken.

Artikel 2 maximum aantal briefadressen per adres

Een briefadres kan alleen verleend worden op een particulier adres, waar nog geen of slechts één briefadres is geregistreerd. Hierbij geldt een briefadres afgegeven aan een gezin als één briefadres.

Artikel 3: maximale termijn briefadressen.

Een briefadres wordt in het algemeen voor een periode van maximaal één jaar toegekend. Deze termijn geldt niet voor personen die verblijven in een instelling als bedoeld in artikel 67 Wet gba en voor personen die op grond van artikel 58 Besluit gba zijn vrijgesteld van het doen aangifte van vertrek (zeevarenden).

Artikel 4 aanvraagprocedure

Voor het in behandeling nemen van een aangifte van een briefadres op grond van artikel 49 Wet gba moeten de volgende stukken overgelegd worden:

  • ·

    een schriftelijke verklaring van de adresgever dat erin wordt toegestemd dat de aanvrager daar een briefadres mag realiseren;

  • ·

    kopie legitimatie adresgever;

  • ·

    een schriftelijke motivering van de aanvrager, waarom hij een briefadres wil;

  • ·

    kopie legitimatiebewijs van de aanvrager;

  • ·

    de volledig ingevulde vragenlijsten van zowel de aanvrager als de adresgever

Voor het in behandeling nemen van een aangifte van een briefadres op grond van artikel 67 Wet gba is het overleggen van een vragenlijst niet noodzakelijk.

Artikel 5: beoordeling van de aanvraag

Bij de afweging of een briefadres op grond van artikel 49 Wet gba wordt toegekend wordt rekening gehouden met het uitgangspunt van de Wet gba dat personen ingeschreven moeten worden op het adres waar zij de meeste tijd verblijven. De aanvrager moet aannemelijk kunnen maken niet over een woonadres te kunnen beschikken.

Artikel 6:

Het is niet mogelijk een briefadres te houden op een postbus of een leeg adres. Onder een leeg adres wordt verstaan een woonadres waarop op dat moment geen personen staan ingeschreven.

Artikel 7: slotbepaling

  • 1.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels voor het houden van briefadres.

  • 2.

    Deze beleidsregels treden daags na publicatie in werking.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 25 januari 2011.

Het college voornoemd,

de burgemeester, de secretaris-directeur,

Toelichting op de beleidsregels voor het houden van briefadres.

Artikel 1: Begripsbepaling

Volgens de Wet gba wordt onder adres verstaan het woonadres, dan wel bij het ontbreken hiervan of bij toepassing van artikel 67, het briefadres.

Onder woonadres wordt verstaan:

  • a.

    het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;

  • b.

    het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten;

Onder “briefadres” wordt verstaan het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken.

Artikel 49, eerste lid van de Wet gba bepaalt dat indien het woonadres ontbreekt dan wel artikel 67 van toepassing is, op aangifte een briefadres wordt opgenomen.

Er kunnen dus twee aanleidingen zijn waarom door het college van burgemeester en wethouders een briefadres in de basisadministratie kan worden opgenomen:

  • ·

    indien een woonadres niet aanwezig is (artikel 49 Wet gba);

  • ·

    wanneer een ingezetene verblijft in een instelling als bedoeld in artikel 67, derde en vierde lid, van deze wet. Hierbij moet gedacht worden aan instellingen voor gezondheidszorg, instellingen op het gebied van kinderbescherming en penitentiaire inrichtingen. Omdat het opnemen van het adresgegeven van dergelijke instellingen de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen onevenredig kan schaden hebben de inwoners van dergelijke instellingen de mogelijkheid elders briefadres te kiezen.

De beleidsregels zijn vooral bedoeld om het inschrijven op briefadres op grond van artikel 49 Wet gba nader te reguleren.

Artikel 2: maximum aantal briefadressen per adres

Een briefadres kan alleen verleend worden op een particulier adres, waar nog geen of

slechts één briefadres is geregistreerd. Hierbij geldt een briefadres afgegeven aan een gezin

als één briefadres. Dit betekent dat er maximaal twee personen of twee gezinnen een

briefadres kunnen hebben op één adres. Deze regel moet voorkomen dat briefadressen afgegeven worden tegen betaling van een maandelijks bedrag. Het vermoeden is namelijk dat deze briefadressen gebruikt worden door personen, die wel degelijk een woonadres hebben, maar niet op dat adres geregistreerd willen of mogen worden. Het in stand houden van commerciële briefadresgevers werkt fraude en misbruik in de hand en dient dan ook te worden tegengegaan.

Artikel 3: maximale termijn briefadressen

In het algemeen is een briefadres een tijdelijk adres. Om het tijdelijke karakter te bevestigen is in de beleidsregels opgenomen dat een briefadres in het algemeen voor een periode van maximaal één jaar wordt toegekend. Na het verloop van deze periode, moet de burger worden ingeschreven op een woonadres waar hij feitelijk verblijft. Hierop zijn een aantal uitzonderingen mogelijk. Deze uitzonderingen hebben te maken met de feitelijke onmogelijkheid van de burger om een woonadres te hebben. Te denken valt daarbij aan bijvoorbeeld schippers. Zolang ze varen kunnen ze immers niet ingeschreven worden op een woonadres. Gedurende de periode dat ze varen kunnen zij kiezen voor een briefadres bij een particulier. Wel wordt het recht op het briefadres periodiek getoetst door de afdeling Publiekszaken. Daarnaast wordt een uitzondering gemaakt voor personen die verblijven in een instelling als bedoeld in artikel 67 van de Wet gba.

Dit zijn o.a. instellingen voor gezondheidszorg (verpleeghuizen), instellingen op het gebied van kinderbescherming en penitentiaire inrichtingen. Ook wordt een uitzondering gemaakt voor zeevarenden die op grond van artikel 58 Besluit gba zijn vrijgesteld van het doen van aangifte van vertrek.

Artikel 4: aanvraagprocedure

Wanneer iemand in de gemeente Dalfsen een briefadres aanvraagt, moet worden bepaald of de aanvraag in behandeling kan worden genomen. Voor de behandeling van een aangifte van een briefadres is het volgende nodig:

  • ·

    een schriftelijke verklaring van de adresgever dat erin wordt toegestemd dat de aanvrager daar een briefadres mag realiseren;

  • ·

    kopie legitimatie adresgever;

  • ·

    een schriftelijke motivering van de aanvrager, waarom hij een briefadres wil;

  • ·

    kopie legitimatiebewijs van de aanvrager;

  • ·

    de volledig ingevulde vragenlijsten van zowel de aanvrager als de adresgever.

    Artikel 70 Wet gba biedt voldoende ruimte om deze stukken te verlangen.

Artikel 5: beoordeling van de aanvraag

Op basis van de door betrokkene verstrekte motivering en de informatie uit de overgelegde vragenlijst wordt bezien of de door hem of haar aangedragen redenen voldoende zijn om het verzoek om briefadres in te willigen. Daarbij wordt gekeken naar de duur van het briefadres en het aantal briefadressen.

Er zijn verschillende situaties denkbaar op grond waarvan betrokkenen in aanmerking denken te kunnen komen voor een briefadres. Ingevolge het bepaalde in artikel 70, tweede lid, van de Wet gba dient betrokkene de redenen aan te geven voor de aangifte van een briefadres.

De volgende gevallen kunnen wel reden zijn voor aangifte van een briefadres:

kort verblijf buitenland (minder dan acht maanden);

korte overbrugging tussen twee woningen (minder dan een half jaar) waarbij overlegging plaatsvindt door betrokkene van bewijsstukken ter verkrijging van de nieuwe woning;

wanneer sprake is van echtscheiding.

De volgende situaties zijn geen redenen om een briefadres aan te houden:

  • ·

    men wil niet dat mensen achter het adres van betrokkene komen;

  • ·

    verblijf in het buitenland voor meer dan acht maanden;

  • ·

    wanneer betrokkene kiest voor een briefadres wegens uitkerings- of subsidieproblemen;

  • ·

    wanneer betrokkene verklaart op diverse adressen te verblijven. In dat geval is het adres waar betrokkene enkele nachten in de maand verblijft zijn woonadres.

De hiervoor genoemde opsomming is niet uitputtend bedoeld. Mocht een verzoek tot aangifte briefadres niet onder één van de hiervoor beschreven situaties vallen dan dient een dergelijk verzoek afzonderlijk en op zijn eigen (juridische) merites te worden beoordeeld.

Artikel 6 postbus of leeg adres

Het is niet mogelijk om een briefadres te hebben op een postbus of leeg adres. De reden om geen postbus als briefadres te accepteren is dat hiermee niet kan worden gegarandeerd dat de post ook inderdaad betrokkene zal bereiken; uitsluitend betrokkene zelf kan daarvoor zorg dragen en om die reden wordt een postbus niet geaccepteerd. Met een leeg adres wordt bedoeld een woonadres waarop op dat moment geen personen staan ingeschreven

Artikel 7: Slotbepaling

Spreekt voor zich.