Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR410122
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR410122/2
Regeling vervallen per 21-03-2018
Mandaat door college
Geldend van 05-07-2016 t/m 20-03-2018
Intitulé
Mandaat door collegeHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren heeft op 17 mei 2016 de lijst van gemandateerde bevoegdheden vastgesteld. Deze lijst hoort bij de Mandaatregeling gemeente De Friese Meren.
Uit de lijst blijkt welke besluiten namens het college genomen mogen worden. De lijst treft u onder dit bericht aan.
I.
Lijst van gemandateerde en ondergemandateerde bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders, zoals bedoeld in de Mandaatregeling gemeente De Friese Meren
AAlgemeen (dat wil zeggen mandaten geldend voor alle afdelingen)
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondergemandateerde |
Bijzonderheden |
|
A.1 |
Het doen uitgaan van brieven die uitsluitend mededelingen bevatten, c.q. louter informatief zijn bedoeld |
secretaris afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
De brieven mogen geen rechtsgevolg teweeg brengen, dus de gemeente niet op enigerlei wijze kunnen binden |
A.2 |
Het besluiten op een verzoek in het kader van de Wob en vervolgens verstrekken van mededelingen en informatie |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.3 |
Het verdagen van een beslissing op een Wob-verzoek |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.4 |
De aanvraag en afwikkeling van administratieve procedures ter verkrijging van vergunningen, ontheffingen en dergelijke ten behoeve van de gemeente |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
A.5 |
Het uitoefenen van de doorzendplicht c.q. de terugzendplicht ingevolge de artikelen 2:3 en 6:15 Awb |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
A.6 |
Besluiten om een aanvraag niet te behandelen ingevolge artikel 4:5 Awb |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
A.7 |
Aanvraag afwijzen wegens herhaalde aanvraag ingevolge artikel 4:6 Awb |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
A.8 |
Afdoen van een schriftelijke ingebrekestelling op grond van artikel 4:17 Awb |
afdelingshoofd |
||
A.9 |
Het besluiten tot het verlengen van de beslistermijn op grond van artikel 3:18 Awb |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
A.10 |
Het instemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter, in de zin van artikel 7:1a Awb |
afdelingshoofd |
Art. 10, lid 3, Awb bepaalt dat mandaat niet kan worden verleend aan degene die het primaire besluit onder mandaat heeft genomen |
|
A.11 |
Het verdagen van beslissing op bezwaarschriften, waarover door de commissie voor de bezwaarschriften moet worden geadviseerd |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
Conform art. 7:10, lid 3, Awb. Zolang de commissie nog geen advies heeft uitgebracht over het bezwaarschrift verdaagt in voorkomende gevallen de afdeling bedrijfsvoering. Heeft de commissie advies uitgebracht en is het bezwaarschrift overgeboekt naar de betreffende afdeling dan is die afdeling hiervoor verantwoordelijk |
A.12 |
Vertegenwoordiging college bij behandeling van bezwaar- en beroepschriften, gericht tegen besluiten van college en raad, en bij behandeling van verzoeken om voorlopige voorziening. |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
A.13 |
Het opstellen en indienen van een pleitnota, verweerschrift, en/of processtukken in bezwaar- en beroepsprocedures |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
A.14 |
Het doen van uitgaven in het kader van de begroting en verstrekte kredieten |
secretaris |
budgetuitvoerder en budgethouder |
Budgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.000,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00 |
A.15 |
Het sluiten van overeenkomsten |
secretaris |
budgetuitvoerder en budgethouder |
Budgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.000,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00 Voor ondertekening: Zie bijlage II onder A.11 |
A.16 |
Aansprakelijk stellen van derden |
afdelingshoofd |
||
A.17 |
Het sluiten van een detacheringsovereenkomst bij de inhuur van detacheringskrachten van detacheringsbureaus en uitzendbureaus. |
afdelingshoofd teamleider |
Voor ondertekening: Zie lijst II onder A.12 |
|
A.18 |
Het sluiten van een detacheringsovereenkomst bij de detachering eigen medewerkers |
afdelingshoofd teamleider |
Voor ondertekening: Zie lijst II onder A.13 |
|
A.19 |
Het vaststellen van offerteaanvragen |
secretaris |
budgetuitvoerder en budgethouder |
Budgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.00,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00 |
A.20 |
Het aangaan van een overeenkomst met een extern onderzoeksbureau, ten behoeve van het uitvoeren van onderzoek in het kader van doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur door de gemeentelijke rekenkamercommissie |
de gemeentelijke rekenkamercommissie |
||
A.21 |
Het aanvragen van subsidie |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
A.22 |
Het verlenen van gewoon en buitengewoon verlof in het kader van de CAR/UWO |
secretaris afdelingshoofd teamleider |
·voor wat betreft de afdelingshoofden: de secretaris gemandateerd; ·voor wat betreft het overige personeel: het afdelingshoofd en de bedrijfsleider gemandateerd. |
|
A.23 |
Het openstellen van een vacature en het benoemen van medewerkers in vaste en tijdelijke dienst tot en met schaal 12 |
secretaris afdelingshoofd |
teamleider |
Met uitzondering van benoeming afdelingshoofd |
A.24 |
Het ontslaan van medewerkers op eigen verzoek tot en met schaal 12 |
afdelingshoofd teamleider |
Met uitzondering van ontslag afdelingshoofd |
|
A.25 |
Het verlenen van studiefaciliteiten voor cursussen en studiedagen en toestemming tot het bijwonen van seminars |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.26 |
Het bevorderen van aanloop naar de functieschaal voor de medewerkers |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.27 |
Het verlenen van betaald ouderschaps-, zwangerschaps- en bevallingsverlof |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.28 |
Inkrimping en uitbreiding betrekkingsomvang |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.29 |
Het vaststellen van de brugdagen |
secretaris |
||
A.30 |
Het vaststellen van functiebeschrijvingen |
secretaris |
||
A.31 |
Het toekennen van de verzoeken tot aan- en verkoop van verlofdagen |
afdelingshoofd |
Het budget centraal houden |
|
A.32 |
Het aannemen van stagiaires |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.33 |
Het toekennen van bijzondere beloningen |
afdelingshoofd |
||
A.34 |
Het toekennen van vaste toelagen |
afdelingshoofd |
||
A.35 |
Het afhandelen van de persoonlijke declaraties van medewerkers |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.36 |
Het afhandelen van de persoonlijke declaraties van afdelingshoofden |
secretaris |
||
A.37 |
Het afhandelen van de persoonlijke de- claraties van teamleiders |
afdelingshoofd |
||
A.38 |
Het afhandelen van de persoonlijke de-claraties van de secretaris |
portefeuillehouder |
||
A.39 |
Het verlenen van gratificaties bij ambtsjubilea |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.40 |
Korting salaris bij ziekte (artikel 7.3 CAR/UWO) |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.41 |
Het instemmen met reïntegratietrajecten, waarbij medewerkers begeleiding ontvangen van externe deskundigen |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.42 |
Uitbetalen niet genoten verlofdagen bij ontslag als bedoeld in artikel 6.2.3, lid 5, van de CAR/UWO |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
A.43 |
Voorbereiding en uitvoering benoeming personeel, zoals plaatsen advertentie, ontvangstbevestiging sollicitatiebrief, uitnodiging sollicitanten, afschrijven afgevallen kandidaten. |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
A.44 |
Het verstrekken van werkkleding aan medewerkers |
afdelingshoofd |
teamleider |
|
A.45 |
Besluiten op een verzoek om hergebruik van overheidsinformatie als bedoeld in de Who |
afdelingshoofd teamleider |
||
A.46 |
verdagen van een beslissing op een Who-verzoek |
afdelingshoofd teamleider |
B Functionele afdeling: bedrijfsvoering
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondergemandateerde |
Bijzonderheden |
|
B.1 |
Het vergoeden van autoschade, ontstaan tijdens een dienstreis |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Uitgezonderd eigen zaken betreffende |
B.2 |
Het oninbaar verklaren van vorderingen van debiteuren tot een maximum van € 750,00 |
afdelingshoofd teamleider |
||
B.3 |
Het uitzetten en opnemen van gelden bij de schatkist en het uitzetten en opnemen van deposito’s binnen de schatkist. |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.4 |
Het doen van belastingaangiften en -betalingen. |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.5 |
Het toekennen en afwijzen van schadegevallen als gevolg van gemeentelijke aansprakelijkheid |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Alleen claims tot een maximum van € 10.000,00 |
B.6 |
Privaatrechtelijke inning van vorderingen door deurwaarder |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.7 |
Publiekrechtelijke inning van vorderingen door deurwaarder |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.8 |
Ondertekening van opdrachten tot betaling en inning van de gemeentelijke uitgaven en inkomsten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar teamleider ( ondersteuning) |
|
B.9 |
Het vaststellen van arbobeleid |
secretaris |
||
B.10 |
Het vaststellen van de arbo-jaarplannen |
secretaris |
||
B.11 |
Het betalen van de afdrachten in het kader van de maandelijkse salarisbetalingen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar teamleider (ondersteuning) |
|
B.12 |
Het nemen van wijzigingsbesluiten in het kader van de uitvoering van de hypotheekregeling |
afdelingshoofd |
Besluiten betreffen met ingang van 01-01-2009 eenzijdige voortijdige beëindiging |
|
B.13 |
Het opnemen en storten van contant geld |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.14 |
Het aantrekken- en aflossen van geldleningen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.15 |
In- en afvoeren van verzekeringsobjecten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.16 |
Het toepassen van de hardheidsclausule (artikel 63 AWR) |
afdelingshoofd |
||
B.17 |
Ambtshalve kwijtschelding van een opgelegde bestuurlijke boete (artikel 63 AWR) |
afdelingshoofd |
||
B.18 |
Instellen cassatie in gemeentelijke belasting- en WOZ-zaken |
afdelingshoofd |
||
B.19 |
Het indienen van een verweerschrift in cassatie (artikel 29b AWR) |
afdelingshoofd |
heffingsambtenaar behandelend ambtenaar |
|
B.20 |
Het nemen van aanstellingsbesluiten betreffende onbezoldigde invorderingsambtenaren en belastingdeurwaarders m.b.t. medewerkers van Invoned B.V. en het herroepen van deze |
afdelingshoofd |
||
B.22 |
Het verstrekken van voorschotten in het kader van de salarisbetalingen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.22 |
Het ondertekenen van werkgevers verklaringen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.23 |
Het ondertekenen van UWV-verklaringen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.24 |
Indiening verzoek tot wijziging jaarinkomen ABP |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.25 |
Het doen van mededelingen en het treffen van administratieve maatregelen ter zake van correcties op de salaris- en pensioenberekeningen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.26 |
Vaststelling wijziging salarissen gemeentelijke salarisschalen voor zover dit is vastgesteld in het kader van de CAR/UWO |
afdelingshoofd |
||
B.27 |
Vaststelling wijzigingen die zijn vastgesteld in de CAR/UWO |
afdelingshoofd |
||
B.28 |
Het afschrijven van (open)sollicitaties/ stageverzoeken |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.29 |
Het vernietigen van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden |
de gemeentesecretaris |
||
Uitvoering BAG |
||||
B.30 |
Het nemen van formaliseringsbeslissingen voor de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) |
teamleider |
||
B.31 |
Het opstellen van de ambtelijke verklaringen behalve de schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocumenten zijn opgenomen |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.32 |
Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet BAG |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.33 |
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.34 |
Het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet BAG, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid, van de Wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan het gebouwenregister |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.35 |
Het ingevolge artikel 9 van de Wet BAG verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.36 |
Het, ingevolge artikel 14 van de Wet BAG, zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressen-registratie respectievelijk de gebouwenregistratie |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.37 |
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressen- registratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet BAG |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.38 |
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAG |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.39 |
Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BAG |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.40 |
Het op verzoek aan een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet BAG. |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.41 |
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BAG, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.42 |
Huisnummering (Verordening naamge- ving en nummering) |
teamleider |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.43 |
Hernummering(wijziging/splitsing/ Samenvoeging/intrekking bestaande huisnummer (Verordening naamgeving en nummering) |
teamleider |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
Uitvoering Wet kenbaarheid en publiekrechtelijke beperkingen (WKPB) |
||||
B.44 |
Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.45 |
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.46 |
Het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.47 |
Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.48 |
Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.49 |
Het verstrekken van een bewijs van inschrijving |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.50 |
Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd. |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.51 |
Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.52 |
Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
B.53 |
Het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
|
B.54 |
Het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening |
afdelingshoofd |
medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II |
C Functionele afdeling: publiekszaken
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondergemandateerde |
Bijzonderheden |
|
C.1 |
Het bijhouden van de basisregistratie personen (BRP) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.2 |
Het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.3 |
Opmaken verklaring onder ede of belofte (artikel 28, lid 2, BRP) |
afdelingshoofd |
de daartoe aangewezen medewerkers |
Regeling Beheer en Toezicht BRP (artikel 2) |
C.4 |
Aanwijzen beheersfunctionarissen |
afdelingshoofd |
Regeling Beheer en Toezicht BRP (artikel 2) |
|
C.5 |
Bevoegdheden van burgemeester en wethouders genoemd in de volgende onderdelen van de Kieswet: B het kiesrecht, D de registratie van de kiesgerechtigheid. E kieskringen, stem- districten en stembureaus, G de regi- stratie bij aanduiding politieke groepe- ring, H de inlevering van kandidaatlijs- ten, J de stemming, K het stemmen in een stembureau naar keuze, L stemmen bij volmacht, M stemmen per brief, N de stemopname door het stembureau, Y de verkiezing van de leden van het Europese Parlement |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.6 |
Aanwijzen trouwlocaties |
afdelingshoofd |
de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand |
Reglement Burgerlijke Stand (artikel 8, lid 2) |
C.7 |
Beslissen op verzoeken om afwijking van de in het Reglement burgerlijke stand genoemde openingstijden |
afdelingshoofd |
Reglement Burgerlijke Stand (artikel 12, lid 5) |
|
C.8 |
Benoeming (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand |
afdelingshoofd |
Reglement Burgerlijke Stand (de artikelen 2 en 3) |
|
C.9 |
Benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor één dag |
afdelingshoofd |
de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand |
artikel 4 Reglement burgerlijke stand |
C.10 |
Beslissing tot verstrekken van gehandicaptenparkeerkaarten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.11 |
Intrekken van APV-vergunningen en ontheffingen (APV en artikel 4:8 Awb) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.12 |
Aanvraag voor een APV-vergunning of ontheffing buiten behandeling laten op grond van de APV (te late indiening aanvraag) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
In overleg met portefeuillehouder |
C.13 |
Ontheffingen van verkeersmaatregelen op basis van art. 87 van het RVV |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Na advies medewerker verkeer van afdeling |
C.14 |
Besluiten in het kader van de uitvoering van: ·IOAW ·WWB |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Op grond van art. 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met de mandaatverlening. Inclusief handhaving/huisbezoek. |
C.15 |
In het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen de handhaving ten aanzien van ouders (het terugvorderen van ten onrechte ontvangen subsidies van ouders, inclusief eventuele bestuurlijke boetes) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.16 |
Het toekennen en weigeren van aanvragen in het kader van het leerlingenvervoer. |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.17 |
Toekennen subsidie openbare manifestaties op grond van de regeling Dorps- en Oranjefeesten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.18 |
Beslissen op verzoek om uitbetaling van subsidies voor oudejaarsactiviteiten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.19 |
Toekennen subsidies jeugd- en jongerensubsidies |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.20 |
Toekennen subsidies bejaardensociëteiten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.21 |
Toekennen subsidies voor Meer Bewegen voor Ouderen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.22 |
Uitvoering van de Jeugdsportsubsidieregeling |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.23 |
Besluiten in het kader van de uitvoering van: ·Wet kinderopvang |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
Functionele afdeling: publiekszaken/ cluster omgeving |
||||
C.24 |
Melding uitrit-en uitwegvergunningen (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.25 |
Ontheffing kapvergunningen (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.26 |
Verlenen van ontheffing voor het innemen van ligplaats in gemeentewater op daartoe door de raad c.q. burgemeester en wethouders aangewezen plaatsen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.27 |
Verlenen van een ontheffing voor het houden van c.q. het deelnemen aan wielerronden/oriënteringsritten binnen de gemeente (art. 10, jo artikel 148 Wegenverkeerswet) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.28 |
Beoordelen of wordt voldaan aan de bepalingen inzake het organiseren van een klein kansspel (artikel 7 Wet op de kansspelen) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.29 |
Verlenen van een vergunning voor een kansspel of loterij (art. 1, jo art. 3 Wet op de kansspelen) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.30 |
Het verlenen van toestemming voor het tijdelijk plaatsen van bouw-/tuinmateri- alen, bouwketen, enzovoorts op open- baar gemeentegrond |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.31 |
Het verlenen van vergunningen voor het leggen, hebben, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Na advies van Ruimtelijk Beheer |
C.32 |
Aankondigingen festiviteiten in dorpen + buitengemeente |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Kader is vastgelegd in het bordenbeleid, binnen die kaders uitvoeren |
C.33 |
Het innemen van standplaatsen op een openbare en in de openlucht gelegen plaats voor het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten, o.a. het plaatsen van units bevolkingsonderzoek, koek en zopie |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Kader is vastgelegd in het standplaatsenbeleid, binnen die kaders uitvoeren |
C.34 |
Paasvuur: het ontsteken van een vreugdevuur tijdens de paasdagen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Kader is vastgelegd in de beleidsregel paasvuren, binnen die kaders uitvoeren |
C.35 |
Verkoop vuurwerk (betreft vergunning omschreven in de APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
Beheersverordening begraafplaatsen |
Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden inzake begraafplaatsen dient het in Lemmer aangewezen monument, een gedeelte van de begraafplaats, te worden gerespecteerd. |
|||
C.36 |
Vergunning voor het plaatsen van grafmonumenten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.37 |
Het verlenen van recht op een graf (ondertekenen grafakte) en verlengen van dit recht) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.38 |
Het ondertekenen van overschrijven van verleende (graf)rechten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.39 |
Het ondertekenen van een verklaring betreffende afstand doen van een graf |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.40 |
Het ondertekenen van een vergunning voor het verlenen, wijzigen, vervangen of weigeren van een grafbedekking ( Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen en Regels grafbedekkingen) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.41 |
Het ondertekenen van een schriftelijke verklaring voordat grafbedekking door nalatig onderhoud, et cetera wordt verwijderd |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.42 |
Het aanschrijven van de rechthebbende of de gebruiker tot herstel van een beschadiging aan de grafbedekking, inclusief hersteltermijn |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.43 |
Het bekendmaken van het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd, na verstrijken termijn |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.44 |
Procedure voornemen om een graf, urnengraf of urnennis te ruimen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.45 |
Afwijken van tijden begraven en asbezorging |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.46 |
Verwijderen grafbedekking na verstrijken graftermijn |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.47 |
Lijst bijhouden van historische graven |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
Functionele afdeling: Publiekszaken/Sociaal wijkteam |
||||
C.48 |
Besluiten in het kader van de uitvoering van de volgende regelingen: ·Wmo 2015 ·Nadere regels maatschappelijke ondersteuning De Friese Meren 2015 |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening. |
C.49 |
Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.2. 2.3.3 en 2.3.4 van de Wmo 2015, indien er behoefte is aan opvang of beschermd wonen (o.a. het ontvangen van meldin-gen en het doen van onderzoek) |
directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat |
|
C.50 |
Het uitoefenen van de collegebevoegd- heid tot het bepalen van de toegang tot een maatwerkvoorziening ten behoeve van opvang en beschermd wonen, waaronder begrepen het nemen van beslissingen tot (her)indicatie |
directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat |
|
C.51 |
Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.5 van de Wmo 2015 t.a.v. het beslissen op aanvragen om een maatwerkvoorzie-ning t.b.v. opvang en beschermd wonen |
directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat |
|
C.52 |
Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.6 van de Wmo 2015 t.a.v. het beslissen op aanvragen om een maatwerkvoorzie- ning t.b.v. opvang en beschermd wonen |
directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat |
|
C.53 |
Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.8 t/m artikel 2.4.4 van de Wmo 2015 voor zover er sprake is van een beslissing inzake een maatwerkvoorziening t.b.v. opvang en beschermd wonen |
directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat |
|
C.54 |
Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van de verordening maatschappelijke ondersteuning voor zover het een maatwerkvoorziening beschermd wonen of opvang betreft |
directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat |
|
C.55 |
Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van de verordening beschermd wonen en opvang |
directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat. Mandaat onder voorwaarde dat een verordening be-schermd wonen en opvang is vastgesteld |
|
C.56 |
Het uitoefenen van de bevoegdheid tot het namens het college voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten |
Directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat. Het mandaat geldt niet t.a.v. besluiten op bezwaarschrif-ten en besluiten tot het voeren van rechtsgedingen. Rechtsgedingen omvat ook het instellen van een kort geding, de voeging in strafza-ken, de instelling van beroep, het verzoek tot schorsing van een aangevochten beslis- sing of het vragen van een voorlopige voorziening |
|
C.57 |
Besluiten tot toekennen van een indi-viduele voorziening (artikel 4 lid 1 Besluit jeugdhulp gemeente De Friese Meren 2015 |
jeugdhulpwerker |
Collegebesluit d.d. 15-12-2014. Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening |
|
C.58 |
Besluiten tot het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kin- derbescherming (artikel 2.4. lid 1 Jeugdwet) |
jeugdhulpwerker |
Collegebesluit d.d. 15-12-2014 Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening. |
|
C.59 |
Besluiten om inwoners die een aanvraag schuldhulpverlening doen, toegang te verlenen tot de schuldhulpverlening |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
C.60 |
Besluiten op een verzoek als bedoeld in de artikelen 30 lid 3, 35, 36 en 38 lid 2 van de Wbp alsmede een beslissing naar aanleiding van de aantekening van verzet als bedoeld in de artikelen 40 of 41 van de Wbp. |
afdelingshoofd |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateer-de en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening |
|
C.61 |
Opdracht geven tot het uitvoeren van de in het ondersteuningsplan gemaakte afspraken aan gecontracteerd zorgver- leners |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
D Functionele afdeling: samenleving
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondergemandateerde |
Bijzonderheden |
|
D.1 |
Toekennen van vergoedingen voor educatie en voorlichting aan scholen |
afdelingshoofd |
||
D.2 |
Het beslissen op aanvragen om subsidies ingevolge de Algemene Subsidieverordening |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
D.3 |
Het verlenen van voorschotten op subsidies |
afdelingshoofd |
||
D.4 |
Afrekening subsidies instellingen zonder beroepsmatige krachten |
afdelingshoofd |
||
D.5 |
Beslissen/verrekenen jaarlijkse prijs- en looncompensatie voor gesubsidieerde instellingen |
afdelingshoofd |
||
D.6 |
Besluiten in het kader van de uitvoering WI |
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen en Súdwest Fryslân |
||
D.7 |
De vergunningverlening betreffende tatoeages en piercings |
de Hulpverleningsdienst Fryslân |
directeur van de GGD |
|
D.8 |
Het besluiten op een verzoek, bedoeld in artikel 3a, lid 1, Leerplichtwet (vervangende leerplicht) |
afdelingshoofd |
leerplichtambtenaar |
|
D.9 |
Het besluiten op een verzoek, bedoeld in artikel 3b, lid 1, Leerplichtwet (vervangende leerplicht laatste schooljaar) |
afdelingshoofd |
leerplichtambtenaar |
|
D.10 |
Het verlenen van vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs (art. 15 Leerplichtwet) |
afdelingshoofd |
leerplichtambtenaar |
|
D.11 |
Het in overleg treden met de aanvrager over het maken van afspraken over de wijze van uitvoering van de op het programma geplaatste voorziening (artikel 15 van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs De Friese Meren) (de onderwijshuisvestingsverordening) |
afdelingshoofd |
beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling |
Zie B&W-besluit van 24 juli 2014 N.B. Voor D. 18 t/m D. 23: waar er sprake is van het vervallen van (een deel) van de bekostiging geldt het mandaat niet. |
D.12 |
Uitvoering artikel 16 van de onderwijshuisvestingsverordening (het besluiten over de instemming met de bouwplannen, begroting en start bekostiging c.a.) |
afdelingshoofd |
beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling |
Voor de volgende onderdelen van de onderwijshuisvestingsverordening is geen mandaat verleend: ·Artikel 16: besluiten op bouwplannen, begroting en tijdstip bekostiging voor nieuwbouw (schoolgebouwen, brede scholen, kindcentra, MFA/MFC’s), uitbreidingen > 250 m2 bruto vloeroppervlakte en renovaties; ·Het toetsen op nieuwe feiten en omstandigheden bij nieuwbouw (schoolgebouwen, brede scholen, kindcentra, MFA/MFC’s), uitbreidingen > 250 m2 bruto vloeroppervlakte en renovaties Zie ook onder D.18 |
D.13 |
Het besluiten om de beschikbaarstelling van de gelden in termijnen te laten plaatsvinden (artikel 17 van de onderwijshuisvestingsverordening) |
afdelingshoofd |
beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling |
Zie ook onder D.18 |
D.14 |
Het beslissen op het verzoek tot verlenging van de termijn, verband houdende met vervallen aanspraak op bekostiging |
afdelingshoofd |
beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling |
Zie ook onder D.18 |
D.15 |
Uitvoering artikel 23 van de onderwijshuisvestingsverordening (spoedaanvragen uitvoering beslissing) |
afdelingshoofd |
beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling |
Zie ook onder D.18 |
D.16 |
Uitvoering artikel 23 van de onderwijshuisvestingsverordening (spoedaanvragen vervallen aanspraak bekostiging) |
afdelingshoofd |
beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling |
Zie ook onder D.18 |
D.17 |
De vaststelling van kandidaten voor het inburgeringprogramma |
afdelingshoofd |
||
D.18 |
Beschikken over vrijstelling, ontheffing van deelname aan inburgeringsprogramma |
afdelingshoofd |
||
D.19 |
Het besluiten om inwoners die een aanvraag doen schuldhulpverlening toegang te verlenen tot de schuldhulpverlening |
de Kredietbank Nederland |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde instemmen met de mandaatverlening. |
|
D.20 |
Het nemen van besluiten tot het al dan niet verlenen van schuldhulpverlening aan betreffende individuele klant en het beëindigen ervan, met uitzondering van het nemen van beslissingen op bezwaar in dit kader. |
Knoppers b.v. |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde instemmen met de mandaatverlening. De betrokken inwoner dient een verklaring te ondertekenen waarin wordt aangegeven de gemeente niet aansprakelijk te stellen voor eventuele schade. Zie B&W-besluit van 15 april 2014 |
|
D.21 |
Het beslissen op aanvragen voor projecten van besturen van stads-, dorps- en wijkbelangen (artikel 3.6 Regeling kernenbudget 2014-2-15) |
de beoordelingscommissie, bedoeld in artikel 3.6 van de Regeling kernenbudget 2014 - 2015 |
||
D.22 |
De afhandeling van subsidieaanvragen voor de Hellinggelden |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Zie B&W-besluit van 9 april 2014 |
Functionele afdeling: Samenleving/Backoffice |
||||
D.23 |
Besluiten in het kader van de uitvoering van: ·IOAW ·Participatiewet |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
Op grond van artikel 10: Awb moet de gemandateerde en in- dien van toepassing de werkge- ver instemmen met mandaat- verlening. |
D.24 |
Het besluit tot het geven van een waarschuwing of tot het opleggen van een boete zoals bedoeld in artikel 20a IOAW en artikel 18a Participatiewet, wegens schending van de inlichtingenplicht zoals bedoeld in artikel 13 lid 1 IOAW en artikel 17 Participatiewet. |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
Conform het bepaalde in artikel 10:3 en artikel 5:53 Awb wordt een persoonsscheiding in acht genomen bij boetes van meer dan € 340, -. |
D.25 |
Besluiten op individuele aanvragen om een voorschot op de uitkering IOAW en Participatiewet. |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.26 |
Besluiten c.a. in het kader van de uit- voering van de volgende regelingen: ·Bbz 2004 ·Ioaz |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden. |
Het college van B&W van Leeuwarden heeft de bevoegd- hei dondermandaat te verlenen aan ambtenaren van de gemeente Leeuwarden. E.e.a. conform het Plan van Aanpak ‘ Bbz regio Friesland` en de dienstverlenings- overeenkomst. |
|
D.27 |
Het digitaal ondertekenen van de voorlopige financiële verslagen in het kader van Ioaw, Ioaz, Bbz en Participatiewet. |
afdelingshoofd teamleider |
||
D.28 |
Het aangaan van een detacherings- overeenkomst betreffende voormalige WIWérs. |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.29 |
Het beslissen omtrent het omzetten van een arbeidsovereenkomst in het kader van de WIW |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.30 |
Beslissing tot verstrekken van gehandi- captenparkeerkaarten (artikel 49 BABW) |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.31 |
Besluiten in het kader van de uitvoe-ring van de Wet kinderopvang en kwa- liteitseisen peuterspeelzalen |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.32 |
Het besluiten op aanvragen in het kader van leerlingenvervoer |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.33 |
Besluiten op een verzoek als bedoeld in de artikelen 30 lid 3, 35, 36 en 38 lid 2 van de Wbp alsmede een beslissing naar aanleiding van de aantekening van verzet als bedoeld in de artikelen 40 of 41 van de Wbp. |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.34 |
Opdracht geven tot het uitvoeren van de in het ondersteuningsplan gemaakte afspraken aan gecontracteerde zorg- verleners |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.35 |
Het besluit als bedoeld in artikel 2 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij wordt vastge-steld of een persoon behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie. |
directeur Pastiel |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De directeur heeft bevoegdheid tot verlenen van ondermandaat. |
|
D.36 |
Het besluit als bedoeld in artikel 3 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij wordt vastge- steld wat de loonwaarde is van een persoon behorende tot de doelgroep loonkostensubsidie. |
Directeur Pastiel |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De directeur heeft bevoegdheid tot verlenen van ondermandaat. |
|
D.37 |
Het besluit als bedoeld in artikel 5 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij de loonkosten- subsidie wordt bepaald nadat de loon- waarde is vastgesteld. |
afdelingshoofd teamleider |
behandelend ambtenaar |
|
D.38 |
Het opstellen en ondertekenen van een plan van aanpak c.q. trajectplan op grond van : -artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet; -artikel 38, lid 7,8 en 9 IOAW of IOAZ |
afdelingsmanager Pastiel |
medewerker Pastiel |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening. De afdelingsmanager heeft bevoegdheid tot verlenen onder- mandaat. |
D.39 |
Het opstellen en ondertekenen van een plan van aanpak c.q. trajectplan op grond van: -artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet; -artikel 38, lid 7, 8 en 9 IOAW of IOAZ |
projectleider WurkJouwer |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening. |
|
D.40 |
Het opstellen en ondertekenen van een ondersteuningsplan op grond van -artikel10a Participatiewet; -artikel 5 Re-integratieverordening Participatiewet De Friese Meren, waarin wordt overeengekomen welke acties worden ingezet voor vrijwilligers op de werkplek, die veel begeleiding nodig hebben |
projectleider Duomeren |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening |
|
D.41 |
Het opstellen en onderteken van een plan van aanpak c.a. trajectplan op grond van : -artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet; -artikel 38, lid 7, 8 en 9 IOAW of IOAZ |
teamleider sociaal wijkteam |
medewerker sociaal wijkteam |
Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De teamleider heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat. |
EFunctionele afdeling: vergunningen, veiligheid en handhaving
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondergemandateerde |
Bijzonderheden |
|
E.1 |
Handhaving kinderopvang en peuter- speelzalen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.2 |
De afhandeling van aanvragen in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.3 |
Het bijhouden van het landelijk register in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.4 |
Starten en volgen procedures en opleggen maatwerkvoorschrift (art. 8.42 Wmb) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.5 |
Indienen van zienswijzen inzake ontwerpbeschikkingen Wet Bodembescherming: beschikkingen inzake ernst en spoedeisendheid en instemming saneringsplan (art. 29, 37 en 39 WBB) |
afdelingshoofd |
Is van toepassing indien vergunningverlening Gedeputeerde Staten is (art. 27 WBB). Ook na 1 oktober 2010 blijft deze bevoegdheid in tact. Met andere woorden valt niet onder de Wabo |
|
E.6 |
Het toestaan dat milieu hygiënisch bodemonderzoek en het saneren van de bodem op gemeentegrond wordt uitgevoerd in verband met de aanleg en het onderhoud van kabels en leidingen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.7 |
Starten en volgen procedure en nemen besluiten Hogere waarden (art. 110a Wet geluidhinder) |
afdelingshoofd |
||
E.8 |
Verlenen ontheffing stoken van vuur in de open lucht (art. 10.63 Wmb; APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.9 |
Besluiten om een planschadeovereenkomst (afdeling 6.a Wro) te sluiten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.10 |
Beoordelen dat anderszins wordt voldaan aan de voorschriften van het Bouwbesluit (art. 1.5 Bouwbesluit, gelijkwaardigheid) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.11 |
Overschrijven van omgevingsgunningen op een andere naam (zogenaamde overdracht) (BV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.12 |
Verlenen van ontheffing van de voorschriften van de Bouwverordening |
afdelingshoofd |
||
E.13 |
Afwijken van negatief advies van de welstandscommissie |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.14 |
Ontheffing verlenen van de voorschriften uit het Bouwbesluit inzake het slopen of het uitvoeren van bouw- of sloopwerkzaamheden (art. 6,lid 2, Woningwet) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
Wabo |
||||
E.15 |
Het beslissen op aanvragen op grond van artikel 2.4 Wabo voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 Wabo |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.16 |
Het beslissen op een gefaseerde aanvraag als bedoeld in artikel 2.5 Wabo |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.17 |
Het intrekken van een beschikking eerste of tweede fase op grond van artikel 2.5, lid 5, Wabo |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.18 |
Het beslissen op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.6 Wabo (revisievergunning) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.19 |
Het vragen van adviezen als bedoeld in artikel 2.26 Wabo en hoofdstuk 6 van de Bor |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.20 |
Het uitbrengen van advies op grond van artikel 2.26 Wabo, 6:17 Waterwet en hoofdstuk 6 van de Bor |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.21 |
Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 Wabo en hoofdstuk 6 van de Bor |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.22 |
Het beslissen op aanvragen met betrekking tot het wijzigen of intrekken van vergunningen als bedoeld in artikel 2.31 en 2.33 Wabo |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.23 |
Het aanhouden van een omgevingsvergunning op grond van artikel 3.3, 3.4 of 3.5 Wabo |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.24 |
Het besluiten tot het verlengen van de beslistermijn op grond van artikel 3.9 Wabo |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.25 |
Het besluiten tot het achterwege laten (geheel of gedeeltelijk) van artikel 3.1 of afdeling 3.4 Awb op grond van artikel 3.10, lid 2, Wabo |
afdelingshoofd |
||
E.26 |
Het op grond van het Activiteitenbesluit ( art. 1.11, lid 4) besluiten dat een rapport van een akoestisch onderzoek niet is vereist |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.27 |
Het op grond van het Activiteitenbesluit (art. 1.11, lid 5, 6 en 11) besluiten dat een rapport van een akoestisch onderzoek dient te worden overgelegd |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.28 |
Het besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag op grond van artikel 3.18 Wabo |
afdelingshoofd |
||
E.29 |
Het intrekken van een vergunning op grond van artikel 3.23 Wabo |
afdelingshoofd |
||
E.30 |
Het afhandelen van principe-verzoeken om planologische medewerking |
afdelingshoofd |
||
APV-vergunningen |
||||
E.31 |
Verlenen terrasvergunningen bij winkels en dergelijke (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Voor zover in overeenstemming met de door het college vastgestelde “nadere regels terrassen DFM” |
E.32 |
Verlenen overige vergunningen gebruiken weg/weggedeelte (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Voor zover geen zienswijzen tegen de voorgenomen vergunning worden ingediend. Dan geen (onder)mandaat |
E.33 |
Verlenen vergunning ter beschikking stellen consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.34 |
Kennisgeving incidentele festiviteiten (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar (vvh/publiekszaken) |
|
E.35 |
Verlenen ontheffing verbod met toestellen, geluidsapparatuur of andere handelingen te verrichten die geluidshinder voor de omgeving veroorzaken (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar (vvh/publiekszaken) |
Voor zover geen zienswijzen tegen de voorgenomen ontheffing worden ingediend. Dan geen (onder)mandaat. |
E.36 |
Verlenen reclamevergunningen op grond van de APV (perceelsgebonden) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Betreft dus reclame-uitingen die niet bouwvergunningplichtig zijn |
E.37 |
Verlenen ontheffing voor kamperen buiten kampeerterrein (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar (vvh/publiekszaken) |
Betreft kortstondig kamperen ten behoeve van bijvoorbeeld scoutinggroepen |
E.38 |
Verlenen van een standplaatsvergunning (APV en BBV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar (vvh/publiekszaken) |
|
E.39 |
Intrekken van APV-vergunningen en ontheffingen (APV en art. 4:8 Awb) |
afdelingshoofd |
||
E.40 |
Aanvraag voor een APV-vergunning of ontheffing buiten behandeling laten op grond van de APV (te late indiening aanvraag) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
In overleg met portefeuillehouder |
Overige |
||||
E.41 |
Het verlenen van een vergunning op grond van de Leegstandswet |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.42 |
Het beslissen op een aanvraag om ontheffing als bedoeld in artikel 3 van de Winkeltijdenverordening (de individuele ontheffing) |
behandelend ambtenaar |
Van elk genomen besluit een afschrift zenden aan de portefeuillehouder EZ. Zie B&W- besluit van 15 juli 2014. |
|
Subsidies |
||||
E.43 |
Accorderen van declaraties van monumenteneigenaren in kader subsidieverlening (Subsidieverordening waardevolle objecten) |
afdelingshoofd |
||
Brandweer |
||||
E.44 |
Afgeven van een machtiging voor het gebruik van een sleutelbuissysteem (art. 1, lid 4 Brandweerwet |
afdelingshoofd |
commandant brandweer Veiligheidsregio Fryslân |
|
Controle en handhaving |
||||
E.45 |
Het doen uitgaan van brieven naar aanleiding van uitgevoerde controles door gemeentelijke toezichthouders (voorafgaande aan vooraankondiging) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar en door de FUMO aangewezen toezichthouders |
Behoeft eigenlijk niet expliciet te worden vastgelegd, vloeit voort uit de aanstelling als toezichthouder i.c. ambtenaar, algemene machtiging om namens werkgever brieven te mogen doen uitgaan zonder dat deze besluiten bevatten in de zin van de Awb of daarmee gelijk te stellen handelingen |
E.46 |
Doen uitgaan van vooraankondigingen handhaving naar aanleiding van uitgevoerde controles door gemeentelijke toezichthouders (art. 4:8 Awb, hoorplicht richting overtreder) |
afdelingshoofd |
||
E.47 |
Het beoordelen en het afwijzen van verzoeken om handhaving |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
In overleg met portefeuillehouder |
E.48 |
Een last tot staken van het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk met oplegging van een preventieve last onder dwangsom (art. 5:31 Awb en 5.17 Wabo en 5:24, jo 5:32 Awb en 5:24, jo 5:32 Awb)) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Directe melding aan portefeuillehouder |
E.49 |
Nemen van bestuursdwang- en dwangsombeschikkingen (art. 125 Gemeentewet en art. 5.21 en 5.32 Awb) |
afdelingshoofd |
||
E.50 |
Uitvoeren van een last onder bestuursdwang op grond van de artikelen 5:29 en 5:30 Awb |
afdelingshoofd |
Directe melding aan portefeuillehouder |
|
E.51 |
Mondeling opleggen van een last onder bestuursdwang en uitvoering van de last onder dwangsom met betrekking tot calamiteiten waarbij asbest vrijkomt. |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Schriftelijke bevestiging achteraf niet gemandateerd. Met andere woorden dan geen (onder)mandaat |
E.52 |
Het nemen van een beschikking tot vaststelling van de kosten van bestuursdwang ex art. 5:25, lid 6, Awb |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
E.53 |
Het nemen van een beschikking omtrent de invordering van een dwangsom (art. 5:37 Awb) |
afdelingshoofd |
||
E.54 |
Het opleggen van een preventieve dwangsom op grond van de APV/bij- zondere wetten in spoedeisende gevallen (art. 5:32 Awb) |
afdelingshoofd |
Directe melding aan portefeuillehouder |
|
E.55 |
Op verzoek van de overtreder het opheffen, opschorten of verminderen van een last onder dwangsom (art. 5:34 Awb) |
afdelingshoofd |
Directe melding aan portefeuillehouder |
|
E.56 |
Het doen uitgaan van een vooraankondiging tot het opleggen van een bestuurlijke boete |
afdelingshoofd |
||
E.57 |
Het opleggen van een bestuurlijke boete (art. 5:51 Awb) |
afdelingshoofd |
||
E.58 |
Uitvaardigen dwangbevel (art. 4:114 Awb) |
afdelingshoofd |
Informeren portefeuillehouder |
|
E.59 |
Vaststellen van verkeersmaatregelen bij evenementen (B/C-categorie) op basis van art. 18 van de Wegenverkeerswet |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Bij nieuwe evenementen en/of wijzigingen t.a.v. de verkeersmaatregelen bij een bestaand evenement stelt de medewerker verkeer van afdeling Ruimtelijk Beheer het verkeersbesluit op. De behandelend ambtenaar vergunningen handelt de evenementenvergunning met verkeersbesluit af . |
F Functionele afdeling: ruimtelijk beheer
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondergemandateerde |
Bijzonderheden |
|
F.1 |
Instellen/opheffen vaarstop en aanvraag ontheffing vaarverbod op ijswegen ten behoeve van pont Langweer |
afdelingshoofd |
||
F.2 |
Waarschuwen en zo nodig tot verwijdering overgaan van recent geplaatste reclameborden op gemeente-eigendom |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
F.3 |
Verlenen van toestemming voor het winnen van grasgewas |
afdelingshoofd |
||
F.4 |
Het nemen van instemmingsbesluiten op grond van art. 5.2, lid 3, onder a en b van de Telecommunicatiewet |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
F.5 |
Verlenen van toestemming voor bewegwijzering ten behoeve van bedrijven in het buitengebied |
afdelingshoofd |
||
F.6 |
Treffen tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. werken (afsluiten van wegen e.d. zonder verkeersbesluit) (artt. 34 en 35 BABW) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar teamleider infra |
Voor maximaal 4 maanden. Betreffende wegwerkzaam-heden, calamiteiten etc. Bij geplande onderhouds-/her-inrichtingswerkzaamheden dienen hulpdiensten en omgeving geïnformeerd te worden. Bij werken die langer duren dan 4 maanden stelt medewerker verkeer van de afdeling Ruimtelijk Be-heer een verkeersbesluit op. |
F.7 |
Verlenen van ontheffingen bijzondere transporten |
directeur RDW |
||
F.8 |
Verlenen van toestemming in het kader van ontheffingen bijzondere transporten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
F.9 |
Het wegslepen en in bewaringstellen van voertuigen, zoals genoemd in de Wegenverkeerswet 1994, het opmaken van een proces-verbaal en het bijhouden van een bewaringsregister zoals genoemd in art. 5 e.v. van het Besluit wegslepen van voertuigen en het uitreiken van de bestuursdwangaanschrijving en het innen van de kosten, verbonden aan het wegslepen van voertuigen |
de korpschef van de politie Fryslân, of een door haar (of hem) aangewezen opsporingsambtenaar |
||
F.10 |
Aanwijzen van gehandicaptenparkeer- plaatsen (artt. 12 en 14 van BABW en art. 18 van de Wegenverkeerswet) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
F.11 |
Materieel/materialen die door bestuursdwang zijn meegevoerd en opgeslagen en na de wettelijke vereiste termijn te verkopen, over te dragen of te vernietigen |
afdelingshoofd |
||
F.12 |
Vaststellen van verkeersmaatregelen bij vergunningsvrije (A-categorie) evenementen op basis van art. 18 van de Wegenverkeerswet |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
F.13 |
Het in gebruik geven van sportaccommodaties |
afdelingshoofd |
teamleider diensten |
|
F.14 |
Het beslissen/verrekenen van de jaarlijkse indexering gebruikstarieven sportaccommodaties |
afdelingshoofd |
||
Beheersverordening begraafplaatsen |
Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden inzake begraafplaatsen dient het in Lemmer aangewezen monument, een gedeelte van de begraafplaats, te worden gerespecteerd. |
|||
F.15 |
Het verlenen van ontheffing van het verbod om met niet uitgezonderde motorrijtuigen op de begraafplaats(en) te rijden buiten de aangewezen rijwegen (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen) |
afdelingshoofd |
||
F.16 |
Beoordelen schade aan grafbedekking op grond van uiterlijk aanzien begraafplaats en/of opleveren gevaar voor derden (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen) |
afdelingshoofd |
beheerder begraafplaats |
|
F.17 |
Verwijderen voorwerpen of grafbedekking bij schade of nalatig onderhoud (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen) |
afdelingshoofd |
beheerder begraafplaatsen |
|
F.18 |
Direct maatregelen treffen bij gevaar voor derden bij nalatig onderhoud grafbedekking (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen) |
afdelingshoofd |
beheerder begraafplaatsen |
|
F.19 |
De afhandeling van graafmeldingen (KLIC-meldingen) uitvoeren in het kader van de "Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten" (WION) |
het bedrijf "Van den Berg Infrastructuren" |
||
F.20 |
Verlenen van toestemming voor het leggen van duikers en dammen op gemeentelijke eigendom (= privaatrechtelijk) |
afdelingshoofd |
||
F.21 |
Verlenen vergunningen voor het leggen, hebben, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen (APV) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
F.22 |
Aangaan van een privaatrechtelijke overeenkomst betreffende een riool- aansluiting in particuliere grond |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
F.23 |
Wijzigen van dagen/tijden ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen en/of bedrijfsafvalstoffen |
teamleider |
||
F.24 |
Aanwijzen van verzamelplaatsen voor containers |
teamleider |
||
Uitvoering marktverordening |
||||
F.25 |
Het inrichten van de markt; branche-indeling |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.26 |
Het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een krachtens de verordening verleende vergunning of ontheffing |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.27 |
Het verlenen van een standplaatsvergunning |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.28 |
Het inschrijven c.a. op de wachtlijst |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.29 |
Het toepassen van de hardheidsclausule met betrekking tot het overschrijven van een vaste standplaatsvergunning |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.30 |
Het intrekken van een vaste standplaatsvergunning |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.31 |
Het verlenen van een vergunning voor een dagplaats en een standwerkersplaats |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.32 |
De melding door de vergunninghouder van zijn verhindering zijn vaste standplaats in te nemen. |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.33 |
Het toestaan dat de vergunninghouder zich op zijn standplaats laat vervangen |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.34 |
Het verlenen van een ontheffing om de standplaats vóór de sluitingstijd van de markt te mogen verlaten |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.35 |
Het intrekken en schorsen van een vaste standplaatsvergunning |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.36 |
De uitsluiting van een dagplaatshouder of standwerker |
afdelingshoofd |
marktmeester |
|
F.37 |
De onmiddellijke verwijdering van een vergunninghouder |
Afdelingshoofd |
aarktmeester |
G Functionele afdeling: ruimtelijke ontwikkeling
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondergemandateerde |
Bijzonderheden |
|
G.1 |
De bevoegdheid tot het elektronisch waarmerken en publiceren van het Wro-instrument Projectbesluit conform Bro-artikel 1.2.1, lid 1, Bro art. 1.2.2, lid 2, en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008 |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
G.2 |
Starten en volgen procedure en nemen besluiten Hogere waarden (art. 110a Wet geluidhinder) |
afdelingshoofd |
||
G.3 |
Besluiten om een planschadeovereenkomst(afdeling 6.a Wro) |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
G.4 |
Het toepassing geven aan de bevoegdheden van artikel 6.1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro)om een aanvraag om tegemoetkoming in planschade af te wijzen als deze kennelijk ongegrond is |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
G.5 |
Het verlengen van de termijn als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 3, van het Bro. |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
G.6 |
Het niet ontvankelijk verklaren van de aanvraag om tegemoetkoming in planschade als bedoeld in artikel 6.4, lid 2, van de Wet ruimtelijke ordening als het verschuldigde recht voor het in behandeling nemen ervan niet tijdig is betaald |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
G.7 |
Het verstrekken van opdracht als bedoeld in artikel 2 van de Procedureverordening voor tegemoetkoming in planschade (de verordening) aan één of meerdere adviseurs gezamenlijk om ter zake van een aanvraag om planschade advies uit te brengen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
G.8 |
Het beslissen over een verzoek tot wraking van één of meerdere planschade-adviseurs als bedoeld in artikel 5, lid 3, van de verordening |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
G.9 |
Het reageren op een conceptadvies als bedoeld in artikel 6 van de verordening |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
G.10 |
Het op grond van artikel 6.1.3.6 van het Bro eenmalig voor ten hoogste met vier weken verdagen van de beslissing op het verzoek om tegemoetkoming in planschade nadat het definitieve rapport van de planschadeadviseur is ontvangen |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
Functionele afdeling: ruimtelijke ontwikkeling/team realisatie (grondzaken) |
||||
G.11 |
Verlenen van een optie op bouwgrond |
afdelingshoofd |
senior |
|
G.12 |
Besluiten om wel of niet een koopover- komst aan te gaan voor overhoeken |
afdelingshoofd |
senior |
De bevoegdheid geldt voor gronden tot maximaal 200 m2 of koopsom < € 5.000,- |
G.13 |
Besluiten om wel of niet een huurover- eenkomst aan te gaan voor overhoeken |
afdelingshoofd |
senior |
De bevoegdheid geldt voor overhoeken tot maximaal 200 m2, tenzij feitelijk sprake is van voortzetting van de bestaande huurverhouding. In dat laatste geval geldt er geen beperking in oppervlak-te. |
G.14 |
Het besluiten tot het aangaan van een overeenkomst voor de verhuur van het genot van de jacht. |
afdelingshoofd |
senior |
Uitsluitend voor zover het een overeenkomst betreft die in feite een voortzetting is van de bestaande huur-verhouding. |
G.15 |
Het besluiten tot het aangaan van een overeenkomst voor de verhuur van het visrecht. |
afdelingshoofd |
senior |
Uitsluitend voor zover het een overeenkomst betreft die in feite neerkomt op de ver- lenging van de bestaande huurverhouding |
G.16 |
Het besluiten tot het verlenen van een schriftelijke toestemming ex artikel 21, ld 2 onder b, van de Visserijwet voor het vissen in water van de gemeente |
afdelingshoofd |
senior |
Uitsluitend voor zover de toestemming feitelijk neer- komt op een voorzetting van de eerder verleende toestem- ming |
G.17 |
Het besluiten tot het vestigen en het doorhalen van een zakelijk recht tot het hebben en houden van kabels en leidingen |
afdelingshoofd |
senior |
|
G.18 |
Het paraferen van overeenkomsten |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Dit betreft dus niet de on-dertekening van de overeen- komst |
G.19 |
Het besluiten tot het geliberaliseerd ver- pachten van agrarische gronden |
afdelingshoofd |
senior |
|
G.20 |
Opstellen, waarmerken en publiceren geleideformulier en manifest bij ruimte- lijke instrumenten. |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl