Regeling vervallen per 01-07-2017

Subsidieregeling Algemeen subsidiekader De Fryske Marren

Geldend van 25-06-2016 t/m 30-06-2017

Intitulé

Subsidieregeling Algemeen subsidiekader De Fryske Marren

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren;

gelet op titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening De Friese Meren

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Algemeen subsidiekader De Fryske Marren

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • Inclusieve samenleving: een samenleving waarin iedereen tot zijn recht kan komen, ongeacht culturele achtergrond, geslacht, leeftijd, talenten en/ of beperkingen. Iedereen neemt op gelijkwaardige manier deel aan de samenleving.

  • Signalering huiselijk geweld en kindermishandeling: door vroeg signalering kan sneller en adequater hulp worden geboden, zodat het geweld stopt, niet meer terugkomt en zelfs voorkomen kan worden. De gemeente vindt het belangrijk dat inwoners en organisaties signalen herkennen en weten wat zij moeten doen bij (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling.

  • Social Return: heeft als doel een bijdrage te leveren aan het vergroten van de arbeidsparticipatie van mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.

  • Vastgesteld beleidskader: een door de raad vastgesteld document waarin de beleidsdoelen op een bepaald terrein zijn vastgesteld. Het vormt het kader waarbinnen alle (keuzes voor) inspanningen en beoogde resultaten dienen plaats te vinden.

  • Verantwoordelijkheidstrap:

    • a.

      Eerste trede: eigen verantwoordelijkheid van de burger, mensen zorgen voor zichzelf.

    • b.

      Tweede trede: mensen zorgen voor elkaar. De subsidierelatie is het geven van een extra stimulans door een eenmalige, regelarme, vraag gestuurde subsidieverstrekking.

    • c.

      Derde trede: algemene voorzieningen. De subsidierelatie is het realiseren van de beleidsdoelen van de gemeente door een proactieve samenwerking met de maatschappelijke partners.

    • d.

      Vierde trede: professionele ondersteuning. De subsidierelatie is het inzetten van middelen om wettelijke taken uit te voeren en het bieden van specifieke ondersteuning voor individuele inwoners.

Artikel 2. Algemene subsidieregelingen

De bepalingen in deze regeling zijn van toepassing op alle subsidieaanvragen die de gemeente De Fryske Marren behandelt met uitzondering van de subsidies die direct en onverkort voortvloeien uit Europees, rijks- of provinciaal beleid.

Artikel 3. Algemene kaders

De gemeente heeft een aantal algemene kaders opgesteld voor het verstrekken van subsidie. De subsidieaanvraag moet ten minste passen in de volgende kaders:

  • a.

    De aanvraag moet gericht zijn op de gemeente en haar inwoners: activiteiten moeten beschikbaar zijn voor en gericht zijn op de inwoners van De Fryske Marren. Subsidieaanvragen moeten een aantoonbare bijdrage leveren aan door het college en/ of de raad vastgestelde beleidsdoelen.

  • b.

    Doelmatigheid: er moet een verhouding tussen de verwachte resultaten en gevraagde gemeentelijke bijdrage zijn.

  • c.

    De gemeente wil de inclusieve samenleving stimuleren en kan eisen stellen dat een vereniging zich niet specifiek richt op één activiteit of één doelgroep, maar de activiteit openstelt voor alle inwoners.

  • d.

    Bij subsidieverstrekking wordt verwacht dat de aanvrager cofinanciering zoekt of zelf een aanzienlijke bijdrage levert waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de voorzieningen en organisaties in de keten.

  • e.

    De verantwoordelijkheidstrap is een leidend principe bij subsidieverlening.

Artikel 4 Weigeringsgronden

Het college kan subsidieverlening weigeren wanneer:

  • a.

    de aanvraag niet gericht is op gemeente De Fryske Marren en de inwoners van De Fryske Marren;

  • b.

    de aanvraag niet past in de beleidsuitgangspunten van de inclusieve samenleving;

  • c.

    de subsidieaanvraag wordt ingediend na het plaatsvinden van de activiteit en/ of de aanvangsdatum van de periode waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • d.

    activiteiten met een commercieel karakter of waarbij sprake is van winstoogmerk;

  • e.

    de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet en/ of het algemeen belang of de openbare orde;

  • f.

    de organisatorische en/ of financiële continuïteit van de aanvrager en/ of de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd onvoldoende is gewaarborgd;

  • g.

    de aanvrager geen sluitende begroting indient;

  • h.

    de aanvrager in relatie tot de gevraagde subsidie zelf geen substantiële bijdrage levert aan het realiseren van het gestelde doel;

  • i.

    er geen evenwichtige verhouding is tussen de verwachte resultaten en de gevraagde bijdrage;

  • j.

    al in voldoende mate wordt voorzien in de activiteiten en/ of het doel dat wordt nagestreefd;

  • k.

    voor de activiteit al gemeentelijke subsidie is verstrekt;

  • l.

    wanneer er al gelijksoortige activiteiten zijn op het niveau van buurt, wijk, dorp of stad waar de aanvrager zich op richt;

  • m.

    een vereniging meerdere keren per jaar een aanvraag indient;

  • n.

    als een vereniging een negatieve steekproef heeft gehad in het voorafgaande jaar;

  • o.

    de aanvraag betrekking heeft op jubilea;

  • p.

    er een bijdrage wordt gevraagd voor de aanschaf of ontwikkeling van een website.

Artikel 5. Subsidiecriteria

  • 1. Het college kan verplichtingen opleggen ten aanzien van de bevordering van de toegankelijkheid van activiteiten voor mensen met een beperking. Het uitgangspunt is dat de aanvraag moet passen in de uitgangspunten van de inclusieve samenleving.

  • 2. Het college kan verplichtingen opleggen ten aanzien van de bevordering van duurzaamheid en Social Return.

  • 3. Het college kan de subsidieontvanger verplichten een verantwoording te geven over de opbouw van een algemene reserve en de bestemming hiervan.

  • 4. Het college kan aan de subsidieontvanger voorwaarden stellen met betrekking tot het signaleren en ondernemen van acties bij (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling.

Artikel 6. Algemene overgangsbepaling

Bij beëindiging of verlaging van een structurele subsidie geldt een afbouwperiode van 2 jaar. Een aanvrager ontvangt structurele subsidie wanneer zij drie jaar achter één gesloten jaren subsidie toegekend hebben gekregen van de gemeente.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze subsidieregeling is van toepassing op aanvragen van subsidie die worden verstrekt vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling.

  • 2. Op de subsidies die zijn ingediend voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling, blijft de subsidieregeling Algemene subsidieregelingen van toepassing.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: subsidieregeling Algemeen subsidiekader De Fryske Marren.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van De Fryske Marren op 20 juni 2016.
Secretaris, burgemeester,
L.Maarleveld F. Veenstra