Reglement Burgerlijke Stand gemeente De Fryske Marren 2018

Geldend van 23-11-2018 t/m heden

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand gemeente De Fryske Marren 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit Burgerlijke Stand 1994;

besluit vast te stellen:

het reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994.

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren.

  • d.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente De Fryske Marren en als zodanig benoemd door het college.

  • e.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon als zodanig benoemd door het college;

  • f.

    het gemeentehuis: iedere locatie welke bij besluit van het college als zodanig is aangewezen.

  • g.

    de afdelingsleiding: het hoofd van de afdeling Publiekszaken die verantwoordelijk is voor de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • h.

    de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand: beleidsmedewerker Inwoners belast met de dagelijkse burgerlijke stand werkzaamheden.

Artikel 2 Benoeming ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan een ambtenaar in dienst van de gemeente De Fryske Marren die werkzaam is op de afdeling Publiekszaken benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De benoemingsperiode van de ambtenaar van de burgerlijke stand betreft het tijdvak waarin de ambtenaar in dienst zal zijn op de afdeling Publiekszaken bij de gemeente De Fryske Marren.

  • 3.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is vier.

  • 4.

    De bevoegdheid bedoeld in artikel 2, lid 1 is gemandateerd aan het afdelingshoofd Publiekszaken.

Artikel 3 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen.

  • 2.

    De benoemingsperiode van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt in het benoemingsbesluit opgenomen en betreft maximaal tien jaar.

  • 3.

    Na verloop van de in lid 2 bedoelde periode kan herbenoeming plaatsvinden.

  • 4.

    De leden van het college kunnen tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden gedurende de periode waarin zij lid zijn van het college.

  • 5.

    De bevoegdheid bedoeld in artikel 3, lid 1 is gemandateerd aan het afdelingshoofd Publiekszaken.

Artikel 4 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1.

    Het college kan, op verzoek van een aanstaand bruidspaar, een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen voor één dag voor een eenmalige huwelijksvoltrekking.

  • 2.

    Hierbij geldt als voorwaarde dat de te benoemen persoon al in een andere gemeente benoemd en actief is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en dat de door artikel 16, lid 4 Boek 1 Burgerlijke Stand vereiste beëdiging al heeft plaatsgevonden.

  • 3.

    De bevoegdheid bedoeld in artikel 4, lid 1 is gemandateerd aan de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Ontslag en schorsing

Het ontslag of schorsing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is geregeld in artikel 6 van de Rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente De Fryske Marren.

Artikel 6 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het afdelingshoofd Publiekszaken is verantwoordelijk voor de werkzaamheden van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De beleidsmedewerker Inwoners wordt op grond van artikel 1 van het besluit aangesteld als eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand belast met de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Permanente locaties

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of een daartoe door het bevoegd bestuursorgaan aangewezen locatie.

  • 1.

    De vaste locaties als gemeentehuis waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand alle werkzaamheden van de burgerlijke stand verricht zijn:

    • a.

      Balk, Dubbelstraat 1;

    • b.

      Joure, Herema State 1;

    • c.

      Lemmer, Vissersburen 88.

  • 2.

    De vaste locaties als gemeentehuis waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand huwelijken kan voltrekken zijn:

    • a.

      Balk, Dubbelstraat 2;

    • b.

      Joure, Herema State 8, ten behoeve van de jaarlijkse Boerebrulloft;

    • c.

      Lemmer, Gedempte Gracht 2;

    • d.

      Sloten, Heerenwal 48.

Artikel 8 Eenmalige locaties

  • 1.

    Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, kan elke plaats op het grondgebied of het water binnen de gemeentegrenzen van De Fryske Marren worden aangewezen.

  • 2.

    De ambtenaar genoemd in artikel 6 2e lid mag namens het college, op schriftelijk verzoek van het bruidspaar, elke andere locatie dan in artikel 7, binnen de gemeentegrens aanwijzen die geschikt is of geschikt te maken is voor één huwelijksvoltrekking, onder voorwaarden dat:

    • a.

      de eigenaar dan wel rechthebbende van de locatie een schriftelijke instemmingsverklaring geeft;

    • b.

      de locatie voldoet aan de eisen van openbare orde, veiligheid en goede zeden;

    • c.

      de locatie zich, tijdens de huwelijksvoltrekking, binnen de gemeentegrens bevindt, dan wel op een binnen de gemeentegrens liggend of varend schip;

    • d.

      de verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen ligt bij het bruidspaar dan wel de eigenaar/beheerder van de locatie.

    • e.

      bij een religieuze plechtigheid deze duidelijk en gescheiden van de huwelijksvoltrekking en pas daarna moet plaatsvinden;

    • f.

      het huwelijk ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

    • g.

      de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting voor een ieder vrij en op eenvoudige wijze toegankelijk is;

    • h.

      de locatie zodanig is ingericht dat een huwelijk in overeenstemming met de wettelijke eisen kan worden voltrokken. De locatie beschikt verder over ondersteunende mogelijkheden zoals, in ieder geval een tafel en/of lessenaar, stoelen, voldoende verlichting, toiletgelegenheid en een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • i.

      indien de weersomstandigheden dit naar mening van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand toelaten kan de huwelijksvoltrekking op het terrein of aan dek van de trouwlocatie plaatsvinden. Een nabij gelegen overdekte uitwijkruimte moet wel aanwezig zijn;

    • j.

      het bruidspaar zorgt voor de aanwezigheid van een gastheer of gastvrouw, van gemeentewege is op locatie geen bode aanwezig en ambtenaren in dienst van De Fryske Marren treden niet op als getuige.

  • 3.

    De gemeente is, behoudens de feitelijke huwelijksvoltrekking, niet aansprakelijk voor schade of nadeel bij de gang van zaken tijdens de huwelijksdag.

  • 4.

    Een aanwijzing als gemeentehuis voor de voltrekking het huwelijk vindt niet plaats indien niet voldaan wordt aan de voorwaarden als genoemd in dit artikel.

Artikel 9 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    In overeenstemming met artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot een kosteloze huwelijksvoltrekking.

  • 2.

    Een huwelijk wordt uitsluitend kosteloos voltrokken in een daartoe aangewezen ruimte in het gemeentehuis te Joure, Herema State 1 op de in artikel 11, lid 3 a vastgestelde openingstijden.

  • 3.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze huwelijksvoltrekking zijn:

    • a.

      de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet door het bruidspaar worden gekozen;

    • b.

      de huwelijksvoltrekking duurt maximaal 15 minuten;

    • c.

      er vindt geen gesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit voorafgaande aan het huwelijk;

    • d.

      op moment van de melding van het voorgenomen (kosteloze) huwelijk moet minstens één van de aanstaande partners als ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente De Fryske Marren zijn opgenomen;

    • e.

      de huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van twee getuigen genoemd in de akte;

    • f.

      het meenemen van eventuele eigen minderjarige kinderen is mogelijk;

    • g.

      er wordt geen toespraak gehouden tijdens de ceremonie en slechts voldaan aan de minimale vormvereisten welke gelden voor de huwelijksvoltrekking;

Artikel 10 Betaalde huwelijksvoltrekking

Voor het voltrekken van een huwelijk worden legeskosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening. Het bruidspaar kan kiezen tussen een volledige huwelijksvoltrekking of een verkorte huwelijksvoltrekking.

  • 1.

    Huwelijksvoltrekking

De randvoorwaarden voor een huwelijksvoltrekking met ceremonie zijn:

  • a.

    de voltrekking kan plaatsvinden op de locaties genoemd in artikel 7 en artikel 8 waarbij gestart wordt op hele uren;

  • b.

    de huwelijksvoltrekking duurt maximaal 60 minuten en wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • c.

    de bruidsparen kunnen een voorkeurstrouwambtenaar aangeven;

  • d.

    een eventueel gesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voorafgaande aan het huwelijk is mogelijk;

  • e.

    er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

  • f.

    naast een ambtshalve omzetting op het gemeentekantoor te Balk, Dubbelstraat 1, Lemmer, Vissersburen 88 en Joure, Herema State 1 door een ambtenaar genoemd in artikel 2, kan een partnerschap ook met ceremonie in een huwelijk worden omgezet naar analogie van een huwelijksvoltrekking door een ambtenaar genoemd in artikel 3 en op een locatie conform artikel 7 of 8.

  • 2.

    Verkorte huwelijksvoltrekking

Aan de voltrekking van een verkort huwelijk zijn de volgende voorwaarden gesteld:

  • a.

    de huwelijksvoltrekking vindt plaats in een ruimte in de locaties genoemd in artikel 7 volgens de in artikel 11, lid 3 b gestelde openingstijden;

  • b.

    de huwelijksvoltrekking duurt maximaal 30 minuten en wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • c.

    de bruidsparen kunnen geen voorkeurstrouwambtenaar aangeven;

  • d.

    een eventueel gesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voorafgaande aan het huwelijk is mogelijk;

  • e.

    inclusief de getuigen kunnen er maximaal 25 personen bij de voltrekking aanwezig zijn.

Artikel 11 Salaris

  • 1.

    Het voltrekken van huwelijken door de ambtenaren van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 2 behoort tot hun reguliere werkzaamheden.

  • 2.

    Het salaris voor het voltrekken van huwelijken door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 3 is vastgelegd in de Rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente De Fryske Marren.

  • 3.

    Voor het voltrekken van huwelijken door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 3, 4e lid en artikel 4 wordt geen salaris betaald.

Artikel 12 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen op de permanente locaties, volgens artikel 7, op maandag van 12:00 tot 17:00 uur en van dinsdag tot en met zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur. De aanvangstijd is op ieder heel uur.

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen op locatie, volgens artikel 8, de gehele week zonder beperking maar wel met een aanvangstijd op hele uren.

    • c.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen, volgens artikel 9, op:

      • maandagochtend van 09:00 uur tot 09:30 uur in het gemeentehuis te Joure;

      • maandagochtend van 09:30 uur tot 10:00 uur in het gemeentehuis te Joure.

    • d.

      voor verkorte huwelijksvoltrekkingen, volgens artikel 10 lid 2 op:

      • maandag tot en met vrijdag van 10:00 uur tot 10:30 uur;

      • maandag tot en met vrijdag van 10:30 uur tot 11:00 uur;

      • voltrekkingen in het gemeentehuis te Balk, Joure of Lemmer.

    • e.

      voor alle overige burgerlijke stand werkzaamheden:

      • van maandag tot en met vrijdag gedurende de openstelling van het gemeentehuis in Joure en de servicepunten in Lemmer en Balk.

      • bij avondopenstelling vanaf 16:00 uur is dit ter beoordeling aan de behandelend ambtenaar.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in leden 1a, 1c, 1d, en 1e vastgestelde openstelling samenvalt met een Algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het afdelingshoofd Publiekszaken afwijken van de in dit artikel genoemde uren.

Artikel 13 Teruggave leges bij annulering huwelijk

Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van reeds betaalde legeskosten. De gemaakte administratieve kosten, vastgelegd in de legesverordening, worden in rekening gebracht.

Artikel 14 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op:

  • 1.

    het geregistreerd partnerschap en de melding van een voorgenomen geregistreerd partnerschap;

  • 2.

    de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand De Fryske Marren 2018’.

  • 2.

    Bij dit reglement behoort de ‘Toelichting op het reglement burgerlijke stand’.

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt.

  • 4.

    Het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente De Friese Meren, vastgesteld door het college op 22 juli 2014 wordt vervallen verklaard.

  • 5.

    In die gevallen waarin het Reglement niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist het college.

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand

Inleiding

Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken. Daarnaast stelt het reglement voorwaarden aan de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555). De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.

Het in de gemeente De Fryske Marren geldende Reglement burgerlijke stand dateert van 22 juli 2014.

Er zijn verschillende redenen waarom dat reglement wordt gewijzigd:

  • 1.

    artikelen zijn aangevuld aan de huidige werkzaamheden en dusdanig herschreven dat ze gemakkelijker zijn te lezen;

  • 2.

    wijziging van het beleid waarbij de inzet van de gast buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op locatie mogelijk is;

  • 3.

    nadere regels bij de kosteloze huwelijken waarbij het mogelijk wordt dat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ook deze huwelijken kan voltrekken;

  • 4.

    kleine wijzigingen en tekstuele aanpassingen.

Artikel 1 Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. In het bijzonder wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 Benoeming ambtenaar burgerlijke stand

Voor benoeming ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    Alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Publiekszaken kunnen tot ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd. De reden is dat van de ambtenaren werkzaam op deze afdeling verwacht mag worden dat zij over de benodigde vakkennis beschikken om de werkzaamheden te kunnen beoordelen en uitvoeren.

  • 2.

    De benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand is gekoppeld aan de periode dat zij werkzaam zijn op de betreffende afdeling. Bij een benoeming elders vervalt de benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand van rechtswege.

  • 3.

    Betreft vaststellen minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand. Het wettelijk minimum is twee, omdat een ambtenaar van de burgerlijke stand geen partij mag zijn in zijn eigen akte. Het aantal van vier is om te voorkomen dat de gemeente door bijv. ziekte, vakantie of overlijden zonder ambtenaar van de burgerlijke stand komt te zitten. Tevens wordt rekening gehouden met de inroostering van een ambtenaar van de burgerlijke stand over de diverse locaties waar aangifte kan worden gedaan.

Artikel 3 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Voor benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is facultatief.

  • 2.

    De benoemingsperiode geldt voor een bepaalde periode, maximaal 10 jaar. Dit om te voorkomen dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het leven benoemd wordt.

  • 3.

    Indien gewenst kan herbenoeming plaatsvinden.

  • 4.

    Het is mogelijk dat leden van het college kunnen worden benoemd tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1.

    Het college heeft de mogelijkheid een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te benoemen voor slechts één dag.

  • 2.

    Genoemde in lid 1 is al in een andere gemeente benoemd tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Voorwaarde is dat hij/zij nog structureel en actief huwelijken voltrekt. Hiermee wordt een huwelijksvoltrekking die aan de wet voldoet gewaarborgd.

  • 3.

    Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt voor de voltrekking van een huwelijk geen vergoeding van de gemeente De Fryske Marren.

Artikel 5 Ontslag en schorsing

Het ontslag of schorsing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is geregeld in de Rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente De Fryske Marren.

Artikel 6 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

  • 1.

    Vaststellen verantwoordelijke voor de werkzaamheden van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is de beleids- medewerker Inwoners als eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand belast met de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Permanente locaties

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. De gemeentehuizen, in gebruik bij de gemeente De Fryske Marren en genoemd in artikel 7 zijn als permanente locaties aangewezen.

Artikel 8 Eenmalige locaties

In het verleden zijn besluiten tot aanwijzing van een locatie als gemeentehuis genomen door de raad. Deze bevoegdheid is bij raadsbesluit van De Friese Meren van 24 juni 2015 overgedragen aan het college. Het college heeft op zijn beurt middels artikel 8, lid 2 van dit reglement, de bevoegdheid verder gemandateerd. Dit om de procedure voor het aanwijzen van een trouwlocatie als gemeentehuis te versnellen.

Artikel 8 bepaalt dat bruidsparen zelf een locatie kunnen kiezen voor de voltrekking van een huwelijk, mits aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. De aanwijzing als locatie is slechts geldig op de datum en tijdstip van de ceremonie. Indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, vervalt de aanwijzing van de locatie. Er zal dan een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden en een nieuw aanwijzingsbesluit genomen moeten worden.

De gemeente De Fryske Marren is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van de locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis. Verder is de gemeente niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie.

Artikel 9 Kosteloze huwelijksvoltrekking

In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De gemeente De Fryske Marren geeft op maandagmorgen, onder voorwaarden genoemd in artikel 9 van dit reglement, tweemaal gelegenheid hiervoor. Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. Om die reden wordt een alternatief geboden voor de kosteloze voltrekkingen: de verkorte huwelijksvoltrekking (artikel 10).

Artikel 10 Betaalde huwelijksvoltrekking

Er zijn twee categorieën van betaalde huwelijksvoltrekkingen.

  • 1.

    Er zijn de volledige voltrekkingen van maximaal 60 minuten. Gekozen kan worden uit een voorkeur trouwambtenaar, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geeft aan de ceremonie.

  • 2.

    Als alternatief voor deze volledige voltrekkingen en de kosteloze voltrekkingen zijn er de verkorte voltrekkingen van maximaal 30 minuten. Tegen een redelijk en relatief laag tarief kan, onder voorwaarden, worden gekozen voor een verkorte versie op vastgestelde tijdstippen op de gemeentehuizen in Balk, Joure of Lemmer.

Artikel 11 Salaris

In dit artikel is de wijze van salaris voor het voltrekken van een huwelijk geregeld. In de nieuwe Rechtspositieregeling Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is het begrip “bezoldiging”” vervangen door “salaris”.

Artikel 12 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Zowel de reguliere dagelijkse openingstijden op werkdagen als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop het bureau van de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk voor bepaalde diensten is geopend. Dit geldt eveneens voor de tijdstippen waarop de reguliere huwelijken worden voltrokken.

Artikel 13 Teruggave leges bij annulering huwelijk

Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak wordt op verzoek teruggave verleend van reeds betaalde legeskosten. De gemaakte administratieve kosten, vastgelegd in de legesverordening, worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten.

Artikel 14 Schakelbepaling

De schakelbepaling zorgt er voor dat het Reglement burgerlijke stand van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op de registratie van partnerschappen en de omzetting van partnerschappen in een huwelijk. Het gebruik van de schakelbepaling verhoogt de leesbaarheid van het reglement en houdt de lengte van de artikelen binnen de perken.

Artikel 15 Slotbepalingen

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement kan worden aangehaald en wanneer het reglement in werking treedt. Artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Het Reglement burgerlijke stand treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt in het Gemeenteblad. Met de inwerkingtreding vervalt het Reglement burgerlijke stand van 22 juli 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 7 november 2018.

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

mw. D.J. Cazemier dhr. F. Veenstra