Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR137893
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR137893/1
Regeling vervallen per 24-01-2017
Notitie parkeernormen gemeente De Ronde Venen 2004
Geldend van 09-11-2004 t/m 23-01-2017
Intitulé
Notitie parkeernormen gemeente De Ronde Venen 2004Aanleiding
Voor een duidelijk gemeentelijk beleid betreffende het implementeren van de parkeerkencijfers uit de ASVV 2004 ¡ dienen de parkeerkencijfers te worden vertaald naar gemeentelijke parkeernormen. Op basis van deze vastgestelde parkeernormen kan in bestemmingsplannen en andere ruimtelijke visies van de gemeente het meest actuele parkeerbeleid worden opgenomen. Dit voorkomt een toekomstig tekort aan parkeerplaatsen.
Ontwikkeling
Vanaf het begin van de jaren tachtig is de gemeente in bestemmingsplannen uitgegaan van een parkeernorm van 1,3 parkeerplaatsen per woning, inclusief parkeren op het eigen erf.
Deze parkeernorm is gebaseerd op oude parkeerkencijfers en werd gehanteerd voor alle woningen, onafhankelijk van hun marktwaarde en grootte. Ook de parkeernormen voor overige voorzieningen en bedrijven werden op basis van de parkeerkencijfers bepaald.
Bij het ontwikkelen van nieuwbouw- of herstructureringslocaties in de gemeente zijn aangepaste parkeernormen nodig vanwege de toegenomen parkeerbehoefte, zodat een toekomstig tekort aan parkeerplaatsen wordt vermeden.
In bestaande wijken is het hanteren van een parkeernorm van 1,3 parkeerplaatsen per woning acceptabel. Dit geldt ook voor centrumgebieden. Hier zorgt een restrictief parkeerbeleid (parkeerschijfzone) en het dubbelgebruik van openbare parkeerplaatsen door bewoners, winkelbezoekers en sommige werknemers voor een evenwichtige verdeling van het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Vanwege de toegenomen parkeerbehoefte kan in bestaande wijken en in centrumgebieden op sommige piekmomenten niet worden voldaan aan de gevraagde parkeercapaciteit. Vanwege de beperkte fysieke ruimte binnen de structuur van deze gebieden is vergroting van de parkeercapaciteit alleen tegen zeer hoge kosten realiseerbaar.
Tabellen
Bij het opstellen van de nieuwe parkeernormen is de parkeerbehoefte gekoppeld aan het autobezit per type woningen, gecategoriseerd ² naar marktwaarde en grootte volgens de onderstaande tabel. De categorisering naar grootte is gewenst om tot objectieve parkeernormen te komen die te gebruiken zijn in bestemmingsplannen en andere ruimtelijke visies.
categorie woning |
eengezinswoning |
appartement |
woning duur |
350 m³ of hoger |
260 m³ of hoger |
woning midden |
240 tot 350 m³ |
180 tot 260 m³ |
woning goedkoop |
240 m³ of lager |
180 m³ of lager |
Tabel 1, woningcategorisering naar marktwaarde en grootte in de gemeente De Ronde Venen
Op basis van de woningcategorisering worden de parkeerkencijfers uit de ASVV 2004 gehanteerd als basis voor de parkeernormering. De gemeente De Ronde Venen behoort tot de klasse ‘matige stedelijk’ ³. Anders dan in de tabellen uit de ASVV 2004 wordt er per woningcategorie één parkeernorm opgesteld, zonder het onderscheid naar ‘stadsdeel’.
categorie woning |
parkeernorm |
aandeel bezoekers |
woning duur |
2,1 |
0,3 per woning |
woning midden |
1,9 |
0,3 per woning |
woning goedkoop |
1,7 |
0,3 per woning |
serviceflat/aanleunwoning |
0,6 |
0,3 per woning |
Tabel 2, parkeernormen in de gemeente De Ronde Venen
Conclusie
Parkeernormen zijn aan veranderingen onderhevig waardoor de huidige in de gemeente De Ronde Venen gehanteerde parkeernorm niet meer voorziet in de benodigde arkeerbehoefte.
Vanwege fysieke beperkingen is het in bestaande wijken niet mogelijk op eenvoudige wijze op deze veranderingen in te spelen. Voor nieuwbouw- en herstructureringslocaties is dit wel mogelijk en is het gewenst nieuwe parkeernormen aan te houden. De nieuwe parkeernormen zijn geënt op de parkeerkencijfers uit de ASVV 2004. In bepaalde omstandigheden kan gemotiveerd van de nieuwe parkeernormen worden afgeweken.
Parkeernormen gemeente De Ronde Venen
- ·
bestaande wijken: 1,3 parkeerplaats per woning, inclusief aandeel bezoekers;
- ·
nieuwbouw- of herstructureringslocaties: zie tabel 2;
- ·
overige voorzieningen en bedrijven: zie bijlage parkeerkencijfers ASVV 2004.
November 2004
¡) Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom, CROW
²) Nota Volkshuisvesting in de jaren ’90, ministerie van VROM (vertaling van prijs naar m³, jaarlijks geïndexeerd)
³) Stedelijkheidsgraad van Nederlandse gemeenten, CBS/OVG 2002
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl