Regeling vervallen per 31-12-2014

Beleidskader en verdeelregel Brede Schoolontwikkeling 2012-2014

Geldend van 18-05-2012 t/m 30-12-2014

Intitulé

Beleidskader en verdeelregel Brede Schoolontwikkeling 2012-2014

Beleidskader en verdeelregel Brede Schoolontwikkeling 2012-2014

De opmars van Brede Scholen zet onverminderd door. Scholen, instellingen, gemeenten, provincies en rijksoverheid beschouwen de Brede School steeds meer als het hart van de wijk, een centrum van voorzieningen voor kinderen, ouders en buurt. In opdracht van de raad van De Ronde Venen is voorliggend beleidskader Brede Schoolontwikkeling opgesteld. Dit beleidskader neemt de kwaliteitscriteria Brede Scholen als uitgangspunt en zet in op de stimulering van de Brede Schoolprofielen Zorg, Wijk en Onderwijsachterstanden. Binnen dit kader wordt ‘het veld’ uitgenodigd de regie te pakken om in te spelen op de lokale behoeften van kinderen, ouders en wijkbewoners en de beleidsruimte ‘op maat’ in te kleuren. De gemeente steunt de ontwikkeling hiervan met een subsidie Brede Schoolontwikkeling op zowel uitvoerend als organisatorisch niveau. Op basis van voorliggend beleidskader en bijbehorende verdeelregel, worden Brede Scholen (i.o.) uitgenodigd een subsidieaanvraag in te dienen in het kader van de Brede Schoolontwikkeling.

Aanleiding

In het Beleidsplan 2011-2014 Kernachtig Verbinden wordt als visie op het Programma Onderwijs1 aangegeven dat De Ronde Venen een gemeente is met toegankelijk en adequaat onderwijs, zodat jongeren goede kansen op de arbeidsmarkt hebben. Hiertoe worden onderwijsachterstanden en voortijdig schoolverlaten voorkomen en bestreden. Als doelen worden daarbij genoemd het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden bij vooral jongere kinderen en het zoveel mogelijk ontwikkelen van een ononderbroken leerlijn en het verder ontwikkelen van de Brede Scholen.

Om dit te bereiken heeft de raad van De Ronde Venen op 22 december 2011 het rapport “Lokaal onderwijsbeleid” 2 vastgesteld en ingestemd met de in het rapport opgenomen conclusies en aanbevelingen. Ook heeft de raad kennis kunnen nemen van het bijbehorende Uitvoeringsprogramma LEA 2011-2014. Het rapport Lokaal Onderwijsbeleid bevat naast de Lokale Educatieve Agenda 2011 – 2014, een evaluatie omtrent de uitvoering en effectiviteit van de Brede Scholen in de gemeente. Geconcludeerd wordt dat met de huidige aanpak de beoogde doelen onvoldoende c.q. niet worden gerealiseerd door het ontbreken van de noodzakelijke organisatorische basisvoorwaarden. 3

Besloten werd daarom:

  • ·

    Per 1 januari 2012 de huidige inzet Brede Scholen te beëindigen. Daarmee zijn zowel de financiering en de werkzaamheden van de Brede Schoolcoördinator beëindigd, als de inzet van welzijnsorganisatie De Baat ten behoeve van de Brede School (projectuitvoering);

  • ·

    In te zetten op het stimuleren van initiatieven middels projectsubsidies;

  • ·

    Een beleidskader te ontwikkelen op grond waarvan aanvragen voor projectsubsidies kunnen worden getoetst.

Met de introductie van een budget voor Brede Schoolprojecten wordt het nemen van initiatieven gestimuleerd. De raad stelt hiervoor (onder voorbehoud van begrotingsvaststelling) jaarlijks € 35.000,- ter beschikking in de periode 2012-2014. 4

Leeswijzer

In hoofdstuk 1 wordt conform de opdracht van de raad een beleidskader Brede Schoolontwikkeling 2012-2014 uitgewerkt, waarna in hoofdstuk 2 de bijbehorende verdeelregel wordt geformuleerd.

1. Beleidskader Brede Schoolontwikkeling 2012-2014

Een Brede School wordt wel gedefinieerd als “een samenhangend netwerk van toegankelijke en goede voorzieningen voor kinderen, ouders en buurt, met de school als middelpunt”5.

Drijfveer voor een Brede School is vaak de overtuiging dat het anders of beter kan en dat je samen meer kunt bereiken dan alleen. Maatschappelijke opgaven zijn complexer geworden, waardoor samenwerking tussen instellingen onderling en instellingen en overheden in ketens en netwerken op tal van terreinen onontbeerlijk is geworden. Een belangrijk uitgangspunt van de Brede School is dat samenwerking en activiteiten (het programma) zich aanpassen aan de omgeving: de inhoudelijke en fysieke vorm, samenstelling en aanbod van activiteiten sluiten aan bij de ontwikkelingsbehoeften van de kinderen en hun ouders in een specifieke wijk of buurt.

afbeelding binnen de regeling

Fig. 1. De Brede School (Bron: Handboek Brede School, 2007)

Onderzoeksbureau Sardes onderscheidt op basis van onderzoek6 vijf Brede Schoolprofielen. Deze profielen helpen bij het ontwikkelen van een gezamenlijke visie en geven richting aan discussies over de doelstellingen van een Brede School. Ieder profiel impliceert eigen doelstellingen. Na verloop van tijd worden de profielen vaak losgelaten om meer een eigen combinatie samen te stellen. Vaak met elementen uit verschillende profielen. De keuze wordt door de lokale situatie ingegeven:

  • ·

    Onderwijsachterstandenprofiel; gelijke onderwijskansen en voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden;

  • ·

    Verrijkingsprofiel; brede sociale ontwikkeling van kinderen op sociaal, cultureel en sportief gebied;

  • ·

    Zorgprofiel; verbreding van zorg rond kinderen

  • ·

    Opvangprofiel; opvang van kinderen van werkende en/of studerende ouders buiten reguliere schooltijden;

  • ·

    Wijkprofiel; bevorderen van sociale cohesie.

Naast diverse inhoudelijke profielen kunnen Brede Scholen ook verschillende organisatorische verschijningsvormen hebben. Het Landelijk Steunpunt Brede Scholen signaleert de volgende7:

  • ·

    De klassieke Brede School; focus op achterstandsbestrijding, zorg en ontwikkelingskansen voor 0-12 jarigen (en hun ouders). Huisvesting in één gebouw of gekoppelde gebouwen;

  • ·

    Een netwerk in de buurt; focus op achterstandsbestrijding en verbetering voorzieningenniveau in de wijk voor jeugd, ouders en wijkbewoners. Huisvesting in eigen gebouwen waarbij gebruik gemaakt wordt van elkaars voorzieningen;

  • ·

    Een breed voorzieningen gebouw; focus op het bieden van voorzieningen voor brede doelgroep, naast kinderen en ouders, ook buurtbewoners. Huisvesting in MFA;

  • ·

    Een compact model; focus op volledige dagarrangementen van onderwijs en opvang voor kinderen van 0-12 en hun ouders met verrijkingsactiviteiten. Huisvesting in gezamenlijk gebouw met multifunctionele ruimtes en soms gezamenlijk gebruik van elkaars (buiten)ruimte;

  • ·

    Een integraal model (Integraal Kindcentrum); focus op integraal programma (onderwijs, opvang, vrije tijd, zorg), waarbij het kind van 0-12 centraal staat (evt. ook hun ouders); partners zijn opgegaan in één nieuwe organisatie. Huisvesting bestaat uit geclusterde of alles onder één dak voorzieningen.

Hoewel Brede Scholen kunnen variëren in profiel en verschijningsvorm, zijn er heldere kwaliteitscriteria ontwikkeld, waarmee vastgesteld kan worden of een Brede School inderdaad een Brede School is. De huidige criteria zijn ontwikkeld door Oberon en OOG onderwijsondersteuning in samenwerking met instellingen, gemeenten en rijksoverheid. Een Brede School is een Brede School wanneer er sprake is van8:

  • ·

    structurele multidisciplinaire samenwerking (minimaal één school en partners van minimaal twee andere disciplines);

  • ·

    inhoudelijke, organisatorische en financiële verankering in het beleid en de uitvoering van de betrokken scholen en instellingen;

  • ·

    doelstellingen gericht op het verbeteren van ontwikkelingskansen voor kinderen op cognitief, sociaal-emotioneel en fysiek gebied;

  • ·

    een passend aanbod van ’s ochtends tot ’s avonds voor kinderen, ouders en buurt;

  • ·

    adequate huisvesting.

Visie en Beleidsdoelen

De algemene onderwijsvisie van de gemeente is vastgelegd in het beleidsplan 2011-2014 Kernachtig Verbinden:

De Ronde Venen is een gemeente met toegankelijk en adequaat onderwijs, zodat jongeren goede kansen op de arbeidsmarkt hebben. Hiertoe worden onderwijsachterstanden en voortijdig schoolverlaten voorkomen en bestreden.”

Deze visie is nader uitgewerkt in gemeentelijke beleidsdoelen, die liggen op de deelgebieden onderwijshuisvesting, onderwijsachterstanden, Brede Scholen, leerlingenvervoer en wettelijke rijksverplichtingen. De initiatieven van schoolbesturen dienen een bijdrage te leveren aan het realiseren van deze gemeentelijke beleidsdoelen onderwijs.

De gemeente De Ronde Venen heeft in dit kader een eigen visie op Brede Schoolontwikkeling ontwikkeld, namelijk “de vorming en uitbreiding van een netwerk bestaande uit basisscholen en andere voorzieningen (zorginstellingen, opvang, welzijn, cultuur en sport), met als doel een veilige, leerzame en inspirerende omgeving te bieden waarin de kinderen hun talenten kunnen ontdekken, hun sociale competenties worden versterkt en hun ouders ondersteund worden in de opvoedingstaak”.9

De gemeente beoogt met de subsidie Brede Schoolontwikkeling de Brede Schoolontwikkeling op twee niveaus met een bescheiden bijdrage te ondersteunen:

  • 1.

    op organisatorisch niveau;

  • 2.

    op uitvoerend niveau.

De kwaliteitscriteria voor Brede Scholen10 fungeren daarbij als randvoorwaarden. Er wordt echter geen specifiek voorgeschreven organisatorische verschijningsvorm aan de subsidie Brede Schoolontwikkeling verbonden. Wel kiest de gemeente uitdrukkelijk (in volgorde van belangrijkheid) voor drie Brede Schoolprofielen de komende jaren:

  • 1.

    Zorgprofiel;

  • 2.

    Wijkprofiel;

  • 3.

    Onderwijsachterstandenprofiel.

Daarmee komen initiatieven in het kader van het verrijkingsprofiel of het opvangprofiel niet langer voor subsidie in aanmerking. In deze tijd is het aanbod op sociaal, cultureel en sportief gebied groot en over het algemeen voldoende toegankelijk voor kinderen en hun ouders. Voor kinderen uit gezinnen met een minimuminkomen, zijn er bovendien ondersteuningsmogelijkheden in het kader van het minimabeleid van De Ronde Venen. Voor opvang geldt dat scholen verplicht zijn dit aan te bieden, zelf of in samenwerking met een kinderopvangorganisatie. De ouders betalen de kosten hiervan en ontvangen via de Wet kinderopvang onder bepaalde voorwaarden een tegemoetkoming in die kosten (cf. motie Van Aartsen/Bos). Gezien de beperkte beschikbare middelen voor Brede Schoolontwikkeling wordt de voorkeur gegeven aan de ondersteuning van het zorg-, wijk- en onderwijsachterstandenprofiel.

De gemeente nodigt Brede Scholen (i.o.) daarom uit om in dit kader initiatieven te ontplooien en nadere inkleuring te geven aan de beleidsruimte op basis van de locale (aantoonbare) behoefte van kinderen, hun ouders en wijkbewoners, mits voldaan wordt aan (of aantoonbaar toegewerkt wordt naar) het behalen van de kwaliteitscriteria. Hiermee wordt gehoor gegeven aan het signaal uit ‘het veld’ dat het niet wenselijk is om iedere Brede School in de gemeente op dezelfde wijze vorm en inhoud te geven11, omdat maatwerk vaak niet alleen gewenst, maar zelfs noodzakelijk is om meerwaarde te creëren. In figuur 2 op pagina 6 wordt één en ander schematisch weergegeven.

Uitgangspunten die de gemeente hanteert ten aanzien van de subsidiëring van projecten c.q. activiteiten in het kader van de Brede Schoolontwikkeling:

  • ·

    Activiteiten die onder de primaire verantwoordelijkheid van de aanvrager zelf vallen, komen niet in aanmerking voor subsidie;

  • ·

    Eenmalige subsidie is voorbehouden aan die activiteiten waarin de school als kernpartner met andere kernpartners c.q. bondgenoten samenwerkt;

  • ·

    Activiteiten met een verrijkingsprofiel of opvangprofiel komen niet in aanmerking voor subsidie;

  • ·

    De aanvrager is bereid mee te werken aan zowel eventuele tussentijdse evaluaties als aan een eindevaluatie door de gemeente;

  • ·

    De kans op subsidieverlening stijgt naarmate de mate van cofinanciering door de aanvrager percentueel hoger is;

  • ·

    Er dient aantoonbaar vraaggericht gewerkt te worden uitgaande van de plaatselijke behoefte in dorp of wijk. Instellingen kiezen voor een Brede Schoolprofiel (1. Zorg, 2. Wijk, 3. Onderwijsachterstanden) dat aansluit bij hun specifieke context;

    afbeelding binnen de regeling

Fig. 2. Stimulans Brede Schoolontwikkeling

Aan wat voor initiatieven zou gedacht kunnen worden? Te denken valt bijvoorbeeld aan het stimuleren van een Brede School als spil in de wijk. In dat geval zou een subsidie voor de coördinatie kunnen worden aangevraagd. Ook het ontwikkelen van een Integraal Kindcentrum (IKC) kan aanleiding zijn voor financiële ondersteuning. Verder kan gedacht worden aan projecten in het kader van een veilige school, hoogbegaafdheid, anderstaligen, leerlingenzorg (schoolbegeleiding) en gezondheid12. Ook kan gedacht worden aan projecten in het kader van

  • ·

    Betere doorstroom naar vervolgonderwijs en vermindering schooluitval;

  • ·

    Bevorderen van burgerschapscompetenties bij kinderen (sociale, maatschappelijke en morele opvoeding) en ondersteuning van ouders;

  • ·

    Betere voorzieningen voor kinderen, ouders en buurtbewoners en bevorderen van sociale cohesie in dorp of wijk.

De subsidieaanvragen in het kader van de Brede School zullen worden beoordeeld op basis van landelijk en gemeentelijk beleid en regelgeving. In dit kader zijn met name de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Algemene Subsidieverordening De Ronde Venen 2011 (ASV 2011) en het voorliggende beleidskader Brede Schoolontwikkeling 2012-2014 (BBS 2012-2014) van belang.

2. Verdeelregel Brede Schoolontwikkeling 2012-2014

Per 1 januari 2011 is de Algemene Subsidieverordening De Ronde Venen 2011 (ASV 2011) in werking getreden. Deze verordening is van toepassing op alle subsidieaanvragen voor de in artikel 2 lid 1 genoemde gebieden. De verordening biedt in artikel 2 lid 2 (ASV 2011) het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Ronde Venen de mogelijkheid om ter verduidelijking of ter uitwerking van wat in de verordening staat nadere regels te stellen ten aanzien van de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van het beschikbare subsidiebedrag per beleidsterrein. Dat is voor programma 4 Onderwijs, productcluster Brede Schoolontwikkeling hieronder nader uitgewerkt.

Verdeelregel Brede Schoolontwikkeling 2012-2014

Subsidieplafond

€ 35.000,-

Doel van de subsidie

De subsidie heeft als doel de vorming en uitbreiding van een netwerk bestaande uit basisscholen en andere voorzieningen (zorginstellingen, opvang, welzijn, cultuur en sport), met als doel een veilige, leerzame en inspirerende omgeving te bieden waarin de kinderen hun talenten kunnen ontdekken, hun sociale competenties worden versterkt en hun ouders ondersteund worden in de opvoedingstaak.

Door de gemeente beoogde resultaten

  • ·

    Activiteiten leveren een bijdrage aan de gemeentelijke visie op Brede Schoolontwikkeling;

  • ·

    De samenwerkende instellingen voldoen aan de kwaliteitscriteria Brede Scholen.

Indicatoren

i. Uitvoerend

  • ·

    doelstellingen gericht op het verbeteren van ontwikkelingskansen voor kinderen op cognitief, sociaal-emotioneel en fysiek gebied;

  • ·

    een passend aanbod van ‘s ochtends tot ‘s avonds voor kinderen, ouders en buurt.

ii. Organisatorisch

  • ·

    structurele multidisciplinaire samenwerking (minimaal één school en partners van minimaal twee andere disciplines);

  • ·

    inhoudelijke, organisatorische en financiële verankering in het beleid en de uitvoering van de betrokken scholen en instellingen;

  • ·

    adequate huisvesting.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie (art. 1, sub d, ASV 2011)

Welke activiteiten komen voor subsidie in aanmerking?

Te denken valt (niet limitatief) aan het stimuleren van een Brede School als spil in de wijk. In dat geval zou een subsidie voor de coördinatie kunnen worden aangevraagd. Ook het ontwikkelen van een Integraal Kindcentrum (IKC) kan aanleiding zijn voor financiële ondersteuning. Verder kan gedacht worden aan projecten in het kader van een veilige school, hoogbegaafdheid, anderstaligen, leerlingenzorg (schoolbegeleiding) en gezondheid. Ook kan gedacht worden aan projecten/activiteiten in het kader van

  • ·

    Betere doorstroom naar vervolgonderwijs en vermindering schooluitval;

  • ·

    Bevorderen van burgerschapscompetenties bij kinderen (sociale, maatschappelijke en morele opvoeding) en ondersteuning van ouders;

  • ·

    Betere voorzieningen voor kinderen, ouders en buurtbewoners en bevorderen van sociale cohesie in dorp of wijk.

Welke organisaties komen voor subsidie in aanmerking?

Samenwerkingsverbanden van instellingen gevestigd binnen de gemeente De Ronde Venen die vallen onder de in het beleidskader genoemde definitie en voldoen aan de kwaliteitscriteria van een Brede School (of hier aantoonbaar naartoe werken) kunnen in aanmerking komen voor een subsidie. Integrale Kindcentra (IKC) vallen als meest vergaande verschijningsvorm van een Brede School ook onder de definitie. De subsidie kan zowel door de school als door andere Brede Schoolpartners namens het samenwerkingsverband worden aangevraagd.

Verdeelsystematiek subsidieplafond

Berekening van het subsidiebedrag vindt plaats op basis van het activiteitenplan, de ingediende begroting en de mate waarin de aanvraag naar het oordeel van het college van b & w voldoet aan de doelstelling, de verleningscriteria en voorwaarden.

Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag na weging van de criteria op basis van prioritering verleend tot het subsidieplafond bereikt is. Wanneer aanvragen op basis van de criteria uitkomen op een gelijke prioritering, wordt het subsidiebedrag indien noodzakelijk naar rato verlaagd.

Subsidieaanvragen die naar het oordeel van het college van b & w niet of onvoldoende bijdragen aan de door de gemeente met deze verdeelregel beoogde resultaten, worden niet gehonoreerd binnen dit subsidieplafond.

Welke normbedragen zijn van toepassing?

N.v.t.

Welke tariefvoorschriften zijn van toepassing?

N.v.t.

Bijzondere criteria en voorwaarden

Voorwaarden

  • ·

    Activiteiten die onder de primaire verantwoordelijkheid van de aanvrager zelf vallen, komen niet in aanmerking voor subsidie;

  • ·

    Jaarlijkse subsidie is voorbehouden aan die activiteiten waarin de school als kernpartner met andere kernpartners c.q. bondgenoten samenwerkt;

  • ·

    Activiteiten met een verrijkingsprofiel of opvangprofiel komen niet in aanmerking voor subsidie;

  • ·

    De aanvrager is bereid mee te werken aan zowel eventuele tussentijdse evaluaties als aan een eindevaluatie door de gemeente;

Verleningscriteria (weging)

  • ·

    De kans op subsidieverlening stijgt naarmate de mate van cofinanciering door de aanvrager percentueel hoger is (wegingspercentage 50 %);

  • ·

    Er dient aantoonbaar vraaggericht gewerkt te worden uitgaande van de plaatselijke behoefte in dorp of wijk. Instellingen kiezen voor een Brede Schoolprofiel (1. Zorg (50%), 2. Wijk (30%), 3. Onderwijsachterstanden (20%) dat aansluit bij hun specifieke context

(wegingspercentage 50 %);

Referentiedocumenten

  • ·

    Beleidsplan 2011-2014 Kernachtig verbinden (2011)

  • ·

    Nota Lokaal Onderwijsbeleid. Lea en Brede School 2012-2014

  • ·

    Uitvoeringsprogramma LEA 2012-2014

  • ·

    Beleidskader Brede Schoolontwikkeling 2012-2014

Aanvraag- en besluitvormingsprocedure

Aanvragers hebben de gelegenheid subsidieaanvragen in te dienen op basis van het beleidskader en de verdeelregel Brede Schoolontwikkeling. Zie onderstaand schema.

Jaar

Budget

Aanvragen vóór

Beschikking vóór

Te besteden in

Verantwoorden vóór

2012

€ 35.000

13 juli 2012

24 augustus 2012

2012

1 mei 2013

2013

€ 35.000

13 juli 2012

24 augustus 2012

2013

1 mei 2014

2014

€ 35.000

1 mei 2013

31 december 2013

2014

1 mei 2015

Er dient gebruik te worden gemaakt van door het college van b & w vastgestelde aanvraagformulieren. Deze formulieren zijn te verkrijgen bij de genoemde behandelend ambtenaar.

Besluitvorming over de subsidieaanvragen vindt plaats binnen 13 weken na de uiterste indientermijn. Het besluit over uw subsidieaanvraag ontvangt u uiterlijk in week 31 van dit jaar. De tussenliggende periode is bestemd voor aanvraagbeoordeling en zo nodig voor nader overleg met de aanvrager.

Voor vragen betreffende het beleidskader, de verdeelregel Brede Schoolontwikkeling en het aanvraagformulier kunt u contact opnemen met de afdeling onderwijs.

Voetnoten:

1 Beleidsplan 2011-2014 Kernachtig verbinden, gemeente De Ronde Venen, 2011, p. 15

2 Lokaal Onderwijsbeleid. LEA en Brede School, gemeente De Ronde Venen, 2011

3Vgl. Lokaal Onderwijsbeleid. LEA Brede School, p. 14-15

4 Lokaal Onderwijsbeleid. LEA en Brede School, p. 24

5Handboek Brede School, 2007, p. 7

6Lokaal Onderwijsbeleid. LEA en Brede School, p. 13

7Verschijningsvormen Brede Scholen 2011, Landelijk Steunpunt Brede Scholen

8Handboek Brede School, 2007, p. 70

9Lokaal onderwijsbeleid. LEA en Brede Scholen, p. 14, zie ook Bestuursopdrachten gemeente De Ronde Venen 2011-2012

10 Handboek Brede School, 2007, p. 70

111Lokaal Onderwijsbeleid, p. 19

12Lokaal Onderwijsbeleid, p. 20

aanvraagformulier activiteiten/projectsubsidie Brede Schoolontwikkeling 2012-2014