Regeling vervallen per 01-01-2011

Reglement van orde Rekenkamercommissie gemeente De Ronde Venen

Geldend van 29-12-2008 t/m 31-12-2010

Intitulé

Reglement van orde Rekenkamercommissie gemeente De Ronde Venen

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente De Ronde Venen die door de gemeenteraad is ingesteld bij de verordening op de rekenkamercommissie van 31 maart 2005.

  • b.

    voorzitter: de voorzitter van de rekenkamercommissie.

  • c.

    plaatsvervangend voorzitter: plaatsvervangend voorzitter van de rekenkamercommissie.

  • d.

    externe leden: de leden van de rekenkamercommissie niet zijnde gemeenteraadslid in de gemeente De Ronde Venen.

  • e.

    raadsleden: leden van de rekenkamercommissie tevens zijnde gemeenteraadslid in de gemeente De Ronde Venen.

  • f.

    plaatsvervangende raadsleden: de plaatsvervangende leden van de raadsleden.

  • g.

    secretaris: de ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie.

  • h.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen.

  • i.

    griffier: de raadsgriffier van de gemeente De Ronde Venen.

Artikel 2 de voorzitter

  • 1. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering

    • b.

      het doen naleven van dit reglement

    • c.

      het woordvoerderschap van de rekenkamercommissie

    • d.

      de inhoudelijke aansturing van de secretaris

  • 2. De rekenkamercommissie wijst uit de externe leden een plaatsvervangend voorzitter aan. Bij ontstentenis van de voorzitter neemt de plaatsvervangend voorzitter zijn taken over.

Artikel 3 de secretaris

  • 1. De secretaris draagt zorg voor de dagelijkse voortgang van de activiteiten van de rekenkamercommissie.

  • 2. De secretaris stelt de voorzitter regelmatig op de hoogte van de lopende zaken.

  • 3. De secretaris is in elke vergadering van de rekenkamercommissie aanwezig en kan, met toestemming van de voorzitter, aan de beraadslagingen deelnemen.

Hoofdstuk 2. De vergaderingen

Artikel 4 oproep en agenda

  • 1. De voorzitter zendt ten minste zeven dagen vóór een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 2. De oproepingsbrief bevat de voorlopige agenda en de bijbehorende stukken.

  • 3. Indien noodzakelijk, kan de voorzitter besluiten om uiterlijk achtenveertig uur voorafgaand aan de vergadering een aanvullende agenda en stukken toe te zenden.

Artikel 5 aanwezigheid, afwezigheid en vervanging leden

  • 1. De vergadering is besloten.

  • 2. Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit vóór aanvang van de vergadering aan de secretaris weten.

  • 3. De secretaris zorgt voor de uitnodiging van het plaatsvervangend raadslid.

  • 4. Bij verhindering van de voorzitter zit de plaatsvervangend voorzitter de vergadering voor. In geval van verhindering van beiden, zal de vergadering worden opgeschort.

  • 5. Bij verhindering van twee of meer leden, kan de voorzitter besluiten de vergadering op te schorten.

  • 6. Indien een raadslid op enigerlei wijze betrokken is geweest bij het onderwerp dat door de rekenkamercommissie wordt behandeld, dan dient deze dat te melden bij de voorzitter. De voorzitter bepaalt of bij de verdere behandeling van dit onderwerp de plaats van het desbetreffende lid wordt ingenomen door een plaatsvervangend lid.

Artikel 6 verslaglegging

De secretaris stelt het verslag op van de vergadering. Dit verslag is openbaar nadat door de rekenkamercommissie hiertoe is besloten.

Artikel 7 stemmingen

  • 1. Alle besluiten worden bij meerderheid der stemgerechtigden opgemaakt. Bij stakende stemmen bepaalt de voorzitter en bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. Een stemming is alleen geldig indien meer dan de helft van de (plaatsvervangende) leden aan de vergadering heeft deelgenomen.

Hoofdstuk 3. Werkwijze

Artikel 8 Informatie

  • 1. De leden, de secretaris en eventueel door de rekenkamercommissie aangewezen onderzoekers/deskundigen maken alleen gebruik van de informatie die hun bij de uitvoering van hun functie ter kennis is gekomen, voor zover de vervulling van hun taak voor de rekenkamercommissie dat vereist.

  • 2. Tussentijdse onderzoeksresultaten worden niet openbaar gemaakt.

Artikel 9 onderzoeksprotocol

De rekenkamercommissie stelt een onderzoeksprotocol op waarin wordt vastgelegd

wat de werkwijze is van de commissie bij de uitvoering van onderzoeken. In het

onderzoeksprotocol wordt met name aandacht besteed aan de criteria voor de selectie

van onderzoeksonderwerpen, het opstellen van de onderzoeksopzet, de samenwerking

met externe onderzoekers en adviseurs, de gang van zaken inzake hoor en wederhoor,

de dossiervorming, de wijze van rapportage, de openbaarmaking van rapporten, de

organisatie van publiciteit en het nazorgtraject.

Artikel 10 communicatie

  • 1. De onderzoeksrapporten zullen door tussenkomst van de agendacommissie worden aangeboden aan de raad; aan het college van burgemeester en wethouders en de geïnterviewden. Overige belangstellenden kunnen rapporten tegen kostprijs bestellen of kosteloos via internet downloaden.

  • 2. Het onderzoeksprotocol, het jaarplan en het jaarverslag zullen ter kennisneming worden aangeboden aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de leden van het managementteam.

  • 3. Alle relevante openbare informatie van de rekenkamercommissie zal toegankelijk worden gemaakt via de gemeentelijke website.

  • 4. De contacten met het ambtelijk apparaat lopen via de voorzitter of een gemandateerd lid van de rekenkamercommissie. Dit betreft in het geval dat:

    • ·

      een aankondiging van het onderwerp van onderzoek aan de raad, het college en gemeentesecretaris;

    • ·

      het inlichten van de gemeentesecretaris over directe contacten tussen onderzoekers en ambtenaren die voor een bepaald onderzoek benaderbaar zijn en zaken die van belang zijn voor de relatie tussen het gemeentelijk apparaat en de rekenkamercommissie.

  • 5. De voorzitter treedt op als woordvoerder richting de media.

  • 6. Voor de interne en externe communicatie zal afstemming plaatsvinden met een communicatiedeskundige en de griffier.

Hoofdstuk 4. Budget

Artikel 11 budget en budgethouder

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een haar bij de begroting door de raad beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen. Voor de besteding van deze uitgaven is de rekenkamercommissie uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad.

  • 2. De griffier treedt op als budgethouder van het budget voor de rekenkamer

Artikel 12 vergoeding externe leden

  • 1.

    Voor de vergoeding van externe leden is een bedrag van € 100 per vergadering beschikbaar.

  • 2.

    Aanvullend op de vergoedingsregeling, kunnen de externe leden gemaakte reiskosten declareren. Hiervoor geldt de bij de gemeente gangbare regeling.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de rekenkamercommissie d.d. 18 december 2008.

de voorzitter, de secretaris,