Regeling vervallen per 01-01-2015

Algemeen mandaatbesluit van de gemeente De Ronde Venen

Geldend van 16-05-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

ALGEMEEN MANDAATBESLUIT 2014

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente De Ronde Venen, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan onder andere aan hen ondergeschikte ambtenaren;

Gelet op het Algemeen delegatiebesluit De Ronde Venen 2011 en op het bepaalde in de Gemeentewet en titel 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

b e s l u i t e n :

vast te stellen het volgende Algemeen mandaatbesluit van de gemeente De Ronde Venen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten ex artikel 1:3 van de Awb te nemen en te ondertekenen;

  • b.

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • c.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen, die noch een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, te verrichten.

Artikel 2 Mandaat

  • 1. Het college en de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, verlenen het mandaat volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 2. Het college verleent het mandaat met betrekking tot milieu-aangelegenheden aan de Directeur van de Omgevingsdienst regio Utrecht volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 3. De heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar verlenen het mandaat volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 4. Het college verleent het mandaat met betrekking tot de verdeling van woonruimte aan de Directeur-bestuurder van Groenwest volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 5. Het college verleent het mandaat met betrekking tot schuldhulpverlening aan Daniëls & Dekkers volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

Artikel 3 Ondermandaat

Indien en voor zover in het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister niet anders is aangegeven, verlenen de gemandateerden ondermandaat aan de betreffende medewerkers binnen hun afdeling.

Artikel 4 Volmacht en machtiging

Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

Artikel 5 Tijdelijke afwezigheid en uitdiensttreding gemandateerde

  • 1. Ingeval van afwezigheid van een afdelingsmanager, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 2. Bij tijdelijke afwezigheid van een medewerker aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn ondergemandateerd, mogen deze bevoegdheden worden uitgeoefend door diens direct leidinggevende.

Artikel 6 Instructies

  • 1. Ten aanzien van de uitoefening van de (onder)gemandateerde bevoegdheden worden de volgende algemene instructies gegeven

    • a.

      De uitoefening van de bevoegdheden vindt slechts plaats voor zover er sprake is van begunstigende besluiten, tenzij uitdrukkelijk anders in het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister is aangegeven.

    • b.

      De bevoegdheden die opgenomen zijn in het Bevoegdhedenregister zijn beslissingsmandaten, tenzij anders is aangegeven.

    • c.

      Er mag geen overschrijding plaatsvinden van het beschikbare budget.

    • d.

      Van alle beslissingen van gemandateerden dient registratie plaats te vinden.

    • e.

      De afdelingen dragen er zorg voor dat elke donderdag de lijst van ambtelijke besluiten wordt aangeboden aan de daartoe door het college aangewezen ambtenaar, teneinde deze ter kennis te kunnen brengen van het college en de burgemeester.

    • f.

      In uitzondering op het bepaalde onder d. hoeft geen registratie plaats te vinden van verleende opdrachten voor leveringen, diensten en werken tot een bedrag van € 25.000.

    • g.

      In uitzondering op het bepaalde onder d. hoeft geen registratie plaats te vinden van besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen(Ioaz) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004).

    • h.

      In uitzondering op het bepaalde onder d. hoeft geen registratie plaats te vinden van in mandaat genomen besluiten door de Directeur van de Omgevingsdienst regio Utrecht, besluiten namens de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar, besluiten op grond van de Leidingenverordening en besluiten op grond van de Wabo.

  • 2. Indien in het kader van beslissingen als bedoeld in dit besluit meerdere organisatieonderdelen of instanties zijn betrokken, dient de mandaathouder er zorg voor te dragen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

Artikel 7 Ondertekening

  • 1. In het in (onder)mandaat genomen besluit dient expliciet te worden aangegeven dat het besluit in naam van het college c.q. de burgemeester is genomen. In (onder)mandaat genomen besluiten worden als volgt ondertekend: “Namens burgemeester en wethouders van De Ronde Venen <naam (onder)gemandateerde> medewerker / afdelingsmanager <naam van de afdeling> <handtekening>” of “Namens de burgemeester van De Ronde Venen” <naam (onder)gemandateerde> medewerker / afdelingsmanager <naam van de afdeling> <handtekening>”

  • 2. Ondertekening van besluiten die door het bestuursorgaan zelf zijn genomen, dient door de (onder)gemandateerde op dezelfde wijze te geschieden als in lid 1, waarbij “namens” wordt vervangen door “voor”.

  • 3. In het in (onder)mandaat genomen besluit dient expliciet te worden aangegeven dat het besluit in naam van de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar is genomen. In (onder)mandaat genomen besluiten worden als volgt ondertekend: “Namens de heffingsambtenaar / invorderingsambtenaar van De Ronde Venen <naam (onder)gemandateerde> medewerker / afdelingsmanager <naam van de afdeling> <handtekening>”

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2. Het Algemeen mandaatbesluit 2013.1 vastgesteld op 12 maart 2013 en bekend gemaakt op 28 maart 2013 wordt ingetrokken.

  • 3. Het Mandaatbesluit PLANgroep, vastgesteld op 16 juni 2008, in werking getreden op 26 juni 2008 en op 4 januari 2011 van toepassing verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente De Ronde Venen, wordt ingetrokken.

  • 4. Het Mandaatbesluit woonruimteverdeling De Ronde Venen 2011, vastgesteld op 4 januari 2011 en in werking getreden op 1 januari 2011, wordt ingetrokken.

  • 5. De Regeling mandaatverstrekking aan de gemeente Amstelveen, vastgesteld op 23 maart 2010 en in werking getreden op 22 juli 2010, wordt ingetrokken.

  • 6. De Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB, vastgesteld op 13 oktober 2009 en in werking getreden op 6 mei 2010 wordt ingetrokken.

  • 7. Dit besluit kan worden aangehaald als "Algemeen mandaatbesluit 2014".

Ondertekening

Mijdrecht, 22 april 2014,
Burgemeester en wethouders van De Ronde Venen,
M.Divendal, burgemeester
mr. A.S. Meijer,secretaris
en
De burgemeester van De Ronde Venen,
M.Divendal
en
De secretaris van De Ronde Venen,
mr. A.S. Meijer
en
De heffingsambtenaar,
drs. M. Treur
en
De invorderingsambtenaar,
A.W. de Graaff
en
Afdelingsmanager Publiekszaken,
mr. E. den Hartogh - Beerepoot
en
Afdelingsmanager Omgevingszaken,
mr. L. van Maarseveen
en
Afdelingsmanager Inrichting en Beheer Openbare Ruimte,
T.Poot
en
Afdelingsmanager Ruimtelijke Ordening,
mr. L. van Maarseveen
en
Afdelingsmanager Sociale Zaken,
C.van Dodewaard
en
Afdelingsmanager Samenlevingszaken,
C.van Dodewaard
en
Afdelingsmanager Financiële Zaken,
drs. M. Treur
en
Afdelingsmanager Personeel, Organisatie en Informatievoorziening,
P.Vosters
en
Afdelingsmanager Bestuursondersteuning en Communicatie,
H.Sieckmeijer

Bevoegdhedenregister