Regeling vervallen per 20-01-2017

Algemeen mandaatbesluit 2016.1

Geldend van 22-07-2016 t/m 19-01-2017

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit 2016.1

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester van de gemeente De Ronde Venen en de heffingsambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan ambtenaren en niet-ondergeschikten;

Gelet op het Algemeen delegatiebesluit De Ronde Venen 2011, het Algemeen Mandaatbesluit 2015.3 zoals vastgesteld op 22 september 2015, het Organisatiebesluit van 25 november 2014, het Besluit aanwijzing heffingsambtenaar gemeente De Ronde Venen zoals vastgesteld op 15 december 2015 en op het bepaalde in de Gemeentewet en titel 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

b e s l u i t e n :

vast te stellen het volgende Algemeen mandaatbesluit 2016.1:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten ex artikel 1:3 van de Awb te nemen en te ondertekenen;

  • b.

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • c.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen, die noch een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, te verrichten.

Artikel 2 Mandaat aan ondergeschikten

  • 1. Het college en de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, verlenen het mandaat volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 2. De als heffingsambtenaar aangewezen afdelingshoofden verlenen het mandaat volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

Artikel 3 Mandaat aan niet-ondergeschikten

  • 1. Het college verleent het mandaat met betrekking tot de verdeling van woonruimte aan de Directeur-bestuurder van Groenwest volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 2. Het college verleent het mandaat met betrekking tot urgentieverlening aan het Dagelijks Bestuur van de Stichting Urgentieverlening West Utrecht volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 3. Het college verleent het mandaat met betrekking tot schuldhulpverlening aan Westerbeek Consultancy Opleiding en Detachering BV volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 4. Het college verleent het mandaat met betrekking tot de feitelijke en administratieve werkzaamheden voortvloeiend uit het wegslepen van voertuigen op grond van de Wegsleepverordening 2014 aan Modern-Berging B.V. volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 5. Het college verleent het mandaat met betrekking tot brandveiligheid aan de Veiligheidsregio Utrecht volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 6. Het college verleent het mandaat met betrekking tot leerplicht aan de gemeente Woerden volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 7. Het college verleent het mandaat met betrekking tot het eigen aandeel tegemoetkoming Wmo aan het CAK volgens het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

  • 8. Van separaat verleende mandaten aan niet-ondergeschikten wordt melding gemaakt in het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister.

Artikel 4 Ondermandaat

Indien en voor zover in het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister niet anders is aangegeven, verlenen de gemandateerden ondermandaat aan de betreffende medewerkers binnen hun afdeling.

Artikel 5 Vervanging bij afwezigheid

In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

Artikel 6 Volmacht en machtiging

Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

Artikel 7 Instructies

Ten aanzien van de uitoefening van de (onder)gemandateerde bevoegdheden worden de volgende algemene instructies gegeven.

  • a.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.

  • b.

    De uitoefening van de bevoegdheden vindt slechts plaats voor zover er sprake is van begunstigende besluiten, tenzij uitdrukkelijk anders in het bij dit besluit behorende Bevoegdhedenregister is aangegeven.

  • c.

    De bevoegdheden die opgenomen zijn in het Bevoegdhedenregister zijn beslissingsmandaten, tenzij anders is aangegeven.

  • d.

    Er mag geen overschrijding plaatsvinden van het beschikbare budget.

  • e.

    Van alle beslissingen van gemandateerden dient registratie plaats te vinden.

  • f.

    De afdelingshoofden dragen er zorg voor dat het college wekelijks wordt geïnformeerd over de uitoefening van de bevoegdheden met betrekking tot:

    • i.

      Integrale veiligheid (afdeling Concernstaf);

    • ii.

      Personele aangelegenheden en CAR-UWO wijzigingen (afdeling Dienstverlening);

    • iii.

      Subsidies (afdeling Sociaal domein);

    • iv.

      Omgevingsvergunningen (afdeling Ruimte).

Artikel 8 Ondertekening

  • 1. In het in (onder)mandaat genomen besluit dient expliciet te worden aangegeven dat het besluit in naam van het college c.q. de burgemeester is genomen. In (onder)mandaat genomen besluiten worden als volgt ondertekend:

    “Namens burgemeester en wethouders van De Ronde Venen”

    gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding van de gemandateerde.

    of

    “Namens de burgemeester van De Ronde Venen”

    gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding van de gemandateerde.

  • 2. Ondertekening van besluiten die door het bestuursorgaan zelf zijn genomen, dient door de (onder)gemandateerde op dezelfde wijze te geschieden als in lid 1, waarbij “namens” wordt vervangen door “voor”.

  • 3. In het in (onder)mandaat genomen besluit dient expliciet te worden aangegeven dat het besluit in naam van de heffingsambtenaar is genomen. In (onder)mandaat genomen besluiten worden als volgt ondertekend:

    “Namens de heffingsambtenaar van De Ronde Venen”

    gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding van de gemandateerde.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2. Het Algemeen mandaatbesluit 2015.3, vastgesteld op 22 september 2015, wordt ingetrokken.

  • 3. Het Mandaatbesluit urgentieverlening De Ronde Venen 2011, vastgesteld op 4 januari 2011, wordt ingetrokken.

  • 4. Het Mandaatbesluit voor ondertekenen van budgetbrieven jeugdzorg, vastgesteld op 13 mei 2014, wordt ingetrokken.

  • 5. Dit besluit kan worden aangehaald als "Algemeen mandaatbesluit 2016.1".

Ondertekening

Mijdrecht, 12 juli 2016,
Burgemeester en wethouders van De Ronde Venen,
de secretaris, de burgemeester,
Lilian Schreurs Maarten Divendal
De burgemeester van De Ronde Venen,
Maarten Divendal
De secretaris van De Ronde Venen,
Lilian Schreurs
Afdelingshoofd Concernstaf,
Monique Treur
Afdelingshoofd Ruimte,
Loes van Maarseveen
Afdelingshoofd Integraal Beheer Openbare Ruimte,
Ton Poot
Afdelingshoofd Sociaal Domein,
Marcel Bastiaansen
Afdelingshoofd Dienstverlening,
Angelique Broere

Bijlage Bevoegdhedenregister 2016

Bevoegdhedenregister 2016