Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR445582
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR445582/1
Regeling vervallen per 01-01-2018
Regeling Generatiepact september 2016
Geldend van 01-04-2017 t/m 31-12-2017
Intitulé
Regeling Generatiepact september 2016Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen;
gelet op de instemming van het georganiseerd overleg;
Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;
Besluit:
vast te stellen de volgende:
Regeling Generatiepact september 2016
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
ambtenaar:
de ambtenaar die op grond van een aanstelling of een arbeidsovereenkomst ingevolge van de CAR/UWO, werkzaamheden verricht voor de gemeente;
- 2.
plaats van tewerkstelling:
de plaats waar de ambtenaar gewoonlijk zijn werkzaamheden verricht;
- 3.
CAR/UWO:
de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst.
Artikel 2 Op wie is de regeling van toepassing
-
1. De ambtenaar die minimaal één jaar een dienstverband heeft bij de gemeente De Ronde Venen;
-
2. De ambtenaar van 57 jaar en ouder en binnen 10 jaar van de AOW-leeftijd afzit kan gebruik maken van de regeling Generatiepact. Een verzoek om gebruik te mogen maken van deze regeling wordt gehonoreerd tenzij zwaarwegende belangen van de dienst zich daartegen verzetten.
-
3. De ambtenaar kan met ingang van de eerste maand volgend op de maand waarin hij de 57-jarige leeftijd heeft bereikt aanspraak maken op de regeling.
Artikel 3 Arbeidsduur
-
1. Op verzoek van de ambtenaar dan wel het college (na overleg met de medewerker) kan de medewerker zijn arbeidsduur per week worden teruggebracht met maximaal 20% vanaf de 57-jarige leeftijd en over maximaal 10 jaar voor de AOW leeftijd bereikt.
-
2. Bij de vermindering van arbeidsduur kan de arbeidsduur tot maximaal 24 uur per week worden teruggebracht.
Artikel 4 Arbeidstijd
-
1. Het gebruik maken van de regeling houdt in dat de medewerker met een voltijdaanstelling vanaf de datum waarop het naar aanleiding van zijn verzoek genomen besluit ingaat minimaal 80% van de oorspronkelijke werktijd, gemiddeld over een jaar berekend, gaat werken zonder dat de omvang van de aanstelling wordt aangepast.
-
2. Buitengewoon verlof wordt verleend voor maximaal 20% van het aantal aanstellingsuren. Bij buitengewoon verlof neemt de werkgever de helft voor zijn rekening en de andere helft is voor rekening van de werknemer.
Artikel 5 Aanstelling
-
1. De formele aanstellingsuren blijven ongewijzigd. Er wordt een korting van maximaal 10% toegepast op het salaris en de salaristoelagen, en voor de uren die de ambtenaar minder gaat werken wordt buitengewoon verlof verleend (maximaal 20%).
-
2. Voor het aantal uren die de ambtenaar werkelijk blijft werken wordt het salaris en de salaristoelagen 100% betaald. Daarbovenop wordt het salaris en de salaristoelagen voor de helft van het aantal uren waarmee de arbeidsduur is teruggebracht, zoals genoemd in artikel 3 lid 1, aangevuld.
-
3. Vakantiegeld en eindejaarsuitkering wordt betaald over het werkelijk betaalde salaris.
Artikel 6 Salaris
Bij buitengewoon verlof (maximaal 20%) wordt het aantal uren die de ambtenaar werkelijk blijft werken het salaris en de salaristoelagen 100% betaald. Daarbovenop wordt het salaris en de salaristoelagen 1 voor de helft van het aantal uren waarmee de arbeidsduur is teruggebracht, zoals genoemd in artikel 3 lid 1, aangevuld.
Artikel 7 Pensioenopbouw en premiebetaling
De pensioenpremie van de werknemer en van de werkgever wordt berekend over het oorspronkelijke salaris met toelagen (100% pensioenopbouw).
De pensioenpremies worden zowel door werkgever als door werknemer betaald in de normale verhouding zoals die door het ABP wordt vastgesteld.
Artikel 8 Werktijden
De feitelijke werktijden worden vastgesteld in overleg tussen de betrokken ambtenaar en de leidinggevende.
Artikel 9 Vakantieverlof
Gedurende de periode waarin betrokkene gebruik maakt van de regeling wordt het verlof teruggebracht tot maximaal 80% van het verlof dat hoort bij de (oorspronkelijke) arbeidsduur.
Artikel 10 Arbeidsongeschiktheid
Wanneer de medewerker die gebruik maakt van de regeling langdurig arbeidsongeschikt wordt wegens ziekte wordt conform het bepaalde in artikel 7:3 van de CAR het salaris aangepast. Hierbij wordt als uitgangspunt het 90% verlaagde salaris + salaristoelagen genomen.
Artikel 11 Boventalligheid
Wanneer de ambtenaar die gebruik maakt van de regeling boventallig wordt, wordt er een van werk naar werk traject gestart voor het aantal uren dat hij met toepassing van deze regeling feitelijk werkt. Wanneer het niet lukt om voor de ambtenaar een passende of geschikte functie te vinden, kan na afloop van de van werk naar werk periode ontslag worden verleend op grond van artikel 8:3 van de CAR. Dit ontslag betreft dan voor deze groep ontslag uit de volledige betrekking.
Artikel 12 Werkingsduur
-
1. Deze regeling geldt tot 1 januari 2018, dit heeft geen gevolgen voor de besluiten die op basis van deze regeling zijn genomen.
-
2. Degenen die vóór 1 januari 2018 gebruik maken van deze regeling blijven dat doen tot het moment waarop zij uitdienst gaan.
-
3. Wanneer op basis van deze regeling buitengewoon verlof als bedoeld in artikel 5 eerste lid is verleend bindt dat zowel de werkgever als de werknemer. Alleen wanneer beide partijen hiermee instemmen kan dat besluit worden ingetrokken.
Artikel 13 Verzoek om deelname
De medewerker dient een schriftelijk verzoek om deelname in twee maanden vóór de gewenste ingangsdatum, met inachtneming van de daarvoor aangewezen procedure (aanvraagformulier).
Artikel 14 Hardheidsclausule
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, dan wel waarin onduidelijkheid of onenigheid bestaat over de toepassing daarvan, beslissen burgemeester en wethouders.
Artikel 15 Slotbepalingen
-
1. De regeling treedt in werking op de eerste dag van de maand volgend op de dag na bekendmaking.
-
2. De op 19 juli 2016 vastgestelde Regeling Generatiepact wordt ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op
20 september 2016,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl