Regeling vervallen per 22-02-2018

Gedragscode bestuurlijke integriteit raad De Ronde Venen 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 21-02-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

Intitulé

Gedragscode bestuurlijke integriteit raad De Ronde Venen 2011

Inleiding

Raadsleden stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Wat we onder integer handelen verstaan is niet in detail vast te leggen. De gemeentewet geeft twee middelen die handvatten bieden. Ten eerste de eed (verklaring en belofte) en ten tweede de gedragscode.

De eed (verklaring en belofte) die leden afleggen voordat ze hun functie als raadslid gaan uitoefenen luidt:

Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de raad benoemd te worden, rechtstreeks noch middelijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middelijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de raad naar eer en geweten zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!

(Dat verklaar en beloof ik!)

Naast deze eed (verklaring en belofte) stelt de raad voor zijn leden een gedragscode vast (art. 15 lid 3 Gemeentewet).

Kernbegrippen bestuurlijke integriteit

Bestuurlijke integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. De bestuurlijke integriteit is opgesteld voor raadsleden en fractieassistenten. Daar waar gesproken wordt over raadsleden, wordt daaronder ook de fractieassistent begrepen.

Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-raadsleden, maar ook extern aan organisaties en burgers. Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst bestuurlijke integriteit in een breder perspectief:

  • ·

    DienstbaarheidHet handelen van een raadslid is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente De Ronde Venen en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.

  • ·

    FunctionaliteitHet handelen van een raadslid heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het openbaar bestuur.

  • ·

    OnafhankelijkheidHet handelen van een raadslid wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

  • ·

    OpenheidHet handelen van een raadslid is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van het raadslid en zijn beweegredenen daarbij.

  • ·

    BetrouwbaarheidOp een raadslid moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

  • ·

    ZorgvuldigheidHet handelen van een raadslid is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.

Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken.

Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken. Gedragingen moeten aan deze kernbegrippen getoetst kunnen worden.

  • 1

    Algemene bepalingen

    • 1.1

      Deze gedragscode is van toepassing op de raadsleden en fractieassistenten van de gemeente De Ronde Venen.

    • 1.2

      In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in een fractievoorzittersoverleg.

    • 1.3

      Deze gedragscode is openbaar en door derden te raadplegen.

    • 1.4

      De leden van de raad ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de gedragscode.

  • 2

    Belangenverstrengeling en aanbesteding

    • 2.1

      Een raadslid doet bij aantreden en bij tussentijdse wijzigingen opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

    • 2.2

      Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt een raadslid (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

    • 2.3

      Een oud-raadslid wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen betaling verrichten van werkzaamheden voor de gemeente, tenzij betrokkene wordt aangesteld bij de gemeente.

    • 2.4

      Een raadslid die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

    • 2.5

      Een raadslid neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.

  • 3

    Nevenfuncties

    • 3.1

      Een raadslid vervult geen nevenfuncties waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

    • 3.2

      Een raadslid maakt melding van al zijn nevenfuncties waarbij tevens wordt aangegeven of de functie wel of niet bezoldigd is. Deze gegevens worden openbaar gemaakt.

    • 3.3

      De kosten die een raadslid maakt in verband met een nevenfunctie uit hoofde van het raadslidmaatschap, worden vergoed door de instantie waar de nevenfunctie wordt uitgeoefend.

  • 4

    Informatie

    • 4.1

      Een raadslid gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij verstrekt geen geheime informatie.

    • 4.2

      Een raadslid houdt geen informatie achter, tenzij deze geheim of vertrouwelijk is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

    • 4.3

      Een raadslid maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie, zolang deze informatie niet openbaar is.

  • 5

    Aannemen van geschenken

    • 5.1

      Geschenken en giften die een raadslid uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een waarde van 50 euro of meer vertegenwoordigen, worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.

    • 5.2

      Indien een raadslid geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan 50 euro vertegenwoordigen, kunnen deze worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd.

    • 5.3

      Geschenken en giften, zoals genoemd onder 5.1, worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld aan het fractievoorzittersoverleg waar een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

  • 6

    Bestuurlijke uitgaven

    • 6.1

      Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond.

    • 6.2

      Ter bepaling van de functionaliteit van bestuurlijke uitgaven worden de volgende criteria gehanteerd: met de uitgave is het belang van de gemeente gediend ende uitgave vloeit voort uit de functie.

  • 7

    Declaraties

    • 7.1

      Een raadslid declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

    • 7.2

      Een declaratie wordt ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier. Bij het formulier wordt een betalingsbewijs gevoegd en op het formulier wordt de functionaliteit van de uitgave vermeld.

    • 7.3

      Gemaakte kosten worden binnen een maand gedeclareerd.

    • 7.4

      De griffier is verantwoordelijk voor een deugdelijke administratieve afhandeling en registratie van declaraties. Declaraties van raadsleden worden administratief afgehandeld door een daartoe aangewezen ambtenaar.

    • 7.5

      In geval van twijfel omtrent een declaratie, wordt deze voorgelegd aan de burgemeester. Zonodig wordt de declaratie ter besluitvorming aan het fractievoorzittersoverleg voorgelegd.

  • 8

    Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

    • 8.1

      Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan.

    • 8.2

      Raadsleden kunnen op basis van een bruikleenovereenkomst automatiseringsfaciliteiten beschikking krijgen. Hieraan verbonden gebruik van materiaal wordt kan van gemeentewege worden verstrekt.

  • 9

    Reizen buitenland

    • 9.1

      Een volksvertegenwoordiger die het voornemen heeft op kosten van de gemeente een buitenlandse bestemming te bezoeken, anders dan in het kader van een jumelage tussen De Ronde Venen en de buitenlandse gemeente, heeft vooraf toestemming nodig van het fractievoorzittersoverleg.

  • 10

    Sancties

    • 10.1

      Het niet naleven van de voorschriften van deze gedragscode kan rechtspositionele c.q. bestuurlijke / politieke consequenties hebben, zoals bedoeld in de desbetreffende rechtspositieregelingen of andere wettelijke bepalingen

  • 11

    Inwerkingtreding

    • 11.1

      Deze gedragscode treedt in werking op 1 januari 2011

    • 11.2

      Op dat tijdstip wordt ingetrokken:Gedragscode bestuurlijke integriteit Abcoude, vastgesteld door de raad van Abcoude op 20 oktober 2005;Gedragscode bestuurlijke integriteit gemeente De Ronde Venen, vastgesteld door de raad van De Ronde Venen op 22 september 2005

    • 11.3

      De gedragscode wordt aangehaald als “Gedragscode bestuurlijke integriteit raad De Ronde Venen 2011”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen van 3 januari 2011,

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter