Regeling vervallen per 01-04-2015

Verordening Cliëntenparticipatie WWB De Ronde Venen

Geldend van 01-01-2005 t/m 31-03-2015

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie WWB De Ronde Venen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet Werk en Bijstand (WWB) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Voor de toepassing in deze verordening wordt verstaan onder:

  • A.

    de wet: de Wet Werk en Bijstand.

  • B.

    cliënt: degene die een periodieke uitkering voor levensonderhoud ontvangt van de gemeente Abcoude op grond van de WWB, als bedoeld in het eerste lid, evenals de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de WWB.

  • C.

    cliëntenparticipatie: het tijdig betrekken van (lokale) platforms bij de voorbereiding van besluitvorming in het kader van het gemeentelijk beleid met betrekking tot uitvoering van de wet.

  • D.

    cliëntenplatform: het Cliëntenplatform van de gemeente De Ronde Venen.

  • E.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Abcoude.

  • F.

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Abcoude.

Artikel 2 Doelstelling Cliëntenplatform

  • 1. Het cliëntenplatform heeft tot doel de situatie van de minima binnen de gemeente te bespreken en waar mogelijk te verbeteren.

  • 2. Er is binnen de gemeente De Ronde Venen een cliëntenplatform als bedoeld in artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand. De raad van Abcoude stelt vast dat het cliëntenplatform van de gemeente De Ronde Venen tevens de belangen van de cliënten uit de gemeente Abcoude vertegenwoordigd.

Artikel 3 Taakstelling

  • 1. Het cliëntenplatform bespreekt beleidsvoorstellen van het college de raad die specifiek gericht zijn op het beleidsterrein van sociale zaken en de minima.

  • 2. Het cliëntenplatform De Ronde Venen fungeert als belangenbehartiger in de gemeente de Ronde Venen en de gemeente Abcoude voor de uitkeringgerechtigden en de minima.

  • 3. In het geval dat het college of de raad afwijkt van een schriftelijk advies van het cliëntenplatform, wordt – binnen twee weken na de besluitvorming – van het college of de raad, schriftelijk aan het cliëntenplatform bericht op welke gronden van het advies van het cliëntenplatform is afgeweken.

  • 4. Het cliëntenplatform kan gevraagd en ongevraagd schriftelijk adviezen geven aan het college en de raad.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. Het cliëntenplatform telt maximaal 12 leden. Het cliëntenplatform bestaat uit cliënten van het bureau sociale zaken van de gemeente De Ronde Venen en uit maximaal 2 cliënten van de afdeling sociale zaken van de gemeente Abcoude en uit vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties die mede de belangen van cliënten behartigen (ANBO, PCOB, Stichting Weidesticht, Vakbonden ed.); en een maatschappelijk betrokken inwoner met politieke ervaring. Per organisatie kan 1 lid worden afgevaardigd.

  • 2. Het cliëntenplatform benoemt uit haar midden een voorzitter en een vice-voorzitter.

  • 3. Leden van de Raad, fractieassistenten en steunfractieleden, kunnen geen lid zijn van het cliëntenplatform.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De leden van het cliëntenplatform worden benoemd door het college, op voordracht van een selectiecommissie samengesteld uit leden van het cliëntenplatform. Deze selectiecommissie bestaat uit 3 personen.

  • 2. Indien een cliënt van de afdeling sociale zaken in de zittingsperiode tussentijds betaald werk krijgt, en daardoor de uitkering wordt beëindigd, dan treedt hij/zij uit het cliëntenplatform.

  • 3. Als een van de overige leden uit het cliëntenplatform treedt, dan moet door de instelling die hij vertegenwoordigt, een voorstel tot opvolging worden gedaan.

  • 4. De zittingsduur van de leden, is behoudens tussentijds aftreden, vier jaar. De leden zijn herbenoembaar. Zij blijven, voor zover de omstandigheden dat toelaten, in functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1. Het college draagt er zorg voor, dat alle in artikel 3 genoemde taken, voorafgaande aan diens beslissing, ter advisering worden voorgelegd aan het cliëntenplatform tenzij dit zal leiden tot een ongewenste vertraging in de besluitvorming. In dat geval zal een en ander achteraf in het cliëntenplatform ter discussie worden gesteld.

  • 2. De gemeente de Ronde Venen draagt zorg voor de inrichting van een secretariaat, dat ten dienste staat van de voorzitter en diens plaatsvervanger van het cliëntenplatform. Dit secretariaat stelt - op voordracht van de voorzitter - aan de hand van de ingediende punten de agenda voor de vergadering op. Voorts wordt het secretariaat belast met het opstellen van de notulen en de verspreiding daarvan.

  • 3. Het secretariaat verzamelt steeds actuele informatie over de ontwikkelingen op het gebied van de sociale ontwikkelingen en brengt deze ter kennis aan de leden van het cliëntenplatform.

  • 4. Voor het vaststellen van zowel interne als externe adviezen en standpunten worden binnen het cliëntenplatform besluiten als volgt genomen: Bij meerderheid van stemmen (de helft plus tenminste een). Daarbij worden meerderheid- en minderheidstandpunten vermeld met aantallen.

  • 5. De leden van het cliëntenplatform hebben stemrecht, ieder één stem. De medewerkers van de gemeente hebben geen stemrecht.

  • 6. Indien bij een stemming de stemmen staken, wordt in de eerstvolgende vergadering het voorstel opnieuw op de agenda gezet en opnieuw in stemming gebracht. Indien dan ook de stemmen staken wordt het voorstel geacht niet te zijn aangenomen.

Artikel 7 Vergadering

  • 1. Het cliëntenplatform komt minimaal vier keer per jaar bijeen en voorts zo vaak als nodig is om haar adviserende taak te kunnen vervullen.

  • 2. De voorzitter is bevoegd het cliëntenplatform in vergadering bijeen te roepen.

  • 3. Op voorstel van tenminste 4 leden kan er een extra vergadering van het cliëntenplatform worden uitgeschreven. Voor de gemeente Abcoude geldt dat op voorstel van 2 leden een extra vergadering kan worden uitgeschreven.

  • 4. De deelnemers van het cliëntenplatform worden min.10 werkdagen voor een vergadering van het cliëntenplatform uitgenodigd en ontvangen dan ook de daarvoor benodigde stukken.

  • 5. Tijdens de vergadering kunnen in overleg afspraken worden gemaakt voor de te bespreken onderwerpen in de volgende vergadering.

  • 6. De vergaderingen van het cliëntenplatform zijn openbaar.

  • 7. Minimaal een week voor de vergadering van het cliëntenplatform wordt de agenda en aanvangstijd aangekondigd op de Website van de gemeente, zo mogelijk op de lokale TV en op de gemeentepagina van een lokale krant.

  • 8. Wanneer er over personen wordt vergaderd, dan geschiedt dit met gesloten deuren. Indien de helft van de aanwezige leden, dat kenbaar maken, wordt over zakelijke aangelegenheden met gesloten deuren vergaderd.

  • 9. De vergadering vindt geen doorgang indien niet tenminste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Indien het vergaderquotum niet wordt gehaald, wordt binnen veertien dagen een nieuwe vergadering uitgeschreven.

  • 10. De gemeente de Ronde Venen draagt zorg voor een passende vergaderruimte en stelt, uit de begroting van het cliëntenplatform, een PC met Internetaansluiting voor het cliëntenplatform beschikbaar.

  • 11. Het is wenselijk één maal per jaar samen met de commissie te vergaderen.

  • 12. De deelnemers van het cliëntenplatform, deskundigen die een vergadering bijwonen en derden die geraadpleegd worden zijn verplicht tot geheimhouding van al wat zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen in zoverre zij dit door het cliëntenplatform opgelegd krijgen.

  • 13. Het voornemen tot geheimhouding moet van tevoren bekend zijn gemaakt. De duur en de inhoud van de geheimhoudingsplicht vervallen niet door beëindiging van het lidmaatschap van het cliëntenplatform.

Artikel 8 Bevoegdheden

  • 1. Op verzoek van een lid kan het cliëntenplatform besluiten deskundigen uit te nodigen om een vergadering bij te wonen. De kosten van het raadplegen van deskundigen dienen de begroting van het cliëntenplatform niet te overschrijden.

  • 2. Leden, die informatie nodig hebben voor de voorbereiding op een vergadering, kunnen deze kosteloos via het secretariaat verkrijgen, althans voor zover deze informatie van de gemeente afkomstig is. Ook kunnen derden worden gehoord.

Artikel 9 Budget

  • Ø Het college bevordert dat het cliëntenplatform, ten behoeve van zijn werkzaamheden, kan beschikken over een budget op jaarbasis van € 5000,- , t.w. € 3.000,- bestemd voor presentiegelden en € 2.000 voor vergaderkosten. Tot de kosten van het Cliëntenplatform worden gerekend: het inhuren van deskundigen en de kosten van vorming en scholing van de leden van het cliëntenplatform. Ook de kosten van de PC en de Internet aansluiting en de onkostenvergoeding voor de leden van het cliëntenplatform vallen onder dit budget.

  • Ø De gemeente Abcoude draagt t.b.v. de werkzaamheden van het cliëntenplatform een bedrag van € 1.200,- per jaar bij.

  • Ø Aan de cliënten van de afdeling Sociale Zaken die zitting hebben in het cliëntenplatform en de overige leden van het cliëntenplatform (uitgezonderd de vertegenwoordigers van de instellingen die door de gemeente worden gesubsidieerd) wordt bij een 60% aanwezigheid jaarlijks een bedrag van € 400,- aan onkostenvergoeding verstrekt. Deze onkostenvergoeding wordt in december betaalbaar gesteld.

Artikel 10 Slotbepalingen

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de gemeente.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Cliëntenparticipatie WWB (conform artikel 47 WWB).

Artikel 12. Inwerkingtreding

Onder toepassing van artikel 25 van de Tijdelijke Referendumwet treedt deze verordening op 1 januari 2005 in werking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Abcoude

d.d. 16 december 2004.

de raadsgriffier, de voorzitter,