Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsheffingen 2013

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2013

Intitulé

Verordening reinigingsheffingen Delft 2013

De raad van de gemeente Delft;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 4 september 2012;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

gezien het advies van de commissie Middelen en Economie;

b e s l u i t

vast te stellen de volgende

Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsheffingen 2013

(Verordeningreinigingsheffingen Delft 2013).

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 INLEIDENDE BEPALINGEN

Krachtens deze verordening worden geheven:

  • a.

    een afvalstoffenheffing;

  • b.

    reinigingsrechten

Artikel 2 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Invorderingswet: de Invorderingswet 1990 (Stb. 1990, 221);

  • b.

    Algemene wet: de Algemene wet inzake rijksbelastingen (Stb. 1959, 301);

  • c.

    Wet milieubeheer: de Wet milieubeheer ( Stb. 1994, 80);

  • d.

    éénpersoonshuishouden: een huishouden, gevoerd door een belastingplichtige die in de gemeentelijke basisadministratie staat geregistreerd als enige woonachtige persoon op dat adres;

  • e.

    meerpersoonshuishouden: alle andere gevallen waarin artikel 2 onderdeel d niet van toepassing is;

  • f.

    gewone ophaaldienst: het op de, krachtens artikel 21 en 24 van de Afvalstoffenverordening, door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde dagen en tijden inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en/of daarmee qua aard en samenstelling gelijk te stellen bedrijfsafvalstoffen;

  • g.

    bedrijfsafvalstoffen: afvalstoffen, qua aard en samenstelling gelijk aan huishoudelijke afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen, afvalwater, autowrakken of gevaarlijke stoffen;

  • h.

    “gebruik maken” in hoofdstuk 2 Afvalstoffenheffing: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;

  • i.

    perceel: voor de toepassing van deze verordening wordt als één perceel aangemerkt:

  • 1.

    hetgeen in artikel 16 van de Wet waardering onroerende zaken als één onroerende zaak wordt aangemerkt;

  • 2.

    een roerende zaak;

  • 3.

    een gedeelte van een roerende zaak dat blijkens zijn indeling is bestemd om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt;

  • 4.

    een samenstel van twee of meer roerende zaken of in onderdeel c bedoelde gedeelten daarvan die bij dezelfde belastingplichtige in gebruik zijn en, naar de omstandigheden beoordeeld, bij elkaar behoren

Hoofdstuk 2 AFVALSTOFFENHEFFING

Artikel 3 AARD VAN DE HEFFING EN BELASTBAAR FEIT

  • 1.

    Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2.

    De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4 BELASTINGPLICHT

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 5 MAATSTAF VAN HEFFING EN BELASTINGTARIEF

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 6 BELASTINGJAAR

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 7 WIJZE VAN HEFFING

De belasting wordt bij wege van aanslag gehe

Artikel 8 ONTSTAAN VAN DE BELASTINGSCHULD

  • 1. De belasting is verschuldigd bij aanvang van het belastingjaar of, indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de afvalstoffenheffing verschuldigd voor zoveel 365ᵉ gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle dagen overblijven.

  • 3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt ontheffing verleend over zoveel 365ᵉ gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle dagen overblijven.

  • 4. Indien blijkt dat belastingplichtige bij de aanvang van het belastingjaar of indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht een eenpersoonshuishouden voert, wordt op aanvraag van de belastingplichtige het tarief van een éénpersoonshuishouden gehanteerd en teruggave verleend van het te veel betaalde bedrag.

  • 5. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar van een ander perceel gebruik maakt.

Artikel 9 TIJDSTIP VAN BETALING EN BETALING IN TERMIJNEN

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet moet de afvalstoffenheffing worden betaald binnen twee maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 2. In afwijking van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 5.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in maximaal 10 termijnen. De eerste termijn vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3. Het minimum termijnbedrag bij automatische incasso bedraagt € 15,00.

  • 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

    Hoofdstuk 3 Reinigingsrechten

Hoofdstuk 3 REINIGINGSRECHTEN

Artikel 10 AARD VAN DE HEFFING EN BELASTBAAR FEIT

Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

Artikel 11 BELASTINGPLICHT

De rechten worden geheven van de aanvrager dan wel van degene ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.

Artikel 12 MAATSTAF VAN HEFFING EN BELASTINGTARIEF

  • 1. De rechten worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in hoofdstukken 2, 3 en 4 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de reinigingsrechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid voor een volle eenheid gerekend.

  • 3. De tarieven worden verhoogd met omzetbelasting indien het gehanteerde tarief betrekking heeft op een activiteit die door het Ministerie van Financiën wordt aangemerkt als een belaste prestatie.

Artikel 13 BELASTINGJAAR

Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 14 WIJZE VAN HEFFING

  • 1. De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel worden geheven bij wege van aanslag, met dien verstande dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.

  • 2. De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 en 4 van de tarieventabel worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen, een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 15 ONTSTAAN VAN DE BELASTINGSCHULD

  • 1.

    De rechten als bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel, zijn verschuldigd bij de aanvang van het belastingjaar of, indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, zijn de rechten verschuldigd voor zoveel 365ᵉ gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle dagen overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt ontheffing verleend over zoveel 365ᵉ gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle dagen overblijven.

  • 4.

    Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar van een ander perceel gebruik maakt.

Artikel 16 TIJDSTIP VAN BETALING EN BETALING IN TERMIJNEN

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet moeten de rechten worden betaald binnen twee maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 2. De rechten moeten worden betaald, ingeval de schriftelijke kennisgeving in persoon wordt uitgereikt, op het moment van het uitreiken van de gedagtekende schriftelijke kennisgeving.

  • 3. In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 5.000,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in maximaal 10 termijnen. De eerste termijn vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 4. Het minimum termijnbedrag bij automatische incasso bedraagt € 15,00.

  • 5. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in voorgaande leden gestelde termijnen.

    Hoofdstuk 4 Aanvullende bepalingen

Hoofdstuk 4 AANVULLENDE BEPALINGEN

Artikel 17 NIET OPLEGGEN VAN AANSLAGEN

Belastingaanslagen van minder dan € 5,00 worden niet opgelegd.

Voor de toepassing van het eerste lid van dit artikel wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen als één aanslag aangemerkt.

Artikel 18 NADERE REGELS DOOR HET COLLEGE VAN B&W

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de reinigingsheffingen.

Artikel 19 CITEERTITEL

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsheffingen Delft 2013".

Artikel 20 INWERKINGTREDING

  • 1.

    De verordening reinigingsheffingen Delft 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

4 In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum waarop deze verordening in werking treedt ligt na de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de reinigingsheffingen in die periode plaatsvindt.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 november 2012.

mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.

R.H. van Luyk ,griffier.

Bekendgemaakt 28 november 2012

TARIEVENTABEL REINIGINGSHEFFINGEN DELFT 2013

AFVALSTOFFENHEFFING

Hoofdstuk 1

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21. van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt,

1.1.1

door een éénpersoonshuishouden

202,30;

1.1.2

door een meerpersoonshuishouden,

316,90;

1.2.1.

Het tarief als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een éxtra (= boven hetgeen volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening aan het perceel is verstrekt):

container van 140 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen, per extra container met

97,15;

1.2.2

Het tarief als bedoeld in onderdeel 1.1.2 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een extra (= boven hetgeen volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening aan het perceel is verstrekt):

container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen, per extra container met

130,25.

REINIGINGSRECHTEN

Hoofdstuk 2

Inzamelen per gewone ophaaldienst

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het inzamelen door de gewone ophaaldienst van bedrijfsafvalstoffen tot maximaal 480 liter per 2 weken, per bedrijf / niet-woning

364,45;

2.2

Het tarief als bedoeld in 2.1 wordt, indien meer dan 480 liter afval per 2 weken wordt ingezameld, per 240 liter vermeerderd met

182,25;

Hoofdstuk 3

Incidentele inzameling buiten gewone route

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van de incidentele inzameling van afvalstoffen, per inzameling

18,25;

3.1.1

Het tarief van 3.1 wordt, indien het afval betreft dat per hectoliter minder weegt dan 25 kilogram, voor elke hectoliter ingezameld afval verhoogd met

12,35;

3.1.2

Het tarief van 3.1 wordt, indien het afval betreft dat per hectoliter meer weegt dan 25 kilogram, voor elke 25 kilogram ingezameld afval verhoogd met

12,35;

Hoofdstuk 4

Verhoging van het tarief

4.1

Het tarief van hoofdstuk 3 wordt vermeerderd met 50%, indien de diensten buiten kantooruren (maandag tot en met vrijdag tussen 7.30 uur en 16.00 uur) worden bewezen met dien verstande, dat indien de diensten worden bewezen

4.1.1

op zaterdag de verhoging 75% bedraagt;

4.1.2

op zondag of een algemeen erkende feest- of gedenkdag de verhoging 100% bedraagt.

Behoort bij en maakt deel uit van het raadsbesluit van 8 november 2012 tot vaststelling van de Verordening reinigingsheffingen Delft 2013.

TOELICHTING

op de Verordening reinigingsheffingenDelft 2013

Tarieventabel

De tarieven zijn verhoogd met het voor 2013 vastgestelde algemene prijsstijgingspercentage van 1,75% en rekenkundig afgerond.

Verordening

Perceel

Per 1 januari 2012 is het verplicht om de aanslag afvalstoffenheffing in geval van kamerbewoning op te leggen aan de verhuurder. In de verordening rioolheffing is het nu ook mogelijk gemaakt de aanslag rioolheffing vanaf 2013 op te leggen aan de kamerverhuurder.

Hiervoor is het noodzakelijk om het begrip perceel voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing te uniformeren.

Regionale Belasting Groep

De heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen wordt met ingang

01-01-2013 uitgevoerd door de Regionale Belasting Groep. Om de uitvoering te harmoniseren zijn de volgende wijzigingen aangebracht:

-Ontstaan belastingschuld

Indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en een ander object in gebruik neemt terwijl in het belastbaar feit geen wijziging optreedt, dan blijft het bepaalde in het tweede en derde lid van artikel 8 buiten toepassing. Dit betekent dat een tijdsevenredige herleiding van de belastingschuld dan achterwege kan blijven. Deze herleiding zou slechts louter om formele redenen plaatsvinden. Een materiële wijziging in de belastingschuld zal immers door een verhuizing niet plaatsvinden. Voorwaarde voor toepassing van deze bepaling is overigens wel dat de belastingplichtige het ene object verlaat en het volgende object in feitelijk gebruik neemt. Indien een belastingplichtige op enig moment een tweede object in feitelijk gebruik zou nemen dan vindt het bepaalde in het vijfde lid geen toepassing, maar wel het bepaalde in het tweede lid.

Inzake het ontstaan en eindigen van de belastingplicht is ook een wijziging doorgevoerd. De belasting wordt per dag geheven, in plaats van per volledige kalendermaand.

  • -

    In het kader van efficiency worden er geen aanslagen van minder dan € 5,- opgelegd.

  • -

    Het minimum termijnbedrag bij automatische incasso is €15,-.