Regeling vervallen per 01-01-2024

Beleidsregel schuldhulpverlening Den Helder

Geldend van 21-12-2012 t/m 31-12-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2012

Intitulé

Beleidsregel schuldhulpverlening Den Helder

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder,

gelet op de hem toekomende bevoegdheid;

b e s l u i t:

1. in te trekken zijn besluit van 1 juli 2008 tot vaststelling van de Beleidsregel B 094a;

2. vast te stellen de navolgende beleidsregel B 094a:

Beleidsregel schuldhulpverlening gemeente Den Helder

Algemeen

Met ingang van 1 juli 2012 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) van kracht. Als gevolg van deze wet hebben gemeenten een wettelijke zorgplicht op het terrein van integrale schuldhulpverlening. In het door de gemeenteraad op 17 september 2012 vastgestelde Beleidsplan gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015 wordt richting gegeven aan de integrale schuldhulpverlening aan de inwoners van Den Helder. Dat wil zeggen dat er in het aanbod van schuldhulpverlening niet alleen aandacht is voor de financiële problematiek, maar ook voor eventuele -daarmee samenhangende- onderliggende problematiek.

De schuldhulpverlening wordt uitgevoerd door Bureau Schuldhulpverlening van de afdeling Publiekszaken. De gemeente voert de regie en een aantal taken is aan verschillende ketenpartners opgedragen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder;

  • b.

    inwoner: ingezetene die op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bij de gemeente Den Helder is ingeschreven;

  • c.

    wet: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

  • d.

    schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;

  • e.

    verzoeker: persoon die zich tot het college heeft gewend voor schuldhulpverlening;

  • f.

    NVVK: Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet;

  • g.

    Wsnp: Wet schuldsanering natuurlijke personen;

  • h.

    plan van aanpak: trajectomschrijving met producten en diensten die de klant wordt aangeboden;

  • i.

    pré-intake: gesprek waarbij de klant zijn financiële situatie weergeeft en geïnformeerd wordt over schuldhulpverlening en de rechten en plichten;

  • j.

    crisisinterventie: gesprek waarin geïnventariseerd wordt of er sprake is van een crisissituatie en welke acties daarbij nodig zijn;

  • k.

    adviesgesprek: gesprek waarin de klant geïnformeerd wordt over flankerende hulpverlening, inclusief de rechten en plichten.

Artikel 2 Doelgroep schuldhulpverlening

Alle inwoners van de gemeente Den Helder van 18 jaar en ouder, met uitzondering van zelfstandige ondernemers,kunnen zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.

Artikel 3 Procedure aanvraag schuldhulpverlening

  • 1. Aan een aanvraag om schuldhulpverlening gaat een verzoek tot schuldhulpverlening vooraf.

  • 2. Een verzoek om schuldhulpverlening begint met een pré-intake. Dit gesprek leidt tot een crisisinterventie, een adviesgesprek of direct tot een aanvraag schuldhulpverlening. De aanvraag wordt schriftelijk ingediend bij het college.

  • 3. Indien de omstandigheden van verzoeker daartoe aanleiding geven, kan een crisisinterventie of adviesgesprek leiden tot een aanvraag schuldhulpverlening.

Artikel 4 Aanbod schuldhulpverlening

  • 1. Het college doet een verzoeker een aanbod tot schuldhulpverlening indien het college dit noodzakelijk acht.

  • 2. Het productenaanbod van de gemeentelijke schuldhulpverlening valt in de volgende categorieën:

    • a.

      advies en informatie;

    • b.

      stabilisatietraject;

    • c.

      regeling om de schulden volledig of gedeeltelijk af te betalen.

  • 3. De vorm waarin de gemeente schuldhulpverlening aanbiedt, is gebaseerd op:

    • a.

      de visie, criteria en uitgangspunten zoals neergelegd in het beleidsplan gemeentelijk schuldhulpverlening 2012-2015;

    • b.

      analyse van de hulpvraag, de schulden en de onderliggende problematiek.

  • 4. Bij de inzet van de schuldregelingsproducten betalingsregeling, saneringskrediet en schuldbemiddeling conformeert het college zich aan de richtlijnen en voorwaarden van de NVVK. Voor de inzet van een saneringskrediet worden de regels aangehouden van de Kredietbank.

Artikel 5 Verplichtingen

  • 1. De verzoeker dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • a. de verzoeker dient te beschikken over een vaste woon- en verblijfplaats en staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van de gemeente Den Helder;

    b.de verzoeker dient te beschikken over een inkomen uit loondienst en/of uitkering. Er moet sprake zijn van aflossingscapaciteit.

  • 2. Het college legt in aanvulling op verplichtingen voortvloeiend uit de wet in elk geval de navolgende algemene verplichtingen op:

  • a. nakomen van afspraken;

  • b. verbod op het maken van nieuwe schulden;

  • c. nakomen van het plan van aanpak “schuldhulpverlening” en het plan van aanpak “nazorg”;

  • d. actief deelnemen aan een workshop of cursus gericht op het inzicht krijgen in de financiële situatie en voorkomen van (nieuwe) schulden, tenzij het college besluit dat deelname niet noodzakelijk is;

  • e. afsluiten van zorgverzekering, wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering en opstalverzekering bij bewoning van een woning in eigendom, de polissen hiervan overleggen en de verschuldigde premies;

  • e. nakomen van bepalingen van de overeenkomsten;

  • f. inspanningsplicht om het (gezins)inkomen te verhogen.

  • 3. Naast deze algemene verplichtingen, kan het college in individuele gevallen aanvullende bijzondere verplichtingen opleggen.

Artikel 6 Weigeren van schuldhulpverlening

  • 1. Het college weigert een aanbod schuldhulpverlening als:

  • a. verzoeker niet tot de doelgroep zoals bedoeld in artikel 2 van deze beleidsregel behoort;

  • b. verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals bepaald in artikel 5 en zoals neergelegd in artikel 6 en 7 van de wet;

  • c. verzoeker in staat van faillissement verkeert dan wel de wettelijke schuldsanering van toepassing is verklaard op verzoeker;

  • d. minder dan drie jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend een traject schuldhulpverlening succesvol is beëindigd;

  • e. minder dan één jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend een traject door toedoen van de verzoeker tussentijds is beëindigd.

  • 2. Het college weigert in ieder geval schuldhulpverlening in het geval verzoeker fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van de gemeente of een ander uitvoeringsorgaan tot gevolg heeft en in verband hiermee strafrechtelijk is veroordeeld of een bestuurlijke boete is opgelegd.

Artikel 7 Beëindigingsgronden

Het college besluit tot beëindiging en/of intrekking van de schuldhulpverlening als:

  • a.

    verzoeker niet langer inwoner is van de gemeente Den Helder;

  • b.

    verzoeker is komen te overlijden;

  • c.

    verzoeker in detentie is;

  • d.

    het Wsnp-traject van toepassing is;

  • e.

    verzoeker dit schriftelijk verzoekt;

  • f.

    de geboden hulpverlening, volgens het college, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de verzoeker, niet (langer) passend is;

  • g.

    verzoeker zijn beschikbare aflossingscapaciteit niet wil gebruiken voor de aflossing van schulden;

  • h.

    achteraf blijkt dat op grond van onjuiste gegevens schuldhulpverlening aan verzoeker is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de aanvraag bekend was geweest bij het college, een ander besluit zou zijn genomen;

  • i.

    verzoeker zich misdraagt tegenover medewerkers, die zijn belast met werkzaamheden in het kader van de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Artikel 8 Nazorg

  • 1. Het college bepaalt na afloop van een schuldregelingstraject het aanbod en de duur van de nazorg. De tijdsduur is maximaal 6 maanden.

  • 2. De vorm waarin de gemeente nazorg aanbiedt, is gebaseerd op een analyse van het daaraan voorafgaande traject, de onderliggende problematiek en de verdere prognose.

  • 3. De verplichtingen zoals neergelegd in artikel 5 van deze beleidsregel, zijn onverminderd van toepassing op het onderhavige artikel.

Artikel 9 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Het college kan in individuele situaties ten gunste van de verzoeker afwijken van de bepalingen van deze beleidsregel, indien toepassing hiervan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na zijn openbare bekendmaking en werkt terug vanaf 1 juli 2012.

Dit besluit kan worden aangehaald als “Beleidsregel schuldhulpverlening Den Helder”.

Den Helder, 4 december 2012

Burgemeester en wethouders van Den Helder,

Koen Schuiling, burgemeester

J.E. Diepeveen, secretaris

Toelichting

Inleiding algemeen

De gemeenteraad van Den Helder heeft de nota gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015 op 17 september 2012 vastgesteld. In dit beleidsplan is de visie van de gemeente neergelegd op het terrein van schuldhulpverlening. Onderhavige beleidsregel is gebaseerd op het beleidsplan en betreft regels met betrekking tot toelating en recidive en het stellen van voorwaarden. Achterliggende gedachte is dat Den Helder behoefte aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schuldhulpverlening en waaraan hij zich dient te houden. De gemeente weet op haar beurt welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of het lopende schuldhulpverleningstraject kan beëindigen.

Daarnaast creëert de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) voor een aantal aspecten binnen de schuldhulpverlening ook een bestuursrechtelijke basis. Die bestuursrechtelijke basis zorgt ervoor dat per 1 juli 2012 de verschillende onderdelen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) ook –onder voorwaarden- voor de schuldhulpverlening gelden. Met de komst van de Wgs is een beslissing van het college tot het doen van een aanbod of tot het weigeren van schuldhulpverlening een besluit in de zin van de Awb.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wgs.

Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening

Conform de visie staat schuldhulpverlening in beginsel open voor alle inwoners van Den Helder van 18 jaar en ouder. Slechts zelfstandige ondernemers kunnen geen aanspraak maken op de reguliere schuldhulpverlening. Indien een zelfstandige ondernemer zich meldt voor gemeentelijke schuldhulpverlening dan kan deze persoon worden doorverwezen naar een specialistisch bureau.

Artikel 3 Procedure aanvraag schuldhulpverlening

In dit artikel staat het onderscheid tussen verzoek en aanvraag omschreven. Dit is van belang bij de afhandelingstermijn van de Awb. Een verzoek om schuldhulpverlening begint met een pré-intake. Deze pré-intake leidt tot een adviesgesprek, een crisisinterventie of direct tot een aanvraag schuldhulpverlening, ook wel de intake. Ook na een adviesgesprek of crisisinterventie kan nog een intake plaats vinden indien de omstandigheden van verzoeker daartoe aanleiding geven. De vaststelling van de hulpvraag vindt plaats tijdens de pré-intake. De periode tussen de datum van melding van verzoeker om schuldhulpverlening en de intake mag op grond van de wet maximaal 4 weken duren en in crisissituaties maximaal 3 dagen.

Artikel 4 Aanbod schuldhulpverlening

Lid 1 en 2:

Het college verleent schuldhulpverlening indien het college dit noodzakelijk acht. Het uitgangspunt eigen verantwoordelijkheid staat hierbij centraal. Schuldhulpverlening kan achterwege blijven indien de burger in staat moet worden geacht zijn schuldproblematiek zelfstandig op te lossen. Het aanbod is en blijft maatwerk en sluit aan op de visie en uitgangspunten zoals opgenomen in het beleidsplan gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015. Bij het samenstellen van het klantprofiel wordt beoordeeld of de klant wordt geholpen door de gemeente of wordt doorverwezen naar een derde of ketenpartner. Dit is afhankelijk van de regelbaarheid van de schuldenaar en zijn schuldenpakket.

De inzet van producten kan per situatie verschillen. Dit wordt in een beschikking gemotiveerd.

Lid 3:

De mate waarin de gemeente één of meerdere producten schuldhulpverlening aanbiedt, is van meerdere factoren afhankelijk waaronder:

  • a.

    zwaarte en/of omvang van de schulden;

  • b.

    psychosociale situatie;

  • c.

    houding en gedrag van verzoeker (motivatie);

  • d.

    een eventueel eerder gebruik van schuldhulpverlening.

Dit is geen limitatieve opsomming. Beoordeling vindt gemotiveerd plaats door het college.

Ad a.

Om een aanbod voor een schuldregeling te krijgen, moet er sprake zijn van een problematische schuldensituatie. Er is sprake van een problematische schuld als een huishouden meer aan afbetalingen/leningen moet aflossen dan de aflossingscapaciteit die bij het schuldregelen wordt gehanteerd en als met die aflossingscapaciteit in 36 maanden minder dan de totale schuld kan worden afgelost.

Ad b en c:

Het aanbod schuldhulpverlening wordt afgestemd op de persoonlijke en financiële situatie van de belanghebbende. In sommige gevallen kan het college niet of nauwelijks iets betekenen voor een aanvrager.

Lid 4:

De gemeente Den Helder en de aangesloten organisaties conformeren zich aan de richtlijnen van de NVVK, de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. Het gaat hierbij om evenredige belangenbehartiging bij schuldbemiddeling en het doorlopen van het gehele proces schuldregeling.

Artikel 5 Verplichtingen

Lid 2:

In aansluiting op het artikel 6 “Inlichtingenplicht” en artikel 7 “Medewerkingsplicht” van de wet wordt met dit artikel de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de hulpvragers zelf om tijdig de benodigde informatie te geven en medewerking te verlenen. Dit geldt zowel in de fase van de aanvraag als gedurende de looptijd van een traject alsmede de nazorgfase.

Naast de uit de wet voortvloeiende verplichtingen is in dit lid nog een aantal algemene verplichtingen verwoord, welke onder andere hun basis vinden in de overeenkomsten en de algemene voorwaarden. Dit is geen limitatieve opsomming.

Gedurende het proces waarbij de hulpvraag wordt vastgesteld en een inventarisatie van de mogelijkheden van dienstverlening plaatsvindt, is het noodzakelijk dat de belanghebbende een aantal voorwaarden en verplichtingen nakomt. Deze worden in een beschikking bevestigd. Afspraken niet zijnde voorwaarden en verplichtingen kunnen ook mondeling of telefonisch worden gedaan.

De wijze van schuldhulpverlening wordt in een plan van aanpak weergegeven. Belanghebbende wordt verplicht mee te werken aan budgetbeheer en indien nodig aan begeleiding door flankerende hulpverlening bij de aanpak van de oorzaak van de schulden.

Lid 3:

Schuldhulpverlening is maatwerk en om te komen tot het beoogde eindresultaat is de inzet van middelen en instrumenten per persoon verschillend. Naast de algemene uit de wet en voorgaand lid voortvloeiende verplichtingen kan het ook aan de orde zijn dat er nog extra verplichtingen opgelegd moeten worden om het eindresultaat van een zo bestendig mogelijke, schuldenvrije situatie te bereiken.

Artikel 6 Weigeren schuldhulpverlening

Verzoeker wordt schuldhulpverlening geweigerd als hij/zij niet tot de doelgroep behoort, het college van oordeel is dat schuldhulpverlening niet noodzakelijk is, of niet voldaan wordt aan de algemene voorwaarden. Ook indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 5, kan het college besluiten om schuldhulpverlening te weigeren. Verzoeker wordt eerst een hersteltermijn geboden om alsnog, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.

Informatie, advies en/of een doorverwijzing staat open voor iedere verzoeker.

Een eerder traject/contact schuldhulpverlening is een factor die meegewogen wordt in de beoordeling van de hernieuwde toelating tot de schuldhulpverlening. In de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) is een soortgelijk toetsingscriterium opgenomen. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een nadrukkelijke grens (jaar) gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen.

Bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening telt de verleende schuldhulpverlening en/of de contracten daaromtrent vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregel ook mee.

Artikel 7 Beëindigingsgronden

In dit artikel wordt duidelijk aangegeven in welke gevallen de schuldhulpverlening wordt beëindigd.

Ad a. De gemeente Den Helder voert de schuldhulpverlening uit voor haar inwoners. Indien een klant verhuist naar een andere gemeente, wordt de schuldhulpverlening beëindigd.

Ad f. Schuldhulpverlening is individueel maatwerk. In een plan van aanpak worden de activiteiten beschreven die nodig zijn om de problemen op te lossen. Er wordt toegewerkt naar bepaalde (traject)doelen, bijvoorbeeld een schuldenvrije situatie op enig moment en het zelfstandig kunnen omgaan met geld. Op het moment dat deze doelen zijn bereikt is schuldhulpverlening niet meer noodzakelijk en kan het worden beëindigd.

Ad g. In een schuldhulpverleningstraject zal een klant altijd mee moeten werken aan de oplossing van zijn schuldsituatie. Zijn beschikbare aflossingscapaciteit zal hij moeten aanwenden om zijn schulden af te lossen, geheel dan wel gedeeltelijk, in ieder geval conform de regeling.

Ad h. Het toekenningsbesluit schuldhulpverlening wordt ingetrokken indien achteraf blijkt dat de verzoeker bij zijn aanvraag onjuiste informatie heeft overgelegd en als dit bij de aanvraag bekend zou zijn geweest er een ander besluit zou zijn genomen.

Ad i. Agressie jegens medewerkers wordt niet getolereerd. Wanneer een klant zich misdraagt, gedrag vertoont dat in het normale menselijke verkeer onacceptabel is, in welke vorm dan ook, wordt de schuldhulpverlening beëindigd. Er is sprake van misdraging zoals omschreven in de definitie in het Veiligheidsprotocol van de gemeente Den Helder.

Artikel 8 Nazorg

Nazorg is een onderdeel van het schuldhulpverleningstraject en start na afronding van de schuldregeling. Het is gericht op het voorkomen van terugval in oude gewoonten, die leidden tot het ontstaan van een (problematische) schuldensituatie, en draagt bij aan een bestendige financiële toekomst.

De klant wordt zowel voorafgaand aan het nazorgtraject als tijdens dit traject aangespoord om zelf een actieve houding aan te nemen. De vorm, waarin de gemeente nazorg biedt, is gebaseerd op een analyse van het daaraan voorafgaande traject, de onderliggende problematiek, de inmiddels bereikte resultaten en de prognose voor de toekomst. Nazorg duurt maximaal 6 maanden of zoveel korter naar het oordeel van het college.

Net als de voorgaande fases is ook de fase nazorg maatwerk en zal de inzet van middelen en instrumenten per persoon verschillend zijn. Zo kunnen klanten in de gelegenheid worden gesteld het schuldhulpverleningstraject langer (tijdsduur in overleg met de klant maar met een maximum van 6 maanden) te doorlopen en zo een buffer op te bouwen.

Artikel 9 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Er kunnen zeer bijzondere gevallen zijn om juist van deze beleidsregel af te wijken. Met dit artikel geeft het college zichzelf de ruimte om in zulke gevallen af te wijken van deze beleidsregel.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.