Regeling vervallen per 25-03-2020

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht alsmede de bijbehorende toelichting

Geldend van 05-12-2014 t/m 24-03-2020

Intitulé

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht alsmede de bijbehorende toelichting

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE DEURNE

gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek; de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 4 van deWet rechten burgerlijke stand;

gelet op het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 26 juni 2012 nummer 47 a;

BESLUIT

vast te stellen het navolgende Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht alsmede de bijbehorende toelichting.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: alle locaties welke krachtens het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 26 juni 2012 nummer 47 a als zodanig worden aangewezen door het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    bureau van de burgerlijke stand: afdeling/loket binnen de gemeentelijke organisatie waar zaken aangaande de burgerlijke staat gemeld moeten worden (zoals geboorte, huwelijk, overlijden) en waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn wettelijk voorgeschreven werkzaamheden verricht.

Artikel 2 Benoeming ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De benoeming van ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor een bepaalde periode, te weten:

    • a.

      voor hen die in dienst van de gemeente Deurne zijn en werkzaam bij de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt, geldt deze benoeming voor de duur van het dienstverband bij de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand bedraagt twee;

    • b.

      voor de burgemeester als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de duur van het uitoefenen van de functie als burgemeester van de gemeente Deurne. Deze benoeming is onbezoldigd;

    • c.

      voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand welke namens de gemeente Deurne de huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties verzorgt bedraagt deze periode maximaal 5 jaar. Bij goed functioneren kan deze periode worden verlengd. De periode eindigt in ieder geval op 1 januari volgend op het jaar dat de leeftijd van 70 jaar is bereikt;

    • d.

      voor door burgemeester en wethouders voor één dag tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemde personen voor één dag als zij in een andere gemeente een actueel en geldend benoemings- en beëdigingsbesluit hebben. Deze benoeming is onbezoldigd;

    • e.

      Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit besluit worden gerespecteerd.

  • 2. Als ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is slechts benoembaar de persoon die in de uitoefening van zijn ambt geen onderscheid maakt als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling, tenzij het onderscheid is gebaseerd op een wettelijk voorschrift.

Artikel 3 Locatie

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis, dan wel de locaties die daarmee zijn gelijkgesteld.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan krachtens een delegatiebesluit van de gemeenteraad locaties tijdelijk gelijkstellen met het gemeentehuis. Een dergelijke tijdelijke locatie kan middels het in Bijlage I opgenomen aanvraagformulier worden aangevraagd.

  • 3. De volgende locaties zijn permanent gelijkgesteld met het gemeentehuis:

    • a.

      Gemeentehuis, Markt 1, 5751 BE Deurne

    • b.

      ZorgdorpDeurne, Vlierdenseweg 109, 5753AC Deurne

    • c.

      Museum 'De Wieger', Oude Liesselseweg 29, 5751WN Deurne

Artikel 4 Leiding van de dienst

  • 1. De leidinggevende van de afdeling, waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2. Aan de leidinggevende van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt, wordt tevens opgedragen:

    • a.

      het doen van voordrachten aan het college tot benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • b.

      de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • c.

      het ontvangen en beheren van de rechten als bedoeld in de Wet rechten burgerlijke stand en het storten van de ontvangen rechten in de gemeentekas;

    • d.

      het doen van voorstellen tot benoeming van personeel nodig om de ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand bij te staan en voorstellen voor het gebruik van de faciliteiten, zoals vesting en bureaubehoeften.

  • 3. Bij ziekte of afwezigheid anderszins, wordt de in het eerste lid genoemde leidinggevende vervangen door diens plaatsvervanger.

Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of kosteloze registratie van een partnerschap.

  • 2. Van het bruidspaar of partners, welke in aanmerking wensen te komen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking of kosteloze registratie van een partnerschap dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Deurne.

  • 3. De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties worden volgens een door de leidinggevende van de afdeling, waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt, vastgesteld schema voltrokken door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt. De dagen en uren waarop de kosteloze voltrekkingen en partnerschapsregistraties worden voltrokken zijn bepaald op maandag om 8.30 uur en 8.45 uur.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht is voor het publiek geopend, voor zover de hierna te noemen dagen niet zijn algemene erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of overige door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend, voor:

    • a.

      huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties, met een volledige ceremonie waarvoor leges zijn betaald, van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur;

    • b.

      huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties, met een beperkte ceremonie waarvoor leges zijn betaald, iedere maandag om 9.00 en 9.30 uur;

    • c.

      aangiften van de burgerlijke stand en overige werkzaamheden van maandag tot en met vrijdag tijdens de openingstijden voor het publiek, zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders;

    • d.

      de afgifte van uittreksels en afschriften uit de registers van de burgerlijke stand tijdens de openingstijden voor het publiek, zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders.

  • 2. Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en geldende overeenkomsten kan een huwelijk, omzetting en partnerschapsregistratie op ieder tijdstip van de week worden voltrokken voor zover nader bepaald door de leidinggevende van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt. De leidinggevende van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke valt kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip afwijzen:

    • a.

      indien het tijdstip reeds door een andere belanghebbende is gereserveerd of;

    • b.

      indien de uitvoering van de vastlegging leidt tot een onredelijke verstoring van belangen, waaronder begrepen het belang van de gemeente Deurne of;

    • c.

      indien de noodzakelijke ondersteuning, zoals huismeester, gastvrouw of beveiliging niet kan worden geboden of;

    • d.

      indien er geen (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is voor dat tijdstip.

  • 3. Op tijdig schriftelijk verzoek van een belanghebbende aan burgemeester en wethouders, dan wel aan de leidinggevende van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt, zal het bureau worden geopend op zaterdag, zondag en op andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 4. Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen, kan het bureau voor te bepalen uren worden geopend door de leidinggevende van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt. Dit zal dan vooraf bekend worden gemaakt.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand van de gemeente Deurne 2014.

  • 2.

    Bij inwerkingtreding van dit reglement komt het op 31 juli 2012 vastgestelde Reglement burgerlijke stand te vervallen.

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van Burgemeester en Wethouders op 2 december 2014.

Burgemeester en Wethouders voornoemd,

De secretaris, mr. G.J.C. Kusters

De burgemeester, H.J. Mak

Regelement burgerlijke stand toelichting