Regeling vervallen per 31-03-2010

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Geldend van 11-05-2010 t/m 30-03-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

De raad van de gemeente Deventer;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 november 2009, nummer 240668, eenheid Bedrijfsvoering;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet.

BESLUIT

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010 (Legesverordening 2010).

Artikel 1

Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van nde dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de nde dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1e)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2

Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeente-bestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3

Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4

Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het raadplegen van de dubbelen der leggers en plans van het kadaster ten behoeve van de rijks- of provinciale dienst;

  • d.

    beschikkingen op verzoekschriften met betrekking tot plaatselijke belastingen;

  • e.

    de in Titel 1 Hoofdstuk 10 van de tarieventabel (Gemeentearchief) omschreven inlichtingen, onderzoekingen, afgifte van afschriften en andere werkzaamheden in de gevallen, waarin deze worden verzocht voor een wetenschappelijk of filantropisch doel;

  • f.

    attestatiën de vitae en legalisatie van een handtekening of foto ten behoeve van door publiek-rechtelijke lichamen toe te kennen pensioenen, lijfrente, wachtgeld of uitkeringen;

  • g.

    bewijzen van onvermogen;

  • h.

    stukken, opgaven, inlichtingen, onderzoekingen en dergelijke, welke krachtens wettelijk voorschrift kosteloos moeten worden verstrekt of verricht;

  • i.

    stukken, die krachtens besluit van burgemeester en wethouders ten behoeve van de pers worden afgegeven ter publicatie in het algemeen belang.

Artikel 5

Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6

Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7

Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8

Kwijtschelding

  • 1.

    Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid wordt er kwijtschelding verleend voor de tarieven genoemd in artikel 1.19.3 van de tarieventabel behorende bij legesverordening 2010, met betrekking tot de aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart.

Artikel 9

Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10

Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen)].

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12

Overgangsrecht

  • 1.

    De artikelen en tarieventabel van de ‘Verordening Legesverordening 2009’ van 5 november 2008, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 16 december 2009, vervallen met ingang van 1 januari 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid vervallen de volgende onderdelen van de tarieventabel van de in het eerste lid genoemde verordening met ingang van 28 december 2009, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan:

    • a.

      onderdelen 16.1, 16.2, 16.3, 16.4, 16.5 en 16.6 (gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening (gebruiksvergunning);

    • b.

      n.v.t.

    • c.

      onderdelen 12.6 en 12.8 (vergunning of ontheffing als bedoeld in respectievelijk artikel 3 en 35 van de Drank- en Horecawet);

    • d.

      hoofdstuk 15 Evenementen Algemene plaatselijke verordening;

    • e.

      onderdeel 17.1 (exploitatievergunning prostitutiebedrijf, wijziging daarvan of wijziging in het beheer als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Algemene plaatselijke verordening.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het eerste lid vervalt hoofdstuk 5 van de tarieventabel behorende bij de in het eerste lid genoemde gewijzigde verordening op het tijdstip dat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en het dan tot wet verheven wetsvoorstel Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden, met dien verstande dat:

    dit hoofdstuk van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    1.die zich hebben voorgedaan voor bedoeld tijdstip;

    • 2.

      waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van deze wetten, nog moeten worden toegepast.

  • 4.

    Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 5.

    De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 13

Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) in werking treedt en het dan tot wet verheven wetsvoorstel de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum waarop dit tijdstip valt, is tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel.

  • 4.

    In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

Artikel 14

Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 december 2009

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

drs. A.G.M. Dashorst ir. A.P. Heidema

Tarieventabel leges

Tarieventabel behorende bij de “Legesverordening 2010”

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Vervallen

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 a Milieu

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Vervallen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning [Dit onderdeel is nog niet in werking getreden]

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 8 a Wet Geluidhinder

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Vervallen

Hoofdstuk 5 Vervallen

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.1.1

in de trouwzaal (Landshuis Deventer):

-op maandag en dinsdag om 9.00 uur en 9.30 uur

-op maandag en dinsdag om 10.30 uur en 11.30 uur

-op woensdag en donderdag om 09.30, 10.30 en 11.30 uur

-op maandag t/m donderdag om 12.30, 13.30, 14.30, 15.30 en 16.30 uur

-op vrijdag om 09.30, 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30 en 16.30 uur

-op zaterdag om 9.30 ,10.30 en 11.30 uur

-op zondag om 12.30, 13.30, 14.30, 15.30 en 16.30 uur

-

kosteloos

€ 154,75

€ 154,75

€ 276,70

€ 276,70

€ 679,35

€ 877,40

1.1.1.2

in andere ruimten van het stadhuis (locatie Deventer):

-op maandag t/m donderdag om 09.00, 10.00, 11.00 en 12.00 uur

-op maandag t/m donderdag om 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur

-op vrijdag om 09.00, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 uur

-op zaterdag om 09.00, 10.00, 11.00 en 12.00 uur

-op zondag van 12.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur

-

€ 210,60

€ 330,10

€ 330,10

€ 732,85

€ 927,70

1.1.1.3

in de trouwzaal (locatie Bathmen)

-op maandag t/m donderdag om 9.00 t/m 12.00 uur

-op maandag t/m donderdag om 12.15 t/m 16.30 uur

-op vrijdag van 9.00 t/m 16.30 uur

-op zaterdag om 9.00 t/m 12.00 uur

-op zondag om 12.15 t/m 16.30 uur

-

€ 154,75

€ 276,70

€ 276,70

€ 679,35

€ 877,40

1.1.1.4

in Huis Nieuw Rande:

-op maandag t/m donderdag van 9.00 t/m 12.00 uur

-op maandag t/m donderdag van 12.15 t/m 16.30 uur

-op vrijdag van 9.00 t/m 16.30 uur

-op zaterdag van 09.00 t/m 12.00 uur

-op zondag van 12.15 t/m 16.30 uur

-

€ 361,65

€ 478,00

€ 478,00

€ 883,75

€ 1.085,05

1.1.1.5

in Gastenboerderij “Spijkvoorde”:

-op maandag t/m donderdag om 9.00 t/m 12.00 uur

-op maandag t/m donderdag om 12.15 t/m 16.30 uur

-op vrijdag van 9.00 t/m 16.30 uur

-op zaterdag van 9.00 t/m 12.00 uur

-op zondag van 12.00 t/m 16.30 uur

-

€ 265,80

€ 385,35

€ 385,35

€ 788,05

€ 982,90

1.1.1.6

in “IJsselhotel”:

-op maandag t/m donderdag om 9.00 en 12.00 uur

-op maandag t/m donderdag om 12.15 t/m 16.30 uur

-op vrijdag van 9.00 t/m 16.30 uur

-op zaterdag van 9.00 t/m 12.00 uur

-op zondag van 12.00 t/m 16.30 uur

-

€ 361,65

€ 478,00

€ 478,00

€ 883,75

€ 1.085,05

1.1.1.7

in “Het Marlehuis”:

-op maandag t/m donderdag om 9.00t/m 12.00 uur

-op maandag t/m donderdag om 12.15 t/m 16.30 uur

-op vrijdag van 9.00 t/m 16.30 uur

-op zaterdag van 9.00 t/m 12.00 uur

-op zondag van 12.00 t/m 16.30 uur

-

€ 265,80

€ 385,35

€ 385,35

€ 788,05

€ 982,90

1.1.1.8

in “De Dorpskerk te Diepenveen”:

-op maandag t/m donderdag om 9.00t/m 12.00 uur

-op maandag t/m donderdag om 12.15 t/m 16.30 uur

-op vrijdag van 9.00 t/m 16.30 uur

-op zaterdag van 9.00 t/m 12.00 uur

-

€ 265,80

€ 385,35

€ 385,35

€ 788,05

1.1.1.9

op elke andere gewenste locatie binnen de gemeentegrenzen van Deventer, mits deze locatie voldoet aan de voorwaarden zoals deze zijn beschreven in het vigerende Reglement Burgerlijke Stand

-op maandag t/m donderdag om 9.00 t/m 12.00 uur

-op maandag t/m donderdag om 12.15 t/m 16.30 uur

-op vrijdag van 9.00 t/m 16.30 uur

-op zaterdag van 9.00 t/m 12.00 uur

-op zondag van 12.00 t/m 16.30 uur

-

-

-

€ 265,80

€ 385,35

€ 385,35

€ 788,05

€ 982,90

1.1.1.10

in een andere periode dan bedoeld onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.9 en op1 januari, 30 april, Hemelvaartsdag, 5 mei, 2e Paasdag, 2e Pinksterdag en

1e en 2e Kerstdag worden de tarieven verhoogd met

-

-

€ 197,95

1.1.2

De tarieven genoemd in 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.9 zijn eveneens van toepassing voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik wordt gemaakt van een van de in genoemde artikelen aangewezen locaties of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte.

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 144,70

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 144,70

1.1.5

Het tarief bedraagt voor een trouwboekje of partnerschapboekje of samenlevingsboekje of duplicaat trouwboekje, partnerschapboekje of samenlevingsboekje:

1.1.5.1

in gewone uitvoering

€ 16,95

1.1.5.2

indien gekalligrafeerd

€ 29,95

1.1.5.3

in luxe uitvoering

€ 56,75

1.1.5.4

getypt met lederen omslag

€ 44,05

1.1.5.5

Het tarief bedraagt voor het op gekalligrafeerde wijze bijschrijven van kinderen in een trouwboekje, partnerschapboekje of samenlevingsboekje, per kind

€ 7,95

1.1.6

n.v.t.

1.1.6.1

n.v.t.

1.1.6.2

n.v.t.

1.1.7

n.v.t.

1.1.7.1

n.v.t.

1.1.7.2

n.v.t.

1.1.7.3

n.v.t.

1.1.7.4

n.v.t.

1.1.8

Het tarief bedraagt voor nasporing in de registers van de burgerlijke stand, ook indien deze niet leidt tot het gewenste doel, voor ieder kwartier of deel daarvan, door een ambtenaar daaraan besteed

€ 16,35

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.10.1

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van een loper ten behoeve van een huwelijksvoltrekking, partnerschapregistratie of samenlevingsbevestiging in het Landshuis op maandag en dinsdag om 9.00 en 9.30 uur

€ 52,88

1.1.10.2

Het tarief genoemd in artikel 1.1.10.1 is eveneens van toepassing op het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap op maandag en dinsdag om 09.00, 09.30 uur indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de loper.

1.1.11

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige

€ 28,35

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,90

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 19,80

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 8,95

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 42,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

1.2.5.1

Het tarief bedraagt voor extra werkzaamheden in verband met vermissing

van een paspoort genoemd in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

€ 25,90

1.2.5.2

Het tarief bedraagt voor extra werkzaamheden in verband met vermissing

van een Nederlandse identiteitskaart, een Europese identiteitskaart of

toeristenkaart

€ 25,90

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 63,90

1.3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs, voor personen van 65 jaar en ouder en personen met een daarvoor aanleiding zijnde medische indicatie, die een rijbewijs krijgen met een geldigheidsduur van vijf jaar of korter

€ 31,95

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 en 1.3.1.2 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,25

1.3.3

Het tarief bedraagt voor extra werkzaamheden in verband met vermissing van een rijbewijs

€ 25,90

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 11,70

1.4.2.1.1

voor een gewaarmerkt afschrift uit de basisadministratie

€ 11,70

1.4.2.1.2

voor een gewaarmerkt uitgebreid afschrift uit de basisadministratie

€ 11,70

1.4.2.1.3

voor een gewaarmerkt internationaal afschrift uit de basisadministratie

€ 11,70

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 10 verstrekkingen

€ 115,85

1.4.2.2.2

voor 25 verstrekkingen

€ 276,70

1.4.2.2.3

voor 50 verstrekkingen

€ 534,75

1.4.2.2.4

voor 100 verstrekkingen

€ 1.050,55

1.4.2.3

n.v.t.

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 11,70

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 10 verstrekkingen

€ 115,85

1.4.4.2.2

voor 25 verstrekkingen

€ 276,70

1.4.4.2.3

voor 50 verstrekkingen

€ 534,00

1.4.4.2.4

voor 100 verstrekkingen

€ 1.050,55

1.4.5

n.v.t.

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor elk uur of gedeelte daarvan, aan het zoeken besteed

€ 64,90

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.4.7.1

een bewijs van Nederlanderschap

€ 11,70

1.4.7.2

een attestatie de vitae

€ 11,70

1.4.7.3

elke andere verklaring omtrent een bepaald persoon, niet elders genoemd

€ 11,70

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het op verzoek vervaardigen van een selectie (steekproef) uit de basisadministratie persoonsgegevens per selectie

€ 773,85

Hoofdstuk 5 Vervallen

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een exemplaar van de gemeentebegroting waaronder de programmabegroting

€ 50,75

1.7.1.2.1

een exemplaar van de productenraming

€ 33,85

1.7.1.2.2

een exemplaar van de bijlage bij de productenraming

€ 22,95

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

€ 0,-

1.7.1.4.1

een exemplaar van de jaarrekening en het jaarverslag

€ 50,75

1.7.1.4.2

een exemplaar van het jaarverslag

€ 48,05

1.7.1.5.1

een exemplaar van de productenrealisatie

€ 33,85

1.7.1.5.2

een exemplaar van de bijlage bij de productenrealisatie

€ 22,95

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering

€ 5,65

1.7.2.1.2

een exemplaar van de agenda met bijbehorende stukken van een

raadsvergadering, exclusief het verslag

€ 8,60

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de

agenda met de bijbehorende stukken van de raadsvergaderingen, inclusief de verslagen

€ 147,30

1.7.3

n.v.t.

1.7.3.1

n.v.t.

1.7.3.1.1

n.v.t.

1.7.3.1.2

1.7.3.2

n.v.t.

1.7.3.2.1

n.v.t.

1.7.3.2.2

n.v.t.

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.4.1.1

tot het verstrekken van een exemplaar van het gemeenteblad

€ 85,30

1.7.4.1.2

tot het verstrekken van een afschrift uit het gemeenteblad; per pagina

€ 0,20

1.7.4.2

n.v.t.

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.5.1

een afschrift van een verordening, per pagina

€ 0,20

1.7.5.2

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 34,10

1.7.5.3

een exemplaar van de overige verordeningen

€ 19,35

1.7.5.4

een exemplaar van de overige verordeningen, per pagina

€ 0,20

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Begripsomschrijvingen

1.8.0

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

1.8.0.1

geografische informatie

informatie betreffend kaartmateriaal dat wordt verstrekt in de vorm van een computerbestand, via e-mail, floppy, cd-rom, tape of andere informatiedragers, zoals papier, film;

1.8.0.2

G.B.K.-Deventer

Grootschalige Basiskaart Deventer.

Het auteursrecht en copyright berust bij de Gemeente Deventer en Stichting GBKN Overijssel p.a. Kadaster, directie Oost, vestiging Zwolle (038-4695638). In dit hoofdstuk wordt met G.B.K. bedoeld de G.B.K.-Deventer;

1.8.0.3

overig kaartmateriaal

kaartmateriaal, vervaardigd door een gemeentelijke afdeling, waarop aanvullende informatie staat, of waarop een plan of ontwerp als hoofdinhoud staat, met veelal een basiskaart als ondergrond;

1.8.0.4

kadastrale informatie

informatie uit de kadastrale kaart (LKI) op papier of transparant materiaal of informatie uit de administratieve database (AKR).

Tarieven

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.8.1.1

een exemplaar van de Bouwverordening

€ 51,15

1.8.1.2

een exemplaar van de bij de Bouwverordening behorende Nadere Regelen

€ 34,10

1.8.1.3

een exemplaar van een structuurvisie

€ 33,15

1.8.1.4

een exemplaar van een volledig bestemmingsplan of exploitatieplan

€ 48,25

1.8.1.5

een afschrift uit een bestemmingsplan of exploitatieplan, per pagina

€ 0,20

1.8.1.6

een afschrift uit een bestemmingsplan of exploitatieplan indien deze schriftelijk wordt aangevraagd

€ 13,90

verhoogd met € 0,20 per pagina

1.8.1.7

een volledige bestemmingsplan-, exploitatieplan- of structuurvisiekaart

€ 19,35

1.8.1.8

een exemplaar van een volledige welstandsnota

€ 48,25

1.8.1.9

een exemplaar van alleen sneltoetscriteria welstandsnota

€ 13,10

1.8.1.10

een afschrift uit een welstandsnota, per pagina

€ 0,20

1.8.1.11

een afschrift uit de welstandsnota indien deze schriftelijk wordt

aangevraagd

€ 13,90

verhoogd met € 0,20 per pagina

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

€ 4,50

1.8.2.2

n.v.t.

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988;

€ 0,-

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988;

€ 0,-

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

€ 5,72

1.8.3

n.v.t.

1.8.3.1

n.v.t.

1.8.3.2

n.v.t.

1.8.3.3

n.v.t.

1.8.4

Geografische informatie

Het tarief bestaat voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van geografische informatie:

1.8.4.1

uit vaste kosten per levering:                           

€ 75,00

1.8.4.2

welke worden verhoogd met de van toepassing zijnde variabele kosten:

1.8.4.2.1

GBK: Landelijk gebied:  per hectare of gedeelte daarvan:

€ 2,50

1.8.4.2.2

GBK: Infrastructureel- en industrie- gebied:  per hectare of gedeelte

daarvan:

€ 5,00

1.8.4.2.3

GBK: Bebouwd gebied overig:  per hectare of gedeelte daarvan:

€ 15,00

1.8.4.2.4

overig kaartmateriaal:  Landelijk gebied:  per hectare of gedeelte daarvan:

€ 2,50

1.8.4.2.5

overig kaartmateriaal:  Infrastructureel- en Industriegebied:  per hectare of gedeelte daarvan: 

€ 5,00

1.8.4.2.6

overig kaartmateriaal:  Bebouwd gebied overig:  per hectare of gedeelte daarvan: 

€ 15,00

1.8.4.2.7

kleinschalig kaartmateriaal met beperkte inhoud en overzichtstekeningen: per hectare of gedeelte daarvan:        

€ 1,15

1.8.5

Kadastrale informatie

Beperkte Kadastrale Informatie wordt verstrekt aan de gemeentelijke balie. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kadastrale en hypothecaire informatie worden

de op het moment van aanvraag geldende tarieven, zoals deze door de minister van VROM zijn vastgesteld in de Regeling Tarieven Kadaster, in rekening gebracht.

Hoofdstuk 8 a Milieu

1.8a.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8a.1.1

voor het op verzoek verstrekken van informatie over de aanwezigheid van bodemverontreiniging en/of ondergrondse tanks, per locatie

€ 27,20

1.8a.1.2

voor het op verzoek verstrekken van data uit het bodeminformatiesysteem, anders dan omschreven in 1.8a.1.1 of het beoordelen van onderzoeksrapporten, anders dan in het kader van de indiening van een aanvraag voor een bouwvergunning, voor elk besteed uur of gedeelte daarvan

€ 73,90

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.2

n.v.t.

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of foto

€ 11,70

1.9.4

voor het waarmerken van een register

€ 11,70

1.9.5

voor het waarmerken van een diploma

€ 11,70

1.9.6

voor het verstekken van informatie op een USB-stick

€ 10,00

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 8,25

1.10.2

Behoudens het bepaalde onder 1.10.3 wordt berekend:

1.10.2.1

voor het verstrekken van afschriften van of uittreksels uit een in het Neder-

lands gesteld handschrift van het jaar 1700 of vroeger, per bladzijde

€ 6,65

1.10.2.2

voor een afschrift van of uittreksel uit een dergelijk in het Nederlands

gesteld handschrift van na 1700, per bladzijde

€ 4,20

1.10.2.3

voor een afschrift van of uittreksel uit een dergelijk in een vreemde taal

gesteld handschrift, per bladzijde

€ 7,45

1.10.3

Het tarief bedraagt voor elk afschrift van of uittreksel uit de in het archief berustende doop-, trouw- en begrafenisregisters (de zogenaamde retro-acta van de burgerlijke stand), per bladzijde

€ 10,05

1.10.4

Het tarief bedraagt voor onderzoek en andere werkzaamheden verricht ten behoeve van derden, met betrekking tot door het rijk in het gemeentearchief gedeponeerde archiefstukken, voor ieder kwartier of gedeelte daarvan, door een ambtenaar der gemeente daaraan besteed

€ 8,25

1.10.5

Het tarief bedraagt voor elke inlichting aan derden in verband met schadeclaims uit het archief van de gemeentepolitie, alhier

€ 3,70

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

n.v.t.

1.11.1

n.v.t.

1.11.2

n.v.t.

1.11.3

n.v.t.

1.11.4

n.v.t.

1.11.5

n.v.t.

1.11.6.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 2.1 van de Huisvestingsverordening Deventer bedraagt

€ 1.050,00

1.11.6 .2

In afwijking van artikel 1.11.6.1 is voor een aanvraag om een omzettingsvergunning welke wordt geweigerd of in het kader van een bezwaarschriftenprocedure wordt ingetrokken/vernietigd zonder dat deze wordt vervangen door een nieuwe vergunning, 50% van de leges verschuldigd.

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 104,30

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 52,20

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€ 113,40

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 77,60

Hoofdstuk 14 Vervallen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 35,00

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 25,00

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 10,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in de artikelen 30b en 30c van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor één speelautomaat

€ 56,40

1.16.1.2

voor twee speelautomaten

€ 90,50

Indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan een jaar, worden de genoemde bedragen verminderd met zoveel twaalfde gedeelten van het berekende bedrag, als na beëindiging van de vergunning nog volle kalendermaanden in het vergunningjaar overblijven.

1.16.1.3

n.v.t.

1.16.1.4

n.v.t.

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 18,00

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 18,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€ 0,-

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

€ 0,-

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 411,05

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met:

1.18.1.1 a

tot 10.000 m1

€ 2,25

1.18.1.1 b

van 10.000 tot 50.000 m1

€ 1,70

1.18.1.1 c

50.000 m1 of meer

€ 1,15

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

1.18.1.2 a

tot 10.000 m1

€ 0,50

1.18.1.2 b

van 10.000 tot 50.000 m1

€ 0,40

1.18.1.2 c

50.000 m1 of meer

€ 0,25

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 411,05

1.18.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 411,05

1.18.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.1.6

indien het een melding betreft voor uitvoering van werkzaamheden

genoemd in artikel 2 van de Telecommunicatieverordening Deventer

1999 in de binnenstad (t.w. het gebied begrensd door de IJssel,

spoorlijn, Buitengracht en Emmastraat), verhoogd met

€ 274,05

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.18.3

Het op basis van onderdeel 1.18.1.3 en 1.18.1.4 verschuldigde bedrag wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerkosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459), voor-

zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering

van bijzondere transporten

€ 32,86

1.19.2

voor elke andere vergunning ingevolge of ontheffing van verkeers-

voorschriften

€ 8,45

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in de artikelen 49 en 52 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):

1.19.3.1

voor een eerste aanvraag

€ 25,00

1.19.3.2

voor een verlengingsaanvraag

€ 25,00

1.19.3.3

voor een duplicaat

€ 10,00

1.19.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het

Voertuigreglement (Stb. 1994, 450)

€ 36,25

1.19.5

tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens, van het Verbod voortvloeiende uit artikel 62 van het reglement, voor zover het betreft het verkeersverbod C1, C6 en C12, E01 en G07 van bijlage 1 van dat reglement, om te rijden en te parkeren in een voetgangersgebied:

1.19.5.1

-voor een dag

€ 4,20

1.19.5.2

-voor een week

€ 14,15

1.19.5.3

-voor een maand

€ 56,75

1.19.6

tot het in behandeling nemen van een verzoek tot een dagkaart en een meerdagenkaart ten behoeve van parkeerapparatuur plaatsen

€ 51,90

1.19.7

tot het in behandeling nemen van een verzoek tot één of meerdere uitrijkaarten ten behoeve van parkeergarages.

€ 51,90

1.19.8

tot het in behandeling nemen van een verzoek tot een vervangende

parkeerpas behorende bij een parkeervergunning of parkeerabonnement

€ 21,20

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 2,85

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,10

1.20.1.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

€ 0,15

1.20.1.2.3

per pagina op papier van A2-formaat

€ 0,25

1.20.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:

1.20.1.3.1

A1-formaat

€ 5,45

1.20.1.3.2

A0-formaat

€ 7,65

1.20.1.4

n.v.t.

1.20.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 2,85

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.2.1

voor een verlof tot het doen opgraven en het doen vervoeren van een lijk

€ 6,00

1.20.2.2

voor het afgeven van een duplicaat grafbewijs

€ 5,65

1.20.2.3

voor het afgeven van een register van rouwbeklag bij een begrafenis

€ 8,65

1.20.2.4

voor het eenmaal per week verstrekken van een opgaaf van uitgegeven

grafruimte, per jaar

€ 74,90

1.20.2.5

voor en besluit voor verlenen van uitstel tot begraven of cremeren

€ 11,45

1.20.2.6

voor het afgeven van een laissez passer (lijkenpas)

€ 11,70

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.3.1

een duplicaat hondenpenning ingeval van vermissing of verlies

€ 14,20

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een op grond van een binnen Titel 1 verleende vergunning

€ 25,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning [Dit onderdeel is nog niet in werking getreden. Zie legesverordening 2e wijziging 2009, http://s809.nxs.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/Deventer/9241/9241_4.html ]

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet (Stb. 1984, 386)

€ 28,90

3.1.2

n.v.t.

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 4,95

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het sluitingsuur van horecabedrijven ingevolge artikel 2.29a lid 1 van de APV:

3.1.4.1

-voor het eerste uur

€ 3,50

3.1.4.2

-voor het tweede uur

€ 3,95

3.1.4.3

-voor het derde uur

€ 5,20

3.1.4.4

-voor ieder uur meer

€ 6,05

3.1.5

één en ander met dien verstande, dat voor een beschikking tot afwijking van de sluitingstijd voor het eerste uur is verschuldigd, verleend voor de tijd van:

3.1.5.1

-één maand

€ 49,15

3.1.5.2

-drie maanden

€ 117,70

3.1.5.3

-zes maanden

€ 216,00

3.1.5.4

-één jaar

€ 393,00

3.1.5.5

-voor onbepaalde tijd

€ 750,00

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een incidentele ontheffing van het sluitingsuur als bedoeld in artikel 2.29a lid 2 van de APV tot 05.00 uur:

3.1.6.1

-indien men over een ontheffing, als bedoeld in artikel 3.1.6 beschikt, per uur

€ 7,20

3.1.6.2

-indien men niet over een ontheffing, als bedoeld in artikel 3.1.6 beschikt, per uur

€ 10,80

3.1.7

Het tarief bedraagt voor een het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.28.1 van de APV voor een horecabedrijf

€ 360,20

3.1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de exploitatievergunning voor een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de APV met betrekking tot de beheerders van dit bedrijf

€ 90,05

3.1.9

Indien een vergunning of ontheffing, al dan niet tijdelijk, wordt ingetrokken of van een vergunning of ontheffing gedurende kortere of langere tijd geen gebruik wordt gemaakt, bestaat geen recht op gehele of gedeeltelijke restitutie van leges.

3.1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen dan wel wijzigen van een vergunning voor het houden van een terras

€ 65,50

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.1.1

voor het doen plaatsvinden van een optocht als bedoeld in artikel 2.25.1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 11,05

3.2.1.2

vervallen

3.2.1.3

vervallen

3.2.1.4

voor het houden of organiseren van een evenement op/aan de weg of op een voor publiek toegankelijke plaats als bedoeld in artikel 2.25.1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 34,65

3.2.1.5

voor het verrichten van handelingen waardoor geluidhinder wordt veroorzaakt als bedoeld in artikel 4.6 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 11,05

3.2.1.6

voor het exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2.39.2 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 110,60

3.2.1.7

voor het houden van een openbare inzameling van geld of goederen als bedoeld in artikel 5.13.1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 11,05

3.2.1.8

vervallen

3.2.1.9

voor het in de uitoefening van handel innemen van een standplaats of anderszins te koop aanbieden van goederen aan publiek als bedoeld in artikel 5.18.1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 34,65

3.2.1.10

voor het aanleggen van vuur in de openlucht als bedoeld in artikel 5.34.3 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 11,05

3.2.1.11

voor het op, aan of zichtbaar vanaf de weg optreden als sinterklaas als bedoeld in artikel 5.38.3 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 11,05

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 5,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

3.3.1.1

een vergunning zoals bedoeld in artikel 3.4.1 (Seksinrichtingen) van de

Algemene plaatselijke verordening Deventer

€ 284,20

3.3.1.2

een gewijzigde vergunning zoals bedoeld in artikel 3.4 (Seksinrichtingen)

van de Algemene Plaatselijke Verordening Deventer in verband met wijzigen en / of toevoegen van beheerders

€ 75,00

3.3.1.3

een geschiktheidverklaring zoals bedoeld in artikel 3.3 (Nadere regels)

van de Algemene Plaatselijke Verordening Deventer per werkruimte

(kamer)

€ 232,40

3.3.2

Indien de geschiktheids - verklaring wordt geweigerd, dan wel in het kader van een bezwaar- of beroepsprocedure wordt ingetrokken of vernietigd zonder dat deze daarbij door een nieuwe verklaring wordt vervangen, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de geheven leges.

3.3.3

Indien besloten wordt om de aanvraag door ontoereikende gegevens niet in behandeling te nemen zijn geen leges verschuldigd.

Hoofdstuk 4 Vervallen

Hoofdstuk 5 Vervallen

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Basistarief in behandeling nemen

Het basistarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het in gebruik nemen of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening 2009 van de gemeente Deventer

€ 273,00

3.6.2

Het basistarief voor tijdelijke bouwsels tot 1.000 m² bedraagt

€ 58,60

3.6.3

In afwijking van artikel 3.6.1 zijn geen leges verschuldigd voor het plaatsen van een tijdelijk bouwsel van maximaal 100 m², waarbij minimaal 30% van de omtrek over de volle hoogte open is.

3.6.4

Inrichtingen met een permanent karakter: drijvend hotel, discotheek etc.

Het basistarief voor het verlenen van een toestemming als in artikel 3.6.1 bedoeld, wordt verhoogd met een bedrag van:

in het geval van inrichtingen met een gebruiksoppervlakte:

3.6.4.1

tot en met 100 m²

€ 217,40

3.6.4.2

van 101 tot en met 500 m²

€ 217,40

vermeerderd met € 1,40 per m² of gedeelte daarvan boven 100 m²

3.6.4.3

van 501 tot en met 2000 m²

€ 778,35

vermeerderd met € 0,75 per m² of gedeelte daarvan boven 500 m²

3.6.4.4

van 2.001 tot en met 5000 m²

€ 1.862,30

vermeerderd met € 0,40 per m² of gedeelte daarvan boven 2.000 m²

3.6.4.5

van 5.001 tot en met 50.000 m²

€ 3.163,70

vermeerderd met € 0,05 per m² of gedeelte daarvan boven 5.000 m²

3.6.4.6

boven de 50.000 m²

€ 4.791,05

vermeerderd met € 0,05 per m² of gedeelte daarvan boven 50.000 m²

3.6.5

Inrichtingen met een tijdelijk karakter

Voor een toestemming tot het in gebruik nemen of houden van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening, tijdelijke bouwsels of inrichtingen:

3.6.5.1

tot en met 1.000 m²

€ 108,75

3.6.5.2

boven de 1.000 m²

€ 108,75

vermeerderd met € 0,10 per m² of gedeelte daarvan boven 1.000 m²

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen bedraagt

€ 164,25

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een op grond van een binnen Titel 3 verleende vergunning

€ 25,-

3.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 30,-