Regeling vervallen per 01-01-2016

Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2015

Intitulé

Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer

De raad van de gemeente Deventer, 

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 november 2013 nummer 866621, team Maatschappelijke Ontwikkeling en Milieu;

Gelet op de artikelen 147 lid 1, 216, 219, 229 eerste lid, onderdeel a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

Besluit vast te stellen de:

Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    Burgemeester en wethouders het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer.

  • 2.

    De heffingsambtenaar

    de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet.

  • 3.

    Medisch afval

    • -

      incontinentiemateriaal

    • -

      materiaal gebruikt door nierdialyse patiënten

    • -

      stoma materiaal

  • 4.

    Medische verklaring

  • Een medische verklaring afgegeven door een arts aan een belanghebbende, waaruit blijkt dat deze persoon vanwege van een langdurige of chronische ziekte of een handicap anderszins hulpmiddelen nodig heeft die na gebruik leiden tot meerdere gevulde minicontainers met medisch afval per belastingjaar. Uit de medische verklaring dient zo mogelijk te blijken of er sprake is van een tijdelijk of permanent karakter. Ingeval van tijdelijkheid dient zo mogelijk het tijdsbestek te worden aangegeven.

  • 5.

    Belastingplichtige

  • Degene op wiens naam de aanslag afvalstoffenheffing is gesteld.

  • 6.

    Belanghebbende

  • De belanghebbende degenen ten behoeve van wie een medische verklaring is afgegeven.

  • 7.

    Bijdrage

  • Een tegemoetkoming in de extra kosten, vanwege het aanbieden van medisch afval, afkomstig van een belanghebbende, aan de inzameldienst als bedoeld in artikel 2 van de afvalstoffenverordening van de gemeente Deventer.

  • 8.

    Afvalstoffenheffing

  • De heffing als bedoeld in artikel 2 van de Verordening afvalstoffenheffing.

Artikel 2 Aanvraag

  • 1.

    1.De heffingsambtenaar kan de belastingplichtige op schriftelijke aanvraag een bijdrage toekennen vanwege het aanbieden van medisch afval.

Artikel 3 Voorwaarden aanvraag

  • 1.

    De aanvraag als bedoeld in artikel 2 onder lid 1 dient te worden gedaan op een door de heffingsambtenaar vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag dient plaats te vinden indien de gezondheidssituatie van de belanghebbende is gestabiliseerd en een medische verklaring wordt verstrekt.

  • 3.

    De aanvraag kan alleen betrekking hebben op het lopende kalenderjaar en dient elk jaar, vóór 15 maart van het betreffende jaar, opnieuw te worden ingediend.

  • 4.

    De belastingplichtige is verplicht alle informatie te verstrekken die de heffingsambtenaar nodig acht voor het beoordelen van de aanvraag.

  • 5.

    Indien een aanvraag niet volledig is ingevuld stelt de heffingsambtenaar de aanvrager in de gelegenheid deze binnen een termijn van tenminste twee weken nadat hem dit is medegedeeld aan te vullen of te verbeteren.

  • 6.

    Indien de aanvrager van de in lid 4 bedoelde verplichting tot informatieverstrekking onvoldoende nakomt, verklaart de heffingsambtenaar hem in zijn aanvraag niet ontvankelijk. Van deze beslissing doet de heffingsambtenaar zo spoedig mogelijk mededeling aan de aanvrager, onder terugzending van de ingediende bescheiden.

  • 7.

    De heffingsambtenaar deelt zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.

Artikel 4 Bijdrage afvalstoffenheffing

  • 1.

    Een bijdrage in de afvalstoffenheffing wordt toegekend indien:

    • -

      de belastingplichtige een medische verklaring overlegt van hemzelf en/ of een medische verklaring overlegt van een belanghebbende, die huisvesting heeft in het perceel waarvoor de belastingplichtige is aangeslagen, of

    • -

      een factuur van de apotheek danwel van de ziektekostenverzekeraar overlegt waaruit blijkt dat de hulpmiddelen worden afgenomen die leiden tot extra afval.

  • 2.

    De bijdrage is € 96,50 per jaar.

  • 3.

    Indien de aanvraag betrekking heeft op een gedeelte van het kalenderjaar wordt de bijdrage met in achtneming van lid 1 naar evenredigheid berekend.

Artikel 5 Eénmalige bijdrage kosten extra container

  • 1.

    Een éénmalige bijdrage in de kosten voor de inzamelmiddelen wordt toegekend indien één van de in artikel 4, onderdeel 1 genoemde documenten wordt overlegd.

  • 2.

    De éénmalige bijdrage is gelijk aan de kosten welke belastingplichtige voor het verstrekken van 1 extra container, welke het standaard aantal van 1 grijze te boven gaat, verschuldigd is.

  • 3.

    De bijdrage wordt alleen verstrekt in het jaar waarin de extra container is aangevraagd en indien de extra container is aangevraagd na 12 december 2013.

Artikel 6 Verzoek verhoging bijdrage afvalstoffenheffing

Indien de aanvrager van mening is dat het in artikel 4, lid 2 gehanteerde bedrag te laag is, kan hij een verzoek indienen tot verhoging van het bedrag. De aanvrager dient aan te tonen dat hij meer afval produceert dan de norm. Dit kan door een aanvullend advies/ verklaring van een onafhankelijk arts. In dit geval is de bijdrage € 122,50.

Artikel 7 Uitbetaling

  • 1.

    De uitbetaling van de bijdrage zal plaats vinden, in het jaar waarin de voorlopige aanslag afvalstoffenheffing wordt opgelegd. De toekenning van de bijdrage leidt niet tot het opheffen van de betalingsverplichting van de voorlopige aanslag van de afvalstoffenheffing.

  • 2.

    De bijdrage wordt aan de belastingplichtige uitbetaald.

Artikel 8 Afwijking

  • 1.

    De heffingsambtenaar kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

  • 2.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de heffingsambtenaar.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling kan worden aangehaald als “Gemeentelijke bijdrageregeling medisch afval” en treedt in werking op 1 januari 2014.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 december 2013,

de griffier,                     de voorzitter,

drs. S.J. Peet                 ir. A.P. Heidema