Regeling vervallen per 20-12-2018

Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2015, openbaar opladen elektrische voertuigen

Geldend van 23-12-2015 t/m 19-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 08-12-2015

Intitulé

Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2015, openbaar opladen elektrische voertuigen

Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2015, openbaar opladen elektrische voertuigen

1. Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, niet zijnde fietsen en snor-/bromfietsen;

  • b.

    oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal en/of andere oplaadinfrastructuur met tenminste twee aansluitingen en in ieder geval de mogelijkheid voor meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen, inclusief aansluiting op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • c.

    aanvrager: de aanbieder van oplaadpalen die tevens de beheerder is en de oplaadpalen als professionele marktpartij exploiteert;

  • d.

    gebruiker:

    • 1.

      een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente Deventer en eigenaar en/of houder is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig;

    • 2.

      een particulier die eigenaar en/of houder is van een elektrisch voertuig en woonachtig en/of werkzaam is in de gemeente Deventer;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer;

  • f.

    de gemeente: gemeente Deventer.

2. Aanvraag

De locatie van de oplaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats worden vooraf aan de aanvraag afgestemd met de gemeente. Een aanvraag voor het plaatsen van één of meerdere oplaadpalen op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij één of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de aanbieder van oplaadpalen. Een aanvraag voor een locatie voor een oplaadpaal met een aan te wijzen parkeerplaats wordt schriftelijk ingediend op een door de gemeente aangegeven wijze. De aanvraag bevat in ieder geval een foto en de afmetingen van de oplaadpaal en een foto en tekening van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven.

3.Behoeftebepalingoplaadpaal

De aanvrager toont aan dat er op de aangevraagde locatie daadwerkelijk laadbehoefte bestaat bij gebruiker/gebruikers aan een oplaadpaal op de openbare weg. Dit betekent dat de behoefte minimaal overeenkomt met één gebruiker met een volledig elektrisch bereik van 50 km die minimaal 18 uur woont of werkt in de gemeente.

De behoefte aan een oplaadpaal moet blijken uit de behoefte van gebruikers binnen een straal van hemelsbreed 300 meter van de aangevraagde locatie.

4.Geen medewerking oplaadpaal

De gemeente verleent geen medewerking aan een oplaadpaal op de openbare weg in de volgende gevallen:

  • a.

    geen medewerking wordt verleend indien gebruikers de mogelijkheid hebben om hun elektrische voertuigen op eigen terrein of semi publiek terrein te parkeren en te laden;

  • b.

    geen medewerking wordt verleend in de binnenstad aan nieuwe oplaadpalen op de openbare weg. Voor opladen wordt verwezen naar de oplaadpalen in de gemeentelijke parkeergarages, zo nodig wordt het aantal oplaadpalen daar uitgebreid;

  • c.

    geen medewerking wordt verleend indien binnen een straal van hemelsbreed 300 meter van de aangevraagde locatie al een openbare oplaadpaal zich bevindt, tenzij aantoonbaar meer laadbehoefte is dan de bestaande oplaadpaal aan kan.

  • d.

    geen medewerking wordt verleend aan een Verlengd Private Aansluiting van een oplaadpaal met kabel in de grond;

5.Definitieve locatieoplaadpaal

Het college bepaalt in overleg met de aanvrager de definitieve locatie van de oplaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het college toetst hierbij aan de volgende voorwaarden:

  • a.

    de desbetreffende ondergrond is in eigendom van de gemeente;

  • b.

    de locatie van de oplaadpaal is voldoende vindbaar en zichtbaar;

  • c.

    het is aannemelijk dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er “privé-parkeerplaatsen” gecreëerd worden);

  • d.

    door de oplaadpaal kunnen – eventueel op termijn – twee of meer parkeerplaatsen worden bediend;

  • e.

    de parkeerdruk laat het plaatsen van een oplaadpaal toe;

  • f.

    het betreft een bestaand parkeervak / bestaande parkeervakken;

  • g.

    de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) is gewaarborgd;

  • h.

    er zijn geen belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

  • i.

    er is aansluiting op het ondergrondse elektriciteitsnet mogelijk;

  • j.

    de oplaadpaal past in het straatbeeld;

  • k.

    er is geen sprake van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.

6. Volgorde besluitvorming

Nadat een overeenkomst is afgesloten en het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden kan de oplaadpaal pas worden geplaatst.

7. Plaatsing en beheer oplaadpaal

De aanvrager voor het plaatsen van een oplaadpaal is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter eventuele noodzakelijke bescherming van de oplaadpaal (hekjes, biggenruggen ed.) zijn ook voor rekening van de beheerder.

8. Inrichting en beheer parkeerplaatsen

De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit en de kosten voor het plaatsen van een verkeersbord en eventueel een tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente.

9. Bereikbaarheid

De beheerder van de oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. Het telefoonnummer van de storingsdienst en van de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal.

10.Openbaarheid oplaadpaal

De oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van de oplaadpaal.

11.Interoperabiliteit

Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.

12. Groene stroom

Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren.

13. Veiligheid

De oplaadpaal voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.

14.Aansprakelijkheid

De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. Gemeente Deventer is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis.

15. Betaald parkeren/vergunninghouders

In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen.

16.Uitsluitend laden op de parkeerplaatsen handhaving

Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrische voertuig met de kabel is aangesloten op het oplaadpaal.

Daarnaast wordt ook regulier gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning en andere restricties die voor alle bestuurders van motorvoertuigen gelden.

17. Intrekkenverkeersbesluit

Het college kan het verkeersbesluit intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal. Het is niet gewenst dat daardoor één of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven. In deze gevallen heeft de beheerder het recht en de plicht de oplaadpaal binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.

Het college kan het verkeersbesluit intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na het verkeersbesluit. Kosten zijn voor rekening van de beheerder, wanneer de wegreconstructie later dan 5 jaar na het verkeersbesluit plaatsvindt.

18. Informatie over gebruik oplaadpalen

De beheerder van een oplaadpaal geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.

19. Bijzondere omstandigheden

Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen in de gemeente. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.

20. Termijn

De Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2015, openbaar opladen elektrische voertuigen, treden in werking per 8 december 2015 en worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.

Toelichting bij de beleidsregels oplaadpalen Deventer 2015, openbaar opladen elektrische auto’s

Algemene toelichting

Doel

In deze beleidsregels wordt duidelijk gemaakt aan bewoners, gebruikers van elektrische voertuigen en marktpartijen van oplaadpalen onder welke voorwaarden de gemeente medewerking verleent op de openbare weg.

Deze beleidsregels geven nadere invulling aan de e-laadstrategie en het parkeerbeleid van de gemeente Deventer. De gemeente informeert over de beleidsregels op de website en geeft informatie over de marktpartijen waar de gebruikers met hun vraag terecht kunnen.

Aanvraagvan aanbieders (marktpartijen)

De gemeente verleent medewerking aan aanbieders (marktpartijen) van oplaadpalen indien zij na overleg met de gemeente een aanvraag indienen voor het op eigen kosten en voor eigen risico plaatsen van een oplaadpaal conform de beleidsregels en een overeenkomst aangaan met de gemeente.

De marktpartij moet ook tot overeenstemming komen met de netwerkbeheerder Enexis voor de aansluiting op het elektriciteitsnet. Gebruikers van elektrische auto’s kunnen bij een aanbieder (marktpartij) aankloppen met een vraag voor een oplaadpaal in de openbare ruimte.

Verkeersbesluit

De gemeente neemt een verkeersbesluit, op aanvraag van een marktpartij waarmee een overeenkomst is afgesloten, voor het aanwijzen van een parkeervak voor het laden van elektrische voertuigen. Tegen een dergelijk besluit is bezwaar en beroep mogelijk. Na het onherroepelijk worden van het besluit kan de oplaadpaal worden geplaatst en aangesloten op het elektriciteitsnet door de netwerkbeheerder die daarvoor een vergunning heeft. De gemeente zorgt voor de plaatsing van een verkeersbord “uitsluitend voor het laden van elektrische voertuigen”.

Overeenkomsten

De gemeente regelt het plaatsen van de oplaadpalen op de gemeentegrond via een overeenkomst met één of meerdere aanbieders van oplaadpalen. Hierin worden afspraken over de oplaadpalen vastgelegd, zoals wie waarvoor verantwoordelijk is, het voorkomen van hinder en schade en privaatrechtelijke zaken onder andere over eigendom en aansprakelijkheid.

Beleidsuitgangspuntenop hoofdlijnen

De gemeente Deventer wil duidelijkheid scheppen onder welke voorwaarden zij medewerking verleent aan oplaadpalen op de openbare weg. De gemeente werkt mee aan aanvragen van professionele aanbieders (marktpartijen) die op eigen kosten en voor eigen risico oplaadpalen op de openbare weg realiseren en exploiteren. Aanbieders kunnen hiervoor bij de gemeente een aanvraag indienen. In overleg met de gemeente wordt een definitieve locatie bepaald die voldoet aan de voorwaarden. De gemeente werkt mee door het afsluiten van een overeenkomst met een marktpartij en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s door middel van een verkeerbesluit. De gemeente reserveert geen privé-parkeerplaatsen op kenteken voor het laden en verleent ook geen medewerking aan een Verlengd Private Aansluiting met kabel in de grond. Het beleid in de binnenstad is om oplaadpalen in de gemeentelijke parkeergarages te plaatsen. Dit vanwege beperkte parkeerruimte en grote parkeerdruk in de binnenstad. Dit sluit ook aan bij het parkeerbeleid voor lang parkeren. In de andere gebieden buiten de binnenstad is het beleid dat medewerking wordt verleend aan een oplaadpaal indien binnen hemelsbreed 300 meter nog geen andere oplaadpaal is geplaatst, tenzij aantoonbaar de laadbehoefte groter is dan de bestaande oplaadpaal aan kan.

Artikelsgewijze toelichting

1.Begripsbepalingen

Elektrische voertuigen: het gaat hierbij om alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden. Veelal zal het gaan om volledig elektrische auto’s of plug-in hybride elektrische auto’s, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om andere voertuigen, zoals gehandicaptenvoertuigen, motoren, trikes en quads die de parkeerplaatsen voor auto’s gebruiken. Elektrische fietsen en snor-/bromfietsen zijn uitgezonderd van deze beleidsregels, omdat deze opgeladen kunnen worden via een normaal stopcontact.

2.Aanvraag

Het is de bedoeling dat de aanbieder (marktpartij) van de oplaadpaal na overleg met de gemeente de formele aanvraag voor een verkeersbesluit indient. Wanneer een bewoner of bedrijf een vraag heeft voor het plaatsen van een oplaadpaal op of aan de openbare weg, zal de gemeente hen doorverwijzen naar de aanbieders van oplaadpalen. Op de website wordt informatie over de aanbieders geplaatst. De aanbieder van oplaadpalen dient de aanvraag in bij de gemeente voor een verkeersbesluit.

Bewoners of bedrijven kunnen niet zelf een aanvraag voor een oplaadpaal op de weg en een verkeersbesluit tot het aanwijzen van de bijbehorende parkeerplaats(en) indienen. Dit ter voorkoming van de mogelijke gedachte bij de bewoners of bedrijven dat zij daarmee het exclusieve recht krijgen

op het gebruik van de betreffende oplaadpaal en de bijbehorende parkeerplaats(en). Op grond van de Wegenverkeerswetgeving kunnen voor bewoners of bedrijven ook geen eigen parkeerplaatsen worden aangewezen op de openbare weg. De enige uitzondering hierop is de individuele gehandicaptenparkeerplaats, die door middel van een verkeersbesluit kan worden aangewezen (Bord E6 met als onderbord het kenteken van de betreffende auto). Bij zo’n individuele gehandicaptenparkeerplaats kan uiteraard ook een oplaadpaal worden geplaatst, wanneer de betreffende persoon over een elektrisch voertuig beschikt. In dat geval hoeft er geen verkeersbesluit te worden genomen om het gebruik van de parkeerplaats te regelen, want dat is in feite al gebeurd.

3.Behoeftebepalingoplaadpaal

De aanvrager van de oplaadpaal zal moeten aantonen dat er voldoende behoefte bestaat aan een oplaadpunt op de betreffende locatie. Hij kan dit doen door middel van een afschrift van één of meerdere verzoeken hiertoe van potentiële gebruikers (naam en adresgegevens van de gebruiker en kenteken van elektrische voertuig(en)).

4.Geen medewerkingoplaadpaal

In dit artikel ik aangegeven in welk gevallen de gemeenten geen medewerking verleent aan oplaadpalen op de openbare weg. Dit is het geval indien (potentiële) gebruiker/gebruikers op eigen terrein of semi publiek terrein kunnen parkeren en laden. In de binnenstad wordt geen medewerking verleend aan oplaadpalen op de openbare weg vanwege de beperkte parkeerruimte en de hoge parkeerdruk. In lijn met het parkeerbeleid voor lang parkeren zijn oplaadpalen in de gemeentelijke parkeergarages geplaatst. Indien al een oplaadpaal aanwezig is binnen hemelsbreed 300 meter wordt ook geen medewerking verleend, tenzij aantoonbaar meer laadbehoefte is dan de bestaande oplaadpaal aan kan.

Ook wordt geen medewerking verleend aan een Verlengd Private Aansluiting met kabel in de grond.

5.Definitieve locatie oplaadpaal

De oplaadpalen worden bij voorkeur geplaatst op strategische zichtlocaties in de nabijheid van de woningen / bedrijven van (potentiële) gebruikers. De voorkeur gaat uit naar centrale, goed bereikbare plekken in de wijken, zoals langs wijkontsluitingswegen of doorgaande wegen. Hiermee wordt voorkomen dat er grote verkeersstromen ontstaan binnen woonwijken wanneer elektrisch vervoer zijn vlucht neemt.

De gemeente kan bijvoorbeeld ook kijken naar de kleur, kwaliteit, hoogte en omvang van de oplaadpalen en naar beschermde stads- en dorpsgezichten.

6.Volgorde besluitvorming

Tegen het verkeerbesluit is bezwaar- en beroep mogelijk op basis van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen het verkeersbesluit, bijvoorbeeld omdat de parkeerdruk ter plaatse erg hoog is en er geen algemene parkeerplaatsen kunnen worden gemist.

De aanbieder zal de oplaadpaal pas plaatsen en de gemeente zal de parkeerplaats(en) voor het laden van elektrische voertuigen pas daarvoor inrichten, nadat het verkeersbesluit daartoe onherroepelijk is.

7.Beheer oplaadpaal

De aanvrager voor het plaatsen van de oplaadpaal is tevens de beheerder hiervan. De gemeente sluit een overeenkomst af met de aanbieder die tevens de beheerder is. Wanneer de aanvrager het beheer wil overdragen zal met de nieuwe beherende partij een overeenkomst worden afgesloten.

De beheerder is verantwoordelijk voor het plaatsen, beheren, onderhouden en exploiteren van de oplaadpaal en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De beheerder brengt de kosten voor het opladen van de elektrische voertuigen in rekening bij de gebruikers hiervan.

8.Beheer parkeerplaatsen

In de Wegenverkeerswet is geregeld dat de kosten voor het nemen van het verkeersbesluit en het plaatsen van verkeersborden en verkeerstekens op de openbare weg voor rekening komen van het bevoegd gezag dat het verkeersbesluit heeft genomen. Dit is doorgaans de gemeente, tenzij het gaat om parkeerplaatsen die onderdeel uitmaken van wegen die bij het rijk, een provincie of waterschap in beheer zijn. De gemeente kan deze kosten niet doorrekenen aan de aanvrager van de oplaadpaal.

9.tot en met 13.

Deze artikelen behoeven gaan nadere toelichting.

14. Aansprakelijkheid

Door natrekking wordt de gemeente formeel juridisch eigenaar van de oplaadpalen en andere oplaadinfrastructuur, wanneer deze op de weg in gemeentegrond worden geplaatst. Het eigendom kan wel bij de aanvrager/beheerder van de oplaadinfrastructuur worden gelegd, maar dit kan alleen door verkopen van de ondergrond of het vestigen van een opstalrecht voor alle oplaadinfrastructuur. In de overeenkomst worden deze privaatrechtelijke aspecten vastgelegd met de aanbieder.

15. Betaald parkeren/vergunninghouders

Wanneer parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn gelegen in gebieden voor betaald parkeren, voor vergunninghouders of gebieden met andere parkeerrestricties, dan moeten de bestuurders van deze voertuigen zich aan de betreffende regels houden.

16. Handhaving

Onrechtmatig gebruik van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen ‘sec’ kan worden bestraft met een proces-verbaal (Mulder-feit). Eventueel kan het betreffende voertuig ook worden weggesleept, als de gemeente hiervoor een Wegsleepverordening heeft vastgesteld.

Wanneer de bestuurder van het betreffende voertuig tevens niet betaald heeft in een betaald parkeergebied, dan kan óók een fiscale naheffingsaanslag worden opgelegd.

Wanneer er sprake is van het parkeren zonder parkeervergunning in een vergunninghouders-gebied, dan kan een proces-verbaal (Mulder-feit) worden opgemaakt. Zie toelichting bij de Model-parkeerverordening.

17. Intrekken verkeersbesluit

Bij wegreconstructies wordt de systematiek uit de Telecomwetgeving gevolgd. Als een wegreconstructie binnen 5 jaar na het verkeersbesluit plaatsvindt, betaalt de gemeente de kosten van verplaatsing van oplaadinfrastructuur. Vindt de reconstructie na meer dan 5 jaar plaats dan zijn de kosten voor rekening van de beheerder van de oplaadinfrastructuur (normaal ondernemersrisico). De kosten van het benodigde verkeersbesluit en de inrichting van de parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente.

18. Informatie gebruik oplaadpaal

Voor de gemeente is het in het kader van het doelmatig gebruik van de vaak schaarse parkeerruimte gewenst dat zij inzicht krijgt in het feitelijk gebruik van de oplaadpaal. Veelal zal een jaarlijks overzicht van het gebruik voldoende zijn.

19. Bijzondere omstandigheden

Hier is sprake van een zogenaamde ‘hardheidsclausule’ op grond waarvan het college in bepaalde uitzonderlijke en/of onvoorziene situaties kan afwijken van de beleidsregels.

20. Termijn

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.