Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer houdende regels omtrent het opladen elektrische voertuigen (Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2020, openbaar opladen elektrische voertuigen)

Geldend van 17-04-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 31-03-2020

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer houdende regels omtrent het opladen elektrische voertuigen (Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2020, openbaar opladen elektrische voertuigen)

Burgemeester en wethouders van Deventer,

BESLUITEN

  • 1.

    De “Evaluatie openbare oplaadpalen 2019, met voorstellen voor de binnenstad en de beleidsregels” vast te stellen;

  • 2.

    de raadsmededeling vast te stellen en deze aan te bieden aan de raad;

  • 3.

    de beleidsregels “oplaadpalen Deventer 2020, openbaar opladen elektrische voertuigen”, vast te stellen;

  • 4.

    in te stemmen, als uitzondering op de beleidsregels, met een openbare oplaadpaal in de Pikeursbaan t.b.v. een gehandicapte E-rijder (niet op kenteken) en andere E-rijders in de omgeving;

  • 5.

    in te stemmen, als uitzondering op de beleidsregels, met een tweede openbare oplaadpaal nabij de eerste oplaadpaal in de Van Twickelostraat, omdat de bestaande oplaadpaal ontoereikend is voor de laadbehoefte en de capaciteit in de Stadspoortgarage nu aan het maximum zit;

  • 6.

    in principe, als uitzondering op de beleidsregels, in te stemmen met een openbare snellaad-oplaadpaal in de Verzetslaan of omgeving. En als deelnemer aan de Stadscampus nader onderzoek af te wachten naar de haalbaarheid van deze snellaad- oplaadpaal en ook nadere voorstellen voor een locatie en de realisatie vanuit de Stadscampus af te wachten;

  • 7.

    de nota en het besluit openbaar te maken.

Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2020, openbaar opladen elektrische voertuigen

1. Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, niet zijnde fietsen en snor-/bromfietsen;

  • b.

    oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal en/of andere oplaadinfrastructuur met tenminste twee aansluitingen en in ieder geval de mogelijkheid voor meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen, inclusief aansluiting op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • c.

    concessiehouder: de aanbieder van oplaadpalen die tevens beheerder is en de oplaadpalen als professionele marktpartij aanvraagt, plaatst en exploiteert conform de in een concessieovereenkomst verleende concessie door de provincie Overijssel mede namens de gemeente Deventer;

  • d.

    gebruiker:

    • 1.

      een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente Deventer en eigenaar en/of houder is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig;

    • 2.

      een particulier die eigenaar en/of houder is van een elektrisch voertuig en woonachtig en/of werkzaam is in de gemeente Deventer;

    • 3.

      een bezoeker die eigenaar of houder is van een elektrisch voertuig;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer;

  • f.

    de gemeente: gemeente Deventer.

2. Aanvraag

Een aanvraag voor het plaatsen van één of meerdere oplaadpalen op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit kan alleen worden ingediend door de concessiehouder van oplaadpalen, waarbij eerst één en bij voldoende gebruik een tweede parkeerplaats wordt aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Een aanvraag voor een locatie voor een oplaadpaal met aan te wijzen parkeerplaats(en) wordt schriftelijk ingediend op een in de concessieovereenkomst aangegeven wijze. De aanvraag bevat in ieder geval een foto en de afmetingen van de oplaadpaal en een foto en tekening van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven.

3. Behoeftebepaling oplaadpaal

De concessiehouder toont aan dat er op de aangevraagde locatie daadwerkelijk voldoende laadbehoefte aanwezig is bij gebruiker/gebruikers van een oplaadpaal op of aan de openbare weg. Dit betekent dat:

  • a.

    de behoefte minimaal overeenkomt met één gebruiker met een volledig elektrisch bereik van 50 km die minimaal 20 uur per week woont of werkt in de gemeente.

  • b.

    de behoefte aan een oplaadpaal blijkt uit de behoefte van gebruikers binnen 250 meter loopafstand van de aangevraagde locatie.

  • c.

    de behoefte voor een strategische locaties voldoende aantoonbaar is onderbouwd vanuit de te verwachten bezoekers en gebruikers.

4. Geen medewerking oplaadpaal

De gemeente verleent geen medewerking aan een oplaadpaal op of aan de openbare weg in de volgende gevallen:

  • a.

    geen medewerking wordt verleend indien gebruikers de mogelijkheid hebben om hun elektrische voertuigen op eigen terrein nabij de woning (eigen oprit) of nabij het eigen pand (eigen parkeerterrein) of op semi publiek terrein te parkeren en te laden;

  • b.

    geen medewerking wordt verleend in de binnenstad aan nieuwe oplaadpalen op of aan de openbare weg. Voor opladen wordt verwezen naar de oplaadpalen in de gemeentelijke parkeergarages, zo nodig wordt het aantal oplaadpalen daar uitgebreid;

  • c.

    geen medewerking wordt verleend indien binnen loopafstand van 250 meter van de aangevraagde locatie al een openbare oplaadpaal aanwezig is, tenzij aantoonbaar meer laadbehoefte is dan de bestaande oplaadpaal aan kan en /of een nieuwe oplaadpaal gewenst is vanuit de beoogde spreiding van het netwerk aan oplaadpalen over de gemeente;

  • d.

    geen medewerking wordt verleend aan een Verlengd Private Aansluiting van een oplaadpaal met kabel in de grond;

5. Locatievoorstel en definitieve locatie oplaadpaal

Bij de aanvraag dient de concessiehouder een locatievoorstel in bij de gemeente. Het college toetst dit locatievoorstel aan de locatievoorwaarden:

  • a.

    de desbetreffende ondergrond is in eigendom van de gemeente;

  • b.

    de locatie van de oplaadpaal is voldoende vindbaar en zichtbaar;

  • c.

    het is aannemelijk dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er “privé-parkeerplaatsen” gecreëerd worden);

  • d.

    door de oplaadpaal kunnen – eventueel op termijn – twee of meer parkeerplaatsen worden bediend;

  • e.

    de parkeerdruk is bij de locatiekeuze betrokken;

  • f.

    het betreft een bestaande parkeerplaats / bestaande parkeerplaatsen;

  • g.

    de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) is gewaarborgd;

  • h.

    er zijn geen belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

  • i.

    er is aansluiting op het ondergrondse elektriciteitsnet mogelijk;

  • j.

    de oplaadpaal past in het straatbeeld;

  • k.

    er is geen sprake van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.

Door de gemeente worden omwonenden geïnformeerd over het locatievoorstel en in de gelegenheid gesteld te reageren. Dit kan leiden tot een aangepast locatievoorstel. Gelet op de reacties van de omwonenden en de locatievoorwaarden, bepaalt het college, in overleg met de concessiehouder, de definitieve locatie van de oplaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en).

6. Besluitvorming

Nadat een locatie akkoord is bevonden en het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden kan de oplaadpaal pas worden geplaatst.

7. Plaatsing en beheer oplaadpaal

De concessiehouder die een aanvraag doet voor het plaatsen van een oplaadpaal is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie van de oplaadpaal inclusief verkeersbord, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter eventuele noodzakelijke bescherming van de oplaadpaal (hekjes, biggenruggen ed.) zijn ook voor rekening van de beheerder.

8. Inrichting en beheer parkeerplaatsen

De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit zoals een tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente.

9. Bereikbaarheid

De concessiehouder van de oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. Het telefoonnummer van de storingsdienst en van de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal.

10. Openbaarheid oplaadpaal

De oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van de oplaadpaal.

11. Interoperabiliteit

Het oplaadpunt is interoperabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.

12. Groene stroom

Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren van Nederlandse oorsprong of indien dit mogelijk is lokaal opgewekte groene stroom.

13. Veiligheid

De oplaadpaal voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.

14. Aansprakelijkheid

De concessiehouder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. Gemeente Deventer is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis.

15. Betaald parkeren/vergunninghouders

In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen.

16. Uitsluitend laden op de parkeerplaats en handhaving

Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrische voertuig met de kabel is aangesloten op de oplaadpaal.

Daarnaast wordt ook regulier gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning en andere restricties die voor alle bestuurders van motorvoertuigen gelden.

17. Tussentijds verplaatsen of verwijderen oplaadpalen

De kosten voor het verwijderen of verplaatsen van een oplaadpaal worden gedragen door de initiatiefnemer – hetzij de gemeente, hetzij de concessiehouder – tenzij daarover nadere afspraken worden gemaakt.

18. Informatie over gebruik oplaadpalen

De concessiehouder geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.

19. Bijzondere omstandigheden

Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen in de gemeente.

In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.

20. Termijn

De Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2020, openbaar opladen elektrische voertuigen, treden in werking per 31 maart 2020 en worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 31 maart 2020

Burgemeester en wethouders van Deventer,

de secretaris,

M.A. Kossen

de burgemeester,

R.C. König

Toelichting Toelichting bij de beleidsregels oplaadpalen Deventer 2020, openbaar opladen elektrische auto’s

Algemene toelichting

Doel

In deze beleidsregels wordt duidelijk gemaakt aan bewoners en gebruikers van elektrische voertuigen onder welke voorwaarden de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van oplaadpalen op of aan de openbare weg en wat de meest relevante voorwaarden voor de concessiehouder zijn. In de concessieovereenkomst tussen de provincie Overijssel en de concessiehouder zijn alle voorwaarden opgenomen. Deze beleidsregels geven nadere invulling aan de e-laadstrategie en het parkeerbeleid van de gemeente Deventer. De gemeente informeert over de beleidsregels op de website en geeft informatie over de concessiehouder waar de gebruikers met hun vraag terecht kunnen.

Aanvraag van concessiehouder

De gemeente verleent medewerking aan een concessiehouder indien deze een aanvraag indient voor het op eigen kosten en voor eigen risico plaatsen van een oplaadpaal conform de beleidsregels. De concessieovereenkomst is aangegaan door de provincie Overijssel mede namens de gemeente Deventer. De concessiehouder moet ook tot overeenstemming komen met de netwerkbeheerder Enexis voor de aansluiting op het elektriciteitsnet. Gebruikers van elektrische auto’s kunnen bij de concessiehouder aankloppen met een vraag voor een oplaadpaal in de openbare ruimte. De concessiehouder heeft een aanvraagportaal.

Verkeersbesluit

De gemeente neemt bij een oplaadpaal een verkeersbesluit, op aanvraag van de concessiehouder, voor het aanwijzen van een parkeerplaats/ parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen. In eerste instantie wordt één parkeerplaats aangewezen en bij voldoende gebruik wordt een tweede parkeerplaats aangewezen.

Tegen een dergelijk besluit is bezwaar en beroep mogelijk. Na het onherroepelijk worden van het besluit kan de oplaadpaal worden geplaatst en worden aangesloten op het elektriciteitsnet door of namens de netwerkbeheerder die daarvoor toestemming heeft gekregen van de gemeente. De concessiehouder zorgt bij plaatsing van de oplaadpaal voor de plaatsing van een verkeersbord “laden van elektrische voertuigen”.

Overeenkomst met concessiehouder en marktpartijen

Een overeenkomst is eind juni 2018 aangegaan met een concessiehouder door de provincie Overijssel na een Europese aanbesteding mede namens de gemeente Deventer. In deze overeenkomsten zijn de voorwaarden en afspraken vastgelegd over het plaatsen en exploiteren van de oplaadpalen op gemeentegrond, zoals wie waarvoor verantwoordelijk is, het voorkomen van hinder en schade en privaatrechtelijke zaken onder andere over eigendom en aansprakelijkheid.

De provincie Overijssel en de gemeente Deventer hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten over de taken, verantwoordelijkheden en afspraken van beide overheden. Voor het beheer en de exploitatie van al geplaatste oplaadpalen zijn al eerder overeenkomsten afgesloten door de gemeente met twee marktpartijen. Zij blijven de door hen geplaatste laadpalen beheren en exploiteren.

Beleidsuitgangspunten op hoofdlijnen

De gemeente Deventer wil duidelijkheid scheppen onder welke voorwaarden zij medewerking verleent aan oplaadpalen op of aan de openbare weg. De gemeente werkt mee aan aanvragen van de concessiehouder die op eigen kosten en voor eigen risico oplaadpalen op of aan de openbare weg realiseert en exploiteert. De concessiehouder kan hiervoor in overleg met de gemeente een aanvraag indienen. De gemeenten checkt of dit voorstel voldoet aan de voorwaarden. Door de gemeente worden omwonenden geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld te reageren. Dit kan leiden tot een aangepaste locatie. De gemeente bepaalt uiteindelijk, in overleg met de concessiehouder, de definitieve locatie. De gemeente werkt mee aan het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s door middel van een verkeersbesluit. De gemeente reserveert geen privé-parkeerplaatsen op kenteken voor het laden en verleent ook geen medewerking aan een Verlengd Private Aansluiting met kabel in de grond. Het beleid in de binnenstad is om oplaadpalen in de gemeentelijke parkeergarages te plaatsen. Dit vanwege beperkte parkeerruimte en grote parkeerdruk in de binnenstad. Dit sluit ook aan bij het parkeerbeleid voor lang parkeren. In de andere gebieden buiten de binnenstad is het beleid dat medewerking wordt verleend aan een oplaadpaal indien binnen 250 meter loopafstand nog geen andere oplaadpaal is geplaatst, tenzij aantoonbaar de laadbehoefte groter is dan de bestaande oplaadpaal aan kan en/of een nieuwe oplaadpaal gewenst is vanuit beoogde spreiding van het netwerk aan oplaadpalen over de gemeente.

Artikelsgewijze toelichting

1.Begripsbepalingen

Elektrische voertuigen: het gaat hierbij om alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden. Veelal zal het gaan om volledig elektrische auto’s of plug-in hybride elektrische auto’s, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om andere voertuigen, zoals gehandicaptenvoertuigen, motoren, trikes en quads die de parkeerplaatsen voor auto’s gebruiken. Elektrische fietsen en snor-/bromfietsen zijn uitgezonderd van deze beleidsregels, omdat deze opgeladen kunnen worden via een normaal stopcontact.

2.Aanvraag

Het is de bedoeling dat de concessiehouder van de oplaadpaal na afstemming met de gemeente de formele aanvraag voor een verkeersbesluit indient. Wanneer een bewoner of bedrijf een vraag heeft voor het plaatsen van een oplaadpaal op of aan de openbare weg, zal de gemeente hen doorverwijzen naar de concessiehouder. Op de website van de gemeente wordt informatie over de concessiehouder geplaatst www.deventer.nl/oplaadpalen. Bewoners of bedrijven kunnen niet zelf een aanvraag voor een oplaadpaal op de weg en een verkeersbesluit tot het aanwijzen van de bijbehorende parkeerplaats(en) indienen. Dit ter voorkoming van de mogelijke gedachte bij de bewoners of bedrijven dat zij daarmee het exclusieve recht krijgen op het gebruik van de betreffende oplaadpaal en de bijbehorende parkeerplaats(en). Op grond van de Wegenverkeerswet kunnen voor bewoners of bedrijven ook geen eigen parkeerplaatsen worden aangewezen op of aan de openbare weg. De enige uitzondering hierop is de individuele gehandicaptenparkeerplaats, die door middel van een verkeersbesluit kan worden aangewezen (Bord E6 met als onderbord het kenteken van de betreffende auto). Bij zo’n individuele gehandicaptenparkeerplaats kan uiteraard ook een oplaadpaal worden geplaatst, wanneer de betreffende persoon over een elektrisch voertuig beschikt. In dat geval hoeft er geen verkeersbesluit te worden genomen om het gebruik van de parkeerplaats te regelen, want dat is in feite al gebeurd.

3.Behoeftebepaling oplaadpaal

De concessiehouder zal moeten aantonen dat er voldoende behoefte bestaat bij gebruikers aan een oplaadpunt op de betreffende locatie. De concessiehouder kan dit doen door het verstrekken van de adresgegevens aan de gemeente of met een onderbouwing van de behoefte op strategische locaties vanuit de te verwachten bezoekers en gebruikers.

4.Geen medewerking oplaadpaal

In dit artikel is aangegeven in welke gevallen de gemeente geen medewerking verleent aan oplaadpalen op of aan de openbare weg. Dit is het geval indien (potentiële) gebruiker/gebruikers op eigen terrein nabij de woning (eigen oprit) of eigen terrein nabij het pand (eigen parkeerterrein) of op semi publiek terrein kunnen parkeren en laden. In de binnenstad wordt geen medewerking verleend aan oplaadpalen op of aan de openbare weg vanwege de beperkte parkeerruimte en de hoge parkeerdruk. In lijn met het parkeerbeleid voor lang parkeren zijn oplaadpalen in de gemeentelijke parkeergarages geplaatst. Indien al een oplaadpaal aanwezig is binnen loopafstand van 250 meter wordt ook geen medewerking verleend, tenzij aantoonbaar meer laadbehoefte is dan de bestaande oplaadpaal aan kan en/of een nieuwe oplaadpaal gewenst is vanuit beoogde spreiding van het netwerk aan oplaadpalen over de gemeente. Ook wordt geen medewerking verleend aan een Verlengd Private Aansluiting met kabel in de grond in verband met risico op schade aan kabels en buizen in de ondergrond bij plaatsing en aansluiting op het stroomnetwerk.

5.Locatievoorstel en definitieve locatie oplaadpaal

Bij de aanvraag dient de concessiehouder een locatievoorstel in bij de gemeente. Het college toetst dit locatievoorstel aan de locatievoorwaarden, die in dit artikel zijn genoemd. Door de gemeente worden omwonenden geïnformeerd over het locatievoorstel en in de gelegenheid gesteld te reageren. Dit kan leiden tot een aangepast locatievoorstel. Gelet op de reacties van de omwonenden en de locatievoorwaarden, bepaalt het college in overleg met de concessiehouder de definitieve locatie van de oplaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en).. De gemeente geeft vervolgens akkoord op de locatie aan de concessiehouder.

6.Besluitvorming

Nadat een locatie akkoord is bevonden door de gemeente wordt een verkeersbesluit voorbereid en gepubliceerd. Tegen het verkeersbesluit is bezwaar en beroep mogelijk op basis van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen het verkeersbesluit.

De concessiehouder zal de oplaadpaal plaatsen inclusief een verkeersbord bij de bijbehorende parkeerplaats(en) nadat het verkeersbesluit daartoe onherroepelijk is.

7.Plaatsing en beheer oplaadpaal

De concessiehouder voor het plaatsen van de oplaadpaal is tevens de beheerder hiervan. De concessiehouder is verantwoordelijk voor het plaatsen, beheren, onderhouden en exploiteren van de oplaadpaal en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De concessiehouder brengt de kosten voor het opladen van de elektrische voertuigen in rekening bij de gebruikers hiervan.

Voor al geplaatste oplaadpalen voorafgaand aan de concessie heeft de gemeente voor het beheer van de oplaadpaal een contract afgesloten met twee marktpartijen. Deze marktpartijen blijven conform het contract de geplaatste oplaadpalen beheren en exploiteren.

8.Inrichting en beheer parkeerplaatsen

In het kader van de concessie is een aanbod gevraagd voor het plaatsen van een oplaadpaal met bijbehorend verkeersbord voor de aangewezen parkeerplaats voor het laden. Dit maakt het mogelijk om het plaatsen van een oplaadpaal, de aansluiting op het netwerk en het plaatsen van een verkeersbord in 1 arbeidsgang te realiseren. De kosten voor een verkeersbesluit komen voor rekening van het bevoegde gezag (de gemeente), dat het verkeersbesluit heeft genomen conform de Wegenverkeerswet.

9.tot en met 13.

Deze artikelen behoeven gaan nadere toelichting.

14.Aansprakelijkheid

Door natrekking wordt de gemeente formeel juridisch eigenaar van de oplaadpalen en andere oplaadinfrastructuur, wanneer deze op de weg in gemeentegrond worden geplaatst. Het eigendom kan wel bij de aanvrager/beheerder van de oplaadinfrastructuur worden gelegd, maar dit kan alleen door verkopen van de ondergrond of het vestigen van een opstalrecht voor alle oplaadinfrastructuur. In de concessieovereenkomst zijn deze privaatrechtelijke aspecten vastgelegd met de concessiehouder

15.Betaald parkeren/vergunninghouders

Wanneer parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn gelegen in gebieden voor betaald parkeren, voor vergunninghouders of gebieden met andere parkeerrestricties, dan moeten de bestuurders van deze voertuigen zich aan de betreffende regels houden.

16.Handhaving

Onrechtmatig gebruik van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen ‘sec’ kan worden bestraft met een proces-verbaal (Mulder-feit). Eventueel kan het betreffende voertuig ook worden weggesleept, als de gemeente hiervoor een Wegsleepverordening heeft vastgesteld.

Wanneer de bestuurder van het betreffende voertuig tevens niet betaald heeft in een betaald parkeergebied, dan kan óók een fiscale naheffingsaanslag worden opgelegd.

Wanneer er sprake is van het parkeren zonder parkeervergunning in een vergunninghouders-gebied, dan kan een proces-verbaal (Mulder-feit) worden opgemaakt. Zie toelichting bij de Model-parkeerverordening.

17.Tussentijds verplaatsen of verwijderen van oplaadpalen

Hier is omschreven dat de kosten gedragen worden door de initiatiefnemer van een verplaatsing of verwijdering van een oplaadpaal. Dit is de gemeente, bv als gevolg van een reconstructie of de concessiehouder. Tenzij daartoe andere afspraken zijn gemaakt.

18.Informatie gebruik oplaadpaal

Voor de gemeente is het in het kader van het doelmatig gebruik van de vaak schaarse parkeerruimte gewenst dat zij inzicht krijgt in het feitelijk gebruik van de oplaadpaal. Veelal zal een jaarlijks overzicht van het gebruik voldoende zijn.

19.Bijzondere omstandigheden

Hier is sprake van een zogenaamde ‘hardheidsclausule’ op grond waarvan het college in bepaalde specifieke, bijzondere en/of onvoorziene omstandigheden kan afwijken van de beleidsregels.

20.Termijn

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.