Regeling vervallen per 06-06-2013

Verordering op de heffing en de invordering van leges 2013

Geldend van 01-01-2013 t/m 05-06-2013

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Nr.: 12

Onderwerp :

Vaststelling van de Leges-

verordening en tarieven-

tabel 2013

De raad der gemeente Diemen;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en

wethouders van 13 november 2012;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de

Gemeentewet, artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stbl.2011, 440) en artikel 10, aanhef en onderdeel b, van de Legesverordening 2013;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende;

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag" : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week" : een aaneengesloten periode van 7 dagen;

  • c.

    "maand" : een tijdvak dat loopt van n-de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar" : een tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 - Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    Het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    Het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

Een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 - Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 - Vrijstellingen

  • 1. Geen leges worden geheven van openbare besturen, openbare instellingen en ambtenaren, waaronder begrepen opsporingsambtenaren in het kader van de opsporing van de strafbare feiten, voor het verrichten van werkzaamheden in het openbare belang of voor studie- en onderzoeksdoeleinden.

  • 2. Geen leges worden geheven voor een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 11 van de bij deze verordening behorende tarieventabel van:

    • a.

      degenen, die ten gevolge van een vordering krachtens de Huisvestingswet, worden verplicht naar een andere woongelegenheid te verhuizen;

    • b.

      degenen, die met het oogmerk om aan woonruimte behoevende derden woongelegenheid te verschaffen, vrijwillig naar een kleinere woongelegenheid verhuizen;

    • c.

      kinderen, die in de ouderlijke macht terugkeren;

    • d.

      degenen, die onder voogdij zijn gesteld als bedoeld in artikel 3 van de "Rompwet Instellingen van Weldadigheid".

  • 3. Geen leges worden geheven voor:

    • a.

      bewijzen van onvermogen;

    • b.

      stukken voor pensioen, lijfrente, wachtgeld, loon of bezoldiging;

    • c.

      beschikkingen of afschriften daarvan voor aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging of verlaging hiervan, betreffende een gemeenschappelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

    • d.

      beschikkingen of afschriften daarvan op verzoeken om subsidie uit de gemeentekas;

    • e.

      beschikkingen op verzoek- en/of bezwaarschriften betreffende plaatselijke belastingen;

    • f.

      stukken welke algemeen verkrijgbaar worden gesteld in het kader van de voorlichting aan de bevolking.

  • 4. Geen leges worden geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 - Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuit-voeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ont-wikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 - Wijze van heffing.

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende

schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere structuur.

Artikel 7 - Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennis-

      geving.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan in de gevallen genoemd in het vorige lid onder b bepalen, dat een voorlopig bedrag wordt betaald. Het bedrag wordt vastgesteld tot ten hoogste het bedrag dat vermoedelijk aan leges is verschuldigd.

  • 3. Het voorlopig betaalde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde bedrag van de verschuldigde leges.

  • 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 - Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1993, 611) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 - Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 – Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van de verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie

      persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 - Ontheffingen

De houder van een jaarabonnement of jaarvergunning kan schriftelijk verzoeken om ontheffing van betaling van leges indien het abonnement of de vergunning wordt beëindigd voordat een halfjaar van de geldigheidsduur is verstreken.

De ontheffing wordt verleend tot een bedrag gelijk aan de helft van de verschuldigde leges.

Artikel 12 - Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 13 - Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2012" vastgesteld bij besluit van 1 december 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking, doch niet eerder dan 1 januari 2013.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2013”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad voornoemd
in zijn openbare vergadering van 20 december 2012.
De griffier,
De voorzitter,

Tarieventabel leges 2013. Gemeente Diemen

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Algemeen

2012

2013

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere tijd dan door de ambtenaar van de burgerlijke stand voor kosteloze verstrekking is bepaald:

1.1.1.1

Gedurende kantooruren van de ambtenaar van de burgerlijke stand

346,65

350,00

1.1.1.2

Op door het gemeentebestuur aangewezen roostervrije dagen gedurende kantooruren en op zaterdag van 10.00 tot en met 12.00 uur

642,75

700,00

1.1.1.3

Buiten de kantooruren van de ambtenaar van de burgerlijke stand, op zondag en een daarmee gelijkgestelde feestdag

1.000,00

1.050,00

1.1.1.4

voor een eenvoudige voltrekkingsceremonie van maandag tot en met woensdag van 09.00 uur tot 12.00 uur

85,00

100,00

1.1.1.5

voor een eenvoudige omzetting aan het gemeenteloket (zonder decorum) van maandag tot en met woensdag van 09.30 uur tot 12.00 uur

59,50

60,70

1.1.2

het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

24,90

25,40

1.1.3

het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

35,00

35,70

1.1.4

het tarief bedraagt voor de benoeming van een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) voor één huwelijk

162,35

165,60

1.1.5

Indien de gemeente getuigen moet regelen bedraagt het tarief per getuige

16,15

16,45

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het afgeven van een verklaring van huwelijksbevoegdheid overeenkomstig artikel 1, lid 1 van het Legesbesluit akten burgerlijke stand

21,20

21,70

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het annuleren of wijzigen van een huwelijksdatum of tijdstip

25,00

1.1.8

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

12,80

13,05

1.1.9

het tarief bedraagt voor het afgeven van een verklaring van uitstel tot begraven of cremeren

10,00

12,10

1.1.10

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de tarieven zoals deze zijn opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.1.11

Het tarief bedraagt voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand

11,80

12,10

1.1.12

Het tarief bedraagt voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

11,80

12,10

1.1.13

Het tarief bedraagt voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

11,80

12,10

1.1.14

Het tarief bedraagt voor een attestatie de vitae

11,80

12,10

1.1.15

Naturalisatie

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap alsmede voor de behandeling van een naturalisatieverzoek, worden de tarieven geheven conform het op het moment van aanvraag geldend Besluit optie en naturalisatiegelden, conform de rijkswet op het Nederlanderschap

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

48,70

50,35

1.2.1.2

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

48,70

50,35

1.2.1.3

Tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

48,70

50,35

1.2.1.4

Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

40,05

41,90

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,90

46,60

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 slechts één keer per reisdocument berekend

1.2.3.1

Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor kinderen tot en met 13 jaar met een verlaagd tarief van

30,00

31,85

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 wordt na vermissing vermeerderd met een bedrag van

41,05

41,85

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

43,65

43,80

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,25

34,10

1.3.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

10,00

10,20

1.3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het omwisselen van een buitenlands rijbewijs

43,65

44,50

1.3.5

Het tarief bedraagt ter zake van het opmaken van een verklaring van vermissing van een rijbewijs

39,55

40,35

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

1.4.2.1

het verstrekken van gegevens, per verstrekking

9,80

10,00

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens dat op elk moment kan ingaan en een geldigheidsduur heeft van 12 maanden, aanvangende met de dag van ingang:

Voor 50 verstrekkingen

200,45

204,45

Voor 100 verstrekkingen

395,25

403,15

Voor 500 verstrekkingen

1.864,00

1.901,30

Voor 1.000 verstrekkingen

3.728,10

3.802,65

Voor 10.000 verstrekkingen

21.392,60

21.820,45

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

9,80

10,00

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens dat op elk moment kan ingaan en een geldigheidsduur heeft van 12 maanden, aanvangende met de dag van ingang:

Voor 50 verstrekkingen

200,45

204,45

Voor 100 verstrekkingen

395,25

403,15

Voor 500 verstrekkingen

1.864,00

1.901,30

Voor 1.000 verstrekkingen

3.728,10

3.802,65

Voor 10.000 verstrekkingen

21.392,60

21.820,45

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

11,30

11,55

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

2,35

2,40

1.4.7

Voor het verstrekken van informatie aan afnemers en bijzondere derden in het kader van hun ambtsuitoefening, indien de aanvraag wordt vergezeld van een "no hit bericht"

2,35

2,40

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

Ten hoogste 100 pagina's, per pagina

0,30

0,30

Met een maximum per bericht van

5,20

5,30

1.6.1.1.2

Meer dan 100 pagina's

25,80

26,30

1.6.1.2

Bij verstrekking anders dan op papier

5,20

5,30

1.6.1.3

Dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

25,80

26,30

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

5,20

5,30

Hoofdstuk 7

Bestuurszaken

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

Een gunstige beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

3,95

4,05

1.7.2

Geheel bedrukte, getypte, geschreven, gereproduceerde gedeeltelijk geschreven, gereproduceerde fotokopieën, minuten, afschriften of uittreksels van stukken per gehele of gedeeltelijke bladzijde € 0,65 Deze bepaling geldt niet voor stukken welke zijn genoemd in een van de volgende artikelen van de tarieventabel, in een andere belastingverordening van deze gemeente of in andere rechtsregels, per bladzijde of gedeelte daarvan.

1.7.3

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

a.per pagina

0,65

0,65

b.per fotokopie (A4-formaat)

0,65

0,65

c.per fotokopie (A3-formaat)

0,65

0,65

1.7.4

Mondelinge of telefonische inlichtingen uit de hiervoor genoemde stukken, een recht conform het recht ter inzage

1.7.5

Kaarten en tekeningen, al dan niet behorende bij de onder 1.7.2 genoemde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, een en ander voor zover deze stukken niet zijn genoemd in een ander artikel van de tarieventabel, een andere belastingverordening van deze gemeente of in andere rechtsregels, per kaart, tekening of kopie:

38,45

39,20

A4-formaat en kleiner

3,95

4,05

A3-formaat of kleiner, doch niet kleiner dan A4-formaat

7,35

7,50

A2-formaat of kleiner, doch niet kleiner dan A3-formaat

12,05

12,30

A1-formaat of kleiner, doch niet kleiner dan A2-formaat

16,95

17,30

A0-formaat of kleiner, doch niet kleiner dan A1-formaat

24,40

24,90

Groter dan A0-formaat

38,45

39,20

1.7.6

Jaarabonnement op de voorstellen met bijlagen en de notulen van openbare raadsvergaderingen

100,00

102,00

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een kopie van een WOZ-beschikking zoals deze kenbaar is gemaakt op het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen of bij afzonderlijke beschikking

13,00

13,25

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

voor het legaliseren van een handtekening

9,60

9,80

1.9.2

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag van een persoon (COVOG)

30,05

30,05

1.9.3

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, niet bedoeld tot reispapier

11,30

11,55

1.9.4

tot het verstrekken van elke andere in deze verordening niet uitdrukkelijk genoemde verklaring, welke in het bijzonder belang van de betrokken personen wordt opgemaakt

9,80

10,00

1.9.5

voor het op geregelde tijden verstrekken van inlichtingen betreffende de mutaties uit het geautomatiseerde persoonsregister, voor zover door betrokkenen daartegen geen bezwaar is, voor elke op de lijst vermelde mutatie

5,35

5,45

1.9.6

tot het verstrekken van een bericht, als bedoeld in artikel 29 en 32 van de Wet persoonsregistratie: bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

ten hoogste 49 pagina's

6,10

6,20

50 tot 100 pagina's

30,60

31,20

meer dan 100 pagina's

45,90

46,80

bij verstrekking anders dan op papier dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging moeilijk toegankelijke registratie

61,20

62,40

Indien voor hetzelfde bericht op grond van dit artikel meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.9.7

Het tarief bedraagt voor het waarmerken van documenten, per document

10,35

10,55

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in, eventueel gevolgd door het geven van één of meer inlichtingen uit:

a.het archief van de gemeente;

b.de registers van de burgerlijke stand;

c.de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens van de gemeente, die worden verstrekt ten aanzien van niet met naam of adres aangeduide personen, ten behoeve van welke verstrekking de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens geheel dan wel gedeeltelijk dient te worden doorlopen:

voor elk daaraan te besteden halfuur of gedeelte daarvan

21,40

21,85

1.10.1.1

Het tarief ter zake van het verstrekken van informatie over de bodem bedraagt voor elk daaraan te besteden uur of gedeelte daarvan

42,85

43,70

1.10.1.2

Het in 1.10.1 en 1.10.1.1 bedoelde tarief is eveneens verschuldigd, indien de gevraagde inlichting niet leidt tot het door aanvrager beoogde doel of indien geen inlichting als gewenst kan worden verstrekt.

1.10.1.3

Onverminderd het in 1.10.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een uittreksel uit de in het gemeentearchief berustende stukken, een en ander voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de overige artikelen van deze verordening of in andere rechtsregels zijn genoemd, per bladzijde A4-formaat of gedeelte daarvan

6,20

6,30

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

1.11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stbl. 1992,548)

14,00

14,30

1.11.1.2

om toekenning van een urgentieverklaring als bedoeld in artikel 14 van de Regionale Huisvestingsverordening Stadsregio Amsterdam 2010

60,00

61,20

Hoofdstuk 12

Leegstandswet

1.12.1

Het tarief bedraagt voor een vergunning voor tijdelijke verhuur ex artikel 15 van de Leegstandswet:

voor één woning

156,00

159,10

1.12.1.1

voor de verlenging van de vergunning ex artikel 15 van de Leegstandswet, per woning

41,80

42,65

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

1.13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag gemeentegarantie, benodigd voor het aantrekken van een geldlening voor uitbreiding van een bestaand object of een nieuw te bouwen object in de gemeente Diemen

1.581,30

1.612,95

Hoofdstuk 14

Markt en standplaatsvergunning

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag tot het inschrijven voor de wachtlijst voor een vaste standplaats op de weekmarkt op grond van de Marktverordening gemeente Diemen

43,25

44,10

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag tot het verlengen van een inschrijving voor de wachtlijst voor een vaste standplaats op de weekmarkt op grond van de Marktverordening gemeente Diemen

21,60

22,05

1.14.3

Het tarief voor het leveren van stroom via een gemeentelijke elektriciteitskast bedraagt:

1.14.3.1

verbruik kleiner of gelijk aan 60 kWh per jaar

35,00

1.14.3.2

verbruik tussen 60 kWh en 120 kWh per jaar

70,00

1.14.3.3

verbruik gelijk aan 120 kWh of meer per jaar

140,00

1.14.4

Het tarief voor het leveren van electra met krachtstroom via een gemeentelijke electriciteitskast bedraagt:

1.14.4.1

verbruik kleiner of gelijk aan 60 kWh per jaar

115,00

1.14.4.2

verbruik tussen 60 kWh en 120 kWh per jaar

150,00

1.14.4.3

verbruik gelijk aan 120 kWh of meer per jaar

220,00

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld in de Winkeltijdenwet 1996 (Stbl. 208) of een daarop steunende regeling

78,00

79,55

Hoofdstuk 16

Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

57,50

56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

57,50

56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

23,00

34,00

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd

231,00

226,50

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

231,00

226,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

92,50

136,00

1.16.2

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

78,00

79,55

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van:

1.18.1.1

een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoelt in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

617,75

630,10

1.18.1.2

Het in 1.18.1.1 genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

1.18.1.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19

Gehandicaptenparkeerkaart

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

Tot het verkrijgen van een parkeerkaart van uniform gemeenschappelijk model voor mensen met een handicap

42,40

43,25

1.19.1.2

Tot het verstrekken, na vermissing, van een parkeerkaart van gemeenschappelijk model voor mensen met een handicap

42,40

43,25

1.19.1.3

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats

37,05

37,80

Hoofdstuk 20

Blauwe zone

1.20.1

Tot het verkrijgen van een werknemersontheffing blauwe zone voor de periode van 2 jaar

140,50

140,50

1.20.2

Tot het verkrijgen van een werknemersontheffing blauwe zone voor de periode van 1 jaar

87,75

87,75

1.20.3

Tot het verkrijgen van een bewonersontheffing blauwe zone voor de periode van 2 jaar

88,50

88,50

1.20.4

Tot het verkrijgen van een bewonersontheffing blauwe zone voor de periode van 1 jaar

61,75

61,75

1.20.5

Tot het verkrijgen van een ontheffing bij een kentekenwijziging voor een bewoner/werkgever

17,50

17,50

1.20.6

Tot het verkrijgen van een ambulante vergunning voor o.a. de blauwe zone voor de periode van 2 jaar

140,50

140,50

1.20.7

Tot het verkrijger van een bezoekerspas voor de bewoner per 200 bezoekersuren

50,00

50,00

1.20.8

Tot het verkrijgen van een tussentijdse ontheffing bij invoering van een blauwe zone binnen de prolongatietijd met een minimumbedrag van

19,50

19,50

en een maximumbedrag van

140,50

140,50

Hoofdstuk 21

Verkeer en vervoer

1.21.1

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stbl.459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

78,00

79,55

1.21.2

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stbl.1994, 450)

225,35

229,85

1.21.3

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (Stbl. 459) en anders dan bedoeld in onderdeel 3.1.2, bedraagt het tarief:

a) een basistarief inclusief het verstrekken van één kaart

78,00

79,55

b) indien er meer dan één kaart verstrekt dient te worden bedragen de meerkosten per kaart

2,50

1.21.4

Het tarief bedraagt terzake van het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

188,70

192,45

1.21.5

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag om verlenging van een ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen bij ongewijzigde omstandigheden

78,00

79,55

1.21.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.21.7

Voor het instellen van een parkeerverbod parkeerplaats met een bord E7 met onderbord en wegsleepregeling, per bord

40,50

41,30

1.21.8

Voor het instellen van een parkeerverbod wegvak met een bord E1 met onderbord en wegsleepregeling, per bord

40,50

41,30

1.21.9

Voor het afsluiten van de straat met per rijrichting 2 afzethekken en een bord C1

121,55

124,00

1.21.10

Voor het plaatsen van tekstborden, 3 dagen voordat de straat wordt afgesloten

121,55

124,00

1.21.11

Indien de aanvraag voor het nemen van de verkeersmaatregelen wordt ingediend door plaatselijke stichtingen, verenigingen met charitatieve doelstellingen, t.b.v. verkeersveiligheidacties en bewonersactiviteiten waarvoor een gemeentelijke subsidie is toegekend, worden geen leges in rekening gebracht

1.21.12

Het tarief bedraagt voor het indienen van een verzoek om verlenging van een ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen bij ongewijzigde omstandigheden

76,50

78,05

Hoofdstuk 22

APV-vergunningen en ontheffingen

1.22.1

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vent- of standplaatsvergunning op grond van de APV:

1.22.1.1

een tijdelijke vergunning voor een bepaalde periode

78,00

79,55

1.22.1.2

een jaarvergunning

159,25

162,45

1.22.1.3

Het tarief voor het leveren van stroom via een gemeentelijke elektriciteitskast bedraagt:

1.22.1.3.1

verbruik kleiner of gelijk aan 60 kWh per jaar

35,00

1.22.1.3.2

verbruik tussen 60 kWh en 120 kWh per jaar

70,00

1.22.1.3.3

verbruik gelijk aan 120 kWh of meer per jaar

140,00

1.22.1.4

Het tarief voor het leveren van electra met krachtstroom via een gemeentelijke electriciteitskast bedraagt:

1.22.1.4.1

verbruik kleiner of gelijk aan 60 kWh per jaar

115,00

1.22.1.4.2

verbruik tussen 60 kWh en 120 kWh per jaar

150,00

1.22.1.4.3

verbruik gelijk aan 120 kWh of meer per jaar

220,00

1.22.2

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van caravans e.d. op grond van de APV

200,00

204,00

1.22.3

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van reclamevoertuigen op grond van de APV

200,00

204,00

1.22.4

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van grote voertuigen op grond van de APV

200,00

204,00

Hoofdstuk 23

Geluid

1.23.1

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van muziek door middel van muziekinstrumenten alsmede langs mechanische weg op grond van de APV:

1.23.1.1

op de openbare weg

78,00

79,55

1.23.1.2

in hotels, restaurants en andere voor het publiek toegankelijke inrichtingen, lokaliteiten en samenkomsten

133,10

135,75

1.23.1.3

ten behoeve van spoorslijpen, heien of betonvlinderen of soortgelijke activiteiten

78,00

79,55

Hoofdstuk 24

Voorwerpen op, aan of boven de openbare weg

Hoofdstuk 25

Collectevergunning

1.25.1

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een collectevergunning op grond van de APV

26,15

26,65

Hoofdstuk 26

Vergunningen t.b.v. ideële doelstellingen

1.26.1

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag t.b.v. het organiseren van activiteiten t.b.v. plaatselijke stichtingen en verenigingen en voor initiatieven waarvan de baten t.b.v. goede doelen komen

26,15

26,65

Hoofdstuk 27

Wijziging of verlenging

1.27.1

Indien een reeds verleende vergunning of ontheffing op verzoek wordt gewijzigd of verlengd voordat een aanvang is genomen met de in de vergunning of ontheffing genoemde activiteit wordt 25% van de oorspronkelijk al eerder in rekening gebrachte leges in rekening gebracht.

Hoofdstuk 28

Niet genoemde vergunningen, ontheffingen of andere beschikkingen in titel 1

1.28.1

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag om een andere, in titel 1 niet genoemde vergunning, ontheffing of beschikking

78,00

79,55

Hoofdstuk 29

Teruggaaf

1.29.1

Indien het verzoek wordt ingetrokken, geweigerd of buiten behandeling wordt gesteld wordt 25% teruggaaf verleend van de onder punt 1.21.1 tot en met 1.21.10, 1.22.1 tot en met 1.22.4, 1.23.1.1 tot en met 1.23.1.3 en 1.28.1.geheven leges