Verordening Cliëntenparticipatie WWB, WIJ, IOAW en OIAZ gemeente Diemen

Geldend van 13-04-2004 t/m heden

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie WWB, WIJ, IOAW en OIAZ gemeente Diemen

Opmerkingen m.b.t. de regeling

Deze regeling vervangt de “Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Diemen 2004”.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  • 1.

    Wet werk en bijstand, artikel 47;

  • 2.

    Gemeentewet, artikel 147

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum

inwerkingtreding

01-07-2010

10-01-2008

Terugwerkende kracht t/m

Betreft

Wijziging art. 1 t/m 3, 7, 10, 14

nieuwe regeling

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Diemer Nieuws, d.d. 20-05-2010

20-12-2007

Diemer Courant

d.d. 09-01-2008,

66e jaargang, editie 7, nr. 2, pagina 2.

Kenmerk voorstel

nr. 07-78

Verordening Cliëntenparticipatie WWB, WIJ, IOAW en OIAZ gemeente Diemen

Nr.: 07-78

De Raad van de gemeente Diemen;

gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders van 27 november 2007;

gelet op artikel 12 van de Wet investeren in jongeren (WIJ), artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand (WWB), artikel 42 IOAW, Artikel 42 IOAZ en de artikelen 147 en 150 van de Gemeentewet;

overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening te regelen op welke wijze de personen,

bedoeld in artikel 7 WWB, artikel 2 WIJ, artikel 5 IOAW en artikel 5 IOAZ of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet:

besluit vast te stellen de volgende:

Verordening cliëntenparticipatie WWB, WIJ, IOAW en IOAZ gemeente Diemen.

Hoofdstuk 1. Definities

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Cliëntenparticipatie: het tijdig betrekken van (lokale) platforms bij de voorbereiding van besluitvorming in het kader van het integrale gemeentelijke beleid met betrekking tot de Wet investeren in jongeren, de Wet werk en bijstand (waaronder tevens Niet Uitkering Gerechtigden en mensen met een Algemene nabestaande wet uitkering), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; hierna te noemen de WWB, WIJ, IOAW en IOAZ.

  • 2.

    Vergoeding leden het bedrag van de vergoeding voor leden van cliëntenraad

voor het bijwonen van vergaderingen bedraagt € 200,00 per

persoon per kalenderjaar.

3.Vergoeding voorzitter het bedrag van de vergoeding voor de voorzitter van de

cliëntenraad voor het bijwonen van vergaderingen wordt nader door het college vastgesteld.

  • 4.

    College: het college van Burgemeester en wethouders van Diemen.

  • 5.

    Afdeling: Het organisatieonderdeel van de gemeente Diemen dat belast is met de uitvoering van de WIJ, WWB, IOAW en IOAZ.

  • 6.

    Cliënt: Cliënt in het kader van de uitvoering van de WWB, WIJ, IOAW en IOAZ (inclusief minimabeleid).

  • 7.

    Secretariaat: Niet onder verantwoordelijkheid van het College uitgevoerde werkzaamheden ter ondersteuning van de cliëntenraad ondergebracht bij een door het college aan te wijzen onafhankelijke instelling.

Hoofdstuk 2. de Cliëntenraad

Artikel 1: Cliëntenraad

1.Er is een Cliëntenraad om gestalte te geven aan de wettelijke verplichting van cliëntenparticipatie, die is opgenomen in artikel 12 van de WIJ artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 IOAW en Artikel 42 IOAZ.

Artikel 2: Taken

  • 1.

    De Cliëntenraad bevordert de totstandkoming van een integraal en evenwichtig beleid met betrekking tot de beleidsterreinen van de Wet investeren in jongeren, Wet Werk en Bijstand (inclusief minimabeleid), de IOAW, de IOAZ en geeft hiertoe gevraagd en ongevraagd advies aan het college.

  • 2.

    De aspecten van de genoemde terreinen waarop de cliëntenraad gehoord wordt zijn voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid.

  • 3.

    Teneinde de cliëntenraad in staat te stellen de in het eerste lid bedoelde taak uit te voeren legt het gemeentebestuur door hem vast te stellen beleidsvoornemens, betrekking hebbend op de uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de WWB, de WIJ, IOAW en IOAZ tenminste vier weken voorafgaand aan de definitieve besluitvorming voor advies aan de cliëntenraad voor.

  • 4.

    In het geval dat het college afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het voorstel vermeld. Tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies van de cliëntenraad is afgeweken.

  • 5.

    Het secretariaat van de cliëntenraad stelt na afloop van een kalenderjaar een jaarverslag op. Hierin zijn tenminste de in het afgelopen jaar gevraagde en ongevraagde adviezen van de Cliëntenraad vermeld.

[na wijziging door Wijzigingsverordening WWB gemeente Diemen]

Artikel 3: Samenstelling

  • 1.

    De cliëntenraad WWB, WIJ, IOAW, IOAZ bestaat uit:

    • -

      een onafhankelijk voorzitter.

-personen die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de WWB, WIJ, IOAW en IOAZ (bijvoorbeeld mensen met een WWB uitkering of overige minima) welke door de gemeente Diemen wordt uitgevoerd.

-vertegenwoordigers van in Diemen maatschappelijk betrokken belangenorganisaties.

-een van de gemeente onafhankelijke secretariaat.

2.Leden van de cliëntenraad worden geselecteerd uit de (ex) cliënten van de afdeling, personen die deskundig zijn en uit vertegenwoordigers van binnen de gemeente werkzame organisaties die op niet-commerciële basis de belangen behartigen van de diverse doelgroepen. Zij worden door het college benoemd op voordracht van een selectiecommissie.

3.De clientenraad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 7 leden, die door het college worden benoemd op grond van hun kennis en/of ervaringsdeskundigheid.

4.De belangenorganisaties als bedoeld in het eerste en tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

-het moeten belangenorganisaties zijn voor de doelgroep van de WWB, WIJ, IOAW, IOAZ;

-er moet sprake zijn van terugkoppeling naar de leden;

-zij moeten door de leden terugroepbaar c.q. aanspreekbaar zijn;

-zij moeten hun werkterrein hebben in de gemeente Diemen;

5.De leden van de belangenorganisatie moeten direct belang hebben bij het Diemense beleid op het gebied van WIJ, WWB; IOAW, IOAZ.

Artikel 4: De voorzitter

  • 1.

    De voorzitter van de Cliëntenraad wordt benoemd door het college.

  • 2.

    De zittingsduur van de voorzitter is behoudens tussentijds aftreden, 4 jaar, doch is

éénmaal terstond herbenoembaar (maximale zittingsduur is dus 8 jaar);

3.Hij blijft in functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden, tenzij de

benoeming door het college tussentijds is ingetrokken.

4.Het voorzitterschap kan beëindigd worden door het college naar aanleiding

van een gemotiveerd verzoek door een gekwalificeerde meerderheid van de voltallige

cliëntenraad;

  • 5.

    Bij ontslagvoordrachten van de cliëntenraad wordt de voorzitter in de gelegenheid gesteld zijn standpunt bij het college dan wel een vertegenwoordiging daarvan toe te lichten.

  • 6.

    De benoeming ter voorziening in een tussentijdse vacature geschiedt bij voorkeur binnen 2 maanden na het ontstaan van de vacature;

  • 7.

    De voorzitter heeft geen stemrecht, slechts bij het staken van de stemmen van de leden beslist de voorzitter.

Artikel 5: Het secretariaat

  • 1. Het secretariaat van de cliëntenraad wordt vervuld door een medewerker van een door het college aan te wijzen instelling op het gebied van maatschappelijke dienstverlening;

  • 2. het secretariaat is ook in de ruimten van deze instelling ondergebracht.

  • 3. Bij ontstentenis regelt deze instelling ook de vervanging.

  • 4. Tot de taken van het secretariaat behoren in ieder geval:

    • -

      Het in overleg met de voorzitter verzorgen van de agenda voor de vergaderingen van de cliëntenraad;

    • -

      Het verzorgen van de vastlegging van besluiten van de cliëntenraad;

    • -

      Het opstellen van een begroting voor de cliëntenraad;

    • -

      Het opstellen van het jaarverslag van de cliëntenraad;

    • -

      Het voeren van correspondentie namens de cliëntenraad;

    • -

      Het verzorgen van het archief van de cliëntenraad;

    • -

      Het opstellen en redigeren van conceptadviezen van de clientenraad;

    • -

      Het volgen van de ontwikkelingen in de wetgeving.

Artikel 6: Budget

  • 1. Het college stelt jaarlijks een budget beschikbaar aan de instelling waar die het secretariaat verzorgt.

  • 2. Het jaarlijkse budget wordt verstrekt op grond van de bepalingen van de subsidieverordening gemeente Diemen. Voorlopige verlening en vaststelling van de subsidie vindt plaats op grond van de subsidie verordening gemeente Diemen.

  • 3. De aangewezen instelling die het secretariaat levert is verantwoordelijk voor mogelijke budget overschrijdingen.

  • 4. De aangewezen instelling die het secretariaat levert moet een privaatrechtelijke rechtspersoon zijn waarmee eventueel een subsidie overeenkomst kan worden gesloten, of het is een instelling waar de gemeente al een subsidie mee heeft.

Artikel 7: Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad

  • 1. Leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van een selectiecommissie;

  • 2. De leden en plaatsvervangend leden vanuit de organisaties worden voorgedragen door die organisaties;

  • 3. De selectiecommissie bestaat uit een medewerker van de gemeente Diemen, de voorzitter van de cliëntenraad en een afvaardiging uit de cliëntenraad;

  • 4. De zittingsduur van de leden is behoudens tussentijds aftreden, 4 jaar;

  • 5. De leden treden gelijktijdig af, doch zijn éénmaal terstond herbenoembaar (maximale zittingsduur is dus 8 jaar). Zij blijven in functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden;

  • 6. Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat betrokkene daar zelf om verzoekt of eindigt indien de cliëntenraad daartoe een gemotiveerd verzoek indient en dit verzoek door het college wordt gehonoreerd.

  • 7. Bij ontslagvoordrachten van de cliëntenraad wordt het lid in de gelegenheid gesteld zijn standpunt bij het college dan wel een vertegenwoordiging daarvan toe te lichten.

  • 8. De benoeming ter voorziening in een tussentijdse vacature geschiedt bij voorkeur binnen 2 maanden na het ontstaan van de vacature.

    Artikel 8: Vergaderen

    • 1.

      De vergaderfrequentie bedraagt tenminste vier x per jaar, het staat de cliëntenraad vrij de vergaderfrequentie uit te breiden.

    • 2.

      De vergaderingen zijn in de regel openbaar. De Cliëntenraad kan besluiten, een besloten vergadering te houden.

    • 3.

      De Cliëntenraad bepaalt zelf de vergaderorde en de wijze van besluitvorming.

    • 4.

      De leden ontvangen een vergoeding per jaar, die wordt uitgekeerd op verzoek van de voorzitter van cliëntenraad.

    • 5.

      Op verzoek van de leden van de Cliëntenraad kan een ambtenaar de vergadering bijwonen en gehoord worden ter toelichting van het beleid.

    Artikel 9: Externe deskundigen

    • 1.

      Het staat de Cliëntenraad vrij om externe deskundigen te betrekken bij hun vergaderingen.

    • 2.

      De externe deskundigen, als genoemd in lid 1, komen niet in aanmerking voor een vergoeding.

Hoofdstuk 3. Overige bepalingen

Artikel 10: Overleg

1.Tussen de cliëntenraad en de betreffende portefeuillehouder(s) vanuit het college

wordt minimaal één keer per jaar overleg gevoerd;

2.Het door de gemeente gemaakte verslag van het overleg met de portefeuillehouder

wordt binnen 30 dagen na dit overleg aan de cliëntenraad toegezonden

3.Een medewerker van de gemeente Diemen is contactpersoon voor de cliëntenraad WWB, WIJ, IOAW en IOAZ..

Artikel 11: Facilitering

Het college zorgt er voor dat de cliëntenraad kan beschikken over een vergaderruimte in het gemeentehuis om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren. Het beschikbaar stellen van een vergaderruimte dient plaats te vinden in overleg met de bode dienst.

Artikel 12: Indexering

Het college kan de in het kader van deze verordening geldende vergoedingsbedragen voor de leden en de voorzitter verhogen of verlagen conform de ontwikkelingen van de prijsindex volgens het Centraal Bureau van de Statistiek (Consumenten Prijs Indexcijfer).

Artikel 13: Intrekking oude verordening clientenparticipatie.

De verordening cliëntenparticipatie gemeente Diemen 2004 wordt ingetrokken per datum van inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 14: Aanhaaltitel en inwerkingtreding.

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie WWB, WIJ, IOAW en IOAZ gemeente Diemen”;

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad voornoemd
in zijn openbare vergadering van
de griffier,
de voorzitter,