Addendum Parkeerbeleidsplan Diemen 2010-2020

Geldend van 30-11-2017 t/m heden

Intitulé

Addendum Parkeerbeleidsplan Diemen 2010-2020

Overzicht aanvulling Addendum op Parkeerbeleidsplan Diemen 2010-2020 naar aanleiding van raadsbesluit op 30 november 2017

Onderwerp

Parkeerbeleidsplan Diemen 2010-2020

Addendum Parkeerbeleidsplan Diemen 2010-2020

Onderdeel

Nieuwe beleidscriteria

Visie op parkeren

Blz. 22, 4.2 Doelstelling

Het benutten van de aanwezige parkeergelegenheid in woonwijken (parkeerdruk >90%) om de dynamiek te behouden of te stimuleren en plaats te bieden aan bewoners, wijkgebonden ondernemers en hun bezoek.

De parkeerdruk van 90% wordt hierbij vervangen door een parkeerdruk van 85%.

Oplossingsrichtingen

Bl.31, 5.1 Parkeerreguleringsbeleid

Voor niet gereguleerde straten wordt een parkeerdruk van 90% aangevuld met klachten van bewoners gehanteerd als aanleiding voor maatregelen.

Bij een parkeerdruk van 85% of meer in het geval van woonwijken kan tot invoering van parkeerregulering over te gaan, waarbij ‘zachte’ criteria ook onderdeel kunnen zijn van het besluit tot invoering;

Bij een parkeerdruk van 80% of meer in het geval van wijkwinkelcentra kan tot invoering van parkeerregulering over te gaan.

Oplossingsrichtingen

Bl.35, 5.3.3 Beprijzen

De parkeeroverlast komt tot uitdrukking in een parkeerdruk die overdags of ‘s avonds boven de 90% uitkomt.

Bij een parkeerdruk van 85% of meer in het geval van woonwijken kan tot invoering van parkeerregulering over te gaan.

Bij een parkeerdruk van 80% of meer in het geval van wijkwinkelcentra kan tot invoering van parkeerregulering over te gaan.

Monitoring en evaluatie

Blz. 41, 6.1 Monitoring

Als blijkt dat de parkeerdruk aan de randen van het gereguleerd gebied op meerdere momenten problematisch is (groter dan 90%) wordt onderzocht of en welke maatregelen nodig zijn.

Bij een parkeerdruk van 85% of meer in het geval van woonwijken kan tot invoering van parkeerregulering over te gaan.

Bij een parkeerdruk van 80% of meer in het geval van wijkwinkelcentra kan tot invoering van parkeerregulering over te gaan.

Monitoring en evaluatie

Blz. 42, 6.2 Evaluatie

Een maximale parkeerdruk van 90% wordt als acceptabel beschouwd.

Bij een parkeerdruk van 85% of meer in het geval van woonwijken kan tot invoering van parkeerregulering over te gaan.

Bij een parkeerdruk van 80% of meer in het geval van wijkwinkelcentra kan tot invoering van parkeerregulering over te gaan.

Bijlagen

Definitief parkeerbeleidsplan

Raadsbesluit 30-11-2017 Actualisering criteria inzake uitbreiding parkeerregulatie