Regeling vervallen per 18-03-2011

Verordening regelende de samenstelling, taak en werkwijze van de gemeentelijke monumentencommissie

Geldend van 22-06-2006 t/m 17-03-2011

Intitulé

Verordening regelende de samenstelling, taak en werkwijze van de gemeentelijke monumentencommissie

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Doesburg;

gelet op artikel 15 van de Monumentenwet 1988 en de Monumentenverordening 2004 van de gemeente Doesburg;

besluit:

vast te stellen de volgende

“Verordening regelende de samenstelling, taak en werkwijze van de gemeentelijke monumentencommissie”.

HOOFDSTUK 1 SAMENSTELLING

ARTIKEL 1

  • 1. De Monumentencommissie bestaat uit:

    • a)

      een vertegenwoordiger van de Monumentenvereniging 15 april 1945;

    • b)

      een vertegenwoordiger van de Stichting Stadsherstel Doesburg;

    • c)

      een vertegenwoordiger van het Gelders Genootschap (op afroep);

    • d)

      een lid met architectonische kennis;

    • e)

      een lid met (cultuur)historische kennis;

    • f)

      een lid met archeologische kennis;

  • 2. De Monumentencommissie voorziet uit haar midden in het voorzitterschap en de vervanging daarin;

  • 3. Aan de Monumentencommissie wordt als secretaris toegevoegd een door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar;

ARTIKEL 2

  • 1. De leden van de Monumentencommissie genoemd in artikel 1, lid 1, onder a, b en c worden op voordracht van de besturen van de genoemde organen door burgemeester en wethouders benoemd;

  • 2. De leden van de Monumentencommissie genoemd in artikel 1, onder d, e en f, worden door burgemeester en wethouders op persoonlijke titel benoemd;

  • 3. De leden van de Monumentencommissie, genoemd in lid 1, houden op lid van de Monumentencommissie te zijn op het moment dat zij geen deel meer uitmaken van organen die hen hebben voorgedragen;

  • 4. Burgemeester en wethouders voorzien binnen acht weken in een vacature;

  • 5. Voor zover de in lid 1 genoemde voordrachten niet zijn ontvangen binnen vier weken nadat burgemeester en wethouders daarom schriftelijk hebben verzocht, benoemen zij leden op persoonlijke titel;

  • 6. Burgemeester en wethouders gaan eerst over tot benoeming op persoonlijke titel als bedoeld in het vorige lid na de commissie Bestuurs- en Organisatiezaken uit de gemeenteraad te hebben gehoord;

  • 7. De leden worden benoemd voor een periode gelijk aan die van de zittende gemeenteraad voor zover zij een zittingstermijn van 8 jaar nog niet hebben bereikt;

  • 8. Burgemeester en wethouders kunnen, de commissie Bestuurs- en Organisatiezaken uit de gemeenteraad gehoord, in bijzondere gevallen van het bepaalde in het vorige lid afwijken.

HOOFDSTUK 2 TAAK

ARTIKEL 3

De Monumentencommissie heeft tot taak:

  • 1.

    burgemeester en wethouders op verzoek en eigener beweging te adviseren over de toepassing van de Monumentenwet en de Monumentenverordening;

  • 2.

    te adviseren over zaken die door burgemeester en wethouders ter advisering aan de Monumentencommissie worden voorgelegd.

ARTIKEL 4

  • 1. Bij het uitbrengen van haar adviezen laat de Monumentencommissie zich uitsluitend leiden door overwegingen van cultuurhistorisch of wetenschappelijk belang;

  • 2. In het geval de Monumentencommissie een geïntegreerd advies moet uitbrengen, wordt het advies van het Gelders Genootschap daarin betrokken.

HOOFDSTUK 3 WERKWIJZE

ARTIKEL 5

  • 1. De vergaderingen van de Monumentencommissie worden door de voorzitter belegd binnen twee weken nadat burgemeester en wethouders daarom verzoeken;

  • 2. De voorzitter belegt eveneens een vergadering indien hij dit nodig oordeelt of daarom door twee leden schriftelijk en met opgaaf van redenen wordt verzocht;

  • 3. Geen vergadering wordt gehouden zo niet ten minste de helft van het aantal leden vertegenwoordig is;

  • 4. Het ontbreken van vergaderquorum heeft geen invloed op de termijnen in de Monumentenverordening genoemd.

ARTIKEL 6

  • 1. De vergaderingen van de Monumentencommissie zijn openbaar, tenzij burgemeester en wethouders te kennen hebben gegeven dat bepaalde punten in een besloten vergadering aan de orde behoren te worden gesteld;

  • 2. Artikel 23 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing;

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen omtrent de inhoud van stukken, die aan de Monumentencommissie worden overgelegd of ter inzage worden verstrekt, geheimhouding opleggen.

ARTIKEL 7

De secretaris van de Monumentencommissie heeft tot taak:

  • 1.

    het in overleg met de voorzitter samenstellen van de agenda voor de vergadering;

  • 2.

    het publiceren van de agenda voor de vergadering op de in de gemeente gebruikelijke wijze;

  • 3.

    het maken van een kort verslag van het verhandelde tijdens de vergadering;

  • 4.

    het ondersteunen van de Monumentencommissie bij het formuleren van de adviezen;

  • 5.

    burgemeester en wethouders in kennis stellen van de adviezen van de commissie;

  • 6.

    de Monumentencommissie in kennis stellen van de besluiten van burgemeester en wethouders aangaande de uitgebrachte adviezen.

ARTIKEL 8

  • 1. Staande de vergadering van de Monumentencommissie wordt het advies geformuleerd.

  • 2. In het geval geen eenstemmig advies wordt uitgebracht, worden de gevoelens van de minderheid in het advies vermeld.

ARTIKEL 9

  • 1. De Monumentencommissie is bevoegd derden te horen met dien verstande dat de Monumentencommissie machtiging van burgemeester en wethouders behoeft indien aan het horen van derden kosten voor de gemeente zijn verbonden;

  • 2. Het verzoek tot machtiging wordt gedaan onder toevoeging van een kostenoverzicht.

ARTIKEL 10

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, alsmede bij gerezen geschillen, beslissen burgemeester en wethouders, de Monumentencommissie gehoord hebbend.

ARTIKEL 11

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Monumentencommissieverordening 2006”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in haar vergadering van 12 juni 2006.
De secretaris, De burgemeester