Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR56234
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR56234/1
Regeling vervallen per 07-07-2011
VERORDENING VERWERKING PERSOONSGEGEVENS GEMEENTE DOETINCHEM
Geldend van 04-10-2007 t/m 06-07-2011
Intitulé
VERORDENING VERWERKING PERSOONSGEGEVENS GEMEENTE DOETINCHEMDe raad van de gemeente Doetinchem;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 september 2007;
gelet op de bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b e s l u i t :
- -
in te trekken de Verordening verwerking persoonsgegevens gemeente Doetinchem (raadsbesluit van 13 februari 2003);
- -
in te trekken de Verordening verwerking persoonsgegevens gemeente Wehl (raadsbesluit van 2003);
- -
vast te stellen de navolgende
Verordening verwerking persoonsgegevens gemeente Doetinchem.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- -
de wet: de Wet bescherming persoonsgegevens (Staatsblad 2000, 302);
- -
de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Staatsblad 1994, 494);
- -
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- -
beheerder: degene die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de verwerking van persoonsgegevens;
- -
betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;
- -
bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft;
- -
verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;
- -
besluit: een beslissing als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht;
- -
beheerregeling: een regeling als bedoeld in artikel 14 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA);
- -
reglement: het privacyreglement voor de gemeentelijke basisadministratie;
- -
verstrekken van persoonsgegevens: het bekendmaken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens.
HOOFDSTUK 2 BEHEER EN TOEZICHT
Artikel 2 Het bereik van de verordening
-
1. Deze verordening is van toepassing op alle gemeentelijke verwerkingen van persoonsgegevens waarop de wet van toepassing is.
-
2. De verordening is tevens van toepassing op de basisadministratie persoonsgegevens die door de gemeente wordt bijgehouden in het kader van de uitvoering van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Artikel 3 De verantwoordelijke
-
1. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens.
-
2. De burgemeester is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens die ten dienste staan van de burgemeester.
-
3. De verantwoordelijke oefent toezicht uit op het beheer van de persoonsgegevens.
-
4. De bekendmaking van persoonsgegevensverwerkingen alsmede de aanmelding bij de gemeentelijke privacyfunctionaris of het College van bescherming persoonsgegevens geschiedt door de verantwoordelijke.
Artikel 4 Beheerder
-
1. Als beheerders van de gemeentelijke persoonsverwerkingen fungeren de afdelingshoofden, ieder voor wat betreft de bij dat organisatiedeel betrokken verwerkingen van persoonsgegevens.
-
2. De beheerder is verantwoordelijk voor:
- a.
het aanmelden van een door hem beheerde persoonsgegevensverwerking bij het college van burgemeester en wethouders ten behoeve van opneming in het openbaar register zoals bedoeld in artikel 10 van deze verordening;
- b.
het opstellen van procedures ter uitoefening van de rechten van betrokkenen;
- c.
het treffen van voorzieningen van technische en organisatorische aard ter bevordering van de juistheid en volledigheid van gegevens en ter voorkoming van onbevoegde kennisneming van gegevens (beveiligingsplannen en autorisatie).
- a.
Artikel 5 Het reglement
De verantwoordelijke kan voor andere verwerkingen van persoonsgegevens, niet zijnde verwerkingen als bedoeld in artikel 27 van de wet, een reglement vaststellen.
Artikel 6 Privacyreglement voor de GBA
-
1. In aanvulling op de wettelijke voorschriften betreffende de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bevat het reglement een duidelijke regeling van:
- a.
welke personen of categorieën van personen binnen de gemeente rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie en tot welke gegevens;
- b.
aan welke personen en organisatieonderdelen binnen de gemeente systematische gegevens worden verstrekt;
- c.
welke verbanden er bestaan tussen de gemeentelijke basisadministratie en andere registratiesystemen;
- d.
de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de Wet gemeentelijke basisadministratie;
- e.
op welke gronden tot het verstrekken van gegevens aan derden wordt overgegaan en welke gegevens mogen worden verstrekt.
- a.
-
2. Onder derden wordt in het eerste lid verstaan de derden als bedoeld van artikel 1 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Artikel 7 Beheerregeling
De hoofdlijnen van het beheer van de gegevensverwerking in het kader van de Wet GBA zijn in een beheerregeling vastgelegd.
HOOFDSTUK 3 VERSTREKKEN EN BEWERKEN
Artikel 8 Verstrekkingen algemeen
-
1. Besluiten tot verstrekking van persoonsgegevens worden genomen met inachtneming van hetgeen in de wet is bepaald.
-
2. De besluiten van het eerste lid worden genomen door het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 9 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie
-
1. Verstrekkingen zoals bedoeld in de Wet GBA artikel 96 en 100, binnengemeentelijke afnemers en vrije derden zijn nader geregeld in het reglement.
-
2. Verstrekkingen aan andere personen of instanties dan die vermeld in het reglement mogen alleen plaatsvinden na schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en wethouders.
-
3. Afschriften van deze besluiten worden als bijlage aan het reglement toegevoegd en vormen daarvan een onlosmakelijk geheel.
Artikel 10 Het openbaar register
-
1. Het college van burgemeester en wethouders houdt een openbaar register bij waarin alle persoonsgegevensbestanden en besluiten tot verstrekking zijn opgenomen.
-
2. Het register ligt voor iedereen ter inzage in het stadhuis.
-
3. De beheersregeling, deze verordening en het privacyreglement liggen ter inzage in het stadhuis.
Artikel 11 Verbanden met andere gegevensverwerkingen
-
1. Koppeling en integratie van gegevens mogen alleen plaatshebben op grond van een schriftelijk besluit van het college van burgemeester en wethouders met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 9 van de wet is bepaald.
-
2. Afschriften van deze besluiten worden als bijlage aan deze verordening toegevoegd en vormen daarvan een onlosmakelijk geheel.
Artikel 12 Beveiligingsplan
Burgemeester en wethouders nemen in een algemeen beveiligingsplan technische en organisatorische maatregelen op ter voorkoming van verlies of aantasting van gegevens, onbevoegde kennisneming en wijziging of verstrekking van gegevens.
Artikel 13 Algemene wet bestuursrecht
Op de besluiten als bedoeld in deze verordening zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
HOOFDSTUK 4 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is afgekondigd.
Artikel 15 Bekendmaking
Bekendmaking van deze verordening geschiedt door de vermelding van haar essentie en de plaats van terinzagelegging in de gemeenterubriek in een van de huis-aan-huisbladen.
Artikel 16 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening verwerking persoonsgegevens gemeente Doetinchem.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl