Regeling vervallen per 09-02-2023

Evenementenbeleid 2013-2016 Gemeente Dongen

Geldend van 09-08-2013 t/m 08-02-2023

Intitulé

Evenementenbeleid 2013-2016 Gemeente Dongen

Inleiding

In de gemeente Dongen vinden jaarlijks veel buitenevenementen plaats. Daar zijn we content mee, want evenementen verrijken ons sociale en culturele leven en zorgen voor verbinding. Evenementen zetten Dongen op de kaart.

Het afgelopen jaar hebben we samen met verenigingen, horeca-exploitanten en inwoners ons evenementenbeleid onder de loep gehouden. Wat gaat goed, wat kan beter?

Uitgangspunt is dat we als gemeente buitenevenementen goed willen faciliteren. We kijken zoveel mogelijk naar kansen, niet naar beperkingen. Een goed evenementenklimaat, dat is ons doel. Dat vraagt om afgewogen beleid, waarbij we rekening houden met de belangen van inwoners, organisatoren en bezoekers.

In de praktijk blijkt dat we in die ambitie slagen. Wel bestaat de behoefte aan meer spreiding; het gebeurt soms dat er in de periode april – juli enkele evenementen tegelijk plaatsvinden. Evenementen lopen daardoor bezoekers mis. De inzet van politie kan niet altijd worden gewaarborgd; kortom het is geen ideale situatie.

Met het nieuwe evenementenbeleid gaan we er aan de voorkant meer op sturen. Met als doel: een veilige omgeving creëren. Met organisatoren gaan we tijdig rond de tafel voor een vergunning op maat. In zo’n vergunning kijken we naar spreiding, maar ook naar voorschriften op het gebied van geluid, veiligheid en bijvoorbeeld de drank- en horecawet. Ook kijken we welke materialen we beschikbaar kunnen stellen.

Het evenementenbeleid dat voor u ligt richt zich in beginsel uitsluitend op buitenevenementen. Evenementen binnen horeca-inrichtingen komen niet aan de orde.

Beschrijving situatie gemeente Dongen

Locaties

Natuurlijk is de locatie waar een evenement wordt gehouden van belang. De ene locatie is geschikter dan de andere. Aspecten als bereikbaarheid en ruimte zijn van groot belang. Het centrum van Dongen is een zeer populaire locatie voor het houden van een evenement.

De locatie “Centrum Dongen” ligt binnen de ring van de navolgende straten:

Gasthuisstraat – Kardinaal van Rossumstraat – Tramstraat – Sint Josephstraat – Hoge Ham. Op het Wilhelminaplein worden diverse evenementen gehouden, zoals kermis, zomerspelen, avondvierdaagse, circusvoorstellingen, Oranjeparkfestival, ontbinding carnavalsoptochten en sluiting carnaval e.d. Ook op het Looiersplein en het Europaplein vinden diverse evenementen plaats, o.a. de jaarmarkt, muziekuitvoeringen en kindermarkt.

De piek van buitenevenementen ligt tussen april en september.

Al deze evenementen hebben een traditie en worden al jaren met succes georganiseerd. Motieven als herkenbaarheid, vertrouwde locatie, voldoende ruimte aanwezig enz. zijn redenen om genoemde evenementen op deze locaties te organiseren.

Toch is uitbreiding van het aantal evenementen op deze locaties niet aan te bevelen. De pleinen liggen dicht bij wijken met een woonfunctie. In de afgelopen jaren zijn klachten ontvangen over geluid van bewoners van appartementencomplex De Hoge Heijning, Geer en Dr. Willem Dreeslaan. Een teveel aan evenementen zou voor de omliggende bewoners van deze locaties een belasting kunnen worden.

Soort en aantal evenementen

Overzicht evenementen per kerkdorp/locatie.

’s Gravenmoer

Klein-Dongen-Vaart

Dongen

’s Gravenmoer

Evenement

Locatie

Periode

Activiteiten

Viering Koninginnedag

Dorpsplein De Geubel

April

Jaarmarkt en barbecue voor inwoners

Avondvierdaagse

Mei of juni

Wandelevenement

Rommelmarkt Euterpe

Dorpsplein De Geubel

Mei

Rommelmarkt fanfare

Klein-Dongen-Vaart

Evenement

Locatie

Periode

Activiteiten

Viering Koninginnedag

Dongen-Vaart

April

diverse activiteiten

Dorpsfeest

Sportpark De Gaasjes

Juni

Feest inwoners Klein-Dongen-Vaart

Vaartse Oldtimerdag

Café ’t Karrewiel

September

Show oldtimers

Jeugdmotorcross

Ruiterbaan

Oktober

Sportactiviteit

Vaarts Popfestival

Ruiterbaan

Augustus

Muziekevenement

Dongen

Evenement

Locatie

Periode

Activiteiten

Straotparade

Centrum Dongen

Januari

Optreden dweilbandjes in centrum

Carnaval

Centrum Dongen

Februari/maart

Circus

Wilhelminaplein

Voor- of najaar

Viering Koninginnedag (Oranjeparkfestival)

Park Vredeoord en Wilhelminaplein

April (2 dagen)

Activiteiten voor de jeugd, muzikale optredens; Wilhelminaplein e.o.

Jaarmarkt Dongen Promotion

Centrum Dongen

April

Jaarmarkt en optredens diverse artiesten

Casino- en stijlavond Cambreurcollege

Centrum Dongen

Mei

Afscheid studenten Cambreurcollege

Avondvierdaagse

Wilhelminaplein

Mei/juni

Wandelevenement

Atletiekwedstrijd Dwars door Dongen

Geheel Dongen

Mei

Atletiekwedstrijd; start Atledoterrein en wedstrijd door Dongen

HTM Oldtimertreffen

Laagstraat

Juni

Show oldtimers (tractoren etc.)

Wielerronde Ronde van Midden-Brabant i.c.m. Ronde van Dongen

Start/finish Hoge Ham

Augustus

Wielerevenement (1 dag)

Kermis (5 dagen)

Wilhelminaplein

Juli

Zomerspelen

Start Wilhelminaplein en verspreid over Dongen

Juli/augustus

Spelactiviteiten voor kinderen basisschool in voorlaatste week schoolvakantie

Muziekfestival Drumfanfare Beatrix

Wilhelminaplein

September

2-daags muziekfestival

Kindermarkt Dongen Promotion

Centrum Dongen

September

Vrije markt voor kinderen

Intocht Sint Nicolaas

Loswal

November

Kerstmarkt

Centrum Dongen

December

Dongen Ice

Wilhelminaplein

December

Geconcludeerd kan worden dat de meeste evenementen in het centrum van Dongen (Wilhelminaplein e.o.) worden gehouden. Bovenstaande lijst is niet limitatief.

Er moet wel ruimte blijven voor nieuwe initiatieven in het centrum en er zal worden gekeken of er alternatieve locaties zijn in Dongen (bijv. Europaplein) voor het houden van evenementen indien er verwacht wordt dat op de locatie centrum overmatige overlast zal optreden.Gezien het aantal evenementen in het centrum van Dongen en omgeving Wilhelminaplein wordt gesteld dat niet zonder meer elk weekend hier een evenement kan worden gehouden.

Ook kunnen evenementen die om een of andere reden een jaar niet zijn gehouden de mogelijkheid hebben om deze weer te kunnen organiseren.

Voor het organiseren van meerdaagse muziekevenementen in het centrum is geen ruimte. Het tweedaagse evenement, Oranjeparkfestival, is uit oogpunt van historie het enige meerdaagse evenement in de gemeente Dongen.

Aankondiging evenement

Als er een evenement wordt georganiseerd, wordt van de organisator verwacht dat deze zelf aan de bewoners en bedrijven die mogelijk hinder ondervinden van het evenement, het evenement aankondigt. De direct omwonenden kunnen worden geïnformeerd door middel van een bewonersbrief. In een bewonersbrief staat in ieder geval informatie over de aard en duur van het evenement, de (verkeers)maatregelen, de manier waarop de organisator probeert de overlast te beperken en waar met klachten terecht kan. Tijdelijke maatregelen, zoals het afzetten van wegen, het instellen van een parkeerverbod of het veranderen van de toegestane rijrichting, moeten uiterlijk 1 week voor het evenement aan omwonenden worden meegedeeld.

Verkeersmaatregelen worden door de gemeente gepubliceerd in de gemeentelijke informatiekrant.

Klachten

De meeste klachten tijdens een evenement gaan over geluidsoverlast. Daarnaast komen ook klachten over (zwerf)afval, autoverkeer, beschadiging van bodem en groen en wildplassen voor. Via een bewonersbrief of (een) andere publicatie(s) moet de organisator aangeven waar mensen met hun klachten terechtkunnen. Een goede manier om adequaat op klachten te reageren is via een eigen klachtenlijn.

Procedure

Alvorens er een evenementenvergunning wordt verleend wordt het politieteam geraadpleegd. Ook in het evenementenoverleg worden de ingediende aanvragen besproken. Mocht het nodig zijn dan vindt er nog overleg plaats met de organisatie van het evenement.

Vergunningverlening

Aanvraag

Voor het aanvragen van een vergunning voor een evenement en bijbehorende vergunningen of ontheffingen (bv standplaatsvergunning) is een nieuw aanvraagformulier ontwikkeld (bijlage 1).

Dit aanvraagformulier moet worden gebruikt voor het aanvragen van een vergunning voor het houden van een evenement.

Proceduretermijnen

Om verantwoord te kunnen adviseren en derden (bv brandweer, politie) voldoende gelegenheid hiertoe te geven, moet de organisator zijn aanvraag ruim op tijd vóór aanvang van het evenement indienen.

Er zijn een drietal soorten evenementen die in de gemeente Dongen worden georganiseerd. De indeling die wij hiervoor hanteren correspondeert met de risicocategorieën die in hoofdstuk 11 terugkomen:

Klasse A: evenementen op wijk- en straatniveau; evenementen die worden georganiseerd door buurtverenigingen of buurtbewoners en die hoofdzakelijk een publiek trekt die in de betreffende buurt/wijk/straat wonen (buurtfeesten/buurtbarbecues);

Klasse B: lokale evenementen; dit zijn evenementen die worden georganiseerd door Dongense verenigingen, stichtingen enz. die hoofdzakelijk publiek trekken van de plaatselijke bevolking;

Klasse C: (boven)regionale evenementen; bijv. jaarmarkt, de wielerrondes Ronde van Midden-Brabant en Ronde van Dongen, carnaval (Lampkesoptocht), Oranjeparkfestival, Vaarts Popfestival.

Omdat er onderscheid is gemaakt in het soort evenement is het ook logisch om voor elk soort evenement een andere aanvraagtermijn te hanteren.

Voor (boven)regionale evenementen (Klasse C) is dit tenminste zesentwintigweken,voor lokale evenementen (Klasse B) is dit dertien weken en voor evenementen op straat/wijkniveau (klasse A) is dit vier weken.

Aanvragen voor het houden van een evenement moeten bij het indienen compleet zijn.

De termijnen zijn opgenomen in het Referentiekader Conflict- en Crisisbeheersing 2002 van de Nederlandse politie. Dit referentiekader schrijft voor dat elk korps een (regionale) evenementenkalender bijhoudt omdat politie zowel plaatselijk als regionaal kan worden ingezet. Vergunningverlening van een grootschalig evenement is ook afhankelijk of er in de regio andere grootschalige evenementen plaatsvinden. Is dat het geval en er is onvoldoende politiecapaciteit dan kan het voorkomen dat het aangevraagde evenement geen doorgang kan vinden en de vergunning moet worden geweigerd.

Als de vergunning in behandeling is genomen zijn de gemeente, brandweer, politie en evt. andere instanties in de gelegenheid om de verstrekte gegevens te beoordelen. In het geval van onduidelijkheid/onvolledigheid wordt de organisator aangeven welke gegevens ontbreken of nadere toelichting behoeven. Elke organisator moet rekening houden met de vergunningverlening. Als er nog geen duidelijkheid is over de vergunningverlening of de daarin te stellen voorschriften en beperkingen of er een bezwaarschrift tegen de vergunning is ingediend, dan moet de organisator terughoudend zijn bij het maken van kosten of het zich vastleggen in contracten. Die risico’s blijven voor rekening van de organisator. De kosten kunnen aanzienlijk zijn als de evenementenvergunning geweigerd wordt.

Evenementenkalender

Om betrokkenen inzicht te geven welke evenementen waar en wanneer plaatsvinden kan gebruik worden gemaakt van een evenementenkalender. De evenementenkalender is te raadplegen via de websites van de gemeente Dongen (www.dongen.nl), Verrassend Dongen (www.verrassend-dongen.nl) en van Uitpunt Dongen(www.uitindongen.nl).

Door het up-to-date houden van de evenementenkalender kan de organisator zien waar en wanneer er een evenement wordt gehouden om zo te voorkomen dat er meerdere evenementen op één dag worden gehouden.

Na vaststelling van deze evenementennota zal worden overgegaan tot publicatie van de ingediende evenementenaanvragen en van de verleende evenementenvergunning.

Bij de publicatie van de ingediende aanvragen bestaat voor de burgers of groeperingen de mogelijkheid hun zienswijze over het evenement kenbaar te maken.

In welke mate burgers of groeperingen van inwoners hun zienswijze over het evenement kenbaar maken, hangt mede af van hun bereidheid om te reageren op gemeentelijke publicaties. Bestaande evenementen zullen niet elk jaar afzonderlijk vanuit de gemeente gepubliceerd worden omdat belanghebbenden met dit evenement en de periode waarin het wordt gehouden bekend zijn. Deze evenementen worden wel op de evenementenkalender vermeld. Nieuwe evenementen worden daarentegen wel afzonderlijk gepubliceerd in de gemeentelijke informatiekrant.

Op deze wijze kunnen belanghebbenden hun zienswijzen hiertegen indienen. Hun zienswijzen maken deel uit van de overwegingen voor de beslissing op de aanvraag voor het evenement.

Belanghebbenden krijgen gelegenheid hun zienswijzen in te dienen. De zienswijzen worden betrokken bij de beslissing op de aanvraag van een evenement.

Wettelijk kader

Inleiding

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is het “wetboek” voor de gemeente om zaken op gemeentelijk niveau te regelen, waaronder evenementen. Naast deze specifieke evenementenartikelen zijn vaak nog andere bepalingen uit de APV en wetten van toepassing op het reguleren van evenementen, zoals bijv. Drank- en Horecawet, Wet op de Kansspelen, Zondagswet, Bouwbesluit, Brandveiligheidverordening.

Algemene Plaatselijke Verordening.

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) dient als beheersinstrument voor gemeente, zodat naast landelijke wetgeving, ook op lokaal niveau wetgeving ontstaat.

Een evenement wordt op grond van de APV als volgt omschreven:

Artikel 2:24 Begripsbepaling

  • 1. In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 5:22 van deze verordening;

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      activiteiten als bedoeld in artikel 2:9 en 2:39 van deze verordening.

  • 2. Onder evenement wordt mede verstaan;

    • a.

      een herdenkingsplechtigheid;

    • b.

      een braderie;

    • c.

      een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van deze verordening, op de weg;

    • d.

      een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg.

Artikel 2:25 Evenement

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2.

    Het verbod van het eerste lid geldt niet voor een wedstrijd op of aan de weg, voor zover in het geregeld onderwerp wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994.

De begripsomschrijving van evenement in artikel 2:24 van de APV is ruim gehouden, gelet op de grote variatie in evenementen. Een evenementenvergunning is in ieder geval vereist bij alles wat aan festiviteiten plaatsvindt in de openlucht en/of op openbaar gebied of plaatsen met een openbaar karakter die in principe niet voor deze festiviteiten bedoeld zijn.

Voorbeelden:

  • ·

    Het evenement is voor publiek toegankelijk, bijvoorbeeld buurt- en straatfeesten, braderieën.

  • ·

    Het evenement is niet voor publiek toegankelijk, maar wordt gehouden op een locatie die normaal wel voor het publiek toegankelijk is.

  • ·

    Het evenement is in een tent, open lucht of bestaand gebouw, maar die plaats wordt normaal niet voor een dergelijk evenement gebruikt.

Voor besloten particuliere feesten op eigen terrein, dus geen openbaar gebied, (bijv. tuinfeesten, huwelijksfeesten, examenfeesten) is geen evenementenvergunning vereist.

Voor evenementen/activiteiten/festiviteiten in een horeca-inrichting of sociaal cultureel centrum is geen evenementenvergunning vereist. Indien het evenement geheel of gedeeltelijk buiten de horeca-inrichting plaats vindt dient hiervoor wel een evenementenvergunning te worden aangevraagd.

Als er een evenement wordt georganiseerd op een bepaalde locatie en het evenement is in strijd met het bestemmingsplan voor die locatie, heeft u een tijdelijke vrijstelling van het bestemmingsplan nodig. Een verzoek om een tijdelijke vrijstelling van het bestemmingsplan kunt u indienen bij de afdeling Publiekszaken, team Vergunningen en Handhaving.

Als u een evenement organiseert in het centrum van Dongen waar vaker evenementen

worden georganiseerd, kunt u er vanuit gaan dat dit past binnen het bestemmingsplan.

Tijden

Het motief om over te gaan tot het stellen van eindtijden aan evenementen ligt voor een belangrijk deel op het terrein van het beheersen van de openbare orde en het voorkomen van (geluids)overlast voor de omgeving. Het aanhouden van vaste eindtijden voor evenementen heeft als voordeel dat vooraf duidelijk vaststaat tot welk tijdstip een evenement doorgang kan vinden. Op deze manier weten organisaties, omwonenden en bezoekers vooraf waar men aan toe is.

De onderstaande eindtijden zullen worden gehanteerd voor alle evenementen:

Van zondag tot en met donderdag tot 23.00 uur. De eindtijd van een evenement dat wordt gehouden op voornoemde dagen en waarop een vrije dag (algemeen erkende feestdag) volgt is 24.00 uur.

Vrijdag en zaterdag tot 24.00 uur.

Gemeentelijke faciliteiten

Beschikbaar stellen gemeentelijke materialen

Evenementenorganisatoren kunnen kosteloos gebruik maken van gemeentelijke materialen. Het betreft dan o.a.:

  • ·

    Dranghekken;

  • ·

    Afzettingen t.b.v. verkeersmaatregelen;

  • ·

    Vlaggenmasten;

  • ·

    Afvalbakken;

Organisatoren kunnen op het formulier van de vergunningaanvraag aangeven van welke materialen men gebruik wil maken. Uitgangspunt is dat de organisator de materialen zelf ophaalt en ook weer zelf terugbrengt bij de gemeentewerf. Als dit van gemeentewege moet worden gedaan worden de kosten van bezorging en vervoer op basis van nacalculatie in rekening gebracht.

Om het ophalen en terugbrengen van gemeentelijke materialen te structureren zal dit alleen mogelijk zijn op werkdagen tussen 08.00 en 10.00 uur.

Indien de organisator meer materialen (dranghekken en verkeersborden) nodig heeft dan de gemeente in haar bezit heeft, moet de organisator deze zelf huren bij een verhuurbedrijf. Wanneer de gemeente de materialen moet huren zullen de huurkosten in rekening worden gebracht bij de organisator van het evenement.

Gebruik stroomkasten en waterpunten

In park Vredeoord, op het Wilhelminaplein en Europaplein heeft de gemeente Dongen diverse stroomkasten en waterpunten.

De organisatoren van evenementen die gebruikmaken van deze voorzieningen betalen het stroomverbruik en het waterverbruik.

Het stroomverbruik bij kleine evenementen is nagenoeg miniem. Er is dan een stroomverbruik van 1 á 2 kWh.

Het stroomverbruik bij grote evenementen is hoog. Daarom wordt voor de stroomvoorziening gebruik gemaakt van dieselaggregaten. Het gebruik van aggregaten brengt overlast voor de omgeving met zich mee (luchtvervuiling, lawaai, trillingen). Om het aantrekkelijk te maken dat bij grote evenementen gebruik wordt gemaakt van de aanwezige stroomvoorzieningen zal het geldend tarief in rekening worden gebracht met verrekening van een korting van 20%. Door het gebruiken van de aanwezige stroomvoorzieningen wordt geluidsoverlast van aggregaten voorkomen en vindt geen milieuvervuiling plaats (uitlaatgassen aggregaat, morsen van brandstof tijdens het bijvullen van de aggregaattank).

Publiciteit en aankondigingen

Driehoek- en sandwichborden of spandoeken

Veel evenementen worden georganiseerd voor een zo groot mogelijk publiek. Om evenementen onder de aandacht van de mensen te brengen worden er reclamecampagnes gevoerd. Dit kan op verschillende manieren, zoals het plaatsen van advertenties in dagbladen, weekblad van Dongen, het verspreiden van huis aan huis folders, het gebruik van publicatieborden, het rondrijden met een geluidswagen enz.

Een veel voorkomende manier welke wordt gehanteerd om evenementen bekend te maken is het plaatsen van driehoek- of sandwichborden aan lantaarnpalen.

Op grond van het bepaalde in artikel 2:10a APV is voor het aanbrengen van driehoek- of sandwichborden en spandoeken vergunning nodig van burgemeester en wethouders.

Er dient onderscheid te worden gemaakt tussen lokale evenementen en evenementen welke plaats vinden in omliggende gemeenten of elders.

In de gemeente Dongen zijn tweemaal 18 locaties (lantaarnpalen) aangewezen waar driehoek- of sandwichborden mogen worden geplaatst. De sandwichborden mogen 10 dagen voor datum evenement worden geplaatst en moeten de eerstvolgende werkdag ná het evenement zijn verwijderd.

Lokale evenementen

Voor het organiseren van lokale evenementen voor (met name) de Dongense bevolking is het gewenst het plaatsen van driehoek- of sandwichborden of spandoeken toe te staan. Veelal zijn het evenementen welke door Dongense verenigingen worden georganiseerd.

Aankondiging evenementen van omliggende gemeenten

Deze evenementen hebben geen belang voor de gemeente Dongen. Daarom is het wenselijk voor evenementen van buiten Dongen geen vergunning te verlenen voor het plaatsen van driehoek- of sandwichborden of spandoeken.

Mochten er dan toch, zonder vergunning, ter aankondiging van deze evenementen driehoek- of sandwichborden zijn geplaatst aan gemeentelijk eigendom of op gemeentegrond dan zullen deze borden onmiddellijk worden verwijderd door de afdeling Openbare Ruimte.

Diversen

Kermis

Buiten de traditionele jaarlijkse kermis in Dongen om wordt geen vergunning verleend voor het houden van op (mini)kermis gelijkende festiviteiten. Organisatoren willen allerlei attracties plaatsen om evenementen te verlevendigen en/of hierdoor financiële middelen te genereren. De opbrengst van het plaatsen van kermisattracties door derden (particuliere kermisorganisatoren) is dan de sluitpost van de begroting.

Door vergunning te verlenen voor het plaatsen van kermisattracties kunnen (mini)kermissen ontstaan, wat uit het oogpunt van de bescherming van het unieke karakter van de bestaande kermis een ongewenste ontwikkeling is.

Springkussens, een mini-draaimolen o.i.d. kunnen het vermaak- en ontspanningsgehalte verhogen en dan met name bij evenementen voor jong en oud. Deze attracties hebben een ondersteunend karakter voor het evenement. Hiervan is sprake zolang aan die attracties geen zelfstandige betekenis toegekend kan worden. Alleen ondersteunende kermisattracties zijn met vergunning toegestaan tot een maximum van drie.

Geen vergunning wordt verstrekt voor het houden van een (mini)kermis, een braderie, jaarmarkt of een dergelijk evenement, wanneer aan kermisattracties een zelfstandige betekenis toegekend kan worden, behalve voor het houden van de gemeentelijke kermis op de vastgestelde kermisdagen.

Reeds vele jaren wordt aan Stichting De Peeënstekers tijdens carnaval vergunning verleend voor het plaatsen van een aantal kermisattracties op het Looiersplein en het parkeerterrein aan het Biezenpleintje, t.w. een vliegtuigjes- of draaimolen, een schiettent of behendigheidsspel en botsauto’s. Het plaatsen van deze attracties tijdens carnaval gaat niet te koste van de bestaande kermis. Daarom wordt een zogenaamde “uitsterfconstructie” toegepast. Mocht het zijn dat tijdens de carnaval geen kermisattracties meer worden geplaatst, dan geldt dat dit ook niet meer kan geschieden in de daaropvolgende jaren.

Vuurwerk

Op 22 mei 1993 is het Vuurwerkbesluit op grond van de Wet milieugevaarlijke stoffen in werking getreden. Dat besluit bepaalt voor het gehele land, dat particulieren alleen vanaf 31 december vanaf 10.00 's morgens tot 1 januari 02.00 uur vuurwerk mogen afsteken.

Buiten deze tijden mogen particulieren geen consumentenvuurwerk afsteken.

Vuurwerk ter afsluiting van een evenement mag uitsluitend afgestoken worden door een gespecialiseerd bedrijf dat beschikt over de vereiste vergunningen. De vergunning hiervoor dient te worden aangevraagd bij de provincie.

Wielerwedstrijden

Volgens artikel 10 Wegenverkeerswet 1994 is het verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of hieraan deel te nemen. Het college kan van dit verbod ontheffing verlenen voor wegen die alle binnen de gemeente liggen en niet onder beheer van andere overheidsinstanties zijn. Het college kan zo'n ontheffing weigeren in het belang van de verkeersveiligheid en -vrijheid.

De verkeersvrijheid kan in het geding komen, als door afzetting van bepaalde wegen bedrijven of delen van een kern onbereikbaar worden of als de doorgang van het openbaar vervoer op onaanvaardbare wijze wordt belemmerd.

Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

De ontheffing wordt gewoonlijk geïntegreerd in de evenementenvergunning. Naast de genoemde voorschriften en beperkingen worden daarbij voorschriften opgenomen ten aanzien van bij de wielerwedstrijd behorende activiteiten en vermakelijkheden.

Optochten

Voor het houden van optochten is het doen van een schriftelijke kennisgeving nodig aan de burgemeester op grond van artikel 2:3 eerste lid, onder a van de APV. Deze verordening noemt de volgende weigeringsgronden: belang van openbare orde, voorkomen of beperken van overlast, verkeersveiligheid of veiligheid van personen of goederen, de zedelijkheid of gezondheid.

In deze gemeente treden voornamelijk de optochten ter gelegenheid van carnaval en Sinterklaas, lampionnenoptochten en Avondvierdaagse naar voren. Bij de beoordeling of vergunning verleend zal worden zijn de adviezen van belang in verband met de te volgen route en wegwerkzaamheden.

Als de optocht deel uit maakt van een meer omvattend evenement, dan worden de voorschriften en beperkingen voor de optocht in de evenementenvergunning opgenomen. Staat de optocht op zich, dan vermeldt de vergunning alleen de standaardvoorschriften:

  • 1.

    Een optocht moet aaneengesloten blijven en zoveel mogelijk de rechterzijde van de rijweg houden;

  • 2.

    Lampions en fakkels mogen uitsluitend in de buitenlucht worden ontstoken. Ze moeten onmiddellijk na de ontbinding van de optocht gedoofd worden en mogen in geen geval in brandende toestand enig gebouw of geheel of gedeeltelijk met wanden afgesloten (tijdelijk) bouwwerk worden binnen gebracht;

  • 3.

    Bij elke 30 kinderen moet ten minste 1 volwassen begeleider aanwezig zijn;

  • 4.

    Aanwijzingen van politie of gemeente moeten onmiddellijk opgevolgd worden, ook als dat een wijziging van de route inhoudt;

  • 5.

    De organisatie van de optocht moet met de openbaar vervoerder een regeling treffen, zodat het openbaar vervoer zo goed mogelijk doorgang kan vinden.

In bijzondere gevallen kunnen nadere voorschriften en beperkingen opgelegd worden. Als straten tijdelijk worden afgesloten, dan staat dat in de vergunning. Tevens dient de bevolking in kennis te worden gesteld van de tijdelijke afzettingen door de organisatie.

Een optocht wordt gewoonlijk begeleid door muziekkorpsen. De deelnemers zelf zullen in het algemeen ook geluid voortbrengen. Volgens artikel 4:6 van de APV is het verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt. Het college kan van dit verbod ontheffing verlenen. Als vergunning wordt verleend voor het houden van een optocht, dan wordt die ontheffing tegelijkertijd verleend onder de volgende voorschriften:

  • a.

    Muziek of geluid mogen slechts ten gehore gebracht worden door de deelnemers aan de optocht;

  • b.

    Het is verboden muziek of geluid ten gehore te brengen binnen een afstand van 200 meter van een:

  • -

    kerk, gedurende de tijd dat daarin een godsdienstoefening gehouden wordt;

  • -

    begrafenisstoet;

  • -

    niet tot de optocht behorend en spelend muziekkorps of een openbare muziekuitvoering.

  • c.

    Het geluid of de muziek mag niet zo sterk zijn, dat gevaar, schade of hinder voor de omgeving wordt veroorzaakt.

Openbare manifestaties

Voor betogingen op de openbare weg kunnen dezelfde standaardvoorwaarden en ontheffing voor het maken van muziek en geluid gehanteerd worden. Betogingen worden meestal spontaan georganiseerd, zonder een uitvoerige planning van route en samenstelling van de groep. Daarom is een verkorte aanvraagprocedure voor de vergunning in de APV opgenomen. De betoging dient namelijk volgens artikel 2:3 van de APV ten minste 72 uur van tevoren schriftelijk bij de burgemeester gemeld te worden. Deze heeft dan namelijk nog de tijd om bepaalde gegevens te verlangen over organisatie, doel van de betoging, tijdsduur van de betoging, route en eindpunt van de betoging.

In bijzondere gevallen kan de burgemeester deze termijn van 72 uur bekorten.

Circus

Het gehele jaar door worden er verzoeken ingediend door circussen voor het verlenen van een speelvergunning. Uit de vele verzoeken dient een keuze te worden gemaakt. Bij de keuze van het circus wordt gekeken naar de kwaliteit van het circus en het programma. Ook wordt rekening gehouden met eerdere ervaringen van het circus. Om niet elk jaar hetzelfde circus in Dongen te laten optreden wordt er een rouleersysteem gehanteerd.

Het is niet mogelijk om alle verzoeken voor afgifte van een speelvergunning in te willigen. Gedurende vele jaren wordt het beleid gehanteerd dat er per jaar aan slechts één circus een speelvergunning wordt verleend. Dit beleid, van één circus per jaar, wordt voortgezet.

Aan het circus worden de kosten van evt. stroomverbruik en waterverbruik in rekening gebracht.

Ten tijde van het opstellen van deze beleidsnotitie speelde er een discussie omtrent dierenwelzijn in circussen. Dit heeft op landelijk niveau echter nog niet geleid tot nieuwe wet- of regelgeving.

Vooruitlopend op nieuwe wet- of regelgeving ten aanzien van wilde dieren in het circus worden er in de toekomst uitsluitend speelvergunningen verleend voor circussen zonder wilde dieren.

Veiligheid bij evenementen

Inleiding

Evenementen trekt publiek aan. En waar veel publiek is kunnen problemen ontstaan. Elk soort evenement trekt zijn eigen publiek aan. Het is van tevoren in te schatten of er bij evenementen problemen kunnen ontstaan. Vooral bij grootschalige evenementen zijn er risico’s aanwezig dat er iets mis kan gaan.

Nu worden er in de gemeente Dongen enkele grootschalige evenementen georganiseerd. Dit zijn de jaarmarkt, Oranjeparkfestival, Vaarts Popfestival, Oldtimertreffen Dongen-Vaart, DongenIce.

Openbare orde

De organisator is verantwoordelijk voor het verloop van het evenement. Dit betekent ordehandhaving binnen het gebied van het evenement en de directe omgeving door middel van inschakeling van beveiligingsbedrijven die in het bezit zijn van een vergunning verleend door het ministerie van Justitie, op grond van de Wet Particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

Het is daarom belangrijk om voor een evenement de risico’s te inventariseren en deze te analyseren. Door een goede risicoanalyse kunnen alle betrokkenen zich voorbereiden op eventueel optreden bij incidenten. Het benoemen van de risicofactoren gebeurt door middel van het beschrijven van het evenement aan de hand van drie profielen: het publieksprofiel, het activiteitenprofiel en het ruimtelijk profiel.

Risicoanalyse en profielen

Het is van belang om voorafgaand aan een evenement systematisch en zorgvuldig te inventariseren welke risico’s rond het evenement bestaan en deze te analyseren. Een risicoanalyse stelt alle betrokkenen in staat om zich voor te bereiden op eventueel optreden bij incidenten.

Categorisering

Het rijk heeft opdracht gegeven aan het Kenniscentrum Evenementenveiligheid (KCEV) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) eind 2011 een handreiking voor evenementen voor veiligheidsregio’s en gemeenten te publiceren. Deze handreiking bevat een risicoanalyse en andere instrumenten voor gemeenten.

Om de risico’s bij evenementen in te schatten, wordt voorafgaand aan het evenement een risico-inventarisatie gehouden. Hierbij wordt gelet op drie profielen, namelijk:

Activiteitenprofiel

Hierbij wordt bekeken of de activiteiten die plaatsvinden tijdens het evenement zelf risico’s met zich meebrengen voor het publiek. Te denken valt aan het gebruik van installaties, tijdelijke bouwwerken en toestellen, het gebruik van gevaarlijke stoffen, de aanwezigheid en het gebruik van al dan niet gevaarlijke dieren of de inzet van motorvoertuigen.

Publieksprofiel

Dit is een beschrijving van de omvang en samenstelling van het publiek dat een evenement bezoekt, waarbij vooral wordt gelet op de samenstelling van het publiek, de gezondheid, leeftijd, cultuur, af- komst en mogelijk groepsgedrag.

Ruimtelijk profiel

De fysieke ruimte waarin het publiek zich beweegt en bevindt en waarbinnen de activiteiten zich afspelen, evenals de infrastructuur bij evenementen, spelen hierbij een rol. Bereikbaarheid, toegankelijkheid, weeromstandigheden en de kenmerken van het evenementterrein staan hierbij voorop.

Na het inventariseren van bovenstaande zaken wordt het evenement gecategoriseerd in een van onderstaande klassen. Hierbij dienen eventueel aanvullende maatregelen op het gebied van veiligheid te worden genomen. Bij de keuze van een methode van risicoanalyse wordt aangesloten bij regionale of landelijke systemen.

C a t eg o r i s e r in g

Evenementen worden onderscheiden in risicovolle en minder risicovolle evenementen. Op basis van de bovenstaande risico-inventarisatie worden drie categorieën gehanteerd:

Klasse A:

Onder deze categorie vallen relatief eenvoudige evenementen, met een laag risico.

Voorbeelden van evenementen die in deze klasse vallen, zijn straat-, buurtfeesten.

Bij deze evenementen zijn de risico’s van dien aard dat er geen aanvullende

maatregelen getroffen hoeven te worden, de standaard maatregelen voldoen.

Klasse B:

Er is sprake van een evenement met een gemiddeld risico.

Bij dergelijke evenementen zijn vaak verenigingen of een hele gemeente betrokken, zonder dat er publiek van buiten de gemeente wordt verwacht. De organisator stelt een calamiteitentenplan op. Op onderdelen waar in het risicoanalysemodel het hoogst mogelijke aantal risicopunten wordt gescoord, dient beoordeeld te worden of er aanvullende maatregelen genomen moeten worden. Meestal zijn deze maatregelen monodisciplinair, zoals alleen brandveiligheidmaatregelen of preventieve geneeskundige maatregelen.

Klasse C:

Er is sprake van een evenement met een sterk verhoogd risico.

Bij dergelijke evenementen wordt niet alleen publiek uit de eigen gemeente verwacht, maar ook van buiten de gemeente. Naast een calamiteitenplan spreken operationele diensten gezamenlijk aanvullende maatregelen af. Daarnaast moeten hulpverleningsdiensten gezamenlijk aanvullende maatregelen afspreken bij een C klasse evenement en moet er een draaiboek voor het evenement door zowel de gemeente als de hulpverleningsdiensten worden opgesteld.

Ieder evenement wordt ingedeeld in een A, B of C-klasse. Op de evenementen uit de A of B-klasse houdt de gemeente alleen steekproefsgewijs toezicht. Op C-evenementen wordt specifiek toezicht gehouden, wordt geluid gemeten, extra politie ingezet, locaties geïnspecteerd, draaiboeken gemaakt en wordt zo nodig gehandhaafd.

Standaardisering

Door de coördinatie van vergunningverlening, toezicht en handhaving te koppelen aan de categorisering kan er efficiënter gewerkt worden. Voor de A- en B- evenementen worden standaard voorschriften en vergunningen ontwikkeld. Voor de C- evenementen worden draaiboeken gemaakt waarin de samenwerking van de diverse disciplines en de evenementenorganisatie wordt beschreven. De vergunningvoorschriften, het toezicht en de handhaving ten behoeve van deze evenementen, vragen om maatwerk waar alle disciplines bij betrokken zijn. Ook aan de rol van de meldkamer tijdens calamiteiten wordt aandacht besteed. Integraal advies levert op deze wijze meer duidelijkheid op voor bezoekers en organisatoren.

Dit vraagt enerzijds minder inzet voor de A- en B- evenementen, anderzijds komt er meer tijd vrij voor de operationele diensten, meldkamer en gemeente om de openbare orde en veiligheid, maar ook de belangen van milieu en volksgezondheid bij evenementen, te beschermen. Met de vaststelling van de beleidsregels voor evenementen is er eenduidigheid voor de evenementenorganisatoren.

Brandveiligheid

Vanwege de brandveiligheid worden na overleg met de afdeling risicobeheersing van de Brandweer Midden- en West-Brabant, cluster Dongen Loon op Zand, Waalwijk brandveiligheidseisen in de vergunning opgenomen voor bijvoorbeeld het plaatsen van tenten en voor braden en bakken tijdens een evenement.

De voorschriften houden in, waar objecten geplaatst kunnen worden, welke brandblusmiddelen aanwezig dienen te zijn, hoe de bereikbaarheid van het evenemententerrein door voertuigen van de hulpverleningsdiensten gewaarborgd is. Ook brandpreventieve maatregelen als nooduitgangen, noodverlichting e.d. kunnen zo nodig opgelegd worden. Veelal zijn de standaardvoorschriften voldoende, maar elke situatie vraagt om te onderzoeken of specifieke dan wel aanvullende eisen gesteld moeten worden.

Het kan noodzakelijk zijn, dat brandweerbewaking tijdens een evenement aanwezig moet zijn. Dit voorschrift wordt dan in de vergunning opgenomen. De organisator kan rijksgediplomeerde brandwachten inhuren via een beveiligingsbedrijf.

Het is verboden LPG in verwarmings-, bak-, braad- en kooktoestellen te gebruiken of voorhanden te hebben. Indien deze brandstof wordt aangetroffen in niet daarvoor bestemde of geschikte tanks en voor andere doeleinden dan het voortbewegen van voertuigen wordt gebezigd, kan de vergunning voor een evenement ingetrokken, dan wel het evenement beëindigd worden.

Vooraf aan het evenement waarbij verwarmings-, bak-, braad- en kooktoestellen worden gebruikt zal er controle worden uitgevoerd op de brandveiligheid.

Calamiteiten

Om veiligheidsrisico’s te beperken stelt de gemeente Dongen de organisatoren van grote evenementen verplicht gekwalificeerde beveiligingsbeambten(n) aan te stellen. Hierbij wordt in principe de norm gehanteerd van 1 beveiliger op 250 bezoekers en eventueel aangevuld met zgn. event-supports. Deze norm kan worden bijgesteld afhankelijk van het soort evenement en ervaringen uit voorgaande edities van het evenement.

Tevens is het bij grote evenementen verplicht een calamiteitenplan op te stellen.

Het calamiteitenplan dient tenminste te bestaan uit:

1. Belangrijke contactpersonen

Een opsomming van personen die betrokken zijn bij de organisatie. Bij deze opsomming dienen tevens telefoonnummers vermeld te zijn waarop deze personen direct te bereiken zijn.

2. Hulpdiensten

Een lijst met belangrijke telefoonnummers. Hierbij valt te denken aan: brandweer, politie, ambulanceposten, huisartsenposten, EHBO, beveiliging.

3. Overzicht van te nemen maatregelen bij:

  • 1.

    Brand

  • 2.

    Verstoring van de openbare orde

  • 3.

    Bij onwel worden van bezoeker(s)

  • 4.

    Wat de doen bij ongevallen

4. Plattegronden

Bij het calamiteitenplan moet ook een plattegrond(en) van het evenemententerrein dan wel het gebouw waar het evenement georganiseerd worden overlegd. Op deze plattegrond moeten de volgende zaken worden aangegeven:

  • a.

    alle aanwezige bouwsels op het terrein;

  • b.

    plattegrond(en) van tent(en)/gebouwen met daarop ingetekend:

    • 1

      In/uitgang(en)

    • 2

      Nooddeuren en – uitgangen

    • 3

      Brandblussers

    • 4

      Brandslanghaspels

    • 5

      Locatie evt. EHBO-post of Rode Kruis-post

    • 6

      Locatie evt. bandbare stoffen

    • 7

      Locatie(s) van bak- en braadkramen

Weersomstandigheden

In de laatste jaren is er een toename van extreme weersomstandigheden o.a. plotseling opkomend noodweer, zware onweersbuien, hevige stormen. Dit heeft bij buitenevenementen waar een tent of podia zijn geplaatst geleid tot dodelijke slachtoffers of afgelasting van het buitenevenement omdat het niet meer verantwoord was om het evenement door te laten gaan daar de veiligheid van de bezoekers in het geding kwam. Dit dient te allen tijde te worden voorkomen.

Wordt er bij een buitenevenement een tent of podium geplaatst dan zal de organisatie hiervan een constructieboek moeten overleggen. Uit dit constructieboek zal moeten blijken tegen welke windkracht de tent of podium bestand is. Landelijk wordt geadviseerd bij een windkracht van 7 of meer een buitenevenement met tenten en podia af te gelasten. Dit is echter een richtlijn. Mocht uit het constructieboek blijken dat de constructie van de tent of het podium een windkracht van 7 of meer aan kan dan zou een buitenevenement evt. nog doorgang kunnen vinden. De voorwaarden bij welke weersomstandigheden een buitenevenement met een tent of podium mag doorgaan zal worden opgenomen in de te verlenen evenementenvergunning.

De organisatie is verantwoordelijk voor het in de gaten houden van de weersomstandigheden en het naleven van de hierover gestelde voorwaarden.

Politie-inzet

Om tijdig een aanvraag te beoordelen is het van belang dat we ruim van tevoren op de hoogte zijn van de te organiseren evenementen. Dit is ook van belang voor eventuele politie-inzet bij grootschalige evenementen. De politie beoordeelt a.d.h.v. voornoemde risicoanalyse of er bij een evenement politie-inzet noodzakelijk is.

I.v.m. de planning van de politie dienen organisatoren van evenementen minimaal 13 weken van tevoren een vergunningaanvraag in te dienen en liefst nog eerder. Bovenregionale evenementen, zoals eerder vermeld, 26 weken. Voor evenementen waar geen politie-inzet bij nodig is kan, na beoordeling, de vergunning worden verleend.

De termijn van 13 weken is opgenomen in het Referentiekader Conflict- en Crisisbeheersing 2002 van de Nederlandse politie. Dit referentiekader schrijft voor dat elk korps een (regionale) evenementenkalender bijhoudt omdat politie zowel plaatselijk als regionaal kan worden ingezet. Vergunningverlening van een grootschalig evenement is ook afhankelijk of er in de regio andere grootschalige evenementen plaatsvinden. Is dat het geval en er is onvoldoende politiecapaciteit dan kan het voorkomen dat het aangevraagde evenement geen doorgang kan vinden en de vergunning moet worden geweigerd.

Gezondheid en hygiëne

Hygiëne en EHBO

Ter bescherming van de (volks-)gezondheid wordt door de GGD geadviseerd de landelijke “Hygiënerichtlijn voor publieksevenementen” in acht te nemen. Afhankelijk van de aard van het evenement worden delen van deze richtlijn als voorschriften opgenomen in een evenementenvergunning.

Het gaat dan bijvoorbeeld om de volgende:

  • -

    de eis dat minimaal één EHBO-post per 750 tegelijk aanwezige bezoekers wordt ingericht;

  • -

    de eis dat per aantal bezoekers een minimaal aantal toiletvoorzieningen aanwezig moet zijn, die voldoen aan eisen uit de richtlijn. De aanwezigheid van voldoende toiletvoorzieningen tijdens evenementen is uit oogpunt van hygiëne en uit oogpunt van de openbare orde (voorkomen van wildplassen) een essentieel onderdeel van het evenement. Hierbij geldt een norm van 1 toilet op 150 bezoekers gelijkelijk verdelen over dames en heren toiletten. Ook dient er een toilet voor mindervaliden aanwezig te zijn. De toiletten moeten minimaal 2 keer tijdens het evenement (indien het een meerdaags evenement betreft 2 maal per dag) worden schoongemaakt.

  • -

    De eis dat bij evenementen, waarbij waterverneveling optreedt (of onvoorzien kan optreden) met behulp van tijdelijk aangelegde leidingwaterinstallaties (zoals bijv. whirlpools, luchtbevochtiger en waterdecoraties) maatregelen met betrekking tot legionellapreventie worden uitgevoerd.

De hygiënerichtlijn is te vinden op de navolgende website:

www.ggdhvb.nl/professionals/partners/organisatoren-evenementen.

Voedselveiligheid

In de Warenwet staat dat een product de gezondheid en veiligheid van consumenten niet in gevaar mag brengen. Onder deze wet vallen niet alleen de voedingsmiddelen zelf, maar ook de grondstoffen, de productie, de plaatsen waar voedsel wordt bereid en de verkooppunten. De nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (nVWA) controleert of de regels worden nageleefd. De regels zijn in het belang van volksgezondheid en eerlijke handel.

Alcohol

Met name het toenemende alcohol- en drugsgebruik onder jongeren, ook bij evenementen, met alle negatieve gevolgen, is reden om voorwaarden op te nemen met betrekking tot alcohol- en drugsgebruik. Bij de beoordeling van de vraag of toestemming kan worden verleend voor het evenement, althans voor zover het betreft het verstrekken van alcohol, zal worden betrokken wat de doelgroep van het evenement is. Wanneer de doelgroep voornamelijk bestaat uit jongeren onder 16 jaar is het uitgangspunt dat geen ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet voor het verstrekken van alcohol zal worden verleend.

Bij andere evenementen worden, indien van toepassing de volgende voorwaarden in de vergunning opgenomen:

Alcoholverkoop aan jongeren onder de 16 jaar is niet toegestaan. In de vergunning zal, in overleg met de organisatie van het evenement, worden opgenomen op welke wijze dit zal worden geregeld.

Eén van de mogelijkheden is dat bezoekers aan evenementen onder de 16 jaar een polsbandje wordt verstrekt. Met polsbandje is het niet mogelijk om alcoholhoudende drank te kopen. Bij binnenkomst dient er een leeftijdscontrole te worden uitgevoerd.

Bij aantreffen van drugs wordt de organisatie verplicht onmiddellijk de politie in kennis te stellen.

Vaak is juist de combinatie van alcohol en drugs het probleem. Daarom zal, afhankelijk van de aard van een evenement, soms de voorwaarde worden gesteld dat op het drank- en drugsgebruik moet worden toegezien. En dat de beveiliging een persoon, die reeds kennelijk onder invloed van drugs, moet weren, ongeacht of deze een toegangsbewijs heeft of niet.

Evenementenglas

Bij evenementen in de openbare ruimte is glaswerk niet toegestaan. Er moet dan voor het verstrekken van consumpties gebruik worden gemaakt van kunststof glazen (plastic kreukelglazen of polycarbonaat glazen).

Het gebruik van kunststof glazen wordt reeds als standaardvoorschrift in de drankontheffing opgenomen.

Verkoop alcoholische dranken

Voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank buiten een horeca-inrichting is op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet een ontheffing van de burgemeester vereist. Hierbij wordt de eis gesteld dat de drankverstrekking van alcohol onder onmiddellijke leiding van een persoon geschiedt die voldoet aan artikel 8, lid 2 van de Drank- en Horecawet (leeftijd minimaal 21 jaar, niet onder curatele staan en niet van slecht levensgedrag zijn) en in het bezit is van een Sociale Verklaring Hygiëne.

In de nieuwe Drank- en Horecawet is opgenomen dat voor de verstrekking van een ontheffing op grond van artikel 35 men niet meer in het bezit hoeft te zijn van een SVH-verklaring. Echter de burgemeester kan bepalen dat de aanvrager toch in het bezit moet zijn van een SVH-verklaring. Geadviseerd wordt dit toch te blijven eisen om zo toch zicht te houden op de drankverstrekking en dat dit op een verantwoorde wijze wordt gedaan.

Op aanvraag van de organisator van het evenement kan ontheffing worden verleend voor het schenken van alcoholische dranken.

De Drank- en Horecawet geeft aan in welke gevallen de burgemeester een ontheffing ex artikel 35 kan verlenen voor het verstrekken van alcoholhoudende dranken buiten een horecabedrijf. Het moet gaan om een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard. De ontheffing kan alleen verleend worden aan een persoon die aan bepaalde vereisten voldoet en in het bezit is van de verklaring sociale hygiëne. De ontheffing geldt alleen voor het verstrekken van zwak-alcoholische dranken.

Het is aan de burgemeester om te beoordelen of het om een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard gaat. Bij de beoordeling hanteert hij de volgende criteria:

  • 1.

    het moet gaan om een speciaal georganiseerd en uniek evenement, dat niet meer dan eenmaal per jaar plaatsvindt;

  • 2.

    de aard van het evenement mag zich niet verzetten tegen het verstrekken van alcoholische dranken. Te denken valt aan evenementen die zich in hoofdzaak richten op jongeren onder 16 jaar;

  • 3.

    bijzondere plaatselijke omstandigheden mogen zich niet verzetten tegen het verstrekken van alcoholhoudende dranken. Als er voldoende tappunten in nabije omgeving zijn, is het overbodig een extra tapinstallatie te plaatsen in de openlucht. Indien het evenement grotendeels wordt gehouden in een tent of een ander tijdelijk bouwwerk, is een ontheffing in beginsel mogelijk.

Milieuzorg bij evenementen

Inleiding

Milieumaatregelen helpen evenementen in goede banen te leiden. Het te bereiken doel is om met deze maatregelen een minimale milieubelasting voor de omgeving te bewerkstelligen. Milieumaatregelen kunnen worden genomen op het gebied van geluid, afval, verkeer en groenbescherming.

Bij grote evenementen in de gemeente Dongen kunnen diverse milieumaatregelen bijdragen aan een verantwoord gehouden evenement. Zo worden er van gemeentewege in de te verstrekken evenementenvergunning al milieumaatregelen opgelegd. Denk hierbij aan geluidsnormen, afvalscheiding en groenbescherming bij evenementen in park Vredeoord.

Geluid

Bij de meeste evenementen wordt muziek ten gehore gebracht. Dit kan achtergrondmuziek zijn, maar in veel gevallen speelt de muziek juist een hoofdrol. Naast muziekgeluid kan bij sommige evenementen ook sprake zijn van geluid van bijvoorbeeld machines of motoren. Het is belangrijk om hinder zoveel mogelijk te voorkomen.

Geluid wordt hinderlijk als het niveau hoog genoeg is. Daarnaast is ook van belang of de aard van het geluid als prettig of vervelend wordt ervaren. In het algemeen geldt dat er bij een geluidniveau op de gevel tot een niveau van 50dB(A) geen sprake is van overlast. Voor de avond- en nachtperiode ligt deze grens bij 45 respectievelijk 40 dB(A). Wanneer het moeilijker wordt om een gesprek te voeren (spraakverstaanbaarheid) of wanneer er sprake is van slaapverstoring is er wel sprake van overlast. De spraakverstaanbaarheid komt in het geding bij een geluidniveau van 50 tot 55 dB(A). Uitgaande van een gemiddelde gevelisolatie van woningen van 20 dB(A) ligt deze grens bij een geluidniveau op de gevel van 70 tot 75 dB(A). Slaapverstoring treedt gemiddeld op bij een geluidniveau vanaf 25 dB(A). Op de gevel betekent dit een geluidniveau van circa 45 dB(A).

Bij evenementen wordt over het algemeen geaccepteerd dat het geluidniveau hoger is dan “normaal”.

Voor evenementen buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer wordt als algemene norm een geluidniveau van maximaal 70 tot 75 dB(A) op de gevel van woningen van derden aangehouden. Dit komt overeen met de waarde die wordt genoemd in de alom gebruikte nota Evenementen met een luidruchtig karakter van de inspectie VROM Limburg.

Genoemde norm kan worden gehanteerd voor de dag- en avondperiode (respectievelijk tot 19.00 uur en tot 23.00 uur). Voor de nachtperiode moet de normstelling flink lager zijn, bijvoorbeeld 50 dB(A). Dit in verband met het voorkomen van slaapverstoring. Overigens kan voor dagen waarop een vrije dag volgt de avondperiode met een uur worden verlengd, zodat men niet tot 23.00 uur maar tot 24.00 uur meer geluid mag produceren.

Het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau LAr,LT veroorzaakt door het evenement bedraagt gemeten op de gevel van geluidgevoelige gebouwen:

dB(A) 7-23 uur

dB(A) 23-7 uur

dB(C) 7-23 uur

dB(C) 23-7 uur

Klasse A

65

50

-

-

Klasse B

70

50

85

65

Klasse C

75

50

90

65

Voor dagen waarop een vrije dag (zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag) volgt bedraagt geldt het niveau voor de dagperiode tot 24.00 uur.

langtijdgemiddeld beoordelingsniveau: (LAr,LT) het gemiddelde van de afwisselende niveaus van het ter plaatse optredende geluid, gemeten in een bepaalde periode en vastgesteld en beoordeeld overeenkomstig de Handleiding meten en rekenen industrielawaai

De meeste klachten bij evenementen gaan over geluidsoverlast. Mensen ervaren vaak geluidsoverlast terwijl het geluidsniveau nog ruim onder de norm ligt er geen overtreding is. Door het inzetten van een mobiel geluidsmeetstation bij geluidsbelastende evenementen (Vaarts Popfestival en Oranjeparkfestival) is gebleken dat de normen niet zijn overtreden en niet tot klachten heeft geleid. Het voordeel van een mobiel geluidsmeetstation is dat tijdens een geluidsbelastend evenement bij overschrijding van de norm het geluidsniveau door de geluidstechnicus direct kan worden aangepast. De geluidstechnicus krijgt via een SMS-je bericht dat de geluidsnorm wordt overschreden.

De organisator dient de directe omgeving schriftelijk op de hoogte te stellen bij wie telefonisch eventueel geluidsklachten tijdens het evenement kunnen worden gemeld.

Verkeer

Veel evenementen vinden plaats in de openbare ruimte. Soms hebben deze evenementen invloed op de normale verkeerssituatie of –afwikkeling. In die situaties is het vaak nodig dat er verkeersmaatregelen worden genomen. De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor de voorbereiding en het verloop van het evenement, waaronder ook het voorbereiden en uitvoeren van verkeersmaatregelen. De organisator zal een verkeersplan moeten overleggen bij de aanvraag tot afgifte van een evenementenvergunning.

Parkeren

Voor wat betreft de parkeersituatie dient de organisatie ervoor te zorgen dat er voldoende parkeergelegenheid voor bezoekers is. Dit betreft dan vooral evenementen die in het buitengebied worden gehouden bijv. dressuurwedstrijden, motorcross, Vaart Popfestival. Bij deze evenementen is het vaak mogelijk om voertuigen van bezoekers en deelnemers te parkeren op aangrenzende weilanden e.d. Bij de parkeergelegenheid dienen medewerkers aanwezig te zijn om het parkeren in goede banen te leiden en toezicht te houden. Omwonenden mogen gedurende de evenementen geen overlast ondervinden van geparkeerde voertuigen van bezoekers. De hulpverleningsdiensten dienen te allen tijde vrije doorgang te hebben.

Bij grootschalige evenementen dient een zgn. verkeersplan te worden overlegd waaruit blijkt hoe de organisator het parkeren in goede banen zal leiden.

Bij evenementen in het centrum van Dongen kan gebruik worden gemaakt van de aanwezige parkeerterreinen. De organisatie dient voor het in goede banen leiden van het verkeer kan langs toegangswegen verwijzingsbordjes plaatsen naar de betreffende parkeerterrein(en).

Afsluiten wegen

Ten behoeve van het houden van een evenement kan het wel eens noodzakelijk zijn dat er wegen worden afgesloten voor verkeer.

Afsluiting van een weg ten behoeve van een evenement kan in elk geval niet plaatsvinden, indien de verkeersveiligheid en/of doorstroming van het verkeer in het geding is, bijvoorbeeld:

  • a.

    als gevolg van tijdelijke situaties (werk in uitvoering);

  • b.

    als er geen redelijk alternatief is voor doorgaand verkeer, hulpverleningsdiensten of het openbaar vervoer

Verkeersregelaars

Bij evenementen, waarbij het nodig is dat stop- en oprijtekens gegeven worden, moeten gecertificeerde verkeersregelaars aanwezig zijn die door de teamchef van politie zijn aangewezen en door de burgemeester zijn aangesteld. Voor het bepalen van het aantal in te zetten verkeersregelaars wordt advies aan de politie gevraagd. Bepalend voor het aantal benodigde verkeersregelaars zijn de locatie of route en dus de infrastructuur, zodat dit deel van de vergunning maatwerk vereist.

Afval

Opruimen/afvoer van afval

In de evenementenvergunning wordt het voorschrift opgelegd dat de organisator het terrein (openbaar grondgebied) na afloop van het evenement vrij van rommel en onbeschadigd achterlaat. Gebruikte materialen c.q. afval dienen door de organisator te worden meegenomen/opgeruimd. Afval dient gescheiden te worden aangeleverd.

Indien het terrein niet volledig is opgeruimd zal dit van gemeentewege worden gedaan op kosten van de organisator.

Afvalcontainers bij rommelmarkten

De gemeente Dongen stelt op dit moment aan organisatoren van rommelmarkten gratis een container beschikbaar voor de afvoer van de overgebleven spullen. Het om niet beschikbaar stellen van afvalcontainers voor afvoer van spullen van een rommelmarkt zal voor de toekomst worden gecontinueerd..

Groenbescherming

In park Vredeoord worden jaarlijks hooguit 2 à 3 evenementen gehouden. Het park heeft voor de omgeving een beeldbepalend karakter met monumentale bomen. Deze bomen zijn door omvang en leeftijd vaak erg kwetsbaar en gevoelig voor verstoringen. Het effect van het systematisch belasten van deze monumentale bomen vertaalt zich in een lagere levensverwachting van deze bomen. Met name het verdichten van de bodem binnen de kroonprojectie geeft een achteruitgang in conditie. Het verdichten van de bodem wordt veroorzaakt doordat er publiek onder de kroonprojectie van de boom staat.

Het is dus van belang dat er voor het gebruik van park Vredeoord richtlijnen komen met betrekking tot de aanwezige monumentale bomen.

De volgende richtlijnen dienen te worden uitgevoerd door de organisatie bij een evenement in park Vredeoord:

  • ·

    geen publiek/mensenmassa’s onder de kroonprojectie van de boom;

  • ·

    één meter buiten de kroonprojectie geen activiteiten;

  • ·

    afzetten van de kroonprojectie door middel van dranghekken;

  • ·

    gebruik van rijplaten bij opbouw en het afbreken van het evenemententerrein.

Controle en Handhaving

Het sluitstuk van het evenementenbeleid is handhaving. Om overlast tegen te gaan is vooral handhaving van de eindtijden en openbare orden van belang.

Wanneer geconstateerd wordt dat voorschriften van een vergunning worden overtreden kan daartegen op twee manieren worden opgetreden:

1.bestuursrechtelijk

Bij ernstige overtredingen van de voorschriften kan in principe bestuursdwang worden toegepast (op grond van artikel 125 van de Gemeentewet). Het bestuursorgaan kan dan een eind aan de overtreding maken. Omdat uitstel niet kan worden getolereerd, is een schriftelijke waarschuwing in dit geval niet nodig.

2.Strafrechtelijk

Het overtreden van een voorschrift van een vergunning op basis van de APV is ook strafbaar op basis van diezelfde APV. Een opsporingsambtenaar is bevoegd, ter bescherming van het milieu en ter handhaving van de openbare orde ter plekke te bevelen aan- of te vorderen van de verdachte om de overtreding te (doen) stoppen wanneer de verdachte nog doende is met de uitvoering van de strafbaar gestelde handeling. Wanneer het bevel niet wordt opgevolgd, kan hij zelf eigenhandig de overtreding beëindigen. Wanneer de politie de indruk heeft dat door haar optreden de openbare orde in gevaar wordt gebracht (door bijvoorbeeld rellen), kan alsnog een proces verbaal worden opgemaakt.

Dit middel helpt niet om op dat moment de overtreding te beëindigen maar het werkt wel preventief voor de volgende keer. Het is dan wel noodzakelijk dat bij een dergelijk politieoptreden de politie de gemeente informeert over zo’n voorval.

Om een goede handhaving te kunnen realiseren is duidelijkheid vereist over de rolverdeling tussen de verschillende betrokkenen. De volgende rolverdeling wordt voorgesteld:

  • ·

    Politie: handhaving eindtijden openbare orde.

  • ·

    Vergunningen & Handhaving: opstellen en handhaving van geluidsnormen en controle van de brandveiligheid.

  • ·

    Afdeling Openbare Ruimte: toezicht op gemeentelijke eigendommen en controleren of het afval is verwijderd.

Conclusie

Algemeen

Belangrijke wijziging

Naast de verplichting om voor een middelgroot en groot evenement vergunning aan te vragen, wordt het volgende voorgesteld:

  • ·

    Het huidige aantal evenementen in het centrum laat nieuwe initiatieven toe. Zeker gezien het feit dat in afgelopen jaar diverse evenementen zijn gecancelled of niet meer doorgaan vanwege het ontbreken van sponsoring. Er zal worden gekeken of er alternatieve locaties zijn in Dongen (bijv. Europaplein) voor het houden van evenementen indien er verwacht wordt dat op de locatie centrum overmatige overlast zal optreden.

  • ·

    Gelet op de verschillende ervaringen en onze wens om enerzijds evenementen en activiteiten te clusteren en anderzijds een bepaalde mate van spreiding van evenementen door het jaar heen te realiseren moet blijvend coördinatie en afstemming plaatsvinden om een goede verdeling van evenementen over voorjaar, zomer en najaar gestalte te geven. Organisatoren van nieuwe evenementen worden in hun contacten met de gemeente hier nadrukkelijk op gewezen. Dit houdt echter niet in dat het kan voorkomen dat er evenementen tegelijk worden gehouden.

Klein (A Klasse)

De gemeenteraad heeft de wens uitgesproken dat er voor kleinschalige evenementen (buurtfeesten) in het kader van de deregulering en het verminderen van de administratieve lasten een meldingsplicht wordt ingevoerd. Buurtfeesten mogen dan georganiseerd worden zonder dat hiervoor nog een vergunning wordt vereist. Het gaat hierom een kleinschalig evenement, waarbij gevaar voor overlast of verstoring van de openbare orde gering wordt geacht. In Dongen gaat het hier om ongeveer 25 à 30 buurtfeesten per jaar. De in het verleden gehouden buurtfeesten hebben nooit geleid tot verstoring van de openbare orde of tot vele klachten.

Aan het houden van een vergunningsvrij buurtfeest wordt wel een meldingsplicht gekoppeld.

Een evenement is vergunningsvrij als aan de navolgende voorwaarden wordt voldaan:

  • a.

    het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 100 personen;

  • b.

    het evenement tussen 10.00 uur en 24.00 uur plaats vindt;

  • c.

    geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 07.00 uur of na 23.00 uur;

  • d.

    het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;

  • e.

    slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object;

  • f.

    er een organisator is; en

  • g.

    de organisator ten minste 10 werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester.

Middelgroot (B Klasse)

Er is sprake van een middelgroot evenement bij een verwacht bezoekersaantal van 100-500 bezoekers. De meeste evenementen die in Dongen worden gehouden vallen in deze categorie.

Deze evenementen zijn vergunningsplichtig met (geluid)voorschriften. Overleg met organisator zal plaatsvinden indien hiertoe aanleiding voor is.

Groot (C Klasse)

500 en meer bezoekers.

In de gemeente Dongen is hiervan sprake bij o.a. de navolgende evenementen: jaarmarkt, Oranjeparkfestival, Vaarts Popfestival, Oldtimertreffen Dongen-Vaart, DongenIce.

Deze evenementen zijn vergunningplichtig, geluidvoorschriften, altijd vooroverleg met de organisatie en instanties.