Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen

Geldend van 04-02-2005 t/m heden

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen

DE RAAD VAN DE GEMEENTE DONGEN;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 oktober 2004;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 150 van de Gemeentewet;

overwegende dat het noodzakelijk is om cliëntenparticipatie in het kader van de Wet werk en bijstand bij verordening te regelen;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen

Hoofdstuk I Algemene Bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand en de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    a. dienst: de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Dongen;

    b. adviesraad: de adviesraad Sociale Zekerheid gemeente Dongen;

    c. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen.

Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie

Het doel van cliëntenparticipatie is het bevorderen van de betrokkenheid van de cliënt bij de vorming, uitvoering en evaluatie van het sociale zekerheidsbeleid en daarmee het bewaken en vergroten van de kwaliteit van de dienstverlening.

Hoofdstuk II Taken en Bevoegdheden

Artikel 3 Taken en bevoegdheden Adviesraad

  • 1. De taak van de Adviesraad bestaat uit het behartigen van collectieve belangen van Dongense ingezetenen die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering ingevolge de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetten (m.u.v. Wvg) en gemeentelijke sociale regelingen. Hieraan wordt uiting gegeven door het gevraagd of ongevraagd adviseren van het college over de vorming, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke sociale zekerheidsbeleid alsmede over de uitvoering van landelijke sociale zekerheidswet- en regelgeving, waarvan de uitvoering is opgedragen aan de gemeente. Verder is de adviesraad bevoegd om advies uit te brengen en initiatieven aan te dragen over het uitbreiden van de dienstverlening dan wel andere vormen van dienstverlening.

  • 2. Het college vraagt de adviesraad in ieder geval om advies bij het opstellen van beleidsplannen en verordeningen.

  • 3. Niet tot de taak en bevoegdheid van de adviesraad behoort het uitbrengen van advies bij klachten, bezwaarschriften of andere zaken van individuele klanten, alsmede de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten. Evenmin kan worden geadviseerd over het personeels- en organisatiebeleid van de dienst SZW.

Hoofdstuk III Samenstelling Adviesraad

Artikel 4 Samenstelling Adviesraad

  • 1. In de Adviesraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener zijn als gebruiker. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten en –regelingen, welke door de gemeente worden uitgevoerd.

  • 2. Leden van de Adviesraad worden geselecteerd uit de bestaande belangengroepen/organisaties in Dongen en individuele cliënten van de dienst SZW.

  • 3. De Adviesraad bestaat uit ca. 14 leden, waarbij gestreefd wordt naar gelijke vertegenwoordiging van deelnemers namens belangengroepen/organisaties en cliënten van de dienst SZW.

  • 4. De belangengroepen als bedoeld in het tweede lid moeten aan e volgend voorwaarden voldoen:

    • -

      het moeten belangengroepen zijn binnen de werkingssfeer van de dienst SZW;

    • -

      er moet sprake zijn van terugkoppeling naar de leden;

    • -

      zij moeten door de leden terugroepbaar c.q. aanspreekbaar zijn;

    • -

      zij moeten hun werkterrein mede hebben in de gemeente Dongen;

    • -

      de leden moeten direct belang hebben bij het Dongens sociaal beleid;

    • -

      de deelnemende belangengroepen moeten een afspiegeling zijn van de verschillende cliëntencategorieën;

  • 5. De individuele cliënten bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • -

      zij moeten uitkeringsgerechtigde zijn van de dienst SZW;

    • -

      zij moeten een afspiegeling zijn van de verschillende cliëntencategorieën;

  • 6. De onder lid 2 genoemde belangengroepen kunnen plaatsvervangende leden voordragen, die eveneens dienen te voldoen aan de in lid 4 genoemde voorwaarden.

  • 7. De voorzitter en secretaris van de Adviesraad worden door de leden van de Adviesraad uit hun midden gekozen.

  • 8. Het hoofd van de dienst SZW is adviseur van de Adviesraad.

Hoofdstuk IV Benoeming en zittingsduur leden van de Adviesraad en voorzitter

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden van de Adviesraad en voorzitter

  • 1. Nieuwe of vervangende leden van de Adviesraad worden benoemd door het college op voordracht van het diensthoofd SZW.

  • 2. De leden van de belangenorganisaties worden voorgedragen door de organisaties.

  • 3. Voor vacatures van individuele leden van de Adviesraad kunnen cliënten zich melden bij het diensthoofd SZW. De selectie gebeurt door het diensthoofd SZW en de voorzitter van de Adviesraad.

  • 4. De leden van de Adviesraad treden om de drie jaar af; elk jaar treedt eenderde af. De adviesraad stelt een rooster van aftreden op.

  • 5. Leden kunnen herbenoemd worden. Zij kunnen maximaal 6 jaren zitting hebben in de Adviesraad

  • 6. Indien een individuele cliënt niet langer cliënt is, treedt hij/zij uit de Adviesraad

  • 7. Indien een vertegenwoordiger van een organisatie uit de Adviesraad treedt, dient de betreffende organisatie een nieuwe voordracht te doen aan het diensthoofd SZW.

Hoofdstuk V Taken en bevoegdheden

Artikel 6 Taken voorzitter

  • 1. De voorzitter stelt de agenda vast en bepaald dag en uur van de vergadering;

  • 2. De voorzitter leidt de vergadering en handhaaft de orde onder de aanwezigen;

  • 3. De voorzitter schorst de vergadering indien hij daartoe reden aanwezig acht;

  • 4. De voorzitter begeleidt de advies- c.q. stemprocedure als genoemd in artikel van deze verordening, bewaakt dat iedere stemgerechtigde zijn of haar stem uit kan brengen en deelt de uitslag van de stemming aan de aanwezigen mee;

  • 5. De voorzitter vertegenwoordigt de Adviesraad naar buiten.

Artikel 7 Taken secretaris

  • 1. De secretaris stelt in overleg met een vertegenwoordiger van de Adviesraad de agenda van de vergadering op. De Adviesraad levert daartoe tijdig zijn agendapunten aan.

  • 2. De secretaris verspreidt de agenda en bijbehorende stukken tenminste twee weken voorafgaand aan de vergadering, onder alle leden van de Adviesraad;

  • 3. De secretaris woont alle vergaderingen bij en draagt zorg voor de verslaglegging c.q. besluitenlijst;

  • 4. De secretaris draagt er zorg voor dat de Adviesraad in overige gevallen tijdig beschikt over de nodige informatie om haar taak naar behoren uit te kunnen oefenen.

  • 5. De secretaris draagt mede zorg voor de uitvoering van besluiten;

  • 6. De secretaris bewaakt de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

  • 7. De secretaris draagt mede zorg voor de bewaking van het beschikbare budget.

Hoofdstuk VI Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

Artikel 8 Vergaderingen

  • 1. De Adviesraad vergadert tenminste vijf maal per jaar of zoveel meer als waartoe zij besluit;

  • 2. De vergaderingen zijn in de regel openbaar. De Adviesraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 3. De Adviesraad heeft tenminste 3 maal per jaar, of zoveel meer als nodig wordt geacht een overleg met de portefeuillehouder Sociale Zaken en het diensthoofd SZW.

Artikel 9 Werkwijze

  • 1. De agenda wordt tenminste twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden;

  • 2. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de Adviesraad te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend;

  • 3. De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden;

  • 4. Indien de Adviesraad omtrent de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, heeft de behandeling zoveel mogelijk in de daarop volgende vergadering plaats.

Artikel 10 Advisering

De Adviesraad kan een of meer ambtenaren van de dienst SZW uitnodigen een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 11 Conceptbesluitenlijst

De conceptbesluitenlijst van vergaderingen van de Adviesraad wordt zo spoedig mogelijk ter

vaststelling aan de Adviesraad aangeboden.

Artikel 12 Adviezen

  • 1. Het college zorgt ervoor dat alle onder Taken genoemde onderwerpen, voorafgaande aan de beslissing door het gemeentebestuur, ter advisering worden voorgelegd aan de Adviesraad.

  • 2. Indien het college een besluit neemt dat afwijkt van het advies wordt dit gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de Adviesraad.

  • 3. Indien het advies van de Adviesraad zich uitstrekt tot een beleidsterrein waarover slechts de gemeenteraad kan besluiten, zal het college, indien zij het advies van de Adviesraad niet overneemt, het advies wel ter kennis brengen van de raadscommissie Maatschappelijke Zaken en de gemeenteraad.

  • 4. De adviezen van de Adviesraad aan de gemeente worden mondeling of schriftelijk uitgebracht. Voordat een advies wordt uitgebracht is er over het betreffende onderwerp een gesprek tussen de Adviesraad en de portefeuillehouder Sociale Zaken en het diensthoofd SZW. Als een advies mondeling wordt uitgebracht, wordt van dit gesprek een verslag gemaakt.

Artikel 13 Besluitvorming

  • 1. De Adviesraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 2. Alleen de leden van de Adviesraad hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door zijn/haar plaatsvervanger dan heeft deze laatste stemrecht. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • 3. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen. Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

  • 4. Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen dan wel onthoudingen groter is, dan het totaal aantal stemmen dat voor en tegen is uitgebracht.

  • 5. Bij staken van stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter nader te bepalen tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 6. Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de besluitenlijst, c.q. het voorstel/advies aan de portefeuillehouder Sociale Zaken.

Hoofdstuk VI Overige Bepalingen

Artikel 14 Geheimhouding

De deelnemers van de Adviesraad, de leden van eventuele werkgroepen, deskundigen die een vergadering bijwonen en derden die geraadpleegd worden, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen. De geheimhoudingsplicht vervalt niet

door beëindiging van het lidmaatschap of deelname. Datgene wat besproken wordt in openbare vergaderingen is uiteraard niet geheim. Indien echter zaken in een besloten vergadering besproken worden, de privacy van personen betreffen of het anderszins duidelijk is dat zaken (nog) niet voor de openbaarheid bestemd zijn, is dit geheimhoudingsartikel van toepassing.

Artikel 15 Uitkeringsrechten

Leden van de Adviesraad die een uitkering van Gemeente Dongen, dienst SZW ontvangen, behouden hun uitkeringsrechten gedurende de (voorbereidings)tijd op vergaderingen en het uitvoeren van

werkzaamheden voor de Adviesraad.

Artikel 16 Subsidie

Ten behoeve van de kosten van de Adviesraad stelt de gemeente jaarlijks een subsidie vast. Elk jaar wordt door de Adviesraad een begroting vastgesteld voor het komende jaar.

Artikel 17 Nadere regels

In zaken waarin deze verordening niet voorziet doet de Adviesraad een beroep op het College van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 18 Wijziging of intrekking

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats nadat de Adviesraad hierover is gehoord.

Artikel 19 Uitvoering

De uitvoering van deze verordening berust bij het College van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag, gelegen na de termijn van zes weken, na datum bekendmaking.

Artikel 21 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald: “Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen”.

Toelichting

Algemene Toelichting

Artikel 47 van de Wet werk en bijstand luidt als volgt:

De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aa n melden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde inform a tie.

Met deze verordening komt de gemeenteraad tot een invulling van deze uit de wet voortvloeiende plicht.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de WWB of Awb niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de WWB of Awb ook de verordening moet worden gewijzigd.

De begrippen die niet zijn omschreven in de WWB of Awb, of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.

Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie

Dit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoering van een beleidsgebied waarin de cliënt centraal staat.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden Adviesraad

Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de Adviesraad zijn toebedeeld. Naast een adviserende taak wat betreft de algemene werkzaamheden en dienstverlening van de dienst SZW, heeft de Adviesraad ook recht van initiatief op dit terrein. De Adviesraad wordt in ieder geval om advies gevraagd bij het opstellen van beleidsplannen en verordeningen. Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de Adviesraad gehouden omdat deze worden behandeld via andere procedures en overlegstructuren.

Artikel 4 Samenstelling Adviesraad

Dit artikel bepaalt de samenstelling van de Adviesraad en de voorwaarden waaraan de leden dienen te voldoen om zitting te kunnen nemen.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden van de Adviesraad en voorzitter

De wijze waarop leden en de voorzitter benoemd worden is in dit artikel geregeld.

Artikel 6 Taken voorzitter

In dit artikel staat een aantal taken opgesomd die de voorzitter tijdens het overleg tussen het college en de Adviesraad heeft en hoofdzakelijk te maken heeft met de ordehandhaving tijdens het overleg.

Artikel 7 Taken secretaris

In dit artikel staat een aantal taken opgesomd die de secretaris tijdens het overleg tussen het college en de Adviesraad heeft en te maken heeft met de voorbereiding op en verslaglegging tijdens het overleg.

Artikel 8 Vergaderingen

In dit artikel is de frequentie van het overleg met o.a. vertegenwoordigers van de gemeente geregeld.Uiteraard is het mogelijk om extra vergaderingen uit te schrijven. Dit kan zowel op verzoek van de Adviesraad als het college.

Artikel 9 Werkwijze

De procedure met betrekking tot voorstellen aan de Adviesraad staat in artikel 9.

Artikel 10 Advisering

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 11 Conceptbesluitenlijst

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 12 Adviezen

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 13 Besluitvorming

Artikel 13 regelt de besluitvormingsprocedure. Tenminste de helft van het aantal leden dient aanwezig te zijn om te kunnen beraadslagen en besluiten. Indien een stemprocedure wordt gestart voor een uit te brengen advies, bepaald het 3e lid dat voor een uit te brengen advies een meerderheid van het aantal aanwezige leden c.q. stemgerechtigden nodig is.

Artikel 14 Geheimhouding

Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt de Adviesraad vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college c.q. raad, geldt tot dat moment voor de Adviesraad de geheimhoudingsplicht.

Dit houdt onder andere in dat de Adviesraad (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen dan zijn leden, en ook zijn leden zich aan de geheimhoudingsplicht houden. Afgezien van het besprokene in openbare vergaderingen, zijn alle betrokkenen bij de Adviesraad verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in deze hoedanigheid vernemen.

Artikel 15 Uitkeringsrechten

Het lidmaatschap van de Adviesraad ontslaat cliëntleden niet van de aan de uitkering verbonden verplichtingen.

Artikel 16 Subsidie

Het college draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg met de Adviesraad naar behoren te laten verlopen. Hier wordt expliciet onder verstaan het beschikbaar stellen van een vergaderruimte en het kopiëren en verspreiden van noodzakelijke stukken. Verder draagt het college bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van de Adviesraad. Daarbij kan gedacht worden aan periodieke instructies aan de leden c.q. deelnemende belangengroepen en maatschappelijke organisaties.

Ter bestrijding van kosten in verband met de bevordering van die deskundigheid en ter bestrijding van kosten die worden gemaakt in de uitoefening van taken en bevoegdheden van de Adviesraad kan door het college aan de Adviesraad jaarlijks een vast bedrag ter beschikking worden gesteld. Het college voert overleg met de Adviesraad over de hoogte en verantwoording van dat bedrag. Het college stelt jaarlijks dat bedrag vast.

Artikel 17 Nadere regels

Voor de juiste uitvoering van de verordening kan het noodzakelijk zijn dat nadere uitvoeringsregels worden vastgesteld. Dit artikel geeft het college de bevoegdheid om dergelijke regels vast te stellen.

Artikel 18 Wijziging of intrekking

Uiteraard wordt de Adviesraad geconsulteerd voordat de verordening gewijzigd of ingetrokken wordt.

Artikel 19 Uitvoering

Evenals de uitvoering van de WWB ligt de uitvoering van deze verordening bij het college.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze verordening is op grond van artikel 8 van de Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding van de verordening moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden.

Artikel 21 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.