Regeling vervallen per 23-06-2011

Interne klachtenregeling Drechterland 2008

Geldend van 02-04-2009 t/m 22-06-2011

Intitulé

Interne klachtenregeling Drechterland 2008

De raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Drechterland

Overwegende dat wij klachten op een juiste, efficiënte, eenvoudige en toegankelijke wijze willen behandelen en hiervoor een klachtenregeling willen vaststellen, ieder voor zover zijn of haar bevoegdheid strekt

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 november 2008 en het advies van de Ondernemingsraad van 20 januari 2009

Gelet op hoofdstuk 9 Klachtenbehandeling van de Algemene wet bestuursrecht

Besluiten:

I. in te trekken de Interne klachtenregeling gemeente Drechterland 2006, zoals vastgesteld door de raad op 2 januari 2006 en door de burgemeester en burgemeester en wethouders op 3 januari 2006

II. vast te stellen de INTERNE KLACHTENREGELING DRECHTERLAND 2008

Artikel 1

  • 1. Klacht: een beklag over een gedraging van de raad, (een lid van) het college, de burgemeester, (een lid van) de bezwaarschriftencommissie of een ambtenaar werkzaam onder de verantwoordelijkheid van deze raad, dit college of deze commissie.

  • 2. Klachtencoördinator: een medewerker van de afdeling Personeel en Bestuur die de werkzaamheden, die voortvloeien uit afdeling 9.2 van de Awb, coördineert.

  • 3. Klachtenbehandelaar: degene die de klacht op grond van deze regeling behandelt.

Artikel 2

  • 1. Deze regeling is van toepassing op klachten die schriftelijk bij de gemeente worden ingediend en voldoen aan de vereisten van artikel 9:4 van de Awb.

  • 2. De regeling is van overeenkomstige toepassing op mondeling ingediende klachten waarvan redelijkerwijs moet worden aangenomen dat daar niet direct tot tevredenheid van de klager aan tegemoet kan worden gekomen.

  • 3. De klachtencoördinator stelt mondelinge klachten als bedoeld in het tweede lid op schrift. De klager en de klachtencoördinator ondertekenen dit.

  • 4. Deze regeling is van overeenkomstige toepassing op klachten over brandweerpersoneel in repressieve dienst.

Artikel 3

  • 1. De burgemeester behandelt een klacht.

  • 2. De loco-burgemeester behandelt een klacht als de klacht betrekking heeft op een gedraging van de burgemeester.

  • 3. De klachtencoördinator ondersteunt voor zover nodig de klachtenbehandelaar bij de behandeling van een klacht.

Artikel 4

  • 1. De klachtencoördinator bevestigt de ontvangst van de klacht binnen één week schriftelijk aan de klager.

  • 2. De klachtencoördinator stuurt de klachtenbehandelaar en degene tegen wie de klacht is ingediend een afschrift van het klaagschrift.

Artikel 5

De klachtenbehandelaar wint informatie in bij de ambtelijke medewerker(s) welke (mogelijk) betrokken is (zijn) geweest bij de gedraging waarover wordt geklaagd en onderzoekt eventuele met de klacht verband houdende schriftelijke stukken.

Artikel 6

  • 1. De klachtenbehandelaar hoort de klager en degene tegen wie de klacht is ingediend mondeling in het bijzijn van de klachtencoördinator. Het horen gebeurt indien mogelijk in elkaars aanwezigheid.

  • 2. De klachtencoördinator maakt een verslag van de hoorzitting en stuurt het verslag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na het horen, aan de klager en degene tegen wie de klacht is ingediend toe. Zij krijgen de gelegenheid op het verslag te reageren.

Artikel 7

  • 1. De klachtenbehandelaar brengt naar aanleiding van zijn bevindingen over de klacht een rapport uit aan de raad, het college, de burgemeester of de bezwaarschriftencommissie. Dit rapport bestaat uit het klaagschrift, het verslag van het horen en een advies over de afdoening van de klacht en eventuele conclusies die op basis van de onderzochte klacht kunnen worden getrokken.

  • 2. Voordat de raad, het college, de burgemeester of de bezwaarschriftencommissie een beslissing neemt op het klaagschrift, stuurt de klachtenbehandelaar een afschrift van het rapport aan degene tegen wie de klacht is ingediend, die de gelegenheid krijgt op het rapport te reageren.

Artikel 8

  • 1. De klachtencoördinator informeert de klager schriftelijk over de beoordeling van diens klacht door de raad, het college, de burgemeester of de bezwaarschriftencommissie.

  • 2. De klachtencoördinator stelt tevens degene tegen wie de klacht is ingediend op de hoogte van de afdoening van de klacht.

Artikel 9

  • 1. Indien de klager tijdens de klachtenbehandeling aangeeft dat hij tevreden is gesteld over de wijze waarop met zijn klacht wordt omgegaan, vervalt de verplichting tot het verder volgen van deze regeling.

  • 2. De klachtencoördinator bevestigt het staken van de verdere behandeling van de klacht om de in het vorige lid vermelde reden aan de klager en maakt hiervan tevens melding aan degene tegen wie de klacht is ingediend.

Artikel 10

De klachtencoördinator draagt zorg voor de registratie van de ingekomen klachten en vermeldt hierbij op welke wijze de klacht is behandeld.

Artikel 11

Wanneer een klager niet tevreden is over de afhandeling van zijn klacht kan hij deze, binnen een jaar na de beslissing op zijn klaagschrift, voorleggen aan de Ombudscommissie. Op grond van de verordening op de gemeentelijke Ombudscommissie wordt de klacht door de ombudscommissie van de gemeente Hoorn behandeld, die alsdan optreedt als gemeentelijke Ombudscomissie.

Artikel 12

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Interne klachtenregeling Drechterland 2008.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Drechterland van 23 maart 2009
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Drechterland van 11 november 2008
de secretaris, de burgemeester,
Aldus besloten door de burgemeester op 11 november 2008
de burgemeester,
Aldus besloten door de bezwaarschriftencommissie op 5 februari 2009
de secretaris, de voorzitter,