Regeling vervallen per 01-01-2015

Regeling personeelsbeoordeling 2012

Geldend van 13-09-2012 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2012

Intitulé

Regeling personeelsbeoordeling 2012

Het college van Burgemeester en wethouders van Drechterland,

Overwegende dat het wenselijk is om een Regeling personeelsbeoordeling in te voeren voor de medewerkers van de gemeente Drechterland;

Gelet op artikel 160, eerste lid onder c, van de Gemeentewet en artikel 15:1:15 van de Uitwerkingsovereenkomst;

Gelet op de instemming van de Ondernemingsraad op 22 december 2011;

B e s l u i t :

Vast te stellen de navolgende

Regeling personeelsbeoordeling 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a. medewerker: degene die door of vanwege de gemeente is aangesteld of met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan;

  • b. leidinggevende: de hiërarchisch leidinggevende;

  • c. college: het college van burgemeester en wethouders;

  • d. beoordelaar: de hiërarchisch leidinggevende van de medewerker;

  • e. beoordelingstijdvak: het beoordelingstijdvak omvat in het algemeen een jaar;

  • f. verslagformulier: standaardformulier waarvan gebruik gemaakt wordt om de personeelsbeoordeling vast te leggen;

  • g. functievervulling: de wijze waarop de medewerker zijn functie vervult inclusief zijn gedragingen in verband met de uitoefening van die functie.

Artikel 2 Doel van de personeelsbeoordeling

  • 1. Het doel van de beoordeling is enerzijds het geven van inzicht in de functievervulling van de ambtenaar gedurende het beoordelingstijdvak en anderzijds het kunnen treffen van waarderende of disciplinaire maatregelen, waaraan rechtspositionele gevolgen voor de ambtenaar zijn verbonden.

  • 2. Bij een aanstelling bij wijze van proef is het beoordelingsgesprek de zogenaamde eindbeoordeling van het functioneren waaraan rechtspositionele gevolgen zitten. Dit kan een eenmalige verlenging van het tijdelijke dienstverband bij wijze van proef voor de duur van maximaal één jaar zijn, beëindiging van het tijdelijke dienstverband of omzetting van het dienstverband in vaste dienst.

Artikel 3 Kenmerken beoordeling

De kenmerken van de beoordeling zijn:

  • a.

    gericht op het verleden;

  • b.

    het is gericht op kwaliteit, kwantiteit en houding;

  • c.

    een eenzijdige waardering;

  • d.

    gericht op formele consequenties: het treffen van waarderende of disciplinaire maatregelen, waaraan rechtspositionele consequenties zijn verbonden;

Artikel 4 Beoordelingsfrequentie

  • a. Met iedere medewerker wordt tenminste éénmaal per jaar een beoordelingsgesprek

    gehouden. Het beoordelingstijdvak omvat in het algemeen een jaar.

  • b. Als een medewerker is overgeplaatst of met een nieuwe functie is belast, dan wel wanneer diens functie een ingrijpende wijziging heeft ondergaan, vangt op dat tijdstip een nieuwe beoordelingstijdvak aan.

  • c. Als de beoordeling van de totale functievervulling “te ontwikkelen” of “basis” is, moet binnen een half jaar opnieuw een beoordeling plaatsvinden.

Artikel 5 Het beoordelingsgesprek

a.De medewerker ontvangt uiterlijk één week voordat het beoordelingsgesprek plaatsvindt schriftelijk een uitnodiging en een door de beoordelaar volledig ingevuld concept beoordelingsformulier.

  • b.

    Het beoordelingsgesprek wordt gevoerd aan de hand van het ingevulde concept beoordelingsformulier.

  • c.

    Na toetsing met de medewerker, stelt de beoordelaar de uitkomst over de totale functievervulling voorlopig vast. De uitkomst moet gemotiveerd zijn.

  • d.

    De medewerker wordt in de gelegenheid gesteld om schriftelijk op de voorgenomen beoordeling te reageren. Als de medewerker niet akkoord gaat met de beoordeling kan deze eenzijdig door de leidinggevende worden vastgesteld. De afwijkende mening wordt bij het beoordelingsformulier gevoegd.

  • e.

    Het vastgestelde beoordelingsformulier wordt uiterlijk binnen twee weken na dagtekening ter formele vaststelling geparafeerd door de directie, hetgeen beschouwd wordt als definitieve vaststelling van de beoordeling.

  • f.

    De medewerker ontvangt een kopie van de definitieve vaststelling. De vastgestelde personeelsbeoordeling wordt vijf jaar in het persoonsdossier bewaard.

Artikel 6 Beoordelingsaspecten

Bij de beoordeling van de medewerker wordt vastgesteld in hoeverre de gemaakte afspraken zijn nagekomen en of de gestelde doelen zijn bereikt. Als input voor de beoordeling wordt gebruik gemaakt van het functie-, het competentieprofiel, voorgaande functioneringsgesprek(ken) en de resultaatafspraken.

Artikel 7 Beoordelingsniveau’s

Voor het beoordelen van de totale functievervulling wordt gebruik gemaakt van:

  • a.

    te ontwikkelen Het eindoordeel ligt beneden de gestelde eisen. De daadwerkelijk ge leverde prestatie is onvoldoende op het niveau gerealiseerd dat was afgesproken en dat verwacht mag worden van het niveau van de medewerker en gezien de omstandigheden die zich hebben voorgedaan. De tijdigheid, kwantiteit en/of kwaliteit van de prestatie waren onder het afgesproken niveau.

    De medewerker beschikt niet over voldoende kwaliteiten om de functie naar behoren te kunnen vervullen. Verbetering van de prestaties behoort, met reëel haalbare inspanningen, tot de mogelijkheden.

    De leidinggevende en de medewerker maken samen afspraken en verrichten inspanningen om het functioneren op het gewenste niveau te brengen.

  • b.

    basis Het eindoordeel beantwoord nog niet aan de gestelde eisen. De medewerker beschikt vrijwel over de kwaliteiten om de functie naar behoren te kunnen vervullen. Leidinggevende en de medewerkers maken samen afspraken en verrichten inspanningen om het functioneren op het gewenste niveau te brengen.

  • c.

    ontwikkeld Het eindoordeel beantwoord aan de gestelde eisen. De daadwerkelijk geleverde prestatie is naar behoren gerealiseerd op het niveau dat was afgesproken en dat verwacht mag worden van het niveau van de medewerker en gezien de omstandigheden die zich hebben voorgedaan. Er is sprake van een voldoende/goede balans tussen de tijdigheid, kwantiteit en kwaliteit van de geleverde prestatie in relatie tot de gemaakte afspraken. De medewerker beschikt over de kwaliteiten om de functie naar behoren te vervullen.

  • d.

    boven niveau De prestaties liggen boven de gestelde eisen. De daadwerkelijk gele- verde prestatie stijgt uit boven het niveau dat was afgesproken en dat verwacht mag worden van het niveau van de medewerker of gezien de omstandigheden die zich hebben voorgedaan. Er is sprake van een kwalitatief en/of kwantitatief betere prestatie geleverd in minder dan de tijd die was afgesproken. Het functioneren van de medewerker is goed tot zeer goed. Overwogen kan worden de medewerker een extra beloning toe te kennen.

Artikel 7 Bezwaar

Een personeelsbeoordeling is een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hiertegen staan de benodigde rechtsmiddelen open.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling personeelsbeoordeling 2012 en wordt geacht in werking te zijn getreden op 1 januari 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van
Drechterland op 29 mei 2012
De secretaris, de burgemeester,
Mr. F.L. Romkema R.J.H. van der Riet