Regeling vervallen per 01-01-2019

REGELING KINDEROPVANGKOSTEN SOCIAAL-MEDISCHE INDICATIE DRECHTSTEDEN

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2018

Intitulé

REGELING KINDEROPVANGKOSTEN SOCIAAL-MEDISCHE INDICATIE DRECHTSTEDEN

Het Drechtstedenbestuur,

gelet op artikel 3, tweede lid van de Algemene subsidieverordening openbaar lichaam Drechtsteden;

overwegende- 

  • -

    dat de op 12 juli 2012 vastgestelde wijziging van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen op een per Koninklijk Besluit nader te bepalen datum in werking zal treden;

  • -

    dat als gevolg daarvan het verstrekken van toeslagen voor kinderopvang is overgedragen aan de Belastingdienst en de nog resterende gemeentelijke verantwoordelijkheden op dit gebied worden verlegd van de raad naar het college;

  • -

    dat dit aanleiding is om de Drechtraad voor te stellen de Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Drechtsteden in te trekken;

  • -

    dat het wenselijk is de in de hiervoor genoemde verordening vastgelegde regels voor de toekenning van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie te handhaven;

BESLUIT vast te stellen de volgende regeling:

REGELING KINDEROPVANGKOSTEN SOCIAAL-MEDISCHE INDICATIE DRECHTSTEDEN

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

  • 1. In deze Regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      het Drechtstedenbestuur: het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Drechtsteden;

    • b.

      gemeenschappelijke regeling: de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden;

    • c.

      de wet: Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

    • d.

      ouder(s): degene(n) die juridisch of feitelijk verantwoordelijk is (zijn) voor de dagelijkse zorg van het kind, waaronder worden begrepen ouders, pleegouders, grootouders en voogden.

    • e.

      tegemoetkoming: de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie, in de vorm van een aan de ouder beschikbaar te stellen financiële vergoeding.

    • f.

      doelgroep: ouder(s) die hun woonplaats hebben in een gemeente die deel uitmaakt van de gemeenschappelijke regeling en die vallen onder de kring van rechthebbenden zoals geformuleerd in artikel 11, eerste tot en met derde lid van de Wet werk en bijstand.

  • 2. De in de wet gebruikte definities en begrippen zijn van overeenkomstige toepassing.

HOOFDSTUK 2 AANVRAAG VAN DE TEGEMOETKOMING

Artikel 2.1 Criteria voor de tegemoetkoming

  • 1. Een ouder komt in aanmerking voor een tegemoetkoming indien de gezinssituatie voldoet aan één van de volgende criteria:

    • a.

      Er bestaat voor het kind een zodanige problematiek bij de verzorging door de ouder(s) dat opvang in een kinderdagverblijf, buitenschoolse- of gastouderopvang een aanvullende adequate oplossing is, terwijl alle andere verzorgingsmogelijkheden onvoldoende sluitend zijn.

    • b.

      Bij gezamenlijke opname van ouder en kind in een GGZ-instelling, indien andere verzorgingsmogelijkheden of voorliggende voorzieningen onvoldoende sluitend zijn.

    • c.

      Er is sprake van een al dan niet tijdelijke overbelasting van het gezin indien sprake is van overbelasting of gedeeltelijke onmacht van één of beide ouders door een fysieke en/of psychische aandoening om zorg te verlenen aan het kind (waaronder ook wordt begrepen pedagogische zorg).

  • 2. Aan de in het eerste lid genoemde criteria is niet voldaan indien:

    • a.

      een passende voorliggende voorziening bestaat;

    • b.

      er sprake is van een oppasprobleem voor het volgen van een (medische) behandeling.

Artikel 2.2 Bij de aanvraag te verstrekken gegevens

  • 1. Een aanvraag voor een tegemoetkoming bevat:

    • a.

      naam, adres en burgerservicenummer van de ouder;

    • b.

      indien van toepassing: naam en burgerservicenummer van de partner en, indien dit een ander adres is dan het adres van de ouder, het adres van de partner;

    • c.

      naam, geboortedatum en burgerservicenummer van het kind of de kinderen waarop de aangevraagde tegemoetkoming betrekking heeft;

    • d.

      een offerte of contract van het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen en waarin in ieder geval wordt aangegeven het aantal uren kinderopvang per week, de kostprijs per uur en de aanvangsdatum van de opvang;

    • e.

      gegevens waaruit blijkt dat de ouder behoort tot de groep personen als bedoeld in artikel 2.1 van deze Regeling;

    • f.

      een verwijzing van een deskundige dat sociaal-medische indicatie aan de orde is;

    • g.

      alle benodigde gegevens om de draagkracht te bepalen;

    • h.

      overige gegevens die het Drechtstedenbestuur nodig acht om te kunnen besluiten over de aanvraag van de tegemoetkoming.

  • 2. Het Drechtstedenbestuur kan bepalen dat de aanvraag geschiedt met behulp van een door het Drechtstedenbestuur vastgesteld en beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

  • 3. Indien de ouder een partner heeft, wordt de aanvraag mede ondertekend door de partner.

Artikel 2.3 Toetsing op sociaal-medische indicatie

  • 1. Het Drechtstedenbestuur vraagt voor de bepaling van het recht op een tegemoetkoming alsmede de duur van de tegemoetkoming en de omvang van de kinderopvang medisch advies van een onafhankelijke organisatie die beschikt over adequate deskundigheid.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde organisatie brengt, een advies aan het Drechtstedenbestuur uit waarbij zij tevens adviseert over de duur van de tegemoetkoming en de omvang van de kinderopvang.

HOOFDSTUK 3 VERLENING VAN DE TEGEMOETKOMING

Artikel 3.1 Beslistermijn

  • 1. Het Drechtstedenbestuur besluit over de aanvraag na ontvangst van alle benodigde gegevens.

  • 2. Het Drechtstedenbestuur kan het in het vorige lid bedoelde besluit met ten hoogste vier weken verdagen. Zij stelt de aanvrager hiervan schriftelijk in kennis.

Artikel 3.2 Weigeringsgrond

Het Drechtstedenbestuur wijst de aanvraag af indien:

  • a.

    de ouder niet behoort tot de doelgroep;

  • b.

    de ouder of de partner reeds een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang ontvangt of kan ontvangen;

  • c.

    de ouder(s) beschikt over voldoende draagkracht.

Artikel 3.3 Ingangsdatum

  • 1. De tegemoetkoming wordt verleend met ingang van de datum waarop de volledige aanvraag voor de tegemoetkoming door het Drechtstedenbestuur in ontvangst is genomen.

  • 2. Als op deze datum nog geen kinderopvang plaatsvindt, wordt de tegemoetkoming verleend met ingang van de aanvangsdatum van de kinderopvang.

Artikel 3.4 De duur van de tegemoetkoming

Het Drechtstedenbestuur bepaalt op basis van het door de in artikel 2.3, eerste lid bedoelde organisatie uitgebrachte advies de duur van de tegemoetkoming met inachtneming van een maximum duur van 6 maanden.

Artikel 3.5 De omvang van de kinderopvang

Het Drechtstedenbestuur bepaalt op basis van het door de in artikel 2.3, eerste lid bedoelde

organisatie uitgebrachte advies het noodzakelijke aantal uren kinderopvang met inachtneming van een maximum omvang van 6 dagdelen per week.

Artikel 3.6 Ouderbijdrage

Voor het vaststellen van de ouderbijdrage in de kosten van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie wordt gebruik gemaakt van de voor dat jaar geldende kinderopvangtoeslagtabel die de Belastingdienst hanteert.

Artikel 3.7 Maximum uurtarief

Voor de opvangkosten kinderopvang wordt het door het Rijk jaarlijks vastgestelde fiscale tarief gehanteerd. Opvangkosten die boven het maximum uurtarief komen, worden door de ouder/verzorger zelf betaald.

Artikel 3.8 Inhoud van de beschikking

Het besluit tot verlening van een tegemoetkoming bevat in ieder geval:

  • a.

    de vaststelling dat de ouder tot de door het Drechtstedenbestuur vastgestelde doelgroep sociaal-medische indicatie behoort;

  • b.

    de naam en geboortedatum van het kind of de kinderen waarop de tegemoetkoming betrekking heeft;

  • c.

    de naam en adres van het kindercentrum of gastouderbureau waar de kinderopvang plaatsvindt;

  • d.

    de periode en de omvang van de kinderopvang per week of tijdvak waarvoor de tegemoetkoming wordt verleend;

  • e.

    de wijze waarop het bedrag van de tegemoetkoming wordt bepaald en het bedrag dat op basis hiervan wordt verleend;

  • f.

    de wijze waarop de tegemoetkoming wordt uitbetaald;

  • g.

    de verplichtingen van de ouder;

  • h.

    de geldigheidsduur van de indicatie;

  • i.

    de omvang van de kinderopvang (per week per kind) die noodzakelijk wordt geacht.

Artikel 3.9 De bevoorschotting van de tegemoetkoming

  • 1. De tegemoetkoming wordt in de vorm van een voorschot in maandelijkse termijnen uitbetaald.

  • 2. Het Drechtstedenbestuur kan nadere regels stellen over de wijze van bevoorschotting.

Artikel 3.10 Subsidieplafond

Het Drechtstedenbestuur kan een subsidieplafond vaststellen.

HOOFDSTUK 4 VASTSTELLING VAN DE TEGEMOETKOMING

Artikel 4.1 Het besluit tot vaststelling van de tegemoetkoming

  • 1. De ouder verstrekt binnen vier weken na afloop van de periode waarvoor de tegemoetkoming is verleend, aan het Drechtstedenbestuur, middels overlegging van kopieën van bewijsstukken, een overzicht van de feitelijke kosten van kinderopvang over deze periode.

  • 2. Het Drechtstedenbestuur stelt de tegemoetkoming binnen acht weken na ontvangst van het overzicht van de kosten vast.

  • 3. Het Drechtstedenbestuur kan afwijken van de gestelde termijn indien nader onderzoek in het kader van een aanvraag sociaal medische indicatie gewenst is.

  • 4. Indien de ouder niet voldoet aan de in het eerste lid bedoelde verplichting wordt de tegemoetkoming op € 0 (nihil) vastgesteld.

Artikel 4.2 Verrekening met voorschotten

De tegemoetkoming wordt overeenkomstig de vaststelling binnen vier weken na vaststelling betaald, onder verrekening van de betaalde voorschotten.

Artikel 4.3 Intrekken van de beschikking en terugvorderen van de tegemoetkoming

  • 1. Het Drechtstedenbestuur kan besluiten de beschikking tegemoetkoming kinderopvang in te trekken of te wijzigen indien de hoogte van de tegemoetkoming nog niet is vastgesteld en de ouder zijn inlichtingenplicht niet nakomt.

  • 2. Het Drechtstedenbestuur kan besluiten de betaling van de tegemoetkoming voor een bepaalde periode op te schorten indien de rechtmatigheid van de verstrekking nader onderzoek vergt;

  • 3. Het Drechtstedenbestuur kan besluiten de tegemoetkoming kinderopvang terug te vorderen voorzover de tegemoetkoming ten onrechte of tot een te hoog bedrag is verleend.

HOOFDSTUK 5 VERPLICHTINGEN VAN DE OUDER

Artikel 5.1 Inlichtingenplicht

  • 1. De ouder doet het Drechtstedenbestuur onmiddellijk na het bekend worden daarvan uit eigen beweging schriftelijk mededeling van inlichtingen en gegevens die kunnen leiden tot de vaststelling van een lagere tegemoetkoming.

  • 2. De ouder verstrekt desgevraagd aan het Drechtstedenbestuur, binnen een door het Drechtstedenbestuur te stellen termijn, alle gegevens en inlichtingen die voor de aanspraak op en de hoogte van de tegemoetkoming van belang zijn.

Artikel 5.2 Bewaarplicht

De ouder bewaart alle bewijsstukken die aan de verstrekking van de tegemoetkoming ten grondslag liggen tenminste gedurende één jaar na de vaststelling en stelt deze op verzoek ter beschikking aan het Drechtstedenbestuur voor controledoeleinden.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 6.1 Uitvoering

De Directeur Sociale Dienst Drechtsteden is belast met de uitvoering van deze regeling.

Artikel 6.2 Hardheidsclausule

Het Drechtstedenbestuur kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien de toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 6.3 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt gelijktijdig in werking met de op 12 juli 2012 vastgestelde wijziging van de wet.

Artikel 6.4 Citeertitel

De regeling wordt aangehaald als “Regeling Kinderopvangkosten Sociaal Medische Indicatie Drechtsteden”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden van 10 oktober 2012,
         
J.H. de Baas
secretaris
         
drs. A.A.M. Brok
voorzitter

Toelichting

Algemene toelichting bij de Regeling Kinderopvangkosten Sociaal-Medische Indicatie

Deze regeling is bestemd voor gebruik door de Sociale Dienst Drechtsteden. De Sociale Dienst Drechtsteden maakt onderdeel uit van de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden. De taken en bevoegdheden die in de Wet kinderopvang en diverse andere wetten - waaronder de Algemene Wet Bestuursrecht - toegedeeld zijn aan het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de gemeenteraad komen binnen deze gemeenschappelijke regeling te liggen bij het Drechtstedenbestuur en de Drechtraad.

Hoewel dus in andere wet- en regelgeving sprake is van College en Gemeenteraad, en dit formeel juridische de juiste begrippen zijn, is voor de leesbaarheid in deze regeling en de toelichting, telkens volstaan met het noemen van de eerdergenoemde bestuursorganen van de gemeenschappelijke regeling.

Inleiding

Op 1 januari 2013 is de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wet kinderopvang) gewijzigd. De Wet kinderopvang regelt de verstrekking van toeslagen voor kinderopvang, stelt eisen aan de kwaliteit van de opvang en regelt de handhaving daarvan. Voor de sociale diensten zijn de bepalingen over de toeslagen van belang. Door middel van deze toeslagen wordt het ouders of verzorgers gemakkelijker gemaakt arbeid en zorg te combineren. Niet alleen werkenden kunnen een beroep doen op de Wet kinderopvang. Een aantal in de wet benoemde doelgroepen kan een beroep doen op de Sociale Dienst Drechtsteden voor het betalen van een deel van de kosten die zij maken voor kinderopvang. De vergoeding door de Sociale Dienst Drechtsteden van een deel van de kosten voor kinderopvang wordt aangeduid met de term "tegemoetkoming".

De tegemoetkoming is een subsidie in de zin van artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), te weten: een aanspraak op financiële middelen door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op een bepaalde activiteit van de aanvrager. Titel 4.2 van de Awb die regels stelt over subsidies is van toepassing op de tegemoetkomingen.

Omdat voor subsidies een wettelijke grondslag is vereist is er voor de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden waar de Sociale Dienst Drechtsteden onderdeel van is, een algemene subsidieverordening (ASV) vastgesteld. Die is o.a. van toepassing op subsidies voor sociale voorzieningen en daarmee dus ook op de tegemoetkomingen voor kinderopvang. Op grond van artikel 3, tweede lid van de ASV kan het Drechtstedenbestuur “nadere regels stellen waarin minimaal worden vermeld: de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie op de beleidsterreinen….” De Regeling Kinderopvangkosten sociaal-medische indicatie kan daarmee worden gezien als een nadere uitwerking van de ASV.

Meer in het algemeen is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing omdat die regels stelt op het gebied van de besluitvorming over (o.a.) subsidies, zoals bv. termijnen.

Dit betekent dat op de verstrekking van tegemoetkomingen door de Sociale Dienst Drechtsteden twee regelingen van toepassing zijn:

  • 1.

    de Regeling Kinderopvangkosten Sociaal Medische Indicatie Drechtsteden;

  • 2.

    de Algemene subsidieverordening openbaar lichaam Drechtsteden;

  • 3.

    de Algemene wet bestuursrecht, waaronder o.a. de subsidieregels in titel 4.2 .

 

De Regeling Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie Drechtsteden is geïnspireerd op een aantal nog niet in werking getreden artikelen in de wet met betrekking tot een tegemoet­koming in de kosten van kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie. Dit betreft de artikelen 1.6, eerste lid, onderdeel ken l van de wet, alsmede artikel 1.12 van de wet. Het Drechtstedenbestuur heeft er voor gekozen om – in anticipatie op de inwerkingtreding van deze artikelen – haar beleidsruimte te benutten en regels omtrent de verstrekking van tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie op te stellen.

 

Inhoudelijk gezien komen de hier gestelde regels overeen met de regels zoals die tot het moment van de inwerkingtreding van deze regeling golden op grond van de Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Drechtsteden. Wel is artikel 3.6 van de verordening, dat de ouderbijdrage regelt, aangepast aan de gewijzigde uitvoering door de Belastingdienst. Deze wijziging is echter technisch van aard en werkt niet door in de hoogte van de tegemoetkoming.

 

Hoofdlijnen van het proces van verstrekking van de tegemoetkomingen

In deze regeling worden de hoofdlijnen van het proces van verstrekking van de tegemoetkoming door het Drechtstedenbesuur vastgelegd. Daarbij zijn twee uitgangspunten gehanteerd.

 

Het eerste uitgangspunt is dat de uitvoeringslasten voor zowel de Sociale Dienst Drechtsteden als de aanvragers van de tegemoetkoming zo beperkt mogelijk moeten zijn. Het tweede uitgangspunt is dat de uitgaven die gemoeid zijn met de verstrekking van de tegemoetkomingen zo goed mogelijk beheersbaar zijn.

 

Bepalingen om de beheersbaarheid van de Sociale Dienst Drechtsteden te bevorderen

De tegemoetkoming is een zogeheten "open-einde regeling". Dit betekent dat iedereen die op grond van de regeling behoort tot de doelgroep recht heeft op een tegemoetkoming. Om het Drechtstedenbestuur in staat te stellen greep te houden op de kosten die gepaard gaan met de verstrekking van de tegemoetkomingen, zijn in de regeling de volgende bepalingen opgenomen: 

  • -

    De omvang van de aanspraak van ouders op een tegemoetkoming is aan beperkingen gebonden. In de regeling is bepaald dat de tegemoetkoming wordt verstrekt voor het aantal uren kinderopvang per week dat naar het oordeel van het Drechtstedenbestuur voor de ouder redelijkerwijs noodzakelijk is.

  • -

    De duur van de tegemoetkoming en de omvang van de kinderopvang worden gemaximeerd.

  • -

    Een tegemoetkoming wordt verstrekt met ingang van het tijdstip waarop de aanvraag voor een tegemoetkoming door het Drechtstedenbestuur in ontvangst is genomen.

  • -

    Er worden geen tegemoetkomingen met terugwerkende kracht verstrekt.

  • -

    De tegemoetkoming wordt alleen verstrekt indien de draagkracht van de ouder tekort schiet.

  • -

    De tegemoetkoming wordt alleen verstrekt als er daadwerkelijk kinderopvang plaatsvindt.

  • -

    De tegemoetkoming wordt uitbetaald in maandelijkse voorschotten. Hierdoor blijft de omvang van eventuele onverschuldigde betalingen die de Sociale Dienst Drechtsteden van de ouders moet terugvorderen, beperkt.

  • -

    Het Drechtstedenbestuur kan er voor kiezen op enig moment een subsidieplafond in te stellen.

 

Verstrekking van de tegemoetkoming in twee stappen

De verstrekking van de tegemoetkoming vindt plaats in twee stappen. Hiermee wordt aangesloten bij de Awb. De eerste stap is de beschikking tot het verlenen van de tegemoetkoming. Deze beschikking geeft de ontvanger van de tegemoetkoming een voorwaardelijke aanspraak op de tegemoetkoming tot een bepaald bedrag. De aanspraak is voorwaardelijk omdat op het moment dat de beschikking wordt gegeven nog niet zeker is dat de aanvrager daadwerkelijk gebruik zal maken van kinderopvang en zich aan de opgelegde verplichtingen houdt. Ondanks het voorwaardelijke karakter schept de subsidieverlening wel een rechtens afdwingbare aanspraak.

 

De tweede stap is de beschikking tot het vaststellen van de tegemoetkoming. In deze beschikking

wordt vastgesteld in hoeverre de ontvanger aan de gestelde voorwaarden heeft voldaan en hoeveel het uiteindelijke bedrag van de tegemoetkoming is. Met het vaststellen van de tegemoetkoming wordt de tegemoetkoming definitief. Voordat de tegemoetkoming wordt vastgesteld doet het Drechtstedenbestuur onderzoek naar de rechtmatigheid van de tegemoetkoming door gegevens van de ouders te controleren en eventueel inlichtingen bij de houders van een kinderopvangcentrum of gastouderbureau op te vragen.

 

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

 

In deze afdeling zijn definities en begripsbepalingen opgenomen die noodzakelijk zijn voor het begrip van deze regeling. De begripsbepalingen in de Wet kinderopvang en aanpalende wetgeving (waaronder het Besluit Kinderopvang en de Regeling Kinderopvang) zijn ook van toepassing op deze regeling.

 

Bij de doelgroepbepaling wordt ten aanzien van het woonplaatscriterium aangesloten bij het Burgerlijk Wetboek. Aanvragen kunnen alleen worden ingediend door ouders die hun woonplaats, als bedoeld in de artikelen 10, eerste lid, en 11 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, hebben binnen een van de in de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten. Deze verwijzing naar het Burgerlijk Wetboek is conform de formulering in artikel 1.12, tweede lid, van de Wet Kinderopvang. Bij de doelgroepbepaling is tevens aangesloten bij de kring van algemeen rechthebbenden van de Wet Werk en Bijstand, zoals geregeld in het eerste tot en met derde lid van artikel 11 van die wet. De voornoemde leden beperken de kring rechthebbenden tot in Nederland woonachtige Nederlanders, en definiëren tevens welke hier te lande woonachtige vreemdelingen met Nederlanders worden gelijkgesteld.

 

Artikel 2.1 Criteria voor de tegemoetkoming

 

Het Drechtstedenbestuur heeft criteria opgesteld voor het bepalen van de noodzaak tot een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie.

Kinderdagopvang in het kader van een sociaal-medische indicatie moet gezien worden als een tijdelijke oplossing voor problemen die voortkomen uit de complexe situatie van de ouder en/of het kind. Het is aanvullend en heeft de bedoeling het verzorgingsprobleem in de complexe situatie voor de ouder te verlichten. Een onafhankelijke organisatie die beschikt over adequate deskundigheid toetst of ouders en verzorgers in aanmerking komen voor kinderdagopvang op basis van een sociaal-medische indicatie. In het advies van de betreffende organisatie aan het Drechtstedenbestuur wordt aangegeven voor hoeveel uren dagopvang per week de ouders of verzorgers in aanmerking komen. Vervolgens wordt de eigen bijdrage van de ouders of verzorgers berekend op basis van het voor de ouder(s) geldende inkomen (artikel 3.6).

 

Onderdeel a van het eerste lid schetst de situatie dat de sociaal-medische indicatie wordt verleend op basis van in het kind gelegen factoren. Bij het indiceren vanuit het kind gezien, dient allereerst de medische en sociale situatie van het kind in kaart te zijn gebracht door deskundige hulpverleners en vanuit die situatie kan aanvullend kinderdagopvang een deel van de oplossing van de verzorgings­problematiek zijn. Ook kan in een pedagogische noodsituatie kinderdagopvang een aanvullende plaats hebben.

 

Onderdeel b van het eerste lid schetst de situatie dat de sociaal-medische indicatie wordt verleend op basis van een gezamenlijke opname van ouder en kind in een GGZ-instelling. Als ouder en kind gezamenlijk worden opgenomen in een GGZ instelling kan in een eerste crisis- periode aanvullend kinderopvang worden geboden. Voordat hiertoe wordt overgegaan moet duidelijk zijn dat alle andere mogelijkheden/voor­liggende voorzieningen ontoereikend zijn. Aanvullende opvang kan aan de orde zijn gedurende de eerste 3 maanden voor maximaal 3 dagen per week en biedt de instelling de mogelijkheid het programma/de therapie van de ouder af te stemmen op het opvangen van het kind.

 

Onderdeel c van het eerste lid schetst de situatie dat de sociaal-medische indicatie wordt verleend op basis van in de ouder gelegen factoren. Indicatie vanuit de ouder is mogelijk als sprake is van een overbelasting of gedeeltelijke onmacht door een somatische ziekte, een psychische ziekte van de ouder(s) en/ of verzorger(s) waarbij al maximale hulp is ingezet. Hulp kan bijvoorbeeld worden verkregen vanuit de GGZ (bij huishoudelijke zorg, psychiatrische zorg, enz). Pas als vanuit die situatie problemen blijven bestaan met de verzorging van het kind, dan kan er een indicatie bestaan voor kinderopvang.

 

Onderdeel a van het tweede lid bepaalt dat eerst de mogelijkheden tot het doen van een beroep op voorliggende voorzieningen bekeken moeten worden, voordat de noodzaak tot opvang bepaald kan worden. Voorliggende voorzieningen kunnen zijn: mantelzorg, een indicatie Ondersteunende Begeleiding geïndiceerd bij het CIZ, de peuterspeelzaal plus, gespecialiseerde gezinszorg, overblijfmogelijkheden op school, enz..

 

Onderdeel b van het tweede lid bepaalt dat een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang in dit kader niet mogelijk is als sprake is van een oppasprobleem, bijvoorbeeld omdat de ouder wordt opgenomen voor een operatie.

  

Artikel 2.2 Bij de aanvraag te verstrekken gegevens

 

De tegemoetkoming wordt door de ouder aangevraagd bij het Drechtstedenbestuur. De aanvraag moet schriftelijk gebeuren (artikel 4:1 Awb). Een verhoging van de tegemoetkoming in verband met een verhoging van het aantal uren kinderopvang per week, zal ook moeten worden aangevraagd. Een verlaging van de tegemoetkoming in verband een vermindering van de omvang van de kinderopvang hoeft niet te worden aangevraagd. De ouder moet hiervan wel onmiddellijk mededeling doen aan het Drechtstedenbestuur (artikel 28, derde lid Wet kinderopvang en artikel 5.1, eerste lid van deze regeling).

 

Onderdelen a tot en met c van het eerste lid hebben betrekking op de persoonsgegevens van de ouder(s) en de betreffende kinderen. Zij dienen om vast te stellen of de aanvrager(s) voldoet aan het woonplaatscriterium gesteld in onderdeel f van het eerste lid van artikel 1.1.

 

Onderdeel d van het eerste lid bepaalt dat bij de aanvraag een offerte of contract van het

kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen moet worden gevoegd. Dit

betekent dat de aanvraag voor een tegemoetkoming pas bij de Sociale Dienst Drechtsteden kan worden ingediend als de ouder over een offerte of contract beschikt. Op basis van de offerte of het contract kan het Drechtstedenbestuur de hoogte van de tegemoetkoming vaststellen.

Het kinder­centrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen, moet ingeschreven

staan in een gemeentelijk register (conform artikel 1.5, eerste lid van de wet).

 

Onderdeel e van het eerste lid bepaalt bij de aanvraag gegevens of een verwijzing naar gegevens

wordt gevoegd waaruit blijkt dat de ouder behoort tot de Drechtsteden doelgroep.

 

Onderdeel f van het eerste lid bepaalt dat er bij een aanvraag sociaal-medische indicatie gegevens of een verwijzing moeten worden gevoegd waaruit blijkt dat de ouder behoort tot de door het Drechtstedenbestuur bepaalde doelgroep sociaal-medische indicatie. Deze verwijzing moet zijn opgesteld door een deskundige, dit kan bijvoorbeeld een arts van de GGD zijn, maar ook een gespecialiseerde medewerker van de Sociale Dienst Drechtsteden. Een aanvraag voor de toekenning van een sociaal-medische status moet worden ingediend bij het Drechtstedenbestuur. In de procedure gaat de aanvraag voor de toekenning van een sociaal-medische indicatie vooraf aan de aanvraag voor een tegemoetkoming, maar in de praktijk zullen de aanvragen vaak gelijktijdig worden ingediend.

 

Onderdeel g van het eerste lid bepaalt dat alle benodigde gegevens worden bij gevoegd om de draagkracht van de ouder te kunnen bepalen. Om de financiële draagkracht te bepalen dienen ouder(s) inzicht te verschaffen in loon, bankgegevens van de laatste drie maanden en overige relevante tegoeden.

 

Onderdeel h van het eerste lid bepaalt dat aan het Drechtstedenbestuur, indien dit voor de beoordeling van de specifieke situatie van de ouder noodzakelijk wordt geacht, aanvullende gegevens dienen te worden verstrekt.

 

In het tweede lid wordt bepaald dat het Drechtstedenbestuur het gebruik van een in eigen beheer ontwikkeld en beschikbaar gesteld aanvraagformulier verplicht kan stellen voor ouder(s) die een aanvraag indienen.

 

In het derde lid wordt bepaald dat indien de aanvrager een partner heeft, deze partner de aanvraag mede ondertekent. Hiermee wordt verzekerd dat alle relevante gegevens die nodig zijn voor de bepaling van recht, duur en omvang van de tegemoetkoming bij de aanvraag gevoegd zijn.

 

Artikel 2.3 Toetsing op sociaal-medische indicatie

 

In de praktijk toetst het Drechtstedenbestuur eerst of de aanvrager behoort tot de doelgroep zoals beschreven in de begripsbepalingen.

 

Het eerste lid bepaalt dat het Drechtstedenbestuur zich dient te laten adviseren door een “onafhankelijke organisatie die beschikt over adequate deskundigheid”. In de hier gebruikte formulering wordt aangesloten bij het nog niet in werking getreden artikel 1.12 van de wet. Onder een “onafhankelijke organisatie die beschikt over adequate deskundigheid” wordt onder meer de GGD verstaan.

 

Het tweede lid bepaalt dat de in het vorige lid bedoelde organisatie tevens advies uitbrengt over de duur van de kinderopvang en de omvang van de kinderopvang die noodzakelijk wordt geacht.

 

Artikel 3.1 Beslistermijn

 

In de regeling wordt aangesloten bij de wettelijk bepaalde beslistermijn Awb van ten hoogste acht weken, die eventueel met vier weken kan worden verlengd. De beslistermijn heeft gevolgen voor de datum waarbinnen de aanvraag voor een tegemoetkoming moet worden aangevraagd. Het feit dat het Drechtstedenbestuur een termijn van acht weken heeft om te beslissen over een aanvraag voor een tegemoetkoming, wil uiteraard niet zeggen dat het Drechtstedenbestuur deze termijn ook in alle gevallen moet benutten. Het Drechtstedenbestuur zal er naar moeten streven de behandelingstermijn van aanvragen zo kort mogelijk te houden en vooral aanvragen waar spoed mee geboden is direct af te handelen. Door middel van mandatering van de beslissingsbevoegdheid kan de besluitvorming worden versneld.

 

Bij het bepalen van de beslistermijn op een aanvraag voor een tegemoetkoming wordt rekening gehouden met de tijd die gemoeid is met het uitbrengen van het advies door de in artikel 2.3, eerste lid bedoelde onafhankelijke organisatie. Om de doorlooptijd van de adviesaanvraag te bespoedigen, verdient het aanbeveling dat de Sociale Dienst Drechtsteden "harde" afspraken maakt met de adviserende organisaties over de termijn waarbinnen adviezen worden uitgebracht.

 

Artikel 3.2 Weigeringsgrond

Dit artikel bevat een aantal weigeringsgronden. Deze zijn aanleiding om de aanvraag niet in behandeling te nemen.

 

Onderdeel a geeft aan dat een ouder aanvraag wordt afgewezen als de ouder niet behoort tot de doelgroep, zoals gedefinieerd in artikel 1, eerste lid onderdeel f.

 

Onderdeel b bepaalt dat een tegemoetkoming op grond van een sociaal-medische indicatie een vangnetvoorziening is. Alleen ouders die niet op grond van een bepaling in de Wet kinderopvang aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming in de kosten kinderopvang, kunnen aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten kinderopvang wegens een sociaal-medische noodzaak.

 

Onderdeel c koppelt het recht op een tegemoetkoming aan de draagkracht van de ouder. Bij het vaststellen van de financiële draagkracht wordt aangesloten bij de methodiek en de criteria die gelden voor de toekenning van individuele bijzondere bijstand. Hierop zijn de artikelen 31, 32 en 33 van de Wet werk en bijstand van kracht met betrekking tot middelen en inkomen en artikel 34 van de Wet werk en bijstand met betrekking tot vermogen. De ouder, die op grond van deze regels voldoende financiële draagkracht heeft om de kosten zelf te betalen, komt niet in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Indien en voor zover deze draagkracht niet toereikend is om zelf volledig in de kosten van opvang te voorzien, zal de ouder een lagere tegemoetkoming ontvangen. Het Drechtstedenbestuur kan op een later moment, indien gewenst, bij uitvoeringsbesluit nieuwe criteria formuleren voor het bepalen van de financiële draagkracht.

 

Naast de weigeringsgronden in dit artikel kent de Awb ook een aantal gronden om de subsidie­verlening te weigeren. Ook deze weigeringsgronden zijn van toepassing. Artikel 4:35 Awb bepaalt dat de subsidieverlening kan worden geweigerd indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

  • a.

    de activiteiten niet of niet geheel zullen plaatsvinden;

  • b.

    de aanvrager niet zal voldoen aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

  • c.

    de aanvrager niet op een behoorlijke wijze rekening en verantwoording zal afleggen omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.

 

Het tweede lid van artikel 4:35 Awb bepaalt dat de subsidieverlening voorts in ieder geval kan worden geweigerd indien de aanvrager:

  • a.

    in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben geleid, of

  • b.

    failliet is verklaard of aan hem surséance van betaling is verleend of ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.

 

Naar bovengenoemde bepalingen wordt ook verwezen in artikel 10 van de ASV van de Drechtsteden. De weigeringsgronden in artikel 10 zullen zich naar alle waarschijnlijkheid niet voordoen bij degenen die een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang vragen op basis van sociaal-medische indicatie, zodat daar hier niet verder op hoeft te worden ingegaan.

 

Artikel 3.3 Ingangsdatum

 

Dit artikel bepaalt dat een tegemoetkoming niet met terugwerkende kracht wordt verleend. Er zijn

twee ingangsdata voor de tegemoetkoming:

  • 1.

    de datum waarop de kinderopvang een aanvang neemt.

  • 2.

    de datum waarop de aanvraag voor een tegemoetkoming door het Drechtstedenbestuur in ontvangst is genomen (eerste lid) In deze situatie zal de ouder op het moment dat hij zijn aanvraag indient reeds kinderopvang hebben.

 

Dit artikel bepaalt dat er geen tegemoetkoming wordt verstrekt voor kosten van kinderopvang die plaatsvindt voordat een aanvraag voor een tegemoetkoming bij het Drechtstedenbestuur is ingediend. Een aanvraag wordt door het Drechtstedenbestuur in ontvangst genomen wanneer deze voldoet aan de vormvereisten van artikel 4.1 en 4.2 Awb. Dit betekent dat een aanvraag:

  • -

    schriftelijk moet worden ingediend;

  • -

    moet zijn ondertekend;

  • -

    de naam, het adres en burgerservicenummer van de aanvrager dient te bevatten;

  • -

    een aanduiding moet geven van de beschikking die wordt gevraagd.

 

De ingangsdatum van de tegemoetkoming heeft betrekking op het moment waarop de aanspraak op een tegemoetkoming ontstaat. De uitbetaling van de tegemoetkoming vindt plaats vanaf het moment dat het besluit tot verlening is genomen. De betaling vindt dan met terugwerkende kracht plaats tot de datum waarop de aanvraag in ontvangst is genomen.

 

De ingangsdatum van verstrekking van de tegemoetkoming is ook van toepassing op aanvragen voor uitbreiding van het aantal uren kinderopvang. De verhoogde tegemoetkoming wordt verstrekt vanaf het moment dat de aanvraag door het Drechtstedenbestuur in ontvangst is genomen.

De bepaling dat een tegemoetkoming niet met terugwerkende kracht wordt verleend heeft ook betrekking op aanvragen voor een verhoging van de tegemoetkoming in verband met een uitbreiding van het aantal uren kinderopvang. De verhoogde tegemoetkoming wordt verstrekt vanaf het moment dat het Drechtstedenbestuur het besluit daartoe heeft genomen en bekend heeft gemaakt.

 

Indien de kinderopvang pas start na het moment dat de aanvraag voor een tegemoetkoming bij het Drechtstedenbestuur is ingediend, geldt de datum waarop de kinderopvang een aanvang neemt als startdatum van de tegemoetkoming.

 

Artikel 3.4 De periode waarvoor de tegemoetkoming wordt verleend

 

Een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op sociaal-medische gronden is altijd van tijdelijke aard. Deze tijdelijke ondersteuning is bedoeld om de eerste nood te lenigen en de ouder(s) de gelegenheid te geven zelf tot een structurele oplossing te komen. Als uitgangspunt voor de geboden tegemoetkoming geldt het principe “kortst adequaat”. Een tegemoetkoming kan maximaal voor een periode van 6 maanden worden verstrekt.

 

Artikel 3.5 Omvang van de kinderopvang

 

Een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op sociaal-medische gronden wordt te allen tijde afgestemd op de persoonlijke situatie. Het aantal uren bedraagt niet meer dan voor de leniging van de eerste nood noodzakelijk wordt geacht. Als uitgangspunt voor de geboden tegemoetkoming geldt het principe “kortst adequaat”. Een tegemoetkoming kan maximaal voor 6 dagdelen per week worden verstrekt.

 

Artikel 3.6 Ouderbijdrage

 

Bij een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op sociaal-medische gronden wordt van de ouder een eigen bijdrage gevraagd. De gevraagde eigen bijdrage wordt bepaald aan de hand van de voor dat jaar geldende kinderopvangtoeslagtabel zoals vastgelegd in het Besluit Kinderopvangtoeslag (Bijlage 1, behorend bij artikel 6). De kinderopvangtoeslagen die door de Belastingdienst verstrekt worden ook op deze tabel gebaseerd. De eigen bijdrage van ouders neemt toe naarmate het inkomen stijgt.

 

De berekening van het toetsingsinkomen vindt plaats door het belastbaar loon per maand op de datum aanvraag te vermenigvuldigen met 12 en dit bedrag vervolgens te vermeerderen met 8% vakantietoeslag (het belastbaar maandinkomen wordt op de loonstrook ook wel eens loon voor loonheffing genoemd).

 

Een eventuele bijdrage van een werkgever wordt in mindering gebracht op de tegemoetkoming kosten kinderopvang.

 

Artikel 3.7 Maximum uurtarief

 

Bij de bepaling van de kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst wordt gebruik gemaakt van een maximum uurtarief. Dit tarief wordt jaarlijks geïndexeerd en is door de wetgever vastgelegd in het Besluit Kinderopvangtoeslag. Bij de bepaling van de hoogte van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op sociaal-medische gronden wordt bij de door de Belastingdienst gehanteerde methodiek aangesloten. Er wordt uitgegaan van de werkelijke door de ouder en kinderopvanginstelling overeengekomen uurprijzen, mits deze niet hoger zijn dan het wettelijk vastgestelde maximum voor de betreffende kinderopvangsoort. Indien de uurprijzen het wettelijk gestelde maximum overschrijden, wordt in de berekening uitgegaan van de wettelijk gemaximeerde uurprijs en komt het surplus voor rekening van de ouder(s).

 

Artikel 3.8 Inhoud van de beschikking

 

Besluiten over de toekenning van een sociaal-medische indicatie en de verlening van een tegemoetkoming worden in een beschikking vastgelegd. In de beschikking wordt eerst het besluit over de aanwezigheid van een sociaal-medische indicatie en vervolgens het besluit over de verstrekking van een tegemoetkoming opgenomen.

 

Het besluit is een beschikking in de zin van titel 4.1 van de Awb. Dit betekent dat tegen het besluit bezwaar kan worden gemaakt en beroep kan worden ingesteld.

 

Onderdelen a tot en met d spreken voor zich.

 

Onderdeel e bepaalt dat in de beschikking wordt aangegeven hoe het bedrag van de tegemoetkoming is bepaald. In de beschikking moet onder andere de wijze van uitbetaling van de tegemoetkoming worden vermeld (onderdeel f). Artikel 3.9 bepaalt dat de uitbetaling plaatsvindt in de vorm van maandelijkse voorschotten. Onderdeel g schrijft voor dat in de beschikking de verplichtingen van de ouder worden opgenomen. Daarbij moet aan de volgende verplichtingen worden gedacht:

  • -

    de verplichting om binnen vier weken na afloop van de periode waarvoor de tegemoetkoming is verleend aan het Drechtstedenbestuur een overzicht te verstrekken van de feitelijke kosten van kinderopvang over deze periode;

  • -

    de informatieplicht die is opgenomen in artikel 5.1;

  • -

    de verplichting om alle bewijsstukken die aan de verstrekking van de tegemoetkoming ten

grondslag liggen tenminste gedurende één jaar na de vaststelling te bewaren en deze op verzoek ter beschikking te stellen aan het Drechtstedenbestuur voor controledoeleinden.

 

Als de noodzaak van kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie wordt vastgesteld, wordt in de beschikking aangegeven hoeveel uren kinderopvang per week noodzakelijk wordt geacht. Het besluit over de noodzakelijke omvang van de kinderopvang vormt de grondslag voor de aanvraag voor een tegemoetkoming. Bovendien moet in het besluit de geldigheidsduur van de indicatie worden vermeld. In het indicatieadvies zal hierover ook een uitspraak moeten worden gedaan.

 

Het Drechtstedenbestuur neemt het besluit op basis van het uitgebrachte indicatieadvies. Dit advies is niet bindend. Dit betekent dat het Drechtstedenbestuur van dat advies kan afwijken. Als het Drechtstedenbestuur een beschikking geeft die afwijkt van het uitgebrachte advies, zal het Drechtstedenbestuur de redenen voor de afwijking in de beschikking moeten motiveren (artikel 4:20 Awb). De motivering verplichting geldt vooral voor het geval waarin een positief advies wordt gegeven en het Drechtstedenbestuur een afwijzend besluit neemt.

 

Artikel 3.9 De bevoorschotting van de tegemoetkoming

 

Het eerste lid regelt dat de subsidieverstrekking plaatsvindt in de vorm van maandelijkse voorschotten. Dit betekent dat het totale bedrag van de tegemoetkoming waarop de aanvrager recht heeft, wordt gedeeld in maandelijkse delen. De Sociale Dienst Drechtsteden betaalt de tegemoetkoming uit aan de ouder. De ouder kan, al dan niet op verzoek van het kindercentrum of het gastouderbureau, de Sociale Dienst Drechtsteden machtigen om de betalingen rechtstreeks aan dat kindercentrum, gastouderbureau of bemiddelaar te doen. Deze machtiging verandert juridisch gezien niets aan de verhouding tussen de Sociale Dienst Drechtsteden en de ouder. Ook al wordt het bedrag gestort op de rekening van het kindercentrum, gastouderbureau of bemiddelaar, er blijft sprake van een betaling van de tegemoetkoming van de Sociale Dienst Drechtsteden aan de ouder.

 

Het tweede lid geeft het Drechtstedenbestuur de bevoegdheid om nadere voorschriften te stellen over de wijze van bevoorschotting van de tegemoetkoming. Zo kan het Drechtstedenbestuur bepalen dat er alleen een voorschot wordt betaald op basis van een factuur van het kindercentrum of gastouderbureau. Het Drechtstedenbestuur zou zo'n voorschrift kunnen stellen wanneer er twijfels bestaan of een ouder daadwerkelijk gebruik zal maken van kinderopvang.

 

Artikel 3.10 Subsidieplafond

 

Met het begrip “subsidieplafond” wordt bedoeld: het maximale bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak beschikbaar is voor de verstrekking van een bepaalde subsidie. Indien een subsidieplafond is vastgesteld, moet de subsidie worden geweigerd wanneer bij verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden (artikel 4.25, tweede lid Awb).

 

Artikel 4.1 Het besluit tot vaststelling van de tegemoetkoming

 

Op grond van artikel 4:47, onderdeel a, Awb kan het Drechtstedenbestuur een subsidie (dus ook een

tegemoetkoming) ambtshalve vaststellen. Ambtshalve vaststellen houdt in dat het Drechtstedenbestuur op eigen initiatief de tegemoetkomingen vaststelt. De ouders hoeven geen aanvraag tot het vaststellen van de tegemoetkoming bij het Drechtstedenbestuur in te dienen.

De ouders zijn wel verplicht om binnen vier weken na afloop van de periode waarvoor de tegemoetkoming is verleend aan het Drechtstedenbestuur een overzicht van de feitelijke kosten van kinderopvang over deze periode te verstrekken.

 

Het Drechtstedenbestuur heeft vervolgens acht weken de tijd om de tegemoetkoming vast te stellen. In deze periode kan het Drechtstedenbestuur een onderzoek doen naar de rechtmatigheid van de tegemoetkoming door gegevens van de ouders te controleren en eventueel inlichtingen bij de houders van een kindcentrum of gastouderbureau op te vragen.

 

In het besluit tot het vaststellen van de tegemoetkoming wordt bepaald wat precies het bedrag is waar de ouder die de tegemoetkoming heeft aangevraagd recht op heeft. De berekeningswijze die is opgenomen in de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming geldt als het uitgangspunt voor het vaststellen van de tegemoetkoming. Dit betekent dat de tegemoetkoming wordt vastgesteld op basis van het aantal uren kinderopvang dat in de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming is vastgelegd. Dat is een maximum aantal uren. In de beschikking tot vaststelling van de tegemoetkoming kan wel worden uitgegaan van een lager aantal uren, maar niet van een hoger aantal.

 

Als de aanvrager de gegevens niet verstrekt, kan het Drechtstedenbestuur de tegemoetkoming op een lager bedrag vaststellen. Lager vaststellen kan ook betekenen op nul vaststellen. Het Drechtsteden­bestuur heeft deze bevoegdheid op grond van artikel 4:46, tweede en derde lid, Awb. Op grond van het tweede lid kan de subsidie lager worden vastgesteld indien:

  • a.

    de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden;

  • b.

    de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

  • c.

    de subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;

  • d.

    de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten.

Het derde lid van artikel 4:46 luidt: 'Voor zover het bedrag van de subsidie afhankelijk is van de werkelijke kosten van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, worden kosten die in redelijkheid niet als noodzakelijk kunnen worden beschouwd bij de vaststelling van de subsidie niet in aanmerking genomen'.

 

Artikel 4.2 Verrekening met voorschotten

 

Dit artikel regelt de uitbetaling van het nog te betalen deel van de tegemoetkoming na de vaststelling van de tegemoetkoming. Als het Drechtstedenbestuur bij de bevoorschotting op basis van de beschikking een hoger bedrag heeft uitgekeerd dan waarop de ouder recht blijkens de vaststelling recht heeft, kan het Drechtstedenbestuur het te veel betaalde bedrag terugvorderen.

 

Artikel 4.3 Intrekken van de beschikking en terugvorderen van de tegemoetkoming

 

In de Awb is geregeld op welke gronden een subsidie (tegemoetkoming) kan worden ingetrokken en teruggevorderd. Daarbij moeten twee situaties worden onderscheiden:

  • a.

    de situatie waarin de tegemoetkoming nog niet is vastgesteld;

  • b.

    de situatie waarin de tegemoetkoming wel is vastgesteld.

 

Ad a. De tegemoetkoming is nog niet vastgesteld: intrekken of wijzigen van de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming (artikel 4:48 Awb)

Zolang de tegemoetkoming nog niet is vastgesteld kan het Drechtstedenbestuur de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming in of ten nadele van de ontvanger van de tegemoetkoming wijzigen, indien:

  • a.

    de activiteiten waarvoor de tegemoetkoming is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden;

  • b.

    de ontvanger niet heeft voldaan aan de aan de tegemoetkoming verbonden verplichtingen;

  • c.

    de ontvanger van de tegemoetkoming onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot verlening van de tegemoetkoming zou hebben geleid;

  • d.

    de verlening van de tegemoetkoming anderszins onjuist was en de ontvanger dit wist of behoorde te weten.

De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is verleend, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald. De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd, indien vijf jaren zijn verstreken sinds de dag waarop zij is bekendgemaakt.

 

Opschorten van de bevoorschotting (artikel 4:56 Awb)

Het Drechtstedenbestuur hoeft niet te wachten met het treffen van een maatregel tot dat het besluit tot verlening van de tegemoetkoming is ingetrokken of gewijzigd. Het Drechtstedenbestuur kan al eerder besluiten de betaling van de tegemoetkoming op te schorten. Op grond van artikel 4:56 Awb kan het Drechtstedenbestuur de verplichting tot betaling van een voorschot opschorten met ingang van de dag waarop het Drechtstedenbestuur aan de ouder schriftelijk kennis geeft van het ernstige vermoeden dat er grond bestaat om de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming in te trekken of te wijzigen. Deze opschorting duurt tot en met de dag waarop de beschikking over de intrekking of wijziging is bekendgemaakt of de dag waarop sedert de kennisgeving van het ernstige vermoeden dertien weken zijn verstreken.

 

Ad b. de tegemoetkoming is wel vastgesteld: intrekken of wijzigen van de beschikking tot

subsidievaststelling (artikel 4:49 Awb)

Ook als de tegemoetkoming is vastgesteld, is het Drechtstedenbestuur in bepaalde gevallen bevoegd de beschikking tot het vaststellen van de tegemoetkoming in te trekken of ten nadele van de

ontvanger van de tegemoetkoming te wijzigen. Het gaat om de volgende gevallen:

  • a.

    er is sprake van feiten of omstandigheden waarvan het Drechtstedenbestuur bij de vaststelling vande tegemoetkoming redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de tegemoetkoming lager dan overeenkomstig de verlening van de tegemoetkoming zou zijn vastgesteld;

  • b.

    de vaststelling van de tegemoetkoming was onjuist en de ontvanger van de tegemoetkoming wist dit of behoorde dit te weten;

  • c.

    de ontvanger van de tegemoetkoming heeft na de vaststelling van de tegemoetkoming niet voldaan aan de aan de tegemoetkoming verbonden verplichtingen.

De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden

gewijzigd, indien vijf jaren zijn verstreken sinds de dag waarop zij is bekendgemaakt.

 

Terugvordering (artikel 4.57 Awb)

Indien de beschikking tot het verlenen of het vaststellen van de tegemoetkoming is ingetrokken of ten nadele van de ouder is gewijzigd, vordert het Drechtstedenbestuur het reeds betaalde bedrag van de ouder terug. Dit betekent bijvoorbeeld dat het bedrag dat wordt teruggevorderd kan worden verrekend met de tegemoetkoming die aan de ouder wordt verstrekt. In het besluit tot terugvordering moet de wijze waarop zal worden teruggevorderd, worden vermeld.

 

Artikel 5.1 Inlichtingenplicht

 

Om het recht en de hoogte van de tegemoetkoming te kunnen vaststellen, dient het Drechtsteden­bestuur te beschikken over alle gegevens die daarvoor van belang zijn.

 

Het eerste lid regelt dat de ouder uit eigen beweging en ongevraagd relevante wijzigingen aan het Drechtstedenbestuur dient te verstrekken, die kunnen leiden tot een lagere tegemoetkoming.

 

Het tweede lid regelt dat de ouder op aanvraag van het Drechtstedenbestuur alle relevante gegevens, die voor de bepaling van het recht op en de hoogte van de tegemoetkoming van belang zijn, dient te verstrekken.

 

Het niet nakomen van bovenstaande verplichtingen kan leiden tot intrekking en/of terugvordering van de tegemoetkoming zoals vastgelegd in artikel 4.3.

 

Artikel 5.2 Bewaarplicht

 

Met het oog op de mogelijkheid van het Drechtstedenbestuur om ook na de vaststelling van de tegemoetkoming te controleren of de tegemoetkoming rechtmatig is verstrekt, is in dit artikel een bewaarplicht opgenomen.

 

Artikel 6.1 Uitvoering

 

De directeur van de Sociale Dienst Drechtsteden is belast met de uitvoering van deze regeling.

 

Artikel 6.2 Hardheidsclausule

 

De directeur van de Sociale Dienst Drechtsteden is belast met de uitvoering van deze regeling.

 

Artikel 6.3 Inwerkingtreding

 

De inwerkingtreding van deze regeling volgt de inwerkingtreding van de wijziging van de Wet kinderopvang zoals vastgesteld op 12 juli 2012. De inwerkingtreding van de wetswijziging geschiedt op basis van Koninklijk Besluit op een nader te bepalen tijdstip. Deze regeling treedt op dezelfde dag in werking als de wet. De regeling vervangt op die datum tevens de Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Drechtsteden.

 

Artikel 6.4 Citeertitel

 

Deze bepaling spreekt voor zich.