Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR611032
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR611032/1
Regeling vervallen per 07-06-2023
Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging Servicecentrum Drechtsteden en Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden
Geldend van 26-06-2018 t/m 06-06-2023
Intitulé
Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging Servicecentrum Drechtsteden en Gemeentebelastingen en Basisinformatie DrechtstedenHet DRECHTSTEDENBESTUUR van de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden;
gelet op artikel 2, tweede en derde lid van het Mandaatbesluit Servicecentrum Drechtsteden;
overwegende,
- -
dat met ingang van 1 april 2008 de dienstverlening op de middelenfuncties aan en binnen de deelnemers wordt verzorgd door en vanuit het Servicecentrum Drechtsteden, als organisatieonderdeel van het openbaar lichaam Drechtsteden;
- -
dat de Deelnemende gemeenten, alsmede de Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid om die dienstverlening goed, rechtmatig en efficiënt te laten verlopen, mandaat, volmacht en machtiging hebben verleend aan het Drechtstedenbestuur, met de mogelijkheid om daarvan ondermandaat te verlenen;
- -
Dat het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid bij besluit van 11 april 2018 mandaat heeft verleend aan het Drechtstedenbestuur om ten behoeve van de omgevingsdienst een Functionaris Gegevensbescherming aan te wijzen, datalekken te melden en het register daaromtrent bij te houden;
- -
dat het noodzakelijk is om van deze gemandateerde bevoegdheden ondermandaat te verlenen tot maximaal het laagste leidinggevende niveau binnen het Servicecentrum Drechtsteden en Gemeentebelastingen Drechtsteden;
- -
dat een aantal taken op het gebied van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen is ondergebracht bij Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden
b e s l u i t :
vast te stellen het navolgende
Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging tot het uitoefenen van bevoegdheden van de deelnemers door het Servicecentrum Drechtsteden en Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden
Artikel 1 Definities
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
het college: het college van burgemeester en wethouders van een deelnemer;
- b.
de burgemeester: de burgemeester van een deelnemer als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte
- c.
deelnemer: een gemeente die aangesloten is bij de Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden en de Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid;
- d.
het Drechtstedenbestuur: het Dagelijks Bestuur van het openbaar lichaam Drechtsteden
- e.
de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;
- f.
de raad: de gemeenteraad van een deelnemer;
- g.
mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen.
- h.
volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
- i.
machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 2 Definities Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
De hierna onder a tot en met d gehanteerde begrippen moeten, indien van toepassing op de Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid, in dit besluit als volgt worden gelezen:
- a.
de gemeente: te lezen als “Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid”;
- b.
de raad: te lezen als “het algemeen bestuur”;
- c.
het college: te lezen als “het dagelijks bestuur”;
- d.
de burgemeester: te lezen als “de voorzitter”.
Artikel 3 Mandaat
- 1.
Van de door de deelnemers aan het Drechtstedenbestuur verleende mandaten voor de uitvoering van werkzaamheden door het Servicecentrum Drechtsteden en Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden wordt ondermandaat verleend als aangegeven in de bijlagen.
- 2.
Ondermandaat wordt verleend tot een leidinggevend niveau niet lager dan dat van teamleider, behalve bij Treasury. Op dat terrein worden bevoegdheden tot aan de Treasurer en daartoe aangewezen medewerkers van de Financiële Administratie van het Service Centrum Drechtsteden ondergemandateerd.
- 3.
In geval de (onder)mandaathouder aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, afwezig is, worden de gemandateerde bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger of door zijn direct leidinggevende.
Artikel 4 Algemene uitzonderingen van mandaat
- 1.
Aan het college en de burgemeester blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:
- a.
de raad;
- b.
de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;
- c.
de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;
- d.
de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;
- e.
de vice-presdent van de Raad van State;
- f.
de president van de Algemene Rekenkamer;
- g.
enig bestuursorgaan van een provincie;
- h.
enig bestuursorgaan van een waterschap of een hoogheemraadschap;
- i.
de Nationale Ombudsman.
- a.
- 2.
Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het ondermandaat niet van toepassing:
- 3.
indien het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan het college of de burgemeester zijn gesteld;
- 4.
indien de verantwoordelijke portefeuillehouder namens het college beslist dat de aangelegenheid door het college moet worden afgedaan en indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties;
- 5.
indien de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;
- 6.
indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen.
Artikel 5 Instructies
Het Drechtstedenbestuur kan – binnen de voorwaarden die door de deelnemer zijn gesteld – instructies geven over de wijze waarop de ondergemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.
Artikel 6 Ondertekening
- 1.
Dit besluit heeft betrekking op de volgende besluiten en documenten:
- a.
Publiekrechtelijke besluiten en documenten waarin deze worden vastgelegd;
- b.
Privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen en documenten waarin deze worden vastgelegd;
- c.
Officiële standpunten van of namens het gemeentebestuur en documenten waarin deze worden vastgelegd.
- a.
- 2.
Documenten, bedoeld in het eerste lid, worden opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van de betreffende deelnemer en worden als volgt ondertekend:
“Het college van <naam gemeente>”, respectievelijk “Het dagelijks bestuur van de Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ”,
namens deze,
<functienaam ondertekenaar>,
<naam ondertekenaar>”
- 3.
Documenten, anders dan in het eerste lid bedoeld, zoals stukken ter voorbereiding van vergaderingen e.d., kunnen desgewenst door medewerkers worden ondertekend.
- 4.
Ingeval van ondertekeningsmandaat, worden de documenten opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van betreffende deelnemer en als volgt ondertekend:
“Overeenkomstig het door <naam bestuursorgaan, naam deelnemer en datum besluit> genomen besluit”,
<functienaam ondertekenaar>
<naam ondertekenaar>
Artikel 7 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
- a.
Volmacht;
- b.
Machtiging.
Artikel 8 Inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014. [Dit is een evidente vergissing. Juridisch treedt dit besluit in werking op de achtste dag na de bekendmaking]
- 2.
Het Ondermandaatbesluit Servicecentrum Drechtsteden van 18 december 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het eerste lid genoemde datum.
Artikel 9 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als "Ondermandaatbesluit SCD en GBD".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 mei 2018.
Het Drechtstedenbestuur,
De Drechtstedensecretaris, de voorzitter,
P. van den Wijngaart A.W. Kolff
Bijlage 1 Bevoegdheden van algemene aard
X= ondermandaat
Bevoegdheid |
Secretaris GRD |
Directeur SCD |
Manager Financiën |
Manager Facilitaire Zaken & Documentaire Informatie Voorziening |
Manager nformatie Communicatie Technologie |
Manager Juridisch Kennis Centrum & Inkoop |
Manager P&O |
Teamleider Inkoop |
Teamleider Gebouwen -beheer |
Teamleider Facilitair |
Teamleider Applicaties |
Aangaan en opzeggen van contracten, voor zover het aangelegenheden betreft waartoe de deelnemer expliciet budget beschikbaar heeft gesteld, of waartoe de deelnemer opdracht heeft gegeven. Dit mandaat geldt niet ter uitbreiding of beperking van de specifieke mandaten als genoemd in bijlage 2 tot en met 9. |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Bijlage 2 Bevoegdheden op het gebied van juridische zaken
X= ondermandaat
Bevoegdheid |
Secretaris GRD |
FG |
Directeur SCD |
Afdelings manager Juridisch Kennis centrum |
Teamleider Juridisch Advies en Advocatuur |
Teamleider Schade- en Aansprakelijkheid |
Teamleider Bezwaar & Beroep |
Voorwaarden |
Het voeren van de correspondentie en het verrichten van alle (rechts)handelingen in het kader van bezwaarprocedures, met uitzondering van het nemen van de beslissing op bezwaar. |
X |
X |
||||||
Het bekendmaken van besluiten op bezwaar |
X |
X |
X |
X |
Voor Dordrecht, Papendrecht, en Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid |
|||
Het in behandeling nemen, behandelen en nemen van besluiten over aansprakelijkstellingen door derden |
X |
X |
X |
Erkenning van aansprakelijkheid na overleg vooraf met de betreffende deelnemer |
||||
Het aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schades aan gemeentelijke eigendommen |
X |
X |
X |
|||||
Het voeren van de correspondentie en het verrichten van (rechts)handelingen in het kader van de coördinatie van de nazorg van schade bij calamiteiten |
X |
X |
||||||
Het voeren van schriftelijk en mondeling verweer, het verschaffen van nadere inlichtingen en het vertegenwoordigen van de burgemeester, het college en de gemeenteraad en het Dagelijks Bestuur van het openbaar lichaam Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid ter rechtszitting in verband met de ingediende bezwaarschriften, zienswijzen en bedenkingen, ingesteld (hoger) beroep en/of verzoeken om voorlopige voorziening en verzetprocedures bij de gemeentelijke commissie bezwaarschriften, de gerechten, het college van Gedeputeerde Staten, de CRvB en de (voorzitter van de) Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
||
Het inschakelen van juridische bijstand ten behoeve van rechtsgedingen. |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Na overleg met de deelnemer. |
|
Het benoemen van de Functionaris Gegevensbescherming |
X |
Geldt ook voor OZHZ |
||||||
Het melden van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens |
X |
X |
X |
X |
X |
Geldt ook voor OZHZ Voor Hendrik Ido Ambacht en Zwijndrecht: na overleg. |
||
Het afdoen van verzoeken om informatie of inzage op grond van de Wet openbaarheid van bestuur en van de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
X |
X |
X |
X |
||||
Het bekendmaken van besluiten en andere daarvoor in aanmerking komende mededelingen in het elektronisch Gemeenteblad, respectievelijk in de Staatscourant respectievelijk in het elektronisch GR-blad |
X |
X |
Bijlage 3 Bevoegdheden op het gebied van documentaire informatievoorziening
X= ondermandaat
Bevoegdheid |
Secretaris GRD |
Directeur SCD |
Directeur Gemeentebelastingen e n Basisinformatie Drechtsteden |
Afdelingsmanager Facilitaire Zaken & Documentaire Informatievoorziening |
Teamleider Documentaire Informatievoorziening |
Senior medewerker Basisinformatie |
Voorwaarden |
|
Het verzenden van bevestigingen van ontvangst van aanvragen en stukken, gericht aan de deelnemers |
X |
X |
X |
X |
||||
Het uitvoeren van de bevoegdheden die voortvloeien uit de Archiefwet, voor zover het de taken van het team Documentaire Informatievoorziening betreft |
X |
X |
X |
X |
||||
Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
X |
X |
Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
|||||
Het doorgeven van deze mutaties aan de Landelijke Voorziening, een en ander ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
X |
X |
Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht, en Zwijndrecht |
|||||
Het behandelen van herstelverzoeken en doorvoeren van correcties in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
X |
X |
Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
|||||
Het voor afschrift tekenen van kopieën van brondocumenten in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
X Gebeurt feitelijk aan de balie; ondermandaat nodig van directeur |
Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
||||||
Het op verzoek verstrekken van gewaarmerkte afschriften van opgenomen beperkingenbesluiten, een afschrift of uittreksel van de in de registratie opgenomen gegevens in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
X Gebeurt feitelijk aan de balie; ondermandaat nodig van directeur |
Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
||||||
Het op verzoek afgeven van een schriftelijke verklaring dat er blijkens de gemeentelijke beperkingenregistratie op een aangegeven onroerende zaak geen beperking van kracht is in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen. |
X Gebeurt feitelijk aan de balie; ondermandaat nodig van directeur |
Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
Bijlage 4 Bevoegdheden op personeelsgebied
X= ondermandaat
Bevoegdheid |
Secretaris GRD |
Directeur SCD |
Manager P&O |
Teamleider Beheer |
Teamleider Mobiliteit en Ontwikkeling |
Teamleider Advies |
Voorwaarden |
Het uitvoeren van het wervings- en selectiebeleid, waaronder het voeren van sollicitatieprocedures en het ondertekenen van de relevante correspondentie zoals ontvangstbevestiging, uitnodiging etc. |
X |
X |
X |
Ondertekeningsmandaat |
|||
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de deelnemers, op grond van de desbetreffende rechtspositieregeling (CAR-UWO) en eigen lokale regelingen |
X |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen |
|||||
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de deelnemers, op grond van regelingen betreffende de arbeidsvoorwaarden, waaronder de Attentieregeling, de Bezoldigingsregeling, de Garantieregeling gratificatie ambtsjubileum, de Klokkenluidersregeling en de Werktijdenregeling. |
X |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen |
|||||
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de deelnemers, in het kader van de functiebeschrijving en functiewaardering |
X |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen |
|||||
Het verstrekken van informatie aan UWV / ABP / Loyalis/ IZA / Arbo Unie en/of overige uitvoeringsinstanties in het kader van sociale zekerheidswetgeving, de bovenwettelijke WW en suppletieregelingen. |
X |
X |
X |
X |
|||
Het uitvoeren van (gelegd) loonbeslag |
X |
X |
|||||
Het afgeven van werkgeversverklaringen |
X |
X |
|||||
Het uivoeren van werkzaamheden op het gebied van de salaris- en personeelsadministratie |
X |
X |
Bijlage 5 Bevoegdheden op financieel gebied
X= ondermandaat
Bevoegdheid |
Directeur SCD |
Manager Financiën |
Teamleider Financiële Administratie |
Teamleider Crediteuren |
Teamleider Debiteuren |
Voorwaarden |
Het verlenen van uitstel van betalingen en het in dat verband treffen van betalingsregelingen. |
X |
X |
X |
|||
Het versturen van aanslagen en facturen en het treffen van betalings- en invorderingsmaatregelen van o.a. grafrechten, brandweerrechten, leges, huren, (erf)pachten, marktgelden, verbeurde dwangsommen en vorderingen uit hoofde van privaatrechtelijke verbintenissen. |
X |
X |
X |
X |
||
Het bij de rechtbank aanhangig maken van een vordering kleiner dan € 25.000 |
X |
X |
X |
X |
Bij Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht na overleg vooraf |
|
Het ondertekenen van de verklaring derdenbeslag, wanneer derdenbeslag onder de deelnemer is gelegd |
X |
X |
X |
X |
||
Het doen van aangifte BTW voor het totaal van de deelnemers en aangiften van het BTW-compensatiefonds en het indienen van suppleties en bezwaarschriften omzetbelasting en BTW compensatiefonds. |
X |
X |
||||
Het doen van verklaring van de vorderingen en zaken die door beslag zijn getroffen |
X |
X |
X |
X |
||
Het verrichten van betalingen en spoedbetalingen t.b.v. door of namens de deelnemer aangegane verplichtingen |
X |
X |
X |
X |
||
Het doen van aangifte van Informatie Voor Derden (IV3), EMU-saldo en van andere aangiftes waartoe een deelnemer als werkgever of als rechtspersoon is gehouden |
X |
X |
X |
Bijlage 6 Bevoegdheden op communicatiegebied
X= ondermandaat
Bevoegdheid |
Teamleider Regio |
Teamleider 5 Gemeenten |
Teamleider Dordrecht |
Voorwaarden |
Het plaatsen van gemeentenieuws in het elektronisch gemeenteblad, in de Staatscourant en in het daartoe bestemde huis-aan-huisblad |
X |
X |
X |
Na accordering van redactie door deelnemer |
Het verzorgen van publicaties |
X |
X |
X |
Na accordering van redactie door deelnemer |
Bijlage 7 Bevoegdheden op het gebied van inkoop en aanbesteding
X= ondermandaat
Bevoegdheid |
Secretaris GRD |
Directeur SCD |
Manager Juridisch Kenniscentrum & Inkoop |
Teamleider Inkoop |
Voorwaarden |
Het verrichten van rechts- en feitelijke handelingen in het kader van aanbestedingsprocedures voor werken, leveringen en diensten, niet zijnde het gunningsbesluit en het besluit tot het aangaan van een overeenkomst |
X |
X |
X |
X |
Bijlage 8 Bevoegdheden op het gebied van Treasury
Bevoegdheid / ondermandaat |
Treasurer |
Adviseur FA |
Senioer FA |
Voorwaarden / toelichting |
Het voeren van onderhandelingen inzake bancaire dienstverlening met dien verstande dat geen mandaat wordt verleend voor het aangaan van een overeenkomst met een nieuwe bank |
X |
X |
X |
Verantwoording achteraf aan gemeente |
Het aangaan van overeenkomsten |
X |
X |
X |
Na voorafgaande toestemming Gemeente Voor Papendrecht geldt dat de overeenkomst moet worden getekend door de burgemeester |
Het openen van bankrekeningen |
X |
X |
X |
Verantwoording achteraf aan gemeente |
Het verrichten van overboekingen ten behoeve van saldoregulatie |
X |
X |
X |
|
Het opnemen of uitzetten van middelen met een looptijd van minder dan 1 jaar |
X |
X |
X |
Verantwoording achteraf aan gemeente |
Het aangaan van rente-instrumenten |
X |
Na voorafgaande toestemming gemeente |
||
Het opnemen van middelen met een looptijd van 1 jaar of langer alsmede het voeren van onderhandelingen daarover |
X |
Na voorgaande toestemming gemeente |
||
Het uitzetten van middelen met een een looptijd van 1 jaar of langer bij 's Rijks Schatkist of uit hoofde van treasury met een maximum van € 2 miljoen bij één tegenpartij alsmede het voeren van onderhandelingen daarover x Na voorafgaande toestemming gemeente |
X |
Na voorafgaande toestemming gemeente |
||
Het beheer van de portefeuille van opgenomen en uitgezette langlopende middelen |
X |
X |
X |
Bijlage 9 Bevoegdheden op het gebied van facilitaire dienstverlening
X= ondermandaat
Bevoegdheid |
Secretaris GRD |
Directeur SCD |
Manager Facilitaire Zaken & Documentaire Informatie Voorziening |
Teamleider Gebouwenbeheer |
Teamleider Facilitaire Zaken |
Voorwaarden |
Het plaatsen van opdrachten en bestellingen bij leveranciers ter uitvoering van contracten die door de klantorganisatie zijn aangegaan, voor zover de klant daartoe opdracht heeft gegeven |
X |
X |
X |
|||
Het nemen van besluiten ten aanzien van het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de deelnemer, voor de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur en met uitzondering van schoolgebouwen |
X |
X |
X |
X |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl