Regeling vervallen per 01-09-2012

Subsidieregeling innovatieve energieprojecten bestaande bouw woningcorporaties 2012

Geldend van 17-05-2012 t/m 31-08-2012

Intitulé

Subsidieregeling innovatieve energieprojecten bestaande bouw woningcorporaties 2012

Inhoud

SUBSIDIEVERSTREKKING

Artikel 1, Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a.    voorwaarden: de voorwaarden zoals genoemd in de Voorwaarden voor projecten uitgevoerd in het kader van Pieken in de Delta Noord-Nederland, het Operationeel programma Noord-Nederland 2007-2013;

b.    ASV: Algemene subsidieverordening Drenthe 2007;

c.     woningcorporatie: private of gemeentelijke organisatie die tot doelstelling heeft om zonder winstoogmerk betaalbare woonruimte te bouwen, te beheren en te verhuren, zoals vastgelegd in de algemene maatregel van bestuur "Besluit beheer sociale huursector" (Staatsblad 9 oktober 1992, 555);

d.    de-minimis steun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EG) nr. 1998/2006 van de commissie van 15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag op de minimis-steun, Pb EU L379 van 28 december 2006, blz. 5 met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen;

e.    energielabel: energieprestatiecertificaat voor een woning, opgesteld en afgegeven door een adviseur, gecertificeerd volgens beoordelingsrichtlijn BRL-9500-01;

f.     projectplan: een inhoudelijk werkplan, dat tevens aangeeft welke energiebesparende maatregelen worden getroffen om woning(en) energiezuinig te maken en, indien van toepassing, welke activiteiten de woningcorporatie zal ondernemen in het kader van de communicatiecampagne;

g.    energieneutrale woning: een woning die op jaarbasis evenveel duurzame energie opwekt en teruglevert als het aan fossiele energie gebruikt;

h.    samenwerkingsovereenkomst: getekende overeenkomst tussen 2 of meerdere woningcorporaties, waarin is aangegeven welke woningcorporatie verantwoordelijk is voor de uitvoering van haar deel van de te treffen maatregelen en welke woningcorporatie het penvoerderschap voert, namens de andere(n).

Artikel 2, Doel

De subsidieregeling heeft als doel het stimuleren van energiebesparende maatregelen in de bestaande woningvoorraad in de provincie Drenthe van woningcorporaties en het vergroten van kennis van de toepassing van energiebesparende maatregelen door middel van kennisdeling aan woningcorporaties.

Artikel 3, Subsidiabele activiteit

Gedeputeerde staten kunnen een woningcorporatie op aanvraag een incidentele prestatiesubsidie verstrekken voor:

1.    het treffen van innovatieve maatregelen ten behoeve van ten minste 30 woningen, leidend tot ten minste energielabel C; waarvan tenminste 50% van het aantal woningen een verbetering van minimaal 3 energielabelstappen behaalt en de overige woningen een verbetering van minimaal 2 energielabelstappen;

2.    het energieneutraal maken van ten minste 6 woningen;

3.    het energieneutraal maken van ten minste tien woningen samen met een of meerdere woningcorporaties;

4.    het opstellen en uitvoeren van een communicatieplan gericht op de huurders van de desbetreffende woningen en ter ondersteuning van de uitvoering van de maatregelen aan de desbetreffende woningen als bedoeld in het eerste, tweede en derde lid.

Artikel 4, Subsidieaanvraag en verdeelsystematiek

1.    Een aanvraag kan worden ingediend door inzending van een daartoe door gedeputeerde staten vastgesteld formulier. Het formulier vermeldt welke bijlagen bij de aanvraag dienen te worden overlegd.

2.    Een aanvraag, zoals beschreven in artikel 3, derde lid, dient te worden ingediend door 1 woningcorporatie, de penvoerder. Onderdeel van deze gezamenlijke aanvraag vormt een samenwerkingsovereenkomst.

3.    Gedeputeerde staten beslissen op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat wanneer de aanvrager met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht in de gelegenheid is gesteld zijn aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen, met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst geldt.

4.    Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

SUBSIDIEVERLENING

Artikel 5, Toetsingscriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen moet een aanvraag voldoen aan de volgende criteria.

1.    De hoogte van het totale subsidiebedrag dient minstens € 60.000,-- te bedragen.

2.    De aanvraag moet ingediend worden voor een bestaande woning, in de provincie Drenthe, opgeleverd voor 1 januari 1995.

3.    De in het eerste, tweede en derde lid van artikel 3 genoemde maatregelen dienen ten behoeve van de woning plaats te vinden.

4.    De huurprijs van de woningen is lager dan het jaarlijks te indexeren bedrag conform de beschikking van de Europese Commissie, nr. E 2/2005 en N642/2009, thans vastgesteld op € 664,66.

5.    De aanvrager voldoet of de gezamenlijke aanvragers voldoen naar rato aan de voorwaarden van de de minimis-steun.

Artikel 6, Subsidiabele kosten

1.    Als subsidiabele kosten worden in aanmerking genomen:

a.    de in redelijkheid te maken kosten voor activiteiten zoals bedoeld in artikel 3, eerste, tweede en derde lid, met in achtneming van de eisen voor het verkrijgen van het energieprestatiecertificaat voor een woning opgesteld en afgegeven door een adviseur, gecertificeerd volgens beoordelingsrichtlijn BRL-9500-01;

b.    kosten die rechtstreeks aan de uitvoering van het projectplan toerekenbaar zijn met inachtneming van eisen van soberheid en doelmatigheid;

c.    de te maken kosten voor de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3, vierde lid.

2.    Niet subsidiabele kosten zijn:

a.    de kosten van activiteiten en/of maatregelen waartoe al verplichtingen zijn aangegaan vóór de ontvangst van de aanvraag;

b.    kosten van maatregelen die betrekking hebben op een deel van de woningen dat in 1995 of later is opgeleverd;

c.    de kosten voor inzet van personeel in vaste dienst bij de aanvrager;

d.    de kosten voor zover deze door de aanvrager van een subsidie kunnen worden teruggevorderd op grond van de Wet op het BTW-compensatiefonds, de Wet op de omzetbelasting 1968 of op grond van enige andere voorziening;

e.    kosten die al vergoed worden door rijksregelingen en/of de Europese Commissie.

Artikel 7, Bepalingen omtrent de hoogte van de subsidie

1.    De subsidie bedraagt ten hoogste 20% van de subsidiabele kosten voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, met een maximum van € 4.000,-- per woning, tot een maximum van in totaal € 200.000,--.

2.    De subsidie bedraagt ten hoogste 30% van de subsidiabele kosten voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, tweede en derde lid, met een maximum van € 20.000,-- per woning tot een maximum van in totaal € 200.000,--.

3.    De subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de gemaakte kosten voor het opstellen en uitvoeren van een communicatieplan als bedoeld in artikel 3, vierde lid, met een maximum van € 10.000,-- per communicatieplan.

Artikel 8, Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de subsidie geweigerd, indien:

1.    de uit te voeren maatregelen niet in overeenstemming zijn met het doel van deze regeling;

2.    een aanvrager meerdere projectplannen indient voor dezelfde woning.

Artikel 9, Verplichtingen aanvrager

1.    De subsidieontvanger voert een administratie die zodanig is ingericht dat daaruit te allen tijde de uit de Voorwaarden, de subsidieverleningsbeschikking en goed koopmanschap voortvloeiende verplichtingen op eenvoudige en duidelijke wijze te bewijzen zijn, in relatie tot de subsidieverleningsbeschikking. Deze voorwaarde heeft onder andere betrekking op alle gemaakte en betaalde kosten, aangegane verplichtingen en verrichte betalingen, de eventueel aan het project toe te rekenen opbrengsten en wijze van aanbesteding.

2.    De subsidieontvanger dient ten minste 5 jaar na de vaststelling van de subsidie haar administratie, zoals genoemd onder het eerste lid, te bewaren en toegankelijk te houden.

3.    Woningcorporaties zijn verplicht deel te nemen aan door de provincie geïnitieerde activiteiten gericht op kennisdeling in het kader van deze regeling.

SUBSIDIEVASTSTELLING

Artikel 10, Aanvraag subsidievaststelling

1.    De subsidieontvanger dient binnen 8 weken na realisatie en uiterlijk 10 maanden na verzending van het verleningsbesluit een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in.

2.    Voor de aanvraag tot vaststelling van het subsidiebedrag wordt een formulier vastgesteld.

Aanvragen worden ingediend door inzending van dit ingevulde en ondertekende formulier. Het formulier vermeldt welke bijlagen bij de aanvraag dienen te worden overgelegd.

3.    Gedeputeerde Staten kunnen de termijn, genoemd in het eerste lid, verlengen.

Artikel 11, Vaststelling subsidiebedrag

Het subsidiebedrag wordt vastgesteld op basis van de daadwerkelijke kosten die ten behoeve van de activiteiten als bedoeld in artikel 3 zijn gemaakt en betaald.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 12, Geldigheid voorwaarden

Omdat subsidie wordt verstrekt in het kader van het EFRO-programma en rijkscofinanciering, zijn de verplichtingen en de voorwaarden bij of krachtens de Voorwaarden van toepassing op de subsidieverstrekking. Bij tegenstrijdigheid van de Voorwaarden met de ASV, is de ASV niet van toepassing.

Artikel 13, Wijziging voorwaarden

Het van kracht worden van nieuwe voorschriften dan wel het verstrekken van aanwijzingen door de Europese Commissie of het Ministerie van EL&I kan leiden tot een wijziging van de geldende voorwaarden.

Artikel 14, Toezicht

1.    Ten behoeve van de uitvoering van deze regeling kunnen toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht worden aangewezen.

2.    De in het eerste lid bedoelde toezichthouders zijn belast met het toezicht op de naleving van de in of krachtens de Algemene wet bestuursrecht en in of krachtens deze verordening gegeven voorschriften.

Artikel 15, Afkondiging en inwerkingtreding

1.    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 september 2012.

2.    De Subsidieregeling innovatieve energieprojecten bestaande bouw woningcorporaties 2010-2013 (SIEBB 2010-2013) wordt hiermee ingetrokken.

Artikel 16, Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling innovatieve energieprojecten bestaande bouw woningcorporaties 2012 (SIEBB 2012).

BEKENDMAKING SUBSIDIEPLAFOND SUBSIDIEREGELING INNOVATIEVE ENERGIEPROJECTEN BESTAANDE BOUW WONINGCORPORATIES 2012 (SIEBB 2012)

 Ter uitvoering van deze regeling hebben gedeputeerde staten van Drenthe het volgende besloten.

1.    Het subsidieplafond van deze regeling voor de periode van inwerkingtreding tot 1 september 2012 is € 2.190.000,-- voor woningcorporaties met woningen in de provincie Drenthe.

2.    Verdeling vindt plaats op volgorde van binnenkomst. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

De uitvoering van de subsidieregeling wordt gedaan door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Hier kunnen ook exemplaren verkregen worden van de regelingtekst en de bijbehorende aanvraagformulieren.

 SNN

Laan Corpus den Hoorn 200

Postbus 779

9700 AT  Groningen

telefoonnummer (050) 52 24 900

website www.snn.eu (tabblad 'subsidies')