Instructie griffier 2014

Geldend van 11-10-2014 t/m heden

Intitulé

Instructie griffier 2014

De raad van de gemeente Drimmelen;

gelet op de artikel 107a, lid 2 en artikel 147, lid 1 van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van 8 september 2014

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende

Instructie griffier 2014

Paragraaf 1.Begripsomschrijving

Artikel 1 In deze instructie wordt verstaan onder:

  • - Griffier: de griffier als bedoeld in artikel 107 van de gemeentewet

  • - Presidium: het overleg als bedoeld in artikel 3c van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad.

Paragraaf 2.Organisatie griffie

Artikel 2

  • 1. De raad benoemt de griffier en de plaatsvervangend griffier.

  • 2. Tot het doen van een aanbeveling wordt niet overgegaan dan nadat de medewerkers van de griffie bij de selectie zijn betrokken.

Artikel 3

  • 1. De griffier is belast met de leiding van de griffie en bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie. Griffiemedewerkers (waaronder de plaatsvervangend griffier) handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

  • 2. De griffier rapporteert eenmaal per jaar aan het presidium omtrent de inzet en het tijdsbeslag van de griffie.

  • 3. Bij afwezigheid van de griffier wordt hij in al zijn taken vervangen door de plaatsvervangend griffier.

Artikel 4

De werkgeverscommissie, bestaande uit de door de raad aangewezen voorzitter en twee andere leden uit de raad voeren samen de bij de gemeente Drimmelen gebruikelijke procedure Beleidsregeling jaarlijks personeelsgesprekken met de griffier en doen hiervan mededeling aan het presidium. De voorzitter van de werkgeverscommissie fungeert met ondersteuning van de p&o adviseur als aanspreekpunt voor de griffier.

Paragraaf 3.Bevoegdheid en taken

Artikel 5

  • 1. De griffier vormt de verbinding tussen de raad(sleden) en de griffie, de gemeentelijke organisatie, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

  • 2. De griffier is belast met de leiding van de griffie.

Artikel 6

  • 1. De griffier staat de raad, de door de raad ingestelde informatie- en opinierondes en het presidium bij de uitoefening van hun taak terzijde en is bij de vergaderingen hiervan aanwezig en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging.

  • 2. De griffier ondersteunt de voorzitter van de raad bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergadering van de raad met inachtneming van het vastgestelde Reglement van Orde.

  • 3. De griffier ondersteunt de raad en de informatie- en opinierondes bij het vaststellen van de agenda van de raadsvergaderingen en de informatie- en opinierondes.

  • 4. De griffier draagt zorg voor digitale verzending van de vergaderstukken aan de leden van de raad en de burgerleden van de informatie- en opinierondes alsmede voor het ter inzage leggen van bijbehorende stukken.

  • 5. De griffier is secretaris van de informatie- en opinierondes en ondersteunt de voorzitters van de informatie- en opinierondes bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen met inachtneming van de vastgestelde verordening op de informatie- en opinierondes.

Artikel 7 De bijstand van de raad(sleden) omvat onder meer:

  • 1. de zorg voor een doelmatige ondersteuning bij de uitoefening van hun taak.

  • 2. Het gevraagd en ongevraagd verstrekken van informatie of advies aan de raad(sleden) en de door de raad ingestelde informatie- en opinierondes in alle zaken welke de taken van de raad betreffen.

  • 3. Het verlenen van technische bijstand aan de leden van de raad bij in het Reglement van Orde voor de raad voorziene initiatieven van leden van de raad.

  • 4. Het bemiddelen bij verzoeken om ambtelijke bijstand van de raad of individuele raadsleden.

  • 5. Het bemiddelen bij de beantwoording van vragen van raadsleden aan het college en de gemeentelijke organisatie.

Artikel 8

  • 1. De griffier bewaakt de procedurele gang van zaken betreffende de aan de raad voor te leggen voorstellen.

  • 2. De griffier bewaakt een correcte en voortvarende uitvoering van de raadsbesluiten.

  • 3. De griffier zorgt voor het op eenduidige wijze verschaffen van informatie door de gemeentelijke organisatie aan de raad.

  • 4. De griffier onderhoudt contact met de controllers en handelt volgens de instructie budgethouderschap.

Artikel 9

Om te kunnen voldoen aan verzoeken om feitelijke informatie of voor gespecialiseerde assistentie kan de griffier een beroep doen op de gemeentelijke organisatie.

Artikel 10

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 11

Deze instructie kan worden aangehaald als Instructie griffier 2014

Artikel 12

In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met het presidium.

Artikel 13

Deze instructie treedt in werking op de dag volgende op die van zijn publicatie. De op 9 december 2004 vastgestelde instructie griffier en sedertdien gewijzigd komt na inwerkingtreding van de instructie griffier 2014 te vervallen.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 18 september 2014
De raad voornoemd
drs. G.L.C.M. de Kok, de voorzitter
mr. M.J.N. Schuurbiers, de griffier