Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling werktijden voor medewerkers in dienst van de gemeente Drimmelen

Geldend van 19-03-2007 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling werktijden voor medewerkers in dienst van de gemeente Drimmelen

Het college van de gemeente Drimmelen;

gelet op artikel 4:2 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling;

mede gelet op het advies van de ondernemingsraad;

tevens gelet op de instemming van de ondernemingsraad van 7 maart 2007;

besluit:

vast te stellen de

‘Regeling werktijden voor medewerkers in dienst van de gemeente Drimmelen’ inclusief toelichting .

Artikel 1:

  • 1. Voor zover niet anders is bepaald, gelden voor de medewerker flexibele werktijden zoals verwoord in deze regeling.

  • 2. Indien het dienstbelang dit nodig maakt wordt voor de medewerker of een groep medewerkers, in overleg met betrokken medewerker(s), een rooster met vaste werktijden vastgesteld. Het gebruikmaken van flexibele werktijden inclusief opbouw van roostervrije tijd blijft onverkort van kracht.

  • 3. De leidinggevende is verantwoordelijk voor voldoende bezetting van de afdeling, zodat kwantitatief en kwalitatief goede dienstverlening is gewaarborgd.

Artikel 2:

  • 1. Werkschema:

    Een door de leidinggevende in overleg met de medewerker vastgesteld schema waarop per medewerker is aangegeven de feitelijk per dag c.q. per week te werken aantal uren.

  • 2. Duur:

    • a.

      Een schema wordt vastgesteld voor een periode van minimaal een maand en maximaal een jaar.

    • b.

      Formele wijzigingen van het schema met gebruikmaking van de bandbreedte worden minimaal een maand voor de aanvang van de werkzaamheden door de leidinggevende bekendgemaakt.

Artikel 3

  • 1.

    • Vaste begin- en eindtijden zijn van toepassing op:

      • a.

        medewerkers van de buitendienst van openbare werken; met gebruikmaking van de bandbreedte (volgens de CAR) volgens een zomer- en winterrooster tussen 7.00 uur en 17.00 uur. Per kalenderjaar vast te stellen door de manager Openbare Werken.

      • b.

        medewerkers van de buitenaccommodaties;

        wekelijks volgens een rooster

        na een werkduur van max. 5,5 uur dient een middagpauze te worden gehouden van minimaal 30 minuten

  • 2. opnemen verlof:

    hele dag: afgeschreven worden de voor die dag geroosterde uren;

    halve dag: afgeschreven worden de voor dat dagdeel geroosterde uren

Artikel 4

  • 1.

    • 1.

      Flexibele begin- en eindtijden zijn van toepassing op alle, niet in artikel 3, genoemde medewerkers

  • 2. vroegste begintijd 07.00 uur

    laatste eindtijd 19.00 uur

  • 3.

    na een werkduur van max. 5,5 uur dient een middagpauze te worden gehouden van minimaal 30 minuten

  • 4. het aantal plus- en minuren mag aan het eind van ieder kwartaal niet meer dan 36 uren bedragen.

  • 5.

    opnemen verlof: afgeschreven worden de voor die dag geroosterde uren, die niet gewerkt worden.

Artikel 5

De medewerkers met flexibele begin- en eindtijden dienen de werktijden en de middagpauze te registreren met behulp van een werktijdenregistratiesysteem. Indien geen registratie van de middagpauze plaatsvindt zal één uur automatisch worden afgeboekt.

Artikel 6

Voor medewerkers met flexibele begin- en eindtijden geldt:

  • 1.

    Bezoek aan huisarts, tandarts, therapeut dient buiten werktijd plaats te vinden.

  • 2.

    Bezoek aan specialist kan in overleg met de leidinggevende binnen de werktijden van de medewerker plaatsvinden.

  • 3.

    Bezoek aan de bedrijfsarts geldt als werktijd, tenzij de medewerker ziek is.

  • 4.

    Dienstreizen vinden plaats in werktijd tot een maximum van 10 uur per dag.

  • 5.

    Recepties bijwonen vindt plaats volgens het tussen medewerker en leidinggevende overeengekomen rooster en kan niet leiden tot het sparen van roostervrije tijd.

Artikel 7

  • 1. Voor medewerkers met vaste begin- en eindtijden geldt:

  • 2. Bezoek aan huisarts, tandarts, therapeut kan in overleg met de leidinggevende binnen de werktijden van de medewerker plaatsvinden. De medewerker moet medische consulten zoveel mogelijk aan het begin of einde van de werktijden plannen.

  • 3. Bezoek aan specialist kan in overleg met de leidinggevende binnen de werktijden van de medewerker plaatsvinden.

  • 4. Bezoek aan de bedrijfsarts geldt als werktijd, tenzij de medewerker ziek is.

  • 5. Dienstreizen vinden plaats in werktijd tot een maximum van 10 uur per dag.

  • 6. Recepties bijwonen vindt plaats volgens het tussen medewerker en leidinggevende overeengekomen rooster en kan niet leiden tot het sparen van roostervrije tijd.

Artikel 8

  • 1. Ruiling van rooster of werkschema, op verzoek van de medewerker, is slechts toegestaan na instemming van de leidinggevende.

  • 2. Indien er sprake is van verschuiving van het rooster of werkschema in opdracht van de leidinggevende is artikel 3:4 van de CAR en artikel 3:4:1 van de UWO van toepassing

Artikel 9

Het college van Burgemeester en Wethouders kan bij extreme weersomstandigheden voor een bepaalde periode de werktijden aanpassen.

Artikel 10

In gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet kan het college van burgemeester en wethouders een bijzondere regeling treffen.

Artikel 11

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 19 maart 2007.

  • 2.

    De Variabele werktijdenregeling van 1 juli 1999 wordt ingetrokken met ingang van 19 maart 2007.

  • 3. De uitgangspunten 36-urige werkweek op te nemen in een regeling voor medewerkers met vaste begin- en eindtijden

Ondertekening

Made, 13 maart 2007
Het college van Drimmelen,
de secretaris,
mr. C.M.G.H. Wortel
de burgemeester
drs. G.L.C.M. de Kok
Toelichting werktijdenregeling

Toelichting werktijdenregeling

De invoering van het nieuwe kantoorconcept en een nieuw digitaal werktijdenregistratiesysteem is aanleiding geweest om de huidige regeling te herzien.

De toenemende behoefte aan een betere afstemming tussen werk en privé en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt waarbij de wens is een aantrekkelijk werkgever te zijn, hebben ertoe geleid de medewerkers meer keuzevrijheid te geven bij de invulling van de werkweek.

Aan deze keuzevrijheid zijn wel voorwaarden gesteld. Zo moeten de gemeentelijke diensten tijdens de openingstijden kwalitatief bezet zijn en de interne en externe dienstverlening goed gewaarborgd zijn.

De nieuwe werktijdenregeling biedt een aantal voordelen ten opzichte van de huidige afspraken:

  • 1.

    Vervroegen van de begintijd naar 7.00 uur biedt mogelijkheden voor medewerkers die bijvoorbeeld fileproblemen willen beperken,

  • 2.

    dit geldt ook voor het langer doorwerken tot 19.00 uur

  • 3.

    het vergroot meer keuzevrijheid in werken

  • 4.

    het vergroot de mogelijkheid voor het kiezen van de gewenste werkplek

  • 5.

    het zorgt voor aanspreken op output en minder op aanwezigheid

  • 6.

    een deel van al bestaande werkwijze en praktijk wordt geformaliseerd

  • 7.

    het terugdringen en vereenvoudigen van het aantal bestaande lokale regelingen, vereenvoudiging van de regelgeving geeft administratieve lastenverlichting.

  • 8.

    Mogelijkheid om vrije tijd te sparen zonder dat vooraf afspraken worden gemaakt over wel/niet opbouw van ADV. Overigens wordt met ADV (arbeidsduurverkorting) feitelijk bedoeld het sparen van verlof middels arbeidstijd.

  • 9.

    Afspraken over gebruik van prikklok en over klokpunten vervallen.

Begripsbepaling:

Rooster : vastgestelde begin- en eindtijden

Werkschema : de binnen een dienstverband afgesproken uren per dag, per week

Bandbreedte : de arbeidsduur per week van minimaal 30 en maximaal 42 uur.

(zie CAR-UWO art.4.1)

Artikelgewijze toelichting:

Artikel 1

Door een toenemende behoefte aan een betere afstemming tussen werk en privé enerzijds en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt anderzijds is besloten om aan de medewerkers meer keuzevrijheid te geven bij de invulling van hun werkweek. Aan deze keuzevrijheid zijn wel voorwaarden gesteld. Zo moeten de gemeentelijke diensten tijdens de openingstijden goed gewaarborgd zijn. Van de leidinggevenden wordt verwacht dat zij hierop toezien.

Deze regeling is van toepassing op alle medewerkers.

 Artikel 2

Als er geen verplicht werkrooster is vastgesteld worden tussen leidinggevende en medewerker afspraken gemaakt over de invulling van de werkweek in de vorm van een werkschema. Het werkschema bevat afspraken over de te werken uren per dag en per week.

 

Artikel 3:

Voor een aantal organisatieonderdelen is het niet mogelijk te werken met flexibele begin- en eindtijden. Voor medewerkers met vaste begin en eindtijden blijft de 40-urige werkweek inclusief het sparen van 4 uur per week (ADV) van kracht. Dit houdt in dat aan het begin van het kalenderjaar 192 uur worden toegekend.(bestaande ADV-afspraken). Voor parttimers naar rato.

Voor de medewerkers van de buitendienst van Openbare Werken wordt per kalenderjaar door de manager Openbare Werken een zomer en winterrooster opgesteld, waarbij gebruik gemaakt wordt van de bandbreedte (zie artikel 4.1. CAR/UWO) om zomers langer te werken en ’s winters korter. De bandbreedte kent een ondergrens van 30 uur en een bovengrens van 42 uur per week.

 

Artikel 4:

De werktijden liggen op maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 19.00 uur. Tussen deze tijden is het mogelijk te werken. Uiteraard is de medewerker verantwoordelijk voor een goede invulling van de functie qua dienstverlening en bereikbaarheid.

De openingstijd van het gemeentehuis is van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur. Voor sommige organisatieonderdelen zijn afwijkende openingstijden vastgesteld.

De verplichte duur van de middagpauze is 30 minuten. Indien geen registratie plaatsvindt wordt één uur automatisch afgeschreven.

De fictieve begin- en eindtijden vervallen.

 

Overwerk en werken op onregelmatige tijden:

Toeslag Onregelmatige Dienst treedt in werking voor 8.00 uur en na 18.00 uur (art. 3:3.1 CAR/UWO. Dit is alleen van toepassing als de leidinggevende opdracht geeft vóór 8.00 uur of na 18.00 uur te werken (zie bestaande regeling).

Overwerk is alleen mogelijk als een leidinggevende een medewerker opdracht geeft meer uren te werken dan het afgesproken werkschema per dag.

 

Afspraken bij verlof en ziekte:

Elke medewerker heeft met de leidinggevende afspraken gemaakt over een werkschema. De afspraken over de arbeidsduur per week, per dag en eventueel de werktijden zijn hierin vastgelegd. De vastgelegde afspraken vormen de basis voor het registreren van verlof en ziekte.

 

Bijvoorbeeld:

Een medewerker heeft een dienstverband van 28 uur. De medewerker is met de leidinggevende overeengekomen dat hij op maandag 9 uur, dinsdag 8 uur, donderdag 5 uur en vrijdag 6 uur werkt. Op maandag meldt de medewerker zich ziek. Bij terugkeer op dinsdag wordt 9 uur ziek geregistreerd. Is de medewerker alleen op donderdag ziek dat wordt 5 uur geregistreerd. Is de medewerker alleen op woensdag ziek dat worden geen ziekte-uren  geregistreerd  en hoeft de medewerker zich ook niet ziek te melden.

Vorenstaande geldt ook voor het opnemen van verlof.

 

Studiedag(en) wordt toegekend volgens het geldende opleidingsbeleid, inclusief de daarvoor benodigde reistijd.

 

 Artikel 5

Van de medewerkers die werken in het gemeentehuis worden de werktijden geregistreerd via een werktijdenregistratiesysteem. Via dit systeem kan de medewerker extra uren opbouwen. Deze extra uren kunnen vervolgens weer op een ander moment worden opgenomen. Om stuwmeren aan vrije tijd te voorkomen mag het aantal plusuren niet meer dan 36 uur bedragen aan het einde van een kwartaal. De leidinggevende ziet hierop toe.

 Artikel 6

Door verschuiving van de werktijd per dag dient bezoek aan dokter, tandarts, therapeut plaats te vinden in eigen tijd. De leidinggevende kan hiervan gemotiveerd afwijken. Bezoek aan specialist kan binnen de werktijd plaatsvinden. Uiteraard moet de medewerker met het maken van een afspraak zoveel mogelijk trachten dit aan het begin of aan het einde van de werktijd te plannen.

 

Artikel 9:

Op basis van dit artikel kan bij extreme temperatuurstijging de werktijden van de medewerkers worden aangepast.

 

Evaluatie:

Deze regeling zal na een jaar worden geëvalueerd en indien nodig worden aangepast.

 

P&O/HV

6/3/07