Regeling vervallen per 01-01-2015

Mandaatbesluit 2014

Geldend van 22-05-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Mandaatbesluit 2014

Mandaatbesluit 2014

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Dronten,

Het college en de burgemeester van Dronten, elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,

gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

  • I.

    de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;

  • II.

    bij de toepassing van het mandaat worden door de gemandateerden de aanwijzingen als opgenomen in de toelichting en de lijst gemandateerde bevoegdheden en volmachten in acht genomen;

  • III.

    de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;

  • IV.

    de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voor zover een relatie hebbend met hun functie;

  • V.

    indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naasthogere ambtenaar;

  • VI.

    besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:

    namens het college van Dronten / de burgemeester van Dronten,

    handtekening

    naam mandataris

    functie mandataris

    (manager) afdeling …

  • VII.

    stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:

    Gemeente Dronten,

    naam gemandateerde;

  • VIII>

    .dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit 2014;

  • IX.

    dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking;

  • X.

    het Mandaatbesluit vastgesteld op 25 maart 2013 wordt ingetrokken;

Ondertekening

Dronten, 13 mei 2014
Het college van Dronten,
R.Kool mr. A.B.L. de Jonge
secretaris burgemeester
De burgemeester van Dronten,
mr. A.B.L. de Jonge

TOELICHTING

Algemeen

Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.

Publiekrecht-privaatrecht

Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).

Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.

Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.

Mandaat-attributie

De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgerlijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechtstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaatbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.

Mandaat

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.

Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de manager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn manager berust.

Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.

Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.

Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen ambtenaarrechterlijke sancties.

Vervanging

Mandaat wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde de naasthogere ambtenaar altijd bevoegd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. In het geval van afwezigheid van een gemandateerde manager wordt deze horizontaal vervangen door een andere manager.

Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde tijdelijk van zijn mandaat wordt ontheven.

Ondertekening

Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdelen VI en VII van het mandaatbesluit waar deze toelichting op slaat. Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.

Ondertekening privaatrechtelijke stukken

Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:

De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)

daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..

Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie

In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.

Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).

Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:

  • -

    waarin afwijking van bestaande regels nodig is;

  • -

    waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval bestuurlijke of politieke repercussie zal hebben;

  • -

    waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit;

Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.

Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.

Voorbeelden

Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.

Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:

  • -

    ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en

  • -

    het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);

  • -

    het retourneren van stukken etc.

  • -

    verzoeken om nadere informatie aan aanvrager om de aanvraag te completeren teneinde op de aanvraag te kunnen beslissen.

Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.

Procesvertegenwoordiging

Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.

MANDAATBESLUIT OFGV

De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit OFGV, en verleend aan de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit OFGV.

Gemandateerde bevoegdheden en volmachten

Overeenkomsten algemeen

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

Aangaan, wijzigen en verlengen van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden en plaatsen van orders.

Directieleden.

(Zij tekenen primair de stukken die behoren tot het tussen hen afgesproken werkgebied. Secundair nemen zij elkaar waar. Bij afwezigheid van alle directieleden tekent een loco-secretaris.)

a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00

b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00

2.

Aangaan, wijzigen en verlengen van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden. en plaatsen van orders.

manager

met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00

aanbestedingen

3.

offerte aanvragen, begeleidende brief bij selectieleidraad, brief selectiebesluit, gunningsbesluit, afwijzingsbrief, afdoening klacht

directieleden

a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00

b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00

manager

met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000

Mandaten algemeen

nr.

bevoegdheid

ontzegging toegang

1a.

De bevoegdheid tot het direct ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en/of terreinen aan personen die in die gebouwen of op die terreinen de orde verstoren of een directe bedreiging vormen voor de veiligheid of gezondheid van de aanwezige ambtenaren, bestuurders of gasten/bezoekers van de gemeente.

Deze bevoegdheid sluit in de bevoegdheid om personen op te dragen om het pand of perceel te verlaten en zich daarvan verwijderd te houden. Zo nodig wordt dit bevel gehandhaafd met behulp van de sterke arm.

De onder a. en b. beschreven bevoegdheden berusten bij de collegeleden, de directieleden en afdelingsmanagers. Zoveel als mogelijk wordt in de praktijk de volgende primaatvolgorde aangehouden.

1.manager afdeling PZ

2.manager afdeling SZ

3.manager afdeling CD

4.de eerst beschikbare functionaris onder de overige bevoegd verklaarde collegeleden, afdelings-managers en directieleden.

In geval van publieksbijeen-komsten of vergaderingen buiten de normale kantooruren en indien dan geen directielid of afdelingsmanager aanwezig is, kan de gemeentebode van dienst de onder a. beschreven bevoegdheid uitoefenen, maar alleen als de voorzitter van één van de vergaderingen of de organisator van de publieks-bijeenkomst met de ontzegging en directe verwijdering instemt.

1b.

De bevoegdheid om personen schriftelijk aan te zeggen dat zij gedurende bepaalde tijd geen toegang hebben tot evt. nader bepaalde gemeentelijke gebouwen en/of terreinen, om reden van voorkoming van agressief gedrag, verstoring van de orde, de veiligheid of bedreiging van de veiligheid van personen in die gebouwen of op terreinen. Zo nodig wordt deze aanzegging gehandhaafd met behulp van de sterke arm.

Wet openbaarheid van bestuur

2.

afhandelen Wob-verzoeken inclusief het nemen van een verdagingsbesluit

burgemeester en secretaris in samenspraak, blijkend uit de gezamenlijke ondertekening van de besluiten op grond van dit mandaat.

betrokken wethouders en afdelingsmanagers worden geïnformeerd over besluiten die hun uitvoeringspraktijk raken.

Vaststellen collegebesluit

3.

vaststellen dat er een collegebesluit is genomen indien een voorstel bij wege van parafen door alle aan de besluitvorming deelnemende collegeleden akkoord is bevonden

(loco)gemeentesecretaris, medewerker bestuursondersteuning

Indien een collegelid slechts voor korte duur afwezig is (wegens ziekte, verlof of studie) wordt deze wel in de gelegenheid gesteld om voor de eerstvolgende collegevergadering alsnog aan de parafenbesluitvorming deel te nemen. Indien daarop wegens spoedeisendheid niet kan worden gewacht, wordt geprobeerd om telefonisch af te stemmen of met het spoedvoorstel kan worden ingestemd. Normale regels t.a.v. het beslissingsquorum zijn ook bij paraafbesluiten van toepassing. Indien twijfel rijst of het voorstel kan worden gevolgd wordt het voorstel alsnog ter bespreking geagendeerd. Voor het overige worden vragen en opmerkingen door mandataris onder aantekeningen bij het paraafbesluit opgenomen ter beantwoording, kennisneming of verwerking.

Algemene wet bestuursrecht

4.

Afdoening klachten (art. 9:12)

directieleden

klachten over managers

managers

klachten over medewerkers eigen afdeling

Personeel algemeen

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

CAR-UWO

1.

benoemen van personeel

directieleden, managers

(Directieleden tekenen primair de stukken die behoren tot het tussen hen afgesproken werkgebied. Secundair nemen zij elkaar waar. Bij afwezigheid van alle directieleden tekent een loco-secretaris.)

a.met uitzondering van besluiten ten aanzien van de secretaris en de directeuren

b.besluiten ten aanzien van managers uitsluitend gemandateerd aan secretaris

c.managers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen afdeling

d.managers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de HRM-adviseur

e.mandaat geldt binnen de voorgestelde concernregels en voor zover het budget toereikend is. Voor zover afwijking van het concernbeleid wenselijk en juridisch mogelijk is, beslist de secretaris.

2.

aangaan van arbeidsovereenkomsten

3.

vaststellen salaris

4.

toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie

5.

achterwege laten van salarisverhoging bij onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren

6.

verlenen ontslag op eigen verzoek

7.

verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voor zover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft

8.

verlenen van ontslag wegens pensionering of vervroegde pensionering

9.

overplaatsen medewerker op vrijwillige basis

10.

vervallen

11.

openstellen vacature

12.

toekennen verhuiskostenvergoeding

13.

toekennen vergoeding woon- werkverkeer

14.

toekennen vergoeding telefoonkosten

15.

vervallen

16.

koop, verkoop en overschrijven van verlof

17.

verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof

18.

verlenen ouderschapsverlof

19.

verlenen zorgverlof

20.

vervallen

21.

beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden

22.

beslissen omtrent overwerk

23.

toekennen studiefaciliteiten

24.

aantrekken uitzendkrachten

25.

het opleggen van disciplinaire straffen, inclusief schorsing, voorwaardelijk ontslag en strafontslag en de handelingen die nodig zijn om tot de disciplinaire straf te komen.

f.Bevoegdheid sub 25 is voorbehouden aan de gemeentesecretaris, voor alle aan hem ondergeschikt personeel onder navolgende voorwaarden:

I.van deze bevoegdheid kan alleen gebruik worden gemaakt in overleg met een HRM-adviseur en de direct leidinggevende van degene die het besluit rechtstreeks aangaat en voorzover de bedrijfsvoeringsmiddelen toereikend zijn om de voorzienbare financiële gevolgen van het besluit op te vangen.

II.dat in elk geval de portefeuillehouder personeelszaken over gebruikmaking van deze bevoegdheid wordt geïnformeerd.

26.

bovenstaande nummers 15 t/m 24

teamcoördinatoren RRB,

teamcoördinator CD

onder verantwoordelijkheid van de manager en in overeenstemming met de HRM-adviseur

27.

voeren van jaargesprekken

teamcoördinatoren RRB,

teamcoördinator CD

onder verantwoordelijkheid van de manager conform Regeling jaargesprekken

Afvalinzameling en Accommodatiebeheer

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

manager

2.

beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen

manager

3.

aanschaf klein materiaal/kleine opdrachten

allround opzichter bouwkunde, adviseur/uitvoerder materieel, AR en logistiek, monteur

tot een bedrag van € 5.000,00

vergoeding inzameling oud papier aan vereniging

4.

toekennen vergoeding op basis van de door het college vastgestelde bedragen

manager

Afvalstoffenverordening

5.

vaststellen inzamelingsroutes- en dagen en opstelplaatsen van de containers (artikel 5)

manager

6.

vaststellen milieukalender (artikel 5)

manager

na instemming door portefeuillehouder

7.

vaststellen inzamelingsmiddel en plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden (artikel 10)

manager

Concerndiensten

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

algemeen

1.

waarmerken dat besluiten door het college zijn genomen

medewerker bestuursondersteuning

1a.

toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte

manager

2.

In ontvangst nemen van stukken met betrekking tot loonbeslag

medewerker personeels- en salarisadministratie

2a.

in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

bode, documentair informatieverzorger, medewerker interne servicedesk, facilitair medewerker, medewerker drukkerij, medewerker inkoop en beheer en gebouwen

financiële zaken

3.

oninbaar verklaren van publieke en private vorderingen belastingen

invorderingsambtenaar

4.

waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders

manager

5.

vaststellen van belastingcohieren

manager

6.

vaststellen van borderellen

manager

7.

benoemen onbezoldigd ambtenaar der gemeentelijke belastingen en deze aan te wijzen als belastingdeurwaarder

invorderingsambtenaar

8.

vervallen

9.

afsluiten van CAR-verzekeringen bij de uitvoering van (bouw)werken, inclusief taxatieopdrachten

senior juridisch beleidsmedewerker, administratief juridisch medewerker

10.

afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden

11.

benoemen van onbezoldigd ambtenaren parkeerbelasting

invorderingsambtenaar

12.

uitvoering financieringsregeling huisvesting ambtenaren

medewerker invordering belastingen

13.

aangaan overeenkomsten tot geldlening

coördinator financieel beleid

zowel aantrekken als uitzetten van gelden, na advies treasurycommissie

CAR-UWO

14.

verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld

manager

15.

verstrekken werkgeversverklaring

medewerker personeels- en salarisadministratie

16.

UWV melding (na overleg met bedrijfsarts)

medewerker personeels- en salarisadministratie

17.

afdrachten IZA, ABP, loonbelasting

Algemeen Burgerlijk Pensioenwet

18.

aanvragen P 1 keuringen

manager

na overleg met bedrijfsarts

personeelszaken algemeen

19.

verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers

medewerker personeels- en salarisadministratie

aansprakelijkheidsstelling

20.

beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims, behalve planschadeclaims op basis van artikel 6.1 Wro.

senior juridisch beleidsmedewerker, juridisch beleidsmedewerker

Algemene wet bestuursrecht

21.

bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift (artikel 6:14)

senior juridisch beleidsmedewerker, juridisch beleidsmedewerker

de (senior) juridisch beleidsmedewerker in de functie van secretaris van de commissie bezwaarschriften

22.

verdagen van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift (artikel 7:10)

Wet openbaarheid van bestuur

23.

afhandeling licht Wob-verzoek

(zie voor overige Wob-zaken de ALGEMENE MANDATEN)

senior juridisch beleidsmedewerker, juridisch beleidsmedewerker

er is sprake van een licht Wob-verzoek indien: het niet gaat om een bestuurlijke of politiek gevoelige zaak, er een vermoeden bestaat dat er een aansprakelijkheidsclaim uit voort kan vloeien, het een juridische kwestie betreft waarbij de vermogenspositie van de gemeente in het geding is dan wel de gemeente rechten of bezit kan verliezen

24

Wet op de veiligheidsregio’s

opstarten van communicatieactiviteiten in geval van een ramp of crisis

communicatieadviseur

conform het Regionale draaiboek crisiscommunicatie

25

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

indienen adviesverzoek bij het Landelijk Bureau Bibob (artikel 9, eerste lid)

senior juridisch beleidsmedewerker

26

privaatrechtelijke overeenkomsten

aanschaf klein materiaal

teamcoördinator, communicatieadviseur, communicatiemedewerker, bode

tot een bedrag van € 500,00

INFORMATIEMANAGEMENT

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

aanschaf klein materiaal

service en contract coördinator ICT

tot een bedrag van € 10.000,00

Maatschappelijke Ontwikkeling

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Leerplichtwet

1

besluiten omtrent vervangende leerplicht

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

2.

besluiten omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

3.

toezicht op handhaving van de leerplicht

4.

vervallen

5.

vervallen

6.

beslissen op verzoek om vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten

7

positief beslissen op aanvragen vergoeding leerlingenvervoer

beleidsmedewerker MO

7a

negatief beslissen op aanvragenvergoeding leerlingenvervoer

manager

Wet inburgering

8.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens handicap

beleidsmedewerker MO

9.

vaststellen inburgeringsvoorziening niet-uitkeringsgerechtigde

10.

vaststellen datum waarbinnen niet-uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

beleidsondersteuner MO

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

11.

afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang (artikel 1.46)

beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO

12.

doorvoeren van een wijziging in het register kinderopvang en mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.47)

13.

geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65)

beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO

14.

afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een peuterspeelzaal (artikel 2.3)

15.

doorvoeren van een wijziging in het register peuterspeelzaalwerk en mededeling daarvan aan de houder van de peuterspeelzaal (artikel 2.4)

16.

geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een peuterspeelzaal die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 2.23)

Besluit registers kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

17.

verwijderen van een peuterspeelzaal uit het landelijk register peuterspeelzaalwerk (art. 14)

beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO

18.

verwijderen van een kinderopvangvoorziening uit het landelijk register kinderopvang (art. 8)

Algemene subsidieverordening

19.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

beleidsmedewerker MO

indien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt; indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 met instemming van betrokken portefeuillehouder

20.

stellen van een termijn voor:

·het aanvullen van de aanvraag

·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

beleidsmedewerker MO

21.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

22.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

23.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

24.

vaststellen van een aanvraagformulier

Wet op de jeugdzorg / Uitvoeringsbesluit Wet op de jeugdzorg

25.

verstrekken van een afschrift van de in ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongere

beleidsmedewerker MO

26.

verlenen van toestemming aan (provinciale) organisaties die toe willen treden tot het ESAR convenant

beleidsmedewerker MO

27.

vertegenwoordigen van de gemeente in de gebruikersvereniging MULTIsignaal

beleidsmedewerker MO

privaatrechtelijke overeenkomsten

28

Aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden en gemeentelijke gebouwen gerelateerd aan sport, welzijn en onderwijs

beleidsmedewerker MO

met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

29

Beslissen tot toelating gemeentelijke schuldhulpverlening

Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland

conform Beleidsplan schuldhulpverlening Dronten 2012-2016

Publiekszaken

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

algemeen

1.

in ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

senior receptioniste, medewerker receptie/telefoon, centrale balie

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken

uitgezonderd stukken met betrekking tot loonbeslag

2.

waarmerken van kopieën

3.

legalisatie van handtekeningen

Wet op de Lijkbezorging

4.

verlenen van verlof tot ontleding

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken

voor zover tevens benoemd als ambtenaar van de burgerlijke stand

5.

verlenen uitstel verlof tot begraven of verbranding

6.

tekenen voor kosten en documenten die benodigd zijn om een begrafenis/crematie van gemeentewege te realiseren

manager, coördinator publiekszaken

coördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager

Paspoortwet

7.

het in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van reisdocumenten en de verklaring van vermissing van het reisdocument conform artikel 31, lid 1, van de Paspoortwet

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken

8.

besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag van reisdocumenten

manager, coördinator publiekszaken

coördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager

Wet basisregistratie personen

9.

verstrekken van inlichtingen en afschriften uit en het bijhouden van de basisregistratie personen

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken

10.

besluit of voornemen tot ambtshalve in- en uitschrijving, besluit tot weigering een aangifte of verzoek in behandeling te nemen

manager, coördinator publiekszaken

coördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager

10a

opleggen bestuurlijke boete (artikel 4:17)

manager, coördinator publiekszaken

coördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager

Wegenverkeerswet

11.

in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van rijbewijzen en de verklaring van vermissing van het rijbewijs conform artikel 39 van het Reglement rijbewijzen

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken

12.

besluit tot het niet in behandeling nemen van aanvragen en de afgifte van rijbewijzen

manager, coördinator publiekszaken

coördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager

Rijkswet op het Nederlanderschap

13.

in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naturalisatie tot Nederlander en het in behandeling nemen van en beslissen op verzoeken om optieverlening

backofficemedewerker publiekszaken, coördinator publiekszaken

13a.

legesafdracht aan IND n.a.v. naturalisatieaanvraag

manager, coördinator publiekszaken

coördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager

Wet bescherming persoonsgegevens

14.

besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet

frontoffice medewerker publiekszaken

Wet algemene bepalingen burgerservicenummer

15

toekennen burgerservicenummer

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken

Wet op de verklaring omtrent het gedrag

.16

het in ontvangst nemen van aanvragen

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken

Wet justitiële documentatie

17

aanvraag inlichtingen uit de registers justitiële documentatiedienst en de politieadministratie

backofficemedewerker publiekszaken

Burgerlijk Wetboek

18.

naamswijziging: het in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naamswijziging

backoffice medewerker publiekszaken, coördinator publiekszaken

19..

benoeming van buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

manager, coördinator publiekszaken

coördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager

Snelbalie

20

ondertekenen van besluiten van de snelbalie

frontofficemedewerker publiekszaken

Conform de notitie WWB BB aanvragen snelbalie.

Mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager

Kieswet

21

verstrekken van inlichtingen uit het Kiezersregister (artikel D 4)

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken

22

in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van vervangende stempassen (artikel J 8)

23

In behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van volmachten (artikel L 8)

24

In behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van kiezerspassen (artikel K 3)

25

In behandeling nemen en ondertekenen van de af te leggen ondersteuningsverklaringen voor politieke groeperingen (artikel H 4)

26

In behandeling nemen van verzoekschrift model Y32, waarbij EU-onderdanen de keuze maken om bij de gemeente hun stem uit te brengen (artikel Y 32)

Ruimtelijke en economische ontwikkeling

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Besluit Ruimtelijke ordening

1.

waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen als bedoeld in artikel 1.2.1.

(beleids)medewerker RO

2.

Waarmerken en publiceren manifest

(beleids)medewerker RO

Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies

3.

toekennen van woninggebonden subsidies

manager

woonwagenkamp Ganzendreef

4.

aangaan huurovereenkomsten

beleidsmedewerker volkshuisvesting

Grondzaken transacties

5.

aankoop, verkoop en levering grond voor woningbouw, bedrijventerrein en bijzondere bebouwing

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

mits vallende binnen door college vastgestelde uitgifteplan m.b.t. verkaveling en prijzen

6.

reservering / optieverlening woningbouw, bedrijfsterrein en bijzondere bebouwing

7.

aankoop, verkoop en levering overhoeken, tuinuitbreiding

planeconoom, economisch juridisch medewerker

na instemming van de portefeuillehouder mits vallende binnen de grondprijzennota

8.

het aangaan van overeenkomsten tot huur, bruikleen, t.b.v. anti-kraak en het vestigen van zakelijke rechten waaronder begrepen het recht van opstal en recht van erfpacht, mits van geringe omvang.

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

na instemming van de portefeuillehouder grondzaken.

9.

beslissen op verzoeken om ontheffingen en toestemmingen als vermeld in overeenkomsten, waaronder begrepen verlenging bouwtijd, voldoen aan bouwplicht en onbebouwd doorverkopen.

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

10.

verhuur gebouwen en opstallen

Algemene plaatselijke verordening

11.

beslissen op aanvragen aanlegvergunning

(beleids)medewerker RO

privaatrechtelijke verplichtingen

12.

verlenen van toestemming respectievelijk ontheffing van privaatrechtelijke verplichtingen die bij de verkoop van grond zijn opgelegd

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

Herziening basisgrondwaarde erfpachtrecht

13.

(voornemen tot) vaststellen herziene basisgrondwaarde op grond van de getaxeerde waarde

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

14.

vaststellen waarde erfpachtpercelen op grond van getaxeerde waarde

15.

vaststellen canon aan de hand van de vastgestelde basisgrondwaarde

16.

voeren van onderhandelingen met erfpachters over beëindiging erfpachtrecht en/of verkoop blote eigendom

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

Stimuleringsmaatregelen woningbouw

17.

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens de procedure aanvraag startersleningen

manager, beleidsmedewerker volkshuisvesting, medewerker grondzaken

18.

beslissen op aanvraag starterslening

manager, beleidsmedewerker volkshuisvesting

Algemene subsidieverordening

19.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

manager

indien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt; indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 met instemming van betrokken portefeuillehouder

20.

stellen van een termijn voor:

·het aanvullen van de aanvraag

·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

manager

21.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

22.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

23.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

Ruimtelijke realisatie en beheer

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

verstrekken van opdrachten

teamcoördinator

tot een bedrag van € 25.000,00

2.

aanschaf klein materiaal

toezichthouder, specialist boomverzorging, specialist elektrotechnische installaties, specialist riolering, wijkbeheerder, beheerder begraafplaats, beleids-medewerker groentechniek, uitvoerder boomverzorging

tot een bedrag van € 5.000,00

3.

verlenen toestemming gebruik grond

manager

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

4.

vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen

manager

Wet personenvervoer

5.

verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning

manager

Wet basisadministraties adressen en gebouwen

6.

vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (artikel 8)

coördinator vastgoed en geo-informatie, medewerker vastgoed en geo-informatie

vastgoed- en geo-informatie

7.

vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond

landmeter

Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten

8.

registratie van belangen bij het Kadaster

teamcoördinator

Wegenverkeerswet 1994 / Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten

9.

verlenen van toestemming aan de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffing exceptioneel vervoer

specialist/toezichthouder civieltechniek

Algemene plaatselijke verordening

10.

beslissen op aanvragen kapvergunning

manager

Beheersverordening algemene begraafplaats 2012

11.

toewijzen graven en vergunningen grafmonumenten

manager

ICT

12.

aanmaken van calls voor autorisatieverzoeken en het afsluiten van accounts

teamcoördinator

voor zover de call betrekking heeft op medewerkers binnen het team

Algemene subsidieverordening

13.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

manager

indien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt; indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 met instemming van betrokken portefeuillehouder

14.

stellen van een termijn voor:

·het aanvullen van de aanvraag

·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

manager

15.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

16.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

17.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

sociale zaken

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

algemeen

1.

opvragen van medische adviezen

juridisch kwaliteitsmedewerker, consulent WMO,

reïntegratieconsulent,

medewerker bijzondere

regelingen

2.

aangifte belastingen en premies

manager

3.

niet-beleidsmatige aanpassingen van de handboeken WWB en WMO

juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker

4.

autoriseren van verantwoordingen aan ministerie van Sociale Zaken

managementcoördinator

manager

Wet inburgering

5.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens handicap

juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, reïntegratiecoördinator

juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, reïntegratiecoördinator

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manage

6.

vaststellen inburgeringsvoorziening uitkeringsgerechtigde

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager

7.

beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

8.

beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht

9.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker,

inkomensconsulent, handhaver

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

Wet werk en bijstand en de op deze wet gebaseerde verordeningen

10.

verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkering uitkeringen

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager

11.

uitvoering van de WWB betreffende de algemene bijstand aan 65+’ers die in de gemeente Dronten woonachtig zijn of die zich als adresloze in de gemeente bevinden. Het mandaat strekt zich tevens uit tot:

·de afhandeling van eventuele bezwaar- en beroepsprocedure;

·de toestemming tot het verlenen van ondermandaat;

·de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels in overleg met de gemeente Dronten

Raad van Bestuur van de SVB; ondermandaat aan ondergeschikten van de Raad van Bestuur van de SVB

mandaat Raad van Bestuur SVB aangenomen in Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB

12.

reïntegratieactiviteiten, inclusief het ondertekenen van trajectplannen

juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, reïntegratiecoördinator

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager

13.

verstrekken voorschotten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

14.

terugvorderen en incasso van teveel verstrekte uitkering, verhaal op derden

15.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

16

afstemming van de uitkering op grond van de Verordening maatregelen WWB en WIJ

juridisch kwaliteitsmedewerker, coördinator reïntegratie, reïntegratie consulent

maatregelen tot 20% door reïntegratie coördinator

Maatregelen tot 20% door reintegratieconsulent na schriftelijke instemming manager

Overige maatregelen alleen door juridisch kwaliteitsmedewerkers

17

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker,

inkomensconsulent, handhaver

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

Verordening activering en reïntegratie

18.

beslissen aangaande loonkostensubsidies als bedoeld in artikel 6

managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, coördinator reïntegratie

BBZ 2004

19.

verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland aangenomen in bestuursovereenkomst

20.

verstrekken voorschotten

21.

terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering

22.

opschorting uitkering en het geven van een hersteltermijn

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de op deze wet gebaseerde verordeningen

23.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst

mandaat inkomensconsulent

na schriftelijke instemming manager)

22.

verstrekken van voorschotten

23.

terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering

24.

afstemming van de uitkering op grond van de Verordening maatregelen Ioaw/Ioaz

juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratiecoördinator, reïntegratie consulent

maatregelen tot 20% door reïntegratie coördinator

Maatregelen tot 20% door reintegratieconsulent na schriftelijke instemming manager

Overige maatregelen alleen door juridisch kwaliteitsmedewerkers

25.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst(

inkomensconsulent na schriftelijke instemming manager

26

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker,

inkomensconsulent, handhaver

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

Minimabeleid ( Verordening en Beleidsregels maatschappelijke participatie, Beleidsregels duurzame gebruiksgoederen ouderen)

27.

beslissen op aanvragen

juridische kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager

Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde besluiten en verordeningen

28.

verlenen, wijzigen, beëindigen individuele vergoedingen en verstrekkingen

juridische kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager

29.

terugvorderen te veel verstrekte vergoedingen

juridisch kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo, administratief medewerker Wmo

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

30.

positief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart

WMO-consulent

31.

negatief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart

juridisch kwaliteitsmedewerker

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen

32.

beslissen op aanvragen kwijtschelding

Gemeentelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn

conform voorwaarden als vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst

Vergunningen, Handhaving en Veiligheid

Nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Algemene plaatselijke verordening

1.

beslissen op aanvragen om vergunning

manager

2.

accepteren melding uitwegen

senior administratief medewerker

3.

weigeren melding uitwegen

manager

na advies RRB

4.

accepteren melding incidentele festiviteiten

vergunningverlener

5.

beslissen op aanvragen vergunning voor inzamelen kleding

senior administratief medewerker

6.

beslissen op aanvragen ventvergunning

medewerker Apv & bijzondere wetten

7.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

medewerker Apv & bijzondere wetten

conform standplaatsenbeleid

8.

beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing aangaande ligplaatsen

medewerker Apv & bijzondere wetten

9.

ontheffing verbranden snoeihout

administratief medewerker

Marktverordening gemeente Dronten 2013

10.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning weekmarkten

medewerker Apv & bijzondere wetten

Drank- en Horecawet

11.

beslissen op aanvragen om vergunning

manager

Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening

12.

beslissen op aanvragen om vergunning

manager

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

13.

beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar

manager

Vuurwerkbesluit

14.

adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk

manager

voor zover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 Apv

Wegenverkeerswet 1994

15.

nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen

medewerker Apv & bijzondere wetten

in overleg manager RRB

16.

beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg

medewerker Apv & bijzondere wetten

17.

beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

18.

aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)

manager

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

19.

beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing

manager

Rioolverordening

20.

verlenen vergunning aansluiting

medewerker Apv & bijzondere wetten

in overleg manager RRB

21.

beslissen op aanvragen

Wet administratieve bepalingen omgevingsvergunning

22.

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunning

technisch medewerker BWT

23.

besluiten om aanvraag omgevingsvergunning niet in behandeling te nemen (artikel 2.8)

24.

Informeren inzake wettelijke aanhouding (artikelen 3.3 en 3.5)

25.

besluiten tot het aanhouden van een aanvraag (artikel 3.4)

26

besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikel 3.9 en 3.19)

27.

het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

28.

het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

29.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrij project (artikelen 2 en 3 van bijlage II behorend bij artikel 2.3 Besluit omgevingsrecht)

technisch medewerker BWT

30.

brief omgevingsvergunning van rechtswege (artikel 3.9)

manager

31.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2)

manager

a.inclusief de beslissing om de hardheidsclausule uit de Welstandsnota wel of niet toe te passen, conform het advies van de Welstandscommissie

b.m.u.v. de positieve beslissing op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft en waarbij de bouwsom minder is dan € 150.000,00

32.

positief beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft

technisch medewerker BWT

als de bouwsom minder is dan

€ 150.000,00

33.

beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 1 en 2)

manager

34.

beslissing omtrent verzoek inzake afwijking(artikel 2.12, tweede lid)

35.

beslissing inzake de omgevingsvergunning voor een werk, geen bouwwerk zijnde (artikel 2.11, eerste en tweede lid)

36.

beslissing op verzoek tot wijziging van verleende omgevingsvergunning, inclusief een andere tenaamstelling (artikel 3.16)

technisch medewerker BWT

tenzij sprake van ingrijpende wijzigingen

37.

(voornemen) tot intrekken van verleende omgevingsvergunning (artikel 3.15)

38.

stilleggen van de bouw (artikel 5.17)

technisch medewerker BWT

in geval van constructieve gebreken, in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht

39.

beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen

technisch medewerker BWT

40.

intrekken omgevingsvergunning voor het bouwen

technisch medewerker BWT

indien daarvan twee jaar geen gebruik is gemaakt

41

geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 5.19)

manager

42.

besluit tot het staken van het gebruik en sloop (artikel 5.17)

manager

43.

besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het staken van of het treffen van een voorziening m.b.t. het bouwen, gebruik of slopen van een bouwwerk (artikelen 2.3, 5.17, 5.18, 5.24 en 5.32)

Brandbeveiligingsverordening

44.

beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen voor tijdelijke bouwwerken

manager

Wet Milieubeheer

45.

beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63)

administratief medewerker

Bouwstoffenbesluit

46.

beslissen op meldingen

manager

werken tot 1.000 ton secundaire bouwstoffen

47.

verzenden van ontvangstbevestigingen inzake meldingen

technisch medewerker milieu, algemeen beleidsmedewerker

Handhaving

48.

opleggen van last onder dwangsom

manager

tot en met een bedrag van € 50.000,00

49.

opleggen van last onder bestuursdwang

manager

voor zover de kosten ten hoogste € 50.000,00 bedragen

50

opleggen last onder dwangsom t.b.v. handhaving artikel 5.6 Apv

milieuagent

uitgezonderd spoed last onder bestuursdwang, bij gebruik van vastgestelde modelbrief en conform Beleidsnotitie parkeerexcessen

51.

horen van zienswijzen aangaande voornemens tot opleggen van dwangsommen of besluiten tot bestuursdwang

technisch medewerker milieu, juridisch medewerker VHV

52

afwijzen verzoek om handhaving

manager

53.

intrekken last onder dwangsom

manager

dwangsommen tot in totaal maximaal € 50.000,00 per beschikking

54.

vaststellen invorderingsbeschikking

juridisch medewerker VHV

55

besluiten tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb

manager

56.

het ondertekenen van een procesverbaal van meevoeren en opslaan van zaken (inbeslagname)

manager

tot een totale kostenpost van

€ 50.000,00

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

57.

inschrijven van beperkingenbesluiten, de daarop betrekking hebbende uitspraken in beroep of rechterlijke uitspraken alsmede andere dan daaruit voortvloeiende verklaringen van verval van beperkingen (artikel 7)

BAG gegevensbeheerder, functioneel applicatiebeheerder

58.

het aanbrengen van wijzigingen in de beperkingenregistratie anders dan door inschrijven van besluiten of verklaringen dan wel herstel van fouten (artikel 8)

59.

het verlenen van inzage in het register en het verstrekken van afschriften uit de beperkingenregistratie alsmede het afgeven van verklaringen dat ten aanzien van een onroerende zaak geen beperking van kracht is (artikel 9)

60.

besluiten omtrent herstel van fouten in de beperkingenregistratie (artikel 11)

61.

besluiten omtrent de afscherming van persoonsgegevens in de beperkingenregistratie (artikel 12)

Verordening straatnaamgeving en nummering

62.

huisnummerbesluiten

BAG gegevensbeheerder, functioneel applicatiebeheerder

63.

intrekken huisnummerbesluiten

Wet basisadministraties adressen en gebouwen

64.

inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- of gebouwenregister (artikel 10, eerste en tweede lid)

BAG gegevensbeheerder, functioneel applicatiebeheerder

65

op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenadministratie en de gebouwenregistratie (artikelen 14a en 15)

BAG gegevensbeheerder, functioneel applicatiebeheerder

66.

ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken (artikelen 37 en 38) inclusief de verwerking daarvan (artikelen 31, 39, 40 en 41)

67.

het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen (artikel 31)

68.

opmaken van een proces-verbaal van constatering (artikel 10, eerste lid, onder b)

69

opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet aangewezen brondocument zijn opgenomen

Gebruiksbesluit

70.

beslissen op melding

manager

na advies brandweer

71.

beslissen op aanvragen omgevingsvergunning voor gebruiken

Verordening inzake de winkeltijden

72.

beslissen op aanvraag om ontheffing van verbod op zondagavondopenstelling (artikel 6, eerste lid)

manager

73.

beslissen op verzoek om wijziging van de aangewezen koopzondagen

74.

beslissen op aanvraag om ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties (artikel 7)

Wet politiegegevens

75.

opvragen gegevens bij de politie in het kader van de handhaving van de openbare orde (artikel 16, eerste lid, onder 2)

manager

Telecommunicatiewet en Telecommunicatieverordening

76.

nemen instemmingsbesluit artikel 2, tweede lid, verordening

manager

77.

stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit artikel 2, derde lid, verordening

78.

verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit artikel 4 verordening

manager

79.

stellen nadere regels te verstrekken gegevens artikel 3, vierde lid, verordening

80.

aanpassen meldingsformulier, artikel 3, eerste lid, verordening

81.

vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen

Toezicht

82.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

manager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform

Project beëindiging oneigenlijk grondgebruik

83.

privaatrechtelijke besluiten

manager

binnen de kaders van het project

84.

besluiten tot alle conservatoire maatregelen en te doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit