Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR390307
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR390307/2
Regeling vervallen per 02-09-2016
Mandaatbesluit 2016
Geldend van 20-04-2016 t/m 01-09-2016
Intitulé
Mandaatbesluit 2016Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Dronten,
elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,
gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;
B E S L U I T E N:
- I.
de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;
- II.
bij de toepassing van het mandaat worden door de gemandateerden de aanwijzingen als opgenomen in de toelichting en de lijst gemandateerde bevoegdheden en volmachten in acht genomen;
- III.
de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;
- IV.
de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voor zover een relatie hebbend met hun functie;
- V.
indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naaste hogere ambtenaar;
- VI.
besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:
namens het college van Dronten / de burgemeester van Dronten,
handtekening
naam mandataris
functie mandataris
(manager) afdeling …
- VII.
stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:
Gemeente Dronten,
naam gemandateerde;
- VIII.
dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit 2016;
- IX.
dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016;
- X.
het Mandaatbesluit vastgesteld op 16 december 2014 wordt ingetrokken;
Ondertekening
TOELICHTING
Algemeen
Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.
Publiekrecht-privaatrecht
Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).
Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.
Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.
Mandaat-attributie
De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgerlijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechtstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaatbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.
Mandaat
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.
Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de manager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn manager berust.
Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.
Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.
Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen ambtenaarrechterlijke sancties.
Vervanging
Mandaat wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde de naasthogere ambtenaar altijd bevoegd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. In het geval van afwezigheid van een gemandateerde manager wordt deze horizontaal vervangen door een andere manager.
Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde tijdelijk van zijn mandaat wordt ontheven.
Ondertekening
Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdelen VI en VII van het mandaatbesluit waar deze toelichting op slaat. Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.
Ondertekening privaatrechtelijke stukken
Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:
De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)
daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..
Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie
In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.
Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).
Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:
- -
waarin afwijking van bestaande regels nodig is;
- -
waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval bestuurlijke of politieke repercussie zal hebben;
- -
waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit;
Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.
Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.
Voorbeelden
Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.
Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:
- -
ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en
- -
het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);
- -
het retourneren van stukken etc.
- -
verzoeken om nadere informatie aan aanvrager om de aanvraag te completeren teneinde op de aanvraag te kunnen beslissen.
Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.
Procesvertegenwoordiging
Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.
MANDAATBESLUIT OFGV
De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit OFGV, en verleend aan de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit OFGV.
Gemandateerde bevoegdheden en volmachten
Overeenkomsten algemeen |
|||
nr. |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
privaatrechtelijke overeenkomsten |
|||
aangaan, wijzigen en verlengen van overeenkomsten en plaatsen van orders. |
directieleden (zij tekenen primair de stukken die behoren tot het tussen hen afgesproken werkgebied. Secundair nemen zij elkaar waar. Bij afwezigheid van alle directieleden tekent een loco-secretaris.) |
Indien schriftelijk vastgelegd: a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00 b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00 |
|
programmamanager |
Mandaat van toepassing na toekenningsbesluit DT. Indien schriftelijk vastgelegd en met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000 |
||
aangaan, wijzigen en verlengen van overeenkomsten en plaatsen van orders. |
manager |
Indien schriftelijk vastgelegd en met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00 |
|
aanbestedingen |
|||
offerte aanvragen, begeleidende brief bij selectieleidraad, brief selectiebesluit, gunningsbesluit, afwijzingsbrief, afdoening klacht |
directieleden |
a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00 b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00 |
|
programmamanager |
Mandaat van toepassing na toekenningsbesluit DT. Indien schriftelijk vastgelegd en met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000 |
||
manager |
met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000 |
Mandaten algemeen |
|||||
nr. |
bevoegdheid |
||||
ontzegging toegang |
|||||
1a. |
De bevoegdheid tot het direct ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en/of terreinen aan personen die in die gebouwen of op die terreinen de orde verstoren of een directe bedreiging vormen voor de veiligheid of gezondheid van de aanwezige ambtenaren, bestuurders of gasten/bezoekers van de gemeente. Deze bevoegdheid sluit in de bevoegdheid om personen op te dragen om het pand of perceel te verlaten en zich daarvan verwijderd te houden. Zo nodig wordt dit bevel gehandhaafd met behulp van de sterke arm. |
De onder a. en b. beschreven bevoegdheden berusten bij de collegeleden, de directieleden en afdelingsmanagers. Zoveel als mogelijk wordt in de praktijk de volgende primaatvolgorde aangehouden. 1.manager afdeling PZ 2.manager afdeling SZ 3.manager afdeling CD 4.de eerst beschikbare functionaris onder de overige bevoegd verklaarde collegeleden, afdelings-managers en directieleden. In geval van publieksbijeen-komsten of vergaderingen buiten de normale kantooruren en indien dan geen directielid of afdelingsmanager aanwezig is, kan de gemeentebode van dienst de onder a. beschreven bevoegdheid uitoefenen, maar alleen als de voorzitter van één van de vergaderingen of de organisator van de publieks-bijeenkomst met de ontzegging en directe verwijdering instemt. |
|||
1b. |
De bevoegdheid om personen schriftelijk aan te zeggen dat zij gedurende bepaalde tijd geen toegang hebben tot evt. nader bepaalde gemeentelijke gebouwen en/of terreinen, om reden van voorkoming van agressief gedrag, verstoring van de orde, de veiligheid of bedreiging van de veiligheid van personen in die gebouwen of op terreinen. Zo nodig wordt deze aanzegging gehandhaafd met behulp van de sterke arm. |
||||
Wet openbaarheid van bestuur |
|||||
2. |
afhandelen Wob-verzoeken inclusief het nemen van een verdagingsbesluit |
burgemeester en secretaris in samenspraak, blijkend uit de gezamenlijke ondertekening van de besluiten op grond van dit mandaat. |
betrokken wethouders en afdelingsmanagers worden geïnformeerd over besluiten die hun uitvoeringspraktijk raken. |
||
Vaststellen collegebesluit |
|||||
3. |
vaststellen dat er een collegebesluit is genomen indien een voorstel bij wege van parafen door alle aan de besluitvorming deelnemende collegeleden akkoord is bevonden |
(loco)gemeentesecretaris, medewerker bestuursondersteuning |
Indien een collegelid slechts voor korte duur afwezig is (wegens ziekte, verlof of studie) wordt deze wel in de gelegenheid gesteld om voor de eerstvolgende collegevergadering alsnog aan de parafenbesluitvorming deel te nemen. Indien daarop wegens spoedeisendheid niet kan worden gewacht, wordt geprobeerd om telefonisch af te stemmen of met het spoedvoorstel kan worden ingestemd. Normale regels t.a.v. het beslissingsquorum zijn ook bij paraafbesluiten van toepassing. Indien twijfel rijst of het voorstel kan worden gevolgd wordt het voorstel alsnog ter bespreking geagendeerd. Voor het overige worden vragen en opmerkingen door mandataris onder aantekeningen bij het paraafbesluit opgenomen ter beantwoording, kennisneming of verwerking. |
||
Algemene wet bestuursrecht |
|||||
4. |
afdoening klachten (art. 9:12) |
directieleden |
klachten over managers |
||
managers |
klachten over medewerkers eigen afdeling |
||||
Algemene subsidieverordening |
|||||
5. |
afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) |
managers |
subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuille-houder. Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits porte-feuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met subsidiebesluit. |
Personeel algemeen |
|||
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
CAR-UWO |
|||
benoemen van personeel |
directieleden, managers (Directieleden tekenen primair de stukken die behoren tot het tussen hen afgesproken werkgebied. Secundair nemen zij elkaar waar. Bij afwezigheid van alle directieleden tekent een loco-secretaris.) |
a.met uitzondering van besluiten ten aanzien van de secretaris en de directeuren b.besluiten ten aanzien van managers uitsluitend gemandateerd aan secretaris c.managers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen afdeling d.managers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de HRM-adviseur e.mandaat geldt binnen de voorgestelde concernregels en voor zover het budget toereikend is. Voor zover afwijking van het concernbeleid wenselijk en juridisch mogelijk is, beslist de secretaris. |
|
aangaan van arbeidsovereenkomsten |
|||
vaststellen salaris |
|||
toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie |
|||
achterwege laten van salarisverhoging bij onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren |
|||
verlenen ontslag op eigen verzoek |
|||
verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voor zover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft |
|||
verlenen van ontslag wegens pensionering of vervroegde pensionering |
|||
overplaatsen medewerker op vrijwillige basis |
|||
vervallen |
|||
openstellen vacature |
|||
toekennen verhuiskostenvergoeding |
|||
toekennen vergoeding woon- werkverkeer |
|||
toekennen vergoeding telefoonkosten |
|||
vervallen |
|||
koop, verkoop en overschrijven van verlof |
|||
verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof |
|||
verlenen ouderschapsverlof |
|||
verlenen zorgverlof |
|||
vervallen |
|||
beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden |
|||
beslissen omtrent overwerk |
|||
toekennen studiefaciliteiten |
|||
aantrekken uitzendkrachten |
|||
het opleggen van disciplinaire straffen, inclusief schorsing, voorwaardelijk ontslag en strafontslag en de handelingen die nodig zijn om tot de disciplinaire straf te komen. |
f.Bevoegdheid sub 25 is voorbehouden aan de gemeentesecretaris, voor alle aan hem ondergeschikt personeel onder navolgende voorwaarden: I.van deze bevoegdheid kan alleen gebruik worden gemaakt in overleg met een HRM-adviseur en de direct leidinggevende van degene die het besluit rechtstreeks aangaat en voorzover de bedrijfsvoeringsmiddelen toereikend zijn om de voorzienbare financiële gevolgen van het besluit op te vangen. II.dat in elk geval de portefeuillehouder personeelszaken over gebruikmaking van deze bevoegdheid wordt geïnformeerd. |
||
bovenstaande nummers 1 t/m 24 |
teamleider CD |
||
bovenstaande nummers 15 t/m 24 |
teamleider RRB, teamleider SoZa |
onder verantwoordelijkheid van de manager en in overeenstemming met de HRM-adviseur. |
|
voeren van jaargesprekken |
teamleider RRB, teamleider CD teamleider SoZa |
onder verantwoordelijkheid van de manager conform Regeling jaargesprekken. |
|
ICT |
|||
29.. |
aanmaken van calls voor autorisatieverzoeken en het afsluiten van accounts |
teamleider |
voor zover de call betrekking heeft op medewerkers binnen het team |
Afvalinzameling en Accommodatiebeheer |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
privaatrechtelijke bevoegdheden |
|||
aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen |
manager |
||
beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen |
manager |
||
aanschaf klein materiaal/kleine opdrachten |
allround opzichter bouwkunde, adviseur/uitvoerder materieel, AR en logistiek, monteur |
tot een bedrag van € 5.000,00 |
|
vergoeding inzameling oud papier aan vereniging |
|||
toekennen vergoeding op basis van de door het college vastgestelde bedragen |
manager |
||
Afvalstoffenverordening |
|||
vaststellen inzamelingsroutes- en dagen en opstelplaatsen van de containers (artikel 5) |
manager |
||
vaststellen milieukalender (artikel 5) |
manager |
na instemming door portefeuillehouder |
|
vaststellen inzamelingsmiddel en plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden artikel 10) |
manager |
Concerndiensten |
||||||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|||
algemeen |
||||||
1. |
waarmerken dat besluiten door het college zijn genomen |
medewerker bestuursondersteuning |
||||
1a. |
toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte |
manager |
||||
2. |
In ontvangst nemen van stukken met betrekking tot loonbeslag |
medewerker personeels- en salarisadministratie |
||||
2a. |
in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels |
bode, documentair informatieverzorger, medewerker interne servicedesk, facilitair medewerker, medewerker drukkerij, medewerker inkoop en beheer en gebouwen |
||||
financiële zaken |
||||||
3. |
oninbaar verklaren van publieke en private vorderingen belastingen |
invorderingsambtenaar |
||||
4. |
waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders |
manager |
||||
5. |
afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden |
coördinator team JZ-Inkoop, juridisch beleidsmedewerker |
||||
6. |
aangaan overeenkomsten tot geldlening |
coördinator financieel beleid |
zowel aantrekken als uitzetten van gelden, na advies treasurycommissie |
|||
CAR-UWO |
||||||
7. |
verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld |
manager |
||||
8. |
verstrekken werkgeversverklaring |
medewerker personeels- en salarisadministratie |
||||
9. |
UWV melding (na overleg met bedrijfsarts) |
medewerker personeels- en salarisadministratie |
||||
10. |
afdrachten IZA, ABP, loonbelasting |
|||||
Algemeen Burgerlijk Pensioenwet |
||||||
11. |
aanvragen P 1 keuringen |
manager, teamleider CD |
na overleg met bedrijfsarts |
|||
personeelszaken algemeen |
||||||
12. |
verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers |
medewerker personeels- en salarisadministratie |
||||
aansprakelijkheidsstelling |
||||||
13. |
beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims, behalve planschadeclaims op basis van artikel 6.1 Wro. |
coördinator team JZ-Inkoop, juridisch beleidsmedewerker |
||||
Algemene wet bestuursrecht |
||||||
14. |
bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift (artikel 6:14) |
coördinator team JZ-Inkoop, juridisch beleidsmedewerker |
in de functie van secretaris van de commissie bezwaarschriften |
|||
15. |
verdagen van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift (artikel 7:10) |
|||||
16. |
nemen van de beslissing op bezwaar (artikel 7:11) |
manager |
·Indien bezwaar (kennelijk) niet-ontvankelijk of (kennelijk) ongegrond verklaard wordt én ·de beslissing wordt genomen conform het advies van de (voorzitter) van de commissie bezwaarschriften én ·de beslissing op bezwaar binnen de gegeven termijn wordt genomen. |
|||
Wet openbaarheid van bestuur |
||||||
17. |
afhandeling licht Wob-verzoek (zie voor overige Wob-zaken de ALGEMENE MANDATEN) |
coördinator team JZ-Inkoop, juridisch beleidsmedewerker |
er is sprake van een licht Wob-verzoek indien: het niet gaat om een bestuurlijke of politiek gevoelige zaak, er een vermoeden bestaat dat er een aansprakelijkheidsclaim uit voort kan vloeien, het een juridische kwestie betreft waarbij de vermogenspositie van de gemeente in het geding is dan wel de gemeente rechten of bezit kan verliezen |
|||
18. |
Wet op de veiligheidsregio’s |
|||||
19. |
opstarten van communicatieactiviteiten in geval van een ramp of crisis |
communicatieadviseur |
conform het Regionale draaiboek crisiscommunicatie |
|||
20. |
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur |
|||||
21. |
indienen adviesverzoek bij het Landelijk Bureau Bibob (artikel 9, eerste lid) |
coördinator team JZ-Inkoop |
||||
22. |
privaatrechtelijke overeenkomsten |
|||||
23. |
aanschaf klein materiaal |
teamleider, communicatieadviseur, communicatiemedewerker, bode |
tot een bedrag van € 500,00 |
|||
Wet bescherming persoonsgegevens |
||||||
24. |
besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet |
juridisch beleidsmedewerker |
INFORMATIEMANAGEMENT |
|||||
nr. |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
||
privaatrechtelijke overeenkomsten |
|||||
1. |
aanschaf klein materiaal |
service en contract coördinator ICT |
tot een bedrag van € 10.000,00 |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
|||
nr. |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
Leerplichtwet |
|||
besluiten omtrent vervangende leerplicht |
leerplichtambtenaar/RMC-consulent |
||
besluiten omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar |
leerplichtambtenaar/RMC-consulent |
||
toezicht op handhaving van de leerplicht |
|||
beslissen op verzoek om vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs |
leerplichtambtenaar/RMC-consulent |
||
Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten |
|||
positief beslissen op aanvragen vergoeding leerlingenvervoer |
beleidsmedewerker MO |
||
6. |
negatief beslissen op aanvragenvergoeding leerlingenvervoer |
Manager |
|
Wet inburgering |
|||
7. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid) |
beleidsmedewerker MO |
|
8. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c) |
||
9. |
beslissing op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens het reeds voldoende ingeburgerd zijn (artikel 6, tweede lid, jo. Artikel 2.8a, eerste lid van het Besluit inburgering) |
||
10. |
vaststellen inburgeringsvoorziening niet-uitkeringsgerechtigde |
||
11. |
vaststellen datum waarbinnen niet-uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben |
beleidsondersteuner MO |
|
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
|||
12. |
afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang (artikel 1.46) |
beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO |
|
13. |
doorvoeren van een wijziging in het register kinderopvang en mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.47) |
||
14. |
geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65) |
||
15. |
afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een peuterspeelzaal (artikel 2.3) |
beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO |
|
16. |
doorvoeren van een wijziging in het register peuterspeelzaalwerk en mededeling daarvan aan de houder van de peuterspeelzaal (artikel 2.4) |
||
17. |
geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een peuterspeelzaal die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 2.23) |
||
Besluit registers kinderopvang en peuterspeelzaalwerk |
|||
18. |
verwijderen van een peuterspeelzaal uit het landelijk register peuterspeelzaalwerk (art. 14) |
beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO |
|
19. |
verwijderen van een kinderopvangvoorziening uit het landelijk register kinderopvang (art. 8) |
||
Algemene subsidieverordening |
|||
20. |
afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) |
(junior)beleidsmedewerker MO, manager |
subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder. |
manager |
subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met het subsidie- besluit |
||
21. |
stellen van een termijn voor: ·het aanvullen van de aanvraag ·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie |
(junior)beleidsmedewerker MO |
|
22. |
buiten behandeling stellen van een aanvraag |
||
23. |
verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen |
||
24. |
verlengen of opschorten van een beslistermijn |
||
25. |
vaststellen van een aanvraagformulier |
||
Jeugdwet / Uitvoeringsbesluit Jeugdwet |
|||
26. |
verstrekken van een afschrift van de in ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongere |
beleidsmedewerker MO |
|
27. |
verlenen van toestemming aan (provinciale) organisaties die toe willen treden tot het ESAR convenant |
||
28. |
vertegenwoordigen van de gemeente in de gebruikersvereniging MULTIsignaal |
||
29. |
verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming |
medewerker SaVe in dienst van Bureau Jeugdzorg en diens rechtsopvolger, medewerker Veilig Thuis, in dienst van Bureau Jeugdzorg en diens rechtsopvolger |
Indien op grond van het Handboek ‘Dronter Koers’ een maatregel tot gezag noodzakelijk wordt geacht; e.e.a. op basis van de in de Beleidsregels jeugdhulp gestelde toets rond veiligheid |
Verordening jeugdhulp gemeente Dronten 2015 |
|||
30. |
inzetten jeugdhulp na verwijzing (artikel 3, eerste lid) |
Gids in dienst van de GGD Flevoland / Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland / MEE IJsseloevers |
Conform de Verordening jeugdhulp gemeente Dronten 2015, de Verordening Wmo 2015, de beleidsregels, het Beleidsplan Transities Sociaal Domein en het Handboek ‘Dronter Koers’ |
31. |
in ontvangst nemen verwijzing naar individuele voorzieningen (artikel 3, tweede lid) |
||
32. |
beslissen omtrent individuele voorziening (verlenen en afwijzen)( artikel 3, derde lid) |
||
33. |
verzamelen gegevens ter voorbereiding van het gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 5, eerste lid) |
||
34. |
in ontvangst nemen van gegevens en bescheiden nodig voor het onderzoek (artikel 5, tweede lid) |
||
35. |
beslissen over afzien van de voorbereiding van het gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 5, derde lid) |
||
36. |
voeren van het onderzoek in een gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 6, eerste lid) |
||
37. |
beslissen over afzien van het gesprek (artikel 6, vierde lid) |
||
38. |
toekennen individuele voorziening (artikel 9) |
||
39 |
ondertekenen van het routeplan |
||
40. |
verstrekken van een pgb (artikel 11, eerste lid) |
||
41. |
intrekken of herzien besluit aangaande individuele voorziening (artikel 12, tweede lid) |
Gids in dienst van de GGD Flevoland / Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland / MEE IJsseloevers |
|
42. |
beslissen tot terugvordering van de geldswaarde van de ten onrechte genoten individuele voorziening (artikel 12, derde lid) |
||
43. |
onderzoeken van de besteding pgb (artikel 12, vijfde lid) |
||
44. |
wijzen op mogelijkheid van bijstand door een onafhankelijk vertrouwenspersoon (artikel 14, tweede lid) |
||
Jeugdwet / Wet maatschappelijke ondersteuning |
|||
45. |
inzetten van hulp in geval van crisis |
medewerker Veilig Thuis Flevoland |
Op basis van regionale afspraken. Veilig Thuis dient direct hulp te kunnen inzetten bij crisis en heeft de verplichting dit z.s.m. bij de gemeente te melden waarna achteraf een beschikking wordt vastgesteld. |
46 |
bieden van opvang en beschermd wonen |
college en burgemeester van de gemeente Almere |
conform hetgeen is vastgelegd in het Mandaat opvang en beschermd wonen Flevoland 2015. |
privaatrechtelijke overeenkomsten |
|||
47. |
Aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden en gemeentelijke gebouwen gerelateerd aan sport, welzijn en onderwijs |
beleidsmedewerker MO |
met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
|||
48. |
Beslissen tot toelating gemeentelijke schuldhulpverlening |
Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland |
conform Beleidsplan schuldhulpverlening Dronten 2012-2016 |
Publiekszaken |
||||||
nr. |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|||
algemeen |
||||||
1. |
in ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels |
medewerker receptie/telefoon, allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
uitgezonderd stukken met betrekking tot loonbeslag |
|||
2. |
waarmerken van kopieën |
|||||
3. |
legalisatie van handtekeningen |
|||||
Wet op de Lijkbezorging |
||||||
4. |
verlenen van verlof tot ontleding |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
voor zover tevens benoemd als ambtenaar van de burgerlijke stand |
|||
5. |
verlenen uitstel verlof tot begraven of verbranding |
|||||
5a. |
Afgifte van een liassez-passer als bedoeld in artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg |
backofficemedewerker |
||||
6. |
tekenen voor kosten en documenten die benodigd zijn om een begrafenis/crematie van gemeentewege te realiseren |
manager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van manager |
|||
Paspoortwet |
||||||
7. |
het in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van reisdocumenten en de verklaring van vermissing van het reisdocument conform artikel 31, lid 1, van de Paspoortwet |
allround frontoffice medewerker,backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
||||
8. |
besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag van reisdocumenten |
manager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van manager |
|||
Wet basisregistratie personen |
||||||
9. |
verstrekken van inlichtingen en afschriften uit en het bijhouden van de basisregistratie personen |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
||||
10. |
besluit tot ambtshalve wijziging of opneming van gegevenswijziging, besluit tot het niet in behandeling nemen van een aangifte of verzoek |
manager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van manager |
|||
10a. |
opleggen bestuurlijke boete (artikel 4:17) |
manager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van manager |
|||
Wegenverkeerswet |
||||||
11. |
in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van rijbewijzen en de verklaring van vermissing van het rijbewijs conform artikel 39 van het Reglement rijbewijzen |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
||||
12. |
besluit tot het niet in behandeling nemen van aanvragen en de afgifte van rijbewijzen |
manager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van manager |
|||
Rijkswet op het Nederlanderschap |
||||||
13. |
in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naturalisatie tot Nederlander en het in behandeling nemen van en beslissen op verzoeken om optieverlening |
Backofficemedewerker, coördinator |
||||
14 |
legesafdracht aan IND n.a.v. naturalisatieaanvraag |
manager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van manager |
|||
Wet algemene bepalingen burgerservicenummer |
||||||
15. |
toekennen burgerservicenummer |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
||||
Wet op de verklaring omtrent het gedrag |
||||||
16. |
het in ontvangst nemen van aanvragen en het doorsturen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder |
||||
Wet justitiële documentatie |
||||||
17. |
aanvraag inlichtingen uit de registers justitiële documentatiedienst en de politieadministratie |
backofficemedewerker |
||||
Burgerlijk Wetboek |
||||||
18. |
benoeming van buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand |
manager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van manager |
|||
Snelbalie |
||||||
19. |
ondertekenen van besluiten van de snelbalie |
allround frontofficemedewerker |
Conform de notitie WWB BB aanvragen snelbalie. Mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
|||
Kieswet |
||||||
20. |
verstrekken van inlichtingen uit het Kiezersregister (artikel D 4) |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
||||
21. |
in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van vervangende stempassen (artikel J 8) |
|||||
22. |
In behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van volmachten (artikel L 8) |
|||||
23. |
In behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van kiezerspassen (artikel K 3) |
|||||
24. |
In behandeling nemen en ondertekenen van de af te leggen ondersteuningsverklaringen voor politieke groeperingen (artikel H 4) |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
||||
25. |
In behandeling nemen van verzoekschrift model Y32, waarbij EU-onderdanen de keuze maken om bij de gemeente hun stem uit te brengen (artikel Y 32) |
Ruimtelijke en economische ontwikkeling |
|||||
Nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
||
Besluit Ruimtelijke ordening |
|||||
1. |
waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen als bedoeld in artikel 1.2.1. |
(beleids)medewerker RO |
|||
2. |
Waarmerken en publiceren manifest |
(beleids)medewerker RO |
|||
Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies |
|||||
3. |
toekennen van woninggebonden subsidies |
manager |
|||
woonwagenkamp Ganzendreef |
|||||
4. |
aangaan huurovereenkomsten |
beleidsmedewerker volkshuisvesting |
|||
Grondzaken transacties |
|||||
5. |
aankoop, verkoop en levering grond voor woningbouw, bedrijventerrein en bijzondere bebouwing |
planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker |
mits vallende binnen door college vastgestelde uitgifteplan m.b.t. verkaveling en prijzen |
||
6. |
reservering / optieverlening woningbouw, bedrijfsterrein en bijzondere bebouwing |
||||
7. |
aankoop, verkoop en levering overhoeken, tuinuitbreiding |
planeconoom, economisch juridisch medewerker |
na instemming van de portefeuillehouder mits vallende binnen de grondprijzennota |
||
8. |
het aangaan van overeenkomsten tot huur, bruikleen, t.b.v. anti-kraak en het vestigen van zakelijke rechten waaronder begrepen het recht van opstal en recht van erfpacht, mits van geringe omvang. |
planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker |
na instemming van de portefeuillehouder grondzaken. |
||
9. |
beslissen op verzoeken om ontheffingen en toestemmingen als vermeld in overeenkomsten, waaronder begrepen verlenging bouwtijd, voldoen aan bouwplicht en onbebouwd doorverkopen. |
planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker |
|||
10. |
verhuur gebouwen en opstallen |
||||
Algemene plaatselijke verordening |
|||||
11. |
beslissen op aanvragen aanlegvergunning |
(beleids)medewerker RO |
|||
privaatrechtelijke verplichtingen |
|||||
12. |
verlenen van toestemming respectievelijk ontheffing van privaatrechtelijke verplichtingen die bij de verkoop van grond zijn opgelegd |
planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker |
|||
Herziening basisgrondwaarde erfpachtrecht |
|||||
13. |
(voornemen tot) vaststellen herziene basisgrondwaarde op grond van de getaxeerde waarde |
planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker |
|||
14. |
vaststellen waarde erfpachtpercelen op grond van getaxeerde waarde |
||||
15. |
vaststellen canon aan de hand van de vastgestelde basisgrondwaarde |
||||
16. |
voeren van onderhandelingen met erfpachters over beëindiging erfpachtrecht en/of verkoop blote eigendom |
planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker |
|||
Stimuleringsmaatregelen woningbouw |
|||||
17. |
het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens de procedure aanvraag startersleningen |
manager, beleidsmedewerker volkshuisvesting, medewerker grondzaken |
|||
18. |
beslissen op aanvraag starterslening |
manager, beleidsmedewerker volkshuisvesting |
|||
Algemene subsidieverordening |
|||||
19. |
afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) |
manager |
mandaat geldt onverkort indien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt; mandaat geldt indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 alleen indien instemming van betrokken portefeuillehouder is verkregen. |
||
20. |
stellen van een termijn voor: ·het aanvullen van de aanvraag ·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie |
manager |
|||
21. |
buiten behandeling stellen van een aanvraag |
||||
22. |
verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen |
||||
23. |
verlengen of opschorten van een beslistermijn |
||||
Verordening duurzaamheidslening Dronten 2013 |
|||||
24. |
Beslissen op aanvraag duurzaamheidslening (artt. 7 en 8) |
Programmaleider Duurzaam Dronten |
Ruimtelijke realisatie en beheer |
|||||
Nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
||
privaatrechtelijke bevoegdheden |
|||||
1. |
verstrekken van opdrachten |
teamleider |
tot een bedrag van € 25.000,00 |
||
2. |
aanschaf klein materiaal |
toezichthouder, specialist boomverzorging, specialist elektrotechnische installaties, specialist riolering, wijkbeheerder, beheerder begraafplaats, beleids-medewerker groentechniek, uitvoerder boomverzorging |
tot een bedrag van € 5.000,00 |
||
3. |
verlenen toestemming gebruik grond |
manager |
met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening |
||
4. |
vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen |
manager |
|||
Wet personenvervoer |
|||||
5. |
verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning |
manager |
|||
Wet basisadministraties adressen en gebouwen |
|||||
6. |
vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (artikel 8) |
coördinator vastgoed en geo-informatie, medewerker vastgoed en geo-informatie |
|||
vastgoed- en geo-informatie |
|||||
7. |
vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond |
landmeter |
|||
Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten |
|||||
8. |
registratie van belangen bij het Kadaster |
teamleider |
|||
Wegenverkeerswet 1994 / Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten |
|||||
9. |
verlenen van toestemming aan de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffing exceptioneel vervoer |
specialist/toezichthouder civieltechniek |
|||
Algemene plaatselijke verordening |
|||||
10. |
beslissen op aanvragen kapvergunning |
manager |
|||
Beheersverordening algemene begraafplaats 2012 |
|||||
11. |
toewijzen graven en vergunningen grafmonumenten |
manager |
|||
Algemene subsidieverordening |
|||||
12. |
afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) |
manager |
indien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt; indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 met instemming van betrokken portefeuillehouder |
||
13. |
stellen van een termijn voor: ·het aanvullen van de aanvraag ·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie |
manager |
|||
14. |
buiten behandeling stellen van een aanvraag |
||||
15. |
verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen |
||||
16. |
verlengen of opschorten van een beslistermijn |
sociale zaken |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
algemeen |
|||
1. |
opvragen van medische adviezen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, consulent WMO, re-integratieconsulent, medewerker bijzondere regelingen, interventiebegeleider, re-integratiecoördinator |
|
2. |
aangifte belastingen en premies |
manager |
|
3. |
aanleveren van betalingen aan de afdeling Financiën vanuit BUIG, Participatiebudget, minimaregelingen, bijzondere bijstand en Wmo |
administrateur, applicatiebeheerder, manager |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
4. |
het aanleveren van kasvoorschotten tot een bedrag van € 100,00 aan de afdeling Financiën |
administrateur, applicatiebeheerder, medewerker uitkeringsadministratie |
|
5. |
niet-beleidsmatige aanpassingen van de handboeken Participatiewet en WMO |
juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker |
|
6. |
autoriseren van verantwoordingen aan ministerie van Sociale Zaken |
managementcoördinator, manager |
|
Wet inburgering |
|||
7. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid) |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, re-integratiecoördinator |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
8. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c) |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, re-integratiecoördinator |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
9. |
beslissing op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens het reeds voldoende ingeburgerd zijn (artikel 6, tweede lid, jo. Artikel 2.8a, eerste lid van het Besluit inburgering) |
||
10. |
vaststellen inburgeringsvoorziening uitkeringsgerechtigde |
||
11. |
beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, re-integratiecoördinator |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
12. |
beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht |
||
13. |
opleggen bestuurlijke boete |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, handhaver |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt. |
Participatiewet en de op deze wet gebaseerde verordeningen |
|||
14. |
verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkering uitkeringen, inclusief de uitkeringen als bedoeld in de Verordening individuele inkomenstoeslag en de Verordening individuele studietoeslag. |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
15. |
uitvoering van de Partcipatiewet betreffende de algemene bijstand aan 65+’ers die in de gemeente Dronten woonachtig zijn of die zich als adreslozen in de gemeente bevinden. Het mandaat strekt zich tevens uit tot: ·de afhandeling van eventuele bezwaar- en beroepsprocedure; ·de toestemming tot het verlenen van ondermandaat; ·de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels in overleg met de gemeente Dronten |
Raad van Bestuur van de SVB; ondermandaat aan ondergeschikten van de Raad van Bestuur van de SVB |
mandaat Raad van Bestuur SVB aangenomen in Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB |
16. |
Re-integratieactiviteiten, inclusief het ondertekenen van routeplannen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, re-integratiecoördinator |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
17. |
verstrekken voorschotten |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
18. |
terugvorderen en incasso van teveel verstrekte uitkering, verhaal op derden |
juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen, medewerker incasso en debiteuren |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
19. |
opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen, handhaver |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
20. |
afstemming van de uitkering op grond van de Participatiewet en de Afstemmingsverordening |
juridisch kwaliteitsmedewerker, coördinator re-integratie, re-integratieconsulent |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
21. |
opleggen bestuurlijke boete |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt. |
22. |
opdragen van een tegenprestatie |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratiecoördinator, re-integratieconsulent |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
23. |
afdoen van loonkostensubsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) op basis van de Verordening loonkostensubsidie |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratiecoördinator, re-integratieconsulent, consulent Wmo |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
BBZ 2004 |
|||
24. |
verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF |
mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland aangenomen in bestuursovereenkomst |
25. |
verstrekken voorschotten |
||
26. |
terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering |
||
27. |
opschorting uitkering en het geven van een hersteltermijn |
||
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de op deze wet gebaseerde verordeningen |
|||
28. |
verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF |
mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst; mandaat medewerker Sociale Zaken na schriftelijke instemming manager |
29. |
verstrekken van voorschotten |
||
30. |
terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering |
||
31. |
afstemming van de uitkering op grond van wet en de Afstemmingsverordening |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratiecoördinator, |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
32. |
opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF, handhaver |
mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuurs-overeenkomst; mandaat medewerker Sociale Zaken na schriftelijke instemming manager |
33. |
opleggen bestuurlijke boete |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt. |
Minimabeleid (Beleidsregels maatschappelijke participatie en toegankelijkheid |
|||
34. |
beslissen op aanvragen |
juridische kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde besluiten en verordeningen |
|||
35. |
ondertekenen van het routeplan |
juridische kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
36. |
verlenen, wijzigen, beëindigen van een maatwerkvoorziening |
juridische kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo |
|
37. |
terugvorderen van (financiële) maatwerkvoorzieningen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo, administratief medewerker Wmo |
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
|||
38. |
positief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart |
Juridisch kwaliteitsmedewerker, WMO-consulent |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
39. |
negatief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart |
juridisch kwaliteitsmedewerker |
mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager |
Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
|||
40. |
beslissen op aanvragen kwijtschelding |
Gemeentelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn |
conform voorwaarden als vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst |
Vergunningen, Handhaving en Veiligheid |
|||||||
Nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
||||
Algemene plaatselijke verordening |
|||||||
1. |
vaststellen aanvraagformulieren voor ontheffingen en vergunningen |
manager |
|||||
2. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
||||||
3. |
accepteren melding kleine evenementen |
administratief medewerker |
|||||
4. |
beslissen op aanvragen vergunning voor inzamelen kleding |
senior administratief medewerker |
|||||
5. |
beslissen op aanvragen ventvergunning |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
|||||
6. |
beslissen op aanvragen standplaatsvergunning |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
conform standplaatsenbeleid |
||||
7. |
beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing aangaande ligplaatsen |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
|||||
8. |
ontheffing verbranden snoeihout |
administratief medewerker |
|||||
Marktverordening gemeente Dronten 2013 |
|||||||
9. |
beslissen op aanvragen standplaatsvergunning weekmarkten |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
|||||
Drank- en Horecawet |
|||||||
10. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
manager |
|||||
Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening |
|||||||
11. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
manager |
|||||
Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen |
|||||||
12. |
beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar |
manager |
|||||
Vuurwerkbesluit |
|||||||
13. |
adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk |
manager |
voor zover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 Apv |
||||
Wegenverkeerswet 1994 |
|||||||
14. |
nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen |
manager |
in overleg manager RRB |
||||
15. |
beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
|||||
16. |
beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing |
||||||
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
|||||||
17. |
aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b) |
manager |
|||||
Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
|||||||
18. |
beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing |
manager |
|||||
Rioolverordening |
|||||||
19. |
verlenen vergunning aansluiting |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
in overleg manager RRB |
||||
20. |
beslissen op aanvragen |
||||||
Wet administratieve bepalingen omgevingsvergunning |
|||||||
21. |
het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunning |
Wabo-coördinator |
|||||
22. |
besluiten om aanvraag omgevingsvergunning niet in behandeling te nemen (artikel 2.8) |
||||||
23. |
Informeren inzake wettelijke aanhouding (artikelen 3.3 en 3.5) |
||||||
24. |
besluiten tot het aanhouden van een aanvraag (artikel 3.4) |
Wabo-coördinator |
|||||
25 |
besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikel 3.9 en 3.19) |
||||||
26. |
het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33) |
||||||
27. |
het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33) |
||||||
28. |
beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrij project (artikelen 2 en 3 van bijlage II behorend bij artikel 2.3 Besluit omgevingsrecht) |
||||||
29. |
brief omgevingsvergunning van rechtswege (artikel 3.9) |
manager |
|||||
30. |
beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2) |
manager |
a.inclusief de beslissing om de hardheidsclausule uit de Welstandsnota wel of niet toe te passen, conform het advies van de Welstandscommissie b.m.u.v. de positieve beslissing op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft en waarbij de bouwsom minder is dan € 150.000,00 |
||||
31. |
positief beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft |
Wabo-coördinator |
als de bouwsom minder is dan € 150.000,00 |
||||
32. |
beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 1 en 2) |
manager |
|||||
33. |
beslissing omtrent verzoek inzake afwijking(artikel 2.12, tweede lid) |
||||||
34. |
beslissing inzake de omgevingsvergunning voor een werk, geen bouwwerk zijnde (artikel 2.11, eerste en tweede lid) |
||||||
35. |
beslissing op verzoek tot wijziging van verleende omgevingsvergunning, inclusief een andere tenaamstelling (artikel 3.16) |
Wabo-coördinator |
tenzij sprake van ingrijpende wijzigingen |
||||
36. |
(voornemen) tot intrekken van verleende omgevingsvergunning (artikel 3.15) |
Wabo-coördinator |
indien daar twee jaar geen gebruik van is gemaakt |
||||
37. |
stilleggen van de bouw (artikel 5.17) |
Wabo-coördinator |
in geval van constructieve gebreken, in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht |
||||
38. |
beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen |
Wabo-coördinator |
|||||
39. |
geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 5.19) |
manager |
|||||
40. |
besluit tot het staken van het gebruik en sloop (artikel 5.17) |
manager |
|||||
41. |
afhandelen sloopmelding |
senior administratief medewerker |
|||||
42. |
besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het staken van of het treffen van een voorziening m.b.t. het bouwen, gebruik of slopen van een bouwwerk (artikelen 2.3, 5.17, 5.18, 5.24 en 5.32) |
manager |
|||||
Brandbeveiligingsverordening |
|||||||
43. |
beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen voor tijdelijke bouwwerken |
manager |
|||||
Wet Milieubeheer |
|||||||
44. |
beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63) |
administratief medewerker |
|||||
Handhaving |
|||||||
45. |
opleggen van last onder dwangsom |
manager |
tot en met een bedrag van € 50.000,00 |
||||
46. |
opleggen van last onder bestuursdwang |
manager |
voor zover de kosten ten hoogste € 50.000,00 bedragen |
||||
47. |
opschorten begunstigingstermijn (art. 5:24 en 5:32a Awb) |
manager |
tot en met een bedrag van € 50.000 |
||||
48. |
opleggen last onder dwangsom t.b.v. handhaving artikel 5.6 Apv |
milieuagent |
uitgezonderd spoed last onder bestuursdwang, bij gebruik van vastgestelde modelbrief en conform Beleidsnotitie parkeerexcessen |
||||
49. |
horen van zienswijzen aangaande voornemens tot opleggen van dwangsommen of besluiten tot bestuursdwang |
juridisch medewerker VHV |
|||||
50. |
beslissen op verzoek om handhaving |
manager |
|||||
51. |
intrekken last onder dwangsom |
manager |
dwangsommen tot in totaal maximaal € 50.000,00 per beschikking |
||||
52. |
vaststellen invorderingsbeschikking |
juridisch medewerker VHV |
|||||
53. |
besluiten tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb |
manager |
|||||
54. |
het ondertekenen van een procesverbaal van meevoeren en opslaan van zaken (inbeslagname) |
manager |
tot een totale kostenpost van € 50.000,00 |
||||
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken |
|||||||
55. |
inschrijven van beperkingenbesluiten, de daarop betrekking hebbende uitspraken in beroep of rechterlijke uitspraken alsmede andere dan daaruit voortvloeiende verklaringen van verval van beperkingen (artikel 7) |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder |
|||||
56. |
het aanbrengen van wijzigingen in de beperkingenregistratie anders dan door inschrijven van besluiten of verklaringen dan wel herstel van fouten (artikel 8) |
||||||
57. |
het verlenen van inzage in het register en het verstrekken van afschriften uit de beperkingenregistratie alsmede het afgeven van verklaringen dat ten aanzien van een onroerende zaak geen beperking van kracht is (artikel 9) |
||||||
58. |
besluiten omtrent herstel van fouten in de beperkingenregistratie (artikel 11) |
||||||
59. |
besluiten omtrent de afscherming van persoonsgegevens in de beperkingenregistratie (artikel 12) |
||||||
Verordening straatnaamgeving en nummering |
|||||||
60. |
huisnummerbesluiten |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder |
|||||
61. |
intrekken huisnummerbesluiten |
||||||
Wet basisadministraties adressen en gebouwen |
|||||||
62. |
inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- of gebouwenregister (artikel 10, eerste en tweede lid) |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder |
|||||
64. |
op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenadministratie en de gebouwenregistratie (artikelen 14a en 15) |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder |
|||||
64. |
ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken (artikelen 37 en 38) inclusief de verwerking daarvan (artikelen 31, 39, 40 en 41) |
||||||
65. |
het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen (artikel 31) |
BAG gegevensbeheerder, functineel beheerder |
|||||
66. |
opmaken van een proces-verbaal van constatering (artikel 10, eerste lid, onder b) |
||||||
67. |
opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet aangewezen brondocument zijn opgenomen |
||||||
Gebruiksbesluit |
|||||||
68. |
beslissen op melding |
manager |
na advies brandweer |
||||
69. |
beslissen op aanvragen omgevingsvergunning voor gebruiken |
||||||
Verordening inzake de winkeltijden |
|||||||
70. |
beslissen op aanvraag om ontheffing van verbod op zondagavondopenstelling (artikel 5, eerste lid) |
manager |
|||||
71. |
beslissen op verzoek om wijziging van de aangewezen koopzondagen (artikel 6) |
||||||
72. |
beslissen op aanvraag om ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties (artikel 7) |
||||||
Wet politiegegevens |
|||||||
73. |
opvragen gegevens bij de politie in het kader van de handhaving van de openbare orde (artikel 16, eerste lid, onder 2) |
manager |
|||||
Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten |
|||||||
74. |
beslissen op aanvraag vergunning (artikel 6, eerste lid, verordening) |
manager |
|||||
75. |
stellen redelijk termijn voor nemen beslissing op vergunningaanvraag (artikel 6, vierde lid, van de verordening) |
||||||
76. |
beslissen tot wijziging of intrekking vergunning (artikel 8, eerste lid, van de verordening) |
||||||
77. |
nemen instemmingsbesluit (artikel 11, eerste lid, verordening |
||||||
78. |
stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit (artikel 11, vierde lid, verordening |
||||||
79. |
verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit (artikel 13, eerste lid, verordening) |
||||||
80. |
vaststellen (digitale)formulieren en/of registratiesysteem ( artikel 12, tweede lid, verordening) |
||||||
81. |
stellen nadere regels te verstrekken gegevens (artikel 12, zesde lid, van de verordening) |
||||||
82. |
stilleggen van de werkzaamheden (artikel 19 van de verordening) |
toezichthouder |
|||||
83. |
vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen |
manager |
|||||
Toezicht |
|||||||
84. |
aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift |
manager |
aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift |
||||
Project beëindiging oneigenlijk grondgebruik |
|||||||
85. |
privaatrechtelijke besluiten |
manager |
binnen de kaders van het project |
||||
86. |
besluiten tot alle conservatoire maatregelen en te doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl