Regeling vervallen per 14-01-2006

Mandaatbesluit

Geldend van 14-01-2006 t/m 13-01-2006

Intitulé

Mandaatbesluit

Het college respectievelijk de burgemeester van de gemeente Dronten, elk voor zover het hun bevoegdheid betreft;

gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

I.

de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;

II.

de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voorzover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;

III.

de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voorzover een relatie hebbend met hun functie;

IV.

indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naasthogere ambtenaar;

V

besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:

namens het college / de burgemeester van Dronten,

handtekening,

naam mandataris,

gemeentesecretaris,

directeur,

(hoofd) afdeling …,

VI.

stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:

Gemeente Dronten,

naam gemandateerde;

VII.

dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit;

VIII.

dit besluit treedt in werking met ingang van 1 december 2004;

IX

het Mandaatbesluit vastgesteld op 3 februari 2004 en sindsdien gewijzigd wordt ingetrokken;

X

alle andere besluiten tot het mandateren van bevoegdheden worden ingetrokken, uitgezonderd

  • a.

    procesmachtigingen;

  • b.

    het mandaat aan de directeur van de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffingen voor bijzondere transporten.

Ondertekening

Dronten, 16 november 2004

Het college van Dronten,

burgemeester

mr. A.B.L. de Jonge

secretaris

drs. G.K. Zijlstra

TOELICHTING

Algemeen

Op grond van de jurisprudentie is het opnemen van onbepaalde uitzonderingen in strijd met het beginsel van de rechtszekerheid. Dergelijke uitzonderingen zouden het mandaat onverbindend maken. Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot een onvoldoende beoordeling, berisping en intrekking van het mandaat.

Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.

Publiekrecht-privaatrecht

Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).

Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.

Besluiten-ondertekenen

Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.

Mandaat

Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan.

Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.

Vertegenwoordiging

Dit onderdeel heeft betrekking op de vertegenwoordiging van de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon. Het gaat hier onder meer om de ondertekening van privaatrechtelijke overeenkomsten (contracten).

Procesvertegenwoordiging

1.Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.

2. De bevoegdheid om te besluiten een rechtsgeding aan te gaan moet afzonderlijk in het mandaat zijn vermeld.

Vervanging

Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. De gemeentesecretaris geeft in deze betekenis leiding aan de afdelingshoofden; die geven leiding aan de medewerkers.

Ondertekening besluiten

  • 1.

    Uitgangspunt bij ondertekening is steeds dat stukken worden ondertekend door het orgaan dat of de functionaris die de beslissing heeft genomen. Dit zou slechts anders zijn bij een ondertekeningsmandaat (de ondertekening van besluiten van het college). Dit houdt ook in dat niet of p/o (per order) wordt getekend. Om praktische redenen kan b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een functionaris die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.

  • 2.

    Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester); zij worden ondertekend zoals in het besluit vermeld.

Ondertekening privaatrechtelijke stukken

Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:

De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)

daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..

Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie

In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.

Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Het mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).

Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:

  • -

    waarin afwijking van bestaande regels nodig is;

  • -

    waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval politieke repercussie zal hebben;

  • -

    waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit.

Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.

Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.

Voorbeelden

Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld strafverordeningen aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.

Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:

  • -

    ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en

  • -

    het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);

  • -

    het retourneren van stukken etc.

Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.

GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN

OVEREENKOMSTEN ALGEMEEN

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

specifieke bepalingen

1.

Privaatrechtelijke overeenkomsten

Aangaan van overeenkomsten, waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden en gunnen van opdrachten

gemeentesecretaris

a. met een contractsbelang van ten hoogste € 300.000,00

b. gemeentesecretaris kan ondermandaat verlenen aan directeuren

2.

Privaatrechtelijke overeenkomsten

Aangaan van overeenkomsten, waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden en gunnen van opdrachten

afdelingshoofden

met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00

PERSONEEL ALGEMEEN

nr

Bevoegdheid

verleend aan

specifieke bepalingen

Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

Benoeming van personeel

Aangaan van arbeidsovereenkomsten

Aangaan van overeenkomsten tot het verrichten van vrijwilligerswerk

Bepaling salaris bij aanstelling

Vaststelling inpassing salaris

Vervroegen tijdstip toekenning periodieke verhoging salaris

Toekennen extra salarisverhoging, toelagen en gratificaties

Achterwege late van een salarisverhoging ingeval van onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren van de medewerker

Toekennen van een waarnemingsvergoeding

Verlenen van ontslag op eigen verzoek

Verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voorzover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft

Overplaatsing van een medewerker op vrijwillige basis

Verlenen van toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden

Uitvoering 56-jarigenmaatregel

Openstelling vacatures

Toekennen vergoeding voor dagelijkse reiskosten woon-werkverkeer

Toekennen telefoonkostenvergoeding

Toekennen kledingtoelage

gemeentesecretaris

a. met uitzondering van besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris en directeuren diensten

b. na advies hoofd Personeel en Organisatie

c. gemeentesecretaris kan ondermandaat verlenen aan directeuren

Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

Verlenen van (bijzonder) verlof en het overschrijven van verlofdagen

Beslissen op verzoeken tot het verrichten van overwerk

Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof

Verlenen van ouderschapsverlof

Toekennen van VTO-faciliteiten (cursussen en symposia)

Aantrekken van uitzendkrachten

Aangaan van stageovereenkomsten

afdelingshoofden

ieder voor wat betreft de eigen afdeling

BRANDWEER

nr

bevoegdheid

verleend aan

specifieke bepalingen

1.

Brandbeveiligingsverordening

Beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen

ondercommandant

2.

Bouwverordening van de gemeente Dronten 2002

Beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen als bedoeld in artikel 6.1.1 en volgende

ondercommandant

3.

Vuurwerkbesluit

Adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk

commandant en ondercommandant

voorzover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 APV

DIENST BESTUURS- EN MANAGEMENTONDERSTEUNING

nr

bevoegdheid

verleend aan

specifieke bepalingen

Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken

1.

Algemene Plaatselijke verordening

Beslissen op aanvragen om vergunning

beleidsmedewerker bestuurlijke en juridische zaken

bestuurlijk en juridisch medewerker

2.

Drank- en Horecawet

Beslissen op aanvragen om vergunning

Idem

3.

Wet op de Kansspelen

Speelautomatenhallenverordening

Beslissen op aanvragen om vergunning

idem

4.

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen.

Beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar

idem

5.

Aansprakelijkheidsstelling

Beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims

idem

6.

Vuurwerkbesluit

Adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk

idem

7.

Wegenverkeerswet 1994

Beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg

idem

8.

Verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers

beleidsmedewerker bestuurlijke en juridische zaken

afdeling Communicatie en Bestuurs Ondersteuning

9.

Verstrekken van subsidie voor promotionele doeleinden tot een bedrag van € 250,00

afdelingshoofd

afdeling Facilitaire Zaken

10.

11.

12.

Beslissen inzake dienstkleding bode, telefoniste / receptioniste, medewerkers kantine

Verlenen van toestemming voor gebruik van ruimten in het gemeentehuis

Aangaan overeenkomsten met betrekking tot kantoorartikelen, zaken voor het beheer van gebouwen (uitgezonderd onderhoud), kopieer- en telecommunicatieapparatuur en de exploitatie van het bedrijfsrestaurant

afdelingshoofd

afdeling Financiën

13.

14.

15.

16.

16a.

Oninbaar verklaren van vorderingen belastingen

Waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders

Vaststellen van belastingcohieren

Vaststellen van borderellen

Benoemen onbezoldigd belastingambtenaren

afdelingshoofd

17.

Uitbesteden taxaties OZB inzake aan-, nieuw- en verbouw

coördinator belastingen

18.

19.

Afsluiten van CAR-verzekeringen bij de uitvoering van (bouw)werken, inclusief taxatieopdrachten

Afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden

medewerker financieel beleid

20.

Benoemen van onbezoldigd ambtenaren parkeerbelasting

medewerker invordering

21.

Uitvoering financieringsregeling huisvesting ambtenaren

medewerker financieel beleid

22.

Aangaan overeenkomsten tot geldlening

coördinator algemeen financieel beleid

zowel aantrekken als uitzetten van gelden

afdeling Informatievoorziening, Automatisering en Archivering

23.

24.

Archiefwet en –verordening

Vernietiging van archiefbescheiden welke niet naar een archiefbewaarplaats zijn overgebracht

Verlenen van toestemming voor het gebruik van archiefruimten van het gemeentehuis

afdelingshoofd

23.als bescheiden zijn opgenomen in vernietigingslijsten, als bedoeld in het Archiefbesluit,

of gunstig is geadviseerd of machtiging is verkregen overeenkomstig artikel 3, vierde lid, onder e, van het Archiefbesluit

afdeling Personeel en Organisatie

25.

26.

27.

Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

Verlenen van voorschotten op salaris, vakantie- of andere toelagen of uitkeringen

Toekennen verhuiskostenvergoeding

Toekennen tegemoetkoming ingevolge de 1% regeling

afdelingshoofd

28.

Algemeen Burgerlijke Pensioenwet

Aanvragen P 1 keuringen

afdelingshoofd

na overleg met bedrijfsarts

29.

30.

31.

Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

AAW melding (na overleg met bedrijfsarts)

Verstrekken werkgeversverklaring

Afdrachten IZA, ABP, loonbelasting

medewerker personeels- en salarisadministratie

DIENST BURGER EN SAMENLEVING

nr

bevoegdheid

verleend aan

specifieke bepalingen

afdeling Burgerzaken

1.

Wet op de Lijkbezorging

Besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet

medewerker

2.

Successiewet

Besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet

medewerker

3.

Wet op de Justitiële Documentatie

Beslissen omtrent de afgifte van verklaringen omtrent het gedrag

medewerker

indien aanvrager in het strafregister voorkomt in overleg met de burgemeester

4.

Paspoortwet

Beslissen op aanvragen met betrekking tot paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en reisdocumenten voor vreemdelingen en vluchtelingen

medewerker

5.

Legalisatie handtekeningen

medewerker

6.

Wet Gemeentelijke basisadministratie

Besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet, waaronder de afgifte van uittreksels, verklaringen en inlichtingen

medewerker

7.

Wegenverkeerswet

Beslissen omtrent de afgifte van rijbewijzen

medewerker

8.

Rijkswet op het Nederlanderschap

Afdoen van in de wet aan de burgemeester opgedragen taken

seniormedewerker en backofficemedewerker

9.

10.

Algemene plaatselijke verordening

Beslissen op aanvragen om vergunningen voor het ten gehore brengen van muziek op of aan de weg

Beslissen op aanvragen om ventvergunningen

medewerker

10.met een geldigheidsduur van ten hoogste één dag en v.w.b. ventvergunningen in overleg met algemeen mandataris ventvergunningen

11.

Afnemen van verklaringen onder ede

medewerker

12.

Wet bescherming persoonsgegevens

Besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet

medewerker

13a

13b

13c

Vreemdelingenwet 2000

vaststellen rechtmatig verblijf

vaststellen en innen verschuldigde rijksleges

uitreiken verblijfdocumenten

medewerker

betreft door de minister aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden;

ondertekening luidt:

namens de Minister van Vreemdelingenzaken en integratie, de burgemeester, namens hem, (naam ambtenaar), afdeling Burgerzaken

14.

Naamswijziging

Verstrekken van adviezen

seniormedewerker, backofficemedewerker

afdeling Sociale Zaken

15.

Wet Inburgering Nieuwkomers

Uitvoering verplichte deelname, vrijstelling

consulent WIN

16.

Uitvoering boetebesluit Inburgering Nieuwkomers

juridisch kwaliteitsmedewerkers

17.

18.

19.

20.

21.

Wet Werk en Bijstand en de op deze wet gebaseerde Verordeningen

Verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen

Verstrekken voorschotten

Terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering, Verhaal op derden

Opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet

juridisch kwaliteitsmedewerkers

bijstandsconsulenten

consulenten terugvordering en verhaal

medewerkers CWI (alleen 21)

mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord

22.

Wet Werk en Bijstand en de op deze wet gebaseerde Verordeningen / BBZ 2004

Beslissen op bezwaarschriften

wethouder sociale zaken

23.

24.

25.

26.

27.

Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werknemers (IOAW) en Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ)

Verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering

Verstrekken van voorschotten

Terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering

Opleggen van boeten ex artikel 20a van beide wetten

Opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten

juridisch kwaliteitsmedewerkers

bijstandsconsulenten

consulenten terugvordering en verhaal

medewerkers CWI en ZLF (laatstgenoemden alleen 27)

mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord.

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst

28.

IOAW en IOAZ

Beslissen op bezwaarschriften

wethouder sociale zaken

29.

Gemeentelijk minimabeleid

Beslissen op aanvragen op grond van de Verordening gemeentelijk minimabeleid ouderen, Verordening toegankelijkheidsbijdrage

juridische kwaliteitsmedewerkers

bijstandsconsulenten

30.

Gemeentelijk minimabeleid

Beslissen op bezwaarschriften op grond van de Verordening gemeentelijk minimabeleid ouderen , Verordening toegankelijkheidsbijdrage

wethouder sociale zaken

31.

32.

33.

Wet Huursubsidie en Vangnetregeling huursubsidie

Vaststellen bijzondere bijdragenregeling huurlasten

Controle en fiattering Huursubsidiewet

Terugvordering

juridische kwaliteitsmedewerkers

bijstandsconsulenten

consulenten terugvordering en verhaal

34.

Vangnetregeling huursubsidie

Beslissen op bezwaarschriften

wethouder sociale zaken

35.

.

Wet Voorzieningen Gehandicapten en de op deze wet gebaseerde Verordeningen

Verstrekkingen, wijzigingen, beëindigingen, financiële vergoedingen en verstrekkingen

Terugvordering teveel verstrekte vergoedingen

juridische kwaliteitsmedewerkers

consulenten Wvg

consulenten terugvordering en verhaal

36.

Wet Voorzieningen Gehandicapten

Beslissen op bezwaarschriften

wethouder sociale zaken

Algemeen

37.

Opvragen van medische adviezen

juridisch kwaliteitsmedewerkers

bijstandconsulenten

consulenten Wvg

38.

Aangifte belastingen en premies

afdelingshoofd

39.

Beslissen inzake eigen bijdrage in het kader van de Wet op de Bejaardenoorden

consulenten terugvordering en verhaal

40.

Niet-beleidsmatige aanpassingen van de handboeken WWB en WVG

juridisch kwaliteitsmedewerkers

beleidsmedewerkers

41.

42.

43.

44.

BBZ 2004

Verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen

Verstrekken voorschotten

Terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering

Opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet

juridisch kwaliteitsmedewerkers

bijstandsconsulenten

consulenten terugvordering en verhaal

medewerkers ZLF

mandaat medewerkers ZLF aangenomen in bestuursovereenkomst

DIENST INRICHTING EN BEHEER OPENBARE RUIMTE

nr

bevoegdheid

verleend aan

specifieke bepalingen

Afdeling Bedrijfsbureau, Afvalinzameling en Materieel

3.

4.

5.

6.

7.

Telecommunicatiewet en Telecommunicatieverordening

Nemen instemmingsbesluit artikel 2, tweede lid, verordening

Stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit artikel 2, derde lid, verordening

Verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit artikel 4 verordening

Stellen nadere regels te verstrekken gegevens artikel 3, vierde lid, verordening

Aanpassen meldingsformulier, artikel 3, eerste lid, verordening

hoofd

8.

Wegenverkeerswet

Nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen

hoofd

9.

Algemene plaatselijke verordening

Beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

hoofd

10.

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

Beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing

hoofd

11.

Wegenverkeerswet

Beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing

hoofd

12.

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Beslissen op aanvragen om invalidenparkeerkaart

hoofd

13.

Wet personenvervoer

Verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning

hoofd

14.

Beheersverordening algemene begraafplaats 1998

Toewijzen graven en vergunningen grafmonumenten

hoofd

15.

Aansluiten op gemeentelijk riool

Verlenen toestemming aansluiting

medewerker rioolbeheer

16.

Aansluiten op gemeentelijk riool

Beslissen op verzoeken

hoofd

17.

Kapvergunningen

Beslissen op aanvragen

hoofd

18.

Algemene Plaatselijke Verordening

Beslissen op aanvragen vergunningen uitwegen

hoofd

19.

Verlenen toestemming gebruik grond

hoofd

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

20.

Vaststellen van de kosten herstel na aanleg kabels en leidingen

hoofd

21.

Aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

hoofd

DIENST RUIMTELIJKE ONTWIKKELING

nr

Bevoegdheid

verleend aan

specifieke bepalingen

bureau Bedrijfsvoering

1.

Vastgoedregistratie en landmeten

Vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond

landmeter buitendienst

afdeling Bouw- en Woningtoezicht

2.

Algemene plaatselijke verordening

Beslissen op aanvragen reclamevergunning

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

3.

4.

Wet op de Ruimtelijke Ordening

Beslissen inzake binnenplanse vrijstellingen ex artikel 15

Beslissen tot publicatie van verzoeken om vrijstelling ex artikel 19, derde lid

afdelingshoofd

in overeenstemming met hoofd Planologie en Stedenbouw

5.

6.

7.

8.

Woningwet

Beslissen op aanvragen tot intrekking van bouwaanvragen

Beslissen om bouwaanvragen niet in behandeling te nemen

Positief beslissen op bouwaanvragen

Stilleggen van de bouw

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

6. als aanvraag niet binnen de gestelde termijn wordt aangevuld

7. als bouwsom minder is dan € 150.000,00

8. in geval van constructieve gebreken in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht

9.

10.

11.

Woningwet

Beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende vergunning

Beslissen op bouwaanvragen

Weigeren van bouwaanvragen

afdelingshoofd

12.

Woningwet

Berichten inzake bouwaanvragen c.q. meldingen op grond van het hebben van een formele aanhoudingsgrond

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

13.

Woningwet, artikel 46, tweede lid

Het verdagen van de beslissing omtrent aanvraag om een reguliere bouwvergunning, dan wel een bouwaanvraag in twee fasen

afdelingshoofd

om aanvrager in gelegenheid te stellen plan aan te passen

14.

15.

Bouwverordening

Beslissen op meldingen sloopvoornemen, aanvragen sloopvergunning, weigering sloopvoornemen en weigering sloopaanvragen

Beslissen inzake het verlenen van vrijstellingen, stellen van voorschriften en voorwaarden, intrekken, verdagen, intrekken, horen en niet van toepassing verklaren

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

afdeling Economische Zaken

16.

Algemene plaatselijke verordening

Beslissen op aanvragen ventvergunning

administratief medewerker grondzaken, medewerker grondzaken, beleidsmedewerker economische en juridische zaken

16a

Marktverordening gemeente Dronten 1999

Beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

administratief medewerker grondzaken, medewerker grondzaken, beleidsmedewerker economische en juridische zaken

17.

18.

19.

Verkoop grond woningbouw

Reservering / optieverlening bedrijfsterrein

Verkoop bedrijfsterrein

planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken

20.

21.

22.

Verkoop overhoeken / tuinuitbreiding, bijzondere bebouwing

Verhuur, verpachting grond

Verhuur gebouwen en opstallen

planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken

afdeling Milieu Zaken

23.

23a

Algemene plaatselijke verordening

Beslissen op aanvragen om vergunning ingevolge hoofdstuk 4, afdeling 2

Beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 176)

afdelingshoofd

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

34.

Wet Milieubeheer

Bekendmaken van het voornemen en het horen van zienswijzen tot het opleggen van dwangsommen en bestuursdwang

Opleggen in beschikkingen en invorderen van dwangsommen

Opleggen in beschikkingen en overgaan tot uitvoering van bestuursdwang

Beslissen op verzoeken tot het intrekken van een dwangsom c.q. bestuursdwangbeschikking

Berichten dat een bedrijf overeenkomstig de voorschriften in werking is

Beslissen op meldingen ex artikel 8.19 en 8.40 van de wet. Berichten dat de inrichting onder het besluit valt

Beslissen om extra exemplaren van, aanvullende gegevens, bodem-, energie-, afval- of geluidsonderzoek ten behoeve van aanvragen om vergunning te verlangen

Vaststellen van ontwerpbeschikkingen en het bekendmaken van de aanvraag en ontwerpbeschikking

Vaststellen van de beschikking

Beslissen om een aanvraag niet in behandeling te nemen

Bekendmaken van het voornemen tot het wijzigen c.q. aanvullen van voorschriften van een vergunning, het beslissen op zienswijzen en bekendmaking van de ontwerpbeschikking, het vaststellen van de beschikking

afdelingshoofd

24 en 25 dwangsom ten hoogste € 5.000,00

26. kosten ten hoogste € 5.000,00

27. indien geen bedenkingen zijn ingekomen

28. indien aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld

29. indien geen bedenkingen zijn ingekomen

35.

Wet Milieubeheer

Horen van zienswijzen ten aanzien van het voornemen een dwangsom op te leggen, ontwerpbeschikkingen, het voornemen een aanvraag niet in behandeling te nemen wegens het niet aanvullen van de aanvraag binnen de gestelde termijn, het voornemen tot het wijzigen c.q. aanvullen van voorschriften

technisch medewerker milieuzaken

juridisch medewerker milieuzaken

medewerker milieuzaken

36.

37

Verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken om verlenging van de begunstigingstermijn c.q. uitstel inning dwangsom, artikel 8.19 en 8.40 meldingen

Bekendmaking van beschikkingen

administratief medewerker milieuzaken

38.

Wet Bodembescherming

Beslissen op aanvragen om ontheffing

afdelingshoofd

39.

Subsidieregeling oud papier

Vaststelling subsidie

afdelingshoofd

40.

41.

42.

Bouwstoffenbesluit

Beslissen op meldingen

Opleggen in beschikking en invorderen van dwangsommen

Opleggen in beschikking en tot uitvoering overgaan van bestuursdwang

afdelingshoofd

40. werken tot 1.000 ton secundaire bouwstoffen

41. dwangsom ten hoogste € 5.000,00

42. kosten ten hoogste € 5.000,00

43.

Bouwstoffenbesluit

Verzenden van ontvangstbevestigingen inzake meldingen

technisch medewerker milieuvergunningen

afdeling Planologie en Stedenbouw

44.

Wet op de openluchtrecreatie

Beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing c.q. vrijstelling

beleidsmedewerker landelijk gebied

45.

Algemene plaatselijke verordening

Beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing aangaande ligplaatsen

beleidsmedewerker volkshuisvesting

46.

47.

Wet op de Ruimtelijke Ordening

Beslissen op aanvragen vrijstelling ex artikel 15

Beslissen omtrent aanvragen vrijstelling ex artikel 19, derde lid

afdelingshoofd

47.indien geen zienswijzen kenbaar zijn gemaakt

48.

Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies

Toekennen van woninggebonden subsidies

afdelingshoofd

49.

Verordening woonwagenkamp Ganzendreef

Beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

beleidsmedewerker volkshuisvesting

50.

Bestemmingsplannen

Verstrekken van uitbestedingsopdrachten tot het vervaardigen van bestemmingsplannen

afdelingshoofd